Рішення
від 10.04.2018 по справі 808/1299/18
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

10 квітня 2018 року 18:38Справа № 808/1299/18 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі судді Бойченко Ю.П., за участю секретаря судового засідання Гавриленко А.О.,

представників

позивача: ОСОБА_1, ОСОБА_2;

відповідача: ОСОБА_3;

та третьої особи: ОСОБА_4

розглянувши у судовому засіданні адміністративну справу

за позовом: Приазовської районної організації політичної партії України Всеукраїнське об'єднання Батьківщина (АДРЕСА_1, 72401)

до: Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області (вул. Насонова, 4, с. Олександрівка, Приазовський район, Запорізька область, 72445)

третя особа: ОСОБА_4 (вул. Зарічна, 46, с. Дівнинське, Приазовський район, Запорізька область, 72442)

про: визнання протиправною та скасування постанови, зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

08.04.2018 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приазовської районної організації політичної партії України Всеукраїнське об'єднання Батьківщина (АДРЕСА_1, 72401) (далі - позивач) до Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області (вул. Насонова, 4, с. Олександрівка, Приазовський район, Запорізька область, 72445) (далі - відповідач), в якому позивач просить суд: визнати протиправною та скасувати постанову відповідача №27 від 05.04.2018 Про відмову в реєстрації кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі №10 Олександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади ОСОБА_4 від Приазовської районної організації політичної партії України Всеукраїнське об'єднання Батьківщина ; зобов'язати відповідача зареєструвати кандидата в одномандатному виборчому окрузі №10 з виборів депутатів Олександрівської сільської ради Приазовського району Запорізької області ОСОБА_4 на місцевих виборах, що відбудуться 29.04.2018, висунутого Приазовською районною організацією політичної партії України Всеукраїнське об'єднання Батьківщина .

Позов обґрунтований тим, що 02.04.2018 позивач звернувся до відповідача із заявою про реєстрацію кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі №10 з виборів депутатів Олександрівської сільської ради Приазовського району Запорізької області ОСОБА_4, та надав документи, передбачені ст. 39 Закону України Про місцеві вибори . Постановою відповідача від 05.04.2018 №27 пакет документів кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі №10 з виборів депутатів Олександрівської сільської ради Приазовського району Запорізької області ОСОБА_4 був залишений без розгляду (у реєстрації кандидата відмовлено).

Позивач вважає зазначену постанову протиправною, оскільки вона прийнята за відсутності правових підстав, зокрема, на думку позивача членство кандидата у іншій політичній партії не є підставою для відмови у реєстрації кандидата від позивача. Вважає, що відповідач, під час прийняття оскаржуваної постанови, вийшов за межі наданих йому повноважень та порушив право кандидата обирати та бути обраним до органів місцевого самоврядування.

Ухвалою суду від 08.04.2018 відкрито провадження у справі та призначено судове засідання на 09.04.2018.

09.04.2018 від відповідача до суду надійшло клопотання про відкладення судового розгляду, обґрунтоване необхідністю залучення до участі в справі фахівця в галузі права для представництва інтересів відповідача.

Ухвалою суду від 09.04.2018 до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, залучено ОСОБА_4, щодо засобів зв'язку якої станом на дату відкриття провадження у справі у суду не було відомостей, судовий розгляд відкладено на 10.04.2018.

Станом на 10.04.2018 від відповідача до суду не надійшов відзив на позовну заяву.

У судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені вимоги. Зазначив, що третя особа не була та не є членом будь-яких політичних партій. Інформація, на підставі якої відповідачем прийнята оскаржувана постанова не відповідає дійсності. Третя особа є безпартійною. Тому просив задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

У судовому засіданні третя особа пояснила, що заяву про вступ до політичної партії Наш край не подавала, членство у цій партії не отримувала. Станом на дату надання згоди балотуватися у депутати Олександрівської сільської ради Приазовського району Запорізької області була безпартійною. Інших обмежень щодо обрання її депутатом зазначеної ради не існує. На засідання відповідача, під час якого була прийнята оскаржувана постанова її не запрошували, вона не була присутня на цьому засіданні, її пояснень з приводу членства у політичній партії Наш край відповідач не вимагав.

У судовому засіданні представник відповідача заперечив проти позову, зазначивши, що за інформацією керівника Приазовської районної організації політичної партії Наш край третя особа з червня 2017 року є членом цієї партії. В силу приписів ч. 2 ст. 36 Закону України Про місцеві вибори від 14.07.2015 № 595-VIII (далі - Закон №595) місцева організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина. Вважає, що позивачем був порушений порядок висунення кандидата в депутати - третьої особи, а тому, на підставі п. 1 ч. 1 ст. 46 Закону №595, відповідач правомірно відмовив у її реєстрації як кандидата у депутати Олександрівської сільської ради Приазовського району Запорізької області. Вважає оскаржуване рішення відповідача правомірним, прийнятим в межах діючого законодавства, а тому просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.

Заслухавши представників сторін, третю особу, розглянувши наявні матеріали та з'ясувавши фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши наявні в матеріалах справи докази в їх сукупності, суд встановив наступне.

Постановою Центральної виборчої комісії від 16.02.2018 №22 на неділю, 29 квітня 2018 року, призначені перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, в тому числі депутатів Олександрівської сільської ради Приазовського району Запорізької області.

02.04.2018 позивач подав відповідачу заяву про реєстрацію кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі №10 з виборів депутатів Олександрівської сільської ради Приазовського району Запорізької області ОСОБА_4 із документами визначеними в ст. 39 Закону №595.

Постановою відповідача від 05.04.2018 №27 Про залишення пакету документів кандидата в депутати Олександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади №10 ОСОБА_4 без розгляду було відмовлено у реєстрації кандидатом в депутати Олександрівської сільської ради Приазовського району Запорізької області ОСОБА_4. Постанова вмотивована інформацією наданою політичною партією Наш край про належність цієї третьої особи до членів цієї партії.

Не погоджуючись із оскаржуваною постановою позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд виходить з наступного.

Відповідно до вимог ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За приписами п. 1 ч. 1 ст. 46 Закону №595 територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі порушення встановленого цим Законом порядку висування кандидата, в тому числі перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 цього Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним.

Згідно із ч. 2 ст. 36 Закону №595 місцева організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.

Суд зазначає, що стаття 36 перебуває у розділі VI Висунення кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости

Закону №595.

Отже, в розділі VI Закону №595 встановлений порядок висунення кандидатів (крім іншого) у депутати сільських рад, за яким (крім іншого) передбачено, що кандидатом від місцевої організації партії може бути висунуто особу, яка є або членом цієї політичної партії, або безпартійним громадянином.

Закон №595 не надає місцевій організації політичної партії права висунення кандидата, який перебуває у іншій політичній партії.

Частинами 1, 2, 5, 6, 8 та 9 статті 6 Закону України Про політичні партії в Україні від 05.04.2001 № 2365-III (далі - Закон №2365) визначено, що членом політичної партії може бути лише громадянин України, який відповідно до Конституції України має право голосу на виборах.

Громадянин України може перебувати одночасно лише в одній політичній партії.

Порядок вступу до політичної партії, зупинення та припинення членства в ній визначається статутом політичної партії.

Громадянин України має право в будь-який час зупинити чи припинити своє членство в політичній партії шляхом подання заяви до відповідних статутних органів політичної партії. Членство в політичній партії зупиняється чи припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. З цього ж дня припиняється перебування громадянина України на будь-яких виборних посадах в політичній партії.

Членство в політичній партії є фіксованим. Обов'язковою умовою фіксації членства в політичній партії є наявність заяви громадянина України, поданої до статутного органу політичної партії, про бажання стати членом цієї партії.

Форма фіксації членства в політичній партії визначається статутом політичної партії.

Суду не надана заява третьої особи про вступ до політичної партії Наш край , яка, в силу приписів ч. 8 ст. 6 Закону №2365, є обов'язковою умовою фіксації членства у цій партії. Так само суду не наданий статут цієї партії.

На підтвердження факту членства третьої особи в політичній партії Наш край відповідачем суду надана копія виписки з єдиного державного реєстру електронного партійного обліку членів Приазовської районної організації ПП Наш край без дати та номеру, складена керівником Приазовської районної організації ПП Наш край ОСОБА_5. З зазначеної виписку вбачається, що ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, місто реєстрації та проживання якої є с. Дівнинське Приазовського району Запорізької області, є членом ПП Наш край з 01.06.2017 року. Партійний квиток №08Р2978 отримала 20.11.2017.

Крім того, відповідачем надана копія інформації, наданої Заступником голови Запорізької ОО ПП Наш край 10.04.2018 за №33, про те, що ОСОБА_4 з 01.06.2017 до теперішнього часу є членом політичної партії Наш край .

За відсутності заяви третьої особи про бажання стати членом політичної партії Наш край , з урахуванням пояснень третьої особи, суд критично ставиться до інформації, яка міститься в виписці, наданій керівником Приазовської районної організації ПП Наш край ОСОБА_5, та листі Запорізької ОО ПП Наш край від 10.04.2018 №33.

Тому суд не приймає зазначену виписку та лист як беззаперечний доказ членства третьої особи у політичній партії Наш край . Членство у політичній партії може бути встановлено лише після дослідження сукупності документів (заяви громадянина України, поданої до статутного органу політичної партії, про бажання стати членом цієї партії та рішення такого органу про прийняття цього громадянина у члени такої партії) та пояснень особи, яку місцевий осередок політичної партії висунув кандидатом у депутати.

Як зазначено вище, заяви третьої особи про бажання стати членом політичної партії Наш край , а так само рішення статутного органу про прийняття третьої особи до цієї партії суду не надано, а з пояснень третьої особи вбачається, що вона не є членом цієї партії, а є безпартійною.

За приписами ч. 2 ст. 46 Закону №595 рішення про відмову в реєстрації кандидата повинно містити вичерпні підстави відмови. Тобто в такому рішенні повинні бути зазначені всі підстави для відмови у реєстрації кандидата.

Проте, оскаржувана постанова не містить належного обґрунтування причин її прийняття. Її резолютивна частина (відмова у реєстрації) суперечить назві (залишення пакету документів без розгляду). Тобто, ця постанова є необґрунтованою, під час її прийняття відповідач діяв недобросовісно та нерозсудливо. В процесі прийняття відповідачем оскаржуваної постанови було порушене право третьої особи на участь у процесі її прийняття.

Оцінивши обставини справи, наявні в матеріалах справи докази, пояснення третьої особи, у їх сукупності, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог в частині визнання протиправною та скасування оскаржуваної постанови, а відтак, про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог в цій частині.

Щодо позовних вимог про зобов'язання відповідача зареєструвати кандидата в одномандатному виборчому окрузі №10 з виборів депутатів Олександрівської сільської ради Приазовського району Запорізької області ОСОБА_4 на місцевих виборах, що відбудуться 29.04.2018, висунутого Приазовською районною організацією політичної партії України Всеукраїнське об'єднання Батьківщина суд зазначає наступне.

За приписами частини 3 статті 245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов'язати суб'єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Позивач в силу приписів п. 5 ч. 1 ст. 12 Закону №595 є суб'єктом виборчого процесу.

Згідно із ч. 4 ст. 42 Закону №595 територіальна виборча комісія не пізніш як на третій день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі та доданих до неї необхідних документів, але не пізніш як за 23 дні до дня голосування приймає рішення про реєстрацію кандидата або про відмову в його реєстрації.

Станом на 10.04.2018 строк прийняття рішення про реєстраціє кандидата не минув.

Оскільки оскаржувана постанова не містить інших підстав для її прийняття окрім наведених вище, то в силу приписів ч. 2 ст. 46 Закону №595 наведені в оскаржуваній постанові підстави для відмови в реєстрації третьої особи кандидатом у депутати сільської ради є виключними. Тобто відповідачем не встановлена невідповідність поданих позивачем документів вимогам Закону №595. При цьому норма ч. 4 ст. 42 Закону №595 не передбачає права суб'єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

З урахуванням викладеного суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат суд виходить із наступного.

Частиною дев'ятою статті 273 КАС України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

При зверненні до суду з даним позовом судовий збір сплачено не було.

За приписами ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

За визначенням статті 1 Закону України «Про судовий збір» судовий збір - це збір, що справляється на всій території України за подання заяв, скарг до суду. Судовий збір включається до складу судових витрат. Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» , судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Згідно з пп. 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України «Про судовий збір» , за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру юридичною особою ставка судового збору складає 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Відповідно до ст. 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» , розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб на день подачі позову становить 1762 гривень.

Таким чином, станом на дату звернення до суду із даним позовом, ставка судового збору за подання немайнового позову юридичною особою складає 1762 грн.

Разом із тим, частиною 3 ст. 6 Закону України «Про судовий збір» передбачено, що у разі коли у позовній заяві об'єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

Позовна заява містить дві позовні вимоги немайнового характеру, а відтак сума, яку повинен був сплатити позивач при зверненні до суду із цим позовом складає 3524 грн. (1762 грн. х 2).

Тому суд дійшов висновку про необхідність стягнення зазначеної суму з відповідача до спеціального фонду Державного бюджету .

Враховуючи вищевикладене та керуючись ст. ст. 2, 9, 77, 90, 242-246, 287 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Приазовської районної організації політичної партії України Всеукраїнське об'єднання Батьківщина (АДРЕСА_1, 72401) до Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області (вул. Насонова, 4, с. Олександрівка, Приазовський район, Запорізька область, 72445), третя особа - ОСОБА_4 (вул. Зарічна, 46, с. Дівненське, Приазовський район, Запорізька область, 72442), про визнання протиправною та скасування постанови, зобов'язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області №27 від 05.04.2018 Про залишення пакету документів кандидата в депутати Олександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади №10 ОСОБА_4 без розгляду .

Зобов'язати Олександрівську сільську виборчу комісію Приазовського району Запорізької області зареєструвати кандидата в одномандатному виборчому окрузі №10 з виборів депутатів Олександрівської сільської ради Приазовського району Запорізької області ОСОБА_4 на місцевих виборах, що відбудуться 29.04.2018, висунутого Приазовською районною організацією політичної партії України Всеукраїнське об'єднання Батьківщина .

Стягнути з Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області (вул. Насонова, 4, с. Олександрівка, Приазовський район, Запорізька область, 72445, код ЄДРПОУ 34068234) на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 3524 (три тисячі п'ятсот двадцять чотири) гривні 00 копійок.

Судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених статтями 273-277 Кодексу адміністративного судочинства України, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Судове рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду в дводенний строк з дня його проголошення.

Суддя Ю.П.Бойченко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.04.2018
Оприлюднено16.04.2018
Номер документу73280480
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —808/1299/18

Ухвала від 12.04.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Постанова від 13.04.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Рішення від 10.04.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Ухвала від 09.04.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

Ухвала від 08.04.2018

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Бойченко Юлія Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні