ПОСТАНОВА
Іменем України
04 квітня 2018 року
Київ
справа №805/339/17-а
адміністративне провадження №К/9901/19112/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Юрченко В.П., суддів - Васильєвої І.А., Пасічник С.С., розглянувши попередньому судовому засіданні касаційну скаргуБахмутської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби України у Донецькій області (далі - ОДПІ) на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28 лютого 2017 року (Головуючий суддя - Г.П. Бабаш) та ухвалуДонецького апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2017 року (колегія у складі суддів: О.О. Чебанов, І.В. Сіваченко, О.О. Шишов) у справі № 805/339/17-а за позовомДитячої бібліотеки м. Світлодарська доОДПІ провизнання нечинним акту, скасування рішень,
ВСТАНОВИВ:
Дитяча бібліотека м. Світлодарська звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з позовом, в якому просила визнати нечинним акт ОДПІ (замінено з Артемівської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області) №2411/05-02-13-02/26287803 від 15.11.2016 Про результати камеральної перевірки за неподання, несвоєчасне подання, не подання за не встановленою формою звітності, передбаченої Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування № 2464 від 08.07.2010 (далі - Закон № 2464 -VI ), за звітний період з 01.01.2015 по 31.01.2015; скасувати рішення ОДПІ від 15.11.2016 №0010851302, №0010831302.
Позов обґрунтовано тим, що відповідач всупереч приписів Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02.09.2014 №1669-VII (далі - Закон №1669-VII) протиправно визначив йому фінансові санкції за несвоєчасне подання звітності з Єдиного внеску (далі - ЄВ) за січень 2015 року, оскільки перебуває на обліку в органах доходів і зборів, які розташовані у населених пунктах на території яких здійснювалась антитерористична операція, - м. Світлодарськ.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 28.02.2017, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 20.06.2017 позов задоволено частково. Скасовано рішення ОДПІ від 15.11.2015 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) ЄВ №0010851302 та рішення від 15.11.2015 №0010831302 про застосування штрафних санкцій за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності, передбаченої Законом № 2464. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено .
Задовольняючи позовні вимоги, суди зазначили, що позивач звільнений від відповідальності через невиконання приписів частини другої статті 6 Закону № 2464, оскільки перебуває на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону № 1669-VII, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014, яка на даний час триває. При цьому, відмовляючи у задоволенні позову в частині визнання нечинним акту, суди вказали, що він не порушує право позивача, так як не породжує для підприємства певних правових наслідків і не має зобов'язального характеру.
Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач подав касаційну скаргу, в якій просить їх скасувати та відмовити у задоволенні позовної заяви, оскільки вважає, що судами не було враховано, що позивач, не маючи сертифікату Торгово-промислової палати України, всупереч Закону № 2464-VI порушив терміни сплати ЄВ, що є наслідком застосування до нього фінансових санкції.
Від позивача відзиву на касаційну скаргу відповідача не надходило, що не перешкоджає її розгляду по суті.
14.07.2017 Вищим адміністративним судом України, касаційне провадження за касаційною скаргою ОДПІ відкрито.
13.07.2017 касаційна скарга передана на розгляд судді Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду Юрченко В.П. в порядку пункту четвертого частини першої розділу 7 Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства у редакції Закону від 03.10.2017 № 2147.
Переглянувши судові рішення в межах доводів касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги, з огляду на наступне.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що згідно проведеної ОДПІ камеральної перевірки виконання позивачем вимог Закону № 2464-VI, встановлено порушення термінів надання звітності за січень 2015 року, у зв'язку із чим складено акт №2411/05-02-13-02/26287803 від 15.11.2016.
На підставі вказаного акта відповідачем винесено рішення №0010851302 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, яким позивачу нараховано штраф за період з 18.03.2015 по 28.10.2016 у розмірі 9412 грн. 34 коп. (20%) та пеню у розмірі 1100 грн. 96 коп. (0,1%), та рішення №0010831302 про застосування штрафних санкцій за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності, передбаченої Законом 2464-VI, яким позивачу нараховано штраф у розмірі 170 грн. 00 коп. За результатами адміністративного оскарження дані рішення залишені без змін.
Дитяча бібліотека м. Світлодарська перебуває на обліку в Бахмутскій ОДПІ Головного управління ДФС у Донецькій області (м. Бахмут, до перейменування м. Артемівськ).
ЄВ на загальнообов'язкове державне соціальне страхування - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування (пункту 2 частини першої статті 1 Закону №2464-VI).
Частиною другою статті 6 Закону №2464-VI передбачено, що платник ЄВ зобов'язаний, зокрема, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.
Відповідно до частини восьмої статті 9 Закону № 2464-VI платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.
Відповідно до частини одинадцятої статті 9 Закону № 2464-VI у разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.
Указом Президента України від 14.04.2014 №405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України та розпочато проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.
З метою забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення, Верховною Радою України прийнято Закон №1669-VII, яким, крім іншого, внесені зміни до Закону № 2464-VI та доповнено його розділ VIII Прикінцеві та перехідні положення п. 9-3, який передбачає, що платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції , де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14.04.2014 №405/2014, звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , на період з 14.04.2014 до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.
Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.
Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14.04.2014 до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.
З аналізу зазначених норм чинного на момент виникнення спірних правовідносин законодавства вбачається, що підставою для звільнення платників ЄВ від відповідальності за невиконання вимог законодавства щодо його (внеску) вчасної сплати, є факт перебування такого платника на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводиться антитерористичної операція.
Розпорядженням від 30.10.2014 № 1053-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція Кабінет Міністрів України затвердив перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція. Згідно з додатком до вказаного Розпорядження до зазначених населених пунктів належить в тому числі і місто Артемівськ (перейменований на м. Бахмут).
Згідно з додатком до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 № 1275-р, місто Артемівськ (м. Бахмут) віднесено до населених пунктів де здійснювалася антитерористична операція.
Таким чином, на час виникнення спірних правовідносин, позивач перебував на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводиться антитерористичної операція, тому згідно із положеннями Закону №1669-VII не несе фінансової відповідальності за порушення вимог Закону № 2464-VI в частині несвоєчасної або не в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.
Варто зазначити, що, враховуючи характер спірних правовідносин як у даній справі, наявність сертифіката Торгово-промислової палати України не є обов'язковою підставою для звільнення платників від відповідальності за невиконання вимог законодавства щодо вчасної сплати ЄВ, в даному випадку, зважаючи на законодавче закріплення такого права, достатньо підтвердженого факту перебування платника податку на території проведення АТО, з урахуванням чого Суд вважає, що доводи заявника касаційної скарги відповідача в цій частині є необґрунтованими.
Враховуючи вищенаведене, Суд касаційної інстанції погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, не спростованими доводами касаційної скарги, про наявність законних підстав для частково задоволення позову.
Суд касаційної інстанції визнає, що суди попередніх інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального та процесуального права при вирішенні даної справи та вважає, що суди повно встановили обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, та надали їм правову оцінку на підставі норм закону, що підлягали застосуванню до даних правовідносин.
Відповідно до частини третьої статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Керуючись статтями 341, 343, 349, 350 Кодексу адміністративного судочинства України,
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Бахмутської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби України у Донецькій області залишити без задоволення, постанову Донецького окружного адміністративного суду від 28 лютого 2017 року та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 20 червня 2017 року - без змін.
2. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
........................
........................
...........................
В.П.Юрченко І.А.Васильєва С.С.Пасічник Судді Верховного Суду
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 04.04.2018 |
Оприлюднено | 10.04.2018 |
Номер документу | 73249707 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Юрченко В.П.
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Чебанов Олександр Олегович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Чебанов Олександр Олегович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Чебанов Олександр Олегович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Чебанов Олександр Олегович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Чебанов Олександр Олегович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні