ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19.03.2018 м. Івано-ФранківськСправа № 909/809/17
Господарський суд Івано-Франківської області у складі головуючого судді Шіляк М.А., судді Кавлак І.П., судді Булки В.І., секретар судового засідання Феденько Н.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Першого заступника прокурора Івано-Франківської області
вул. Грюнвальдська, 11, м. Івано-Франківськ, 76018
до відповідача: ОСОБА_1 управління Державної судової адміністрації України
в Івано-Франківській області
вул. Грюнвальдська, 11, м. Івано-Франківськ, 76000
до відповідача: ОСОБА_2 селищної ради
вул. Франка, 3, смт. Верховина, Івано-Франківська область, 78700
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 селищної ради: Верховинського районного суду Івано-Франківської області
вул. Жаб'євська, 76, смт. Верховина, Івано-Франківська область, 78700
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 селищної ради: Обласного комунального підприємства "Коломийське міжрайонне бюро технічної інвентаризації"
вул. Переяславська, 2, м. Коломия, Івано-Франківська область, 78200
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_1 управління Державної судової адміністрації України в Івано-Франківській області: Кабінету Міністрів України
вул. Грушевського, 12/2, м. Київ, 01008
про визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету ОСОБА_2 селищної ради № 20 від 31.07.2007 та визнання недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 17.07.2008 серії САВ № 317625, зареєстроване Обласним комунальним підприємством "Коломийське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" 30.07.2008, реєстраційний номер 24014554.
За участю:
від позивача: ОСОБА_3 - прокурор відділу прокуратури Івано-Франківської області, (службове посвідчення № 043213 від 10.05.2016);
від відповідача ОСОБА_1 управління Державної судової адміністрації України в Івано-Франківській області: ОСОБА_4 - завідувач сектору з питань управління об'єктами державного майна територіального управління, (довіреність № 06-04/1437 від 06.02.2017);
від відповідача ОСОБА_2 селищної ради: ОСОБА_5 - спеціаліст першої категорії ОСОБА_2 селищної ради, (довіреність № 66/01-15/02 від 14.03.2018).
ВСТАНОВИВ:
До Господарського суду Івано-Франківської області подано позов Першим заступником прокурора Івано-Франківської області до ОСОБА_1 управління Державної судової адміністрації України та ОСОБА_2 селищної ради про визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету ОСОБА_2 селищної ради № 20 від 31.07.2007 та визнання недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 17.07.2008 серії САВ № 317625, зареєстроване Обласним комунальним підприємством "Коломийське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" 30.07.2008, реєстраційний номер 24014554.
Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 18.08.2017 прийнято позовну заяву до розгляду, порушено провадження у справі та призначено розгляд справи в судовому засіданні на 07.09.2017.
Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 07.08.2017 залучено до участі у справі Верховинський районний суд Івано-Франківської області та Обласне комунальне підприємство "Коломийське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 селищної ради та відкладено розгляд справи в судовому засіданні на 19.09.2017.
Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 19.09.2017 провадження у справі № 909/809/17 зупинено до вирішення пов'язаної з нею іншої справи № 909/423/17.
Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 31.10.2017 провадження у справі поновлено та призначено розгляд справи в судовому засіданні на 14.11.2017.
Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 14.11.2017 відкладено розгляд справи в судовому засіданні на 23.11.2017.
Судове засідання 23.11.2017 не відбулось у зв'язку з перебуванням судді Шіляк М.А. у відрядженні.
Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 24.11.2017 продовжено строк розгляду спору та відкладено розгляд справи в судовому засіданні на 13.12.2017.
Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 13.12.2017 ухвалено справу призначити до колегіального розгляду.
Згідно протоколу автоматичного визначення складу колегії суддів від 13.12.2017 сформовано колегію в складі 3-х суддів: головуючий суддя - Шіляк М.А., судді - Кавлак І.П., Булка В.І.
Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 14.12.2017 призначено справу до колегіального розгляду в судовому засіданні на 29.12.2017.
15.12.2017 набрав чинності Закон України від 03.10.2017 № 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів", яким зокрема, Господарський процесуальний кодекс України (далі - ГПК України) викладений в новій редакції.
Пунктом 9 Розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VІІІ, чинної з 15.12.2017, передбачено, що справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких порушено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Відповідно до ч. 3 ст. 12 ГПК України, в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VІІІ, чинної з 15.12.2017, загальне позовне провадження призначене для розгляду справ, які через складність або інші обставини недоцільно розглядати у спрощеному позовному провадженні.
Оцінивши категорію цього спору та його складність, суд дійшов висновку про те, що справа № 909/809/17 підлягає розгляду в порядку загального позовного провадження зі стадії відкриття провадження у справі. Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 29.12.2017 підготовче засідання призначено на 24.01.2018.
Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 24.01.2018 залучено до участі у справі Кабінет Міністрів України в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_1 управління Державної судової адміністрації України в Івано-Франківській області та підготовче засідання відкладено на 13.02.2018.
Ухвалою Господарського суду Івано-Франківської області від 13.02.2018 підготовче провадження у справі № 909/809/17 закрито та розгляд справи по суті призначено на 28.02.2018.
В судовому засіданні 28.02.2018 судом оголошено перерву до 19.03.2018, про що представників сторін присутніх у судовому засіданні повідомлено під розписку, а відсутніх - ухвалами суду від 28.02.2018.
Прокурор в судовому засіданні позовні вимоги, викладені в позовній заяві та у відповіді на відзив підтримав в повному обсязі та просив суд позов задовольнити. В обґрунтування позову зазначено, що на підставі рішення виконавчого комітету ОСОБА_2 селищної ради № 20 від 31.07.2007 Обласним комунальним підприємством "Коломийське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" 30.07.2008 зареєстровано право власності за державою в особі Кабінету Міністрів України, в оперативному управлінні ТУ ДСА України в Івано-Франківській області на приміщення за адресою вул. Жаб'євська (вул. Леніна), буд. 76, смт. Верховина (свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 17.07.2008 серія САВ 317625). Винесення такого рішення та подальше отримання відповідачем правовстановлюючих документів суперечать вимогам законодавства та грубо порушують інтереси прокуратури Івано-Франківської області. Про своє порушене право прокуратурі Івано-Франківської області стало відомо з листа начальника ТУ ДСА України в Івано-Франківській області № 05-16/345 від 01.04.2016.
В судовому засіданні представник відповідача ТУ ДСА України в Івано-Франківській області проти позову заперечив з підстав викладених у відзиві на позовну заяву. В обґрунтування заперечень зазначено, що реєстрація права власності на приміщення проведена з дотриманням усіх умов, визначених Тимчасовим положенням про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 № 7/5 з останніми змінами від 19.05.2005 № 49/5, чинним у 2007-2008 роках. Дотримуючись вимог законодавства, ТУ ДСА в Івано-Франківській області звернулось до ОКП "Коломийське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" листом від 09.06.2008 № 02-01/561 з метою проведення поточної технічної інвентаризації, державної реєстрації та виготовлення свідоцтва про право власності, що в подальшому і було зроблено ОКП "Коломийське міжрайонне бюро технічної інвентаризації". Прокуратурі було відомо про наявність свідоцтва з 2013 року та зареєстровано своє право власності за адресою вул. Жаб'євська 76/1, смт. Верховина на частину приміщення в 2013 році.
Відповідач ОСОБА_2 селищна рада в судовому засіданні позовні вимоги в частині визнання не законним та скасування рішення виконавчого комітету ОСОБА_2 селищної ради № 20 від 31.07.2007 визнав в повному обсязі, оскільки доказів для заперечення по даному питанню не мають (вих. № 340/02-15/12 від 23.11.2017; вх. № 18567/17 від 23.11.2017).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 селищної ради Верховинський районний суд Івано-Франківської області в судове засідання не з'явилась, проти позову заперечила з підстав викладених у письмових поясненнях по суті заявлених позовних вимог (вих. № 01-99/11/17-вих від 18.09.2017; вх. № 14540/17 від 19.09.2017) та просила суд у позові відмовити. Суд, не заперечує факт перебування та користування приміщеннями та земельною ділянкою органами прокуратури, однак це не дає право власності на дане приміщення та земельну ділянку. Прокуратурі було відомо, що право власності на будівлю має суд, ще у травні 2013 року.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 селищної ради ОКП "Коломийське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" в судове засідання не з'явилась. У письмових поясненнях на позовну заяву зазначено, що при реєстрації ОКП "Коломийське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" діяла у чіткій відповідності з Тимчасового положення про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно затвердженої наказом Міністерства юстиції України № 7/5 від 07.02.2002 (зі змінами станом на день проведення реєстраційних дій), (вих. № 298 від 13.11.2017; вх. № 18218/17 від 16.11.2017). Судовий розгляд справи просили проводити без участі представника та прийняти рішення згідно з діючим законодавством України (вих. № 66 від 12.03.2018; вх. № 4233/18 від 15.03.2018).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ТУ ДСА України в Івано-Франківській області Кабінет Міністрів України в судове засідання не з'явилась, письмових пояснень по суті спору не надала.
Відповідно до пункту 2.6.15. Інструкції з діловодства в господарських судах України, затвердженою наказом Державної судової адміністрації України від 20.02.2013 № 28 на звороті у лівому нижньому куті оригіналу процесуального документа, який виготовляється судом та залишається у справі, проставляється відповідний штамп суду з відміткою про відправлення документа, що містить вихідний реєстраційний номер, загальну кількість відправлених примірників документа, дату відправлення, підпис працівника, який її здійснив. Дана відмітка, за умови, що її оформлено відповідно до наведених вимог названої Інструкції, є підтвердженням належного надсилання копій процесуальних документів учасникам судового процесу.
Вищезазначені обставини свідчать про належне виконання господарським судом обов'язку щодо повідомлення сторін, які не з'явилися в судове засідання про вчинення судом певних процесуальних дій по даній справі.
Розглянувши матеріали справи із врахуванням вимог ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, заслухавши пояснення представників сторін присутніх у судовому засіданні, оцінивши докази у відповідності до ст. 86 ГПК України, суд встановив наступне.
На підставі рішення виконавчого комітету ОСОБА_2 селищної ради № 20 від 31.07.2007 ОКП "Коломийське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" 30.07.2008 зареєстровано право власності за державою в особі Кабінету Міністрів України, в оперативному управлінні ТУ ДСА України в Івано-Франківській області на приміщення за адресою вул. Жаб'євська (вул. Леніна), буд. 76, смт. Верховина (свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 17.07.2008 серія САВ 317625).
Рішенням виконавчого комітету ОСОБА_2 селищної ради № 29 від 26.04.1976 за результатами розгляду клопотання народного суду та прокуратури виділено земельну ділянку площею 0,18 га для будівництва будинку правосуддя в межах плану відведення земельної ділянки за рахунок земель державного фонду.
Згідно акту обстеження та вибору земельної ділянки під будівництво будинку правосуддя від 19.04.1976 необхідність такого будівництва обумовлена тим, що існуючі приміщення народного суду та прокуратури не відповідали вимогам.
Спорудження "Будинку правосуддя" переслідувало мету оптимізації діяльності державних органів з метою забезпечення реалізації правосуддя в цілому та реалізації конституційний прав жителів Верховинського району. Саме тому, проектом передбачалось розміщення у ньому народного суду, прокуратури, державного виконавця, юридичної консультації та нотаріальної контори, що підтверджується проектом будівлі № 2580, який виготовлений у 1977 році Івано-Франківською філією Українського державного інституту проектування міст.
Відповідно до експертного висновку до технічно-робочого проекту на будівництво "Будинку правосуддя" зазначено, що будівля будинку правосуддя двохповерхова: на першому поверсі розміщуються юридична консультація, нотаріальна контора, кабінет прокурора, слідчого і судового виконавця, архів та інші допоміжні приміщення. На другому поверсі розміщуються зал судових засідань, нарадча кімната, кімната свідків, кабінет народного судді, канцелярія і архів.
Типовий проект 264-23-8 мав назву "Будинку правосуддя" із розрахунку на 1 суддю, приміщення для прокуратури і зал судових засідань.
З моменту побудови вказаного будинку, у частині приміщення 1 поверху за адресою вул. Жаб'євська (вул. Леніна), 42 розміщувалась прокуратура Верховинського району, а з грудня 2015 року - ОСОБА_2 відділ Надвірнянської місцевої прокуратури.
Верховинський районний суд Івано-Франківської області розташований у будівлі за адресою: вул. Жаб'євська, 76, смт. Верховина, Івано-Франківська область. Даний факт підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 13.09.2017 № НОМЕР_1. Двохповерховий будинок побудований в 1979 році.
Приміщення перебуває у державній власності, власник держава в особі Кабінету Міністрів України в оперативному управлінні ТУ ДСА України в Івано-Франківській області відповідно до свідоцтва. Опис об'єкта власності: нежитлова будівля суду, А, площа - 414,3 кв.м, гараж Б, площа - 34,8 кв.м. Частка власності: 1/1, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкту нерухомого майна сформованого 02.11.2016 № 72029437.
На підставі рішення ОСОБА_2 селищної ради 5 скликання від 17.10.2008 виготовлено державний акт на право постійного користування земельною ділянкою площею 0,1727 га для обслуговування адміністративного будинку Верховинського районного суду від 02.02.2009 серія ЯЯ 135226, кадастровий номер 2620855100:02:002:0375.
Перед оформленням свідоцтва ОКП "Коломийське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" складено технічний паспорт на приміщення від 09.07.2008, реєстровий номер 131. Згідно з технічним паспортом приміщення складається з двох поверхів та мезоніну загальною площею 414,3 кв.м., по першому поверсі - 181,7 кв.м., по другому поверсі - 187,1 кв.м., по мезоніну - 45,5 м.кв.
ТУ ДСА України в Івано-Франківській області звернулось до ОКП "Коломийське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" листом від 09.06.2008 № 02-01/561 з метою проведення поточної технічної інвентаризації, державної реєстрації та виготовлення свідоцтва про право власності, що в подальшому і було зроблено ОКП "Коломийське міжрайонне бюро технічної інвентаризації".
Для виготовлення свідоцтва про право власності на нерухоме майно серії САК № 349942 від 11.10.2013 Прокуратура листом від 20.05.2013 № 13/2-27 зверталась до ТУ ДСА в Івано-Франківській області та Верховинського районного суду для отримання погодження на виготовлення технічного паспорта та оформлення права власності на приміщення, які займала Прокуратура. Однак ТУ ДСА України в Івано-Франківській області не надано відповідного погодження. Прокуратурою отримано лист-погодження Верховинського районного суду від 30.05.2013 № 13/2-32вих-13, підписаний в.о. голови суду ОСОБА_6 про те що "Верховинський районний суд не заперечує проти проведення робіт з виготовлення технічного паспорта та оформлення права власності приміщення площею 122,9 м. кв., які займає прокуратура Верховинського району на першому поверсі будівлі за адресою селище Верховина, вул. Жаб'євська, 76", що послужило погодженням та підставою для державної реєстрації та оформлення право власності на нерухоме майно 11.10.2013, а також видачі свідоцтва серії САК № 349942. Проте свідоцтво про право власності серії САК № 349942 від 11.10.2013 виготовлено на адресу 76/1. По факту Верховинський районний суд Івано-Франківської області та ОСОБА_2 відділ Надвірнянської місцевої прокуратури знаходяться в одному приміщенні.
ОСОБА_2 відділ Надвірнянської місцевої прокуратури (раніше прокуратура Верховинського району) розташовувались в будівлі за адресою: вулиця Жаб'євська, 42 (раніше Леніна, 42) смт. Верховина Івано-Франківська область. Правовстановлюючих документів на цю будівлю до 2008 року у вищезазначених установ не було.
На підставі технічного паспорту від 09.07.2008, реєстровий номер 131 було видано свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 17.07.2008 серії САВ № 317625.
Під час виготовлення свідоцтва про право власності на нерухоме майно, реєстраційна служба ОСОБА_2 районного управління юстиції керувалась Постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2011 № 703 "Про затвердження Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядку надання інформації з Державного реєстру речових грав на нерухоме майно" (далі - Порядок державної реєстрації). Відповідно до пункту 12 Порядку державної реєстрації під час розгляду заяви про державну реєстрацію і документів, що додаються до неї, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, їх обтяженнями, зокрема щодо: відомостей про нерухоме майно, речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявності обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до закону.
Реєстрація права власності на приміщення проведена у відповідності до Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 № 7/5 з останніми змінами від 19.05.2005 № 49/5 (далі - Порядок), чинним у 2007-2008 роках.
Відповідно до п. 1.3. Порядку державна реєстрація прав проводиться реєстраторами бюро технічної інвентаризації у межах визначених адміністративно-територіальних одиниць, обслуговування на території яких здійснюється БТІ, створеними до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Закону України" Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" та інших законодавчих актів України" (1878-17) та підключеними до Реєстру прав власності на нерухоме майно.
Пункт 1.4 Порядку передбачає, що обов'язковій державній реєстрації підлягають право власності та інші речові права на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном. Державна реєстрація прав проводиться реєстратором БТІ за наявності матеріалів технічної інвентаризації, підготовлених тим БТІ, реєстратор якого проводить державну реєстрацію прав на цей об'єкт (п. 1.7 Положення).
Суд вважає позовні вимоги не обґрунтованими виходячи з наступного.
Відповідно до статті 15 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
За змістом статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способом захисту цивільних прав та інтересів може бути, зокрема, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 статті 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно частини 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території (ч. 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").
Відповідно до ч. 1 ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Аналогічне положення унормовано в частині 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні". Тобто підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства і визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, а також порушення у зв'язку з цим прав та охоронюваних законом інтересів позивача.
Разом із тим за змістом статті 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Предметом спору в даній справі є, зокрема, визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету ОСОБА_2 селищної ради № 20 від 31.07.2007 та визнання недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 17.07.2008 серії САВ № 317625, зареєстроване ОКП "Коломийське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" 30.07.2008, реєстраційний номер 24014554.
Як убачається із матеріалів справи, спірне приміщення будівлі суду за адресою: смт Верховина, вул. Жаб?євська, 76, перебуває у власності держави в особі Кабінету Міністрів України в оперативному управлінні ТУ ДСА України в Івано-Франківській області відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 17.07.2008 серії САВ № 317625, виданого Виконавчим комітетом ОСОБА_2 селищної ради (опис об'єкта - нежитлова будівля суду, А, площа - 414,3 кв.м; гараж, Б, 34,8 кв.м; частка власності 1/1); це свідоцтво видано на підставі рішення ОСОБА_2 селищної ради від 31.07.2007 № 20; право власності зареєстровано ОКП "Коломийське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" 30.07.2008 згідно з витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 30.07.2008.
Твердження позивача про те, що постановою Львівського апеляційного господарського суду від 06.11.2017 по справі № 909/423/17 рішення Господарського суду Івано-Франківської області від 24.07.2017, яким визнано недійсними та скасовано рішення виконавчого комітету ОСОБА_2 селищної ради від 09.10.2013 № 140 та свідоцтво про право власності на нерухоме майно, видане реєстраційною службою ОСОБА_2 районного управління юстиції Івано-Франківської області від 11.10.2013 серії САК № 349942 - скасовано та прийнято нове рішення, яким у задоволенні позову про відмовлено повністю не можна визнати обґрунтованим з огляду на наступне.
Рішенням Господарського суду Івано-Франківської області від 24.07.2017 по справі № 909/423/17 позов ТУ ДСА України в Івано-Франківській області до ОСОБА_2 селищної ради, Головного управління юстиції Івано-Франківської області, прокуратури Івано-Франківської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача прокуратури Івано-Франківської області обласне комунальне підприємство "Коломийське міжрайонне бюро технічної інвентаризації", третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Верховинський районний суд Івано-Франківської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача державна судова адміністрація України задоволено частково. Визнано недійсним та скасовано рішення виконавчого комітету ОСОБА_2 селищної ради від 09.10.2013 № 140. Визнано недійсним та скасовано свідоцтво про право власності на нерухоме майно, видане реєстраційною службою ОСОБА_2 районного управління юстиції Івано-Франківської області від 11.10.2013 серії САК № 349942. Позовну вимогу про зобов'язання ОСОБА_2 відділу Надвірнянської місцевої прокуратури Івано-Франківської області звільнити частину першого поверху приміщення суду за адресою: вул. Жаб'євська, 76, смт. Верховина, Івано-Франківська область шляхом виселення - залишено без розгляду.
Постановою Львівського апеляційного господарського суду від 06.11.2017 рішення суду першої інстанції скасовано. Прийнято нове рішення, який відмовлено у задоволенні позову повністю.
Постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного ОСОБА_4 від 13.03.2018 постанову Львівського апеляційного господарського суду від 06.11.2017 у справі № 909/423/17 скасовано, а справу передано на новий розгляд до Львівського апеляційного господарського суду.
Суд зазначає, що при оформленні права власності Прокуратурі (свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 11.10.2013 серії САК № 349942, виданому Реєстраційною службою ОСОБА_2 районного управління юстиції Івано-Франківської області), зазначено об'єкт нерухомого майна - будівля (адміністративна будівля); загальна площа - 100,5 кв.м.; адреса об'єкта - смт Верховина, вул. Жаб?євська, 76/1, так як номер по вул. Жаб'євській, 76 вже присвоєно ОСОБА_4. Тобто рішення виконкому, як спірного так і № 140 від 09.10.2013 стосуються одного і того ж самого приміщення, які мають різні адреси.
Суд погоджується із твердженням, що погодження підписане в.о. головою суду ОСОБА_6 (який був не наділений такими повноваженнями) є недійсним, оскільки приміщення перебуває у державній власності, власник держава в особі Кабінету Міністрів України в оперативному управлінні ТУ ДСА України в Івано-Франківській області.
Твердження позивача, що згідно акту приймання-передачі, затвердженого Головою ДСА України у січні 2004 року, ТУ ДСА в Івано-Франківській області передано приміщення Верховинського району площею 144 кв.м, а робоча площа складає - 110 кв.м. не можна визнати обґрунтованим, з огляду на те, що в акті приймання передачі зазначено що 144 кв.м - площа будови, а не площа приміщення. Оскільки технічний стан будівлі на той час був незадовільним - тому корисну площу визначили 110 кв.м. Після проведення ремонтів та технічної інвентаризації, площу приміщень визначено ОКП "Коломийське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" - 414,4 кв.м.
Суд також звертає увагу на те, що земельна ділянка надана в розпорядженням голови ОСОБА_2 райдержадміністрації № 344 від 28.09.2015 "Про надання земельної ділянки в постійне користування" прокуратурі Івано-Франківської області площею 0,010 га по вулиці Жаб'євська для обслуговування будівлі прокуратури Верховинського району кадастровий номер 2620855100:02:002:0882 розташована біля земельної ділянки Верховинського районного суду кадастровий номер 26208551000:02:002:0375 і жодної будівлі на ній не розміщено. Це відображено на публічній кадастровій карті України (копії схем та інформацій з Державного земельного кадастру додаються).
Суд вважає, що позовні вимоги про незаконним та скасування рішення виконавчого комітету та визнання недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майно, заявлені безпідставно, оскільки позивач не довів належними та допустимими доказами в розумінні ст.ст. 73, 76, 77 ГПК України наявності обставин, за яких спірні рішення виконкому селищної ради і свідоцтво про право власності на нерухоме майно порушують його права та законні інтереси, а тому у задоволенні позову слід відмовити.
Стосовно заявленої вимоги про застосування строку позовної давності, суд зазначає наступне.
Європейський Суд з прав людини, юрисдикція якого поширюється на всі питання тлумачення і застосування Конвенції (п. 1 ст. 32 Конвенції), наголошує, що "позовна давність - це законне право правопорушника уникнути переслідування або притягнення до суду після закінчення певного періоду після скоєння правопорушення. Термін позовної давності, що є звичайним явищем у національних законодавствах держав - учасниць Конвенції, виконує кілька завдань, в тому числі забезпечує юридичну визначеність та остаточність, запобігаючи порушенню прав відповідачів, які можуть трапитись у разі прийняття судом рішення на підставі доказів, що стали неповними через сплив часу" (п. 570 рішення від 20.09.2011 за заявою № 14902/04 у справі ВАТ "Нафтова компанія "Юкос" проти Росії"; п. 51 рішення від 22.10.1996 за заявами № 22083/93, № 22095/93 у справі "Стаббінгс та інші проти Сполученого Королівства").
У відповідності до п. 2.2. постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 10 від 29.05.2013 "Про деякі питання практики застосування позовної давності у вирішенні господарських спорів" визначено, що за змістом частини першої статті 261 ЦК України позовна давність застосовується лише за наявності порушення права особи.
Отже, перш ніж застосовувати позовну давність, господарський суд повинен з'ясувати та зазначити в судовому рішенні, чи порушене право або охоронюваний законом інтерес позивача, за захистом якого той звернувся до суду. У разі коли такі право чи інтерес не порушені, суд відмовляє в позові з підстав його необґрунтованості. І лише якщо буде встановлено, що право або охоронюваний законом інтерес особи дійсно порушені, але позовна давність спливла і про це зроблено заяву іншою стороною у справі, суд відмовляє в позові у зв'язку зі спливом позовної давності - за відсутності наведених позивачем поважних причин її пропущення.
Посилання відповідача на пропуск позовної давності не підлягає застосуванню, оскільки судом не встановлено порушення прав позивача.
За правилами, встановленими ст. 129 ГПК України, судовий збір по справі слід залишити за позивачем.
На підставі вищевикладеного у відповідності ст. ст. 19, 124, 131-1 Конституції України, ст. 6, п. 1 ст. 32 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ст. ст. 15, 16, 21, 328 Цивільного кодексу України та керуючись ст. ст. 86, 129, 232, 233, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
в позові Першого заступника прокурора Івано-Франківської області до відповідача ОСОБА_1 управління Державної судової адміністрації України в Івано-Франківській області, до відповідача ОСОБА_2 селищної ради, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_2 селищної ради Верховинського районного суду Івано-Франківської області та Обласного комунального підприємства "Коломийське міжрайонне бюро технічної інвентаризації", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача ОСОБА_1 управління Державної судової адміністрації України в Івано-Франківській області Кабінету Міністрів України про визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету ОСОБА_2 селищної ради № 20 від 31.07.2007 та визнання недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 17.07.2008 серії САВ № 317625, зареєстроване Обласним комунальним підприємством "Коломийське міжрайонне бюро технічної інвентаризації" 30.07.2008, реєстраційний номер 24014554 відмовити.
Судовий збір залишити за позивачем.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено 29.03.2018
Головуючий суддя М. А. Шіляк
Суддя І. П. Кавлак
Суддя В. І. Булка
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 19.03.2018 |
Оприлюднено | 01.04.2018 |
Номер документу | 73073154 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні