ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 61022 м. Харків, пр. Науки, буд.5, тел./факс 702-10-79 inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
05 березня 2018 року Справа № 913/978/17
Провадження №19/913/978/17
Розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження матеріали справи за позовом Державної екологічної інспекції у Луганській області (вул. Гагаріна, 93, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93400)
до Садківської сільської ради Старобільського району Луганської області (вул. Миру, с. Садки, Старобільський район, Луганська область, 92732)
про стягнення 42325 грн 88 коп.
Суддя Господарського суду Луганської області Косенко Т.В.
Секретар судового засідання - Сокрута Н.М.
У засіданні брали участь:
від позивача - представник не прибув;
від відповідача - представник не прибув.
В С Т А Н О В И В:
Державна екологічна інспекція у Луганській області звернулася до Господарського суду Луганської області з позовом до Садківської сільської ради про стягнення шкоди, заподіяної внаслідок порушення природоохоронного законодавства у розмірі 42325 грн 88 коп.
В обґрунтування позовних вимог заявник посилається на те, що у період з 16.08.2017 по 22.08.2017 Державною екологічною інспекцією у Луганській області проведено планову перевірку дотримання Садківською сільською радою Старобільського району Луганської області вимог природоохоронного законодавства. Під час перевірки виявлено що відповідач є первинним водокористувачем та здійснює забір підземної води з артезіанської свердловини №1 без дозволу на спеціальне водокористування, що є порушенням вимог ст.44 Водного кодексу України; артезіанська свердловина №1 не обладнана пристроями вимірювання, що є порушенням вимог ст.44 Водного кодексу України та постанови Кабінету Міністрів України №963 від 08.10.2012 "Про затвердження Порядку державного обліку артезіанських свердловин, облаштування їх засобами вимірювання об'єму видобутих підземних вод". У відношенні відповідальної особи відповідача 18.08.2017 складено протоколи про адміністративні правопорушення, передбачені ст.ст.48, 60 КУпАП та винесена відповідна постанова про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу у сумі 136 грн 00 коп., який у встановлений законодавством строк добровільно сплачено 29.08.2017. Державною екологічною інспекцією у Луганській області обчислений розмір збитків, заподіяних державі внаслідок самовільного використання водних ресурсів, на підставі "Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів", затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища №389 від 20.07.2009, який складає 42325 грн 88 коп.
Ухвалою суду від 09.01.2018 відкрито провадження у справі та судове засідання для розгляду справи по суті призначено на 08.02.2018.
Відповідач у відзиві №58 від 26.01.2018 на позовну заяву просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Зазначив, що підставою деліктної відповідальності є протиправне шкідливе винне діяння особи, яка завдала шкоду. Для відшкодування завданої шкоди необхідно довести такі факти як неправомірність поведінки особи; вина заподіювача шкоди; наявність шкоди; причинний зв'язок між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою. У спірних правовідносинах відсутня вина заподіювача шкоди, оскільки відповідачем протягом періоду з 26.03.2017 по 22.08.2017 вживались та на цей час продовжують вживатись всі можливі заходи для отримання дозволу на спеціальне водокористування.
Ухвалою суду від 08.02.2018 відкладено розгляд справи на 21.02.2018.
Ухвалою суду від 21.02.2018 оголошено перерву в судовому засіданні на 05.03.2018.
05.03.2018 від позивача через канцелярію суду надійшло клопотання №118/01-03-17 від 19.02.2018, в якому він просить розглянути справу, призначену на 21.02.2018, без участі його представника; позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.
Суд розглянув та відхилив клопотання позивача в частині розгляду справи, призначеної на 21.02.2018, без участі його представника, оскільки воно надійшло після судового засідання.
Представники сторін в судове засідання не прибули, хоча належним чином були повідомлені про дату, час та місце судового слухання, що підтверджується матеріалами справи.
Дослідивши матеріали справи, господарський суд зазначає наступне.
У період з 16.08.2017 по 22.08.2017 Державною екологічною інспекцією у Луганській області проведено планову перевірку дотримання Садківською сільською радою Старобільського району Луганської області вимог природоохоронного законодавства, за результатами якої складено відповідний акт.
Під час перевірки виявлено, що відповідач є первинним водокористувачем, здійснює забір підземних вод з артезіанської свердловини для господарсько - побутових потреб села, школи та СФГ Мрія . Садківська сільська рада Старобільського району Луганської області здійснювала спеціальне водокористування на підставі дозволу на спеціальне водокористування №Укр 154 Луг термін з 25.03.2011 до 25.03.2014 та продовжено до 25.03.2017. З 26.03.2017, на момент проведення планової перевірки, Садківська сільська рада Старобільського району Луганської області здійснює забір підземної види без дозволу на спеціальне водокористування, тобто самовільно, що є порушенням вимог ст.ст.44, 49 Водного кодексу України. Згідно журналу щодо забору та використання води за період з 26.03.2017 по 17.08.2017 з артезіанської свердловини для господарсько - побутових потреб забрано підземної води - 8096 м 3 .
18.08.2017 державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища у Луганській області складено протокол №000558 про адміністративне правопорушення, відповідно до якого ОСОБА_1., яка працює на посаді в.о. Садківского сільського голови, здійснила адміністративне правопорушення, яке виявлено під час проведення планової перевірки, а саме встановлено факт самовільного забору води без наявності відповідного дозволу, що є порушенням ст.ст.44, 49 Водного кодексу України.
Відносно відповідальної особи відповідача (ОСОБА_1.) 18.08.2017 державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища у Луганській області винесено постанову про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу в сумі 136 грн 00 коп., який в установлений законом строк добровільно сплачений відповідачем 29.08.2017 (а.с. 18).
22.08.2017 Державною екологічною інспекцією у Луганській області видано припис, відповідно до якого відповідачу приписано у строк до 22.10.2017 отримати дозвіл на спеціальне водокористування по артезіанській свердловині.
Позивачем на адресу відповідача направлено претензію №435/10-03-18 від 06.09.2017 на добровільне відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок самовільного використання водних ресурсів, у розмірі 42325 грн 88 коп.
Також разом з претензією позивач надіслав розрахунок розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, розрахований на підставі "Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів", затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища №389 від 20.07.2009. При цьому позивачем застосовані ставки збору за спеціальне використання підземних вод, визначені п.255.5.2 ст.255 Податкового кодексу України, які діяли на дату виявлення порушення. Сума розрахованих збитків, заподіяних державі порушенням законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів внаслідок здійснення самовільного водокористування, за період з 26.03.2017 по 17.08.2017 становить 42325 грн 88 коп.
Зазначена претензія залишена відповідачем без задоволення, що і стало підставою для звернення позивача з відповідним позовом до суду.
Відносини в галузі навколишнього природного середовища в Україні регулюються Конституцією України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про охорону навколишнього середовища", а також відповідно до нього Земельним, Водним кодексами, законодавством про надра та іншими спеціальними нормами.
Стаття 38 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" передбачає, що використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального і спеціального використання природних ресурсів. В порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.
Водні відносини в Україні регулюються Водним Кодексом України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища" та іншими актами законодавства.
Завданням водного законодавства є регулювання правових відносин з метою забезпечення збереження, науково обґрунтованого, раціонального використання вод для потреб населення і галузей економіки, відтворення водних ресурсів, охорони вод від забруднення, засмічення та вичерпання, запобігання шкідливим діям вод та ліквідації їх наслідків, поліпшення стану водних об'єктів, а також охорони прав підприємств, установ, організацій і громадян на водокористування (ст.2 Водного кодексу України).
Усі води (водні об'єкти) на території України становлять її водний фонд (ч.1 ст.3 Водного кодексу України).
Відповідно до ст.1 Водного Кодексу України водокористуванням є використання вод (водних об'єктів) для задоволення потреб населення, промисловості, сільського господарства, транспорту та інших галузей господарства, включаючи право на забір води, скидання стічних вод та інші види використання вод (водних об'єктів); використання води - процес вилучення води для використання у виробництві з метою отримання продукції та для господарсько-питних потреб населення, а також без її вилучення для потреб гідроенергетики, рибництва, водного, повітряного транспорту та інших потреб.
Згідно зі ст.ст.46, 48 Водного кодексу України водокористування може бути загальним та спеціальним. Спеціальне водокористування - це забір води з водних об'єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об'єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється фізичними та юридичними особами для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.
Спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування (п.9 ч.1 ст.44, ст.49 Водного кодексу України).
Відповідно до ст.ст. 110, 111 Водного кодексу України порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України. Відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні, зокрема, у недотриманні умов дозволу або порушенні правил спеціального водокористування. Підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов'язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.
Статтями 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" встановлено, що порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів у разі самовільного використання водних ресурсів при відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування) регламентується Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України №389 від 20.07.2009.
Отже, чинним законодавством встановлено самостійні підстави для відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, зокрема, внаслідок самовільного використання водних ресурсів без відповідного дозволу на спеціальне водокористування (зазначена правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 03.09.2013 у справі №3-26гс13).
Згідно з п. 9.1. Методики, розрахунок розміру відшкодування збитків, обумовлених самовільним використанням водних ресурсів за відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)), у разі перевищення встановлених у дозволі на спеціальне водокористування лімітів, здійснюється за формулою:
Зсам = 5 х W х Тар (грн.), де W - об'єм води, що використана самовільно без дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)), у разі перевищення встановлених у дозволі на спеціальне водокористування лімітів, м 3 ; Тар - розмір, аналогічний ставці рентної плати за спеціальне використання води, встановленої статтею 255 Податкового кодексу України, на дату виявлення порушення (для поверхневих, підземних, шахтних, кар'єрних та дренажних вод - грн/100 м 3 ).
Фактичний об'єм води, що використана самовільно без дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)), у разі перевищення встановлених у дозволі на спеціальне водокористування лімітів визначається на основі даних: первинної документації, статистичної звітності, ліміту забору та використання води, індивідуальних норм водоспоживання та водовідведення або довідки фізичної особи - підприємця або юридичної особи за підписом керівництва, завіреної печаткою (за наявності) (п.9.2. Методики).
За змістом ст.1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної особи або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.
Отже, для застосування такої міри відповідальності як стягнення збитків необхідною є наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, а саме: протиправної поведінки, збитків, причинного зв'язку між протиправною поведінкою боржника, збитками та вини.
За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.
При вирішенні спору на позивача покладається обов'язок довести розмір шкоди, завданої протиправною поведінкою, факт порушення відповідачем законодавства та причинний зв'язок між цим порушенням і завданою шкодою навколишньому середовищу.
Відповідач, в свою чергу, для звільнення від відповідальності має довести відсутність своєї вини.
Судом встановлено наявність всіх елементів складу правопорушення, необхідних для застосування такої міри відповідальності як відшкодування шкоди (збитків), а саме: 1) протиправна поведінка Садківської сільської ради Старобільського району Луганської області, яка полягає у самовільному водокористуванні (без оформлення спеціального дозволу), що підтверджується актом перевірки, приписом від 22.08.2017, протоколом про адміністративне правопорушення №000558 від 18.08.2017, постановою про накладення адміністративного стягнення №000558 від 18.08.2017; 2) наявна сама шкода, яка визначена в акті, складеному за результатами проведення планової перевірки та розмір якої правомірно розраховано відповідно до Методики; 3) причинний зв'язок, що виражений у заподіяні зазначеної шкоди саме протиправною поведінкою відповідача; 4) вина, яка полягає у неотриманні відповідачем дозволу на спеціальне водокористування.
Суд не приймає доводи відповідача стосовно відсутності вини відповідача у спірних правовідносинах, оскільки відсутність умислу відповідача у завданні державі збитків не виклює його вини, оскільки винна дія особи може відбуватися не лише з умислу, а й з необережності. У цьому випадку вчасне неотримання відповідачем відповідних дозвільних документів відбулось саме через неналежне оформлення відповідачем заяви та доданих до неї документів на отримання такого дозволу, тобто саме з його вини.
Згідно зі ст.255.5.2 Податкового кодексу України ставка рентної плати за спеціальне використання підземних вод по Луганській області становить 104 грн 56 коп. за 100 м 3 .
Судом здійснено перерахунок заявленого до стягнення розміру завданої шкоди, та встановлено, що він розрахований позивачем вірно.
Враховуючи викладене та зважаючи на встановлений факт самовільного водокористування, в порушення вимог ст.48 Водного кодексу України, у період з 26.03.2017 по 17.08.2017, причинного зв'язку між такою поведінкою відповідача та заподіяною державі шкодою у розмірі 42325 грн 88 коп., суд дійшов висновку про обґрунтованість вимог позивача.
З урахуванням вищевикладеного позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню у повному обсязі.
Згідно зі ст.129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись ст.ст.129, 232, 233, 238, 240-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов Державної екологічної інспекції у Луганській області задовольнити повністю.
2. Cтягнути з Садківської сільської ради Старобільського району Луганської області, вул. Миру, с. Садки, Старобільський район, Луганська область, 92732, ідентифікаційний код 21759628 на користь держави шкоду, заподіяну внаслідок порушення природоохоронного законодавства в розмірі 42325 грн 88 коп. на балансовий рахунок №33119331700347 спеціального фонду місцевого бюджету с. Садки Старобільського району Луганської області, код ЄДРПОУ 37858396 УДКСУ у с. Садки Старобільського району Луганської області, код платежу за бюджетною класифікацією 24062100, банк одержувач - УДКСУ в Луганській області, МФО 804013, видати наказ після набрання рішенням законної сили.
3. Стягнути з Садківської сільської ради Старобільського району Луганської області, вул. Миру, с. Садки, Старобільський район, Луганська область, 92732, ідентифікаційний код 21759628 на користь Державної екологічної інспекції у Луганській області, вул. Гагаріна, 93, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93400, ідентифікаційний код 37991372 судовий збір у сумі 1600 грн 00 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції у строки, передбачені ст.256 Господарського процесуального кодексу України та порядку, визначеному п.17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено 12.03.2018.
Суддя Т.В. Косенко
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 05.03.2018 |
Оприлюднено | 12.03.2018 |
Номер документу | 72644047 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Косенко Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні