Рішення
від 10.04.2018 по справі 403/66/18
УСТИНІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа №403/66/18

Провадження №2/403/65/18

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 квітня 2018 року Устинівський районний суд Кіровоградської області в складі:

головуючого: Годованець І. А.

при секретарі: Остапенко Н. М.

з участю:

представника позивача: ОСОБА_1

представника відповідача - Седнівської сільської ради: ОСОБА_2 розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду смт. Устинівка цивільну справу за позовом ОСОБА_3 до Седнівської сільської ради Устинівського району Кіровоградської області про визнання протиправною бездіяльність органу місцевого самоврядування щодо не вирішення і не прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою для отримання безоплатно у власність земельної частки (паю) та зобов'язати орган місцевого самоврядування надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо отримання безоплатно у власність земельної частки (паю),-

В С Т А Н О В И В :

Позивачем ОСОБА_3 подано до суду позов до Седнівської сільської ради про визнання протиправною бездіяльність органу місцевого самоврядування щодо не вирішення і не прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою для отримання безоплатно у власність земельної частки (паю) та зобов'язати орган місцевого самоврядування надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо отримання безоплатно у власність земельної частки (паю). Вимоги мотивуються тим, що члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю) . Органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

В судовому засіданні представник позивача ОСОБА_1 настоює на позовних вимогах про визнання протиправною бездіяльність органу місцевого самоврядування щодо не вирішення і не прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою для отримання безоплатно у власність земельної частки (паю) та зобов'язати орган місцевого самоврядування надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо отримання безоплатно у власність земельної частки (паю), так як члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю). Органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В судовому засіданні представник відповідача - Седнівської сільської ради ОСОБА_2 позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльність органу місцевого самоврядування щодо не вирішення і не прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою для отримання безоплатно у власність земельної частки (паю) та зобов'язати орган місцевого самоврядування надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо отримання безоплатно у власність земельної частки (паю) не визнає, так як не небрання потрібної кількості голосів депутатів при прийнятті рішення сесії сільської ради не можна вважати порушенням прав позивача ОСОБА_3 Земельні питання віднесені до виключної компетенції сесії сільської ради, так як ніхто, крім сесії органу місцевого самоврядування не може вирішити земельні питання.

Заслухавши сторони, ознайомившись з матеріалами справи, суд вважає, що позовні вимоги задоволенню не підлягають з наступних підстав.

Частиною 1 ст.3, ст.31 ЗК України встановлено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Землі фермерського господарства можуть складатися із: земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).

Рішенням тридцять шостої сесії шостого скликання Седнівської сільської ради Устинівського району Кіровоградської області за №395 від 15 травня 2015 року, ОСОБА_3 надано земельну ділянку, площею 30.00 га, кадастровий номер: 3525887800:02:000:9054, в оренду строком на сім років, на території Седнівської сільської ради, для ведення фермерського господарства за рахунок земель комунальної власності сільської ради, зі сплатою орендної плати орендарем у грошовій формі та розмірі 4% від нормативної грошової оцінки землі.

За договором оренди землі від 16 травня 2015 року Седнівською сільською радою Устинівського району Кіровоградської області (орендодавець) передано ОСОБА_3 (орендар), відповідно до п.п. 1-9 цього договору, в строкове, платне користування земельну ділянку, площею 30.00 га, кадастровий номер: 3525887800:02:000:9054, на території Седнівської сільської ради, для ведення фермерського господарства на сім років зі сплатою орендної плати орендарем у грошовій формі та розмірі 4% від нормативної грошової оцінки землі. 19 травня 2015 року договір оренди землі набрав чинності після його державної реєстрації реєстраційною службою Устинівського районного управління юстиції, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речого права.

Частиною 4 ст.1, ч.ч.1,2,3 ст.13 Закону України "Про фермерське господарство" встановлено, що члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю). Членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради. Земельні ділянки, на яких розташовані житлові будинки, господарські будівлі та споруди фермерського господарства, передаються безоплатно у приватну власність у рахунок земельної частки (паю). Дія частин першої та другої цієї статті не поширюється на громадян, які раніше набули права на земельну частку (пай). Фермерське господарство підлягає державній реєстрації як юридична особа або фізична особа - підприємець. Фермерське господарство, зареєстроване як юридична особа, діє на основі Статуту. У Статуті зазначаються найменування господарства, його місцезнаходження, адреса, предмет і мета діяльності, порядок формування майна (складеного капіталу), органи управління, порядок прийняття ними рішень, порядок вступу до господарства та виходу з нього та інші положення, що не суперечать законодавству України.

Частиною 1 ст.122, ч.ч.2,3 ст.123 ЗК України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_4 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об'єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу. У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна ОСОБА_4 Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє ОСОБА_4 Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Абзацом 4 п. 7 Постанови Пленуму Верховного Суду України за №7 від 16 квітня 2004 року "Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ" встановлено, що при розгляді справ за позовами до органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування в разі незгоди з рішеннями з питань, віднесених у галузі земельних відносин до їх компетенції (зокрема, про відмову в передачі земельної ділянки у власність чи користування, у продажі земельної ділянки, в наданні дозволу і вимог на розроблення проекту відведення земельної ділянки тощо), суд за наявності підстав для задоволення позову визнає рішення такого органу недійсним і зобов'язує його залежно від характеру спору виконати певні дії, передбачені його компетенцією (або не вчиняти чи припинити їх), на захист порушеного права, як цього вимагає законодавство, або надає право позивачеві вчинити певні дії для усунення порушень його права. Суд вирішує ці питання по суті, якщо це відповідає закону (наприклад, визнає відповідно до частини третьої статті 1 Закону України від 5 червня 2003 р.) "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" право на земельну частку (пай), якщо районною (міською) державною адміністрацією безпідставно відмовлено у видачі документа, що посвідчує право на земельну частку (пай); вирішує відповідно до частини четвертої статті 7 Закону України від 19 червня 2003 р.) "Про фермерське господарство" питання про надання земельної ділянки у власність або оренду для створення фермерського господарства, якщо відповідна районна (міська) державна адміністрація чи орган місцевого самоврядування безпідставно відмовили в цьому або, незважаючи на рішення суду, що зобов'язує їх розглянути заяву з цього приводу, не розглядають її за наявності необхідних документів).

Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом (ч. 1 ст.12 ЦК України).

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів (ч. 3 ст.152 ЗК України).

Заява громадянина, як члена фермерського господарства, про право на одержання безоплатно у власність із земель комунальної власності земельної ділянки у розмірі земельної частки (паю) повинна містити відомості про обставини відповідно до положень ч.4 ст.1, ч.ч.1,2,3 ст.13 Закону України "Про фермерське господарство". У свою чергу, розглядаючи заяву громадянина по суті, орган місцевого самоврядування повинен дати оцінку обставинам і відомостям зазначеним у цій заяві, перевірити доводи та обгрунтування заявника та прийнти рішення відповідно до чинного законодавства в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Заява ОСОБА_3 до Седнівської сільської ради про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо розпаювання (відведення) земельної ділянки у власність розглянута на сесії Седнівської сільської ради відповідно до положень п.34 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , так як виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

У рішенні чотирнадцятої сесії сьомого скликання Седнівської сільської ради Устинівського району Кіровоградської області за №271 від 22 грудня 2017 року, зазначено, що в зв'язку з тим, що за результатами голосування рішення про надання дозволу ОСОБА_3 на виготовлення документації із землеустрою щодо розпаювання (відведення) земельної ділянки у власність, площею 10.00 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель фермерського господарства "ОСОБА_5 А" не набрало потрібної кількості голосів ні за , ні проти , вважати рішення по даній заяві не прийнятим.

Частиною 10 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Таким чином, заява позивача ОСОБА_3 щодо вирішення відповідно до закону питання регулювання земельних відносин розглянута сесією Седнівської сільської ради на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

При розгляді справ за позовами до органу місцевого самоврядування в разі незгоди з рішеннями з питань, віднесених у галузі земельних відносин до його компетенції, суд за наявності підстав для задоволення позову визнає рішення такого органу недійсним і зобов'язує його залежно від характеру спору виконати певні дії, передбачені його компетенцією, на захист порушеного права, як цього вимагає законодавство, або надає право позивачеві вчинити певні дії для усунення порушень його права.

При встановлених обставинах, позовні вимоги ОСОБА_3 до Седнівської сільської ради про визнання протиправною бездіяльність органу місцевого самоврядування щодо не вирішення і не прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою для отримання безоплатно у власність земельної частки (паю) та зобов'язати орган місцевого самоврядування надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо отримання безоплатно у власність земельної частки (паю) задоволенню не підлягають в повному обсязі, як не обґрунтовані.

Відповідно до п.1 ч.2, ч.1 ст.141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов'язані з розглядом справи, покладаються: у разі задоволення позову - на відповідача.

Керуючись ст.ст. 263-265 ЦПК України, суд, -

В И Р І Ш И В :

В позовних вимогах відмовити в повному обсязі.

Відмовити в повному обсязі в позовних вимогах ОСОБА_3 до Седнівської сільської ради Устинівського району Кіровоградської області про визнання протиправною бездіяльність органу місцевого самоврядування щодо не вирішення і не прийняття рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою для отримання безоплатно у власність земельної частки (паю) та зобов'язати орган місцевого самоврядування надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо отримання безоплатно у власність земельної частки (паю).

Відмовити ОСОБА_3 до Седнівської сільської ради про стягнення відшкодуванння судового збору в сумі 1410 (одна тисяча чотириста десять) грн. 00 коп.

На рішення може бути подано апеляційну скаргу на протязі тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Апеляційного суду Кіровоградської області . До приведення Положення про автоматизовану систему документообігу суду у відповідність із новою редакцією ЦПК України, апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через суд першої інстанції, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судом за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією ЦПК України.

Суддя Устинівського

районного суду ОСОБА_5

СудУстинівський районний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення10.04.2018
Оприлюднено13.04.2018
Номер документу73264235
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —403/66/18

Постанова від 16.07.2018

Цивільне

Апеляційний суд Кіровоградської області

Письменний О. А.

Постанова від 16.07.2018

Цивільне

Апеляційний суд Кіровоградської області

Письменний О. А.

Ухвала від 06.06.2018

Цивільне

Апеляційний суд Кіровоградської області

Письменний О. А.

Ухвала від 22.05.2018

Цивільне

Апеляційний суд Кіровоградської області

Письменний О. А.

Рішення від 10.04.2018

Цивільне

Устинівський районний суд Кіровоградської області

Годованець І. А.

Ухвала від 26.03.2018

Цивільне

Устинівський районний суд Кіровоградської області

Годованець І. А.

Ухвала від 13.02.2018

Цивільне

Устинівський районний суд Кіровоградської області

Годованець І. А.

Ухвала від 23.01.2018

Цивільне

Устинівський районний суд Кіровоградської області

Годованець І. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні