Рішення
від 25.03.2018 по справі 822/1209/18
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 822/1209/18

РІШЕННЯ

іменем України

25 березня 2018 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Петричковича А.І.

за участі:секретаря судового засідання Яворської І.Ю. позивача ОСОБА_1, представника відповідача Кузьменка П.Б., розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Білогірської селищної виборчої комісії Білогірського району Хмельницької області про визнання дій протиправними, визнання протиправною та скасування постанови, зобов'язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

23.03.2018 о 16:39 ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просить: 1) визнати дії Білогірської селищної виборчої комісії Білогірського району Хмельницької області з перших місцевих виборів депутатів та голови Білогірської селищної ради Білогірського району Хмельницької області 29 квітня 2018 року щодо утворення 26 одномандатних виборчих округів та прийнятті постанови №6 від 21.03.2018 року й Додатку, протиправними; 2) визнати протиправною та скасувати постанову № 6 від 21.03.2018 року з додатком Білогірської селищної виборчої комісії Білогірського району Хмельницької області з перших місцевих виборів депутатів та голови Білогірської селищної ради Білогірського району Хмельницької області 29 квітня 2018 року щодо утворення 26 одномандатних виборчих округів; 3) зобов'язати Білогірську селищну виборчу комісію Білогірського району утворити одномандатні виборчі округи відповідно до вимог ст. 17 ЗУ "Про місцеві вибори".

В обґрунтування позову вказує, що Постановою № 6 від 21.03.2018 Білогірської селищної виборчої комісії Білогірського району Хмельницької області, визначено орієнтовну середню кількість виборців 9549, та утворено 26 одномандатних виборчих округів, однак в порушення ст. 17 ЗУ "Про місцеві вибори" одномандатні виборчі округи створено без дотримання вимоги щодо приблизно рівної кількості виборців у кожному окрузі. Вважає, що спірна постанова порушує його права як виборця, тому звернувся до суду за захистом прав.

Ухвалою суду від 23.03.2018 відкрито провадження в адміністративній справі, призначено справу до розгляду на 25.03.2018 р. о 11 год. та запропоновано відповідачу подати Відзив на позов.

В судовому засіданні позивач позов підтримав, покликаючись на ті ж докази, які вказані у позові. Додатково пояснив, що його право порушено тільки нерівномірним розподілом виборців в округах, але не зміг пояснити суду, яким чином порушено його право, як виборця 10 округу в інших округах, де він не є виборцем.

Представник відповідача просить відмовити у задоволенні позову. Суду пояснив, що оскаржуване рішення прийнято комісією, хоч не всі члени комісії з цим погодились. Особливостей ( географічних, історичних і інше) щодо не дотримання принципу приблизно рівної кількості виборців в округах не має. Комісією прийнято Постанову №7 від 24.03.2018 року, яка надана суду, якою внесені зміни у додаток затверджений оскаржуваною постановою. Цими змінами усунуто неточності та помилки в додатку оскаржуваної постанови, а саме щодо 11, 14 і 15 округів.

Заслухавши вступні слова учасників справи, з'ясувавши обставини, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, дослідивши докази по справі, суд прийшов до таких висновків, враховуючи наступне.

Згідно з абз. 1 ч. 1 ст. 11 Закону України № 595-VIII від 14.07.2015 "Про місцеві вибори" (далі - Закон №595-VIII), виборчий процес місцевих виборів - це здійснення суб'єктами виборчого процесу відповідних місцевих виборів. визначеними у статті 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.

Відповідно до ч. 3 ст. 11 Закону №595-VIII, одним з етапів виборчого процесу є утворення територіальних виборчих округів.

Згідно з ч. 1, 6 ст. 14 Закону №595-VIII, місцеві вибори можуть бути черговими, позачерговими, повторними, проміжними, додатковими або першими. Перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів призначаються Центральною виборчою комісією у порядку, визначеному законом.

Пунктом 4 ч. 3 ст. 16 Закону №595-VIII встановлено, що загальний склад (кількість депутатів) місцевої ради при чисельності виборців від 5 тисяч до 20 тисяч виборців становить 26 депутатів.

Відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону №595-VIII, центральна виборча комісія відповідно до статті 16 цього Закону та частин другої - восьмої, одинадцятої цієї статті на підставі відомостей Державного реєстру виборців визначає кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що мають бути утворені відповідними територіальними виборчими комісіями на територіях адміністративно-територіальних одиниць для організації виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, виборів депутатів усіх місцевих рад після призначення чергових, перших місцевих виборів, додаткових виборів депутатів сільських, селищних рад, але не пізніш як за 50 днів до дня чергових, перших місцевих виборів, додаткових виборів депутатів сільських, селищних рад, невідкладно розміщує ці відомості на своєму офіційному веб-сайті та забезпечує їх доведення до відома відповідних територіальних виборчих комісій.

Згідно з ч. 2 ст. 17 Закону №595-VIII, для проведення виборів депутатів сільської, селищної ради відповідна сільська, селищна територіальна виборча комісія не пізніш як за 38 днів до дня чергових або перших місцевих виборів утворює одномандатні виборчі округи з приблизно рівною кількістю виборців у кожному в кількості, що дорівнює загальному складу відповідної місцевої ради, визначеному відповідно до частини третьої статті 16 цього Закону та частини першої цієї статті. Орієнтовна середня кількість виборців в одномандатних виборчих округах на території села, селища визначається відповідною територіальною виборчою комісією на підставі відомостей Державного реєстру виборців про кількість виборців, які проживають на території відповідного села, селища, що подаються органом ведення Державного реєстру виборців до відповідної територіальної виборчої комісії не пізніш як за 40 днів до дня виборів.

Відповідно до ч. 1 ст. 94 Закону №595-VIII, суб'єкт виборчого процесу може звернутися до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Частиною 1 ст. 5 КАС України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Відповідно до ч. 2 ст. 273 КАС України, виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.

Згідно з вищевказаними нормами, кожна особа має право звернутись до адміністративного суду з позовом у разі, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю відповідача (суб'єкта владних повноважень) порушено її права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин. Обставини дійсного (фактичного) порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів має довести належними та допустимими доказами саме позивач.

Отже, право на судовий захист має лише та особа, яка є суб'єктом (носієм) порушених прав, свобод чи інтересів, а тому для того, щоб особі було надано судовий захист, суд встановлює, чи особа дійсно має порушене право, свободу чи інтерес, і це право, свобода чи інтерес порушені відповідачем.

Відповідно до п.1 Постанови Центральної виборчої комісії від 16 лютого 2018 року № 22 (далі - Постанова від 16.02.2018), призначено на неділю, 29 квітня 2018 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів за переліками згідно з додатками 1 - 17.

Додатком 16 до Постанови від 16.02.2018, визначено перелік об'єднаних територіальних громад, утворених у межах Хмельницької області, у яких призначаються перші місцеві вибори 29 квітня 2018 року, зокрема №1: Білогірська селищна об'єднана територіальна громада (Білогірська селищна рада (смт Білогір'я, села Закіт, Карасиха, Тростянка, Українка), Гулівецька сільська рада (села Гулівці, Жижниківці, Синютки), Квітневська сільська рада (села Квітневе, Весняне, Соснівка, Соснівочка), Мокроволянська сільська рада (села Мокроволя, Жемелинці, Окіп), Сивківська сільська рада (села Сивки, Міжгір'я), Ставищанська сільська рада (села Ставищани, Баймаки, Кащенці, Ліски), Юрівська сільська рада (села Юрівка, Великі Калетинці, Шуньки)). Обиратиметься: Білогірська селищна рада Білогірського району Хмельницької області та Білогірський селищний голова Білогірського району Хмельницької області.

Згідно з п. 1 Постанови Центральної виборчої комісії №32 від 01.03.2018 Про кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що утворюються сільськими, селищними, міськими виборчими комісіями для організації виборів депутатів місцевих рад під час проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 29 квітня 2018 року, визначено на підставі відомостей Державного реєстру виборців кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що утворюються сільськими, селищними, міськими виборчими комісіями для організації виборів депутатів місцевих рад під час проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 29 квітня 2018 року, згідно з додатками 1 - 17.

Відповідно до п. 1 Додатку 16 до постанови Центральної виборчої комісії від 1 березня 2018 року № 32, визначено кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що утворюються для організації виборів депутатів місцевих рад під час проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 29 квітня 2018 року, а саме: Білогірська селищна рада об'єднаної територіальної громади - 26.

Згідно з п. 1-2 Постанови Білогірської селищної виборчої комісії Білогірського району Хмельницької області № 6 від 21.03.2018 (далі - Постанова №6 від 21.03.2018), визначено, що орієнтовна середня кількість виборців в одномандатних виборчих округах з виборів депутатів Білогірської селищної ради Білогірського району Хмельницької області станом на 21 березня 2018 року становить 9549. Утворено 26 одномандатних виборчих округів з виборів депутатів Білогірської селищної ради Білогірського району Хмельницької області згідно додатку (стор. 11).

Відповідно до Постанови Білогірської селищної виборчої комісії Білогірського району Хмельницької області № 7 від 24.03.2018 внесено зміни до Постанови про утворення одномандатних виборчих округів з виборів депутатів Білогірської селищної ради Білогірського району Хмельницької області від 21.03.2018 №6, виклавши додаток до постанови в новій редакції.

Згідно з Додатком до Постанови Білогірської селищної виборчої комісії Білогірського району Хмельницької області № 7 від 24.03.2018 Перелік одномандатних виборчих округів з виборів депутатів Білогірської селищної ради Білогірського району Хмельницької області, зміни внесено в 11, 14 та 15 округи.

Позивач вказує у позові, що його права порушені оскаржуваною Постановою №6 від 21.03.2018, якою: 1) не враховано вимоги ч.2 ст.17 Закону №595-VIII щодо приблизно рівної кількості виборців і п. 15 рекомендацій Венеціанської комісії, закріплених в Кодексі належної практики у виборчих справах 2002 року, в утворених 26 одномандатних виборчих округах, в яких повинно бути по 367-м осіб; 2) порушенням прав виборців смт. Білогір"я, загальна кількість яких становить 3891 особа, яких представлятимуть 7-м депутатів, замість 11-ти.

Так, Кодексом належної практики у виборчих справах, який прийнятий Венеціанською Комісією на її 52 Пленарній сесії (Венеція, 18-19 жовтня 2002р.) (далі - Кодекс належної практики у виборчих справах) в розділі 2 "Рівне виборче право", п.2.2 визначено: "Рівна вага голосу: мандати мають рівномірно розподілятися між виборчими округами. і. Це має поширюватися принаймні на вибори до нижніх палат парламентів та на регіональні й місцеві вибори. іі. Це означає чіткий і збалансований розподіл мандатів між виборчими округами на підставі одного з таких критеріїв розподілу: кількість населення відповідного округу, кількість громадян, які на ньому проживають (включно з неповнолітніми), кількість зареєстрованих виборців і, можливо, кількість осіб, які фактично голосують. Може бути передбачене відповідне поєднання цих критеріїв розподілу. ііі. Можуть бути взяті до уваги географічний критерій та межі адміністративного поділу чи й, можливо, навіть історичні межі. iv. Припустиме відхилення від норми не повинно перевищувати 10%, але в жодному разі не може перевищувати 15%, за винятком особливих обставин (захист інтересів меншини, що компактно проживає, адміністративна одиниця з низькою густиною населення).

Позивач, як слідує з матеріалів справи, може (буде) реалізувати своє виборче право в окрузі № 10 одномандатного виборчого округу з виборів депутатів Білогірської селищної ради Білогірського району Хмельницької області, де налічується 270 виборців, так як зареєстрований в селі Українка Білогірського району. Математичний розрахунок щодо середньої орієнтовної кількості на один виборчий округ становитиме 367 осіб (9549/26), що на 97 осіб більше ніж в окрузі позивача. Однак, це не свідчить про порушення прав позивача, вага голосу якого в такому разі більша, адже в окрузі №10, в якому менша кількість виборців, обиратиме одного депутата, тоді як в деяких інших округах (зокрема в смт. Білогір"я) більша кількість виборців, відповідно вага голосу менша, проте до цих округів не має відношення позивач.

При цьому, потрібно враховувати, що округ №12 включає 183 виборця, що становить 50% від приблизно рівної кількості виборців, а округ № 6 - 771 виборця, що становить 210% від приблизно рівної кількості виборців, що очевидно вказує на порушення ч. 2 ст. 17 Закону №595-VIII щодо приблизно рівної кількості виборців у кожному в кількості, що дорівнює загальному складу відповідної місцевої ради і не відповідає Кодексу належної практики у виборчих справах, який не суперечить згаданій нормі національного законодавства.

Виходячи з аналізу нормативних положень законодавства щодо виборів, суд вважає встановленою необхідність додержання принципу рівності виборчих прав громадян, який, крім іншого, означає не лише надання виборцям однакової кількості голосів, створення формально рівних умов для участі у виборчому процесі, а і полягає необхідності дотримання рівності прав виборців на формування округів таким чином, який забезпечить найбільш ефективно право виборця на представлення його інтересу в органі самоврядування.

Порушення принципу формування одномандатних виборчих округів із приблизно рівною кількістю виборців у кожному із них, значення таких голосів в окремих одномандатних виборчих округах, таким чином, тягне за собою порушення прав виборців.

Розходження в кількості виборців закріплених за тим чи іншим виборчим округом є значним, з чого вбачається наявність відступу комісією від принципу приблизної рівності кількості виборців у різних територіальних округах, та тягне за собою порушення засад рівності впливу виборців на результати голосування.

Отже, встановлене судом порушення відповідачем ч. 2 ст. 17 Закону №595-VIII, стосується тільки орієнтовної кількості виборців в округах, які визначені Додатками до постанов Білогірської селищної виборчої комісії Білогірського району Хмельницької області від 21 березня 2018 №6 і від 24.03.2018 №7, Перелік одномандатних виборчих округів з виборів депутатів Білогірської селищної ради Білогірського району Хмельницької області. Дії Білогірської селищної виборчої комісії Білогірського району Хмельницької області з перших місцевих виборів депутатів та голови Білогірської селищної ради Білогірського району Хмельницької області 29 квітня 2018 року щодо утворення 26 одномандатних виборчих округів та прийняття постанови №6 від 21.03.2018 року, як і сама Постанова № 6 від 21.03.2018 року не порушують Закон №595-VIII, крім вище встановленого судом, тому позов задовольняється частково. Тобто, суд вважає, що належним захистом порушеного права позивача буде вихід за межі позовних вимог, відповідно до ч.2 ст.9 КАС України і самостійне визначення та затвердження відповідачем орієнтовної середньої кількості виборців в одномандатних виборчих округах, згідно вимог ч. 2 ст. 17 Закону №595-VIII, так як суд не повинен підміняти суб"єкт владних повноважень у реалізації його повноважень.

Відповідно до ч. 2 ст. 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Таким чином, суд приходить до висновку, що позивач частково довів позовні вимоги, а суб"єкт владних повноважень, який заперечує проти позову, також частково довів законність своїх рішень, що підтверджено доказами, які перевірено судом, тому позов, з урахуванням встановлених обставин і вимог ч.2 ст.9 КАС України, задовольняється частково.

Керуючись Законом України "Про місцеві вибори", статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 272, 273, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, код НОМЕР_1) до Білогірської селищної виборчої комісії Білогірського району Хмельницької області (вул. Грушевського, 47, Білогір'я, Білогірський район, Хмельницька область, 30200, код 33977794) про визнання дій протиправними, визнання протиправною та скасування постанови, зобов'язання вчинити дії, задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати Додаток до Постанови Білогірської селищної виборчої комісії Білогірського району Хмельницької області від 24 березня 2018 року №7, Перелік одномандатних виборчих округів з виборів депутатів Білогірської селищної ради Білогірського району Хмельницької області.

В решті позовних вимог відмовити.

Копії рішення надати сторонам.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з його проголошення .

Повне рішення складене 25 березня 2018 року о 13:41 год.

Головуючий суддя А.І. Петричкович

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.03.2018
Оприлюднено25.03.2018
Номер документу72940722
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/1209/18

Рішення від 25.03.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Ухвала від 25.03.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

Ухвала від 23.03.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Петричкович А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні