Рішення
від 23.03.2018 по справі 906/1060/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

Господарський суд

Житомирської області



10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,

E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"23" березня 2018 р. м. Житомир Справа № 906/1060/17

Господарський суд Житомирської області у складі:

судді Кравець С.Г.,

секретар судового засідання: Гекалюк О.І.

за участю представників сторін:

від позивача: Павлюк Д.В. - представник за довіреністю від 15.05.2017р,

від відповідача: не з'явився,

розглянув у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу

за позовом Публічного акціонерного товариства "Першотравенський завод електротехнічного фарфору" (м.Харків)

до Першотравенської селищної ради Баранівського району Житомирської області (смт.Першотравенськ, Баранівський район, Житомирська область)

про скасування рішення №155 від 10.02.2017р,

Публічне акціонерне товариство "Першотравенський завод електротехнічного фарфору" звернулося до господарського суду з позовом до Першотравенської селищної ради Баранівського району Житомирської області про скасування рішення №155 від 10.02.2017р шістнадцятої позачергової сесії Першотравенської селищної ради сьомого скликання.

Ухвалою господарського суду Житомирської області від 01.12.2017р позовну заяву ПАТ "Першотравенський завод електротехнічного фарфору" прийнято до розгляду, порушено провадження у справі, розгляд справи призначено на 19.12.2017р та зобов'язано сторони надати документи необхідні для розгляду справи.

Ухвалами господарського суду Житомирської області від 19.12.2017р та 18.01.2018р розгляд справи відкладався, а ухвалою господарського суду Житомирської області від 08.02.2018р було продовжено строк розгляду справи у підготовчому провадженні та відкладено підготовче засідання на 22.02.2018р.

Ухвалою господарського суду Житомирської області від 22.02.2018р закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 23.03.2018р.

В судовому засіданні 23.02.2018р представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив позов задовольнити з підстав, наведених у позові.

Відповідач повноважного представника в судове засідання 23.03.2018р не направив, хоча про призначення справи до розгляду по суті на 23.03.2018р повідомлявся належним чином про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення 1000229542501 (а.с.215).

Враховуючи те, що відповідач належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, проте, своїм правом на участь в судовому засіданні не скористався; зважаючи на те, що явка представників сторін в засідання суду обов'язковою не визнавалася, господарський суд вважає за можливе здійснювати розгляд справи за відсутності представника відповідача, за наявними у ній матеріалами.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд,

ВСТАНОВИВ:

З матеріалів справи вбачається, що 01.08.2014р між ПАТ "Першотравенський завод електротехнічного фарфору" (орендар, позивач) та Першотравенською селищною радою (орендодавець, відповідач) укладено договори оренди землі №1/248, №3/251, №4/252, №5/253, №6/254, №7/255, №8/256, №9/242, №10/244, №2/249 та договір оренди б/н від 15.03.2005р (а.с.79-80, 86-87, 93-94, 100-101, 107-108, 114-115, 121-122,128-129, 135-136, 142-143).

Відповідно п.1.1 вказаних договорів орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельні ділянки категорії земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення, із земель комунальної власності територіальної громади Першотравенскьої селищної ради, яка знаходиться в межах села Першотравенськ по вул.Комсомольській, 1, кадастрові номери: 1820656000:02:002:0248, 1820656000:02:002:0251, 1820656000:02:002:0252, 1820656000:02:002:0253, 1820656000:02:002:0254, 1820656000:02:002:0255, 1820656000:02:002:0256, 1820656000:02:002:0242, 1820656000:02:002:0244, 1820656000:02:002:0249, відповідно до рішень №637 від 26.06.2014р та №638 від 26.06.2014р 43 сесії Першотравенської селищної ради.

Згідно п.1.2 договору №1/248, в оренду передається земельна ділянка площею 2,7652 га, у т.ч. під проїздами, проходами та площадками - 1,5411 га, під зеленими насадженнями - 0,4931 га.

Відповідно до п.1.2 договору №3/251, в оренду передається земельна ділянка площею 0,6342 га, у т.ч. під проїздами, проходами та площадками - 0,4898 га.

Згідно п.1.2 договору №4/252, в оренду передається земельна ділянка площею 0,9438 га, у т.ч. під проїздами, проходами та площадками - 0,6959 га, під зеленими насадженнями - 0,0501 га.

Відповідно до п.1.2 договору №5/253, в оренду передається земельна ділянка площею 0,6942 га, під зеленими насадженнями - 0,4482 га.

Згідно п.1.2 договору №6/254, в оренду передається земельна ділянка площею 0,7204 га, у т.ч. під проїздами, проходами та площадками - 0,3381 га, під зеленими насадженнями - 0,1631 га.

Відповідно до п.1.2 договору №7/255, в оренду передається земельна ділянка площею 1,2669 га, у т.ч. під проїздами, проходами та площадками - 0,67 га, під зеленими насадженнями - 0,1711 га.

Згідно п.1.2 договору №8/256, в оренду передається земельна ділянка площею 1,6275 га, у т.ч. під проїздами, проходами та площадками - 1,0239 га, під зеленими насадженнями - 0,5072 га.

Відповідно до п.1.2 договору №9/242, в оренду передається земельна ділянка площею 1,1409 га, у т.ч. під проїздами, проходами та площадками - 0,8477 га.

Згідно п.1.2 договору №10/244, в оренду передається земельна ділянка площею 0,1818 га, у т.ч. під проїздами, проходами та площадками - 0,1079 га.

Відповідно до п.1.2 договору №2/249, в оренду передається земельна ділянка площею 1,1723 га, у т.ч. під проїздами, проходами та площадками - 0,5603 га, під зеленими насадженнями - 0,3904 га.

На земельній ділянці розміщені об'єкти нерухомого майна: нежитлові будівлі площею 0,731га, які належать орендарю на правах власності (п.1.3. договору №1/248).

На земельній ділянці розміщені об'єкти нерухомого майна: нежитлові будівлі площею 0,1978 га, які належать орендарю на правах власності (п.1.3. договору №4/252).

На земельній ділянці розміщені об'єкти нерухомого майна: нежитлові будівлі площею 0,246 га, які належать орендарю на правах власності (п.1.3. договору №5/253).

На земельній ділянці розміщені об'єкти нерухомого майна: нежитлові будівлі площею 0,2192 га, які належать орендарю на правах власності (п.1.3. договору №6/254).

На земельній ділянці розміщені об'єкти нерухомого майна: нежитлові будівлі площею 0,4258 га, які належать орендарю на правах власності (п.1.3. договору №7/255).

На земельній ділянці розміщені об'єкти нерухомого майна: нежитлові будівлі площею 0,0964 га, які належать орендарю на правах власності (п.1.3. договору №8/256).

На земельній ділянці розміщені об'єкти нерухомого майна: нежитлові будівлі площею 0,2932 га, які належать орендарю на правах власності (п.1.3. договору №9/242).

На земельній ділянці розміщені об'єкти нерухомого майна: нежитлові будівлі площею 0,0739 га, які належать орендарю на правах власності (п.1.3. договору №10/244).

На земельній ділянці розміщені об'єкти нерухомого майна: нежитлові будівлі площею 0,2216 га, які належать орендарю на правах власності (п.1.3. договору №2/249).

Відповідно до п.1.4. договору №1/248 нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 2905395,64 гривень.

Згідно з п.1.4. договору №3/251 нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 666353,94 гривень.

Відповідно до п.1.4. договору №4/252 нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 991650,66 гривень.

Згідно з п.1.4. договору №5/253 нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 729395,94 гривень.

Відповідно до п.1.4. договору №6/254 нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 756924,28 гривень.

Згідно з п.1.4. договору №7/255 нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 1331131,83 гривень.

Відповідно до п.1.4. договору №8/256 нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 1710014,25 гривень.

Згідно з п.1.4. договору №9/242 нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 1198743,00 гривень.

Відповідно до п.1.4. договору №10/244 нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 191017,26 гривень.

Згідно з п.1.4. договору №2/249 нормативно-грошова оцінка земельної ділянки становить 181035,61 гривень.

Відповідно до п.2.1. вказаних договорів, договори укладено на 49 (сорок дев'ять) років.

За приписами п.3.1 договорів, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (гривнях) шляхом перерахунку через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 3,9% від нормативно-грошової оцінки.

Відповідно до п.3.2. та п.3.3. вказаних договорів, обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Орендна плата вноситься на рахунок Першотравенскьої селищної ради щомісячно до першого числа наступного місяця у розмірі 1/12 річної орендної плати.

Відповідно до умов п.3.4 даних договорів передбачено, що розмір орендної плати переглядається раз на рік у разі:

- зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

- погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;

- в інших випадках, передбачених законом.

Пунктами 5.3 договорів визначено, що передача земельних ділянок орендарю здійснюється у 10-ти денний строк після реєстрації даного договору за актом приймання - передачі.

У п.11.1 договорів сторони визначили, що зміна їх умов здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди спір розв'язується у судовому порядку.

01.08.2014р відповідач за актами прийому-передачі передав згідно договорів оренди землі №1/248, №3/251, №4/252, №5/253, №6/254, №7/255, №8/256, №9/242, №10/244, №2/249, в оренду позивачу земельні ділянки, розташовані в межах села Першотравенськ по вул.Комсомольська (а.с.81,88,95,102,109,116,123,130,137,144).

В подальшому, розглянувши клопотання ПАТ "Першотравенський завод електротехнічного фарфору" в зв'язку з введенням в дію з 01.01.2016р нової "Технічної документації по визначенню нормативної грошової оцінки земель смт.Першотравенськ" п'ята чергова сесія Першотравенської селищної ради Баранівського району Житомирської області прийняла рішення №53 від 28.01.2016р "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок ПАТ "Першотравенський завод електротехнічного фарфору", відповідно до п.1 якого, вирішено внести зміни до договорів оренди землі №1/248, №3/251, №4/252, №5/253, №6/254, №7/255, №8/256, №9/242, №10/244, №2/249 від 01.08.2014р та договору оренди б/н від 15.03.2005р, а саме до п.1.4 та 3.1., що стосуються нормативно грошової оцінки земельних ділянок та розміру орендної плати, що становить 3,15% від нормативно-грошової оцінки, а щодо договору оренди від 15.03.2005р, до п.9, що стосуються розміру орендної плати та становить 3,15% від нормативно-грошової оцінки (а.с.16-18).

06.02.2016р між сторонами було укладено додаткові угоди №2 до договорів оренди землі №1/248, №3/251, №4/252, №5/253, №6/254, №7/255, №8/256, №9/242, №10/244, №2/249 (а.с.84,91,98,105,112,119,126,133,140,147), відповідно до яких сторонами погоджено нову нормативно грошову оцінку землі та п.3.1 договору викладено в новій редакції, якою встановили, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (гривнях) шляхом перерахунку через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 3,15% від нормативно-грошової оцінки.

10.02.2017р відповідачем було прийнято рішення №155 шістнадцятої позачергової сесії селищної ради "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок ПАТ "Першотравенський завод електротехнічного фарфору".

Пунктом 1 вказаного рішення внесено зміни до договорів оренди землі виклавши п.1.4 та п.3.1 в новій редакції, а саме:

- договір оренди № 9/242 від 01.08.2014р:

"1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 964 167,93 грн. (один мільйон дев'ятсот шістдесят чотири тисячі сто шістдесят сім гривень 93коп). 3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (гривнях) шляхом перерахунку через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 12 % від нормативно-грошової оцінки, що складає 235 700,15 грн. (двісті тридцять п'ять тисяч сімсот гривень 15коп)".

- договір оренди №10/244 від 01.08.2014р:

"1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 312 986,00 грн. (триста дванадцять тисяч дев'ятсот вісімдесят шість гривень 00коп).

3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (гривнях) шляхом перерахунку через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 12% від нормативно-грошової оцінки, що складає 37 558,32 грн. (тридцять сім тисяч п'ятсот п'ятдесят вісім гривень 32коп)".

- договір оренди №1/248 від 01.08.2014р:

"1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 4 760 554,96 грн. (чотири мільйони сімсот шістдесят тисяч п'ятсот п'ятдесят чотири гривні 96коп).

3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (гривнях) шляхом перерахунку через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 12 % від нормативно-грошової оцінки, що складає 571 266,60грн. (п'ятсот сімдесят одна тисяча двісті шістдесят шість гривень 60коп)".

- договір оренди №2/249 від 01.08.2014р.:

"1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2 018 226,02 грн. (два мільйони вісімнадцять тисяч двісті двадцять шість гривень 02коп).

3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (гривнях) шляхом перерахунку через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 12% від нормативно-грошової оцінки, що складає 242 187,12 грн. (двісті сорок дві тисячі сто вісімдесят сім гривень 12коп)".

- договір оренди №3/251 від 01.08.2014 р.:

"1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 091 835,66грн. (один мільйон дев'яносто одна тисяча вісімсот тридцять п'ять гривень 66 коп).

3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (гривнях) шляхом перерахунку через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 12 % від нормативно-грошової оцінки, що складає 131 020,28 гривень (сто тридцять одна тисяча двадцять гривень 28коп)".

- договір оренди №4/252 від 01.08.2014 р.:

"1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 624 841,52грн. (один мільйон шістсот двадцять чотири тисячі вісімсот сорок одна гривня 52коп).

3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (гривнях) шляхом перерахунку через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 12% від нормативно-грошової оцінки, що складає 194 980,98грн. (сто дев'яносто чотири тисячі дев'ятсот вісімдесят гривень 98коп)".

- договір оренди №5/253 від 01.08.2014р:

"1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 195 131,37грн. (один мільйон сто дев'яносто п'ять тисяч сто тридцять одна гривня 37коп).

3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (гривнях) шляхом перерахунку через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 12% від нормативно-грошової оцінки, що складає 143 415,76грн. (сто сорок три тисячі чотириста п'ятнадцять гривень 76коп)".

- договір оренди №6/254 від 01.08.2014р:

"1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 240 237,16 грн. (один мільйон двісті сорок тисяч двісті тридцять сім гривень 16коп).

3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (гривнях) шляхом перерахунку через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 12% від нормативно-грошової оцінки, що складає 148 828,46коп ( сто сорок вісім тисяч вісімсот двадцять вісім гривень 46коп)".

- договір оренди №7/255 від 01.08.2014р:

"1.4.Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2 181 088,92грн. (два мільйони сто вісімдесят одна тисяча вісімдесят вісім гривень 92коп).

3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (гривнях) шляхом перерахунку через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 12% від нормативно-грошової оцінки, що складає 261 730, 67грн. (двісті шістдесят одна тисяча сімсот тридцять гривень 67коп)".

договір оренди №8/256 від 01.08.2014р:

"1.4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2 801 896,14грн (два мільйони вісімсот одна тисяча вісімсот дев'яносто шість гривень 14коп).

3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (гривнях) шляхом перерахунку через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 12% від нормативно-грошової оцінки, що складає 336 227,54грн (триста тридцять шість тисяч двісті двадцять сім гривень 54коп)".

Внести зміни до договору оренди землі, без номера від 15.03.2005року, виклавши п.5 та п. 9 в новій редакції, а саме:

"п.5. Нормативно грошова оцінка земельної ділянки становить 539 146, 22грн. (п'ятсот тридцять дев'ять тисяч сто сорок шість гривень 22коп).

"п.9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі (гривнях) шляхом перерахунку через банківську установу на рахунок орендодавця в розмірі 12% від нормативно грошової оцінки, що складає 64 697,55грн. (шістдесят чотири тисячі шістсот дев'яносто сім гривень 55коп) на рік" (а.с.12-14).

Не погоджуючись з прийнятим рішенням Першотравенської селищної ради №155 від 10.02.2017р., позивач звернувся до суду з позовом про його скасування.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач вказує, що оспорюване рішення Першотравенської селищної ради сьомого скликання №155 від 10.02.2017 року є незаконним та таким, що прийняте не в межах наданих повноважень та не у спосіб, що передбачений Конституцією України та законами України. Зокрема, позивач вказує, що відповідно до п.9 ст.46 ЗУ "Про місцеве самоврядування" рішення про скликання сесії ради доводиться до відома населення не пізніше як за 10 днів до сесії. Відповідач повинен був повідомити та надіслати для ПАТ "Першотравенський завод електротехнічного фарфору" економічні розрахунки та обґрунтування необхідності підвищення орендної плати із запрошенням прийняти участь у сесії. Також додає, що відповідач такими діями позбавив позивача зробити зустрічну пропозицію щодо внесення змін до договорів оренди. Крім того, обґрунтовує свої доводи тим, що виконавчий орган Першотравенської селищної ради не готував та не вносив на розгляд ради пропозицій щодо встановлення розміру орендної плати для ПАТ "Першотравенський завод електротехнічного фарфору", попередньо не розглядав проект оскаржуваного рішення. Посилаючись на незаконність рішення Першотравенської селищної ради №155 від 10.02.2017 року, позивач вважає, що дане рішення не містить обґрунтувань ні щодо причини зміни орендної плати, що передбачена договорами, ні щодо розміру орендної плати.

Відповідач, заперечуючи проти позову, у письмових поясненнях від 20.02.2018р (а.с.182-184) вказує, що при прийнятті рішення №155 від 10.02.2017р Першотравенської селищної ради були враховані усі вимоги земельного законодавства та податкового законодавства з метою збалансування бюджетних надходжень у 2017 році. Визначена нормативна грошова оцінка земельних ділянок та орендна плата були затверджені оспорюваним рішенням, прийняття якого було здійснено на сесії селищної ради в порядку передбаченим Регламентом роботи Першотравенської селищної ради.

Оцінивши подані докази та наведені обґрунтування за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги задоволенню не підлягають, виходячи з наступного.

У відповідності до ст.2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.

Земельні відносини, відповідно до ст.3 ЗК України, регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про оренду землі", ст.93 Земельного кодексу України, оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Частиною 1 ст.15 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що істотними умовами договору оренди землі є, зокрема орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно зі ст.21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

За приписами ст.30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

01.01.2011 набрав чинності Податковий кодекс України, положеннями якого передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (ст. 288 ПК України).

Відповідно до норм підп.14.1.136 п.14.1. ст.14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Відповідно до підп.14.1.147 п.14.1 ст.14 ПК України плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Як зазначалось, пунктом 3.4 договорів сторони встановили, що розмір орендної плати переглядається раз на рік у разі: зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до ст.289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Проведення нормативної грошової оцінки землі здійснюється в порядку, встановленому Законом України "Про оцінку земель".

Відповідно до ст.ст.1, 5 Закону України "Про оцінку земель", ст.201 Земельного кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами, використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12% нормативної грошової оцінки; може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах (п.п.288.5.1-288.5.3 ст.288 Податкового кодексу України).

Таким чином, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною.

Відповідно до ч.ч.1,2 ст.18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.

Згідно з ч.2 ст.20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Частинами 1-3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Згідно зі ст.10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до ч.5 ст.16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Статтею 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Відповідно до п.34 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в України" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються регулювання земельних відносин.

Частиною 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до ч.10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Нормами ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" установлено, що до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад відноситься вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України, які вирішуються виключно на пленарних засіданнях.

Відповідно до ст.12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу та інше.

Згідно з ч.1 ст.123 ЗК України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.

Відповідно до ч.1 ст.124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Таким чином, з аналізу вищенаведених норм випливає, що підставою для користування земельною ділянкою, яка перебуває у комунальній власності, є відповідне рішення місцевої ради та договір оренди, укладений на підставі рішення органу місцевого самоврядування.

Згідно з частиною першою ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до ст.73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Частиною 10 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення про скликання сесії ради відповідно до частин четвертої, шостої та восьмої цієї статті доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається внести на розгляд ради.

Сесії Першотравенської селищної ради скликаються та проводяться відповідно до Регламенту роботи Першотравенської селищної ради, затвердженого рішенням ради №9 від 06.11.2015р (а.с.185).

Згідно з пп.12. п.2.18. Регламенту роботи Першотравенської селищної ради зазначено, що рішення про скликання сесії ради доводиться до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, а у виняткових випадках - не пізніш як за день до сесії із зазначенням часу скликання, місця проведення та питань, які передбачається винести на розгляд ради.

Так, 09.02.2017р селищний голова Першотравенської селищної ради видав розпорядження №4 про скликання шістнадцятої позачергової сесії селищної ради сьомого скликання 10.02.2017р. о 14 годині в залі адмінбудинку селищної ради (а.с.52). Згідно даного розпорядження, на розгляд сесії винесено питання, у тому числі про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок ПАТ "Першотравенський завод електротехнічного фарфору" (п.3 розпорядження).

В п.п.8,9 п.2.24. Регламенту роботи Першотравенської селищної ради зазначено, що рішення ради набирають чинності з дня їх прийняття, якщо не встановлено іншого строку введення цих рішень у дію.

Порядок денний шістнадцятої позачергової сесії селищної ради, в якому містилось питання щодо внесення змін до договорів оренди земельних ділянок ПАТ "Першотравенський завод електротехнічного фарфору" було оприлюднено на інформаційному стенді Першотравенської селищної ради 09.02.2017р, що вбачається з довідки №452 від 21.02.2018р (а.с.197).

У даному випадку, вказане розпорядження було видано за один день до скликання сесії, що не суперечить ч.10 ст.16 Закону України "Про місцеве самоврядування" та пп.12. п.2.18. Регламенту роботи Першотравенської селищної ради.

Як встановлено судом, рішення Першотравенської селищної ради №155 від 10.02.2017 року "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок ПАТ "Першотравенський завод електротехнічного фарфору", яким відповідно до пункту 8 підрозділу 6 Перехідних положень Податкового кодексу України (в редакції Закону України від 20.12.2016 №1791-VII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році"), на виконання пункту 289.3, статті 289 Податкового кодексу України, ст.93 Земельного кодексу України, ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та протоколу громадських слухань вирішено внести зміни до п.п.1.4 та 3.1 договорів оренди №1/248 від 01.08.2014р, №2/249 від 01.08.2014р, №3/251 від 01.08.2014р, №4/252 від 01.08.2014р, №5/253 від 01.08.2014р, №6/254 від 01.08.2014р, №7/255 від 01.08.2014р, №8/256 від 01.08.2014р, №9/242 від 01.08.2014р., №10/244 від 01.08.2014р та договір оренди б/н від 15.03.2005р (п.5 та п.9 договору) щодо встановлення нормативно грошової оцінки земельних ділянок та орендної плати в розмірі 12% від нормативно грошової оцінки (а.с.12-14).

Відповідно до пп.11 п.2.24 Регламенту роботи Першотравенської селищної ради рішення шістнадцятої позачергової сесії селищної ради сьомого скликання від 10.02.2017р року №155 про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок ПАТ "Першотравенський завод електротехнічного фарфору" було надіслано позивачу в п'ятиденний термін, що підтверджується листом №85 від 15.02.2016 року з описом вкладення у цінний лист за №1274600171174 (а.с.198-199), отримання якого не заперечується позивачем.

Поряд з цим, судом встановлено, що рішенням тринадцятої позачергової сесії Першотравенської селищної ради №141 від 22.12.2016р затверджено "Положення про порядок визначення розміру орендної плати при укладанні договорів оренди землі в смт.Першотравенськ", відповідно до п.1.1 якого, дане положення розроблено з метою створення єдиних організаційно-правових та економічних засад визначення та справляння орендної плати за земельні ділянки, орендодавцем яких згідно із земельним законодавством виступає Першотравенська селищна рада, створення сприятливих умов для раціонального використання земельних ділянок орендарями та забезпечення додаткових надходжень до селищного бюджету платежів за оренду землі (а.с.54, 192-194).

Базою для обчислення орендної плати є нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка надається в оренду. Розмір орендної плати за земельні ділянки встановлюється відповідно до їх функціонального призначення у розрізі економіко-планувальних зон смт.Першотравенськ згідно з грошовою оцінкою. Показники оцінки підлягають щорічного станом на 1 січня уточнення на коефіцієнт індексації відповідно до порядку, встановленого чинним законодавством. У договорі оренди враховується останній коефіцієнт індексації, від якого розраховано таку оцінку та з якого року вона діє (п. 2.3 положення).

Так, пунктом 2.4 Положення про порядок визначення розміру орендної плати при укладені договорів оренди землі в смт.Першотравенськ встановлено, що розмір річної орендної плати встановлюється на рівні, зокрема, 12% від нормативної грошової оцінки землі для суб'єктів підприємницької діяльності, будівлі, яких розміщено в центральній частині селища мають максимально сприятливі умови для ведення підприємницької діяльності (під'їзді шляхи з твердим покриттям та оптимальне вирішення проблем з наданням з водопостачання та водовідведення).

Як вбачається з пояснень відповідача від 20.02.2018р., орендовані ПАТ "Першотравенський завод електротехнічного фарфору" мають саме таке розташування, оскільки знаходиться в центрі селища Першотравенськ.

Рішення про зміну розміру орендної плати за земельну ділянку приймає сесія Першотравенської селищної ради відповідним рішенням за поданням спеціаліста з земельних питань селищної ради (п.2.6 положення).

Пунктами 4.1, 4.2 положення, також передбачено, що встановлений згідно з розділом ІІ цього положення розмір орендної плати підлягає обов`язковому перегляду у разі: а) зміни функціонального використання земельної ділянки, передбаченого договором; зміни розміру земельного податку; змін в діючому законодавстві; змін нормативної грошової оцінки; д) підвищення цін і тарифів, встановлених законодавством. Розмір орендної плати не є сталим та змінюється у зв`язку з проведенням щорічної індексації грошової оцінки.

Проаналізувавши положення зазначеного законодавства України, суд зазначає, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, що, в свою чергу, свідчить про наявність підстав для перегляду розміру орендної плати - у разі зміни її граничного розміру. При цьому, укладені між сторонами договори передбачають можливість збільшення розміру орендної плати.

У даному випадку, розмір орендної плати (12%), який встановлено в оспорюваному рішенні, визначено у межах граничних розмірів платежу за оренду земельної ділянки державної чи комунальної власності, передбачених статтею 288 Податкового кодексу України. Так, вказаний розмір був встановлений на рівні допустимого рівня орендної плати, встановленого вищезазначеної нормою Податкового кодексу України, у розмірі 12 відсотків від нормативної грошової оцінки вищезазначеної земельної ділянки. Даний розмір також узгоджується з приписами статті 21 Закону України "Про оренду землі".

При цьому, відповідно до пункту 2.6. Положення про порядок визначення розміру орендної плати при укладені договорів оренди землі в смт.Першотравенськ передбачено, що при встановлені розміру відсотка нормативної грошової оцінки сесія Першотравенської селищної ради має право знизити його розмір від передбаченого в п.2.4. Положення, але не нижче 3% від нормативної грошової оцінки землі, у таких випадках: на земельній ділянці розміщений соціально значимий об'єкт для селища; на земельній ділянці, ведеться реконструкція, будівництво та не здійснюється господарська діяльність; на земельній ділянці власник, якої знаходиться у скрутному фінансовому становищі (за умови подання відповідних документів).

Однак, як вказав у письмових поясненнях від 20.02.2018р відповідач, що також було підтверджено представником позивача в судовому засіданні 23.03.2018р, позивач не звертався до відповідача щодо зменшення розміру відсотка нормативної грошової оцінки для визначення розміру орендної плати у зв'язку з скрутним матеріальним становищем позивача; документи про тяжкий фінансовий стан Публічним акціонерним товариством "Першотравенський завод електротехнічного фарфору" до Першотравенської селищної ради не надавались.

Конституційний Суд України у своєму рішенні від 16.04.2009р. у справі №1-9/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До нормативних належать акти, які встановлюють, змінюють чи припиняють норми права, мають локальний характер, розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово, а ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб'єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію.

Поняття регуляторного акту визначено в ст.1 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", згідно якої регуляторний акт - це прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання; прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб'єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом.

Органи місцевого самоврядування, відповідно до положень Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" відносяться до регуляторних органів.

Статтями 8,9 ст.12 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" врегульовано питання підготовки аналізу регуляторного впливу та оприлюднення проектів регуляторних актів з метою одержання зауважень і пропозицій. Так, аналіз регуляторного впливу готується до оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень та пропозицій. Кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань. Про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій розробник цього проекту повідомляє у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону.

Відповідно до ч.5 ст.12 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" встановлено, що регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.

Стаття 13 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" визначені способи оприлюднення документів, підготовлених у процесі здійснення регуляторної діяльності.

Тобто, на законодавчому рівні закріплена чітка процедура розроблення та затвердження органом місцевого самоврядування власних регуляторних актів, зокрема й обов'язок оприлюднювати відповідні регуляторні акти для можливості набрання ними чинності та подальшого застосування виключно в порядку та у спосіб, визначений законодавством.

Однак, у даному випадку, рішення Першотравенської селищної ради "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок ПАТ "Першотравенський завод електротехнічного фарфору" №155 від 10.02.2017р за своєю правовою природою не можна вважати регуляторним актом в розумінні положень Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", оскільки оспорюваним рішенням були затверджені нормативно грошова оцінка земельних ділянок та розмір орендної плати для конкретного суб'єкта господарювання та який розрахований на одноразове застосування. За таких обставин, посилання позивача на недотримання відповідачем порядку підготовки та розгляду оспорюваного рішення у зв'язку з не направленням позивачу економічних розрахунків та обґрунтування необхідності підвищення орендної плати разом із запрошенням прийняти участь у сесії, чим позбавлено позивача можливості зробити зустрічну пропозицію, не приймаються судом до уваги.

Частиною 1 статті 21 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) передбачено, що суд визнає недійсним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Статтею 15 Цивільного кодексу України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

У відповідності до ч.3 ст.152 Земельного кодексу України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом ч.2 ст.144 Конституції України та ч.10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з мотивів невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними з ініціативи заінтересованих осіб в судовому порядку.

Як встановлено судом, у даному випадку, при прийнятті оспорюваного рішення встановлена ставка орендної плати у розмірі 12% від нормативно-грошової оцінки землі, Першотравенська селищна рада не вийшла за межі наданих їй повноважень, визначених ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", а також не порушила вимоги ст.19 Конституції України, яка зобов'язує органи місцевої влади та їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.

Відповідно до вимог статей 73, 74, 86 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

З огляду на вищевикладене, вимога позивача про скасування рішення Першотравенської селищної ради №155 від 10.02.2017р "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок ПАТ "Першотравенський завод електротехнічного фарфору" не підлягає задоволенню, оскільки, матеріалами справи, наданими доказами та поясненнями представника позивача, не доведено суду, що оспорюване рішення не відповідає вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, та, як наслідок, порушує права та охоронювані інтереси позивача. У задоволенні позову слід відмовити.

Судові витрати, відповідно до ст.129 ГПК України, у зв'язку з відмовою у задоволенні позовних вимог покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст.123, 129, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено: 02.04.18

Суддя Кравець С.Г.

Віддрукувати:

1 - до справи,

2,3 - сторонам (рек. з пов.)

СудГосподарський суд Житомирської області
Дата ухвалення рішення23.03.2018
Оприлюднено02.04.2018
Номер документу73096559
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —906/1060/17

Рішення від 23.03.2018

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 22.02.2018

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 08.02.2018

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 18.01.2018

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 19.12.2017

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

Ухвала від 01.12.2017

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Кравець С.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні