Рішення
від 02.03.2018 по справі 635/5409/17
ХАРКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 635/5409/17

Провадження № 2/635/909/2018

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 березня 2018 року селище Покотилівка

Харківський районний суд Харківської області у складі:

головуючого - судді О.М. Пілюгіної

за участі секретаря Зуєнко В.В.

розглянувши у відкритому судовому у залі суду в селищі Покотилівка цивільну справу за позовом прокурора Харківської області, який діє в інтересах Фронду державного майна України до Приватного акціонерного товариства Санаторій Рай-Оленівка , ОСОБА_1, Виконавчого комітету ОСОБА_2 селищної ради Харківського району Харківської області про визнання недійсним та скасування рішення органу місцевого самоврядування, визнання недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майно, витребування майна з чужого незаконного володіння, скасування рішення про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно, треті особи приватне акціонерне товариство лікувально - оздоровчих закладів профспілок України Укрпрофоздоровниця , Комунальне підприємство Харківське районне бюро технічної інвентаризації ,

ВСТАНОВИВ:

заступник прокурора Харківської області, який діє в інтересах держави в особі ОСОБА_3 державного майна України звернувся до суду з позовом, який уточнив та остаточно просить визнати недійсним та скасувати рішення ХV сесії VІ скликання ОСОБА_2 селищної ради Харківського району Харківської області від 02 серпня 2012 року Про переоформлення права приватної власності на комплекс нежитлових будівель, що складається з 18-ти будівель з допоміжними будівлями та спорудами в с. Рай-Оленівка, вулиця Рай-Оленівська, 1 А ; визнати недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно серії САЕ № 444663, що видано 31 травня 2011 року виконавчим комітетом ОСОБА_2 селищної ради Харківського району Харківської області; витребувати у Приватного акціонерного товариства Санаторій Рай-Оленівка на користь держави в особі ОСОБА_3 державного майна України нерухоме майно: лікувально-діагностичний корпус літ. А-3 , площею 3506,70 кв.м.; спальний корпус літ. Б-5 , площею 4958,90 кв.м.; їдальню літ. В-1 , площею 2596,90 кв.м.; будинок рятівника літ. Д-1 , площею 32,40 кв.м.; спальний корпус № 1 літ. И-2 , площею 70,70 кв.м.; спальний корпус № 2 літ. З-2 , площею 70,50 кв.м.; спальний корпус № 3 літ. Ж-2 , площею 60,40 кв.м.; бювет літ. К-1 , площею 247,50 кв.м.; сауна-басейн літ. М-1 , площею 247,50 кв.м.; будівля павільйон № 1 літ. Н-1 , площею 50,30 кв.м., павільйон № 2 літ. О-1 , площею 49,90 кв.м.; спальний корпус № 2 літ. С-2 , площею 976,90 кв.м.; насосна станція літ. Т-1 , площею 41,30 кв.м.; котельня літ. Ц-1 , площею 902,90 кв.м.; овочесховище літ. Щ , площею 104,90 кв.м.; столярна майстерня літ. Ш-1 , площею 62,90 кв.м.; гараж літ. Ч-1 , площею 183,40 кв.м.; артезіанська свердловина № 34, за адресою: Харківська область, Харківський район, село Рай-Оленівка, вулиця Рай-Оленівська, 1-А; витребувати у ОСОБА_1 на користь держави в особі Фронду державного майна України нерухоме майно: спальний корпус № 3 літ. У-3 , площею 1891,20 кв.м. за адресою: Харківська область, Харківський район, село Рай-Оленівка, вулиця Рай-Оленівська, 1-А; скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень № 30390919 від 09 липня 2016 року, яким зареєстровано право власності за ОСОБА_1

В обґрунтування своїх вимог посилається на те, що рішенням ХV сесії VІ скликання ОСОБА_2 селищної ради Харківського району Харківської області від 02 серпня 2012 року Про переоформлення права приватної власності на комплекс нежитлових будівель, що складається з 18-ти будівель з допоміжними будівлями та спорудами в с. Рай-Оленівка, вулиця Рай-Оленівська, 1- А за Приватним акціонерним товариством Санаторій Рай-Оленівка оформлено право приватної власності на нерухоме майно: лікувально-діагностичний корпус літ. А-3 , площею 3506,70 кв.м.; спальний корпус літ. Б-5 , площею 4958,90 кв.м.; їдальню літ. В-1 , площею 2596,90 кв.м.; будинок рятівника літ. Д-1 , площею 32,40 кв.м.; спальний корпус № 1 літ. И-2 , площею 70,70 кв.м.; спальний корпус № 2 літ. З-2 , площею 70,50 кв.м.; спальний корпус № 3 літ. Ж-2 , площею 60,40 кв.м.; бювет літ. К-1 , площею 247,50 кв.м.; сауна-басейн літ. М-1 , площею 247,50 кв.м.; будівля павільйон № 1 літ. Н-1 , площею 50,30 кв.м., павільйон № 2 літ. О-1 , площею 49,90 кв.м.; спальний корпус № 2 літ. С-2 , площею 976,90 кв.м.; насосна станція літ. Т-1 , площею 41,30 кв.м.; котельня літ. Ц-1 , площею 902,90 кв.м.; овочесховище літ. Щ , площею 104,90 кв.м.; столярна майстерня літ. Ш-1 , площею 62,90 кв.м.; гараж літ. Ч-1 , площею 183,40 кв.м.; артезіанська свердловина № 34, водонапірна башта, допоміжні будівлі та споруди за адресою: Харківська область, Харківський район, село Рай-Оленівка, вулиця Рай-Оленівська, 1-А. Рішенням ХХІХ сесії VІ скликання ОСОБА_2 селищної ради Харківського району Харківської області від 29 квітня 2014 року на підставі листа ОСОБА_4 Санаторій Рай-Оленівка до комунальної власності повернуто очисні споруди Х-1, водонапірну башту А , артезіанську свердловину № 35, водопровід, каналізацію та самопливний колектор та передано на баланс КП Теплові мережі Харківського району . Спальний корпус У-3 на підставі договору купівлі-продажу № 2507 від 09 липня 2016 року передано у власність ОСОБА_1, запис про право власності в Реєстрі прав власності на нерухоме майно № 15323094 внесено на підставі рішення державного реєстратора № 30390818 від 09 липня 2016 року. Оформлення права власності на комплекс нежитлових будівель за відповідачами здійснено з порушенням вимог діючого законодавства виходячи з наступного. Рішенням виконавчого комітету ОСОБА_2 селищної ради Харківського району Харківської області № 651 від 14 серпня 2001 року на підставі заяви Закритого акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України Укрпрофоздоровниця на висновку Комунального підприємства Харківське районне бюро технічної інвентаризації надано дозвіл на оформлення права колективної власності на санаторій Рай-Оленівка за адресою: Харківська область, Харківський район, село Рай-Оленівка, вулиця Рай-Оленівська, 1-А на ім'я ЗАТ Укрпрофоздоровниця та видано свідоцтво про право колективної власності на санаторій в цілому. 12 лютого 2008 року рішенням виконавчого комітету ОСОБА_2 селищної ради Харківського району Харківської області № 169 на підставі заяви ЗАТ Санаторій Рай-Оленівка ЗАТ лікувально-оздоровчих закладів профспілок України Укрпрофоздоровниця , яке є правонаступником дочірнього підприємства Санаторій Рай-Оленівка ЗАТ ЛОЗ ПУ Укрпрофоздоровниця на підставі пункту 1.1. Статуту, затвердженого 29 березня 2007 року головою правління ЗАТ ЛОЗ ПУ Укрпрофоздоровниця та висновку КП Харківське районне бюро технічної інвентаризації переоформлено право приватної власності та видано свідоцтво про право власності на вищевказані 21 будівлю санаторію Санаторій Рай-Оленівка . Рішенням виконавчого комітету ОСОБА_2 селищної ради Харківського району Харківської області № 278 від 12 квітня 2011 року на підставі заяви ЗАТ Санаторій Рай-Оленівка та висновку КП Харківське районне бюро технічної інвентаризації право власності на спірні 20 об'єктів нерухомості з допоміжними будівлями та спорудами в тому числі артезіанські свердловини № 34 та № 35, водонапірна башта А переоформлено на ім'я ЗАТ Санаторій Рай-Оленівка та видано свідоцтво про право власності. 13 грудня 2011 року Харківською міською природоохоронною прокуратурою внесено протест на рішення виконавчого комітету ОСОБА_2 селищної ради Харківського району Харківської області № 651 від 14.08.2001 року, № 169 від 12.02.2008 року, № 278 від 12.04.2011 року. Рішенням ОСОБА_2 селищної ради Харківського району Харківської області ХV сесії VІ скликання від 02 серпня 2012 року частково задоволено протест прокурора і змінено пункти 1,2,3 рішення ОСОБА_2 селищної ради Харківського району Харківської області від 26 грудня 2011 року і по тексту рішення слова 20-ти будівель змінені на 18-будівель в іншому рішення залишено без змін при цьому переоформлено право власності на комплекс нежитлових будівель що складається з 18-ти будівель з допоміжними будівлями та спорудами та артезіанськими свердловинами № 24, № 35, водонапірною баштою за адресою: Харківська область, Харківський район, село Рай-Оленівка, вулиця Рай-Оленівська, 1-А на ім'я ОСОБА_4 Санаторій Рай-Оленівка , яке є правонаступником ЗАТ Санаторій Рай-Оленівка на підставі рішення установчих зборів ЗАТ Санаторій Рай-Оленівка ЗАТ ЛОЗ ПУ Укрпрофоздоровниця протокол № 1 від 06.10.2006 року. Вказане рішення виконавчого комітету ОСОБА_2 селищної ради є незаконним та підлягає скасуванню виходячи з наступного. Відповідно до ОСОБА_5 Міністрів УPCP від 23.04.1960 № 606 Про передачу профспілкам санаторіїв і будинків відпочинку Міністерства охорони здоров'я УРСР усі діючі госпрозрахункові санаторії, будинки відпочинку та пансіонати Міністерство охорони здоров'я зобов'язало у строк до 01 травня 1960 року передати Українській республіканській раді профспілок з метою подальшого поліпшення організації відпочинку і санаторно-курортного обслуговування трудящих і підвищення ролі профспілок. Вказані об'єкти, у тому числі, санаторій Рай-Оленівка , безкоштовно передано Українській Республіканській раді профспілок (Укрпрофради), при цьому при передачі майна у відання переходить лише право користування цим майном без права розпорядження ним. ОСОБА_5 № 606 не визнана недійсною та не скасована і є чинною і тому, власником зазначених у цій постанові госпрозрахункових санаторіїв, будинків відпочинку та пансіонатів, у тому числі, санаторію Рай-Оленівка є саме Держава, а Укрпрофрада має право лише на володіння і користування вказаним державним майном. Рішенням виконавчого комітету Ленінської районної ради народних депутатів м. Києва № 9971 від 23.12.1991 року ЗАТ Укрпрофоздоровниця зареєстровано як підприємство, яке є правонаступником Української республіканської ради по управлінню курортами профспілок, оздоровниць і господарств, об'єднань санаторно-курортних закладів профспілок України і створене за рахунок майна засновників - Федерації професійних спілок України (власник 92,92 % статутного фонду) та ОСОБА_3 соціального страхування України з тимчасової втрати працездатності. На виконання вимог ОСОБА_5 ОСОБА_6 Федерації незалежних профспілок України від 22.11.1991 року Про створення акціонерного товариства І лікувально-оздоровчих закладів профспілок України Укрпрофоздоровниця , відповідно до акту приймання-передачі від 24.01.1992 року, у власність останнього від Федерації незалежних профспілок України передано майно територіальних санаторно-курортних установ, профспілок, санаторіїв, будинків відпочинку згідно з додатком до акту від 24 січня 1992 року, в тому числі цілісний майновий комплекс санаторію Рай-Оленівка (вул. Рай-Оленівська, 1-А, с. Рай-Оленівка, Харківський район, Харківська область), який увійшов до статутного фонду ЗAT Укрпрофоздоровниця . З набранням 01 січня 1964 року чинності Цивільного кодексу УРСР профспілкові та інші громадські організації набули статусу суб'єкта права власності, але відповідно до ч. 2 ст. 10 Конституції УРСР майно вказаних суб'єктів необхідне для здійснення їх статутних завдань, відносилось до соціалістичної власності і жодного законодавчого акту, яким би таке майно перейшло у власність профспілок державною не приймалось. Питання щодо безоплатного користування профспілками державним майном врегульовувались Положенням про права профспілкового комітету підприємства, установи, організації, затверджене Указом ОСОБА_6 Верховної ОСОБА_6 СРСР від 27 вересня 1971 № 2151-УІІІ. На момент заснування ЗAT ЛОЗПУ Укрпрофоздоровниця діяла ОСОБА_5 Верховної ОСОБА_5 Української PCP Про захист суверенних прав власності Української PCP від 29.11.1990 № 506, якою введено мораторій на території республіки на будь-які зміни форми власності і власника державного до введення в дію Закону Української PCP про роздержавлення майна (ОСОБА_5 втратила чинність з дня затвердження Верховною ОСОБА_5 України Державної програми реприватизації, постанова № 2164-ІІ від 04.03.1992 року). 24 серпня 1991 року Україна проголошена незалежною демократичною державною. З моменту проголошення незалежності чинними на території України є Конституція, закони, постанови Уряду та інші законодавчі акти. У зв'язку з цим весь економічний, науковий, технічний потенціал, розміщений на території України, став власністю народу України. Згідно з Указом ОСОБА_6 Верховної ОСОБА_6 України Про передачу підприємств, установ та організацій союзного підпорядкування, розташованих території України у власність держави № 1452-ХІІ, від 30.08.1991 року, статті 1 Закону України Про підприємства, установи та організації союзного підпорядкування, розташовані на території України № 1540-11 від 30 серпня 1991 року, майно та фінансові ресурси підприємств, установ, організацій та інших об'єктів союзного підпорядкування, розташованих на території України, є державною власністю України. Відповідно до статті 4 Закону № 1540-11 від 30.08.1991 року, рішення державних органів, органів громадських, політичних, кооперативних, інших організацій і підприємств, посадових осіб, а також договори та інші угоди, прийняті чи здійснені на основі законодавства СРСР щодо зміни власника і форм власності, а також створення акціонерних та спільних підприємств за участю органів влади та управління СРСР після прийняття ОСОБА_5 Верховної ОСОБА_5 України від 24.08.1991 року Про проголошення незалежності України без узгодження з відповідними органами управління, визначеними Кабінетом Міністрів України, вважаються недійсними. З метою збереження в інтересах громадян України майна загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу PCP, відповідно до ОСОБА_5 Верховної ОСОБА_5 України № 2268-ХІІ від 10.04.1992 року Про майнові комплекси та фінансові ресурси громадських організацій колишнього Союзу РСР, розташовані на території України майно та фінансові ресурси розташованих на території України підприємств, установ та об'єктів, що перебували у віданні центральних органів цих організацій, до визначення правонаступників загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу PCP вирішено тимчасово передати ОСОБА_3 державного майна України. ОСОБА_5 Верховної ОСОБА_5 України № 3943-ХІІ від 04.02.1994 року Про майно загальносоюзних громадських організацій колишньою Союзу PCP встановлено, що тимчасово, до законодавчого визначення суб'єктів права власності майна загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу РСР, майно розташоване на території України є загальнодержавною власністю. Пунктом три зазначеної ОСОБА_5 передбачено, що до законодавчого визначення правонаступників майна загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу PCP ОСОБА_3 державного майна здійснює право розпорядження цим майном у процесі приватизації та повноваження орендодавця майнових комплексів підприємств та організацій, їх структурних підрозділів. Розпорядженням Президента України Про заходи щодо майна загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу PCP № 123/96-рп від 24.05.1996 року Уряду доручено у двомісячний термін проінформувати главу держави про стан виконання парламентських постанов та подати на розгляд Верховної ОСОБА_5 України пропозиції щодо вирішення питань права власності на майно зазначених організацій. На виконання вимог ОСОБА_5 Верховної ОСОБА_5 України № 461/96-ВР від 01.11.1996 року Про проект ОСОБА_5 Верховної ОСОБА_5 України про тлумачення ОСОБА_5 Верховної ОСОБА_5 України Про майно загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу PCP ОСОБА_3 державного майна України складено перелік установ, організацій і підприємств, які станом на 24.08.1991 року знаходились у віданні Української республіканської ради по туризму і екскурсіях Федерації профспілок України Загальносоюзної конфедерації профспілок (колишнього ВЦРПС). До цього Переліку включено цілісний майновий комплекс санаторію Рай-Оленівка . Статтею 1 Закону України Про підприємства, установи та організації союзного підпорядкування, розташованих на території України № 1540-ХІІ від 10.09.1991 року встановлено, що майно підприємств, установ і організацій та інших об'єктів союзного підпорядкування є державною власністю. Згідно статтям 1, 4 Тимчасового Положення Про ОСОБА_3 державного майна України , затвердженого ОСОБА_5 Верховної ОСОБА_5 України від 07.07.1992 року, ОСОБА_3 державного майна України здійснює державну політику у сфері приватизації державного майна та виступає орендодавцем майнових комплексів, що є загальнодержавною власністю; одним з основних завдань ОСОБА_3 державного майна України є захист майнових прав України на її території та за кордоном. За статтею 7 Закону України Про управління об'єктами державної власності , за ОСОБА_3 державного майна закріплено повноваження щодо розпорядження майном, що перебуває на балансі громадських організацій колишнього СРСР. яке має статус державного. Статтею 225 ЦК УРСР встановлено, що право продажу майна, крім випадків примусового продажу, належить власнику. Таким чином, майно, передане до статутного фонду ЗАТ Укрпрофоздоровниця , є державною власністю, а право розпорядження цим майном належить виключно ОСОБА_3 державного майна України. Згідно інформації РВ ФДМУ Харківської області, ОСОБА_3 державного майна України дозвіл на відчуження чи в інший спосіб зміни форми власності майна, яке є предметом спору не надавався. 16 червня 1992 року прийнято Закон України Про об'єднання громадян № 2460-ХІІ, який набув чинності з 18.07.1992 року. Цим Законом встановлено, що особливості правового регулювання діяльності профспілок визначаються Законом України про профспілки. Такий закон прийнятий значно пізніше, зокрема, особливості правового регулювання, засади створення, права та гарантії діяльності професійних спілок в Україні визначено Законом України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності від №1045-ХІV від 15.09.1999 року. Отже, до набуття чинності Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності профспілки в Україні повинні були діяти відповідно до Закону України Про об'єднання громадян . Відповідно до ст.21 Закону України Про об'єднання громадян об'єднання громадян може мати у власності кошти та інше майно, необхідне для здійснення його статутної діяльності. Об'єднання громадян набуває право власності на кошти та інше майно, передане йому засновниками, членами (учасниками) або державою, набуте від вступних та членських внесків, пожертвуване громадянами, підприємствами, установами та організаціями, а також на майно, придбане за рахунок власних коштів чи на інших підставах, не заборонених законом. Статтею 20 Закону України Про власність № 697 -ХІІ від 07.02.1991 року визначено, що професійні спілки та їх громадські об'єднання є суб'єктами колективної власності. Викладені обставини та нормативно правові акти підтверджують право саме державної власності на спірне майно. На теперішній час ОСОБА_5 № 606 діє, її не визнано недійсною, не скасовано, а тому власником зазначених у ній госпрозрахункових санаторіїв, будинків відпочинку та пансіонатів, у тому числі, санаторію Рай-Оленівка , є саме Держава, а вказане вище рішення ОСОБА_2 селищної ради підлягає визнанню недійсним та скасуванню, а спірне майно підлягає поверненню Державі. Незаконним також є право приватної власності ОСОБА_1 на спальний корпус У-3 , що набуто на підставі договору-купівлі продажу № 2507, оскільки майно вибуло із володіння власника не з його волі, що вбачається із самого правочину. Спірне майно у власника не вилучалось, а продавець ОСОБА_4 Рай-Оленівка не був власником цього майна, тому позивач має право на витребування майна із чужого незаконного володіння та скасування реєстрації права власності на таке майно. Органи прокуратури області не знали та не могли знати про прийняття рішення XV сесії VI скликання ОСОБА_2 селищної ради від 02.08.2012 року Про переоформлення права приватної власності на комплекс нежитлових будівель, що складається з 18-ти будівель з допоміжними будівлями та спорудами в с. Рай-Оленівка, вул. Рай-Оленівській, 1-А , оскільки участі під час прийняття вказаного рішення не приймали, вказане рішення селищної ради до прокуратури не надходило. Згідно інформації ОСОБА_3 державного майна України від 19.05.2017 за вихідним №10-24-9917 останній не погоджував будь-які правочини стосовно державного нерухомого майна санаторію Рай-Оленівка , який розташований за адресою:Харківська область, Харківський район, с. Рай-Оленівка, вулиця Рай-Оленівська, 1-А. Приватизація вищевказаного об'єкта ОСОБА_3 державного майна України та його регіональним відділенням у Харківській області не здійснювалась, і тому про порушення права власності ОСОБА_3 державного майна України дізнався із запиту Харківської місцевої прокуратури № 6 Харківської області від 11.05.2017 року за № 04-28-2465вих17, тобто позов подається у межах позовної давності. До цього часу ОСОБА_3 державного майна України жодних заходів для повернення цілісного майнового комплексу санаторію Рай-Оленівка у державну власність не вжито, тому прокуратурою за згодою позивача подано до суду позов та відповідно до вимог Закону України Про судовий збір сплачено суму судового збору.

Ухвалою Харківського районного суду Харківської області від 26 вересня 2017 року відкрито провадження по справі.

02 листопада 2017 року заступник прокурора Харківської області, який діє в інтересах держави в особі ОСОБА_3 державного майна України подав до суду уточнений позов.

14 листопада 2017 року заступник прокурора Харківської області, який діє в інтересах держави в особі ОСОБА_3 державного майна України подав до суду клопотання про долучення письмових доказів.

21 листопада 2017 року відповідач ОСОБА_1 подав відзив на позовну заяву в якій просив в задоволенні заявлених вимог відмовити за їх недоведеністю та вказав, що прокурором не надано доказів на підтвердження того, що санаторій Санаторій Рай-Оленівка було безкоштовно передано у відання Української Республіканської ради профспілок Укрпрофради , оскільки у списку переданих об'єктів, що вказані у додатках до ОСОБА_5 Міністрів УPCP від 23.04.1960 № 606 Про передачу профспілкам санаторіїв і будинків відпочинку Міністерства охорони здоров'я УРСР Санаторій ОСОБА_5 -Оленівка не вказаний.

21 листопада 2017 року відповідач ОСОБА_1 подав заяву про застосування строків позовної давності, посилаючись на те, що позивач ОСОБА_3 державного майна України пов'язує порушення свого права з 24 січня 1992 року у зв'язку з передачею майна Федерацією незалежних профспілок України у власність АТ ЛОЗ профспілок України Укпрофоздоровиця за актом прийому - передачі тому був обізнаний про належність спірного майна Приватному акціонерному товариству лікувально - оздоровчих закладів профспілок України Укрпрофоздоровниця та мав право та можливість звернутись до суду.

21 листопада 2017 року відповідач ОСОБА_1 подав заяву про залишення позову прокурора без розгляду за несплатою судового збору у повному обсязі.

21 листопада 2017 року відповідач ОСОБА_4 Санаторій Рай-Оленівка подав відзив на позов та заяву про застосування строків позовної давності, в яких просив відмовити в задоволенні заявлених вимог посилаючись на те, що з 23 липня 2012 року прокурору був відомий власник спірного нерухомого майна, оскільки Харківською міжрайонною природоохоронною прокуратурою направлявся лист до ОСОБА_2 селищної ради Харківського району Харківської області щодо поданого прокурором протесту і рішення органу місцевого самоврядування від 02 серпня 2012 року повністю відтворює сутність листа природоохоронного прокурора, а у разі обізнаності прокурора слід вважати, обізнаними усі інші органи прокуратури як складові єдиної централізованої системи. Позивачу ОСОБА_3 державного майна України, на який покладено обов'язок з управління державним майном, також була відома інформація щодо спірного майна оскільки ним складено перелік установ, організацій і підприємств, які станом на 24.08.1991 року знаходились у віданні Української республіканської ради по туризму і екскурсіях Федерації профспілок України Загальносоюзної конфедерації профспілок (колишнього ВЦРПС).

13 грудня 2017 року відповідач ОСОБА_4 Санаторій Рай-Оленівка подав заяву про залишення позову прокурора без розгляду посилаючись на те, що судовий збір сплачений не в повному обсязі.

13 грудня 2017 року відповідач ОСОБА_4 Санаторій Рай-Оленівка подав додаток до заяви про застосування строків позовної давності та просив відмовити прокурору в поновленні строків позовної давності посилаючись на те, що прокурору з 2012 року було відомо, що спірне нерухоме майно знаходиться у власності ОСОБА_4 Санаторій Рай-Оленівка .

26 грудня 2017 року відповідач ОСОБА_4 Санаторій Рай-Оленівка подав суду заяву про залишення позову прокурора без руху із наданням строку для доплати суми судового збору.

Ухвалою Харківського районного суду Харківської області від 14 лютого 2018 року в задоволенні клопотань ОСОБА_4 Санаторій Рай-Оленівка про залишення позову без руху, ОСОБА_1 про залишення позову без розгляду - відмовлено.

Прокурор в судовому засіданні підтримав заявлені вимоги, просив їх задовольнити з підстав викладених в позові.

Представник відповідача ОСОБА_4 Санаторій Рай-Оленівка ОСОБА_7, яка діє на підставі доручення у судовому засіданні проти позову заперечувала, просила відмовити у задоволенні заявлених вимог з підстав викладених у запереченнях та заяві про застосування строків позовної давності.

Відповідач ОСОБА_1 в судове засідання не з'явився, подав заяву в якій просив справу розглядати за його відсутності.

Представник відповідача ОСОБА_2 селищної ради Харківського району Харківської області, представник третьої особи Приватного акціонерного товариства лікувально - оздоровчих закладів профспілок України Укрпрофоздоровниця , представник третьої особи Комунального підприємства Харківське районне бюро технічної інвентаризації в судове засідання не з'явились, причини неявки суду не повідомили, тому суд за згодою прокурора та представника відповідача ОСОБА_4 Санаторій Рай-Оленівка ухвали про розгляд справи за відсутності осіб, що не з'явились.

Суд, заслухавши прокурора, представника відповідача, дослідивши докази по справі встановив наступне.

Судом встановлено та не заперечується відповідачами наступні обставини.

Нерухоме майно: лікувально-діагностичний корпус літ. А-3 , площею 3506,70 кв.м.; спальний корпус літ. Б-5 , площею 4958,90 кв.м.; їдальню літ. В-1 , площею 2596,90 кв.м.; будинок рятівника літ. Д-1 , площею 32,40 кв.м.; спальний корпус № 1 літ. И-2 , площею 70,70 кв.м.; спальний корпус № 2 літ. З-2 , площею 70,50 кв.м.; спальний корпус № 3 літ. Ж-2 , площею 60,40 кв.м.; бювет літ. К-1 , площею 247,50 кв.м.; сауна-басейн літ. М-1 , площею 247,50 кв.м.; будівля павільйон № 1 літ. Н-1 , площею 50,30 кв.м., павільйон № 2 літ. О-1 , площею 49,90 кв.м.; спальний корпус № 2 літ. С-2 , площею 976,90 кв.м.; насосна станція літ. Т-1 , площею 41,30 кв.м.; котельня літ. Ц-1 , площею 902,90 кв.м.; овочесховище літ. Щ , площею 104,90 кв.м.; столярна майстерня літ. Ш-1 , площею 62,90 кв.м.; гараж літ. Ч-1 , площею 183,40 кв.м.; артезіанська свердловина № 34, за адресою: Харківська область, Харківський район, село Рай-Оленівка, вулиця Рай-Оленівська, 1-А; спальний корпус № 3 літ. У-3 , площею 1891,20 кв.м. за адресою: Харківська область, Харківський район, село Рай-Оленівка, вулиця Рай-Оленівська, 1-А, були майном громадської організації колишнього Союзу РСР та перебували у віданні Української республіканської ОСОБА_5 професійних спілок, правонаступником якої після розпаду Союзу РСР стала ОСОБА_5 Федерації незалежних професійних спілок України, а у подальшому - Федерація професійних спілок України.

На виконання вимог ОСОБА_5 ОСОБА_6 Федерації незалежних профспілок України від 22.11.1991 року Про створення акціонерного товариства І лікувально-оздоровчих закладів профспілок України Укрпрофоздоровниця , відповідно до акту приймання-передачі від 24.01.1992 року, у власність останнього від Федерації незалежних профспілок України передано майно територіальних санаторно-курортних установ, профспілок, санаторіїв, будинків відпочинку згідно з додатком до акту від 24 січня 1992 року, в тому числі цілісний майновий комплекс санаторію Рай-Оленівка (вул. Рай-Оленівська, 1-А, с. Рай-Оленівка, Харківський район, Харківська область), який увійшов до статутного фонду ЗAT Укрпрофоздоровниця .

Рішенням виконавчого комітету Ленінської районної ради народних депутатів м. Києва № 9971 від 23.12.1991 року ЗАТ Укрпрофоздоровниця зареєстровано як підприємство, яке є правонаступником Української республіканської ради по управлінню курортами профспілок, оздоровниць і господарств, об'єднань санаторно-курортних закладів профспілок України і створене за рахунок майна засновників - Федерації професійних спілок України (власник 92,92 % статутного фонду) та ОСОБА_3 соціального страхування України з тимчасової втрати працездатності.

Отже, майно, передане до статутного фонду ЗAT Укрпрофоздоровниця перебувало у віданні профспілок.

Рішенням виконавчого комітету ОСОБА_2 селищної ради Харківського району Харківської області № 651 від 14 серпня 2001 року на підставі заяви Закритого акціонерного товариства лікувально-оздоровчих закладів профспілок України Укрпрофоздоровниця на висновку Комунального підприємства Харківське районне бюро технічної інвентаризації надано дозвіл на оформлення права колективної власності на санаторій Рай-Оленівка за адресою: Харківська область, Харківський район, село Рай-Оленівка, вулиця Рай-Оленівська, 1-А на ім'я ЗАТ Укрпрофоздоровниця та видано свідоцтво про право колективної власності на санаторій в цілому, про що свідчать рішення та свідоцтво про право власності.

12 лютого 2008 року Виконавчим комітетом ОСОБА_2 селищної ради Харківського району Харківської області на підставі заяви ЗАТ Санаторій Рай-Оленівка та висновку Комунального підприємства Харківське районне бюро технічної інвентаризації прийнято рішення № 169 про переоформлення права приватної власності та видачу свідоцтва про право власності на 21 будівлю санаторію Санаторій Рай-Оленівка , про свідчать заява від 16.03.2011 року № 31, та рішення № 169 від 12.02.2008 року.

12 квітня 2011 року Виконавчим комітетом ОСОБА_2 селищної ради Харківського району Харківської області на підставі заяви ЗАТ Санаторій Рай-Оленівка та висновку КП Харківське районне бюро технічної інвентаризації прийнято рішення № 278 про переоформлення права власності на комплекс нежитлових будівель з 20-ти об'єктів з допоміжними будівлями та спорудами в тому числі артезіанські свердловини № 34 та № 35, водонапірна башта А на ім'я ЗАТ Санаторій Рай-Оленівка та про видачу свідоцтва про право власності.

13 грудня 2011 року Харківською міською природоохоронною прокуратурою внесено протест на рішення виконавчого комітету ОСОБА_2 селищної ради Харківського району Харківської області № 651 від 14.08.2001 року, № 169 від 12.02.2008 року, № 278 від 12.04.2011 року.

Рішенням ОСОБА_2 селищної ради Харківського району Харківської області ХV сесії VІ скликання від 02 серпня 2012 року частково задоволено протест прокурора і змінено пункти 1,2,3 рішення ОСОБА_2 селищної ради Харківського району Харківської області від 26 грудня 2011 року і по тексту рішення слова 20-ти будівель змінені на 18-будівель в іншому рішення залишено без змін при цьому переоформлено право власності на комплекс нежитлових будівель що складається з 18-ти будівель з допоміжними будівлями та спорудами та артезіанськими свердловинами № 24, № 35, водонапірною баштою за адресою: Харківська область, Харківський район, село Рай-Оленівка, вулиця Рай-Оленівська, 1-А на ім'я ОСОБА_4 Санаторій Рай-Оленівка , яке є правонаступником ЗАТ Санаторій Рай-Оленівка на підставі рішення установчих зборів ЗАТ Санаторій Рай-Оленівка ЗАТ ЛОЗ ПУ Укрпрофоздоровниця протокол № 1 від 06.10.2006 року.

ОСОБА_5 Верховної ОСОБА_5 України від 10 квітня 1992 року № 2268-ХІІ Про майнові комплекси та фінансові ресурси громадських організацій колишнього Союзу РСР, розташовані на території України передбачено, що майно та фінансові ресурси розташованих на території України підприємств, установ та об'єктів, що перебували у віданні центральних органів цих організацій, до визначення правонаступників загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу РСР, тимчасово передані ФДМУ.

За змістом постанови Верховної ОСОБА_5 України від 4 лютого 1994 року № 3943-ХІІ Про майно загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу РСР тимчасово, до законодавчого визначення суб'єктів права власності майна загальносоюзних громадських організацій колишнього Союзу РСР, розташованого на території України, зазначене майно є загальнодержавною власністю.

Відповідно до постанови Верховної ОСОБА_5 Української РСР від 29 листопада 1990 року № 506-ХІІ Про захист суверенних прав власності Української РСР на території республіки введено мораторій на будь-які зміни форми власності та власника державного майна до введення у дію Закону Української РСР про роздержавлення майна.

Згідно з пунктом 1 Тимчасового положення про ФДМУ, затвердженого постановою Верховної ОСОБА_5 України від 07 липня 1992 року (чинного на час виникнення спірних правовідносин), ФДМУ здійснює державну політику у сфері приватизації державного майна та виступає орендодавцем майнових комплексів, що є загальнодержавною власністю. За правилами статті 4 , частини першої статті 7 Закону України Про управління об'єктами державної власності ФДМУ є суб'єктом управління об'єктами державної власності та здійснює відповідно до законодавства право розпорядження майном, що перебуває на балансі громадських організацій колишнього Союзу РСР, яке має статус державного.

Положеннями статті 15 ЦК України закріплено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Частиною другою статті 2 ЦК України передбачено, що одним з учасників цивільних відносин є держава Україна, яка згідно зі статтями 167 , 170 ЦК України набуває і здійснює цивільні права та обов'язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом, та діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин.

Одним із таких органів є прокуратура, на яку покладено функції представництва інтересів держави в суді у випадках, визначених законом.

За змістом положень частин 5 статті 56 ЦПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 185 цього Кодексу .

Відповідно до частини 6 ст. 56 ЦПК України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача і відповідно до ч. 1 ст. 57 ЦПК України прокурор має процесуальні права та обов'язки особи, в інтересах якої він діє, за винятком права укладати мирову угоду.

Строк, у межах якого пред'являється позов як безпосередньо особою, право якої порушене, так і тими суб'єктами, які уповноважені законом звертатися до суду з позовом в інтересах іншої особи - носія порушеного права (інтересу) ЦК визначено як позовна давність (стаття 256 ЦК ).

Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки (стаття 257 ЦК ), перебіг якої, відповідно до частини першої статті 261 ЦК , починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

Аналогічні за змістом норми матеріального права містилися і в Цивільному кодексі Української РСР (статті 71, 76), за винятком положення, закріпленого у статті 267 ЦК , про застосування позовної давності лише за заявою сторони.

Отже, як у випадку пред'явлення позову самою особою, право якої порушене, так і в разі пред'явлення позову в інтересах зазначеної особи іншою уповноваженою на це особою, відлік позовної давності обчислюється однаково - з моменту, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

Аналіз наведених норм матеріального права дає підстави для висновку, що прокурор здійснює представництво органу, в інтересах якого він звертається до суду, на підставі закону (процесуальне представництво), а тому положення закону про початок перебігу строку позовної давності поширюється й на звернення прокурора до суду із позовом про захист інтересів держави, у справі, що розглядається, в особі ФДМУ, але не наділяє прокурора повноваженнями ставити питання про поновлення строку позовної давності за відсутності такого клопотання з боку самої особи, в інтересах якої він звертається до суду.

Аналогічний правовий висновок викладено у постановах Верховного Суду України, зокрема: від 27 травня 2014 року у справі № 3-23гс14, від 25 березня 2015 року у справі № 3-21гс15.

Як встановлено при розгляді справи, ОСОБА_3 державного майна України, на який покладено обов'язок з управління державним майном, дізнався про порушення права власності держави щодо спірного майна ще у 1996 році, складаючи перелік установ, організацій і підприємств, які станом на 24 серпня 1991 року знаходилися у віданні Української республіканської ради по управлінню курортами профспілок Федерації профспілок України Загальносоюзної конфедерації профспілок (колишнього ВЦРПС), до якого було включено Санаторій Рай-Оленівка , розташований за адресою: Харківська область, Харківський район, село Рай-Оленівка, вулиця Рай-Оленівська, 1-А.

Незважаючи на це та всупереч своєму обов'язку з управління державним майном, станом на час подання прокурором позову ФДМУ не вжив заходів, спрямованих на повернення спірного майна державі.

При зверненні до суду з позовом в інтересах держави в особі ФДМУ прокурор заявляв клопотання про поновлення строку позовної давності, проте ФДМУ, набувши статусу позивача, питання про поновлення строку позовної давності не порушував, а також не надав доказів поважності причин пропуску звернення до суду, і посилання прокурора на те, що про оскаржувані рішення органу місцевого самоврядування він дізнався лише 11 травня 2017 року за запитом до ОСОБА_3 державного майна України, не мають значення для вирішення справи, тим більше вони є надуманими, оскільки ще 13 грудня 2011 року Харківською міською природоохоронною прокуратурою яка входила до єдиної системи Прокуратури України, внесено протест на рішення виконавчого комітету ОСОБА_2 селищної ради Харківського району Харківської області № 651 від 14.08.2001 року, № 169 від 12.02.2008 року, № 278 від 12.04.2011 року, тому відсутні підстави вважати, що прокурор не знав вказаних обставин.

За таких обставин, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позову з підстав пропуску строку позовної давності.

Враховуючи вищевикладене суд повністю відмовляє в задоволенні заявлених вимог та питання про розподіл судових витрат вирішує відповідно до ст. 141 ЦПК України.

Керуючись ст.ст. 4, 5, 13, 55, 56, 57, 81, 141, 263-265, 354 ЦПК України, ст. ст. 2, 15, 167, 170, 256, 257, 261 ЦК України, суд,

ВИРІШИВ:

прокурору Харківської області, який діє в інтересах Фронду державного майна України в задоволенні позовних вимог до Приватного акціонерного товариства Санаторій Рай-Оленівка , ОСОБА_1, Виконавчого комітету ОСОБА_2 селищної ради Харківського району Харківської області про визнання недійсним та скасування рішення органу місцевого самоврядування, визнання недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майно, витребування майна з чужого незаконного володіння, скасування рішення про державну реєстрацію права власності на нерухоме майно, треті особи приватне акціонерне товариство лікувально - оздоровчих закладів профспілок України Укрпрофоздоровниця , Комунальне підприємство Харківське районне бюро технічної інвентаризації - повністю відмовити.

Судові витрати понесені Прокуратурою Харківської області віднести за її рахунок.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Харківський районний суд Харківської області.

Позивач: ОСОБА_3 державного майна України код ЄДРПОУ 23148337, місцезнаходження: місто Київ, вулиця Генерала Алмазова, 18/9;

Відповідачі: Приватне акціонерне товариство Санаторій Рай-Оленівка код ЄДРПОУ 02648538, місцезнаходження: Харківська область, Харківський район, село Рай - Оленівка, вулиця Рай-Оленівська, 1-а;

ОСОБА_1, РНОКПП: НОМЕР_1, місце проживання: ІНФОРМАЦІЯ_1;

Виконавчий комітет ОСОБА_2 селищної ради Харківського району Харківської області, код ЄДРПОУ 04396727, місцезнаходження: Харківська область, Харківський район, селище Пісочин, провулок Транспортний, 2;

Треті особи: приватне акціонерне товариство лікувально - оздоровчих закладів профспілок України Укрпрофоздоровниця , код ЄДРПОУ 02583780, місцезнаходження: місто Київ, вулиця Шота Руставелі, 39/41;

Комунальне підприємство Харківське районне бюро технічної інвентаризації , код ЄДРПОУ 03355040, місцезнаходження: Харківська область, Харківський район, селище Пісочин, вулиця Крупської, 15.

Повне судове рішення складено 12 березня 2018 року.

Суддя О.М. Пілюгіна

Дата ухвалення рішення02.03.2018
Оприлюднено25.03.2018
Номер документу72939740
СудочинствоЦивільне
Сутьдержавну реєстрацію права власності на нерухоме майно,

Судовий реєстр по справі —635/5409/17

Постанова від 05.02.2019

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Маміна О. В.

Постанова від 05.02.2019

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Маміна О. В.

Ухвала від 17.10.2018

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Маміна О. В.

Ухвала від 18.10.2018

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Маміна О. В.

Ухвала від 30.05.2018

Цивільне

Апеляційний суд Харківської області

Кружиліна О. А.

Ухвала від 18.05.2018

Цивільне

Апеляційний суд Харківської області

Кружиліна О. А.

Ухвала від 27.04.2018

Цивільне

Апеляційний суд Харківської області

Кружиліна О. А.

Ухвала від 14.02.2018

Цивільне

Харківський районний суд Харківської області

Пілюгіна О. М.

Рішення від 02.03.2018

Цивільне

Харківський районний суд Харківської області

Пілюгіна О. М.

Рішення від 02.03.2018

Цивільне

Харківський районний суд Харківської області

Пілюгіна О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні