ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 квітня 2018 року Справа № 926/75/18
Господарським судом Чернівецької області у складі головуючого судді Миронюка С.О за участю секретаря судового засідання Марущак Л.В.
розглянуто у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу № 926/75/18
за позовом Житлово-будівельного товариства-75
до Чернівецької міської ради
про визнання недійсним договору
за участю третьої особи без самостійних вимог на стороні відповідача ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю Будівельної фірми Чернівціжитлобуд
Суддя С.О. Миронюк
Представники сторін:
Від позивача - ОСОБА_2 - представник.
Від відповідача - не з'явився.
Від третьої особи - ОСОБА_3 - керівник.
ОСОБА_4 - представник.
СУТЬ СПОРУ: Житлово-будівельне товариство-75 звернулось з позовом до Чернівецької міської ради про визнання недійсним ОСОБА_5 про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Чернівці № 774 від 16.09.2016 р.
Позовні вимоги позивач обґрунтовує відсутністю у Житлово-будівельного товариства-75 достатньої дієздатності на момент підписання ОСОБА_5 про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Чернівці № 774 від 16.09.2016 р.
Провадження у справі відкрито ухвалою господарського суду Чернівецької області від 23.01.2018 р., залучено до участі у даній справі в якості третьої особи без самостійних вимог на стороні відповідача ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю Будівельну фірму Чернівціжитлобуд (58000, м. Чернівці, провул. Індустріальний, 2, код ЄДРПОУ 31289632), підготовче судове засідання призначено на 13.02.2018 р.
13.02.2018 р. третя особа подала письмові пояснення на позовну заяву які судом долучені до матеріалів справи.
Ухвалою суду від 13.02.2018 р. підготовче провадження відкладено на 28.02.2018 р. в зв'язку з неявкою представника відповідача в судове засідання.
28.02.2018 р. від відповідача надійшло клопотання про відкладення судового засідання у зв'язку із зайнятістю його представника в іншій справі за межами Чернівецької області.
Ухвалою суду від 28.02.2018 р. відкладено підготовче засідання на 15.03.2018 р.
В судовому засіданні 15.03.2018 р. представник позивача звернувся з усним клопотанням про виклик свідків.
Представником відповідача 15.03.2018 р. подано відзив на позов в якому просить суд в задоволенні позову відмовити.
15.03.2018 р. оголошено перерву до 21.03.2018 р.
19.03.2018 р. представник позивача звернувся з письмовим клопотанням про виклик свідків, зокрема, просить викликати для допиту в якості свідків: ОСОБА_6 ІНФОРМАЦІЯ_1, що проживає у ІНФОРМАЦІЯ_2 Н з 24.06.2014 р. по 16.06.2017 р. працював директором департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради та ОСОБА_7 ІНФОРМАЦІЯ_3 яка працює начальником інспекції державного-архітектурно будівельного контролю Чернівецької міської ради, оскільки зазначеним вищим особам відомо про важливі обставини які мають значення для розгляду даної справи.
Представники відповідача та третьої особи в задоволенні клопотання про виклик свідків просили відмовити.
Ухвалою суду від 21.03.2018 р. закрито підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду по суті на 03.04.2018 р. та викликано в якості свідка ОСОБА_6 ІНФОРМАЦІЯ_1, що проживає у ІНФОРМАЦІЯ_2 Н.
В судове засідання 03.04.2018 р. свідок ОСОБА_6 не з'явився.
Представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі.
Відповідач, належним чином повідомлений про час і місце розгляду справи (ухвала суду про відкриття провадження у справі від 23.01.2018 року, ухвали суду про відкладення підготовчого засідання від 13.02.2018 року та від 28.02.2018 року, ухвала про закриття підготовчого провадження і призначення справи до судового розгляду по суті від 21.03.2018 року надіслані на адресу відповідача, зазначену в позовній заяві, а саме: пл. Центральна, 1, м. Чернівці, 58000, та підтверджену відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань), у засідання суду 03.04.2018 року, явку уповноваженого представника не забезпечив. Із заявами, клопотаннями до суду не звертався. На адресу господарського суду, 29.03.2018 р. повернулось повідомлення про вручення поштового відправлення з відміткою про отримання відповідачем ухвали господарського суд від 21.03.2018 р.
З даного приводу суд зазначає, що у випадку нез'явлення у засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них, справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
Представники третьої особи в задоволені позову просили відмовити з підстав зазначених у письмових поясненнях від 09.02.2018 р.
Розглянувши подані документи і матеріали справи, заслухавши представників позивача та третьої особи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позовна вимога, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення по суті, суд -
ВСТАНОВИВ:
22.11.2007 р. між Чернівецькою міською радою (Орендодавець) та Житлово-будівельним товариством ЖБТ-75 (Орендар) укладений Договір оренди земельної ділянки площею 0,3979 га за адресою: вул. Рівненська, 12-А, м. Чернівці. Дана земельна ділянка була передана Житлово-будівельному товариству-75 в користування за актом прийому-передачі від 22.11.2007 р.
15.01.2013 р. між Житлово-будівельним товариством ЖБТ-75 (Сторона-1) та ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю Будівельною фірмою Чернівціжитлобуд (Сторона-2) укладений Договір про будівництво житлового будинку по вул. Рівненська, 12-А, м. Чернівці, за яким Сторона-1 виступає замовником будівництва, а Сторона-2 є забудовником-генпідрядником багатоквартирного житлового будинку.
Відповідно п. 2.7. ОСОБА_5 Житлово-будівельне товариство ЖБТ-75 зобов'язане прийняти на баланс у власність зданий об'єкт (багатоквартирний житловий будинок).
16.09.2016 р. між Чернівецькою міською радою (надалі - Міська рада) та Житлово-будівельним товариством ЖБТ-75 (надалі - Замовник) укладений Договір про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Чернівці № 774.
За п.1.1. ОСОБА_5, Замовник зобов'язується взяти участь розвитку інфраструктури міста при здійсненні: будівництва багатоквартирного житлового будинку з підземним паркінгом по вул. Рівненській, 12-а.
Чернівецька міська рада за цим договором зобов'язується використати отримані від замовника кошти виключно на розвиток інфраструктури міста Чернівці (п.1.2 ОСОБА_5).
Пунктами 2.1., 2.2 ОСОБА_5 встановлено, що пайова участь Замовника у розвитку інфраструктури міста Чернівці полягає у перерахуванні до бюджету розвитку міст коштів у розмірі, в порядку та на умовах, визначених договором. Кошти пайового внеску на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Чернівці у розмірі 1 415 817, 12 грн. підлягають до сплати Замовником відповідно до розрахунку, який є невід'ємною частиною цього ОСОБА_5 (додаток 1).
Відповідно до п.2.3. ОСОБА_5 пайовий внесок сплачується Замовником до 30.08.2017 р. у грошовій безготівковій формі, шляхом перерахування коштів за вказаними у договорі реквізитами.
Одночасно пунктом 4.2 ОСОБА_5 встановлено, що сплата пайового внеску повинна бути здійснена в повному обсязі до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію.
За змістом положень ч.1 ст.40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , порядок залучення, розрахунку розміру і використання коштів пайове участі у розвитку інфраструктури населеного пункту встановлюють органи місцевого самоврядування відповідно до цього Закону.
На виконання вищевказаних вимог рішенням Чернівецької міської ради від 24.12.2015 р. № 54 затверджено Положення про порядок пайової участі замовників розвитку інфраструктури міста Чернівці (далі - Положення).
Відповідно до ч. 3 ст.40 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності пайова участь у розвитку інфраструктури населеного пункту полягає у перерахуванні замовником до прийняття об'єкта будівництва в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для створення і розвитку зазначеної інфраструктури.
Аналогічні положення щодо порядку сплати коштів пайової участі визначені п.п. 1.5, 3.6 вищевказаного положення Позивача.
Частиною 11 ст.40 Про регулювання містобудівної діяльності встановлено, що інформація щодо договору про пайову участь у розвитку інфраструктури населеного пункту та його виконання зазначається у декларації про готовність об'єкта до експлуатації або в акті готовності об'єкта до експлуатації.
20.09.2016 р. інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю Чернівецької міської ради зареєстровано за № ЧВ 143162642023 декларацію про готовність до експлуатації багатоквартирного житлового будинку з підземним паркінгом по вул. Рівненській, 12-а в м. Чернівці, замовником якого є житлово-будівельне товариство ЖБТ-75 .
Пунктом 3.7 Положення встановлено, що інформація про договір про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Чернівці та його виконання зазначається замовником у декларації про готовність об'єкта до експлуатації.
Замовником в п.22 Декларації про готовність об'єкту до експлуатації зазначено, що кошти пайової участі у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту відповідно до договору № 774 від 16.09.2016 сплачені в повному обсязі відповідно до платіжного доручення № 20/16 від 01.09.2016.
Рішенням Господарського суду Чернівецької області від 26.06.2017 р. по справі № 926/1814/17 (суддя Дутка В.В.) встановлено, що згідно з даними виписки з казначейського рахунку Замовним сплачено лише 1000,00 грн., а тому стягнуто з Житлово-будівельного товариства ЖБТ-75 заборгованість за ОСОБА_5 про пайову участь у розвитку інфраструктури міста Чернівці від 16.09.16 № 774 в розмірі 1414817,12 грн., пеню в сумі 200087,06 грн. та штраф в сумі 42444,51 грн.
Статтею 27-1 Закону України Про планування та забудову територій визначено, що замовник, який має намір здійснити будівництво об'єкта містобудування у населеному пункті, зобов'язаний взяти участь у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті. Пайова участь (внесок) замовника у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту полягає у відрахуванні замовником після прийняття об'єкта в експлуатацію до відповідного місцевого бюджету коштів для забезпечення створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту.
Величина пайової участі (внеску) замовника у створенні інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури населеного пункту визначається у договорі, укладеному з органом місцевого самоврядування, відповідно до встановленого органом місцевого самоврядування розміру пайової участі (внеску) замовника від загальної кошторисної вартості будівництва (реконструкції) об'єкта містобудування, визначеної згідно з державними будівельними нормами, без урахування витрат з придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішньо- та позамайданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій.
Пайовий внесок сплачується в повній сумі єдиним платежем або частинами за графіком, що визначається договором. Граничний термін сплати пайового внеску не повинен перевищувати одного місяця після прийняття об'єкта містобудування в експлуатацію.
З метою вдосконалення механізмів регулювання організаційно правових відносин, пов'язаних із залученням замовників до пайової участі у розвитку інфраструктури міста, рішенням Чернівецької міської ради VI скликання від 25.07.2013 року № 926 затверджено Положення про порядок пайової участі замовників у розвитку інфраструктури м. Чернівців (далі Положення).
У п.п. 1.4 1.4.2 Положення зазначено, що дія Положення поширюється на всіх замовників, незалежно від форми власності (крім випадків, передбачених пунктом 1.7 цього Положення), які: мають намір здійснити будівництво (реконструкцію, капітальний ремонт) об'єктів у м. Чернівцях. Здійснили будівництво (реконструкцію, капітальний ремонт) об'єктів, при цьому, не уклавши договір про пайову участь у розвитку інфраструктури м. Чернівців, або здають (здали) їх в експлуатацію після набрання чинності Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , не надавши своєчасно належним чином у встановленому законодавством порядку заяву (клопотання) до Уповноваженого органу містобудування та архітектури щодо здійснення такого будівництва (самовільно збудовані об'єкти) і при спорудженні яких не було вирішене питання прийняття пайової участі. При цьому розмір пайового внеску рівний розміру, передбаченому цим Положенням.
Пайова участь замовника у розвитку інфраструктури м. Чернівці полягає у перерахуванні ним до прийняття об'єкта будівництва експлуатацію коштів до бюджету розвитку міста (п. 1.5. Положення).
Розмір пайової участі замовника у розвитку інфраструктури міста з урахуванням не заборонених законом інших відрахувань, встановлених міською радою, становить: 10 відсотків загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта містобудування для нежитлових будівель та/або споруд; 4 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта для житлових будинків (п.2.1 Положення).
Пунктом 2.2 Положення визначено, що величина пайової участі (внеску) замовника визначається у договорі, укладеному між замовником та міською радою (відповідно до встановленого цим Положенням розміру пайової участі) з урахуванням загальної кошторисної вартості будівництва об'єкта, визначеної згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами. При цьому не враховуються витрати на придбання та виділення земельної ділянки, звільнення будівельного майданчика від будівель, споруд та інженерних мереж, влаштування внутрішніх і поза майданчикових інженерних мереж і споруд та транспортних комунікацій.
За приписами ст. 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість сторін, що виражає узгоджену волю сторін, яка спрямована на досягнення конкретної мети, тобто договір це юридичний факт, на підставі якого виникають цивільні права та обов'язки.
Укладення господарського договору за приписами ч. 3 ст. 179 Господарського кодексу України є обов'язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов'язком для суб'єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладення договору для певних категорій суб'єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 187 Господарського кодексу України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов'язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.
На момент укладання оспорюваного позивачем ОСОБА_5 № 774 від 16.09.2016 року про пайову участь у розвиток інфраструктури м. Чернівці, позивач керувався Статутом (дата реєстрації 24.01.2007 р. за № 10381020000003965), яким передбачено, що власником будинку в стадії будівництва та після здачі будинку в експлуатацію є Житлово-будівельне товариство ЖБТ-75 (п. 5 Розділ ІІІ Статуту).
В подальшому загальними зборами членів Житлово-будівельного товариства ЖБТ-75 було внесено зміни до Статуту товариства (дата реєстрації 07.06.2012 р. за № 10381050002003965), зокрема Розділ ІІІ, пункт 5 після крапки доповнено словами Власником будівництва на період будівництва у відповідності договору може бути будівельна фірма, яка здійснює його зведення .
В матеріалах справи відсутні докази передачі Житлово-будівельним товариством ЖБТ-75 прав власності ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю Будівельній фірмі Чернівціжитлобуд на багатоквартирний будинок по вул. Рівненській, 12-а. у м. Чернівці. Зазначення в Статуті товариства такої можливості не є доказом набуття чи припинення права власності у відповідності до діючого законодавства.
Доводи позивача про відсутність достатньої дієздатності на момент укладання оспорюваного договору, які містяться у позовній заяві спростовуються матеріалами справи, є необґрунтованими та безпідставними.
Згідно п. 4 частини третьої статті 129 Конституції України та ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
За приписами статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. (ст. 77 Господарського процесуального кодексу України).
Згідно ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд оцінює доказ за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
З огляду на вказані обставини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги не ґрунтуються на чинному законодавстві України, а тому в їх задоволенні належить відмовити.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору, покладаються на позивача.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 2, 4, 5, 194, 196, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
В И Р І Ш И В :
У задоволенні позовних вимог відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://cv.arbitr.gov.ua/sud5027/.
Повний текст рішення складено та підписано 06.04.2018 року.
Суддя С.О. Миронюк
Суд | Господарський суд Чернівецької області |
Дата ухвалення рішення | 03.04.2018 |
Оприлюднено | 11.04.2018 |
Номер документу | 73247657 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Миронюк Сергій Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні