СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
02 квітня 2018 р. Справа № 818/480/18
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Кунець О.М.,
за участю секретаря судового засідання - Токар Ю.В.,
представника позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми клопотання Державного реєстратора Буйвалівської сільської ради Кролевецького району Сумської області ОСОБА_3 та Приватного підприємства "Мир-21", про закриття провадження у справі №818/480/18
за позовною заявою Товариство з обмеженою відповідальністю "МИР-12"
до Державний реєстратор Буйвалівської сільської ради Кролевецького району Сумської області ОСОБА_3
третя особа Приватне підприємство "Мир-21", ОСОБА_4
про визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "МИР-12", звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державного реєстратора Буйвалівської сільської ради Кролевецького району Сумської області ОСОБА_3, треті особи - Приватне підприємство "МИР-21", ОСОБА_4 про визнання протиправним та скасування рішення Державного реєстратора Буйвалівської сільської ради Кролевецького району Сумської області ОСОБА_3 про державну реєстрацію речових прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер 34596632 від 03.04.2017 р., а саме: права оренди земельної ділянки під кадастровим номером 5923884800:07:002:0183 за Приватним підприємством "МИР-21".
28.02.2018 представником відповідача було подано до суду письмове заперечення, у якому, серед іншого, заявлено клопотання про закриття провадження у справі з підстав, визначених у п.1 ч.1 ст.238 КАС України (а.с.41-42). Клопотання мотивоване тим, що на думку відповідача даний спір заявлений з підстав порушення права користування земельною ділянкою та стосується не оскарження рішення суб'єкта владних повноважень, а фактично оспорюваного речового права ПП "Мир-21" та укладеного з ОСОБА_4 договору оренди землі, що свідчить про право цивільне. Тому, відповідно до ч.1 ст.19 Цивільного процесуального кодексу України має розглядатися в порядку цивільного судочинства.
28.02.2018 від третьої особи надійшло клопотання про закриття провадження у справі №818/480/18, оскільки дану справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства (а.с.44-45).
06.03.2018 представником позивача подано письмовий виклад позиції позивача відносно заявлених клопотань про закриття провадження у справі №818/480/18 (а.с.52-55). Зокрема, представник позивачу зазначає, що предметом даної справи є оскарження дій державного реєстратора, який у даних правовідносинах виступає суб'єктом владних повноважень. Тому, на думку представника позивача, дана категорія справ підсудна адміністративним судам.
У судовому засіданні представник відповідача клопотання про закриття провадження підтримав в повному обсязі.
Представник позивача у судовому засіданні заперечив проти клопотання відповідача про закриття провадження у справі, зазначив, що відповідно до рішення Конституційного суду України №10-рп/2010 від 01.04.2010 року положення Кодексу адміністративного судочинства України стосовно поширення компетенції адміністративних судів на "спори фізичних і юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності" слід розуміти так, що до публічно-правових спорів, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів, належать і земельні спори фізичних чи юридичних осіб з органом місцевого самоврядування як суб'єктом владних повноважень, пов'язані з оскарженням його рішень, дій чи бездіяльності.
Суд, розглянувши клопотання Державного реєстратора Буйвалівської сільської ради Кролевецького району Сумської області ОСОБА_3 та Приватного підприємства "Мир-21" про закриття провадження у справі, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові матеріали справи, відмовляє у їх задоволенні, виходячи з наступного.
Як встановлено у судовому засіданні, що 01.02.2008 р. між громадянкою ОСОБА_4 та Сільськогосподарським закритим акціонерним товариством МИР , правонаступником якого є Товариство з обмеженою відповідальністю "МИР-12 (а.с.16-25) було укладено договір оренди землі - земельної ділянки під кадастровим номером 5923884800:07:002:0183, яка розташована на території Мазівської сільської ради Путивльського району Сумської області, строком на 10 років. Вказаний договір оренди зареєстрований у Путивльському районному реєстраційному відділенні Сумської регіональної філії державного підприємства Центр ДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсах за №040963300164 від 08 січня 2009 року (а.с.11-14).
Як вбачається зі змісту вищевказаного договору оренди землі, державна реєстрація якого була проведена 08 січня 2009 року, він є чинним на даний час, сторонами достроково не розривався, недійсним не визнавався.
Однак, позивачу стало відомо що, вищевказана земельна ділянка, яка використовуються позивачем на підставі укладеного з ОСОБА_4 та чинного договору оренди землі, вдруге передана вищевказаним власником земельної ділянки в оренду іншому користувачу - Приватному підприємству МИР-21 , що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (а.с.15).
З ОСОБА_1 встановлено, що державну реєстрацію речових прав, а саме: права оренди, орендованих Товариством земельних ділянок за новим орендарем - ПП МИР-21 , було здійснено державним реєстратором Буйвалівської сільської ради Кролевецького району Сумської області ОСОБА_3, як суб'єктом державної реєстрації прав.
Позивач вважає, що рішення державного реєстратора Буйвалівської сільської ради Кролевецького району Сумської області ОСОБА_3, як особи, що здійснювала державну реєстрацію речового права оренди землі за ПП МИР-21 на земельну ділянку, яку орендує ТОВ "Мир-12" є незаконними, а тому підлягають скасуванню.
Відмовляючи у задоволенні клопотання про закриття провадження у справі, суд зазначає наступне.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.4 КАС України публічно-правовий спір - спір, у якому:
хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв'язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або
хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов'язує надавати такі послуги виключно суб'єкта владних повноважень, і спір виник у зв'язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або
хоча б одна сторона є суб'єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв'язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб'єкта владних повноважень або іншої особи;
Пунктом 1 частини 1 статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, розміщене на території України, та обтяжень таких прав.
В статті 2 цього Закону, зокрема, визначено, що:
державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;
державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав;
територіальні органи Міністерства юстиції України - територіальні органи Міністерства юстиції України, що забезпечують реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі;
реєстраційна справа - сукупність документів, на підставі яких проведено реєстраційні дії, а також документів, сформованих у процесі проведення таких реєстраційних дій, що зберігаються у паперовій та електронній формі.
Однією із засад державної реєстрації прав, згідно статті 3 Закону №1952-IV, є гарантування державою об'єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження.
В статті 6 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що організаційну систему державної реєстрації прав становлять:
1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи;
2) суб'єкти державної реєстрації прав:
виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації;
акредитовані суб'єкти;
3) державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори).
В Прикінцевих та перехідних положення Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" № 834-VIII від 25.11.2015 року було, зокрема, встановлено, що у разі забезпечення виконавчими органами сільських, селищних та міських рад, Київською, Севастопольською міськими, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями умов, необхідних для реалізації повноважень, передбачених Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", за рішенням Кабінету Міністрів України такі органи можуть наділятися повноваженнями суб'єктів державної реєстрації прав на відповідній адміністративно-територіальній одиниці до 1 січня 2016 року.
З аналізу вищенаведених правових норм слідує, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно є делегованою державою владною управлінською функцією, яка направлена на офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Оскільки в позові заявлено вимоги про визнання протиправним і скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, суд визнає, що в цій ситуації державний реєстратор діяв як суб'єкт владних повноважень і тому ця справа є адміністративною і підсудна окружному адміністративною суду.
Крім того, предметом розгляду даної справи є оскарження дій державного реєстратора щодо реєстрації права оренди земельної ділянки, а не цивільно-правові відносини між позивачем та третіми особами.
Аналогічна позиція викладена у рішенні Конституційний Суд України №10-рп/2010 від 01.04.2010 року, де зазначено, що положення пункту 1 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України стосовно поширення компетенції адміністративних судів на „спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності« слід розуміти так, що до публічно-правових спорів, на які поширюється юрисдикція адміністративних судів, належать і земельні спори фізичних чи юридичних осіб з органом місцевого самоврядування як суб'єктом владних повноважень, пов'язані з оскарженням його рішень, дій чи бездіяльності.
Таким чином, правовідносини у даній справі пов'язані з оскарженням рішень, дій чи бездіяльності суб'єкту владних повноважень, тобто відносяться до публічно-правових спорів.
Керуючись ст. ст. 19, 238, 248 КАС України, суд, -
У Х В А Л И В:
У задоволенні клопотання Державного реєстратора Буйвалівської сільської ради Кролевецького району Сумської області ОСОБА_3 та Приватного підприємства "Мир-21" про закриття провадження по адміністративній справі № 818/480/18 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "МИР-12" до Державного реєстратора Буйвалівської сільської ради Кролевецького району Сумської області ОСОБА_3, третя особа - Приватне підприємство "Мир-21", ОСОБА_4 про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Повний текст ухвали складено 06.04.2018 року.
Суддя О.М. Кунець
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.04.2018 |
Оприлюднено | 11.04.2018 |
Номер документу | 73241475 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.М. Кунець
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні