Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 лютого 2018 р. № 820/4965/17
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Бабаєва А.І.
при секретарі судового засідання Боднар І.Ю.
за участі:
представника позивача ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Харкові адміністративну справу за позовом Головного Управління Держпраці у Харківській області до комунального підприємства "Новомажарово" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду, -
В С Т А Н О В И В:
Головне Управління Держпраці у Харківській області звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до комунального підприємства "Новомажарово", в якому просило суд:
- застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до КП "Новомажарово" (код ЄДРПОУ 31855012, розташованого за адресою: 64450, Харківська область, Зачепилівський район, с. Нове Мажарове) шляхом зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи в колодязях, камерах, замкнутому просторі;
- звернути постанову суду до негайного виконання та покласти на Головне Управління Держпраці у Харківській області виконання постанови.
В обґрунтування позовних вимог зазначило, що у зв'язку з виникненням загрози життю та/або здоров'ю людей з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей є підстави для зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи в колодязях, камерах, замкнутому просторі КП "Новомажарово".
Відповідач, комунальне підприємство "Новомажарово", проти позову заперечувало. В обґрунтування заперечень зазначило, що відповідачем було виконано всі зауваження Головного Управління Держпраці у Харківській області.
В судове засідання представник позивача прибула, позов підтримала та просила його задовольнити.
В судове засідання представник відповідача не прибув, про дату, час та місце судового засідання був повідомлений належним чином. Просив розглядати справу без участі представника відповідача.
Суд, заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, приходить до висновку про задоволення позову з наступних підстав.
Судом встановлено, що на підставі наказу №01.01-07/1257 від 27.09.2017 року та направлення на проведення перевірки № 01.01-94/03.03/2347 від 27.09.2017 року у період з 09.10.2017 року по 13.10.2017 року посадовими особами Головного Управління Держпраці у Харківській області проведено планову перевірку КП "Новомажарово", розташованого за адресою: 64450, Харківська область, Зачепилівський район, с. Нове Мажарове на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.
За результатами перевірки складено акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) № 19-03-03-5221/20/21 від 13.10.2017 року щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки (а.с. 13).
На підставі висновків акту перевірки ГУ Держпраці у Харківські області складено припис № 19-03-03-5221/2021-2018/5221 від 13.10.2017 року з вимогами усунення виявлених під час перевірки порушень.
Як зазначено в позові, під час перевірки КП "Новомажарово" виявлено 35 порушень нормативно-правових актів з охорони праці (охорони надр), з яких 5 (6,7,8,17,18) створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а саме:
- працівники підприємства не пройшли курсове навчання та перевірку знань згідно Правил техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць (Стаття 18 ЗУ № 2694 п. 1.6.4 НПАОП 41.0- 1.01-79 Правил техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць );
- керівництво підприємства не пройшло навчання та перевірку знань згідно Правил техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць (Стаття 18 ЗУ № 2694 п. 1.6.5 НПАОП 41.0- 1.01-79 Правил техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць );
- на підприємстві відсутні наряди - допуски на проведення газонебезпечних робіт (Стаття 13 ЗУ № 2694 п. 1.11 НПАОП 0.00- 5.11-85. Типова інструкція з організації безпечного ведення газонебезпечних робіт );
- відсутні засоби індивідуального і колективного захисту (лампа ЛБВК, рятувальні пояси, мотузки, Протигази ПШ-1) (Стаття 13 ЗУ № 2694 п. 4.3.6 НПАОП 41.0-1.01-79 Правила техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць );
- роботи пов'язані зі спуском в колодязі виконуються з порушенням, а саме: не в повному обсязі укомплектована аварійна бригада слюсарів роботи виконуються в кількості однієї особи (Стаття 13 ЗУ № 2694 п. 1.5.6 НПАОП 41.0-1.01-79 Правила техніки безпеки при експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених місць );
Також, позивач зазначив, що у зв'язку з виникненням загрози життю та/або здоров'ю людей з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей є підстави для зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи в колодязях, камерах, замкнутому просторі.
Згідно п. 1 Положення про Державну службу з питань праці України затвердженого Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року №96 Державна служба з питань праці Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики України.
Пунктом 3 Положення про Державну службу з питань праці України основні завдання Держпраці, зокрема, реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Відповідно до п. 7 Положення про Державну службу з питань праці України Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Згідно ст. 38 Закону України "Про охорону праці" державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України "Про охорону праці" державна політика в галузі охорони праці визначається відповідно до Конституції України Верховною Радою України і спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням.
Статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно пункту 4 Положення про Управління Держпраці відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в і безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань:
- забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту;
- монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;
- безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення;
- виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів;
- організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.
Статтею 39 Закону України "Про охорону праці" посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право:
безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об'єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку додержання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції;
одержувати від роботодавця і посадових осіб письмові чи усні пояснення, висновки експертних обстежень, аудитів, матеріали та інформацію з відповідних питань, звіти про рівень і стан профілактичної роботи, причини порушень законодавства та вжиті заходи щодо їх усунення;
видавати в установленому порядку роботодавцям, керівникам та іншим посадовим особам юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування обов'язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень і недоліків в галузі охорони праці, охорони надр, безпечної експлуатації об'єктів підвищеної небезпеки;
забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих;
притягати до адміністративної відповідальності працівників, винних у порушенні законодавства про охорону праці;
надсилати роботодавцям подання про невідповідність окремих посадових осіб займаній посаді, передавати матеріали відповідним органам для притягнення цих осіб до відповідальності згідно із законом.
Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб'єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Згідно з ч.7 ст.7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Суд погоджується з доводами позивача, що вказані в адміністративному позові порушення відповідача можуть спричинити загрози життю або здоров'ю людей.
Відповідачем надано до суду письмові пояснення, в яких зазначено про те, що КП "Новомажарово" було виконано всі зауваження Головного Управління Держпраці у Харківській області, а саме: керівництвом підприємства пройдено курсове навчання, проведено додаткове навчання колективу, укладено договір на ремонт водопровідного обладнання від 04.01.2018 року з Зачепилівським водопровідно - каналізаційним підприємством, придбано засоби індивідуального і колективного захисту - Протигаз ПШ-1С. Також зазначено, що штатний розпис складає чотири робітники - директор, головний бухгалтер, слюсар, електрик, а через мале навантаження сесія Новомажарівської сільської ради не дає можливість розширити штат слюсарів.
На підтвердження вищевикладених обставин відповідачем надано до суду лише рахунок №1 від 02.01.2018 року на товар - Протигаз ПШ-1С на суму 3240,00 грн., що не дає правових підстав суду вважати усунутими в повному обсязі виявленні під час перевірки КП "Новомажарово" порушення нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей.
З огляду на те, що відповідачем до суду не надано достатніх доказів щодо усунення в повному обсязі порушень нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, суд вважає, що є підстави для зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи в колодязях, камерах, замкнутому просторі.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи вищезазначене, суд вважає вимоги позивача правомірними та такими, що ґрунтуються на положеннях діючого законодавства, належним чином обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи, а тому підлягають задоволенню.
З огляду на набрання чинності 15.12.2017 року новою редакцією Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду відповідно до ст. 371 вказаного кодексу не входить до переліку рішень суду, які виконуються негайно.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 243, ст. 246, ст.255, ст. 293, ст. 295, ст. 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Головного Управління Держпраці у Харківській області (61002, м. Харків, вул. Алчевських, буд. 40) до комунального підприємства "Новомажарово" (64450, Харківська область, Зачепилівський район, с. Нове Мажарове) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до КП "Новомажарово" (код ЄДРПОУ 31855012, розташованого за адресою: 64450, Харківська область, Зачепилівський район, с. Нове Мажарове) шляхом зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: роботи в колодязях, камерах, замкнутому просторі.
Обов'язок щодо забезпечення виконання рішення суду покласти на Головне управління Держпраці у Харківській області.
Рішення може бути оскаржене до Харківського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Бабаєв А.І.
Повний текст рішення складено 07.03.2018 року.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2018 |
Оприлюднено | 13.03.2018 |
Номер документу | 72618456 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Бабаєв А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні