Рішення
від 29.03.2018 по справі 826/14491/17
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

29 березня 2018 року № 826/14491/17

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:

головуючого судді Шейко Т.І.

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовомОСОБА_1 до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Хрещатик" Костенка Ігоря Івановича проскасування постанов та зобов'язання вчинити певні дії

встановив:

ОСОБА_1 звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Хрещатик" Костенка Ігоря Івановича, в якому просила:

- зобов'язати відповідача надати зміни та доповнення до переліку рахунків вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом гарантування вкладів фізичних осіб відповідно до пунктів 4-6 частини четвертої статті 26 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", в частині виключення ОСОБА_1 з цього переліку;

- зобов'язати відповідача надати зміни та доповнення до переліку рахунків, за якими вкладники мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок коштів Фонду гарантування вкладів фізичних осіб в частині включення ОСОБА_1 до цього переліку із визначенням суми відшкодування в розмірі 95000,00 грн. та нарахування відсотків.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що включення її до переліку пов'язаних із банком осіб як керівника спорідненої особи банку, а саме Товариства з обмеженою відповідальністю "Соціальне житло", в якому власником істотної участі є Товариство з обмеженою відповідальністю "Інтротерра", опосередкованим власником істотної участі якого є Товариство з обмеженою відповідальністю "КУА "Акерс Інвест", 100% статутного капіталу якого належить "NYLAND UNION LTD" - опосередкованому власнику істотної участі в банку, є безпідставним, оскільки в період з 01.04.2015 р. по 05.04.2016 р. вона не обіймала посаду генерального директора Товариства з обмеженою відповідальністю "Соціальне житло", оскільки була звільнена із займаної посади 03.06.2013 р., що підтверджується протоколом загальних зборів учасників Товариства з обмеженою відповідальністю "Соціальне житло" від 03.06.2013 р. та наказом №4 Про звільнення з роботи від 03.06.2013 р.

В судовому засіданні позивач підтримала заявлений позов та просила задовольнити його у повному обсязі.

Представник відповідача проти позову заперечив.

Сторонами подано клопотання здійснити судовий розгляд справи у порядку письмового провадження.

У зв'язку з наведеним, суд ухвалив подальший розгляд справи продовжити в порядку письмового провадження.

Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судом, 28.01.2016 р. між ОСОБА_1 та Публічним акціонерним товариством "Комерційний Банк "Хрещатик" (надалі - ПАТ "КБ "Хрещатик", Банк) було укладено договір №206D-655879 банківського вкладу "Різдвяний сніг" в національній валюті із щомісячною сплатою процентів, за умовою якого позивач передала, а Банк прийняв грошові кошти в сумі 95000,00 грн. на термін з 28.01.2016 р. по 28.02.2017 р. під 24% річних.

Для внесення суми вкладу Банк відкрив депозитний рахунок НОМЕР_2, на який 28.01.2016 р. позивач внесла грошові кошти в сумі 95000,00 грн. на депозит №206D-655879, що підтверджується квитанцією №DP28_276720 від 28.01.2016 р.

На підставі постанови Правління Національного банку України від 05.04.2016 р. №234 "Про віднесення Публічного акціонерного товариства "Комерційний Банк "Хрещатик" до категорії неплатоспроможних" виконавчою дирекцією Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (надалі - Фонд) прийнято рішення від 05.04.2016 р. №463 "Про запровадження тимчасової адміністрації у ПАТ "КБ "Хрещатик" та делегування повноважень тимчасового адміністратора банку".

Відповідно до рішення Правління Національного банку України від 02.06.2016 р. №46-рш "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "КБ "Хрещатик" виконавчою дирекцією Фонду прийнято рішення від 03.06.2016 р. №913 "Про початок процедури ліквідації ПАТ "КБ "Хрещатик" та делегування повноважень ліквідатора банку".

Згідно із зазначеним рішенням розпочато процедуру ліквідації ПАТ "КБ "Хрещатик" з 06.06.2016 р. по 05.06.2018 р. включно, призначено уповноважену особу Фонду та делеговано всі повноваження ліквідатора ПАТ "КБ "Хрещатик" Костенку Ігорю Івановичу.

У зв'язку з прийняттям виконавчою дирекцією Фонду рішення від 03.06.2016 р. №913 "Про початок процедури ліквідації ПАТ "КБ "Хрещатик" та делегування повноважень ліквідатора банку", Фонд з 09.06.2016 р. розпочав виплати коштів вкладникам даного Банку. Для отримання коштів вкладники ПАТ "КБ "Хрещатик" могли звертатись до установ банків-агентів Фонду: АТ "Ощадбанк", ПАТ "ПУМБ", АБ "Південний", АТ "Укрсиббанк".

11.05.2017 р. ОСОБА_1 звернулась до установи банка-агента Фонду ПАТ "ПУМБ" з приводу виплати гарантованої суми відшкодування за вкладом в сумі 95000,00 грн., але отримала усну відповідь, що її немає в переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду.

У зв'язку з цим 12.05.2017 р. позивач звернулась із заявою до відповідача про включення її до реєстру вкладників та здійснення виплати нарахованої суми відшкодування за вкладом (включаючи відсотки), розміщеним в банку ПАТ "КБ "Хрещатик" в сумі 95000,00 грн.

Листом від 19.05.2017 р. №2-2/2501 Фонд повідомив позивача про те, що вона, як генеральний директор Товариства з обмеженою відповідальністю "Соціальне житло" (надалі - ТОВ "Соціальне житло") - спорідненої особи банку, в якому власником істотної участі є Товариство з обмеженою відповідальністю "Інтротерра", опосередкованим власником істотної участі якого є Товариство з обмеженою відповідальністю "КУА "Акерс Інвест", 100% статутного капіталу якого належить "NYLAND UNION LTD" - опосередкованому власнику істотної участі в банку, включена до переліку пов'язаних із банком осіб, як керівник спорідненої особи банку. Також в листі відповідача йшлося про те, що відповідно до статті 26 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" Фонд не відшкодовує кошти, розміщені на вклад у банку особою, яка є пов'язаною з банком особою або була такою протягом року до дня прийняття Національним банком України рішення про віднесення такого банку до категорії неплатоспроможних.

23.05.2017 р. позивач у своїй заяві повідомила відповідача про те, що станом на 02.06.2016 р. (дата прийняття рішення Національного банку України №46-рш "Про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ "КБ "Хрещатик") до ТОВ "Соціальне житло" вона не мала жодного відношення, оскільки була звільнена з посади генерального директора ТОВ "Соціальне житло" 03.06.2013 р. і не є пов'язаною з банком особою.

Листом від 20.06.2017 р. №2-2/3004 Фонд повідомив позивача, що уповноважена особа не має підстав для виключення її із переліку вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню, та включення до переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду.

01.08.2017 р. позивач заявою попросила Фонд надати належним чином засвідчені витяги з постанов Правління ПАТ "КБ "Хрещатик", якими затверджувалися переліки пов'язаних із банком осіб станом на 01.05.2015 р., 01.06.2015 р., 01.07.2015 р., 01.08.2015 р., 01.09.2015 р., 01.10.2015 р., 01.11.2015 р., 01.12.2015 р., 01.01.2016 р., 01.02.2016 р., 01.03.2016 р., 01.04.2016 р. щодо включення позивача до цих переліків із зазначенням коду типу пов'язаної з банком особи та підстав включення її до цих переліків.

Листом від 04.09.2017 р. №3/4051 Фонд надав витяги з переліків пов'язаних із банком осіб станом на 01.04.2015 р., 01.08.2015 р., 01.09.2015 р., 01.10.2015 р., 01.11.2015 р., 01.12.2015 р., 01.01.2016 р., 01.02.2016 р., 01.03.2016 р. до яких було включено позивача та копії постанов Правління ПАТ "КБ "Хрещатик" від 09.07.2015 р., 28.07.2015 р., 07.08.2015 р., 09.09.2015 р., 07.10.2015 р., 06.11.2015 р., 07.12.2015 р., 11.01.2016 р., 08.02.2016 р., 09.03.2016 р., якими ці переліки затверджувалися.

Відповідно до вищезазначених переліків позивача було включено до переліків пов'язаних із банком осіб за кодом типу пов'язаної особи 526, як генерального директора ТОВ "Соціальне житло" - спорідненої особи банку, в якому власником істотної участі є Товариство з обмеженою відповідальністю "Інтротерра", опосередкованим власником істотної участі якого є Товариство з обмеженою відповідальністю "КУА "Акерс Інвест", 100% статутного капіталу якого належить "NYLAND UNION LTD" - опосередкованому власнику істотної участі в банку.

За кваліфікацією, визначеною у постанові Правління Національного банку України від 12.05.2015 р. №315 "Про затвердження Положення про визначення пов'язаних із банком осіб" код типу 526 розшифровується як "Керівники юридичних осіб та керівники банків, які є спорідненими та афільованими особами банку, керівник служби внутрішнього аудиту, керівники та члени комітетів цих осіб".

Не погоджуючись з рішенням відповідача, стосовно відмови у виключенні позивача із переліку вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню, та включення до переліку вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду у зв'язку з відсутністю на те підстав, позивач звернулась до суду з даним адміністративним позовом.

Вирішуючи спір, суд виходить з наступного.

Структуру банківської системи, економічні, організаційні і правові засади створення, діяльності, реорганізації і ліквідації банків визначає Закон України "Про банки і банківську діяльність" від 07.12.2000 р. №2121-III.

Відносини, що виникають у зв'язку із створенням і функціонуванням системи гарантування вкладів фізичних осіб, виведенням неплатоспроможних банків з ринку та ліквідації банків, регулюються, зокрема, Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" від 23.02.2012 р. №4452-VI.

Цим Законом встановлюються правові, фінансові та організаційні засади функціонування системи гарантування вкладів фізичних осіб, повноваження Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами, а також регулюються відносини між Фондом, банками, Національним банком України, визначаються повноваження та функції Фонду щодо виведення неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банків.

Порядок та черговість відшкодування коштів за вкладами Фондом гарантування вкладів фізичних осіб визначає Положення про порядок відшкодування Фондом гарантування вкладів фізичних осіб коштів за вкладами, затверджене рішенням виконавчої дирекції Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (надалі - Положення) від 09.08.2012 р. №14.

Так, згідно зі статтею 73 Закону України "Про банки і банківську діяльність" (тут і надалі нормативно-правові акти в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) у разі порушення банками або іншими особами, які можуть бути об'єктом перевірки Національного банку України відповідно до цього Закону, банківського законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, нормативно-правових актів Національного банку України, його вимог, встановлених відповідно до статті 66 цього Закону, або здійснення ризикової діяльності, яка загрожує інтересам вкладників чи інших кредиторів банку, застосування іноземними державами або міждержавними об'єднаннями або міжнародними організаціями санкцій до банків чи власників істотної участі у банках, що становлять загрозу інтересам вкладників чи інших кредиторів банку та/або стабільності банківської системи, Національний банк України адекватно вчиненому порушенню або рівню такої загрози має право застосувати заходи впливу, до яких належать, зокрема, віднесення банку до категорії проблемного або неплатоспроможного.

Згідно зі статтею 76 Закону України "Про банки і банківську діяльність" Національний банк України не пізніше дня, наступного за днем прийняття рішення про віднесення банку до категорії неплатоспроможних, повідомляє про це рішення Фонд гарантування вкладів фізичних осіб для вжиття ним заходів, передбачених Законом України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб".

У відповідності до частини 1 статті 26 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" Фонд гарантує кожному вкладнику банку відшкодування коштів за його вкладом. Фонд відшкодовує кошти в розмірі вкладу, включаючи відсотки, станом на день початку процедури виведення Фондом банку з ринку, але не більше суми граничного розміру відшкодування коштів за вкладами, встановленого на цей день, незалежно від кількості вкладів в одному банку. Сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами не може бути меншою 200000 гривень. Адміністративна рада Фонду не має права приймати рішення про зменшення граничної суми відшкодування коштів за вкладами.

Гарантії Фонду не поширюються на відшкодування коштів за вкладами у випадках, передбачених цим Законом.

Згідно з частиною 4 статті 26 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" Фонд не відшкодовує кошти, зокрема, розміщені на вклад у банку особою, яка є пов'язаною з банком особою або була такою особою протягом року до дня прийняття Національним банком України рішення про віднесення такого банку до категорії неплатоспроможних (у разі прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність", - протягом року до дня прийняття такого рішення).

Відповідно до пункту 2 розділу ІІІ Положення уповноважена особа Фонду протягом одного робочого дня (у разі прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність", - протягом 15 робочих днів) з дня отримання Фондом рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку формує та подає до Фонду: перелік вкладників, які мають право на відшкодування коштів за вкладами за рахунок Фонду, із визначенням сум, що підлягають відшкодуванню; переліки вкладників, кошти яких не підлягають відшкодуванню Фондом відповідно до пунктів 4 - 8, 11 частини четвертої статті 26 Закону.

Наявні в матеріалах справи витяги з переліків пов'язаних із банком осіб станом на 01.04.2015 р., 01.08.2015 р., 01.09.2015 р., 01.10.2015 р., 01.11.2015 р., 01.12.2015 р., 01.01.2016 р., 01.02.2016 р., 01.03.2016 р. із зазначення коду типу пов'язаної особи 526 та листи уповноваженої особи від 19.05.2017 р. №2-2/2501, від 20.06.2017 р. №2-2/3004 свідчать про те, що позивач була включена до переліку пов'язаних із банком осіб, як генеральний директор ТОВ "Соціальне житло" - спорідненої особи банку, в якому власником істотної участі є Товариство з обмеженою відповідальністю "Інтротерра", опосередкованим власником істотної участі якого є Товариство з обмеженою відповідальністю "КУА "Акерс Інвест", 100% статутного капіталу якого належить "NYLAND UNION LTD" - опосередкованому власнику істотної участі в банку.

Надані позивачем наказ №4 від 03.06.2013 р. та Протокол загальних зборів учасників ТОВ "Соціальне житло" від 03.06.2013 р. вказують на те, що ОСОБА_1 була звільнена з посади генерального директора ТОВ "Соціальне житло" на підставі заяви від 23.05.2013 р.

Крім того, згідно наданого позивачем витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань станом на 07.06.2013 р. ОСОБА_1 - керівник, голова комісії з припинення або ліквідатор ТОВ "Соціальне житло".

У додаткових поясненнях позивач наголошує на тому, що після її звільнення новий генеральний директор ТОВ "Соціальне житло" не призначався, оскільки наступного дня загальними зборами учасників Товариства було прийняте рішення про припинення ТОВ "Соціальне житло" шляхом його ліквідації та затверджений склад ліквідаційної комісії Товариства, до якої відповідно до частини 4 статті 105 Цивільного кодексу України та частини 2 статті 20 Закону України "Про господарські товариства" перейшли повноваження щодо управління справами ТОВ "Соціальне житло", а тому інформація у витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 07.06.2013 р. не відповідає дійсності, оскільки Закон України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" та наказ Міністерства юстиції України від 14.10.2011 р. №3178/5 "Про затвердження форм реєстраційних карток", а саме Форма 4 - реєстраційна картка про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, що діяли в червні 2013 року, не передбачали технічної можливості виключення даних про звільненого керівника юридичної особи без внесення даних про іншого/нового керівника до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Також, як доказ позивачем надано копію трудової книжки НОМЕР_3, де записом №20 вказано, що вона була звільнена з посади 03.06.2013 р. на підставі наказу №4 від 03.06.2013 р.

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 02.01.2018 на запит суду за кодом ЄДРПОУ 34539380 ТОВ "Соціальне житло", у зв'язку з наявністю суперечливих відомостей, поданих позивачем та внесених державними реєстраторами Подільської районної у місті Києві державної адміністрації до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань стосовно юридичної особи ТОВ "Соціальне житло", суд, для повного та всебічного з'ясування обставин справи, ухвалою від 02.01.2018 р. у справі №826/14491/17 витребував у Подільській районній в місті Києві державній адміністрації належним чином завірену копію реєстраційної справи ТОВ "Соціальне житло" (код ЄДРПОУ 34539380, місцезнаходження: 04070, м. Київ, Подільський район, вул. Петра Сагайдачного, будинок 20/2).

Листом від 26.01.2018 р. №106-901 Подільська районна в місті Києві державна адміністрація повідомила, що відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадський формувань, ТОВ "Соціальне житло" (код ЄДРПОУ 34539380) змінило найменування на "Юніт Фінанс" та у зв'язку зі зміною місцезнаходження за адресою: 01015, м. Київ, вул. Лаврська, 18, реєстраційну справу вказаного Товариства 13.03.2017 знято з обліку в Подільській районній в місті Києві державній адміністрації та передано до Печерської районної в місті Києві державної адміністрації, у зв'язку з чим ухвалою від 07.02.2018 р. у справі №826/14491/17 суд витребував у Печерській районній в місті Києві державній адміністрації належним чином завірену копію реєстраційної справи ТОВ "Юніт Фінанс" (код ЄДРПОУ 34539380, місцезнаходження: 01015, м. Київ, вул. Лаврська, 18).

28.02.2018 р. на адресу суду надійшли копії матеріалів з реєстраційної справи ТОВ "Юніт Фінанс" (код ЄДРПОУ 34539380).

Як вбачається з реєстраційної картки на проведення державної реєстрації юридичної особи, утвореної шляхом заснування нової юридичної особи від 17.08.2006 р., державним реєстратором Подільської районної у місті Києві державної адміністрації 17.08.2006 р. за номером запису 10711020000021386 проведено державну реєстрацію юридичної особи ТОВ "Соціальне житло", свідоцтво про державну реєстрацію серії А01 №093350, ідентифікаційний код юридичної особи 34539380.

Згідно договору банківського рахунку юридичної особи від 31.08.2006 р. №2600647012341 Подільським відділенням ПАТ "КБ "Хрещатик" було відкрито поточні рахунки для ТОВ "Соціальне житло".

Відповідно до протоколу загальних зборів учасників ТОВ "Соціальне житло" від 01.12.2008 р. №4 вирішено призначити на посаду генерального директора ТОВ "Соціальне житло" ОСОБА_1 з 02.12.2008 р. на підставі її заяви від 27.11.2008 р.

Згідно реєстраційної картки на внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 17.12.2008 р., державним реєстратором Подільської районної у місті Києві державної адміністрації 18.12.2008 р. за номером запису 1071107003021386 внесено зміни стосовно керівника ТОВ "Соціальне житло", а саме у відомостях про фізичних осіб - платників податків, які обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, уповноважених представляти юридичну особу у правовідносинах з третіми особами, (згідно з відомостями, що містяться в установчих або розпорядчих документах) - про керівника юридичної особи, а також у відомостях про фізичних осіб - платників податків, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, в тому числі підписувати договори (згідно з відомостями, що містяться в установчих документах або у розпорядчих документах) зазначено ОСОБА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1.

Про прийняття на посаду генерального директора ТОВ "Соціальне житло" з 02.01.2013 р. згідно наказу №2 від 02.01.2013 р. зроблено запис №19 у трудовій книжці позивача який, з урахуванням наведеного, вочевидь не відповідає дійсності, оскільки до вказаної дати згідно матеріалів реєстраційної справи ТОВ "Соціальне житло" ОСОБА_1 за своїм підписом заповнювала реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи ТОВ "Соціальне житло" 11.08.2010 р., реєстраційну картку на внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців ТОВ "Соціальне житло" 11.08.2010 р., реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу ТОВ "Соціальне житло" 31.03.2011 р., реєстраційну картку на внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців ТОВ "Соціальне житло" 26.04.2012 р., реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців ТОВ "Соціальне житло" 17.05.2012 р., реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців ТОВ "Соціальне житло" 29.08.2012 р., а також надавала довіреності за своїм підписом як генеральний директор ТОВ "Соціальне житло" 03.08.2010 р., 16.03.2011 р., 16.04.2011 р., 16.04.2012 р., 18.08.2012 р. та 15.02.2012 р. укладала додаткову угоду №02 до договору №2600647012341 банківського рахунку юридичної особи від 31.08.2006 р. з ПАТ "КБ "Хрещатик" як генеральний директор ТОВ "Соціальне житло".

Також, позивач заповнювала за своїм підписом реєстраційну карту на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи ТОВ "Соціальне житло" 22.04.2013 р. та надавала довіреність як генеральний директор ТОВ "Соціальне житло" 06.02.2013 р.

Як вже було наведено вище, позивач зазначала, що після її звільнення новий генеральний директор ТОВ "Соціальне житло" не призначався, оскільки наступного дня загальними зборами учасників Товариства було прийняте рішення про припинення ТОВ "Соціальне житло" шляхом його ліквідації.

Рішення про припинення ТОВ "Соціальне житло" шляхом його ліквідації підтверджується протоколом загальних зборів учасників ТОВ "Соціальне житло" від 04.06.2013 р. №8, де ОСОБА_1 було запрошено як генерального директора ТОВ "Соціальне житло", та яким за її підписом як секретаря загальних зборів учасників, вирішено, зокрема, встановити, що з моменту призначення ліквідаційної комісії ТОВ "Соціальне житло" до неї переходять всі повноваження щодо управління справами ТОВ "Соціальне житло", окрім повноважень, віднесених чинним законодавством до компетенції вищого органу ТОВ "Соціальне житло" у процесі його ліквідації. Головою ліквідаційної комісії затверджено ОСОБА_1.

03.06.2013 р. позивачем як генеральним директором ТОВ "Соціальне житло" надано довіреність фізичній особі представляти інтереси з питань ліквідації ТОВ "Соціальне житло".

Втім, у відповідності до приписів Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" від 15.05.2003 р. № 755-IV, який регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців, а саме частини 1 статті 17, частин 1, 2, 11 статті 19 цього Закону, відомості про юридичну особу або фізичну особу - підприємця включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток та відомостей, що надаються юридичними особами державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи згідно із законодавством України.

У разі якщо зміна відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, не пов'язана із змінами, що вносяться до установчих документів юридичної особи, або не підлягає державній реєстрації, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), подає (надсилає поштовим відправленням з описом вкладення) державному реєстратору за місцезнаходженням реєстраційної справи юридичної особи заповнену реєстраційну картку про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі.

Якщо зміни до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, пов'язані із зміною керівника або осіб, що обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори, крім документів, передбачених частиною першою цієї статті, особа, уповноважена діяти від імені юридичної особи (виконавчого органу), додатково подає примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміну зазначених осіб та/або примірник оригіналу (ксерокопію, нотаріально засвідчену копію) розпорядчого документа про їх призначення.

Юридична особа зобов'язана подавати (надсилати) щороку протягом місяця, що настає за датою державної реєстрації, починаючи з наступного року, державному реєстратору для підтвердження відомостей про юридичну особу реєстраційну картку про підтвердження відомостей про юридичну особу.

Окрім того, згідно пункту 9.3 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 р. №1588, платники податків юридичні особи та відокремлені підрозділи юридичних осіб зобов'язані подати реєстраційну заяву за ф. N 1-ОПП з позначкою "Зміни" з відомостями стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку юридичної особи, відокремлених підрозділів юридичної особи, до органу державної податкової служби у 10-денний строк з дня взяття на облік чи виникнення змін у облікових даних платників податків. У разі надходження від державних реєстраторів відомостей про внесення змін до Єдиного державного реєстру щодо платників податків, а також надходження від платників податків заяв за ф. N 1-ОПП, за ф. N 5-ОПП з позначкою "Зміни" або за ф. N 1-РПП з позначкою "Перереєстрація, зміни" органи державної податкової служби вносять відповідні зміни до Єдиного банку даних юридичних осіб або Реєстру самозайнятих осіб та фіксують зазначені зміни в журналах за ф. N 2-ОПП та за ф. N 7-ОПП.

Таким чином, процедура звільнення керівника юридичної особи окрім стандартних дій як то видання наказу про звільнення, внесення запису до трудової книжки та повний розрахунок, що передбачено приписами трудового законодавства, потребує, зокрема, вчинення дій з повідомлення про звільнення державного реєстратора та податкової служби.

Згідно повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи (підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця) від 29.07.2013 р. №1391/9/26-56-18-05-18 ДПІ у Подільському районі ГУ Міндоходів у м. Києві повідомило ТОВ "Соціальне житло" про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення, а саме: неподання юридичною особою копії ліквідаційного балансу, передавального акта або розподільчого балансу, складеного комісією з припинення (ліквідаційною комісією, ліквідатором) або фізичною особою - підприємцем виписки про рух коштів на рахунках, які на дату завершення документальної перевірки фізичної особи - підприємця не були закриті; відсутність повідомлень від фінансових установ про закриття всіх рахунків такого платника податків, у тому числі відкритих через відокремлені підрозділи.

11.02.2015 р. позивачем, як генеральним директором ТОВ "Соціальне житло" з Публічним акціонерним товариством "Комерційний Банк "Хрещатик" було укладено додаткову угоду №03 до договору №2600647012341 банківського рахунку юридичної особи від 31.08.2006 р.

18.05.2015 р. позивачем, як головою ліквідаційної комісії ТОВ "Соціальне житло", надано довіреність фізичний особі бути представником ТОВ "Соціальне житло" в усіх підприємствах, установах та організаціях з питань внесення відомостей про юридичну особу до Єдиного державного реєстру та (або) щорічним підтвердженням відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, реєстрації змін та доповнень до установчих документів ТОВ "Соціальне житло".

19.05.2015 р. позивачем за підписом заповнювалась реєстраційна картка про внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців ТОВ "Соціальне житло".

Також, 17.06.2015 р. позивач у якості керівника ТОВ "Соціальне житло" заповнювала анкету-опитувальник клієнта - юридичної особи (резидента/нерезидента) ПАТ "КБ "Хрещатик" та своїм підписом засвідчувала, що вона є генеральним директором ТОВ "Соціальне житло" згідно протоколу №4 від 01.12.2008 р. (пункт 8 анкети-опитувальника клієнта - юридичної особи (резидента/нерезидента).

07.12.2015 р. позивачем, як головою ліквідаційної комісії ТОВ "Соціальне житло", надано довіреність фізичний особі бути представником ТОВ "Соціальне житло" в усіх підприємствах, установах та організаціях з питань внесення відомостей про юридичну особу до Єдиного державного реєстру та (або) щорічним підтвердженням відомостей про юридичну особу, які містяться в Єдиному державному реєстрі, реєстрації змін та доповнень до установчих документів ТОВ "Соціальне житло".

Згідно протоколу загальних зборів учасників ТОВ "Соціальне житло" від 09.03.2016 р. №9 вирішено відмінити рішення про припинення ТОВ "Соціальне житло" шляхом його ліквідації, затвердженого на загальних зборах учасників ТОВ "Соціальне житло" (протокол №8 від 04.06.2013 р.).

Вирішено припинити діяльність ліквідаційної комісії ТОВ "Соціальне житло" у складі, зокрема, голови ліквідаційної комісії - ОСОБА_1, а також вирішено призначити на посаду генерального директора ТОВ "Соціальне житло" Чернишук-Березанську Оксану Іванівну з 10.03.2016 р.

Згідно заяви про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань ТОВ "Соціальне житло" заповненої 11.03.2016 р. записом №10711070017021386 від 12.03.2016 р. внесено зміни стосовно керівника юридичної особи або відомостей про керівника юридичної особи, а саме у відомостях про фізичних осіб - платників податків, які обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, уповноважених представляти юридичну особу у правовідносинах з третіми особами, - про керівника юридичної особи, - вказана Чернишук-Березанська Оксана Іванівна.

Слід зазначити, що в матеріалах справи наявна копія заяви про закриття поточного рахунку юридичної особи або відокремленого підрозділу юридичної особи від 22.03.2016 р., наданої відповідачем, де позивач за своїм підписом як керівник ТОВ "Соціальне житло" просить Публічне акціонерне товариство "Комерційний Банк "Хрещатик" закрити поточний рахунок НОМЕР_4.

Отже, вищевказане надає підстави стверджувати, що діяльність ТОВ "Соціальне житло" у відповідності до приписів Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" від 15.05.2003 р. №755-IV припинено не було, позивач, як генеральний директор ТОВ "Соціальне житло" та як голова ліквідаційної комісії ТОВ "Соціальне житло" продовжувала виконувати свої посадові обов'язки згідно статуту та рішень загальних зборів учасників ТОВ "Соціальне житло", а відповідно до останньої наведеної інформації - навіть після призначення нового генерального директора ТОВ "Соціальне житло", що загалом ставить під сумнів її звільнення 03.06.2013 р. згідно протоколу загальних зборів учасників ТОВ "Соціальне житло" від 03.06.2013 р. де не зазначено номер протоколу та який взагалі відсутній в матеріалах реєстраційної справи ТОВ "Соціальне житло".

За раніше зазначеними приписами частини 4 статті 26 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" Фонд не відшкодовує кошти, зокрема, розміщені на вклад у банку особою, яка є пов'язаною з банком особою або була такою особою протягом року до дня прийняття Національним банком України рішення про віднесення такого банку до категорії неплатоспроможних (у разі прийняття Національним банком України рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку з підстав, визначених частиною другою статті 77 Закону України "Про банки і банківську діяльність", - протягом року до дня прийняття такого рішення).

У відповідності до частини 1 статті 52 Закону України "Про банки і банківську діяльність" до пов'язаних з банком осіб відносяться: 1) контролери банку; 2) особи, які мають істотну участь у банку, та особи, через яких ці особи здійснюють опосередковане володіння істотною участю у банку; 3) керівники банку, керівник служби внутрішнього аудиту, керівники та члени комітетів банку; 4) споріднені та афілійовані особи банку, у тому числі учасники банківської групи; 5) особи, які мають істотну участь у споріднених та афілійованих особах банку; 6) керівники юридичних осіб та керівники банків, які є спорідненими та афілійованими особами банку, керівник служби внутрішнього аудиту, керівники та члени комітетів цих осіб; 7) асоційовані особи фізичних осіб, зазначених у пунктах 1-6 цієї частини; 8) юридичні особи, в яких фізичні особи, зазначені в цій частині, є керівниками або власниками істотної участі; 9) будь-яка особа, через яку проводиться операція в інтересах осіб, зазначених у цій частині, та на яку здійснюють вплив під час проведення такої операції особи, зазначені в цій частині, через трудові, цивільні та інші відносини.

Згідно частини 2 статті 52 Закону України "Про банки і банківську діяльність" Банк зобов'язаний подавати Національному банку України інформацію про пов'язаних із банком осіб у порядку, встановленому нормативно-правовими актами Національного банку України.

Відповідно до Положення про визначення пов'язаних із банком осіб, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 12.05.2015 р. №315 (надалі - Положення №315), банки зобов'язані: у строк до 29 травня 2015 року подати до Національного банку України перелік пов'язаних із банком осіб станом на 01 травня 2015 року в електронному вигляді у форматі EXCEL за формою, наведеною в додатку до цієї постанови; до запровадження Національним банком України відповідної форми статистичної звітності забезпечити щомісячне (до 10 числа після звітного періоду) подання до Національного банку України актуалізованого переліку пов'язаних із банком осіб в електронному вигляді у форматі EXCEL за формою, наведеною в додатку до цієї постанови.

За приписами пунктів 1-3 глави 1 Положення №315 банк визначає перелік пов'язаних із банком осіб, який затверджується правлінням банку, відповідно до вимог статті 52 Закону та з урахуванням цього Положення.

Банк забезпечує внесення змін до переліку пов'язаних із банком осіб на підставі змін інформації щодо особи, визначеної пов'язаною з банком, визначення нових осіб пов'язаними з банком особами тощо.

Банк зобов'язаний щомісячно (до 10 числа після звітного періоду) надавати Національному банку актуалізований перелік пов'язаних із банком осіб за формою, визначеною нормативно-правовим актом Національного банку з питань організації статистичної звітності, що подається до Національного банку.

На виконання вимог постанови Правління Національного банку України від 12.05.2015 р. №315 Правлінням ПАТ "КБ

"Хрещатик" постановами, зокрема, від 09.07.2015 р. №1468, від 28.07.2015 р. №1639, від 07.08.2015 р. №1776, від 09.09.2015 р. №1980, від 07.10.2015 р. №2231, від 06.11.2015 р. №2457, від 07.12.2015 р. №2663, від 11.01.2016 р. №7, від 08.02.2016 р. №156, від 09.03.2016 р. №374 затверджено переліки пов'язаних із банком осіб станом на перше число кожного місяця з липня по грудень 2015 року та станом на перше число кожного місяця з січня по березень 2016 року відповідно.

Згідно наведених матеріалів справи та як вже було зазначено раніше, 31.08.2006 р. ТОВ "Соціальне житло" було відкрито поточний рахунок НОМЕР_4 у Подільському відділенні ПАТ "КБ "Хрещатик", ОСОБА_1, як генерального директора ТОВ "Соціальне житло", призначену на посаду з 02.12.2008 р. - спорідненої особи банку, в якому власником істотної участі є Товариство з обмеженою відповідальністю "Інтротерра", опосередкованим власником істотної участі якого є Товариство з обмеженою відповідальністю "КУА "Акерс Інвест", 100% статутного капіталу якого належить "NYLAND UNION LTD" - опосередкованому власнику істотної участі в банку, а тому її було включено до вищенаведених переліків пов'язаних із банком осіб за кодом типу пов'язаної особи 526, що згідно постанови Правління Національного банку України від 12.05.2015 р. №315 Про затвердження Положення про визначення пов'язаних із банком осіб розшифровується як "Керівники юридичних осіб та керівники банків, які є спорідненими та афільованими особами банку, керівник служби внутрішнього аудиту, керівники та члени комітетів цих осіб", оскільки, як стверджує відповідач, до моменту закриття поточного рахунку НОМЕР_4 23.03.2016 р. на підставі заяви від 22.03.2016 р. за підписом ОСОБА_1 як керівника ТОВ "Соціальне житло", жодних документів про звільнення позивача з займаної посади до банку не надходило.

Відповідно до частини 5 статті 45 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" протягом 30 днів з дня опублікування відомостей про відкликання банківської ліцензії, ліквідацію банку кредитори мають право заявити Фонду про свої вимоги до банку. Вимоги фізичних осіб-вкладників у межах гарантованої Фондом суми відшкодування за вкладами не заявляються.

У разі призначення уповноваженої особи Фонду, якій делеговано Фондом повноваження щодо складення реєстру акцептованих вимог кредиторів, кредитори заявляють про свої вимоги до банку такій уповноваженій особі Фонду.

Згідно частини 1-4, 8 статті 49 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" Фонд припиняє приймання вимог кредиторів після закінчення 30 днів з дня опублікування відомостей відповідно до частини другої статті 45 цього Закону. Будь-які вимоги, що надійшли після закінчення цього строку, вважаються погашеними, крім вимог вкладників у межах гарантованої Фондом суми відшкодування за вкладами.

Протягом 90 днів з дня опублікування відомостей відповідно до частини другої статті 45 цього Закону Фонд здійснює такі заходи: 1) визначає суму заборгованості кожному кредитору та відносить вимоги до певної черги погашення; 2) відхиляє вимоги в разі їх не підтвердження фактичними даними, що містяться у розпорядженні Фонду, та, у разі потреби, заявляє в установленому законодавством порядку заперечення за заявленими до банку вимогами кредиторів; 3) складає реєстр акцептованих вимог кредиторів відповідно до вимог, встановлених нормативно-правовими актами Фонду.

Реєстр акцептованих вимог кредиторів та зміни до нього підлягають затвердженню виконавчою дирекцією Фонду.

Будь-які спори щодо акцептування вимог кредиторів підлягають вирішенню у судовому порядку. Судове провадження щодо таких вимог не припиняє перебіг ліквідаційної процедури.

Вимоги, не включені до реєстру акцептованих вимог кредиторів, задоволенню в ліквідаційній процедурі не підлягають і вважаються погашеними.

За частиною 1 статті 50 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" з дня початку процедури ліквідації банку Фонд приступає до інвентаризації та оцінки майна банку з метою формування ліквідаційної маси банку.

Кошти, одержані в результаті ліквідації та продажу майна (активів) банку, відповідно до частини 1 статті 52 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", спрямовуються Фондом на задоволення вимог кредиторів у такій черговості: 1) зобов'язання, що виникли внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров'ю громадян; 2) грошові вимоги щодо заробітної плати, що виникли із зобов'язань банку перед працівниками до прийняття рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію банку; 3) вимоги Фонду, що виникли у випадках, визначених цим Законом, у тому числі покриття витрат Фонду, передбачених пунктом 7 частини другої статті 20 цього Закону, витрат, пов'язаних із консолідованим продажем активів Фондом; 4) вимоги вкладників - фізичних осіб (у тому числі фізичних осіб - підприємців), які не є пов'язаними особами банку, у частині, що перевищує суму, виплачену Фондом; 5) вимоги Національного банку України, що виникли в результаті зниження вартості застави, наданої для забезпечення кредитів рефінансування; 6) вимоги фізичних осіб (у тому числі фізичних осіб - підприємців), які не є пов'язаними особами банку, платежі яких або платежі на ім'я яких заблоковано; 7) вимоги інших вкладників, які не є пов'язаними особами банку, юридичних осіб - клієнтів банку, які не є пов'язаними особами банку; 8) інші вимоги, крім вимог за субординованим боргом; 9) вимоги кредиторів банку (фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, а також юридичних осіб), які є пов'язаними особами банку; 10) вимоги за субординованим боргом.

Позивач, як кредитор, у відповідності до наведених вище приписів нормативно-правових актів, не скористалася наданим правом подати до уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію ПАТ "КБ "Хрещатик" у визначений строк заяву про включення своїх вимог до реєстру кредиторів банку, як вкладник, у відповідності до пункту 4 частини 4 статті 26 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" не має права на відшкодування коштів розміщених на вклад за рахунок Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, а тому судом не вбачається порушення її прав в зв'язку з включенням ПАТ "КБ "Хрещатик" позивача до переліку пов'язаних із банком осіб. У відповідності до статей 72-76 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування.

Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом.

Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Згідно частин 1-3 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Докази суду надають учасники справи. Суд може пропонувати сторонам надати докази та збирати докази з власної ініціативи, крім випадків, визначених цим Кодексом.

Відповідач довів належними та допустимими доказами правомірність своїх дій та прийнятих рішень.

Як підсумок, аналізуючи наведене в сукупності, суд не вбачає підстав для задоволення позову.

Керуючись статтями 72-77, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва -

в и р і ш и в:

У позові ОСОБА_1 до Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Комерційний банк "Хрещатик" - відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржено до Київського апеляційного адміністративного суду в порядку та у строки, встановлені статтями 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Т.І. Шейко

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення29.03.2018
Оприлюднено01.04.2018
Номер документу73068451
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/14491/17

Постанова від 06.06.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Чаку Є.В.

Ухвала від 14.05.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Чаку Є.В.

Ухвала від 14.05.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Чаку Є.В.

Рішення від 29.03.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шейко Т.І.

Ухвала від 02.03.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шейко Т.І.

Ухвала від 07.02.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шейко Т.І.

Ухвала від 02.01.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шейко Т.І.

Ухвала від 07.12.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шейко Т.І.

Ухвала від 14.11.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шейко Т.І.

Ухвала від 14.11.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шейко Т.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні