ПОСТАНОВА
Іменем України
21 березня 2018 року
Київ
справа №826/1106/14
адміністративне провадження №К/9901/2694/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: головуючого судді - Пасічник С.С. (суддя-доповідач),
суддів: Васильєвої І.А., Юрченко В.П.,
розглянувши у судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за касаційною скаргою Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у місті Києві на постанову Київського апеляційного адміністративного суду у складі головуючого судді Чаку Є.В., суддів: Файдюка В.В., Мєзєнцева Є.І. від 11 червня 2014 року у справі № 826/1106/14 за позовом Приватного підприємства Промстройсервіс до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у місті Києві про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
У січні 2014 року Приватне підприємство Промстройсервіс звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у місті Києві, в якому просило визнати протиправними дії відповідача щодо складання акта про неможливість проведення зустрічної звірки та зобов'язати його вилучити з інформаційної системи Податковий блок відомості, внесені на підставі такого акта.
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем були вчинені протиправні дії по проведенню зустрічної звірки, за результатами якої складено акт, яким зафіксовано помилкові висновки про порушення позивачем норм податкового законодавства України, що призвело до порушення його прав та законних інтересів.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 01 квітня 2014 року в задоволенні позову відмовлено повністю.
Відповідне судове рішення мотивоване тим, що оскаржувані дії по суті є лише збиранням доказової інформації податковим органом, що фіксується в акті звірки, який виступає носієм цієї доказової інформації, та не породжують порушення прав та охоронюваних законом інтересів позивача.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 11 червня 2014 року рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нову постанову, якою позов задоволено. Визнано протиправними дії Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у місті Києві щодо складання акта про неможливість проведення зустрічної звірки Приватного підприємства Промстройсервіс від 23 вересня 2013 року №1004/22-07/24362133. Зобов'язано Державну податкову інспекцію у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у місті Києві вилучити з інформаційної системи Податковий блок відомості, внесені на підставі акта про неможливість проведення зустрічної звірки Приватного підприємства Промстройсервіс від 23 вересня 2013 року №1004/22-07/24362133, поновивши в ній дані, задекларовані Приватним підприємством Промстройсервіс щодо податкових зобов'язань та податкового кредиту у податкових деклараціях з податку на додану вартість за період з 01 січня 2012 року по 30 червня 2013 року.
Висновків про задоволення позову суд апеляційної інстанції дійшов посилаючись на те, що складання акта про неможливість проведення зустрічної звірки є безпідставним, оскільки матеріалами справи підтверджено місцезнаходження позивача. В свою чергу, відповідачем протиправно внесено відомості до податкових баз на підставі відповідного акта, оскільки зіставлення бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання не здійснювалось.
Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, відповідач звернувся до суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення цим судом норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду апеляційної інстанції скасувати.
На обґрунтування касаційної скарги відповідач зазначає, що дії щодо складання акта про неможливість проведення зустрічної звірки та внесення на підставі його даних до інформаційної системи Податковий блок відомостей є заходами з аналізу контролюючим органом даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, тобто збиранням доказової інформації, внаслідок чого права та обов'язки платника податків не порушуються.
Заслухавши суддю-доповідача, переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про задоволення касаційної скарги з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідачем здійснено заходи з метою проведення зустрічної звірки ТОВ Промстройсервіс , за результатами яких 23 вересня 2013 року складено акт №1004/22-07/24362133 про неможливість проведення зустрічної звірки з питань взаємовідносин з ТОВ Віпбудпром , ТОВ ВТЛ Трейд Сервіс , ТОВ Будівельна компанія Стройбуд , ТОВ Тру Кам за період з 01 січня 2012 року по 30 червня 2013 року.
Згідно із висновками вказаного вище акта в порушення підпункту 14.1.1.181 пункту 14.1 статті 14, пункту 185.1 статі 185, пункту 187.1 статті 187, пункту 198.1, пункту 198.2 статті 198, пункту 201.10 статті 201 Податкового Кодексу України, частини п'ятої статті 203, пунктів 1, 2 статті 215 Цивільного кодексу України не підтверджено реальність здійснення господарських відносин із контрагентами ТОВ Віпбудпром , ТОВ ВТЛ Трейд Сервіс , ТОВ Будівельна компанія Стройбуд , ТОВ Тру Кам за період з 01 січня 2012 року по 30 червня 2013 року, а також їх вид, обсяг, якість та розрахунки.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, щодо компетенції контролюючих органів, повноважень і обов'язків їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальності за порушення податкового законодавства, урегульовані Податковим кодексом України (далі - ПК).
У пункті 61.1 статті 61 цього Кодексу визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК).
Відповідно до статті 71 ПК інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Згідно з приписами підпункту 72.1.1 пункту 72.1 статті 72 ПК для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла: від платників податків та податкових агентів, зокрема інформація: що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, інших звітних документах; що міститься у наданих великими платниками податків в електронній формі копіях документів з обліку доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування (податкових зобов'язань), первинних документах, які ведуться в електронній формі, регістрах бухгалтерського обліку, фінансовій звітності, інших документах, пов'язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів; про фінансово-господарські операції платників податків; про застосування реєстраторів розрахункових операцій.
Згідно з пунктом 73.5 статті 73 ПК з метою отримання податкової інформації контролюючі органи мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків.
Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється контролюючими органами з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків.
Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.
Механізм проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок визначено Порядком проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року № 1232.
З метою впровадження єдиного порядку направлення запитів на проведення зустрічних звірок, а також оформлення, передачі та накопичення матеріалів зустрічних звірок органами державної податкової служби розроблені Методичні рекомендації щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджені наказом Державної податкової адміністрації України від 22 квітня 2011 року № 236, згідно з підпунктом 4.4 пункту 4 яких (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання (далі - Акт) (додаток 3), реєструє його у Журналі реєстрації довідок про результати проведення зустрічної звірки (актів про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, неявки для підписання, відмови від писання Довідки про результати проведення зустрічної звірки) (далі - Журнал реєстрації довідок/актів) (додаток 4) та вживає відповідних заходів, передбачених актами ДПС України.
При подальшому залученні суб'єкта господарювання (посадових осіб суб'єкта господарювання) до проведення зустрічної звірки відповідальний підрозділ органу ДПС забезпечує проведення такої звірки.
Аналіз зазначених норм права дає підстави вважати, що акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання, який є відображенням дій працівників податкових органів, не породжує правових наслідків для платника податків і, відповідно, не порушує його прав.
Внесена до ІС Податковий блок інформація на підставі такого акта використовується податковими органами для інформаційно-аналітичного забезпечення їхньої діяльності і не зумовлює для платника податків змін у структурі податкових зобов'язань та податкового кредиту.
Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом України і у постанові від 17 листопада 2015 року у справі 21-1852а15.
З огляду на викладене слід зазначити, що висновки податкового органу, викладені в акті, є судженням податкового органу, які не породжують правових наслідків для платника податків.
Крім того, складання акта про неможливість проведення зустрічної звірки свідчить про факт її непроведення.
За таких обставин, висновки суду апеляційної інстанції про задоволення позову є помилковими.
Як встановлено частиною першою статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Згідно із статтею 352 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує судове рішення суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.
На підставі викладеного, керуючись статтями 341, 344, 349, 352 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у місті Києві задовольнити.
Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 11 червня 2014 року у справі № 826/1106/14 скасувати, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 01 квітня 2014 року залишити в силі.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття і оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя С.С.Пасічник
Судді І.А.Васильєва
В.П.Юрченко
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 21.03.2018 |
Оприлюднено | 22.03.2018 |
Номер документу | 72866991 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Пасічник С.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні