Рішення
від 20.03.2018 по справі 916/2956/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"20" березня 2018 р.м. Одеса Справа № 916/2956/17

Господарський суд Одеської області у складі:

судді Гуляк Г.І.

при секретарі Тодорові А.М.

за участю представників:

від позивача: ОСОБА_1 - за дорученням,

від відповідача: ОСОБА_2І - за дорученням;

від третьої особи: ОСОБА_3 - за дорученям,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Обслуговуючого кооперативу „Дачно-Будівельний кооператив „САЛЮТ» до Одеської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_4 комунальної власності Одеської міської ради, про внесення змін до договору оренди землі, -

ВСТАНОВИВ:

Обслуговуючий кооператив „Дачно-Будівельний кооператив „САЛЮТ» звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою до Одеської міської ради про внесення змін до укладеного між сторонами договору оренди землі від 14 серпня 2013 року, посвідченого приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу ОСОБА_5 за реєстр. № 545, шляхом викладення в наступній редакції:

- п. 2.3 договору: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 2,0340 га (кадастровий номер 5110136900:47:003:0049) становить: 7133818,91 гривень, згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 07 лютого 2017 року за №1616/86-17, складеного управлінням Держгеокадастру у місті Одесі Одеської області. Вказана нормативна грошова оцінка за даним договором застосовується з 01 січня 2017 року;

- п. 4.1 договору: «Орендна плата за земельну ділянку площею 2,0340 га., розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає: 214014,57 гривень на рік. Орендна плата у вказаному розмірі сплачується Орендарем з 01 січня 2017 року та вноситься у грошовій безготівковій формі» ;

- п.9.4.2 договору: самостійно, щороку обчислювати суму орендної плати станом на 1 січня, з урахуванням індексу інфляції нормативної грошової оцінки і не пізніше 20 лютого поточного року подавати відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, визначеному Податковим Кодексом України (з урахуванням нової грошової оцінки земель у разі введення її в дію

Позовні вимоги обґрунтовані наступним.

Між Одеською міською радою та Обслуговуючим кооперативом Дачно-Будівельний кооператив САЛЮТ 14 серпня 2013 року було укладено Договір оренди землі, посвідчений приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу та зареєстрований в реєстрі за №545. За умовами якого Одеська міська рада, як Орендодавець, передала, а Обслуговуючим кооперативом Дачно-Будівельний кооператив САЛЮТ прийняв у строкове, платне володіння, користування земельну ділянку площею 2,0340 га., що знаходиться у місті ОСОБА_3, Київському районі, вулиця Дача Ковалевського, 115.

Пунктом 2.3. Договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 8 507 408,40 гривень, згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси №295/К від 04.06.2013 р., складеної Управлінням Держземагенства у м. Одесі Одеської області.

Відповідно до п.. 4. 1. Договору оренди орендна плата за земельну ділянку розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складала на момент укладення договору 255 222,25 гривень на рік.

Пунктом 4.5. Договору оренди передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_3, яка затверджується рішеннями Одеської міської ради.

Як зазначає позивач, повідомленням ОСОБА_4 комунальної власності Одеської міської ради №01-13/6755 від 27.12.2016 р. було сповіщено про те, що Одеською міською радою прийнято рішення від 29.06.2016 р. №756-УП Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_3 . Даним рішенням з 01.01.2017 року в м. Одесі вводиться в дію нова нормативна грошова оцінка земель міста. Також було роз'яснено про необхідність звернення з заявою про отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що знаходиться в користуванні до центру адміністративних послуг (вул. Преображенська, 21) або скористатись електронною послугою Держгеокадастру згідно он-лайн заяви за допомогою публічної кадастрової карти України.

Позивачем було отримано від Управління Держгеокадастру у м. Одесі Одеської області за №1616/86-17 Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси. Згідно цього Витягу нормативна грошова оцінка земельної ділянки за кадастровим номером 5110136900:47:003:0049, розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Дача Ковалевського, 115, складає 7 133818,91 гривень. Розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, підписаного першим заступником директора ОСОБА_4 комунальної власності Одеської міської ради та директором Обслуговуючим кооперативом Дачно-Будівельний кооператив САЛЮТ розмір якої складає 214014,57 грн.

Таким чином на думку позивача, згідно пункту 4.5. Договору розмір орендної плати повинен бути переглянутий та складати 214014,57 грн. на рік.

Як зазначив позивач в ході розгляду справи, ОСОБА_4 комунальної власності Одеської міською ради було запропоновано підписати додаткову угоду до Договору оренди, зазначена угода була підписана кооперативом та направлена для підписання Одеською міською радою.

Зі сторони відповідача зазначена угода підписана не була, звязку з чим позивач звертався до Одеської міської ради з заявою від 07.03.2017 р., щодо необхідності укласти додаткову угоду до Договору оренди та зазначити у неї нову нормативну грошову оцінку та орендну плату.

На адресу кооперативу надійшла відповідь з ОСОБА_4 комунальної власності Одеської міської ради від 27.03.2017 року, в якої повідомляється, що ОСОБА_4 підготовлено проект рішення Про внесення змін до договору оренди землі, укладеного між Одеською міською радою та Обслуговуючим кооперативом Дачно-Будівельний кооператив САЛЮТ , від 14 серпня 2013 року за №2111319 та направлено на візування у встановленому порядку для подальшого розгляду на сесії Одеської міської ради.

Позивач зазначає, що 31.07.2017 року на адресу кооперативу надійшла претензія ОСОБА_4 комунальної власності Одеської міської ради, в якій останній зазначає, що орендар належним чином не виконує умови договору оренди, в зв'язку з чим утворилась заборгованість з орендної плати, яка станом на 01.07.2017 р. становить 152 897,16 грн. В свою чергу ОСОБА_4 комунальної власності, вказуючи заборгованість виходив з того, що кооператив повинен платити орендну плату, виходячи зі старої нормативної грошової оцінки, тобто з 8 507 408, 40 грн. 40 коп., що складає 255 222,25 грн. на рік, а позивач категорично не погоджується . зі вказаною позицію та зазначає, що орендна плата повинна бути розрахована із нової нормативної грошової оцінки землі 7 133818,91 грн. 91 коп., та повинна складати 214014,57 грн. на рік.

Крім того позивач зазначає, що відповідно до Рішення Одеської міської ради №756-УП від 29.06.2016р. Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_3 , орендна плата у вказаному розмірі повинна справлятися починаючи з 1 січня 2017 року, тобто з того часу, з якого застосовується нова нормативна грошова оцінка,

18.10.2017 р. був надісланий лист до ОСОБА_4 комунальної власності Одеської міської ради, в якому було запропоновано Одеській міській раді підписати надану Обслуговуючим кооперативом Дачно-будівельний кооператив Салют свою редакцію Додаткового договору (угоду), яку вважаємо такою, що відповідає встановленим нормам діючого законодавства, в якій зазначається: у зв'язку з вищевикладеним, п.п. 2.З., 4.1., 9.4.2. Договору оренди землі викласти у новій редакції:

п. 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 2.0340 га (кадастровий номер 5110136900:47:003:0049) становить: 7133818 (сім мільйонів сто тридцять три тисячі вісімсот вісімнадцять) гривень 91 коп., згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 07 лютого 2017 року №1616/86-17, складеного управлінням Держгеокадастру у місті Одесі Одеської області. Вказана нормативна грошова оцінка за даним договором застосовується з 01 січня 2017 року.

п. 4.1. Орендна плата за земельну ділянку площею 2,0340 га, розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає: 214014,57 грн. на рік. Орендна плата у вказаному розмірі сплачується Орендарем з 01 січня 2017 року та вноситься у грошовій безготівковій формі.

п. 9.4.2. самостійно, щороку обчислювати суму орендної плати станом на 1 січня, з урахуванням індексації нормативної грошової оцінки і не пізніше 20 лютого поточного року подавати відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, визначеному Податковим Кодексом України ( з урахуванням нової нормативної грошової оцінки земель у разі введення її в дію). , яку було залишено без відповіді

Одеська міська рада повністю не погоджується з позовними вимогами позивача та вважає їх передчасним, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, з огляду на наступне.

Відповідно до умов договору оренди землі від 14.08.2013 року, зареєстрованого в реєстрі за № 545, Одеською міською радою передано ОК ДБК Салют у строкове, платне володіння, користування земельну ділянку, площею 20340 кв.м., що знаходиться у місті ОСОБА_3, Київському районі, вул. Дача Ковалевського, 115 для експлуатації та обслуговування будівель та споруд рекреаційного призначення. Натомість, відповідно до листа департаменту комунальної власності Одеської міської ради від 27.12.2017 року № 01-18/2387-09-01 за даними моніторингової бази департаменту, орендар сплачує орендну плату згідно з нормативною грошовою оцінкою земель міста ОСОБА_3, затвердженої рішення Одеської міської ради від 29.06.2016 р. № 756 - VII, що не передбачено умовами вказаного договору оренди землі.

Представник відповідача звернув увагу суду на те, що станом на 01.12.2017 року заборгованість зі сплати орендної плати за земельну ділянку, площею 2,0340 га, що знаходиться у місті ОСОБА_3, Київському районі, вул. Дача Ковалевського, 115 становить 225 127, 45 грн., орендар не виконує належним чином умови договору, внаслідок чого департаментом комунальної власності Одеської міської ради було надіслано претензії на адресу ОК ДСК Салют від 31.07.2017 р. № 01-13/3512 та 20.10.2017 р. №01-13/5505. Однак заборгованість не сплачена. За переконанням відповідача позивач звернувся до суду з метою уникнення відповідальності зі сплати орендної плати.

Представник відповідача вважаємо, що внесення змін до договору оренди землі від 14.08.2013 року № 545 в судовому порядку стосовно зобов'язання щодо розміру орендної плати, строк виконання якого настав на момент звернення до суду, є неприпустимим.

З урахуванням наведеного, Одеська міська рада вважає, що позовні вимоги ОК ДБК Салют в редакції, запропонованій позивачем є такими, що не передбачені чинним законодавством України, а отже не можуть бути задоволені.

У свою чергу позивач не погоджується з доводами відповідача та надав письмові заперечення на відзив, в яких зазначив, що обставини на які посилається відповідач не відображають суті виниклих правовідносин між сторонами договору, порушують норми закону. Відповідно до умов договору оренди від 14 серпня 2013 року, Одеська міська рада, як Орендодавець, передала, а ОК ДБК САЛЮТ прийняв у строкове, платне володіння, користування земельну ділянку площею 20340 кв.м., що знаходиться у місті ОСОБА_3, Київському районі, вулиця Дача Ковалевського, 115. Згідно пункту 4. 1. Договору оренди орендна плата за земельну ділянку розрахована у розмірі 3% (трьох відсотків) від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складала на момент укладення договору 255 222,25 (двісті п'ятдесят п'ять тисяч двісті двадцять дві) гривні 25 копійок на рік.

П 2.3. Договору оренди передбачає, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 8 507 408,40гривень 40 копійок, згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси №295/К від 04.06.2013 р., складеної Управлінням Держземагенства у м. Одесі Одеської області, а п. 4.5. Договору оренди передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_3, яка затверджується рішеннями Одеської міської ради.

Так, відповідно до п.1 Рішення Одеської міської ради №756-УІІ від 29.06.2016р. Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_3 , затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_3, розроблену Державним підприємством Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст Діпромісто ім. Ю.М. Білоконя, станом на 01.01.2016 року. Відповідно до п. 2 вказаного Рішення Одеської міської ради, встановлено, що нормативна грошова оцінка, зазначена в пункті 1 цього рішення, застосовується з 1 січня 2017 року.

Вказане рішення Одеської міської ради №756-УІІ від 29.06.2016 року було надруковано в газеті Одесский вестник №25 від 30.06.2016 р. Рішення Одеської міської ради №756-УП від 29.06.2016р. у повному обсязі з матеріалами технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_3 оприлюднена в газеті Одесский вестник №26-27 від 09.07.2016 р.

Крім того вказана інформація зазначена на офіційному сайті міста ОСОБА_3 30.06.2016 р. Вважаємо, що після прийняття Одеською міською радою рішення про встановлення нової нормативної оцінки та відповідно зміни річної орендної плати, Одеська міська рада повинна була підписати додаткову угоду до Договору оренди щодо зазначення у цьому договорі нормативної оцінки у розмірі 8 507 408, 40 грн. 40 коп. та річної орендної плати у розмірі 214014,57 грн. з 01 січня 2017 року. На думку позивача зазначену орендну плату слід нараховувати та сплачувати починаючи з 1 січня 2017 року, тобто з часу введення в дію нової нормативної грошової оцінки, відповідно до Рішення Одеської міської ради №756-УП від 29.06.2016р. Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_3 . Відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси, отриманого позивачем 07.02.2017 р. з Управління Держгеокадастру у м. Одесі Одеської області за №1616/86-17, нормативна грошова оцінка земельної ділянки за кадастровим номером 5110136900:47:003:0049, розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Дача Ковалевського, 115, складає 7 133818,91 гривень 91 копійку. Відповідно до розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку, підписаного першим заступником директора ОСОБА_4 комунальної власності Одеської міської ради та директором ОК ДБК САЛЮТ розмір орендної плати становить 214014,57 гривень.

Відповідач скористався своїм правом та надав заперечення на відповідь на відзив, в яких Одеська міська рада повністю не погоджується з поясненнями ОК ДБК Салют , викладеними у відповіді на відзив, вважає їх необґрунтованими та такими, що не відповідають нормам чинного законодавства України, з огляду на наступне.

Пунктом 4.1 договору встановлено, що орендна плата за земельну ділянку, площею 20340 кв.м. розрахована у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає: 255 222, 25 грн. на рік. На орендаря покладені зобов'язання законом та договором щодо сплати орендної плати за користування земельною ділянкою, які останній не виконує належним чином та не сплачує орендну плату в належному розмірі, внаслідок цього департаментом комунальної власності Одеської міської ради надіслано претензію ОК ДБК Салют від 31.07.2017 р. № 01-13/3512 про необхідність сплати заборгованості за період з січня 2017 року.

Наявність заборгованості у ОК ДБК Салют підтверджується листом Головного управління ДФС в Одеській області, отриманим департаментом комунальної власності Одеської міської ради 02.11.2017 року вихід. № 0119/2870, з якого вбачається, що в 2017 року ОК ДБК Салют в порушення вимог п.п. 4.2., 4.4. Договору та без узгоджених з Одеською міською радою змін до договору, самостійно нарахувало орендну плату за землю на поточний рік за новою нормативно грошовою оцінкою земель 2017 року, що призвело до скорочення нарахувань орендної плати за землю на 270 194,62 грн., а саме: з 2017 рік нараховано 214 014, 57 грн. проти обов'язкових 484 209, 19 грн.

Вказані обставини зумовили звернення Одеської міської ради до господарського суду Одеської області з позовом до ОК ДБК Салют про стягнення заборгованості за договором оренди землі у розмірі 229 559, 81 грн. (Справа № 916/170/18 суддя. ОСОБА_6В.).

З урахуванням наведеного, Одеська міська рада вважає, що позовні вимоги ОК ДБК Салют в редакції, запропонованій позивачем (орендна плата у вказаному розмірі сплачується орендарем з 01 січня 2017 року) є такими, що не передбачені чинним законодавством України, а отже не можуть бути задоволені.

Третя особа письмових пояснень щодо заявленого позову не надала, але представник третьої особи під час розгляду справи у судовому засіданні підтримав позицію відповідача.

Заслухавши пояснення учасників справи, розглянувши та дослідивши всі письмові докази, які містяться в матеріалах справи, господарський суд дійшов наступних висновків.

Між Одеською міською радою та Обслуговуючим кооперативом Дачно-Будівельний кооператив САЛЮТ 14 серпня 2013 року було укладено Договір оренди землі, посвідчений приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу та зареєстрований в реєстрі за №545. За умовами якого Одеська міська рада, як Орендодавець, передала, а Обслуговуючим кооперативом Дачно-Будівельний кооператив САЛЮТ прийняв у строкове, платне володіння, користування земельну ділянку площею 2,0340 га., що знаходиться у місті ОСОБА_3, Київському районі, вулиця Дача Ковалевського, 115.

Відповідно до п.2.3. Договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 8 507 408,40 гривень, згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси №295/К від 04.06.2013 р., складеної Управлінням Держземагенства у м. Одесі Одеської області. Та згідно п. 4. 1. Договору оренди орендна плата за земельну ділянку розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складала на момент укладення договору 255 222,25 гривень на рік.

Згідно п. 4.5. Договору оренди передбачено, що розмір орендної плати переглядається у разі зокрема із введенням в дію нової нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_3, яка затверджується рішеннями Одеської міської ради.

В п. 6.3 договору передбачено, що передача земельної ділянки орендарю здійснюється у 3-х денний термін після державної реєстрації цього договору за актом приймання-передачі який є невід'ємною частиною цього договору, після державної реєстрації права оренди земельної ділянки відповідно до закону.

Відповідно до умов п. 14.1 договору останній набирає чинності після підписання сторонами та державної реєстрації права оренди земельної ділянки. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону та виникає з моменту державної реєстрації цього права відповідно до закону та згідно п.14.3 договору, невід'ємними частинами договору є:

- план земельної ділянки, яка передається в оренду:

- кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень у їх використанні та встановлених земельних сервітутах;

- акт визначення меж земельної ділянки;

Як вбачається зі змісту договору, цей договір посвідчено приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу ОСОБА_5 14.08.2013 року та зареєстровано в реєстрі за № 545.

На підставі укладеного акту прийому-передачі відповідач як орендодавець передав, а позивач як орендар прийняв на підставі акту визначення меж земельної ділянки в натурі земельну ділянку площею 20340 кв.м., що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Дача Ковалевського, 115, в оренду терміном на 15 років для експлуатації та обслуговування будівель споруд рекреаційного призначеня.

Враховуючи викладене, суд доходить до висновку про набуття відповідачем права оренди на вищевказану земельну ділянку згідно договору оренди від 14.08.2013 року.

За умовами п. 2.3 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 20340 кв.м становить 8 507 408,40 грн., згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 04.06.2013р. №295/К, складених управлінням Держкомзему у м. Одесі та п. 4.1 договору передбачена орендна плата за земельну ділянку площею 20340 кв.м розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає: 255 222,25 грн. на рік. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі.

Згідно п. 4.2. договору розмір орендної плати встановлюється за домовленістю сторін згідно рішення Одеської міської ради у відповідності до розрахунку розміру орендної плати та може збільшуватися Одеською міською радою в межах передбачених законодавством.

Відповідно до п. 4.3 договору орендна плата вноситься орендарем рівними частками за податковий період, який дорівнює календарному місяцю , щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця на вказані реквізити ГУДКУ в Одеській області. При цьому орендна плата, враховуючи невиплачену, підлягає індексації.

За умовами п. 4.4 договору орендар не звільняється від орендної плати і сплачує її незалежно від результатів його господарської діяльності.

Відповідно п. 4.5 договору розмір орендної плати переглядається у разі:

- зміни розміру земельного податку відповідно до чинного законодавства України;

- введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_3, яка затверджується рішенням Одеської міської ради;

- зміни функціонального призначення будівлі або її частини;

- в інших випадках, передбачених, законодавством України;

У цих випадках розмір орендної плати змінюється Орендодавцем.

Так, 29 червня 2016 року Одеською міською радою за результатами розгляду технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_3, розробленої Державним підприємством Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст «Діпромісто» ім. Ю.М. Білоконя, та висновку Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 23.05.2016 р. за № 410-16 було прийнято рішення № 756-VІІ «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_3» . Згідно цього рішення ОМР нормативна грошова оцінка, зазначена в пункті 1 рішення Одеської міської ради № 576-VII від 29.06.2016 р., яка розроблена Державним підприємством Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст «Діпромісто» ім. Ю.М. Білоконя станом на 01.01.2016 р., застосовується з 1 січня 2017 р.

ОСОБА_4 комунальної власності Одеської міської ради № 01-13/6755 від 27.12.2016 р. ОК „ДСК „САЛЮТ» було проінформовано про введення в дію з 01.01.2017 р. нової нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_3 та необхідності отримання витягу про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно отриманого ОК „ДСК „САЛЮТ» витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси № 1616/86-17 від 07.02.2017 р., нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер: 5110136900:47:003:0049, оренда якої є предметом укладеного між сторонами договору оренди землі від 14.08.2013 року, складає 7 133 818,91 гривень.

Так, як вбачається з матеріалів справи, ОК „ДСК „САЛЮТ» звернулось до Одеського міського голови із заявою за вх. № 02.2.10/220 від 07.03.2017р. про внесення змін до договору оренди землі від 14.08.2013 року, згідно якого просив викласти п. 2.3 і п. 4.1 договору в наступній редакції:

- « п. 2.3 договору: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 2,0340 га (кадастровий номер 5110136900:47:003:0049) становить: 7133818,91 гривень, згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 07 лютого 2017 року за №1616/86-17, складеного управлінням Держгеокадастру у місті Одесі Одеської області. Вказана нормативна грошова оцінка за даним договором застосовується з 01 січня 2017 року;

- п. 4.1 договору: «Орендна плата за земельну ділянку площею 2,0340 га., розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає: 214014,57 гривень на рік. Орендна плата у вказаному розмірі сплачується Орендарем з 01 січня 2017 року та вноситься у грошовій безготівковій формі» ;

В свою чергу листом ОСОБА_4 комунальної власності Одеської міської ради № 01-18/363-03-01 від 27.03.2017 р. надав відповідь ОК „ДСК „САЛЮТ» про те, що вказаним ОСОБА_4 підготовлено проект рішення про внесення змін до договору оренди землі та направлено на візування у встановленому порядку для подальшого розгляду на сесії Одеської міської ради.

18.10.2017 року позивач звернувся до ОСОБА_4 комунальної власності Одеської міської ради з листом, в якому вніс пропозицію щодо підписання додаткової угоди „про внесення змін до договору оренди землі, посвідченого приватним нотаріусом право оренди зареєстрованого 14.08.2013 року за №2111319, у якій зазначається: що п.п. 2.З., 4.1., 9.4.2. Договору оренди землі викласти у новій редакції:

п. 2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 2.0340 га (кадастровий номер 5110136900:47:003:0049) становить: 7133818 (сім мільйонів сто тридцять три тисячі вісімсот вісімнадцять) гривень 91 коп., згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 07 лютого 2017 року №1616/86-17, складеного управлінням Держгеокадастру у місті Одесі Одеської області. Вказана нормативна грошова оцінка за даним договором застосовується з 01 січня 2017 року.

п. 4.1. Орендна плата за земельну ділянку площею 2,0340 га, розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає: 214014,57 грн. на рік. Орендна плата у вказаному розмірі сплачується Орендарем з 01 січня 2017 року та вноситься у грошовій безготівковій формі.

п. 9.4.2. самостійно, щороку обчислювати суму орендної плати станом на 1 січня, з урахуванням індексації нормативної грошової оцінки і не пізніше 20 лютого поточного року подавати відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, визначеному Податковим Кодексом України ( з урахуванням нової нормативної грошової оцінки земель у разі введення її в дію).

Проте, як з'ясовано судом, Одеською міською радою рішення про внесення відповідних змін до спірного договору оренди землі не прийнято, що стало підставою для звернення позивача до суду із заявленим позовом про внесення змін до вказаного договору щодо розміру орендної плати.

Наразі суд зазначає, що внесення змін щодо розміру орендної плати у договір оренди земельної ділянки у зв'язку з проведенням нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідає як вимогам чинного законодавства, так і умовам укладеного між сторонами договору оренди земельної ділянки, з огляду на таке.

За приписами ст. 1 Закону України «Про оренду землі» , ст. 93 Земельного кодексу України визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 792 Цивільного кодексу України встановлено, що за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом, зокрема, Законом України «Про оренду землі» .

Положеннями ст. 13 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» ).

За приписами ч. 1, 2 ст. 21 Закону України «Про оренду землі» визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (ч. 5 ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» ).

Статтею 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності проводиться обов'язкова нормативна грошова оцінка земельних ділянок (ст. 13 Закону України «Про оцінку земель» ).

За результатами, зокрема, нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, яка, відповідно до ст. 23 Закону затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою (ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» ).

Так, згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 07.02.2017 р. № 1616/86-17, який розроблено Управлінням Держгеокадастру у м. Одеса Одеської області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 20340 кв.м, що розташована за адресою: м. Одеса, вул. Дача Ковалевського,115, становить 7133818,91 гривень.

З огляду на зазначене, розмір орендної плати за орендовану позивачем земельну ділянку площею 20340 кв.м за адресою м. Одеса, вул. Дача Ковалевського, 115 урахуванням вимог чинного законодавства має складати саме 3% від нормативної грошової оцінки землі в рік, тобто 214014,57 гривень на рік (7133818,91 грн. х 3%).

Положеннями ст. 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Згідно п. 12.1. договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, яка підлягає обов'язковому нотаріальному посвідченню. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Також за умовами п. 4.5 спірного договору оренди сторонами передбачена можливість перегляду розміру орендної плати у разі, зокрема, зміни розміру земельного податку, введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_3, яка затверджується рішенням Одеської міської ради, зміни функціонального призначення будівлі або її частини, в інших випадках, передбачених законодавством України. Саме у цих випадках обов'язок зміни розміру орендної плати покладено на орендодавця, тобто відповідача.

У відповідності з положеннями ч. 1, 2 ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до ч. 1 статті 652 Цивільного кодексу України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

В силу приписів ч. 2 ст. 652 Цивільного кодексу України, якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов:

1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане;

2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися;

3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору;

4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Наразі нормами чинного законодавства та договору передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.

Виходячи з аналізу положень договору, сторонами було досягнута домовленість про зміну умов договору у випадку зміни розміру земельного податку та у разі коригування грошової оцінки земель міста ОСОБА_3.

Так, у даному випадку обставинами, які стали винятковими для внесення змін в умови спірного договору, є зміна нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_3, від якої розраховується розмір орендної плати за землю.

Згідно зі ст. 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду. Якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Положеннями ст. 60 та ч. 5 ст. 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що право комунальної власності на землю належить територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах, від імені та в інтересах яких права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Статтею 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Пунктом 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 «Про деякі питання практики розгляду спорів, що виникають із земельних відносин» роз'яснено у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Матеріали справи не містять доказів скасування та/або визнання недійсним рішення Одеської міської ради від 29.06.2016р. № 756-VІІ «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста ОСОБА_3» , а тому в силу приписів ст. 144 Конституції України, ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування» є обов'язковими для виконання на відповідній території.

Враховуючи відсутність прийнятого з боку відповідача відповідного рішення про внесення змін до укладеного між сторонами договору оренди землі, суд вважає підставними доводи позивача, що Товариство позбавлене можливості привести положення договору в частині визначення розміру орендної плати до вимог чинного законодавства, інакше як за рішенням суду про внесення змін до договору оренди землі.

Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов'язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Наразі судом не приймаються до уваги заперечення відповідача щодо заявленого позову з огляду на існування у відповідача заборгованості з орендної плати, оскільки це не входить в предмет доказування у даному спорі, та внесення змін до договору щодо розміру орендної плати не обумовлено наявністю або відсутністю заборгованості орендаря. Також суд вважає безпідставними посилання відповідача на передчасність заявлених позивачем вимог, оскільки з пропозицією про внесення змін до договору позивач звернувся ще у лютому 2017 року, тоді як на день розгляду справи (майже через рік) відповідачем не вирішено питання про внесення відповідних змін.

Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Згідно ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відтак, на підставі ретельної правової оцінки умов укладеного між сторонами договору та інших доказів по справі суд доходить до висновку про наявність обставин, з якими закон пов'язує можливість зміни спірного договору оренди за рішенням суду згідно чинного законодавства.

Також слід зазначити, що згідно з ч. 3 ст. 653 Цивільного кодексу, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

За таких обставин, суд вважає обґрунтованими позовні вимоги Обслуговуючого кооперативу „Дачно-Будівельний кооператив „САЛЮТ» про внесення змін до укладеного між позивачем та відповідачем договору оренди земельної ділянки від 14 серпня 2013 року щодо розміру орендної плати з огляду на діючу нормативну грошову оцінку спірної земельної ділянки.

У зв'язку з тим, що спір виник внаслідок неправомірних дій відповідача та рішення відбулось на користь позивача, згідно ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору в сумі 1600 грн., понесені позивачем при подачі позову, покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 14 серпня 2013 року, укладеного між Обслуговуючим кооперативом „Дачно-Будівельний кооператив „САЛЮТ» та Одеською міською радою, посвідченого приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу ОСОБА_5 за реєстр. № 545, шляхом викладення п. 2.3, п. 4.1 та п.9.4.2 договору в наступній редакції:

- п. 2.3 договору: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 2,0340 га (кадастровий номер 5110136900:47:003:0049) становить: 7133818,91 гривень, згідно витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 07 лютого 2017 року за №1616/86-17, складеного управлінням Держгеокадастру у місті Одесі Одеської області. Вказана нормативна грошова оцінка за даним договором застосовується з 01 січня 2017 року;

- п. 4.1 договору: «Орендна плата за земельну ділянку площею 2,0340 га., розрахована у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає: 214014,57 гривень на рік. Орендна плата у вказаному розмірі сплачується Орендарем з 01 січня 2017 року та вноситься у грошовій безготівковій формі» ;

- п.9.4.2 договору: самостійно, щороку обчислювати суму орендної плати станом на 1 січня, з урахуванням індексу інфляції нормативної грошової оцінки і не пізніше 20 лютого поточного року подавати відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, визначеному Податковим Кодексом України (з урахуванням нової грошової оцінки земель у разі введення її в дію

3. Стягнути з Одеської міської ради (65004, м. Одеса, пл. Думська, буд. 1, код ЄДРПОУ 26597691) на користь Обслуговуючого кооперативу „Дачно-Будівельний кооператив „САЛЮТ» (65038, м. Одеса, вул. Дача Ковалевського, б.115; код ЄДРПОУ 38296709) витрати по сплаті судового збору в розмірі 1600 /одна тисяча шістсот/ гривень.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Накази видати в порядку ст.327 ГПК України

Повне рішення складено 23 березня 2018 р.

Суддя Г.І. Гуляк

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення20.03.2018
Оприлюднено25.03.2018
Номер документу72933035
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2956/17

Постанова від 08.08.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 30.07.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 16.07.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Постанова від 06.06.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 06.06.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 15.05.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Ухвала від 18.04.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Рішення від 20.03.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гуляк Г.І.

Ухвала від 12.03.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гуляк Г.І.

Ухвала від 19.02.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Гуляк Г.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні