ПОСТАНОВА
Іменем України
04 квітня 2018 року
Київ
справа №805/4762/16-а
адміністративне провадження №К/9901/21875/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді-доповідача: Васильєвої І.А.,
суддів: Пасічник С.С., Юрченко В.П.,
розглянувши у порядку письмового провадження
касаційну скаргу Мар'їнської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області
на постанову Донецького окружного адміністративного суду м. Києва від 02.02.2017 (головуючий суддя:Куденкова К.О.)
та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 23.05.2017 (головуючий суддя: Ханова Р.Ф., судді: Василенко Л.А., Гайдар А.В.)
у справі № 805/4762/16-а
за позовом Державного підприємства Шахта ім.. М.С. Сургая
до Мар'їнської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області
про застосування штрафних санкцій та нарахування пені,
ВСТАНОВИВ:
Державне підприємство Шахта ім. М.С. Сургая (далі - позивач, ДП) звернулось до суду з адміністративним позовом до Мар'їнської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області (далі - ОДПІ), в якому просило скасувати рішення від 09.08.2016 № 000460525 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 02.02.2017, залишеною без змін ухвалою Донецького апеляційного адміністративного суду від 23.05.2017, позов задоволено:скасовано рішення ОДПІ від 09.08.2016 № 000460525 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені.
У касаційній скарзі ОДПІ просить скасувати ухвалені у справі судові рішення, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, а саме: пункту 1 ст. 4, абзаци 1, 2 та 4 пункту 9-4 Прикінцевих положень Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - Закон № 2464-VI), ст.. 10 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції (далі - Закон № 1669-VII), ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), та прийняти нове рішення про задоволення позову. Доводи ОДПІ зводяться до того, що згідно з нормами Закону № 1669-VII підставою для звільнення позивача від виконання своїх обов'язків, передбачених ст.. 6 Закону № 2464-VI є сертифікат Торгово-промислової палати України, якого позивач не надав.
Позивач не реалізував своє процесуальне право подання відзиву на касаційну скаргу.
У зв'язку з неявкою в судове засідання, призначене на 04.04.2018 о 12 годині, представників сторін, які повідомленні належним чином про дату, час та місце судового розгляду, касаційний перегляд справи здійснено в порядку письмового провадження відповідно до пункту 2 частини першої ст. 345 КАС України.
Перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів Верховного Суду приходить до висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.
Фактичною підставою для застосування до позивача штрафу у розмірі 103167,47 грн. (20 %) та нарахування пені у сумі 9228,76 грн. згідно з рішенням від 09.08.2016 № 000460525, з приводу правомірності якого виник спір, стали обставини несвоєчасної сплати позивачем єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за період із 21.02.2015 по 05.08.2016.
Як встановлено у судовому процесі, позивач зареєстрований як юридична особа в Донецькій області, місто Вугледар та знаходиться на обліку у відповідача, яка знаходиться за адресою: 85612, Донецька область, Мар'їнський район, м.Курахове, вул. Енергетиків, будинок, 2 а.
30.12.2015 позивач звернувся до відповідача з заявою від 30.12.2015 №761, в якій просив, зокрема, звільнити від виконання обов'язків платника єдиного внеску, визначених частиною 2 ст. 6 Закону № 2464-VI , на період із 14.04.2014 р. до закінчення антитерористичної операції.
Відповідно до пункту 1 частини 2 ст. 6 Закону № 2464-VI платник єдиного внеску зобов'язаний: своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.
Відповідно до частини 10 ст. 25 цього Закону на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.
Орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску такі штрафні санкції: за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум (пункт 2 частини 11 цієї статті).
Указом Президента України від 14.04.2014 №405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України та розпочато проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.
З метою забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення, Верховною Радою України прийнято Закон №1669-VII.
Цим Законом, поміж іншого, внесені зміни до Закону 2464-VI, зокрема: доповнено його розділ VIII Прикінцеві та перехідні положення пунктом 9-3 (з 13.03.2015 пункт 9-4), згідно з абзацом другим, третім, четвертим та п'ятим якого визначено, що платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року N 405/2014, звільняються від виконання своїх обов'язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування", на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.
Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.
Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.
Недоїмка, що виникла у платників єдиного внеску, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року N 405/2014, визнається безнадійною та підлягає списанню в порядку, передбаченому Податковим кодексом України для списання безнадійного податкового боргу.
За змістом вказаних правових норм, факт перебування платника єдиного внеску на обліку в органах в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводиться антитерористична операція є підставою для звільнення платників єдиного внеску від відповідальності за невиконання вимог законодавства щодо його вчасної сплати.
Розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 30.10.2014 №1053-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція (втратив чинність), від 02.12.2015 № 1275-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція включено м. Вугледар та м. Курахове Донецької області.
За встановлення у судовому процесі обставин включення міст Вугледар та Курахове Донецької області до переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, тобто перебування позивача, як і ОДПІ, на території проведення АТО, суди попередніх інстанцій зробили обґрунтований та юридично правильний висновок, щодо неправомірності застосування до позивача штрафу та нарахування пені згідно з оспорюваним рішенням.
Доводи контролюючого органу про те, що підставою для звільнення позивача від відповідальності за несвоєчасну сплату єдиного внеску, у відповідності до ст.. 10 Закону № 1669-VII є сертифікат Торгово-промислової палати України, не відповідає змісту вищенаведених правових норм, за змістом яких підставою для такого звільнення є сам факт перебування платника на території населених пунктів, на території яких проводиться АТО та відповідна заява такого платника.
Не впливає на такий зміст правового регулювання також і подальше виключення Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України від 24.12.2015 № 911-VIII із Закону № 1669-VII підпункт 8 пункту 4 статті 11, яким і було доповнено розділ VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону № 2464-VI пунктом 9-3 (у подальшому пункт 9-4), оскільки до самого Закону № 2464-VI такі зміни внесенні не були та ця норма залишилась чинною.
Доводи, наведені ОДПІ у касаційній скарзі, не спростовують правильність висновків судів попередніх інстанції, а відтак відсутні підстави для скасування оскаржуваних судових рішень.
Відповідно до частини 1 ст. 350 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Керуючись ст. ст. 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Мар'їнської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області залишити без задоволення.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду м. Києва від 02.02.2017 та ухвалу Донецького апеляційного адміністративного суду від 23.05.2017 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і не підлягає оскарженню.
Головуючий суддя:І.А. Васильєва Судді: С.С. Пасічник В.П. Юрченко
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 04.04.2018 |
Оприлюднено | 10.04.2018 |
Номер документу | 73250127 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Васильєва І.А.
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ханова Раїса Федорівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ханова Раїса Федорівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ханова Раїса Федорівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ханова Раїса Федорівна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Ханова Раїса Федорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні