ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
20 березня 2018 року м. Ужгород№ 807/1447/17 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Микуляк П.П.
при секретарі Петрус К.І.
за участю:
позивача: Закарпатське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів, представник - ОСОБА_1,
відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Астра-2004", представник - ОСОБА_2, ОСОБА_3,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовною заявою Закарпатського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю "Астра-2004" про стягнення адміністративно-господарських санкції та пені, -
В С Т А Н О В И В:
У відповідності до ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України проголошується вступна та резолютивна частини Рішення. Повний текст Рішення виготовлено та підписано 30 березня 2018 року.
Закарпатське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Астра-2004" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідно до ст.19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» № 875 для підприємств, установ і організацій встановлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі 4 відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб - у кількості одного робочого місця. Відповідач не виконав вимогу Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» № 875 щодо нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів. У зв'язку з цим відповідач повинен сплатити адміністративно-господарську санкцію у розмірі 17696,86 грн.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позов та просив задовольнити позовні вимоги повністю з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача подав до суду відзив за позовну заяву, в якому зазначив, що товариством здійснювалися дії спрямовані на виконання загальновстановленого нормативу щодо кількості працюючих на підприємстві інвалідів.
В судовому засіданні представники відповідача проти задоволення позову заперечили.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Судом встановлено, що з 05.10.2017 по 06.10.2017 року Управлінням держпраці у Закарпатській області було проведено планову перевірку ТОВ "Астра-2004".
За результатами перевірки, було складено акт ОСОБА_1 перевірки додержання суб'єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування №07-05-035/345 з якого випливає, що відповідач вимогу Закону не виконав. Згідно акту кількість інвалідів які повинні працювати на підприємстві відповідно до вимог ст.19 Закону становить 1 особа, в той же час, на підприємстві протягом 2016 року середньооблікова кількість інвалідів становила 0 осіб. Даний акт було підписано керівником підприємства без зауважень та доповнень, що підтверджено матеріалами справи.
Ч.7 ст.19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» № 875 передбачено, що обов'язок контролю за виконанням нормативів робочих місць покладено на відділення Фонду соціального захисту інвалідів.
Ч.8 ст.19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» № 875 передбачено, що відділення Фонду соціального захисту інвалідів з метою контролю за виконанням нормативу робочих місць, передбаченого частиною першою цієї статті, мають право здійснювати перевірки підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, які використовують найману працю, щодо реєстрації у Фонді соціального захисту інвалідів, подачі ними звітів про зайнятість та працевлаштування інвалідів, виконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, у тому числі шляхом зарахування, та сплати ними адміністративно-господарських санкцій.
Ст.19 ч.1-3 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» № 875 для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій, громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, встановлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця. Вказані суб'єкти, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, і забезпечують працевлаштування інвалідів.
Ч. 5 ст.19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» № 875 передбачено, що виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських організацій інвалідів, фізичною особою, яка використовує найману працю, інвалідів, для яких це місце роботи є основним.
Ч.3 ст.19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» № 875 передбачено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог ст.18 цього Закону.
Ч.1 ст.20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» № 875 підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом.
Крім того, Наказом Міністерства соціальної політики України № 316 від 31.05.2013 року затверджена форма статистичної звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» , яка подається підприємствами, установами та організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю щомісячно на адресу державної служби зайнятості.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем не надано звітів, які він зобов'язаний подавати до органів державного центру зайнятості щодо інформації про наявні вакансії для інвалідів,
У відзиві на позовну заяву, відповідачем було згадано, що товариство інформувало Виноградівський районний центр зайнятості щодо можливості працевлаштування інвалідів на роботу, однак не вказано, що Виноградівський районний центр зайнятості запропонував співпрацю по працевлаштуванню та надав перелік осіб, які можуть бути працевлаштовані з різними професіями та освітами, однак жодна особа не отримала пропозицію від відповідача на працевлаштування.
Згадування відповідача, про звернення до Виноградівської районної благодійно-реабілітаційної спортивної організації інвалідів "Відродження" з метою допомоги працевлаштування осіб - інвалідів призвело до відписки в якій вказано, що благодійна організація не має можливості сприяти такому працевлаштуванню.
Розміщення об'яви на сторінці у мережі Фейсбук, щодо наявності "вакансії спеціаліста програміста - комп'ютерщика. Можливо інвалід І та ІІ групи" не може вважатися судом вжиттям усіх залежних від товариства заходів для недопущення господарського правопорушення у вигляді не працевлаштування інваліда при запропонованому Виноградівським районним центром зайнятості переліку осіб.
Тобто відповідачем не було вжито всіх достатніх та належних від нього заходів щодо недопущення господарського правопорушення.
Разом з тим, адміністративно-господарські санкції за незайняті інвалідами робочі місця є заходом впливу до правопорушника у сфері господарювання у зв'язку зі скоєнням правопорушення.
Відповідно до статті 218 ГК України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за не виконання або неналежне виконання господарського зобов'язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
Матеріалами справи встановлено, що середньорічна заробітна плата одного штатного працівника у відповідача становить 32625,00 то адміністративно-господарська санкція становить половину середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації, громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю та складає 16312,50 грн., що визначається ст. 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» та розрахунком адміністративно-господарських санкцій.
Відповідач до 15.04.2016 року - строк встановлений законом, адміністративно-господарські санкції не сплатив.
Відповідно до ст. 20 ч. 4 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» № 875 адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого ч.1 ст. 19 цього Закону. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю.
Згідно ст. 20 Закону Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.
На день подачі позовної заяви до суду строк прострочення платежу становить 212 днів, а отже пеня, при обліковій ставці НБУ 13,5% становить 1384,36 грн.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
У відповідності до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Оскільки відповідачем самостійно не здійснено працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць, самостійно не вжито всіх достатніх та належних заходів щодо недопущення господарського правопорушення, самостійно не сплачено адміністративно-господарські санкції у розмірі в строки передбачені ст. 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» , суд вважає, що позовні вимоги слід задовольнити.
На підставі наведеного та керуючись ст. ст. 243, 245, 246, 250, 255, 296 КАС України суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов Закарпатського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю "Астра-2004" про стягнення адміністративно-господарських санкції та пені - задовольнити .
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Астра-2004" (вул. Маяковського, б/н, с. Питейфолово, Виноградівський район, код ЄДРПОУ 32972879) на користь Закарпатського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарську санкцію та пеню у загальній сумі 17696,86 грн.
Рішення суду набирає законної сили в порядку передбаченому ст.255 КАС України.
Рішення суду може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення за формою і змістом, передбаченими ст. 296 КАС України.
СуддяОСОБА_4
Суд | Закарпатський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2018 |
Оприлюднено | 17.04.2018 |
Номер документу | 73339134 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Сеник Роман Петрович
Адміністративне
Закарпатський окружний адміністративний суд
Микуляк П.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні