ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
13 квітня 2018 рокусправа № 808/1298/18
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючий суддя: Мельника В.В.
судді: Кругового О.О. Шлай А.В.
за участю секретаря судового засідання: Царьової Н.П.
розглянувши у відкритому
судовому засіданні в м. Дніпрі
апеляційну скаргу Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області
на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 10 квітня 2018 року (суддя - Калашник Ю.В.) у справі № 808/1298/18
за позовом Приазовської районної організації політичної партії України Всеукраїнське об'єднання Батьківщина
до Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області
про визнання протиправною та скасування постанови, зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Приазовська районна організація політичної партії України Всеукраїнське об'єднання Батьківщина звернулась до Запорізького окружного адміністративного суду із позовом до Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області, в якому просить:
- визнати протиправною та скасувати постанову Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області № 28 від 05 квітня 2018 року Про відмову у реєстрації кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі № 5 Олександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади ОСОБА_1 від Приазовської районної організації політичної партії України Всеукраїнське об'єднання Батьківщина ;
- зобов'язати Олександрівську сільську виборчу комісію Приазовського району Запорізької області зареєструвати кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі № 5, з виборів депутатів Олександрівської сільської ради Приазовського району Запорізької області ОСОБА_1 на місцевих виборах, що відбудуться 29 квітня 2018 року, висунутого Приазовською районною організацією політичної партії України Всеукраїнське об'єднання Батьківщина (а.с. 3-6).
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 08 квітня 2018 року відкрито провадження по справі № 808/1298/18 (а.с. 2).
В обґрунтування адміністративного позову позивач зазначав, що відповідачем 05.04.2018 року прийнято постанову, якою відмовлено ОСОБА_1 у реєстрації як кандидата у депутати в одномандатному виробному окрузі №5. Позивач вказував на те, що підставою для відмови у реєстрації кандидата, є внесення кандидатом недостовірної інформації, зокрема, у заяві про реєстрацію кандидата та у рішенні Приазовської районної організації політичної партії України Всеукраїнське об'єднання Батьківщина зазначено, що ОСОБА_1 пенсіонер, а в автобіографії - менеджер по торгівлі ФОП Потрогош . Посилався на приписи ст. 42 Закону України Про місцеві вибори , відповідно до яких помилки та неточності в поданих на реєстрацію кандидатів документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата у депутати.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 10 квітня 2018 року о 16 год. 10 хв. адміністративний позов Приазовської районної організації політичної партії України Всеукраїнське об'єднання Батьківщина до Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області про визнання протиправною постанови № 28 від 05 квітня 2018 року та зобов'язання вчинити певні дії - задоволено повністю (а.с. 35-38).
Рішення суду першої інстанції обґрунтовано тим, що позивачем до Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області було подано всі необхідні документи, визначені статтею 39 Закону України Про місцеві вибори , а зазначені в постанові відповідача від 05 квітня 2018 року № 28 Про відмову у реєстрації кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі № 5 Олександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади ОСОБА_1 підстави є формальними і не можуть бути законними підставами, які передбачені приписами статті 46 Закону України Про місцеві вибори , для відмови в реєстрації ОСОБА_1 як кандидата у депутати Олександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади Приазовського району Запорізької області.
Олександрівська сільська виборча комісія Приазовського району Запорізької області, не погодившись з вищезазначеним рішенням суду першої інстанції, подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 10 квітня 2018 року у справі №808/1298/18 та ухвалити нове судове рішення, якою відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі (а.с.43).
Вимоги апеляційної скарги мотивовано тим, що судом першої інстанції не прийнято до уваги, що відповідно до положень п. 6 ч. 1 ст. 39 Закону України Про місцеві вибори передбачено, що Відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого місцевою організацією партії в одномандатному виборчому окрузі, за умови подання до комісії таких документів, зокрема, автобіографії кандидата в депутати, що обов'язково повинна містити: місце роботи (заняття).
Заявником зазначено, що в наданій автобіографії громадянин ОСОБА_1 вказав, що він працює менеджером по торгівлі, при цьому в заяві про реєстрацію кандидата в депутати та в рішенні про висування кандидата вказано, що громадянин ОСОБА_1 - пенсіонер, тобто позивач надав пакет документів, передбачений ч. 1 ст. 39 Закону України Про місцеві вибори , з недостовірною інформацією. Заявник наголошує на тому, що внаслідок зазначення недостовірної інформації про ОСОБА_1 в поданих документах може спричинити негативні наслідки як для самого кандидата так і для інших учасників виборчого процесу.
У судовому засіданні, апеляційної інстанції представник Олександрійської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області підтримав вимоги апеляційної скарги з викладених у ній підстав, просив суд скасувати рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 10 квітня 2018 року.
В судовому засіданні, апеляційної інстанції представник Приазовської районної організації політичної партії України Всеукраїнське об'єднання Батьківщина заперечував проти доводів апеляційної скарги, з підстав зазначених у ній. Просив суд рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 10.04.2018 року по справі №808/1298/18 залишити без змін, а апеляційну скаргу Олександрійської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області без задоволення.
В судовому засіданні заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, кожного окремо, перевіривши доводи апеляційної скарги та матеріали справи в їх сукупності, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до матеріалів справи, постановою Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області від 05 квітня 2018 року №28 Про відмову у реєстрації кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі № 5 Олександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади ОСОБА_1 відмовлено у реєстрації кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі № 5 Олександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади ОСОБА_1. У вказаній постанові зазначено про порушення ч.6 ст.39 Закону України Про місцеві вибори , оскільки рішення про висування кандидати ОСОБА_1 містить недостовірні відомості, а саме: в автобіографії зазначено місце роботи - менеджер по торгівлі ФОП Потрогош , а в заяві про реєстрацію кандидата в депутати та в рішенні про висування кандидата вказано, що громадянин ОСОБА_1 - пенсіонер.
Досліджуючи правомірність винесення постанови від 05 квітня 2018 року №28 Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області Про відмову у реєстрації кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі № 5 Олександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади ОСОБА_1 , колегія суддів виходить з наступного.
Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначено Законом України від 14 липня 2015 року № 595-VIII Про місцеві вибори .
Відповідно до ст. 1 Закону України Про місцеві вибори , організація і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства.
Статтею 14 Закону України Про місцеві вибори визначено види місцевих виборів та порядок їх призначення. Так, відповідно до ч. 1 цієї статті, місцеві вибори можуть бути черговими, позачерговими, повторними, проміжними, додатковими або першими. Згідно із ч. 7 вказаної статті Закону, перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів призначаються Центральною виборчою комісією у порядку, визначеному законом.
Матеріали справи містять рішення про участь у місцевих виборах, що відбудуться 29 квітня 2018 року, прийняте позивачем 16 березня 2018 року, (а.с. 8).
Частиною 2 статті 2 Закону України Про місцеві вибори визначено, що вибори депутатів сільських, селищних рад проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідно села (кількох сіл, жителі яких добровільно об'єдналися у сільську громаду), селища, територія утвореної відповідно до Закону України Про добровільне об'єднання територіальних громад об'єднаної сільської, селищної територіальної громади .
Згідно з ч. 3 ст. 4 Закону України Про місцеві вибори , усі кандидати у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, кандидати на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, зареєстровані у встановленому цим Законом порядку, мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі відповідних місцевих виборів.
Пунктом 3 частини 4 статті 25 Закону України Про місцеві вибори визначено, що сільська, селищна територіальна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати відповідно сільської, селищної ради у відповідних одномандатних виборчих округах, їх довірених осіб та видає їм посвідчення.
Частиною 2 статті 35 Закону України Про місцеві вибори , зокрема, визначено, що право висування кандидатів у депутати сільських, селищних рад реалізується виборцями в одномандатних виборчих округах через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Законом.
Відповідно до пунктів 4, 5 частини 3 статті 11 Закону України Про місцеві вибори , виборчий процес включає, зокрема, такі етапи: висування та реєстрація кандидатів; проведення передвиборної агітації.
Умови реєстрації кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі визначені у статті 39 Закону України Про місцеві вибори .
Відповідно до ч.1 ст. 39 цього Закону, відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого місцевою організацією партії в одномандатному виборчому окрузі, за умови подання до комісії таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня;
3) копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії;
4) рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується підписом керівника та печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
5) виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, підписаного керівником місцевої організації партії, засвідченого печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
6) заяв осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від цієї місцевої організації партії, про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї місцевої організації партії і бути кандидатом у депутати по відповідному територіальному виборчому округу (крім першого кандидата у такому списку, який згоди бути кандидатом у депутати по територіальному виборчому округу не надає) та згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв'язку з участю у місцевих виборах;
7) автобіографій осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати від місцевої організації партії, що обов'язково повинні містити: прізвище, власне імя (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (в тому числі на виборних посадах), партійність, склад сімї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;
8) декларації про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру кожної особи, включеної до виборчого списку кандидатів у депутати від відповідної місцевої організації партії, відповідно до статті 45 цього Закону;
9) по чотири фотографії осіб, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, розміром 4 x 6 сантиметрів;
10) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 44 цього Закону.
До зазначених у цій частині документів додається ксерокопія першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні (ксерокопія тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кандидата у депутати, висунутого відповідною місцевою організацією партії.
Відповідно до ч. 1 ст. 42 Закону України Про місцеві вибори , кандидати у депутати в одномандатному виборчому окрузі реєструються відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених статтею 39 цього Закону.
Згідно з ч. 3 ст. 42 Закону України Про місцеві вибори особі, яка подала до відповідної територіальної виборчої комісії зазначені у частинах першій, третій статті 39 цього Закону документи, видається довідка із зазначенням дати і часу прийняття документів та переліку прийнятих документів.
Як вбачається з матеріалів справи, така довідка була надана позивачу членом комісії 02 квітня 2018 року, відповідно до якої для реєстрації кандидатів у депутати Олександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади Приазовського району Запорізької області прийняті такі документи:
- заява про реєстрацію кандидата в депутати, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної політичної партії вищого рівня;
- копія рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії; рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидата у депутати від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня;
- заява особи про згоду балотуватися кандидатом у депутати Олександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади Приазовського району Запорізької області та про згоду на оприлюднення біографічних відомостей; автобіографії кандидата в депутати, Олександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади Приазовського району Запорізької області;
- декларація про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру за 2017 рік;
- чотири фотографії кандидата у депутати розміром 4 x 6 сантиметрів;
- копія першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторін, де зазначаються відомості про місце проживання (а.с. 10).
Зі змісту вказаних документів вбачається, що в автобіографії ОСОБА_1 зазначено місце роботи - менеджер по торгівлі ФОП Потрогош , а в заяві та рішенні Приазовської районної організації політичної партії України Всеукраїнське об'єднання Батьківщина - пенсіонер (а.с. 25-27).
Частиною 4 статті 42 Закону України Про місцеві вибори визначено, територіальна виборча комісія не пізніш як на третій день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі та доданих до неї необхідних документів, але не пізніш як за 23 дні до дня голосування приймає рішення про реєстрацію кандидата або про відмову в його реєстрації. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття надсилається (видається) представнику місцевої організації партії, від якої висунуті кандидати в депутати, відповідному кандидату в депутати або його довіреній особі.
Постановою Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області від 05 квітня 2018 року №28 відмовлено у реєстрації кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі № 5 Олександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади ОСОБА_1. У вказаній постанові зазначено про порушення ч.6 ст.39 Закону України Про місцеві вибори , оскільки рішення про висування кандидати ОСОБА_1 містить недостовірні відомості, а саме: в автобіографії зазначено місце роботи менеджер по торгівлі ФОП Потрогош , а в заяві та рішенні Приазовської районної організації політичної партії України Всеукраїнське об'єднання Батьківщина - пенсіонер (а.с.9).
Згідно із ч. 1 ст. 46 Закону України Про місцеві вибори , територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости в разі:
1) порушення встановленого цим Законом порядку висування кандидата, в тому числі перевищення встановленої частинами третьою - сьомою статті 36 цього Закону кількості кандидатів у депутати, які можуть бути висунуті у відповідному виборчому окрузі або закріплені за ним;
2) відсутності передбачених цим Законом документів для реєстрації особи кандидатом;
3) припинення громадянства України особи;
4) визнання судом особи недієздатною, набрання щодо неї законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;
5) виявлення територіальною виборчою комісією обставин, за яких особу не може бути обрано депутатом або сільським, селищним, міським головою, старостою відповідно до статті 9 цього Закону;
6) висування кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від місцевої організації партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Відповідно до ч.2 ст.46 цього Закону, рішення про відмову в реєстрації кандидата повинно містити вичерпні підстави відмови.
Відповідно до ч. 6 ст. 42 Закону України Про місцеві вибори , помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію кандидатів документах, підлягають виправленню і не є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати.
Аналізуючи вищевикладене, суд апеляційної інстанції зазначає, що під час розгляду даної адміністративної справи суд першої інстанції, вирішуючи заявлені позивачем вимоги, зробив правильний висновок стосовно того, що позивачем до Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області було подано всі необхідні документи, визначені статтею 39 Закону України Про місцеві вибори , а зазначені в постанові відповідача від 05 квітня 2018 року № 28 Про відмову у реєстрації кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі № 5 Олександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади ОСОБА_1 підстави є формальними і не можуть бути законними підставами, які передбачені приписами статті 46 Закону України Про місцеві вибори , для відмови в реєстрації ОСОБА_1 як кандидата у депутати Олександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади Приазовського району Запорізької області.
Крім того, в рішенні Європейського суду з прав Людини у справі Мельниченко проти України від 19.10.2004 року зазначено, що стаття 3 Протоколу №1 (994 535) до Конвенції проголошує фундаментальний принцип для ефективної політичної демократії та є відповідно найвищою цінністю в системі Конвенції. Демократія без сумніву є фундаментальною ознакою у Європейському суспільстві.. це зрозуміло з Преамбули Конвенції, яка встановлює дуже тісний зв'язок між конвенцією та демократією, закріплюючи, що визначення та подальша реалізація прав та основних свобод людини найкраще забезпечується, з одного боку, ефективною політичною демократією та, з іншого боку, однаковим розумінням та дотриманням прав людини... Преамбула далі підтверджує, що Європейські країни мають спільну спадщину політичних традицій, ідей, свобод та верховенство права.
Відповідно до вищезазначеного рішення, з метою дотримання ст. 3 Протоколу №1 (994 535), будь-яке законодавство про вибори має бути оцінено у світлі політичного розвитку країни, широкі межі розсуду держави у цій сфері обмежені зобов'язанням поважати фундаментальні принципи ст. 3, зокрема вільне вираження думки народу під час вибору законодавчого органу . Суд повинен впевнитись, що умови права голосувати та бути обраним не обмежують права до такого ступеня, щоб позбавити їх суті та ефективності взагалі, що вони переслідують законну мету та що заходи, які вживалися, є пропорційними.
Аналогічна позиція щодо пропорційності заходів щодо обмеження виборчих прав висловлена Європейським судом з прав Людини при розгляді справи Ковач проти України (Заява № 39424/02) від 07.02.2008 року.
Таким чином, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно того, що позовні вимоги Приазовської районної організації політичної партії України Всеукраїнське об'єднання Батьківщина в частині визнання протиправною та скасування постанови №28 від 05 квітня 2018 року є доведеними, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Щодо позовної вимоги про зобов'язання відповідача зареєструвати кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі №5, з виборів депутатів Олександрівської сільської ради Приазовського району Запорізької області ОСОБА_1, на місцевих виборах, які відбудуться 29 квітня 2018 року, висунутого Приазовською районною організацією політичної партії України Всеукраїнське об'єднання Батьківщина колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Згідно з ч.2 ст.9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
При обранні способу відновлення порушеного права позивача суд виходить з принципу верховенства права щодо гарантування цього права ст.1 Протоколу № 1 до Європейської Конвенції з прав людини, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави, та виходячи з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.
Разом з цим, згідно з Рекомендацією Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Акт, прийнятий в ході здійснення дискреційних повноважень, підлягає контролю відносно його законності з боку суду або іншого незалежного органу. Адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність закріпленим ч. 2 ст. 2 КАС України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше було б порушено принцип розподілу влади.
Таким чином, під дискреційним повноваженням розуміють таке повноваження, яке надає певний ступінь свободи адміністративному органу при прийнятті рішення, тобто, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибрати один з кількох варіантів рішення.
Отже, судом першої інстанції в оскаржуваному рішенні не прийнято до уваги той факт, що суд не може перебирати на себе функцій, які відносяться до виключної компетенції Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області та зобов'язувати відповідача прийняти те чи інше рішення.
Зміст компетенції органу виконавчої влади складають його повноваження - певні права та обов'язки органу діяти, вирішуючи коло справ, визначених цією компетенцією. В одних випадках це зміст прав та обов'язків (право діяти чи утримуватися від певних дій). В інших випадках органу виконавчої влади надається свобода діяти на свій розсуд, тобто оцінюючи ситуацію, вибирати один із кількох варіантів дій (або утримуватися від дій) чи один з варіантів можливих рішень.
З урахуванням зазначеного, суд апеляційної інстанції не погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що вимога позивача про зобов'язання відповідача зареєструвати кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі №5, з виборів депутатів Олександрівської сільської ради Приазовського району Запорізької області ОСОБА_1, на місцевих виборах, які відбудуться 29 квітня 2018 року, висунутого Приазовською районною організацією політичної партії України Всеукраїнське об'єднання Батьківщина підлягає задоволенню, оскільки в такому разі відбудеться втручання суду у виключні (дискреційні) повноваження Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області, що є неприпустимим.
За даних обставин колегія суддів вважає, що висновки рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 10 квітня 2018 року у справі №804/1298/18 в частині задоволених позовних вимог не відповідають вищенаведеним вимогам чинного законодавства України, що призвело до помилкового вирішення справи в частині задоволених позовних вимог про зобов'язання відповідача зареєструвати кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі №5.
Окрім зазначеного, колегія суддів звертає увагу на те, що з огляду на матеріали справи, Олександрівською сільською виборчою комісію Приазовського району Запорізької області не сплачено відповідної суми судового збору за подання апеляційної скарги у справі №808/1298/18.
Так, у відповідності до п. 1 ч. 5, ч. 6 ст. 296 КАС України до апеляційної скарги додається документ про сплату судового збору.
Згідно до ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
У відповідності до пп. 2 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України Про судовий збір (в редакції чинній на момент звернення позивача до суду з адміністративним позовом) за подання апеляційної скарги на рішення суду сплачується судовий збір у розмірі 150 відсотків ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви, іншої заяви і скарги.
Згідно змісту пп. 1 п. 3 ч. 2 ст. 4 Закону України Про судовий збір (в редакції чинній на момент звернення позивача до суду з адміністративним позовом) за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру юридичною особою судовий збір складає 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Згідно зі ст.7 Закону України Про Державний бюджет України на 2018 рік з 01.01.2018 року розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб становить 1762,00 грн.
Таким чином, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне стягнути з Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області судовий збір за подання апеляційної скарги у справі №808/1298/17 у розмірі 5286,00 грн. ((1762,00 грн.*2)*150%).
На підставі викладеного, керуючись 272, 273, 315, 316, 321, 322, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області - задовольнити частково.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 10 квітня 2018 року у справі № 808/1298/18 в частині задоволення позовних вимог Приазовської районної організації політичної партії України Всеукраїнське об'єднання Батьківщина про зобов'язання Олександрівську сільську виборчу комісію Приазовського району Запорізької області зареєструвати кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі № 5, з виборів депутатів Олександрівської сільської ради Приазовського району Запорізької області ОСОБА_1 на місцевих виборах, що відбудуться 29 квітня 2018 року, висунутого Приазовською районною організацією політичної партії України Всеукраїнське об'єднання Батьківщина - скасувати.
В цій частині прийняти нову постанову, якою зобов'язати Олександрівську сільську виборчу комісію Приазовського району Запорізької області, з урахуванням рішення суду апеляційної інстанції по даній справі, повторно розглянути документи подані Приазовською районною організацією політичної партії України Всеукраїнське об'єднання Батьківщина про висування кандидата у депутати в одномандатному виборчому окрузі № 5 Олександрівської сільської ради об'єднаної територіальної громади ОСОБА_1.
В іншій частині рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 10 квітня 2018 року у справі № 808/1298/18 - залишити без змін.
Стягнути з Олександрівської сільської виборчої комісії Приазовського району Запорізької області судовий збір за подання апеляційної скарги у справі №808/1298/18 у розмірі 5286 (п'ять тисяч двісті вісімдесят шість) грн. 00 копійок до спеціального фонду Державного бюджету України.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню в касаційному порядку у відповідності до ч. 3 ст. 272 КАС України не підлягає.
Головуючий суддя: В.В. Мельник
Суддя: О.О. Круговий
Суддя: А.В. Шлай
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.04.2018 |
Оприлюднено | 17.04.2018 |
Номер документу | 73345785 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Лазаренко Максим Сергійович
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Мельник В.В.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні