ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
13 квітня 2018 рокусправа № 808/1299/18
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючий суддя: Дурасової Ю.В.
судді: Олефіренко Н.А. Панченко О.М.
за участю секретаря судового засідання: Сонник А.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро апеляційну скаргу Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 10 квітня 2018 р. (суддя Бойченко Юлія Петрівна)
у справі за позовом Приазовської районної організації політичної партії України "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина" до Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області, третя особа без самостійних вимог - ОСОБА_1 про визнання протиправною та скасування постанови, зобов'язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Приазовська районна організація політичної партії України "Всеукраїнське об'єднання "Батьківщина", звернувся з позовом до Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області, третя особа без самостійних вимог - ОСОБА_1 про визнання протиправною та скасування постанови, зобов'язання вчинити певні дії.
Позов обґрунтовано тим, що 02.04.2018 позивач звернувся до відповідача з заявою про реєстрацію кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі №10 з виборів депутатів Олександрівської сільської ради Приазовського району Запорізької області ОСОБА_1, та надав документи, передбачені ст.39 Закону України Про місцеві вибори . Постановою відповідача від 05.04.2018 №27 пакет документів кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі №10 з виборів депутатів Олександрівської сільської ради Приазовського району Запорізької області ОСОБА_1 був залишений без розгляду (у реєстрації кандидата відмовлено).
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 10 квітня 2018 р. позов задоволено повністю.
Визнано протиправною та скасовано постанову Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області №27 від 05.04.2018 Про залишення пакету документів кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі №10 з виборів депутатів Олександрівської сільської ради Приазовського району Запорізької області ОСОБА_1 без розгляду та зобов'язано відповідача зареєструвати кандидата в одномандатному виборчому окрузі №10 з виборів депутатів Олександрівської сільської ради Приазовського району Запорізької області ОСОБА_1 на місцевих виборах, що відбудуться 29.04.2018, висунутого Приазовською районною організацією політичної партії України Всеукраїнське об'єднання Батьківщина .
Постанова суду першої інстанції обґрунтована тим, що за приписами ч. 2 ст. 46 ЗУ Про місцеві вибори рішення про відмову в реєстрації кандидата повинно містити вичерпні підстави відмови. Тобто в такому рішенні повинні бути зазначені всі підстави для відмови у реєстрації кандидата. Однак, оскаржувана постанова відповідача не містить належного обґрунтування причини її прийняття; резолютивна частина постанови (відмова у реєстрації) суперечить назві (залишення пакету документів без розгляду). Тому дана постанова відповідача є необґрунтованою, під час прийняття даної постанови відповідач діяв недобросовісно та необґрунтовано. Також судом першої інстанції зазначено, що ОСОБА_1, яка залучена третьою особою у справу, є безпартійною громадянкою, спростування цього факту відповідачем не надано, тому позивачем не порушено ч. 2 ст. 36 ЗУ Про місцеві вибори , згідно якої місцева організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина. Щодо зобов'язання відповідача зареєструвати кандидата, суд першої інстанції послався на ч.3 ст. 245 КАС України, згідно якої суд може зобов'язати суб'єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідачем (Олександрівською сільською виборчою комісією Приазовського району Запорізької області) подано апеляційну скаргу, згідно якої просить скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову в повному обсязі. Вважає, що оскаржуване рішення прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права. Посилається на те, що в силу ч. 2 ст. 36 ЗУ Про місцеві вибори , місцева організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина. На час прийняття рішення, в комісії була наявна інформація, що кандидат в депутати ОСОБА_1 була членом політичної партії Наш край . Тобто позивач не мав права висувати ОСОБА_1 кандидатом в депутати від своєї партії, оскільки це суперечить вимогам ч. 2 ст. 36 ЗУ Про місцеві вибори . Відповідно до п.1 ч. 1 ст. 46 ЗУ Про місцеві вибори , територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати в разі порушення встановленого цим законом порядку висування кандидата. Отже позивачем було порушено порядок висування кандидата ОСОБА_1, тому відповідачем винесено постанову №27 від 05.04.2018; зазначає, що ОСОБА_1 приймала участь у виборах 2017 року, як представник політичної партії Наш край та вказує на довідку №33 від 10.04.2018 року, якою було підтверджено членство ОСОБА_1 в політичній партії Наш край .
В судовому засіданні представник відповідача апеляційну скаргу підтримав, просить апеляційну скаргу задовольнити та скасувати рішення суду першої інстанції. Суду пояснив, що не знає з якого реєстру були одержані дані про належність ОСОБА_1 до членства в політичні партії Наш край .
Представники позивача в судовому засіданні проти апеляційної скарги заперечили, кожен окремо суду пояснили, що ОСОБА_1 є безпартійною особою, заява про вступ до політичної партії Наш край , на яку посилається відповідач, датована 2015 роком, а розглянута через 2 роки, лише в 2017 році, що викликає сумнів у правильності та своєчасності розгляду такої заяви; немає підтверджень, що ОСОБА_1 повідомлялася про розгляд такої заяви та повідомлена про прийняте рішення. Просять відмовити в задоволенні апеляційної скарги, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Перевіривши законність та обґрунтованість постанови суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку відмову в задоволенні апеляційної скарги, внаслідок наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що Постановою Центральної виборчої комісії від 16.02.2018 №22 на неділю, 29 квітня 2018 року, призначені перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, в тому числі депутатів Олександрівської сільської ради Приазовського району Запорізької області. 02.04.2018 позивач подав відповідачу заяву про реєстрацію кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі №10 з виборів депутатів Олександрівської сільської ради Приазовського району Запорізької області ОСОБА_1 із документами визначеними в ст. 39 Закону №595.
Постановою Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області №27 від 05.04.2018 Про залишення пакету документів кандидата в депутати Олександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади №10 ОСОБА_1 без розгляду було відмовлено у реєстрації кандидатом в депутати Олександрійської сільської ради Приазовського району Запорізької області ОСОБА_1. Зазначена Постанова сільської виборчої комісії вмотивована інформацією наданою політичною партією Наш край про належність ОСОБА_1 до членів цієї партії.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що суд першої інстанції до даних правовідносин правильно застосував норми Закону України Про місцеві вибори , Закону України Про політичні партії в Україні .
Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. При цьому, в силу частини 2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За приписами п. 1 ч. 1 ст. 46 Закону України Про місцеві вибори територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі порушення встановленого цим Законом порядку висування кандидата, в тому числі перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 цього Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним.
Згідно із ч. 2 ст. 36 Закону України Про місцеві вибори місцева організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.
Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що стаття 36 перебуває у розділі VI Висунення кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости Закону України Про місцеві вибори .
Отже, в розділі VI Закону України Про місцеві вибори встановлений порядок висунення кандидатів (крім іншого) у депутати сільських рад, за яким (крім іншого) передбачено, що кандидатом від місцевої організації партії може бути висунуто особу, яка є або членом цієї політичної партії, або безпартійним громадянином.
Закон України Про місцеві вибори не надає місцевій організації політичної партії права висунення кандидата, який перебуває у іншій політичній партії.
Частинами 1, 2, 5, 6, 8 та 9 статті 6 Закону України Про політичні партії в Україні визначено, що членом політичної партії може бути лише громадянин України, який відповідно до Конституції України має право голосу на виборах.
Громадянин України може перебувати одночасно лише в одній політичній партії.
Порядок вступу до політичної партії, зупинення та припинення членства в ній визначається статутом політичної партії.
Громадянин України має право в будь-який час зупинити чи припинити своє членство в політичній партії шляхом подання заяви до відповідних статутних органів політичної партії. Членство в політичній партії зупиняється чи припиняється з дня подання такої заяви та не потребує додаткових рішень. З цього ж дня припиняється перебування громадянина України на будь-яких виборних посадах в політичній партії.
Членство в політичній партії є фіксованим. Обов'язковою умовою фіксації членства в політичній партії є наявність заяви громадянина України, поданої до статутного органу політичної партії, про бажання стати членом цієї партії.
Форма фіксації членства в політичній партії визначається статутом політичної партії.
Колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що матеріали справи містять заяву ОСОБА_1 про вступ до політичної партії Наш край , яка долучена до апеляційної скарги. Дана заява датована 08.09.2015 роком. При цьому, колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що у Виписці з протоколу № 14, який також долучений до апеляційної скарги, зазначено, що протокол датований 01.06.2017 року.
Надаючи оцінку даним доказам колегія суддів апеляційної інстанції зазначає, що подання заяви ОСОБА_1 в 2015 році та час розгляду зазначеної заяви в 2017 році, викликає сумнів в додержанні правил розгляду подібних заяв. Тривалий термін розгляду заяви вказує на те, що заявниця не очікувала, що дана заява може бути розглянута. Також матеріали справи не містять підтверджень, що ОСОБА_1 повідомлялася про розгляд даної заяви або, що їй було направлено рішення про розгляд її заяви. Крім того, колегія суддів апеляційної інстанції бере до уваги, що надана до матеріалів справи виписка з протоколу не підписана особами, отже, не можна зазначений витяг визначити як доказ.
Колегія суддів апеляційної інстанції також бере до уваги, що реєстр на який посилається відповідач при прийнятті свого рішення про відмову у реєстрації кандидата не підтверджується ніякими доказами. Отже, невідоме джерело отримання даної інформації.
Також матеріали справи не містять статут політичної партії Наш край , що тягне неможливість з'ясувати порядку прийняття зазначеною партією рішень та процедур стосовно прийняття у члени партії. Таким чином, судом першої інстанції правомірно спростовано факт членства третьої особи в політичній партії Наш край .
Судом апеляційної інстанції надано оцінку інформації, що надана Заступником голови Запорізької ОО ПП Наш край - довідка від 10.04.2018 за №33 (а.с. 49) - на час прийняття рішення відповідачем, даної довідки не існувало, оскільки вона датована лише 10.04.2018 року (після прийняття рішення відповідачем про відмову у реєстрації кандидата).
З врахуванням того, що в 2015 році рішення про прийняття ОСОБА_1 до членів партії Наш край не приймалося, а в подальшому з зазначеною заявою вона не зверталася, то прийняття її в члени зазначеної партії є не доведеним. Таким чином, суд першої інстанції правильно не прийняв зазначену виписку та лист як беззаперечний доказ членства третьої особи у політичній партії Наш край .
За приписами ч. 2 ст. 46 Закону України Про місцеві вибори рішення про відмову в реєстрації кандидата повинно містити вичерпні підстави відмови. Тобто в такому рішенні повинні бути зазначені всі підстави для відмови у реєстрації кандидата. Проте зазначена постанова не містить зазначених обґрунтувань.
Проте, оскаржувана постанова не містить належного обґрунтування причин її прийняття. Її резолютивна частина (відмова у реєстрації) суперечить назві (залишення пакету документів без розгляду). Тобто, ця постанова є необґрунтованою, під час її прийняття відповідач діяв недобросовісно та нерозсудливо.
Оцінивши обставини справи, наявні в матеріалах справи докази, у їх сукупності, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про обґрунтованість висновку суду першої інстанції про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.
Таким чином, виходячи з викладених доводів, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції.
На думку колегії суддів апеляційної інстанції, виходячи з обставин справи та норм законодавства України, що регулює дані правовідносини, права та інтереси позивача захищені.
Доводи апеляційної скарги не спростовують правового обґрунтування, покладеного в основу рішення суду першої інстанції, тому не можуть бути підставою для його скасування.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат колегія суддів апеляційної інстанції виходить із наступного.
Частиною дев'ятою статті 273 КАС України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
При зверненні до суду з даною апеляційною скаргою судовий збір сплачено не було.
Підпунктом 2 пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" визначено, що при поданні до адміністративного суду апеляційної скарги на рішення суду ставка судового збору складає 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги. Станом на дату звернення до суду із даним позовом, ставка судового збору за подання немайнового позову юридичною особою складає 1762 грн., отже, при поданні апеляційної скарги заявнику, в даному випадку, необхідно сплатити 150% ставки судового збору, що відповідає - 2643 грн. (1762 х 150%). Судові витрати стягуються до спеціального фонду Державного бюджету.
Керуючись 241-245, 250, 272, 273, 315, 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 10 квітня 2018 р. - залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 10 квітня 2018 р. - залишити без змін.
Стягнути з Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області (код ЄДРПОУ 34068234) судові витрати до спеціального фонду Державного бюджету за подання апеляційної скарги у розмірі 2643 (дві тисячі шістсот сорок три) грн.
Постанова апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення 13.04.2018 та відповідно до ч. 3 ст. 272 КАС України оскарженню не підлягає.
В повному обсязі постанова виготовлена 13.04.2018.
Головуючий суддя: Ю.В. Дурасова
Суддя: Н.А. Олефіренко
Суддя: О.М. Панченко
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.04.2018 |
Оприлюднено | 17.04.2018 |
Номер документу | 73345765 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дурасова Ю.В.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Бойченко Юлія Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні