ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 березня 2018 року ЛуцькСправа № 803/495/18
Волинський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Димарчук Т.М.,
суддів - Костюкевича С.Ф., Мачульського В.В.,
при секретарі судового засідання Головатій І. В.,
за участю позивачів ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3,
представника позивача ОСОБА_2 ОСОБА_4,
представників відповідача Лукащук О.С., Білицького Б.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку адміністративну справу за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 до Торчинської селищної виборчої комісії про визнання протиправною та скасування постанови № 2 від 20.03.2018 року,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 звернулись в суд з адміністративним позовом до Торчинської селищної виборчої комісії (далі Торчинська СВК, відповідач) про визнання протиправною та скасування постанови № 2 від 20.03.2018 року Перші вибори депутатів Торчинської селищної ради об'єднаної територіальної громади і Торчинського селищного голови 29 квітня 2018 року .
Позовні вимоги обгрунтовані тим, що оскаржуваною постановою закріплений наступний розподіл одномандатних виборчих округів по дільничих виборчих комісіях: Торчинська дільнича виборча комісія (далі ДВК) 070489, 070490 - 16 одномандатних виборчих округів (далі ОВО) , Білостік, Горзвин ДВК 070495 - 2 ОВО, Буяни ДВК 070502 - 3 ОВО, Усичі , Усицькі Будки ДВК 070503 - 1 ОВО, Веселе, Верхи ДВК 070504 - 2 ОВО, Садів, Кошів ДВК 070538 - 2 ОВО.
Позивач вважає, що постанова відповідача № 2 від 20.03.2018 року є протиправною, оскільки відповідно до ст. 17 Закону України Про місцеві вибори центральна виборча комісія відповідно до статті 16 цього Закону та частин другої - восьмої, одинадцятої цієї статті на підставі відомостей Державного реєстру виборців визначає кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що мають бути утворені відповідними територіальними виборчими комісіями на територіях адміністративно-територіальних одиниць для організації виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, виборів депутатів усіх місцевих рад після призначення чергових, перших місцевих виборів, додаткових виборів депутатів сільських, селищних рад, але не пізніш як за 50 днів до дня чергових, перших місцевих виборів, додаткових виборів депутатів сільських, селищних рад, невідкладно розміщує ці відомості на своєму офіційному веб-сайті та забезпечує їх доведення до відома відповідних територіальних виборчих комісій.
Для проведення виборів депутатів сільської, селищної ради відповідна сільська, селищна територіальна виборча комісія не пізніш як за 38 днів до дня чергових або перших місцевих виборів утворює одномандатні виборчі округи з приблизно рівною кількістю виборців у кожному в кількості, що дорівнює загальному складу відповідної місцевої ради, визначеному відповідно до частини третьої статті 16 цього Закону та частини першої цієї статті.
Орієнтовна середня кількість виборців в одномандатних виборчих округах на території села, селища визначається відповідною територіальною виборчою комісією на підставі відомостей Державного реєстру виборців про кількість виборців, які проживають на території відповідного села, селища, що подаються органом ведення Державного реєстру виборців до відповідної територіальної виборчої комісії не пізніш як за 40 днів до дня виборів.
З аналізу норм Закону України Про місцеві вибори вбачається, що єдиним критерієм для формування територіальною виборчою комісією територіальних виборчих округів законодавцем передбачена кількість виборців у територіальних виборчих округах, яка повинна бути приблизно рівною . Так, у відповідності до пункту 15 рекомендацій Венеціанської комісії, закріплених у Кодексі належної практики у виборчих справах 2002 року, максимально припустиме відхилення кількості виборців по округах звичайно не мало б перевищувати 10 % (чи щонайбільш 15 % за виняткових обставин).
Середня кількість виборців у 26 територіальних виборчих округах обчислюється шляхом ділення 6217 виборців, виборчі адреси яких віднесені до Торчинської ОТГ, на загальний склад, що складає 26 депутатів та становить 239 осіб.
Однак, в порушення вищевикладеного оскаржуваною постановою утворено окремі виборчі округи без дотримання норм категорії середньої кількості виборців, а саме Торчин - 16 ОВО з кількістю виборців 3324 чоловік, Білостік, Горзвин - 2 ОВО (з кількістю виборців 484 чоловік), Буяни - 3 ОВО ( з кількістю виборців 719 чоловік), Усичі , Усицькі Будки - 1 ОВО (з кількістю виборців 412 чоловік), Веселе, Верхи - 2 ОВО (з кількістю виборців 602 чоловік), Садів, Кошів - 2 ОВО ( з кількістю виборців 686 чоловік).
Таким поділом істотно обмежуються права позивачів, як виборців, щодо їх участі у виборчому процесі, оскільки одномандатні виборчі округи утворені без дотримання категорії середньої кількості виборців.
У відзиві на позов від 23.03.2018 року відповідач зазначив, що діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України. Вказав, що при прийняті оскарженого рішення Торчинською селищною виборчою комісією дотримано було враховано вимоги частини дванадцятої статті 17 Закону України Про місцеві вибори щодо необхідності врахування меж звичайних виборчих дільниць, які використовуються для підготовки і проведення голосування та підрахунку голосів виборців. При включенні звичайної виборчої дільниці до меж територіального виборчого округу її межі не розриваються, за винятком випадків, коли кількість виборчих дільниць є меншою, ніж кількість територіальних виборчих округів. Таким чином, середня кількість виборців в територіальному виборчому окрузі не є єдиним і визначальним критерієм при утворенні виборчих округів, також необхідно враховувати і межі виборчих дільниць із забезпеченням нерозривності територіальних виборчих округів. Крім того, відповідач вказує, що оскарженим рішенням жодним чином не обмежені і не порушені права позивачів, як виборців.
Керуючись наведеним та з метою дотримання терміну, встановленого частиною другою статті 17 ЗУ Про місцеві вибори для утворення одномандатних виборчих округів, відповідач просить відмовити в задоволенні позову.
У судовому засіданні позивачі підтримали позовні вимоги та вказали, що відповідачем протиправно не було створено 2 одномандатних виборчих округи в Усичах (Усицьких Будках) з кількістю виборців 412 чоловік, натомість створено лише 1 одномандатний виборчий округ, при цьому відхилення від середнього показника (239 осіб) становить 173 особи ( 72%). Також не було створено 3 ОВО в Садові (Кошеві) з кількістю виборців 686 чоловік, а створено лише 2 одномандатні виборчі округи, тобто на 1 ОВО припадає 343 особи, при цьому відхилення від середнього показника 104 особи ( 43 %). При цьому, у Торчині з кількістю виборців 3314 чоловік мало б бути створено 14 ОВО, однак у Торчині створено 16 ОВО. З протоколу засідання територіальної Торчинської селищної виборчої комісії вбачається, що ОСОБА_7 пояснюючи мотивацію запропонованого нею розподілу, пояснила, що всі округлення слід додати до депутатів села Торчин без будь-якого обгрунтування чинними законодавчими актами. Враховуючи викладене, просили визнати протиправною та скасувати постанову № 2 від 20.03.2018 року Перші вибори депутатів Торчинської селищної ради об'єднаної територіальної громаді і Торчинського селищного голови 29 квітня 2018 року та зобов'язати відповідача утворити одномандатні виборчі округи з приблизно рівною кількістю виборців відповідно до частини 2 статті 17 Закону України Про місцеві вибори .
Представник відповідача Лукащук О.С. у судовому засіданні позовних вимог не визнала з підстав, зазначених у відзиві та додатково пояснила, що вона є головою Торчинської СВК. На засіданні від 20 березня 2018 року вона довела до членів комісії положення ст. 17 Закону України Про місцеві вибори та подала таблицю з можливим розподілом депутатських мандатів згідно норм діючого законодавства. Однак, відповідач є колегіальним органом і вплинути на голосування вона мала змоги. Просила відмовити у задоволенні позовних вимог.
Суд, заслухавши пояснення позивачів, представника відповідачів, дослідивши письмові докази по справі зазначає наступне.
Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
При вирішенні спору судом постанова № 2 від 20.03.2018 року Торчинської територіальної селищної виборчої комісії Перші вибори депутатів Торчинської селищної ради об'єднаної територіальної громаді і Торчинського селищного голови 29 квітня 2018 року прийнята відповідачем як суб'єктом виборчого процесу, перевірялась на відповідність вимогам частини третьої статті 2 КАС України.
Судом встановлено, що Постановою Центральної виборчої комісії від 1 березня 2018 року № 32 Про кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що утворюються сільськими, селищними, міськими виборчими комісіями для організації виборів депутатів місцевих рад під час проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 29 квітня 2018 року відповідно до частини першої статті 17, пункту 8 частини першої статті 24 Закону України "Про місцеві вибори", пункту 3 частини першої статті 26 Закону України "Про Державний реєстр виборців", керуючись статтями 11 - 13, пунктом 9 частини першої статті 21, частиною другою статті 27 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", постановлено:
1. Визначити на підставі відомостей Державного реєстру виборців кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що утворюються сільськими, селищними, міськими виборчими комісіями для організації виборів депутатів місцевих рад під час проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 29 квітня 2018 року, згідно з додатками 1 - 17.
2. Цю постанову разом з належним додатком надіслати Вінницькій, Волинській, Дніпропетровській, Донецькій, Запорізькій, Івано-Франківській, Кіровоградській, Луганській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Тернопільській, Харківській, Херсонській, Хмельницькій та Чернівецькій обласним державним адміністраціям для доведення до відома відповідних територіальних виборчих комісій після їх утворення та сформування складу таких комісій, а також оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Згідно додатку 2 до постанови Центральної виборчої комісії від 1 березня 2018 року №232 по Волинській області для Торчинської селищної ради об'єднаної територіальної громади передбачено створення 26 виборчих округів.
20.03.2018 року відбулося засідання територіальної Торчинської селищної виборчої комісії.
Пунктом 3 порядку денного засідання територіальної Торчинської селищної виборчої комісії, оформленого протоколом № 3 Перші вибори депутатів Торчинської селищної ради об'єднаної громади і Торчинського селищного голови 29 квітня 2018 року винесено питання про поділ на одномандатні виборчі округи між громадами Торчинського ОТГ.
По вказаному питанню слухали голову комісії Лукашук О.С., яка ознайомила членів комісії з постановою ЦВК № 32 від 1 березня 2018 року та з відомостями Державного реєстру виборців на виборах до Торчинської ОТГ, статтями 16, 17 Закону України Про місцеві вибори , якими регламентується робота комісії по розподілу одномандатних виборчих округів. Таким чином, згідно реєстру виборців на виборах в Торчинській ОТГ будуть приймати участь 6217 виборців, які будуть обирати депутатів селищних рад по 26 одномандатних виборчих округах. Згідно перечислених законів на один одномандатний виборчий округ припадає 239 виборців. На виборах то Торчинської ТВК будуть працювати наступні дільничі комісії з слідуючими можливими розподілами депутатських мандатів згідно діючого законодавства: Торчин, кількість виборців 3314, коефіцієнт завантаженості на дільницю 13, 86, середнє навантаження на одного депутата 236, 71; Білостік, Горзвин, кількість виборців 484, коефіцієнт завантаженості на дільницю 2, 02, середнє навантаження на одного депутата 242; Буяни, кількість виборців 719, коефіцієнт завантаженості на дільницю 3,01, середнє навантаження на одного депутата 239, 67; Усичі, Усицькі Будки, кількість виборців 412, коефіцієнт завантаженості на дільницю 1, 72, середнє навантаження на одного депутата 206; Веселе, Верхи, кількість виборців 602, коефіцієнт завантаженості на дільницю 2, 52, середнє навантаження на одного депутата 301; Садів, Кошів, кількість виборців 686, коефіцієнт завантаженості на дільницю 2, 87, середнє навантаження на одного депутата 229.
На голосування було поставлено пропозицію члена ТВК ОСОБА_7, яка запропонувала наступний розподіл на одномандатні виборчі округи: Торчин - 16, Буяни - 3 , Усичі - 1, Веселе - 2, Білостік - 2, Садів - 2. На запитання ОСОБА_9 пояснити мотивавацію такого розподілу, ОСОБА_7 відповіла всі округлення додати до депутатів селища Торчин, ніяких законів чи інших нормативних актів, які б підтвердили її пропозицію не назвала.
При голосуванні дана пропозиція отримала більшість голосів від складу комісії (10 голосів), інші пропозиції на розгляд не ставились. Таким чином, Торчинська селищна виборча комісія затвердила наступний розподіл округів по дільничних комісіях: Торчин - 16, Буяни - 3, Усичі - 1, Веселе - 2, Білостік - 2, Садів - 2. Вказані обставини підтверджуються протоколом № 3 засідання територіальної Торчинської селищної виборчої комісії, який наявний в матеріалах адміністративної справи (а.с. 6-8).
20.03.2018 року постановою № 2 Торчинської СВК Перші вибори депутатів Торчинської селищної ради об'єднаної територіальної громаді і Торчинського селищного голови 29 квітня 2018 року постановлено закріпити наступний розподіл одномандатних виборчих округів по дільничих виборчих комісіях Торчинська дільнича виборча комісія (далі ДВК) 070489, 070490 - 16 одномандатних виборчих округів (далі ОВО) , Білостік, Горзвин ДВК 070495 - 2 ОВО, Буяни ДВК 070502 - 3 ОВО, Усичі , Усицькі Будки ДВК 070503 - 1 ОВО, Веселе, Верхи ДВК 070504 - 2 ОВО, Садів, Кошів ДВК 070538 - 2 ОВО.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост (далі - місцеві вибори) регулюються Конституцією України, Законом України Про місцеві вибори та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.
Згідно з ч.2 ст. 2 Закону України Про місцеві вибори № 595-VIII від 14 липня 2015 року вибори депутатів сільських, селищних рад проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідно села (кількох сіл, жителі яких добровільно об'єдналися у сільську громаду), селища, територія утвореної відповідно до Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" об'єднаної сільської, селищної територіальної громади (далі - територія об'єднаної сільської, селищної територіальної громади).
Відповідно до ч.1 ст. 3 Закону України № 595-VIII право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради, виборах сільського, селищного, міського голови мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, належать до відповідної територіальної громади та проживають в межах відповідного виборчого округу громадяни України, які мають право голосу на відповідних місцевих виборах, є виборцями.
Належність громадянина до відповідної територіальної громади та проживання його на відповідній території визначається його зареєстрованим місцем проживання. Підставою реалізації виборцем свого права голосу на місцевих виборах є його включення до списку виборців на виборчій дільниці.
Виборці мають право на участь у роботі виборчих комісій як їх члени, проведенні передвиборної агітації, здійсненні спостереження за проведенням виборів та в інших заходах, пов'язаних з організацією та проведенням виборів, що реалізується ними у порядку, визначеному цим та іншими законами України.
Будь-які прямі або непрямі привілеї чи обмеження виборчих прав громадян України за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками забороняються. Не допускаються обмеження участі громадян у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та цим Законом (ч. 3-6 ст. 3 Закону України № 595-VIII)
Виборчий процес здійснюється на засадах законності та заборони незаконного втручання будь-кого в цей процес.
Згідно з ч.3 ст.11 Закону України Про місцеві вибори виборчий процес включає такі етапи: 1) утворення одномандатних, територіальних виборчих округів; 2) утворення (у разі необхідності), формування складу територіальних виборчих комісій, утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Частиною 7 ст. 14 вищевказаного Закону України визначено, що перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів призначаються Центральною виборчою комісією у порядку, визначеному законом.
Центральна виборча комісія шляхом прийняття відповідного рішення оголошує про початок виборчого процесу чергових місцевих виборів, перших виборів депутатів місцевої ради, сільського, селищного, міського голови, додаткових виборів депутатів сільських, селищних рад, а територіальна виборча комісія - про початок виборчого процесу позачергових, повторних, проміжних місцевих виборів, перших виборів старости на своєму засіданні, про що зазначається у протоколі засідання комісії. Офіційним оголошенням є прийняття відповідною виборчою комісією рішення про початок виборчого процесу відповідного виду місцевих виборів.
Відповідно до ч.2, 3 ст.16 Закону України Про місцеві вибори загальний склад (кількість депутатів) сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради визначається відповідно до частин третьої та четвертої цієї статті залежно від кількості виборців, які належать до територіальних громад сіл, селищ, міст, проживають на території району в місті, району, області. Зокрема, загальний склад (кількість депутатів) місцевої ради становить при чисельності виборців від 5 тисяч до 20 тисяч виборців - 26 депутатів.
Частинами 1, 2 ст. 17 визначено, що центральна виборча комісія відповідно до статті 16 цього Закону та частин другої - восьмої, одинадцятої цієї статті на підставі відомостей Державного реєстру виборців визначає кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що мають бути утворені відповідними територіальними виборчими комісіями на територіях адміністративно-територіальних одиниць для організації виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, виборів депутатів усіх місцевих рад після призначення чергових, перших місцевих виборів, додаткових виборів депутатів сільських, селищних рад, але не пізніш як за 50 днів до дня чергових, перших місцевих виборів, додаткових виборів депутатів сільських, селищних рад, невідкладно розміщує ці відомості на своєму офіційному веб-сайті та забезпечує їх доведення до відома відповідних територіальних виборчих комісій.
Для проведення виборів депутатів сільської, селищної ради відповідна сільська, селищна територіальна виборча комісія не пізніш як за 38 днів до дня чергових або перших місцевих виборів утворює одномандатні виборчі округи з приблизно рівною кількістю виборців у кожному в кількості, що дорівнює загальному складу відповідної місцевої ради, визначеному відповідно до частини третьої статті 16 цього Закону та частини першої цієї статті.
Орієнтовна середня кількість виборців в одномандатних виборчих округах на території села, селища визначається відповідною територіальною виборчою комісією на підставі відомостей Державного реєстру виборців про кількість виборців, які проживають на території відповідного села, селища, що подаються органом ведення Державного реєстру виборців до відповідної територіальної виборчої комісії не пізніш як за 40 днів до дня виборів.
Зміст рішення про утворення територіальних виборчих округів із зазначенням їх номерів, меж, орієнтовної кількості виборців у кожному виборчому окрузі невідкладно передається до Центральної виборчої комісії через органи ведення Державного реєстру виборців за встановленими нею формою та порядком. Центральна виборча комісія оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті ці відомості. Також територіальні виборчі комісії надсилають до Центральної виборчої комісії на паперових носіях відповідні рішення про утворення територіальних виборчих округів (ч. 14 статті 17).
Стаття 20 Закону України Про місцеві вибори визначає статус виборчих комісій, зокрема згідно ч.3 вказаної статті територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Зокрема, серед інших повноважень, сільська, селищна територіальна виборча комісія:1) забезпечує підготовку та проведення відповідних місцевих виборів;2) утворює одномандатні виборчі округи по виборах депутатів сільської, селищної ради, встановлює їх межі, єдину нумерацію;3) реєструє кандидатів у депутати відповідно сільської, селищної ради у відповідних одномандатних виборчих округах, їх довірених осіб та видає їм посвідчення (ч.4 ст. 25 Закону).
Згідно з статтею 27 Закону України Про місцеві вибори основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. Засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини членів комісії від складу цієї комісії. Частинами 14, 15 вищевказаної статті встановлено, що рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття.
Рішення виборчої комісії з розглянутого питання повинно містити:1) найменування комісії; 2) найменування рішення, час, дату та місце його прийняття і порядковий номер; 3) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії;4) посилання на положення нормативно-правових актів або рішення (положення рішень) Центральної виборчої комісії чи територіальної виборчої комісії, або судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті рішення;5) резолютивну частину.
Рішення виборчої комісії підписується головуючим на засіданні. Зміст та номер рішення повинні бути відображені у протоколі відповідного засідання комісії.
Згідно ч.19 ст. 27 Закону України Про місцеві вибори рішення територіальної виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване в установленому законом порядку територіальною виборчою комісією вищого рівня з відповідних місцевих виборів, Центральною виборчою комісією або судом.
Відповідно до ч.1 ст. 273 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб'єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб'єкти ініціювання референдуму.
Статтею 12 Закону України Про місцеві вибори № 595-VIII від 14 липня 2015 встановлено, що суб'єктами виборчого процесу на відповідних місцевих виборах є: виборець; Центральна виборча комісія; виборчі комісії, сформовані (утворені) відповідно до цього Закону або інших законів України, які уповноважені забезпечувати організацію та проведення відповідних місцевих виборів; кандидати в депутати, кандидати на посади сільського, селищного, міського голови, старости; місцева організація партії, яка висунула кандидата (кандидатів) для участі у відповідних місцевих виборах; офіційний спостерігач від кандидата, від місцевої організації партії - суб'єкта відповідного виборчого процесу, від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом.
Виборцем вважається громадянин України, який має право голосу.
Особливість правового статусу виборця, як позивача у справах пов'язаних із виборчим процесом врегульована нормами ч. 2 ст. 273 КАС України, в силу якої виборець (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.
Аналіз зазначених норм процесуального Закону свідчить, що виборець має право на звернення до суду у вказаному порядку лише в разі порушення його виборчих прав або інтересів щодо участі у виборчому процесі особисто. Аналогічний висновок викладений у п. 3.1.2 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України №15 від 01.11.2013 року Про практику застосування адміністративними судами положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду спорів щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом .
Тому, суд зазначає, що при вирішенні виборчих спорів за позовом виборця необхідно надати оцінку не лише правомірності оскаржуваних рішень, дій чи бездіяльності відповідача, а й факту порушення ними прав або охоронюваних законом інтересів позивача.
Оцінюючи можливість порушення прав та інтересів позивачів як виборців суд зазначає наступне.
Одним із визначальних засад виборчого процесу є принцип рівності виборчих прав громадян, який, крім іншого, означає не лише надання виборцям однакової кількості голосів, створення формально рівних умов для участі у виборчому процесі та інше, а полягає й у рівноцінності голосів виборців у різних територіальних виборчих округах.
Водночас, у випадку порушення принципу формування територіальних виборчих округів із приблизно рівною кількістю виборців у кожному із них, значення таких голосів в окремих територіальних виборчих округах буде різною.
Відтак, права виборців порушуються в тому випадку, коли при формуванні територіального виборчого округу комісія відступила від принципу приблизної рівності кількості виборців у різних територіальних округах, оскільки цінність голосу в територіальному виборчому окрузі, де загальна кількість виборців менша буде більшою, ніж в тому де така кількість виборців більша.
Суд вказує, що законодавець встановлюючи нормою ч.2 ст. 17 Закону України Про місцеві вибори обов'язковий критерій приблизної рівної кількості виборців у виборчих округах не розкриває його змісту
Тому, з метою тлумачення принципу приблизної рівності кількості виборців при формуванні одномандатних виборчих округів та визначення норми відхилення від ідеального значення такої кількості, суд вважає за необхідне звернути увагу на положення інших законів України.
Так, п.1 ч.2 ст.18 Закону України Про вибори народних депутатів від 17.11.2011 року встановлено, що одномандатні округи утворюються в межах Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя з приблизно рівною кількістю виборців у кожному окрузі. Орієнтовна середня кількість виборців в одномандатних округах визначається Центральною виборчою комісією виходячи з відомостей Державного реєстру виборців. Відхилення кількості виборців в одномандатному окрузі не може перевищувати дванадцяти відсотків орієнтовної середньої кількості виборців в одномандатних округах.
Суд зазначає, що важливу роль у розробці норм, що регулюють проведення виборів, відіграє Європейська комісія За демократію через право (Венеційська комісія). Так, 19.10.2002 року Венеційською комісією прийнято Кодекс належної практики у виборчих справах, який Резолюцією Парламентської асамблеї Ради Європи 1320 (2003) від 30.01.2003 року Про Кодекс належної практики у виборчих справах визнано еталонним документом Ради Європи .
У Кодексі належної практики серед іншого визначено визначальні засади виборчого права, зокрема такою є рівність. Одним із аспектів рівності виборців Кодекс належної практики у виборчих справах називає рівноправність голосів або матеріальна рівність виборців . Так, відповідно п. 1.2.2 Кодексу належної практики у виборчих справах вказано, що місця в виборному органі мають рівномірно розподілятися між виборчими округами.
Відповідно до Кодексу належної практики у виборчих справах принцип рівності виборців повинен забезпечуватися приблизною кількістю виборців у виборчих округах з незначним відхиленням від норми. Так, відповідно до пункту 15 рекомендацій Венеціанської комісії, максимально припустиме відхилення від норми не мало б перевищувати 10 відсотків, але в жодному разі не може перевищувати 15 відсотків, за винятком особливих обставин (захист інтересів компактно розселеної меншини, адміністративна одиниця з низькою густотою населення).
Отже, приблизну рівність кількість виборців у виборчих округах слід розуміти, як кількість виборців, що максимально наближена до ідеальної рівної кількості, а межі відхилення від неї за загальновизначеними правилами є незначними та не перевищують 10, а у виняткових випадках 15 відсотків.
Також, в абз. 1 п. 13 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційними поданнями народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України Про вибори народних депутатів України (справа про вибори народних депутатів України) 1-рп/98 від 26.02.1998 року суд зазначив, що конституційний принцип рівного виборчого права забезпечується не тільки рівними для всіх громадян засадами участі у виборах та наявністю у них рівної кількості голосів, а також юридично рівним впливом цих голосів на результати виборів.
Суд вважає, що утворення одномандатних виборчих округів без дотримання вимог ч.2 ст.17 Закону України Про місцеві вибори створює нерівні умови для виборців та потенційних кандидатів у цих виборчих округах, а тому права позивачів, як виборців, є порушеними. Крім того, суд звертає увагу, що на першій стадії виборчого процесу (утворення одномандатних виборчих округів) перших місцевих виборів з усіх можливих суб'єктів виборчого процесу, лише виборець може звернутись до суду із позовом про протиправність дій виборчої комісії та скасування її незаконних рішень, так як інші суб'єкти виборчого процесу ще не набули відповідного статусу. Разом з тим, з огляду на строк оскарження рішень, дій чи бездіяльності Торчинської СВК, встановлений ст. 273 КАС України оскарження дій та рішень відповідача іншими суб'єктами виборчого у процесу у майбутньому стане неможливим.
Зважаючи на вказане, суд дійшов висновку, що права позивачів, як виборців, порушені оскаржуваним рішенням відповідача, оскільки кількість виборців по одних одномандатних виборчих округах, суттєво відрізняється від інших. Так, зокрема, по Садову відхилення від середньої кількості виборців на один одномандатний виборчий округ складає 43% (104 особи), по Усичах відхилення від середнього показника складає 72% (173 особи) тощо.
Таким чином, відповідачем не дотримано принципу приблизної рівності кількості виборців у виборчих округах, а тому позовні вимоги ОСОБА_2, ОСОБА_1, ОСОБА_3 є такими, що підлягають до задоволення.
Також, з урахуванням змісту позовних вимог та огляду на положення КАСУ щодо компетенції адміністративного суду, відповідно до ч.2 ст.11 КАСУ, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, і не може виходити за межі позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог тільки в разі, якщо це необхідно для повного захисту прав, свобод та інтересів сторін чи третіх осіб, про захист яких вони просять. Згідно ч.1 ст.2 КАСУ завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
А тому, з метою повного захисту прав, свобод та інтересів позивача, суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог і зобов'язати Торчинську селищну виборчу комісію з перших виборів депутатів Торчинської селищної ради об'єднаної територіальної громади і Торчинського селищного голови, які відбудуться 29 квітня 2018 року утворити одномандатні виборчі округи з приблизно рівною кількістю виборців відповідно до частини 2 статті 17 Закону України Про місцеві вибори .
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд звертає увагу на наступне.
Згідно частини 9 статті 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи те, що позивачами при поданні адміністративного позову не сплачено судовий збір у розмірі 704,80 грн., а позовні вимоги задоволено, суд приходить до висновку про необхідність стягнення з Торчинської селищної виборчої комісії в дохід Державного бюджету України судового збору в розмірі 704,80 грн.
Керуючись статтями 243-246, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України "Про місцеві вибори", суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_2, ОСОБА_1, ОСОБА_3 про визнання протиправною та скасування постанови №2 від 20.03.2018 року "Перші вибори депутатів Торчинської селищної ради об'єднаної територіальної громади і Торчинського селищного голови 29 квітня 2018 року" задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову №2 від 20.03.2018 року "Перші вибори депутатів Торчинської селищної ради об'єднаної територіальної громади і Торчинського селищного голови 29 квітня 2018 року".
Зобов'язати Торчинську селищну виборчу комісію з перших виборів депутатів Торчинської селищної ради об'єднаної територіальної громади і Торчинського селищного голови, які відбудуться 29 квітня 2018 року, утворити одномандатні виборчі округи з приблизно рівною кількістю виборців відповідно до частини 2 статті 17 Закону України Про місцеві вибори .
Стягнути з Торчинської селищної виборчої комісії (45612, Волинська область, Луцький район, смт. Торчин, вул. Незалежності, 103, код ЄДРПОУ 34122940) на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 704,80 грн. (сімсот чотири гривні 80 копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на постанову суду подається у дводенний строк з дня її проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.
Головуючий суддя Т.М. Димарчук
Судді В.В. Мачульський
С.Ф. Костюкевич
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.03.2018 |
Оприлюднено | 25.03.2018 |
Номер документу | 72909917 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Сеник Роман Петрович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні