Справа № 627/670/17
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 березня 2018 року смт. Краснокутськ
Краснокутський районний суд Харківської області в складі:
головуючого - Вовк Л.В.
з участю секретаря - Солонецької Я.В.,
позивача- Грищука О.В.,
представника відповідача- Мусіної Ж.М., ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в смт. Краснокутськ справу за адміністративним позовом ОСОБА_2 до управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області , в особі Богодухівського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області, про визнання дій неправомірними та зобов язання провести індексацію страхових виплат ,
в с т а н о в и в :
В липні 2017 року позивач ОСОБА_2 звернувся до суду з позовом в якому просив визнати дії відповідача неправомірними та зобов язати провести індексацію страхових виплат за період 2014-2016 р. р.
В позові ОСОБА_2 вказав , що є внутрішньо переміщеною особою з тимчасово окупованої території України .З вересня 2014 року перебуває на обліку у відділенні виконавчої дирекції фонду в Богодухівському районі Харківської області та отримує страхові виплати у зв язку з нещасним випадком на виробництві (професійним захворюванням ) .В 2017 році позивач дізнався , що страхові виплати ,які проводить фонд ,підлягають індексації та звернувся до відповідача з відповідною заявою. Однак , відповідач відмовив у індексації страхових виплат за 2014 -2016 р.р. ,мотивуючи , що не мав інформації по трудовій книжці позивача.
У судовому засіданні позивач підтримав позов ,просив задовольнити.
Представник відповідача позов не визнав, просив відмовити.
Суд, заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи дійшов до наступних висновків.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач з 18.11.2004 року перебуває на обліку у відділенні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Єнакієве Донецької області .
24.10.2013 р. при повторному огляді обласним МСЕК №6 , позивачу встановлено сукупний відсоток втрати професійної працездатності 65% та 3 група інвалідності (безстроково) , що підтверджується довідкою МСЕК серії 10 ААА №247988 , довідкою ДОН серії ДОН -05 № 114975 .
Довідкою управління соціального захисту населення Краснокутської РДА від 27.10.2014 р. №6317000033 ОСОБА_2 взято на облік як особу, переміщену з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції.
З 12.09.2014 р. позивач перебуває на обліку ,як тимчасово переміщена особа та отримує страхові виплати у відділенні виконавчої дирекції Фонду у Богодухівському районі, про що свідчить заява позивача від 12.09.2014 р.
Постановою відділення Фонду в Богодухівському районі Харківської області від 23.09.2014 року позивачу продовжено раніше призначену щомісячну грошову суму в разі часткової чи повної втрати працездатності , що компенсує відповідну частину втраченого заробітку в розмірі 6116,76 грн.
16.03.2017 р. позивач звернувся до відповідача із заявою про виплату індексації щомісячних страхових виплат за 2014-2016 р.р. , відповідно до Закону України Про індексацію грошових доходів населення .
Відділенням виконавчої дирекції фонду ФСНВУ у Богодухівському районі листом від 11.04.2017 р. повідомлено позивача про відмову у виплаті індексації за 2014-2016 р.р. , у зв'язку з тим, що відповідно до листа Міністерства соціальної політики від 20.07.2009 р. № 8186/0/14-09/10 , якщо особа надала інформацію відділенню ВД Фонду про своє звільнення з запізненням , то початком індексації щомісячних страхових виплат буде місяць звернення потерпілого до відділення . Оскільки ОСОБА_2 звернувся до відділення з заявою від 28.02.2017 р. , то індексація на страхові виплати нарахована з лютого 2017 р. Відділення не може нарахувати індексацію щомісячних страхових виплат за період 2014-2016 р.р. , так як не мало в розпорядженні інформації по трудовій книжці.
Крім того , листом виконавчої дирекції фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 10.05.2017 р. № 168-Г-08, відмовлено позивачу у виплаті індексації , оскільки з такою заявою він звернувся тільки до відділення Фонду у 2017 р.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування , їх посадові особи зобов язані діяти лише на підставі , в межах повноважень та у спосіб , що передбачені Конституцією та законами України.
Так, у ст. 1 Основ законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 14 січня 1998 р. № 16/98-ВР (далі - Основи законодавства) встановлено, що загальнообов'язкове державне соціальне страхування - це система прав, обов'язків і гарантій, яка передбачає надання соціального захисту, що включає матеріальне забезпечення громадян у разі хвороби, повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом, за рахунок грошових фондів, що формуються шляхом сплати страхових внесків власником або уповноваженим ним органом, громадянами, а також бюджетних та інших джерел, передбачених законом.
Відповідно до ст. 4 Основ законодавства залежно від страхового випадку є такі види загальнообов'язкового державного соціального страхування: пенсійне страхування; страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням; медичне страхування; страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності; страхування на випадок безробіття; інші види страхування, передбачені законами України.
Відносини, що виникають за зазначеними у ч. 1 цієї статті видами загальнообов'язкового державного соціального страхування, регулюються окремими законами, прийнятими відповідно до Основ законодавства.
За пенсійним страхуванням згідно зі ст. 25 Основ законодавства надаються такі види соціальних послуг та матеріального забезпечення: пенсії за віком, по інвалідності внаслідок загального захворювання (в тому числі каліцтва, не пов'язаного з роботою, інвалідності з дитинства); пенсії у зв'язку з втратою годувальника, крім передбачених п. 4 цієї статті; медичні профілактично-реабілітаційні заходи; допомога на поховання пенсіонерів.
Згідно з п. 4 вказаної вище статті за страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання надаються такі види соціальних послуг та матеріального забезпечення: профілактичні заходи по запобіганню нещасним випадкам на виробництві та професійним захворюванням; відновлення здоров'я та працездатності потерпілого; допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання; відшкодування збитків, заподіяних працівникові каліцтвом чи іншим ушкодженням здоров'я, пов'язаним з виконанням ним своїх трудових обов'язків; пенсія по інвалідності внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання; пенсія у зв'язку із втратою годувальника, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання; допомога на поховання осіб, які померли внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання.
Відповідно до ст. 28 Закону України від 23.09.1999 р. №1105-ХIV Про загальнообов язкове державне соціальне страхування ( далі - Закон №1105-ХIV ) передбачено , що страховими виплатами є грошові суми, які згідно із Законом Фонд соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань виплачує застрахованому чи особам,які мають на це право ,у разі настання страхового випадку.
Згідно до вимог ст.ст. 21,28,30,34,35,40 Закону №1105-ХIV передбачено право на отримання потерпілим страхових виплат настає з дня встановлення йому МСЕК стійкої втрати професійної працездатності.
Індексація щомісячних страхових виплат здійснюється згідно із Законом України Про індексацію грошових доходів населення від 03.07.1991 року № 1282-ХII ( далі - Закон № 1282-ХII) та Порядку проведення індексації грошових доходів населення , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року ( надалі - Порядок №1078).
Статтею 1 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" передбачено , що індексація грошових доходів населення - це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
Відповідно до ст.2 вказаного Закону індексації підлягають грошові доходи громадян , одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру , в тому числі суми виплат , що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов язкове державне соціальне страхування ; суми відшкодування шкоди, заподіяної працівникові каліцтвом або іншим ушкодженням здоров я …
Індексація страхових виплат від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання ,які спричинили втрату працездатності , здійснюються шляхом їх підвищення відповідно до законодавства про загальнообов язкове державне соціальне страхування .
Згідно з п.1 Порядку №1078( зі змінами), підвищення грошових доходів громадян у зв язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця , що настає за місяцем ,в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін .
Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації ,яким встановлюється в розмірі 101 відсотка.
Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком починаючи з березня 2003 року -місяця опублікування Закону України від 06.02. 2003 року № 491-IV Про внесення змін до Закону України Про індексацію грошових доходів населення .
Пунктом 5 Порядку № 1078 передбачено , що у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання , стипендій , виплат , що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов язкове державне соціальне страхування , значення індексу споживчих цін у місяці , в якому відбувається підвищення приймається за 1 або 100 відсотків. Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця ,наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення .Сума індексації у місяці підвищення тарифних ставок (окладів) ,пенсій або щомісячного довічного грошового утримання , стипендій ,виплат , що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов язкове державне соціальне страхування , не нараховується , якщо розмір підвищення грошового доходу перевищує суму індексації , що склалась у місяці підвищення доходу . Якщо розмір підвищення грошового доходу не перевищує суму індексації , що склалась у місяці підвищення доходу , сума індексації у цьому місяці визначається з урахуванням розміру підвищення доходу і розраховується як різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу. У разі підвищення грошових доходів населення випереджаючим шляхом з урахуванням прогнозного рівня інфляції під час визначення розміру підвищення грошових доходів у зв язку з індексацією враховується рівень такого підвищення .
Відповідно до п.4 Порядку , у разі несвоєчасної виплати сум індексації грошових доходів громадян проводиться їх компенсація відповідно до законодавства.
Відповідно до ч.2 ст.29 Закону України Про загальнообов язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання , які спричинили втрату працездатності , то згідно з п.5 Порядку місяць збільшення грошових доходів вважається базовим при обчисленні індексу для проведення індексації у разі ,якщо сума підвищення доходу є більшою ніж нарахована сума індексації .В іншому випадку індексація має продовжувати на індекси визначені з Порядком.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень ,відповідно до ч.2 ст.77 КАС України, покладається на відповідача.
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області , в особі Богодухівського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області не доведено правомірність відмови у проведенні індексації страхових виплат.
Посилання відповідача на те, що ОСОБА_2, звертаючись до відділення Фонду в 2014 році не подав заяву про індексацію страхових виплат та трудову книжку , суд вважає недостатнім для відмови в позові , оскільки зразок заяви не передбачав надання до заяви трудової книжки та заяви про проведення індексації страхових виплат. Крім того ,як пояснив позивач у судовому засіданні він , під час звернення з заявою про продовження раніше призначеної страхової виплати у вересні 2014 р. , надав представнику відділення Фонду для огляду трудову книжку . Вказані обставини представник відповідача у суді не спростовував.
Крім того , Законом України № 1282-ХII та Порядком №1078 не передбачено подання заяви застрахованої особи на індексацію страхових виплат та представник відповідача будь-яких доказів суду не надав.
Позивач , звертаючись до суду , просив визнати дії відповідача неправомірними та зобов язати провести індексацію страхових виплат за період 2014-2016 р. р.
Суд вважає , що позов ОСОБА_2 підлягає задоволенню частково , оскільки він звернувся до відповідача у вересні 2014 року та вважає визнати протиправною відмову Богодухівського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області у проведенні індексації страхових виплат з вересня 2014 по 2016 р.р. та зобов язати управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області , в особі Богодухівського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області провести індексацію страхових виплат , починаючи з вересня 2014 року по 2016 рік включно.
Керуючись ст.ст. 2, 9, 241-246, 255, 263, 295 КАС України, суд -
ухвалив :
Адміністративний позов ОСОБА_2 до управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області , в особі Богодухівського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області, про визнання дій неправомірними та зобов язання провести індексацію страхових виплат - задовольнити частково.
Визнати протиправною відмову Богодухівського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області у у проведенні індексації страхових виплат за період з вересня 2014 по 2016 р.р.
Зобов язати управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області , в особі Богодухівського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області провести індексацію страхових виплат , починаючи з вересня 2014 року по 2016 рік включно.
В іншій частині позову ОСОБА_2 -відмовити.
Рішення суду може бути оскаржене до Харківського апеляційного адміністративного суду через Краснокутський районний суд Харківської області протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Вовк Л. В.
Суд | Краснокутський районний суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2018 |
Оприлюднено | 29.03.2018 |
Номер документу | 73020094 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Краснокутський районний суд Харківської області
Вовк Л. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні