РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 березня 2018 року справа № 823/290/18
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Руденко А.В.,
при секретарі Сачинській В.С.,
за участю:
представника позивача - ОСОБА_1 (за довіреністю),
представника відповідача - ОСОБА_2 (за довіреністю),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в загальному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 до ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Черкаській області про визнання протиправною та немотивованою відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зобов'язання повторно розглянути клопотання та надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки,-
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_3 з позовом до ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Черкаській області, в якому просить визнати протиправною та немотивованою відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, викладену у листі №10429/6-17 від 05.12.2017, зобов'язати повторно розглянути клопотання за вх. №22776/0/5-17-СГ від 29.11.2017 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у відповідності до поданого клопотання.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що будучи членом фермерського господарства ОСОБА_3В. , користуючись правом, передбаченим статтею 118 Земельного кодексу України, звернулась до відповідача з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення фермерського господарства. Листом №10429/6-17 від 05.12.2017 відповідач відмовив у наданні дозволу, пославшись на норми статті 121 Земельного кодексу України.
Викладену в листі відмову №10429/6-17 від 05.12.2017 вважає протиправною, оскільки лист не містить посилань на конкретні порушення зі сторони позивача, а містить лише посилання на норми статей 32 та 121 Земельного кодексу України.
У судовому засіданні представник позивача заявлені позовні вимоги підтримав, позов просив задовольнити.
Відповідач проти позову заперечив. У наданому 13.02.2018 відзиві вказав, що відповідно до пункту 5.6 статуту ФГ ОСОБА_3В. його члени мають право отримати безоплатно у власність земельну ділянку із земель державної або комунальної власності не наданих у власність або користування іншим особам, а також за рахунок земельних ділянок, наданих у постійне користування чи оренду господарству, його засновнику або члену (за наявності їх згоди) у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території Журавської сільської ради Городищенського району Черкаської області. Згідно статті 121 Земельного кодексу України громадяни мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства в розмірі частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Статутом фермерського господарства ОСОБА_3В передбачено його місцезнаходження в с. Матусів Шполянського району Черкаської області. Натомість позивач має намір отримати земельну ділянку в межах Ярославської сільської ради.
Крім цього, позивач у клопотанні не вказав цільове призначення земельної ділянки, на яку просить надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою.
Представник відповідача у судовому засіданні просив у позові відмовити з вказаних підстав.
Заслухавши пояснення та доводи представників сторін, дослідивши подані письмові докази, суд встановив наступне.
Фермерське господарство ОСОБА_3В. , код ЄДРПОУ 34118159, зареєстроване 14.08.2006, місцезнаходження: 20630, Черкаська область, Шполянський район, с. Матусів.
Згідно пункту 2.2 статуту фермерського господарства ОСОБА_3В. позивач ОСОБА_3 є його засновником.
Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права індексний номер 88602875 від 01.06.2017 за фермерським господарством ОСОБА_3В. на підставі договору оренди землі від 14.03.2007 та рішення господарського суду Черкаської області від 11.04.2017 у справі №925/247/17 зареєстровано право оренди земельної ділянки кадастровий №7125789200:03:003:0056 площею 19,6927 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться в Черкаській області, Шполянський район, сільська рада Ярославська, строком до 01.01.2022.
01.09.2017 фермерське господарство ОСОБА_3В. надало згоду на поділ земельної ділянки площею 19,6927 га (кадастровий номер 7125789200:00:003:0056) та згоду на вилучення необхідної частини вищевказаної земельної ділянки з оренди фермерського господарства ОСОБА_3В. , з метою передачі у власність громадян: ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_3. Згода викладена письмово, посвідчена приватним нотаріусом Черкаського міського нотаріального округу ОСОБА_10 01.09.2017 та зареєстровано в реєстрі за №2752.
Згідно довідки відділу у Шполянському районі ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Черкаській області №31-23-0.360-254/114-17 від 30.06.2017 середній розмір земельної частки (паю) по Ярославській сільській раді становить 3,31 га.
14.11.2017 позивач ОСОБА_3 звернулась до відповідача ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Черкаській області із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
29.11.2017 позивач звернулась до відповідача з повторним клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, у якому просила надати їй дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення фермерського господарства у розмірі земельної частики (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території Ярославської сільської ради Шполянського району Черкаської області орієнтовним розміром 3,31 га за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 7125789200:03:003:0056. До клопотання додала: витяг з ДРРПНМ від 01.06.2017, індексний номер 88602875; витяг із статуту фермерського господарства ОСОБА_3В. ; нотаріально посвідчене погодження землекористувача фермерського господарства ОСОБА_3В. на вилучення частини земельної ділянки, що перебуває у його користуванні, на користь заявника; довідку відділу у Шполянському районі ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Черкаській області №31-23-0.360-254/114-17 від 30.06.2017; довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за даними форми 6-зем) №282/174-17 від 30.08.2018; паспорт та довідка про присвоєння РНОКПП заявника; довіреність на представника ОСОБА_11 Клопотання від 14.11.2017 просила не розглядати у зв'язку з наявністю у ньому технічної помилки.
У відповідь на клопотання позивача від 14.11.2017 та 29.11.2017 відповідач надіслав лист №10429/17 від 05.12.2017, в якому вказав, що відповідно до договору оренди землі від 14.03.2007 та додаткової угоди про внесення змін до договору оренди землі від 30.01.2008 фермерському господарству ОСОБА_3В. надано в оренду земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 19,6927 га з кадастровим номером 7125789200:03:003:0056 в адмінмежах Ярославської сільської ради Шполянського району. Також вказав, що подані документи не відповідають вимогам статей 32, 121 Земельного кодексу України, що унеможливлює вирішення порушеного питання.
Вважаючи відмову незаконною, позивач звернулась до суду з адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.
Спірні відносини регулюються Земельним кодексом України та Законом України Про фермерське господарство від 19.06.2003 №973-1V (у подальшому - Закон №973).
Пунктом «а» частини 3 статті 22 Земельного кодексу України передбачено, що громадянам для ведення фермерського господарства передаються у власність та надаються у користування землі, віднесені до категорії земель сільськогосподарського призначення
Відповідно до статті 31 Земельного кодексу України землі фермерського господарства можуть складатися із: земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі; земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності; земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди. Громадяни - члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).
Умови приватизації земельних ділянок членами фермерських господарств також визначені статтею 13 Закону №973.
Так, згідно з частиною першою статті 13 Закону №973 члени фермерського господарства мають право на одержання безоплатно у власність із земель державної і комунальної власності земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю).
Згідно з частиною другою статті 13 Закону №973 членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність із раніше наданих їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
Отже, член фермерського господарства має право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, наданих в оренду фермерському господарству, членом якого він є, для ведення фермерського господарства у розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться орендована земельна ділянка.
Судом встановлено, що позивач є членом фермерського господарства ОСОБА_3В , яке орендує земельну ділянку кадастровий №7125789200:03:003:0056 площею 19,6927 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться в Черкаській області, Шполянський район, сільська рада Ярославська, строком до 01.01.2022, відповідно до договору оренди землі від 14.03.2007 та рішення господарського суду Черкаської області від 11.04.2017 у справі №925/247/17.
Відтак, відповідно до статті 31 Земельного кодексу України та статті 13 Закону №973 позивач має право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення фермерського господарства за рахунок земельної ділянки кадастровий №7125789200:03:003:0056 площею 19,6927 га яка знаходиться в Черкаській області, Шполянський район, сільська рада Ярославська, строком до 01.01.2022 та перебуває в оренді у фермерського господарства ОСОБА_3В. .
Частинами 6, 7 статті 118 ЗК України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до ОСОБА_12 міністрів Автономної Республіки Крим. ОСОБА_12 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Отже, законодавцем встановлено виключні підстави, за наявності яких заявникові може бути відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Відмова може бути визнана обґрунтованою лише тоді, коли компетентним суб'єктом владних повноважень встановлюється невідповідність місця розташування об'єкта вимогам, зазначеним у Земельного кодексу України, які повинні бути затверджені у встановленому законом порядку або вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно - правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко - економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно - територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області, відмовляючи у задоволенні клопотання позивача про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства в адміністративних межах Ярославської сільської ради Шполянського району Черкаської області, вказує, що згідно пункту 5.6 статуту фермерського господарства ОСОБА_3В. позивач має право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення фермерського господарства лише за рахунок земельних ділянок, розташованих на території Журавської сільської ради Городищенського району Черкаської області. Крім цього, фермерське господарство «ОСОБА_3В.» розташоване на території Матусівської сільської ради Шполянського району Черкаської області, а позивач має намір отримати частку (пай) земельної ділянки, яка знаходиться на території Ярославської сільської ради Шполянського району Черкаської області, що не узгоджується зі статтями 32, 121 Земельного кодексу України.
Суд не погоджується з вказаними доводами позивача з таких підстав.
Згідно статті 32 ЗК України громадянам України - членам фермерських господарств передаються безоплатно у приватну власність надані їм у користування земельні ділянки у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території відповідної ради.
Згідно статті 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах - для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району.
Таким чином, статті 32, 121 Земельного кодексу України встановлюють лише розмір частки (паю), яку має право отримати член сільськогосподарського підприємства на території відповідної сільської ради і виключають взаємозв'язок розташування фермерського господарства з набуттям права власності на пай члена фермерського господарства.
Пунктом 5.6 Статуту фермерського господарства ОСОБА_3В. в редакції, яка діяла з 14.08.2017 по 11.01.2018, було передбачено, що член господарства має право отримати безоплатно у власність земельну ділянку із земель державної або комунальної власності, не наданих у власність або користування іншим особам, а також за рахунок земельних ділянок, наданих у постійне користування чи оренду господарству, його засновнику або члену (за наявності їх згоди), у розмірі земельної частки (паю) члена сільськогосподарського підприємства, розташованого на території Журавської сільської ради Городищенського району Черкаської області, у відповідності до ст.ст. 118, 121 Земельного кодексу України, ст. 13 Закону України Про фермерське господарство .
Суд зауважує, що вказаний пункт визначає лише розміри земельної частки (паю), і не обмежує право позивача на безоплатне отримання у власність земельної ділянки лише із земель, які знаходяться на території Журавської сільської ради Городищенського району Черкаської області.
Крім цього, умови приватизації земельних ділянок членами фермерського господарства врегульовані Земельним кодексом України і Законом №973, відтак, не можуть регулюватись статутом фермерського господарства.
Щодо тверджень представника відповідача про відсутність у клопотанні ОСОБА_3 відомостей про цільове призначення земельної ділянки, останнє спростовується наявними матеріалами справи, а саме клопотанням від 29.11.2017 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою про відведення земельної ділянки, де чітко вказано про надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства» (а.с. 38).
З огляду на вищевикладене суд дійшов висновку, що підстави відмови ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Черкаській області про надання дозволу на розробку проекту із землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства в адміністративних межах Ярославської сільської ради Шполянського району Черкаської області не передбачені статтею 118 Земельного кодексу України, тому у суду наявні підстави для задоволення позову.
Щодо встановлення судового контролю за виконанням рішення суду шляхом зобов'язання відповідача подати в установлений судом термін звіт про виконання судового рішення.
Частиною 1 статті 382 КАС України встановлено, що суд, який ухвалив рішення в адміністративній справі, може зобов?язати суб?єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення. Таким чином, вказаною статтею КАС України встановлено право, а не обов'язок суду, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, зобов'язати суб'єкта владних повноважень, проти якого ухвалено рішення, подати у встановлений судом строк звіт про його виконання.
Проаналізувавши обставини справи, суд не вбачає достатніх підстав для встановлення судового контролю за виконанням судового рішення по вказаній адміністративній справі.
Відповідно до ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст.ст. 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
В И Р І Ш И В :
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною відмову ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Черкаській області у наданні ОСОБА_3 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 3,31 га для ведення фермерського господарства в адмінмежах Ярославської сільської ради Шполянського району Черкаської області, викладену в листі від 05.12.2017 №10429/6-17.
Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області повторно розглянути клопотання ОСОБА_3 від 29.11.2017 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надати ОСОБА_3 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки площею 3,31 га для ведення фермерського господарства в адмінмежах Ярославської сільської ради Шполянського району Черкаської області.
Присудити на користь ОСОБА_3 (с. Матусів, Шполянського району, Черкаської області, 20630, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) за рахунок бюджетних асигнувань ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Черкаській області (вул. Смілянська, 131, м. Черкаси, 18000, код ЄДРПОУ 39765890) судовий збір у сумі (сімсот чотири) 704 грн. 80 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення виготовлений 10 квітня 2018.
Суддя А.В. Руденко
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2018 |
Оприлюднено | 17.04.2018 |
Номер документу | 73308078 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
А.В. Руденко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні