номер провадження справи 24/118/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28.02.2018 Справа № 908/1517/17
м. Запоріжжя
за позовом Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Маяк 3-А ( 69035,м. Запоріжжя , проспект Маяковського 3-А,код ЄДРПОУ 40685211).
до відповідача -1 Публічного акціонерного товариства ОСОБА_1 завод феросплавів (69035 , м. Запоріжжя , вулиця Діагональна,11,код ЄДРПОУ 00186542).
до відповідача -2 Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області ( 69001,м. Запоріжжя ,вулиця Перемоги,50,код ЄДРПОУ 20495280).
третя особа , яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору на стороні відповідачів ОСОБА_1 міська рада ( 69105, м. Запоріжжя , проспект Соборний ,206,код ЄДРПОУ 04053915).
про зобов'язання відповідача -2 передати будинок в управління ОСББ, передати технічну документацію на будинок , документ, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічний паспорт плани інженерних мереж, визначити спосіб та порядок списання з балансу ПАТ ОСОБА_1 феросплавний завод будинку, який не увійшов до статутного капіталу та перебуває на балансі ;зобов'язати Приватне акціонерне товариство ОСОБА_1 феросплавний завод зняти зі свого балансу будинок, виконати приймання-передачу будинку в управління ОСББ та передати технічну документацію на будинок , документ, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічний паспорт і плани інженерних мереж, передати у встановленому законодавством України порядку, ОСББ Маяк3-А документацію на будинок ,та виконати необхідні дії , які відповідають Закону України Про житлово - комунальні послуги.
Суддя Азізбекян Т.А.
За участю секретаря судового засідання Соловйової А.С.
Представники:
Від позивача - ОСОБА_2 (голова правління ОСББ Маяк 3-А ).
Від відповідача-1 - ОСОБА_3 ( дов. від 26.12.2017 р. № 18-107).
Від відповідача -2 - ОСОБА_4 ( дов. від 02.11.2017 р. № 22/636).
Від третьої особи - не з'явилися .
ВСТАНОВЛЕНО:
Слухається справа № 908/1517/17 , за позовом Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Маяк 3-А ( код ЄДРПОУ 40685211) до відповідача -1 - Публічного акціонерного товариства ОСОБА_1 завод феросплавів ( код ЄДРПОУ 00186542) , відповідача -2 - ОСОБА_5 відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області ( код ЄДРПОУ 20495280), третя особа без самостійних вимог на предмет спору , на стороні відповідачів - ОСОБА_1 міська рада ( код ЄДРПОУ 04053915) , про зобов'язання ОСОБА_5 відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області передати будинок 3-А по проспекту Маяковського м. Запоріжжя в управління ОСББ Маяк 3-А для обліку на позабалансовому рахунку ,передати у встановленому законодавством України порядку ОСББ Маяк 3-А необхідну технічну документацію на будинок , документ , на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічних паспорт і плани інженерних мереж; визначити спосіб та порядок списання з балансу Публічного акціонерного товариства ОСОБА_1 феросплавний завод будинку 3-А по проспекту Маяковського , який не увійшов до статутного капіталу при приватизації та перебуває на балансі Публічного акціонерного товариства ОСОБА_1 феросплавний завод ; зобов'язання Приватне акціонерне товариство ОСОБА_1 феросплавний завод зняти зі свого балансу будинок у м. Запоріжжя , проспект Маяковського ,3-А, виконати приймання - передачу будинку в управління ОСББ Маяк 3-А у встановленому законодавством України порядку , передати ОСББ Маяк 3-А технічну документацію на будинок , документ , на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію , технічний паспорт і плани інженерних мереж, передати ОСББ Маяк 3-А документацію на будинок і виконати необхідні дії, які відповідають Закону України Про житлово - комунальні послуги .
Ухвалою від 24.07.2017 р. порушено провадження у справі № 908/1517/17 (присвоєний номер провадження 24/118/17), розгляд справи призначений на 28.08.2017 р.
В судовому засіданні 09.10.2017 р. ,провадження у справі № 908/1517/17 було зупинено до 22.11.2017 р., запропоновано Фонду державного майна України направити на адресу Господарського суду Запорізької області письмову інформацію стосовно державного майна ,розташованого за адресою : м. Запоріжжя , проспект Маяковського,3-А,яке знаходиться на балансі ПАТ ОСОБА_1 завод феросплавів .
В судовому засіданні 22.11.2017 р. провадження у справі було зупинено до 27.12.2017 р.
В судовому засіданні 27.12.2017 р. призначений початок судового розгляду справи по суті в редакції Закону України № 2147-УІІІ від 03.10.2017 р.- з 24.01.2018 р.
Ухвалою суду від 24.01.2018 р. відкладений розгляд справи № 908/1517/17 по суті на 21.02.2018 р. о 12-45.
В судовому засіданні 21.02.2018 р. оголошена перерва до 26.02.2018 р. о 15-00.
26.02.2018 р. відкрито судове засідання та оголошено , яка справа розглядається.
Секретар судового засідання доповів суду , хто з учасників судового процесу з'явився в судове засідання.
Встановлено особи тих , хто бере участь у судовому засіданні, а також перевірені повноваження представників.
Головуючим оголошений склад суду та роз'яснені права і обов'язки .
Відводів складу суду не заявлено.
Судом з'ясовано , чи мають учасники справи заяви чи клопотання , пов'язані з розглядом справи , які не були заявлені з поважних причин в підготовчому провадженні або в інший строк ,визначений судом.
В судовому засіданні 26.02.2018 р. позивачем подана уточнена позовна заява, з наступними вимогами : - зобов'язати ОСОБА_5 відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області погодити (прийняти) рішення про передачу об'єктів державної власності до сфери управління ОСББ Маяк 3-А , у строк до одного місяця після набрання рішенням законної сили, зобов'язати передати у встановленому законодавством України порядку , до ОСББ Маяк 3-А технічну документацію на будинок , документ, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічний паспорт і плани інженерних мереж, у строк до одного місяця після набрання рішенням законної сили , визначити спосіб та порядок списання з балансу Публічного акціонерного товариства ОСОБА_1 феросплавний завод будинку 3-А по проспекту Маяковського , який не увійшов до статутного капіталу при приватизації та перебуває на його балансі ; зобов'язати Приватне акціонерне товариство ОСОБА_1 феросплавний завод зняти з балансу будинок у місті Запоріжжя , по проспекту Маяковського ,3-А, у строк до одного місяця після набрання рішенням законної сили, виконати приймання - передачу будинку в управління ОСББ Маяк 3-А у встановленому законодавством України порядку та передати до ОСББ Маяк 3-А технічну документацію на будинок , документ , на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію , технічний паспорт і плани інженерних мереж або виготовити (відновити), у разі її відсутності за власний рахунок , а саме : - план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами , що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічними зніманням у масштабах 1:5000,1:1000 та 1: 500 (ГНКТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії , картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України 23.06.1998 р. за № 393/2833;- паспорт об'єкта та земельної ділянки ;- проектно - кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об'єкта; - акт технічного стану об'єкта на момент приймання - передачі; - схеми внутрішньо будинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води , водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; виконавчі креслення контурів заземлення ( для споруд, які мають заземлення); паспорти котельного господарства , котлові книги ; кошториси ,описи робіт з поточного та капітального ремонту; акти технічного огляду; журнали заявок мешканців об'єкта ; протоколи виміру опори ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції; щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об'єктом ; обліку мешканців об'єкту ,а також власників, співвласників окремих приміщень об'єкта , які у ньому не мешкають; правовідносин ПАТ ЗФЗ з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово - комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об'єкту ; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об'єкта відповідно до вимог нормативів ,норм, стандартів ,порядків і правил та для забезпечення належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об'єкта .
Вказана заява судом не прийнята , оскільки подана позивачем з порушенням вимог , встановлених статтею 46 ГПК України , щодо права позивача до закінчення підготовчого засідання змінити предмет або підстави позову, шляхом подання письмової заяви та надати суду докази направлення копії вказаної заяви іншим учасникам справи.
Позовні вимоги розглядаються в редакції позовної заяви від 24.07.2017 р.
Суд заслухав вступне слово позивача та відповідачів -1,2.
Позивач підтримав заявлені позовні вимоги з огляду на такі обставини. 21 червня 2016 р. загальними зборами співвласників багатоквартирного будинку 3-А по проспекту Маяковського у місті Запоріжжя згідно статті 6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку № 417-УІІ прийнято рішення про створення об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Маяк 3-А , яке 25.07.2016 р. зареєстроване в установленому законом порядку. 01.09.2016 р. на адресу ПАТ ОСОБА_1 феросплавний завод , як балансоутримувачу будинку направлені листи з проханням передати ОСББ Маяк 3-А будинок в управління , шляхом створення комісії, а також передати у відповідності до статті 6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку технічну документацію. 01.09.2016 р. надіслано письмове повідомлення ПАТ ОСОБА_1 феросплавний завод про створення комісії для обстеження житлового будинку в строк до 01.10.2016 р., для визначення технічного стану будинку та складання дефектного акту. Також , попереджено , що оплата з обслуговування будинку та прибудинкової території з 01 жовтня 2016 р. буде перераховуватися на поточний рахунок ОСББ Маяк 3-А . Загальними зборами від 21.06.2016 р. згідно статті 9 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку та статті 12 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку , прийнято рішення про прийняття багатоквартирного будинку 3-А по проспекту Маяковського в управління ОСББ Маяк 3-А. 07.10.2016 р. листом № 17-11-05603 РВ Фонду державного майна України по Запорізькій області повідомило , що на підставі спільного наказу Фонду державного майна України та Міністерства економіки України від 19.05.1999 р. визначено спосіб управління щодо державного житлового фонду, що знаходиться на балансі ПАТ ОСОБА_1 феросплавний завод , а саме: передача в комунальну власність. 28.10.2016 р. ПАТ ОСОБА_1 феросплавний завод повідомив ОСББ Маяк 3-А , що не заперечує проти передачі будинку, але діюче законодавство не передбачає можливість передання будинку по проспекту Маяковського 3-А в управління ОСББ Маяк 3-А , відповідно до Постанови КМ України № 301 від 20.04.2016 р. Про затвердження Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків , яке розроблене для реалізації Закону України № 1413-УІІ на підприємство не розповсюджується . Посилаючись на статтю 5 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку , ПАТ ОСОБА_1 феросплавний завод відмовив ОСББ Маяк 3-А в наданні технічної та іншої документації, повідомивши , що документація буде надана при передачі житлового будинку в управління ОСББ Маяк 3-А . 30.10.2016 р. ОСББ Маяк 3-А провело загальні збори співвласників багатоквартирного будинку 3 -А по проспекту Маяковського та прийняло рішення про відмову від послуг по утриманню будинку та прибудинкової території ЖКО ПАТ ОСОБА_1 феросплавний завод та передачу будинку в управління та обслуговуванню створеному ОСББ Маяк 3-А . 15.11.2016 р. ОСББ Маяк 3-А звернулось до Управління праці та соціального захисту населення по Вознесенівському району міста Запоріжжя із заявою про компенсацію по пільгам та субсидіям , які одержують власники та інші особи , зареєстровані в багатоквартирному будинку 3-А по проспекту Маяковського в місті Запоріжжя.. 14.12.2016 р. Управління повідомило , що без відповідної документації на будинок , технічного паспорту і планів інженерних мереж ОСББ Маяк 3-А не може здійснювати утримання та використовувати спільне майно, а співвласники та зареєстровані громадяни по проспекту Маяковського ,будинок 3-А не можуть одержувати призначені їм державою субсидії та пільги, які призначаються за утримання будинку.03.01.2017 р. ОСББ Маяк 3-А повідомило РВ Фонду державного майна України , що на підставі проведених загальних зборів співвласники будинку вирішили відмовитись від послуг управління та утримання будинку та прибудинкової території ЖКО ПАТ ОСОБА_1 феросплавний завод . 03.02.2017 р. РВ Фонду державного майна України , листом № 17-11-00656 повідомило ОСББ Маяк 3-А , що згідно постанови КМ України від 20.04.2016 р. № 301 затверджено Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків. Порядок визначає механізм списання з балансу міністерствами іншими центральними органами виконавчої влади ,державними підприємствами та органами місцевого самоврядування багатоквартирних будинків , у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності. До інших підприємств, установ та організацій положення вказаного порядку не застосовуються. 31.03.2017 р. листом № Х-ІІ-03/07 ПАТ ОСОБА_1 феросплавний завод повідомило , що не заперечує передати житловий будинок 3-А по проспекту Маяковського на баланс ОСББ Маяк -3-А ,проте власником майна є РВ Фонду державного майна України по Запорізькій області. 21.04.2017 р. РВ Фонду державного майна України листом № 17-22-02204 повідомило , що на теперішній час діючим законодавством не визначено спосіб та порядок списання з балансу господарських товариств багатоквартирних житлових будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності, які не увійшли до статутних капіталів господарських товариств при приватизації та перебувають у них на балансі. Фонд державного майна України звернувся до КМ України листом від 07.12.206 р. № 10-24-23856 з проханням доручити Міністерству регіонального розвитку , будівництва та житлово - комунального господарства України підготувати зміни до постанови КМ України від 20.04.2016 р. № 301 , передбачивши поширення його дії на балансоутримувачів - господарські товариства , створені в процесі приватизації ( корпоратизації) ,або, в разі необхідності , розробити окремий нормативно - правовий акт , що регулює питання списання з балансу господарських товариств, створених в процесі приватизації ( корпоратизації) , багатоквартирних житлових будинків , у яких частина або всі квартири, приватизовані мешканцями. За результатами наради, що відбулась у Міністерстві регіонального розвитку,будівництва та житлово - комунального господарства України, Кабінет Міністрів України доручив Міністерству фінансів України та Міністерству економічного розвитку і торгівлі України продовжити опрацювання питання списання багатоквартирних житлових будинків з балансу господарських товариств у частині управління об'єктами державної власності, методології бухгалтерського обліку і фінансової звітності при таких операціях. Просить позовні вимоги задовольнити.
Відповідач-1 (Публічне акціонерне товариство ОСОБА_1 завод феросплавів )заперечив проти заявленого позову з огляду на такі обставини. В 1995 році Фондом державного майна України була здійснена приватизація Запорізького державного заводу феросплавів , в повному господарському віданні якого знаходився житловий фонд , у тому числі й будинок № 3-А , що розташований по проспекту Маяковського в м. Запоріжжя, який на підставі частини 2 статті 5 Закону України Про приватизацію майна державних підприємств не увійшов до статутного капіталу Відкритого акціонерного товариства ОСОБА_1 завод феросплавів ( з 18.04.2011 р. Публічне акціонерне товариство ОСОБА_1 завод феросплавів ) , та залишився на його балансі. Частина 1 статті 3 Закону України від 21.09.2006 р. № 185-У Про управління об'єктами державної власності із змінами і доповненнями до об'єктів управління державної власності відносить державне майно , що перебуває на балансі господарських організацій і не увійшло до їх статутних капіталів або залишилося після ліквідації підприємств та організацій. ПАТ ЗФЗ не спростовує , що у відповідності до приписів статті 6 Закону України від 29.11.2001 р. № 2866-ІІІ Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку із змінами і доповненнями колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа , яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання , у тримісячний строк з дня державної реєстрації об'єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої , передбаченої законодавством документації на будинок , а також документа , на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж. Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків, який затверджений постановою КМ України від 20.04.2016 р. № 301, визначає механізм списання з балансу міністерствами , іншими центральними органами виконавчої влади, державними підприємствами та органами місцевого самоврядування багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності. Просить у задоволенні позовних вимог відмовити.
Відповідач -2 заперечив проти заявленого позову з огляду на такі обставини. У процесі приватизації ПАТ ОСОБА_1 завод феросплавів житловий будинок, розташований за адресою проспект Маяковського ,3-А м. Запоріжжя не увійшов до статутного капіталу товариства , але залишився на його балансі. Органом управління зазначеного житлового будинку є регіональне відділення. Згідно з Положенням про ОСОБА_5 відділення, регіональне відділення здійснює вибір та забезпечення способу та умов подальшого використання державного майна, яке не увійшло до статутного капіталу господарських товариств у процесі приватизації , в межах чинного законодавства. Управління державним майном , яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації , але перебуває на їх балансі і є державною власністю, регулюється Положенням про управління державним майном , яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації , але перебуває на їх балансі, затвердженим наказом Фонду державного майна України Міністерства економіки України в19.05.1999р. № 908/68. 01 липня 2015 р. набрав чинності Закон України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку № 417-УІІІ, згідно з яким власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку можуть бути фізичні та юридичні особи, територіальні громади, держава. Управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. Частиною 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону Кабінету Міністрів України доручено розробити порядок списання з балансу міністерствами , іншими центральними органами виконавчої влади , державними підприємствами та органами місцевого самоврядування багатоквартирних будинків , у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності. Порядок визначає коло суб'єктів , які мають право на списання багатоквартирних будинків з балансу. На органи приватизації та господарські товариства , на балансі яких перебуває державний житловий фонд , що не увійшов до статутних капіталів при приватизації , порядок не розповсюджується. Головним органом у системі центральних органів виконавчої влади , що забезпечує формування та реалізує державну регіональну політику , державну житлову політику і політику у сфері житлово - комунального господарства, а також забезпечує формування державної політики у сфері житлово - комунального господарства є Міністерство регіонального розвитку , будівництва та житлово - комунального господарства України. Згідно з листом Мінрегіонбуду від 08.02.2016 р. № 8/9-356-16 постанова Кабінету Міністрів України від 11.10.2002 року № 1521 Про реалізацію Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку є чинною у частині , що не суперечить Закону України Про особливості здійсненні права власності у багатоквартирному будинку та Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку .ОСОБА_5 відділення звернулось до Фонду державного майна України щодо надання роз'яснень стосовно порядку дій підприємства - балансоутримувача житлового будинку, який при приватизації товариства не було включено до його статутного капіталу. Фонд державного майна України звернувся до Кабінету Міністрів України листом від 07.12.2016 р. № 10-24-23856 з проханням доручити Мінрегіонбуду підготувати зміни до порядку, передбачивши поширення його дії на балансоутримувачів якими є господарські товариства , створені в процесі приватизації (корпоратизації), або, в разі необхідності, розробити окремий нормативно - правовий акт, що регулює питання списання з балансу господарських товариств, створених в процесі приватизації (корпоратизації),багатоквартирних житлових будинків , які не увійшли до їх статутного капіталу. Відповідним дорученням Кабінету Міністрів України від 27.12.2016 р. № 45816/1-1-16 Міністерству регіонального розвитку, будівництва та житлово - комунального господарства України ,Міністерству фінансів України та Міністерству економічного розвитку і торгівлі України розглянути зазначені питання , підготувати узгоджені пропозиції з його регулювання та проінформувати Фонд державного майна України та Кабінет Міністрів України. За результатами наради , що відбулась у Міністерстві регіонального розвитку ,будівництва та житлово - комунального господарства України, Кабінет Міністрів України доручив ( доручення від 15.02.2917 р. № 45816/3/1-16) Міністерству економічного розвитку і торгівлі України та Міністерству фінансів України продовжити опрацювання питання списання багатоквартирних житлових будинків з балансу господарських товариств у частині управління об'єктами державної власності, методології бухгалтерського обліку і фінансової звітності при таких операціях та проінформувати Фонд державного майна України, Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово - комунального господарства України та Кабінет Міністрів України. За висновками Регіонального відділення фонду державного майна України , оскільки діючим законодавством не визначено спосіб та порядок списання багатоквартирних житлових будинків , які не увійшли до статутних капіталів господарських товариств при приватизації та перебувають у них на балансі, правові підстави для зобов'язання РВ Фонду державного майна України по Запорізькій області визначити порядок та спосіб управління списання з балансу ПАТ ОСОБА_1 завод феросплавів будинку 3-А по проспекту Маяковського в місті Запоріжжя, відсутні. Технічний паспорт житлового будинку 3-А по проспекту Маяковського в місті Запоріжжя повернуто балансоутримувачу - ПАТ ОСОБА_1 завод феросплавів . Просить у задоволенні позовних вимог відмовити.
Третя особа в судове засідання не з'явилася та письмово не висловила свою позицію щодо поданого позову.
В судовому засіданні 26.02.2018 р. після вступного слова позивача і відповідачів-1,2 , суд розпочав з'ясування обставин та перевірку їх доказами.
Судом оголошено про закінчення з'ясування обставин та перевірки їх доказами.
Суд перейшов до судових дебатів.
Представники сторін виступили з промовами ( заключним словом).
Після судових дебатів суд вийшов до нарадчої кімнати для ухвалення рішення , оголосивши , що вступна і резолютивна частини рішення буде проголошена 28.02.2018 р. о 15-00.
В порядку вимог ст. 240 Господарського процесуального кодексу України в редакції Закону № 2147-УІІІ від 03.10.2017 р. , судом 28.02.2018 р. проголошена вступна і резолютивна частини рішення (скорочене рішення).
Розглянувши матеріали господарської справи № 908/1517/17 , заслухавши пояснення представників сторін, суд -
В С Т А Н О В И В :
Згідно довідки Головного управління статистики у Запорізькій області ( реєстраційний номер відомостей 1750/2016), 25.07.2016 р. зареєстроване Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Маяк 3-А (ідентифікаційний код 40685211).
З матеріалів справи слідує , що позивач звернувся до ПАТ ОСОБА_1 завод феросплавів з письмовим клопотанням про передачу у термін до 01 жовтня 2016 р. будинку № 3-А по проспекту Маяковського в управління ОСББ Маяк 3-А , передати технічний паспорт інвентарний номер 2623 від 03.03.1999 р. та інвентарну справу по будинку 3-А,проспект Маяковського; створення комісії для обстеження технічного стану житлового будинку за адресою проспект Маяковського ,3-А ; про передачу даних співвласників будинку та повідомлення про наявні договори оренди та послуг.
Листами від 28.10.2016 р. № Х-ІІ-10/06 , від 23.03.2017 р. ПАТ ОСОБА_1 завод феросплавів повідомив , що не заперечує проти передачі жилого будинку за адресою вулиця Маяковського ,3-А на баланс ОСББ Маяк 3-А , проте вказаний будинок є державною власністю в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України.
Також , позивач звернувся з письмовими клопотаннями до Фонду державного майна України в особі Регіонального відділення по Запорізькій області про передачу будинку в управління та створення комісії для обстеження технічного стану житлового будинку за адресою проспект Маяковського ,3-А.
Фонд державного майна України в особі Регіонального відділення по Запорізькій області листом № 17-11-05603 від 07.10.2016 р. повідомив , що за даними Єдиного державного реєстру об'єктів державної власності житловий будинок , розташований за адресою : м. Запоріжжя , проспект Маяковського ,3-А, знаходиться на балансі ПАТ ОСОБА_1 завод феросплавів . Згідно із Законом України Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності державний житловий фонд повинен передаватися до комунальної власності.
В листі № 17-11-05603 ОСОБА_5 відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області повідомило ,що регіональним відділенням Фонду державного майна України по Запорізькій області , як органом управління державним майном , що не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, на підставі спільного наказу Фонду державного майна України та міністерства економіки України від 19.05.1999 № 908/68 Про управління державним майном , яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі визначено спосіб управління щодо державного житлового фонду, що знаходиться на балансі ПАТ ОСОБА_1 завод феросплавів , а саме : передача в комунальну власність. Для зміни управлінського рішення щодо житлового будинку , розташованого за адресою : м. Запоріжжя, проспект Маяковського ,3-А, регіональне відділення витребувало копію рішення загальних зборів ОСББ Маяк 3-А про прийняття житлового комплексу на баланс об'єднання.
Листом від 03.01.2017 р. на адресу позивача ОСОБА_5 відділення повідомило , що постановою КМ України від 20.04.2016 р. № 301 затверджено Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків, яким визначений механізм списання з балансу міністерствами іншими центральними органами виконавчої влади , державними підприємствами та органами місцевого самоврядування багатоквартирних будинків , у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності. За висновками регіонального відділення Фонду державного майна України відсутній відповідний порядок списання з балансу господарських товариств багатоквартирних житлових будинків , у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності , які не увійшли до статутних капіталів господарських товариств при приватизації та перебувають у них на балансі.
Міністерство регіонального розвитку ,будівництва та житлово - комунального господарства України листом № 7/9-8848 від 18.07.2016 р. на адресу Фонду державного майна України повідомило , що частиною п'ятою статті 5 Закону № 417 встановлено , що замовник будівництва або попередній власник будинку зобов'язаний передати один примірник технічної документації на будинок згідно з переліком , визначеним центральним органом виконавчої влади , що забезпечує формування державної житлової політики у сфері житлово - комунального господарства , співвласникам в особі їх об'єднання або особі , уповноваженій співвласниками у передбаченому цим Законом порядку. Частиною шостою Прикінцевих та перехідних положень Закону № 417 КМ України доручено розробити порядок списання з балансу міністерствами ,іншими центральними органами виконавчої влади ,державними підприємствами та органами місцевого самоврядування багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності. Такий Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків затверджено постановою КМ України від 20.04.2016 р. № 301.
У вказаному листі зазначається , що підприємства ( у тому числі господарські товариства) ,установи ,організації , не є одноосібним власником багатоквартирного будинку , в якому розташовані приміщення приватної та інших форм власності, а відтак і розпоряджатися майном, що йому не належить не має підстав.
Оцінивши надані сторонами докази ,заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.
Згідно Положення Фонду Державного майна України ,Міністерства економіки України Про управління державним майном , яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації , але перебуває на їх балансі ( зареєстроване в Міністерстві юстиції України 24 червня 1999р. за № 414/3707),встановлено , що забезпечення реалізації Положення про управління державним майном , яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, відповідно до Закону України Про управління об'єктами державної власності , Про Фонд державного майна України здійснює Фонд державного майна України.
Господарські товариства , на балансі яких перебуває державне майно , яке не увійшло до статутних капіталів у процесі приватизації, несуть відповідальність за збереження такого майна відповідно до Цивільного коксу України.
Положенням визначено , що управління державним майном , яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі, полягає у виборі та забезпеченні уповноваженим органом ( державні органи приватизації) способу та умов подальшого використання майна у межах чинного законодавства..
Положення передбачає наступні способи подальшого використання майна , зокрема, такі як :- передача майна у комунальну власність у порядку , передбаченому Законом України Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності ;- передача майна до сфери управління органів ,уповноважених управляти державним майном ,або самоврядних організацій у порядку, затвердженому постановою КМ України від 21.09.98 р. № 1482; - передача майна господарським товариствам , у тому числі у разі ліквідації балансоутримувача , на умовах відповідного договору безоплатного зберігання відповідно до вимог законодавства; - списання об'єктів державної власності у порядку , визначеному постановою КМ України від 08.11.2007 р. № 1314 Про затвердження Порядку списання об'єктів державної власності .
Пунктом 1.4.1 Положення визначено , що при визначенні способу управління попередньо аналізуються висновки інвентаризаційних комісій про результати інвентаризації державного майна , яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств , але перебуває на їх балансі.
Пунктом 1.4.2 Положення визначено , що при потребі обрання іншого з перерахованих способів управління державним майном та за умови відповідності обраного в даному разі способу чинному законодавству державні органи приватизації створюють комісію, залучаючи фахівців відповідного органу приватизації, відповідного галузевого міністерства (іншого центрального органу виконавчої влади), органу місцевого самоврядування ( місцевої державної адміністрації) та представників господарських товариств тощо. На підставі висновку комісії видається наказ державного органу приватизації, яким визначається спосіб управління майном.
Пунктом 3.1 Положення визначено , що відповідальність за збереження та ефективне використання державного майна , яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, але перебуває на їх балансі , визначається главою 29 розділу І Книги третьої Цивільного кодексу України - щодо захисту прав власності, та главою 51 розділу І Книги п'ятої Цивільного кодексу України - щодо правових наслідків порушення зобов'язань.
У відповідності до положень статті 7 Закону України Про приватизацію державного майна ( в редакції Закону України № 2163), державну політику в сфері приватизації здійснюють Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва у районах і містах , органи приватизації в Автономній Республіці Крим , що становлять єдину систему державних органів приватизації в Україні.
Також, Законом України Про приватизацію державного і комунального майна ( в редакції Закону № 2269) визначено , що Фонд державного майна України , його регіональні відділення та представництва у районах і містах ,органи приватизації в Автономній Республіці Крим становлять єдину систему державних органів приватизації.
Відповідач-2 (ОСОБА_5 відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області) пояснив , що у процесі приватизації ПАТ ОСОБА_1 завод феросплавів житловий будинок , розташований за адресою проспект Маяковського ,3-А,м. Запоріжжя , не увійшов до статутного капіталу товариства , але залишився на його балансі. Органом управління зазначеного житлового будинку є регіональне відділення.
Згідно Положення про ОСОБА_5 відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області ( затверджено головою Фонду державного майна України 19.07.2012 р.), зокрема розділу 5 ОСОБА_5 відділення відповідно до покладених на нього завдань та в межах повноважень , делегованих Фондом , зокрема , у сфері приватизації державного майна приймає рішення про подальше використання державного майна , що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств у процесі приватизації ; приймає відповідно до законодавства рішення про передачу об'єктів державної власності, зокрема будинку № 21, що розташований по бульвару Центральний в місті Запоріжжя в комунальну власність ; здійснює вибір та забезпечення способу та умов подальшого використання державного майна ,яке не увійшло до статутного капіталу господарських товариств у процесі приватизації , в межах чинного законодавства; організовує та здійснює контроль за утриманням , зберіганням і використанням державного майна , що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств , створених у процесі приватизації.
Відповідно до статті 3 Закону України Про управління об'єктами державної власності , об'єктами державної власності , зокрема , є державне майно , що перебуває на балансі господарських організацій і не увійшло до їх статутних капіталів або залишилося після ліквідації підприємств та організацій.
Суб'єктом управління об'єктами державної власності в розумінні статті 4 Закону України Про управління об'єктами державної власності є Фонд державного майна України.
У відповідності до положень Закону України Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності , об'єктами передачі , зокрема є, об'єкти житлового фонду, які не увійшли до статутного капіталу господарських товариств , створених у процесі приватизації (корпоратизації).
Статтею 3 вказаного Закону визначено , що ініціатива щодо передачі об'єктів права державної та комунальної власності може виходити відповідно від органів ,уповноважених управляти майном.
Відповідач -1 ( ПАТ ОСОБА_1 завод феросплавів , код ЄДРПОУ 00186542) надав пояснення , що в 1995 році Фондом державного майна України була здійснена приватизація Запорізького державного заводу феросплавів , в повному господарському віданні якого знаходився житловий фонд , у тому числі будинок № 3-А, що розташований по проспекту Маяковського в місті Запоріжжя , який на підставі частини 2 статті 5 Закону України від 04.03.1992 р. № 2163-ХІІ Про приватизацію майна державних підприємств із змінами і доповненнями , не увійшов до статутного капіталу Відкритого акціонерного товариства ОСОБА_1 завод феросплавів , але залишився на його балансі.
Здійснивши системний аналіз викладених правових норм та враховуючи пояснення сторін , суд дійшов наступних висновків.
Органом управління об'єкту державної власності , а саме житлового будинку № 3-А, що розташований по проспекту Маяковського місті Запоріжжя , та знаходиться на балансі Публічного акціонерного товариства ОСОБА_1 завод феросплавів ( код ЄДРПОУ 00186542) , є Фонд державного майна України в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області.
Публічне акціонерне товариство ОСОБА_1 завод феросплавів , здійснюючи функції балансоутримувача зазначеного майна не є його власником ( сукупність елементів - володіння , користування та розпорядження майном) , а відтак не має законодавчого права розпоряджатися ним ( передавати на баланс іншій юридичній особі) .
Відповідно до діючого законодавства України , саме Фонд державного майна України в особі регіонального відділення Фонду державного майна України може прийняти відповідне рішення щодо передачі об'єктів державної власності в комунальну власність ; здійснює вибір та забезпечення способу та умов подальшого використання державного майна ,яке не увійшло до статутного капіталу господарських товариств у процесі приватизації , в межах чинного законодавства; організовує та здійснює контроль за утриманням , зберіганням і використанням державного майна , що не увійшло до статутного капіталу господарських товариств , створених у процесі приватизації.
Закон України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку визначає правові та організаційні засади створення ,функціонування ,реорганізації та ліквідації об'єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов'язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку.
У відповідності до статті 6 вказаного Закону об'єднання може бути створено лише власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (багатоквартирних будинках). Колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа , яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання , у тримісячний термін з дня державної реєстрації об'єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа , на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію , технічного паспорта і планів інженерних мереж. У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа , яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання , протягом півроку з дня державної реєстрації об'єднання відновлює її за власний рахунок.
20 квітня 2016 р. КМ України затверджений Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків № 301, яким визначений механізм списання з балансу міністерствами , іншими центральними органами виконавчої влади ,державними підприємствами та органами місцевого самоврядування багатоквартирних будинків , у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності.
Пунктом 3 вказаного Порядку визначено , що списання з балансу багатоквартирного будинку міністерством ,іншим центральним органом виконавчої влади, державним підприємством або органом місцевого самоврядування , на балансі яких перебувають багатоквартирні будинки, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності, здійснюється на підставі прийнятого ними рішення про списання багатоквартирного будинку.
Пунктом 8 Порядку визначено , що у разі коли державне підприємство ,яке є балансоутримувачем ,належить до сфери управління міністерства або іншого центрального органу виконавчої влади, процедура списання багатоквартирного будинку з балансу вважається закінченою з моменту погодження таким міністерством або іншим центральним органом виконавчої влади затвердженого державним підприємством акта про списання багатоквартирного будинку з балансу.
У відповідності до приписів Закону України Про житлово - комунальні послуги управління будинком , спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд здійснюється управителем, яким є особа , яка за договором з власником чи балансоутримувачем здійснює управління будинком , спорудою , житловим комплексом або комплексом будинків і споруд і забезпечує його належну експлуатацію відповідно до закону та умов договору.
Слід зазначити , що Публічне акціонерне товариство ОСОБА_1 завод феросплавів ( код ЄДРПОУ 00186542) не є державним підприємством, є балансоутримувачем об'єктів житлового фонду , які при приватизації не увійшли до його статутного капіталу та були визнанні об'єктами державної власності .
Статтею 6 Закону України Про управління об'єктами державної власності визначено, що органи управління погоджують передачу об'єктів державної власності в комунальну власність, до сфери управління інших органів уповноважених управляти об'єктами державної власності, господарських структур або в користування Національної академії наук України, галузевим академіям наук , а також передачу об'єктів комунальної власності в державну власність ; у випадках , передбачених законодавством , приймають рішення про передачу об'єктів державної власності в комунальну власність , до сфери управління інших органів , уповноважених управляти об'єктами державної власності , господарських структур або в користування Національної академії наук України , галузевим академіям наук.
Враховуючи положення Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку , Закону України Про житлово - комунальні послуги , Закону України Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності , Закону України Про управління об'єктами державної власності , Положення про управління державним майном , яке не увійшло до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації , Порядку списання з балансу багатоквартирних будинків № 301, здійснивши аналіз наданих сторонами документів, суд дійшов наступних висновків.
Оскільки ПАТ ОСОБА_1 завод феросплавів ( код ЄДРПОУ 00186542) не є власником житлового фонду - будинку № 3-А, що розташований по проспекту Маяковського в місті Запоріжжя, а органом управління об'єкту державної власності - Фондом державного майна України в особі Регіонального відділення Фонду державного майна України по Запорізькій області ,не прийнято рішення про подальше використання державного майна, суд не знаходить достатні правові підстави для задоволення позовних вимог.
У відповідності до положень глави 5 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь - які дані , на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин ( фактів) , що обґрунтовують вимоги і заперечення учасника справи , та інших обставин , які мають значення для вирішення справи.
Кожна сторона повинна довести ті обставини , на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням , що ґрунтується на всебічному,повному ,об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність , допустимість , достовірність кожного доказу окремо , а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому , так і кожному доказу ( групі однотипних доказів), який міститься у справі , мотивує відхилення або врахування кожного доказу ( групи доказів).
Відповідно до положень ст. 129 ГПК України витрати з судового збору покладаються на позивача.
Керуючись ст. ст. 129,232,233,237,238,240,241 Господарського процесуального кодексу України, суд-
ВИРІШИВ :
У задоволенні позовних вимог відмовити.
Витрати з судового збору покладаються на позивача.
У відповідності до ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну і резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя
Господарського суду
Запорізької області ОСОБА_6
Повний текст судового рішення складений - 14.03.2018 р.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2018 |
Оприлюднено | 27.03.2018 |
Номер документу | 72970701 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні