ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
пр. Науки, 5, м. Харків, 61022, тел. (057) 702-00-72
е-mail: inbox@dna.arbitr.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27.03.2018 справа № 913/458/17
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючий суддя суддів: секретар судового засідання: за участю представників: від позивача - від відповідача - треті особи - ОСОБА_1 ОСОБА_2, ОСОБА_3 ОСОБА_4 ОСОБА_5, ОСОБА_6 Не з'явився Не з'явилися розглянувши у судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_7 міської ради, м. Лисичанськ Луганської області на рішення господарського суду Луганської області від у справі 14.12.2017 (повний текст - 19.12.2017р.) №913/458/17 (Суддя М.Ю. Ковалінас) за позовомОСОБА_7 міської ради, м. Лисичанськ Луганської області до відповідача треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача:Відкритого акціонерного товариства «ОСОБА_7 завод гумово-технічних виробів» , м. Лисичанськ Луганської області Фонд державного майна України, м. Київ, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області, м. Сєвєродонецьк Луганської області, Управління з питань надзвичайних ситуацій Луганської обласної державної адміністрації, м. Сєвєродонецьк Луганської області прозобов'язання вчинити певні дії
У судовому засіданні апеляційної інстанції 20.03.2018р. оголошено перерву до 27.03.2018р. о 12:15 годині.
В С Т А Н О В И В :
Позивач - ОСОБА_7 міська рада Луганської області, звернувся до господарського суду Луганської області з позовною заявою від 01.06.2017 №2293/01-16, в якій просить суд зобов'язати Відкрите акціонерне товариство «ОСОБА_7 завод гумово-технічних виробів» (далі по тексту - ВАТ «ОСОБА_7 завод ГТВ» ) в особі ліквідатора ОСОБА_8 вчинити певні дії - виключити з ліквідаційної маси та передати у комунальну власність територіальної громади міста ОСОБА_7 в особі ОСОБА_7 міської ради об'єкти: «Будівлю пожежного депо на 4 автомобілі» інвентарний номер 58010002, «Загороди майданчика пожежного депо» інвентарний номер 58030001, «майданчик пожежного депо» інвентарний номер 58030002, які розташовані за адресою: Луганська область, м. Лисичанськ, вул. Незалежності (Орджонікідзе), буд. 134-я (далі по тексту скорочена назва - Пожежне депо ) .
Позивач вважає, що зазначені об'єкти - Пожежне депо є об'єктами комунальної інфраструктури, які, відповідно до приписів ст.ст.42, 96 Закону України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом» в редакції від 22.12.2011 №4212-VI (далі - Закон №4212), мають бути безоплатно передані до комунальної власності територіальної громади м. Лисичанська в особі ОСОБА_7 міської ради.
Позивач посилається на те, що на спірних об'єктах дислокується 64 державна пожжно-рятувальна частина Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області. Будівля пожежного депо будувалась за державні кошти і саме, як будівля пожежного депо, та завжди використовувалась для дислокації пожежно-рятувальної частини.
ОСОБА_7 міська рада Луганської області вважає, що будівля Пожежне депо неправомірно включена ліквідатором до ліквідаційної маси банкрута ВАТ «ОСОБА_7 завод гумово-технічних виробів» .
Позивач вважає, що відповідно до ст.60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , об'єкт Пожежне депо повинен бути переданий державою територіальній громаді м. Лисичанська безоплатно.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 18.07.2017 у справі №913/458/17 залучено в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, - Фонд державного майна України (код ЄДРПОУ 00032945, вул. Генерала Алмазова, 18/9, м. Київ), Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (код ЄДРПОУ 38617137, вул. Новікова, 1-Б, м. Сєвєродонецьк Луганської області), та Управління з питань надзвичайних ситуацій Луганської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 14372998, пр.-т Центральний, 54-А, м. Сєвєродонецьк Луганської області), на стороні позивача, та відкладено розгляд справи у засіданні суду на 03.08.2017.
Рішенням господарського суду Луганської області від 14.12.2017 у справі №913/458/17 у задоволенні позову відмовлено.
Рішення суду першої інстанції мотивовано необґрунтованістю та недоведеністю позовних вимог.
Суд першої інстанції, на підставі наявних в матеріалах справи доказів, дійшов до висновку, що спірний об'єкт Пожежне депо є власністю ВАТ «ОСОБА_7 завод гумово-технічних виробів» та не відноситься до об'єктів комунальної інфраструктури.
Господарським судом Луганської області встановлено, що комітетом кредиторів у справі №11/155б про банкрутство ВАТ «ОСОБА_7 завод гумово-технічних виробів» питання щодо безоплатної передачі до комунальної власності спірних об'єктів не вирішено.
ОСОБА_7 міська рада, м. Лисичанськ Луганської області звернулася до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою №105/01-16 від 05.01.2018р. на рішення господарського суду Луганської області від 14.12.2017 у справі №913/458/17, в якій просить його скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Апелянт вважає, що ухвала суду першої інстанції прийнята з порушенням норм матеріального права.
ОСОБА_7 міська рада вважає, що зазначені у позові об'єкти неправомірно включені до ліквідаційної маси банкрута - ВАТ «ОСОБА_7 завод гумово-технічних виробів» , оскільки спірні об'єкти належать до об'єктів комунальної інфраструктури.
Апелянт посилається на те, що судом першої інстанції необґрунтовано не застосовано норми, які дозволяють безоплатну передачу майна підприємств-банкрутів до комунальної власності територіальних громад.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач - ВАТ «ОСОБА_7 завод гумово-технічних виробів» вважає, що апеляційна скарга є необґрунтованою та не підлягає задоволенню, оскільки за матеріалами приватизаційної справи орендного підприємства ВАТ «ОСОБА_7 завод гумово-технічних виробів» , об'єкт незавершеного будівництва Пожежне депо будувався коштами орендаря та його вартість увійшла до статутного капіталу створеного товариства, тому безоплатна передача спірних об'єктів є порушенням Конституції України, чинного законодавства про банкрутство та прав конкурсних кредиторів ВАТ «ОСОБА_7 завод гумово-технічних виробів» .
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 16.01.2018 року було визначено склад колегії суддів: Геза Т.Д.- головуючий суддя, судді: Будко Н.В., Дучал Н.М.
Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 05.02.2018 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою ОСОБА_7 міської ради, м. Лисичанськ Луганської області на рішення господарського суду Луганської області від 14.12.2017 у справі №913/458/17.
Ухвалою Донецького апеляційного господарського суду від 22.02.2018 призначено розгляд апеляційної скарги на 20.03.2018р.
У судовому засіданні апеляційної інстанції 20.03.2018р. оголошено перерву до 27.03.2018р.
Про час та місце судового засідання учасники справи повідомлені належним чином.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 269 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Відповідно до ч. 12 ст. 270 Господарського процесуального кодексу України, неявка сторін, або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Фіксація судового засідання апеляційної інстанції здійснювалась за допомогою звукозаписувального технічного засобу згідно вимог ст.ст.222,223 та п.17.7 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України в порядку розгляду апеляційної скарги, встановленому ст.270 Господарського процесуального кодексу України.
Заслухавши суддю-доповідача, присутніх у судовому засіданні представників позивача, перевіривши повноту встановлення господарським судом обставин справи та докази по справі на їх підтвердження, їх юридичну оцінку, а також доводи апеляційної скарги в межах вимог, передбачених ст. 269 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду встановила.
Постановою господарського суду Луганської області від 07.07.2011 у справі №11/155б, боржника - Відкрите акціонерне товариство "ОСОБА_7 завод гумових технічних виробів", м. Лисичанськ Луганської області, визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру строком на 12 місяців.
Частка державної власності у статутному капіталі ВАТ «ОСОБА_7 завод ГТВ» становить 50,13%.
Органом управління корпоративними правами держави є Фонд державного майна України.
ВАТ «ОСОБА_7 завод ГТВ» створено згідно з наказом Фонду державного майна України (далі - ФДМУ) та організації орендарів підприємства від 03.07.1996 №58-АТ шляхом перетворення орендного підприємства «ОСОБА_7 завод гумових технічних виробів» у відкрите акціонерне товариство згідно з Декретом Кабінету Міністрів України від 20.05.1993 №57-93. Згідно Статуту , товариство є правонаступником орендного підприємства «ОСОБА_7 завод гумових технічних виробів» , майно товариства складається з основних засобів та обігових коштів, а також цінностей, вартість яких відображена у балансі ВАТ; є власником майна, переданого йому засновником (т.1, а.с. 98-108, 109).
Зі службової записки Управління реформування власності Департаменту приватизації Фонду державного майна України від 08.12.2016 №21-602 вбачається, що за наявними матеріалами справи з приватизації ОП «ОСОБА_7 завод ГТВ» , об'єкт незавершеного будівництва «пожежне депо» , рік початку будівництва - 1994, будувався коштами орендаря та його вартість увійшла до статутного капіталу створеного товариства (т.1, а.с. 110).
З листа ФДМУ від 12.01.2017 №10-52-423 вбачається, що відповідно до плану приватизації державної частки майна ОП «ОСОБА_7 завод ГТВ» , затвердженого Заступником голови ФДМУ ОСОБА_9 22.05.1996, Пожежне депо включено до переліку об'єктів незавершеного будівництва (т.1, а.с. 81).
Як встановлено у ч.2 ст. 23 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом , з дня прийняття судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури припиняються повноваження органів управління банкрутом щодо управління банкрутом та розпорядження його майном, а також припиняються повноваження власника (власників) майна банкрута, якщо цього не було зроблено раніше.
Ліквідатор з дня свого призначення здійснює інвентаризацію та оцінку майна банкрута згідно з законодавством, формує ліквідаційну масу банкрута та реалізує майно банкрута для задоволення вимог, включених до реєстру вимог кредиторів, у порядку, передбаченому цим Законом (ст. 25 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом ).
Відповідно до ст. 26 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які належать йому на праві власності або повного господарського відання на дату відкриття ліквідаційної процедури та виявлені в ході ліквідаційної процедури, включаються до складу ліквідаційної маси, за винятком об'єктів житлового фонду, в тому числі гуртожитків, дитячих дошкільних закладів та об'єктів комунальної інфраструктури, які в разі банкрутства підприємства передаються в порядку, встановленому законодавством, до комунальної власності відповідних територіальних громад без додаткових умов і фінансуються в установленому порядку.
Ця норма також кореспондується з ч.1 ст. 42 Закону України №4212.
До складу ліквідаційної маси банкрута включено, зокрема, об'єкти: «Будівля пожежного депо на 4 автомобілі» інвентарний номер 58010002, «Загороди майданчика пожежного депо» інвентарний номер 58030001, «Майданчик пожежного депо» інвентарний номер 5803000, які розташовані за адресою Луганська область, м. Лисичанськ, вул. Незалежності (Орджонікідзе), буд. 134-я, які у 1996 році Фондом державного майна України було передано на баланс товариства
З матеріалів справи вбачається, що листом Регіонального відділення ФДМУ по Луганській області від 09.09.2013р. №18-04-04562 повідомлено ліквідатора ВАТ «ОСОБА_7 завод ГТВ» про відповідність переліку ліквідаційної маси банкрута вимогам ст.42 Закону №4212 та розділу VII Порядку погодження планів санації, мирових угод і переліків ліквідаційних мас, затвердженого наказом ФДМУ від 06.06.2007 №895. З метою прискорення процедури реалізації майна банкрута для скорішого погашення боргів по заробітній платі та інших обов'язкових платежах погоджено перелік ліквідаційної маси ВАТ «ОСОБА_7 завод ГТВ» , окрім вказаних у цьому листі об'єктів, у т.ч. й 45 одиниць об'єктів, по яких відсутня інформація щодо їхнього спеціального статусу (об'єкти пожежної охорони та об'єкти ЦО тощо) та по яких необхідно отримати довідки від відповідних установ про можливість їх реалізації (т.1, а.с. 112-114) .
28.10.2013р. ліквідатор ВАТ «ОСОБА_7 завод ГТВ» звернувся до ГУ ДСНС України у Луганській області з проханням надати інформацію щодо обліку за спеціальним статусом в Державній службі з надзвичайних ситуацій у Луганській області об'єкту - Пожежне депо , власником якого є ВАТ «ОСОБА_7 завод ГТВ» , розташованого за адресою: Луганська область, м. Лисичанськ, вул. Орджонікідзе, буд. 134-я.
У листі ОСОБА_7 міського управління ГУ ДСНС України у Луганській області від 05.11.2013 № 02/3-714 (т.1, а.с. 119), адресованого ліквідатору ВАТ «ОСОБА_7 завод ГТВ» , зазначено, що на балансі Головного управління об'єкт Пожежне депо , власником якого є ВАТ «ОСОБА_7 завод ГТВ» не обліковується, теж саме зазначено у листі начальника Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області від 26.11.2013 № 01 -4750/20Г (т.1, а.с. 120) .
ОСОБА_7 міської ради від 14.11.2013 №5144-01121 повідомлено ліквідатора ВАТ «ОСОБА_7 завод ГТВ» , що основні засоби ВАТ «ОСОБА_7 завод ГТВ» для здійснення господарської діяльності комунальних підприємств м. Лисичанська використовуватися не можуть, крім зовнішніх мереж газопроводу від головної магістралі, інвентарний номер 22040001, які необхідно передати на баланс спеціалізованому підприємству - ОСОБА_7 міжрайонному управлінню по експлуатації газового господарства ПАТ Луганськгаз (т.1, а.с. 117).
З листа Регіонального відділення ФДМУ по Луганській області від 18.06.2014 №01-04-02476 вбачається, що об'єкт «Пожежне депо» увійшов до статутного капіталу товариства, є об'єктом колективної власності, не відноситься до державного майна, об'єктів комунальної або соціальної сфери, не має спеціального статусу (об'єкта пожежної безпеки) і не підпадає під дію Закону України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності» та постанови Кабінету Міністрів України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності» від 21.09.2013 №1482. РВ ФДМУ повідомило, що не є засновником ВАТ «ОСОБА_7 завод гумових технічних виробів» , тому не має повноважень щодо вилучення об'єктів зі статутного капіталу ВАТ та повернення їх у державну власність (т.1., а.с.111)
Фонд державного майна України у листі від 26.05.2016 №10-52-96-50 надав відповідь Луганській обласній державній адміністрації щодо передачі будівлі пожежного депо з балансу ВАТ «ОСОБА_7 завод ГТВ» до сфери управління ДСНС, зокрема зазначив, що відповідно до плану приватизації орендного підприємства «ОСОБА_7 завод ГТВ» до статутного капіталу ВАТ «ОСОБА_7 завод ГТВ» було передано об'єкт незавершеного будівництва «пожежне депо» , який добудовано товариством за власний рахунок, на цей об'єкт не поширюються положення Закону України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності» від 03.03.1998 №147/98ВР та постанови Кабінету Міністрів України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності» від 21.09.1998 №1482, стосовно ВАТ порушено справу про банкрутство й відповідно до ч. 2 ст. 38 Закону №4212 з дня прийняття господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури припиняються повноваження органів управління банкрута щодо управління банкрутом та розпорядження його майном, тому Фонд вважає, що вирішення порушеного питання належить до компетенції комітету кредиторів і ліквідатора» (т.1, а.с. 191-192)
Регіональне відділення ФДМУ по Луганській області листом від 17.06.2016 №06-04-01254 надало відповідь ліквідатору щодо об'єкту Пожежне депо , зокрема зазначивши, що оскільки даний об'єкт є власністю товариства, не відноситься до державного майна, об'єктів комунальної або соціальної сфери та згідно ч. 2 ст. 38 Закону №4212 з дня прийняття господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури припиняються повноваження органів управління банкрута щодо управління банкрутом та розпорядження його майном, тому Фонд вважає, що вирішення порушеного питання належить до компетенції комітету кредиторів і ліквідатора» (т.1, а.с. 123) .
У листі від 06.12.2016 № 10-52-23686 ФДМУ повідомив ліквідатора ВАТ «ОСОБА_7 завод ГТВ» про те, що надана інформація ОСОБА_7 міської ради щодо наявності серед об'єктів ВАТ «ОСОБА_7 завод ГТВ» таких, що підлягають використанню комунальними службами міста є застарілою, так як датована листопадом 2013.
ФДМУ у листі від 06.12.2016 № 10-52-23686 також зазначив, що погоджує зміни до переліку ліквідаційної маси банкрута, за умови направлення до Фонду інформації про наявність серед об'єктів, включених до цих змін, об'єктів комунальної інфраструктури м. Лисичанська (т.1, а.с.125).
ОСОБА_7 міською радою Луганської області (лист від 28.02.2017 №879/01-22) повідомлено ліквідатора ВАТ «ОСОБА_7 завод ГТВ» про те, що в переліку основних засобів ВАТ «ОСОБА_7 завод ГТВ» , до якого включено і спірні об'єкти - Пожежне депо , відсутні об'єкти комунальної інфраструктури, які використовуються комунальними службами міста (т.1, а.с. 128)
Згідно пояснень ФДМУ від 14.07.2017р., наданих до суду першої інстанції, Фонд державного майна України повідомляв Луганську обласну державну адміністрацію та ОСОБА_7 міську раду про те, що об'єкт «Пожежне депо» увійшов до статутного капіталу створеного товариства, тому вирішення зазначеного питання належить до компетенції комітету кредиторів і ліквідатора (т.1, а.с. 62-63).
Ухвалою господарського суду Луганської області від 03.08.2017р. зупинено провадження у справі №913/458/17 за позовом ОСОБА_7 міської ради Луганської області до ВАТ «ОСОБА_7 завод гумових-технічних виробів» в особі ліквідатора, про зобов'язання вчинити певні дії, до вирішення в межах справи №11/155б про банкрутство ВАТ «ОСОБА_7 завод гумових-технічних виробів» комітетом кредиторів і ліквідатором питання стосовно об'єкта - Пожежного депо .
З протоколу зборів комітету кредиторів №60 від 01.11.2017р. вбачається, що до порядку денного, серед іншого, включено питання щодо ліквідаційної маси та реалізації майна банкрута, зокрема, щодо виключення з ліквідаційної маси пожежного депо та передачі його до комунальної власності територіальної громади м. Лисичанська Луганської області.
Зі змісту протоколу зборів комітету кредиторів №60 від 01.11.2017р. судом апеляційної інстанції встановлено наступне.
Відповідно до плану приватизації орендного підприємства «ОСОБА_7 завод ГТВ» до статутного капіталу ВАТ «ОСОБА_7 завод ГТВ» було передано об'єкт незавершеного будівництва «Пожежне депо» .
За матеріалами приватизаційної справи ОП «ОСОБА_7 завод ГТВ» , об'єкт незавершеного будівництва «Пожежне депо» , рік початку будівництва - 1994, будувався коштами орендаря та його вартість увійшла до статутного капіталу створеного товариства .
Об'єкт «Пожежне депо» увійшов до статутного капіталу товариства, є об'єктом колективної власності, не відноситься до державного майна, об'єктів комунальної або соціальної сфери, не має спеціального статусу (об'єкта пожежної безпеки) і не підпадає під дію Закону України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності» та постанови Кабінету Міністрів України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності» від 21.09.2013 №1482.
Оскільки даний об'єкт є власністю товариства, не відноситься до державного майна, об'єктів комунальної або соціальної сфери та згідно ч. 2 ст. 38 Закону №4212 з дня прийняття господарським судом постанови про визнання боржника банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури припиняються повноваження органів управління банкрута щодо управління банкрутом та розпорядження його майном, вирішення порушеного питання належить виключно до компетенції комітету кредиторів і ліквідатора.
Комітетом кредиторів вже неодноразово приймалися рішення, про те що об'єкт «Пожежне депо» з територією, огорожею та необхідним обладнанням підлягає продажу - шляхом проведення публічних торгів, а саме:
1. 01 липня 2016 року (протокол № 50) було прийнято рішення: об'єкт «Пожежне депо» з територією, огорожею та необхідним обладнанням - підлягає продажу - шляхом проведення публічних торгів;
2. 29 квітня 2014 року (протокол № 32) було прийнято рішення: «виставити на публічні торги Цех № 58 -« Пожежне депо »згідно із законодавством про банкрутство та з обов'язковим відображенням в договорі купівлі - продажу формулювання «без зміни цільового призначення » ;
3. 16 січня 2014 року (протокол № 28) були прийняті рішення: об'єкт «Пожежне депо» не передавати безоплатно у комунальну власність територіальній громаді міста ОСОБА_7; об'єкт «Пожежне депо» з територією, огорожею та необхідним обладнанням - підлягає продажу відповідно до раніше визначеного порядку комітетом кредиторів.
Комітетом кредиторів у справі №11/155б про банкрутство ВАТ «ОСОБА_7 завод ГТВ» питання щодо безоплатної передачі до комунальної власності спірних об'єктів не вирішено, представниками кредиторів та учасників провадження у справі про банкрутство ВАТ «ОСОБА_7 завод ГТВ» , зокрема, представником трудового колективу, висловлено заперечення проти цього, оскільки це є порушенням прав працівників , перед якими боржник має заборгованість по заробітній платі (копії протоколів зборів комітету кредиторів від 07.07.2018 №59 та від 01.11.2017 №60 долучені до матеріалів справи).
Згідно ст.1 Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (ратифіковано Законом України N 475/97-ВР від 17.07.97) кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
Згідно зі ст. 3 Конституції України права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності, та є головним обов'язком держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність.
Відповідно до ст. 8 Конституції України норми Конституції України є нормами прямої дії.
Положення ч.1 ст.42 Закону №4212 необхідно використовувати виходячи із загальної спрямованості Закону - максимальне задоволення вимог кредиторів за рахунок коштів, отриманих від продажу майна боржника.
Тлумачення положень цієї статті таким чином, що майно боржника, яке належить йому на праві власності , буде безоплатно передано у комунальну власність , не дозволяє досягти цієї мети та може призвести до порушення або звуження права власності, гарантованого Конституцією України.
Об'єкти, які зводились або іншим чином набуті у власність боржником, який визнаний банкрутом, не можна передавати у комунальну власність безоплатно, така передача є конфіскацією, що суперечить ст.41 Конституції України, яка гарантує непорушність права власності.
Примусове відчуження об'єктів права приватної власності може бути застосовано лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Примусове відчуження таких об'єктів з наступним повним відшкодуванням їх вартості допускається лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану (рішення Конституційного Суду України від 22.09.2005 №5-рп/2005).
Однією з конституційних гарантій права власності є недопущення його скасування або ж звуження його змісту та обсягу.
Тому, безоплатна передача зазначених об'єктів може призвести до порушення або звуження права власності, гарантованого нормами Конституції України .
Згідно ч.1 ст.74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Відповідно до вимог ч.1 ст.73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Статтею 76 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Відповідно до ст.86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі.
В матеріалах справи, крім листування Фонду Державного майна України, ОСОБА_7 міської ради, Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області та Управління з питань надзвичайних ситуацій Луганської обласної державної адміністрації, відсутні докази, що об'єкти: «Будівля пожежного депо на 4 автомобілі» інвентарний номер 58010002, «Загороди майданчика пожежного депо» інвентарний номер 58030001, «майданчик пожежного депо» інвентарний номер 58030002, які розташовані за адресою: Луганська область, м. Лисичанськ, вул. Незалежності (Орджонікідзе), буд. 134-я) належать до об'єктів комунальної інфраструктури міста.
Доказами матеріалів справи підтверджується, що спірне майно - Пожежне депо є власністю Відкритого акціонерного товариства "ОСОБА_7 завод гумових технічних виробів".
За таких обставин, при прийнятті оскаржуваного судового рішення, місцевий господарський суд, керуючись, зокрема, приписами наведених норм, на підставі повного та всебічного дослідження фактичних обставин справи і перевірки їх наявними доказами, з урахуванням визначеного позивачем предмету позову - зобов'язання вчинити певні дії (виключити з ліквідаційної маси та передати у комунальну власність територіальної громади міста ОСОБА_7 в особі ОСОБА_7 міської ради об'єкти: «Будівлю пожежного депо на 4 автомобілі» інвентарний номер 58010002, «Загороди майданчика пожежного депо» інвентарний номер 58030001, «майданчик пожежного депо» інвентарний номер 58030002, які розташовані за адресою: Луганська область, м. Лисичанськ, вул. Незалежності (Орджонікідзе), буд. 134-я), дійшов обгрунтованого висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.
Судовою колегією апеляційної інстанції встановлено, що відповідача - Відкритого акціонерного товариства "ОСОБА_7 завод гумових технічних виробів", м. Лисичанськ Луганської області визнано банкрутом та відкрито ліквідаційну процедуру, що підтверджується постановою господарського суду Луганської області від 07.07.2011 у справі №11/155б.
З аналізу положень статті 4 1 , п.п. 2, 7 ч. 1 ст. 12, ч. 9 ст. 16 ГПК України в редакції, чинній до 15.12.2017р., ч. 4 ст. 10 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" вбачається, що з моменту порушення стосовно боржника справи про банкрутство, він перебуває в особливому правовому режимі, який змінює весь комплекс юридичних правовідносин боржника, і спеціальні норми Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" мають пріоритет у застосуванні при розгляді справ про банкрутство щодо інших законодавчих актів України.
Отже, за умови порушення провадження у справі про банкрутство боржника, особливістю вирішення майнових спорів з вимогами до боржника є те, що вони розглядаються та вирішуються господарським судом без порушення нових справ, що узгоджується із загальною спрямованістю Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", який передбачає концентрацію всіх спорів у межах справи про банкрутство задля судового контролю у межах цього провадження за діяльністю боржника, залучення всього майна боржника до ліквідаційної маси та проведення інших заходів, метою яких є повне або часткове задоволення вимог кредиторів.
Скасування законного та обґрунтованого рішення суду першої інстанції лише з тих мотивів, що спір розглянуто поза межами справи №11/155б про банкрутство Відкритого акціонерного товариства "ОСОБА_7 завод гумових технічних виробів" та направлення даної справи для розгляду позовної заяви ОСОБА_7 міської ради про зобов'язання вчинити певні дії в межах справи №11/155б лише продовжить на тривалий термін провадження у даній справі та порушить принцип ефективності судового процесу.
За таких обставин, з метою забезпечення прав і законних інтересів сторін спору на справедливий і публічний розгляд справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про відсутність правових підстав для скасування рішення господарського суду Луганської області, оскільки у даному випадку відсутні обставини, які б свідчили про неправильне вирішення судом першої інстанції спору по суті, висновок суду першої інстанції ґрунтується на доказах матеріалів справи та відповідає положенням чинного законодавства.
Судова колегія апеляційної інстанції, розглянувши апеляційну скаргу ОСОБА_7 міської ради, м. Лисичанськ Луганської області на рішення господарського суду Луганської області від 14.12.2017 у справі №913/458/17 в межах доводів та вимог апеляційної скарги, дійшла до висновку, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції в оскаржуваному процесуальному документі.
Судом апеляційної інстанції під час перегляду справи №913/458/17 не встановлено порушень норм матеріального права, на які посилається апелянт як на підставу для скасування рішення господарського суду Луганської області від 14.12.2017 у справі №913/458/17 про відмову у задоволенні позовних вимог про зобов'язання вчинити певні дії.
За таких обставин, апеляційна скарга ОСОБА_7 міської ради, м. Лисичанськ Луганської області на рішення господарського суду Луганської області від 14.12.2017 у справі №913/458/17 не підлягає задоволенню.
Рішення господарського суду Луганської області від 14.12.2017 у справі №913/458/17 підлягає залишенню без змін.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на скаржника - ОСОБА_7 міську раду, м. Лисичанськ Луганської області.
Керуючись ст . 129, 269 , 270 , 273, 275 , 276, 281, 282, 283, 284 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу ОСОБА_7 міської ради, м. Лисичанськ Луганської області на рішення господарського суду Луганської області від 14.12.2017 у справі №913/458/17 - залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Луганської області від 14.12.2017 у справі №913/458/17 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанову може бути оскаржено до Верховного Суду у касаційному порядку протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту судового рішення.
У судовому засіданні 27.03.2018 року оголошено вступну та резолютивну частину постанови.
Повний текст постанови складено та підписано 29.03.2018 року
Головуючий суддя Т.Д. Геза
Судді: Н.В. Будко
ОСОБА_3
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 27.03.2018 |
Оприлюднено | 29.03.2018 |
Номер документу | 73032678 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Геза Т.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні