Постанова
від 03.04.2018 по справі 607/14713/17
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03.04.2018 Справа №607/14713/17

м. Тернопіль

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області в складі:

головуючого - судді Вийванко О. М.

за участю секретаря судового засідання Стрілкової М. С. учасників справи

представника позивача ОСОБА_1

представника відповідача ОСОБА_2

треті особи ОСОБА_3,

ОСОБА_4,

ОСОБА_5

ОСОБА_6

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмежено відповідальністю Терекономбуд до Виконавчого комітету ОСОБА_7 міської ради, треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 про визнання протиправним і скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмежено відповідальністю Терекономбуд звернулося до суду з адміністративним позовом до Виконавчого комітету ОСОБА_7 міської ради, треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 про визнання незаконним і скасування рішення виконавчого комітету ОСОБА_7 міської ради від 08 листопада 2017 року №817 Про скасування містобудівних умов та обмежень №595 від 06.11.2015 р. забудови земельної ділянки за адресою вул.. М. Карпенка, 5 .

В обґрунтування вимог позивача вказує, що відповідно до договору купівлі-продажу від 24 квітня 2013 року, TOB Терекономбуд придбало у приватного-малого підприємства ХАТАІ приміщення, а саме: цех по випічці хліба, який розташований по вулиці М.Карпенка, 5 у місті Тернопіль. Рішенням ОСОБА_7 міської ради від 21 вересня 2013 року №6/37/84 TOB Терекономбуд надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0350 га в оренду терміном на п'ять років для обслуговування викупленого нежитлового приміщення з можливістю зміни цільового призначення земельної ділянки під будівництво багатоквартирного житлового будинку з об'єктами громадського призначення за адресою: м. Тернопіль, вул. Карпенка, 5. Крім цього, вказаним рішенням ОСОБА_7 міської ради зобов'язано позивача в шестимісячний термін подати проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на розгляд міської ради, а також надано згоду TOB Терекономбуд на укладення договору земельного сервітуту на земельну ділянку площею до 0,020 га терміном на три роки для складування будівельних матеріалів за адресою вул. М. Карпенка, 5, м. Тернопіль. На виконання приписів органу місцевого самоврядування позивачем здійснено замовлення комунальному підприємству Земельно-кадастрове бюро на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Виготовлений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0350 га для обслуговування викупленого нежитлового приміщення з можливістю зміни цільового призначення земельної ділянки під будівництво багатоквартирного житлового будинку з об'єктами громадського призначення за адресою вул. Карпенка, 5 у м. Тернопіль затверджений рішенням ОСОБА_7 міської ради № 6/47/179 від 25.04.2014 р. Також, даним рішенням органу місцевого самоврядування, на підставі письмової згоди землекористувача, вилучено з користування приватного малого підприємства "ХАТАІ" земельну ділянку площею 0,017612 га за адресою вул. Карпенка, 5 та надано TOB "Терекономбуд" в оренду терміном на п'ять років земельну ділянку (кад. номер 6110100000:13:012:0066) площею 0,0350 га для будівництва багатоквартирного житлового будинку з об'єктами громадського призначення за адресою вул. Карпенка, 5 у м. Тернопіль. Відповідно до договору оренди землі від 15.05.2014 року ОСОБА_7 міська рада надала, а TOB "Терекономбуд" прийняло в строкове платне користування земельну ділянку (кад. номер 6110100000:13:012:0066) площею 0,0350 га, строком на 5 років, до 25.04.2019 року, із земель житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою вул. Карпенка, 5 у м. Тернопіль. Згідно акту приймання - передачі земельної ділянки від 23.06.2014 року, ОСОБА_7 міська рада передала, а TOB "Терекономбуд" прийняло, на підставі договору оренди землі, земельну ділянку площею 0,0350 га за адресою вул. Карпенка, 5 у м. Тернопіль. Як вбачається із витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, договір оренди землі зареєстрований в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 04.07.2014 року. Крім того, 24.06.2014 р. між ОСОБА_7 міською радою та TOB "Терекономбуд", на підставі п. 3 рішення ОСОБА_7 міської ради від 21.09.2013 р. № 6/37/84, укладено договір про встановлення земельного сервітуту на земельну ділянку площею до 0,020 га терміном на три роки для складування будівельних матеріалів за адресою вул. М. Карпенка, 5, м. Тернопіль.

06.11.2015 року Управлінням містобудування, архітектури та кадастру ОСОБА_7 міської ради затверджено містобудівні умови та обмеження № 595 забудови земельної ділянки за адресою вул. М.Карпенка, 5, м. Тернопіль. Однак, 25 листопада 2015 р. Виконавчим комітетом ОСОБА_7 міської ради прийнято рішення № 57 про скасування містобудівних умов та обмежень № 595 від 06.11.2015 р. забудови земельної ділянки за адресою вул. М.Карпенка, 5 в м. Тернопіль на будівництво багатоквартирного житлового будинку. Постановою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 22.08.2016 р. у справі № 607/4440/16-а за позовом товариства з обмеженою відповідальністю

"Терекономбуд" до Виконавчого комітету ОСОБА_7 міської ради, рішення № 57

виконавчого комітету ОСОБА_7 міської ради від 25 листопада 2015 року "Про

скасування містобудівних умов та обмежень № 595 від 06 листопада 2015 року забудови

земельної ділянки за адресою вул. М. Карпенка, 5" визнано протиправним і скасовано. Разом з тим, 08 листопада 2017 року Виконавчим комітетом ОСОБА_7 міської ради прийнято ще одне рішення № 817 про скасування містобудівних умов та обмежень № 595 від 06.11.2015 р. забудови земельної ділянки за адресою вул. М. Карпенка, 5 в м. Тернопіль на будівництво багатоквартирного житлового будинку, а також скасування Повідомлення про початок виконання будівельних робіт за адресою вул. М. Карпенка, 5 (замовник TOB "Терекономбуд").

Мотивом зазначеного рішення виконавчого комітету ОСОБА_7 міської ради, так само як і рішення № 57 від 25.11.2016, яке визнано протиправним і скасоване Постановою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 22.08.2016 у справі № 607/4440/16-а, зазначено наявність суспільного резонансу, спричиненого організацією будівництва групи багатоквартирних житлових будинків з вбудованими громадськими приміщенням, а правовою підставою - Закон України Про місцеве самоврядування в Україні та ст. 5 Закону України Про основи містобудування . Позивач зазначає, що на підставі отриманих містобудівних умов та обмежень № 595 від 06 листопада 2015 року, позивач TOB Терекономбуд розпочав проектування об'єкту, уклав ряд договорів отримав необхідні дозвільні та інші документи. Тобто на підставі вказаних містобудівних умов та обмежень в позивача, на час прийняття оскаржуваного рішення, вже виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів (права на проектування та будівництво об'єкту). Таким чином, шляхом прийняття оскаржуваного рішення виконавчий комітет ОСОБА_7 міської ради скасував містобудівні умови та обмеження, на підставі яких у позивача вже виникли певні правовідносини. Також, відповідачем не було зазначено, які саме порушено при затвердженні містобудівних умов і обмежень № 595 вимоги закону, і якщо так, то які саме, так само як і не зазначено підстави для скасування повідомлення про початок виконання будівельних робіт.

У судовому засіданні представник позивача позов підтримав з підстав, викладених у позовній заві та просить його задовольнити.

Представник відповідача ОСОБА_7 міської ради у судовому засіданні позов не визнав та просив відмовити у його задоволенні, попередньо подавши до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що відповідно до рішення ОСОБА_7 міської ради від 24.10.2017 р. №7/19/6 Про заборону будівництва багатоповерхівки між будинками № № 1, 3, 5, 7 по вул. Карпенка , рада доручила виконавчим органам міської ради вжити заходів щодо припинення будь-яких підготовчих та будівельних роботів по будівництву багатоповерхівки в спільному дворі будинків №№ 1, 3, 5, 7 по вулиці Карпанка. Зазначене рішення приймалось на підставі висновків постійної комісії міської ради з питань природокористування, приватизації, продажу та оренди землі та звернення мешканців прилеглих будинків, які брали участь в засіданні зазначеної комісії 29.11.2017р. Таким чином, в порядку реалізації обов'язку виконання рішення органу місцевого самоврядування на відповідній території, передбаченого ст. 144 Конституції України неврахування при видачі управлінням містобудування, архітектури та кадастру міської ради містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки за адресою вул. М. Карпенка №595 від 06.11.2015р. суспільних інтересів територіальної громади, громадської думки членів, яка полягала у виникненні суспільного резонансу, спричиненого організації будівництва групи багатоквартирного житлового будинку, 24.10.2017р. виконавчі комітетом прийнято рішення №817, відповідно до якого містобудівні умови та обмеження №595 від 06.11.2015р. забудови земельної ділянки за адресою вул. М. Карпенка, 5, та повідомлення про початок будівельних робіт за даною адресою - скасовані. Наведене визначає, що рішення виконавчого комітету ОСОБА_7 міської ради №817 від 08.11.2017р. Про скасування містобудівних умов та обмежень №595 від 06.11.2015р. забудови земельної ділянки за адресою вул. М. Карпенка, 5 прийняте компетентним органом в межах наданих повноважень реалізації права комунальної власності, передбаченого статтею 60 Закону України "Про місцеве самоврядування" підстави для його скасування відсутні.

Представником позивача подано відповідь на відзив у якому зазначав, що посилання відповідача в обґрунтування своїх заперечень проти позову на ст. 5 Закону України Про основи містобудування в частині переліку основних вимог до містобудівної діяльності в межах вищевказаного предмету спору в обґрунтування своїх заперечень проти позову є недоцільним та безпідставним, адже, містобудівні умови та обмеження мають вужче значення і являються ненормативним актом індивідуальної дії, що приймається на підставі містобудівної документації, якою на місцевому рівні являється генеральний план населеного пункту, при прийнятті якого уже враховані всі перераховані даною статтею вимоги до містобудівної діяльності. Водночас відповідачем не вказано та не доведено наявності будь-яких порушень при затвердженні спірних містобудівних умов та обмежень та невідповідності намірів забудови земельної ділянки позивачем вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. А тому, оскільки на момент прийняття оскаржуваного рішення відповідача № 817 від 08.11.2017 незаконність самої містобудівної документації на місцевому рівні - генерального плану населеного пункту на дату надання спірних містобудівних умов та обмежень не встановлена у передбаченому законодавством порядку, вони не були визнанні нечинними чи скасовані на момент прийняття спірного рішення, отже, і надані на підставі них містобудівні умови та обмеження № 595 від 06.11.2015 є такими, що відповідають інтересам відповідної територіальної громади та прийнятті з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів, адже вони прийнятті на підставі та відповідно до вимог затвердженої містобудівної документації на місцевому рівні - генерального плану м. Тернополя в районі вул. Карпенка, 5, при розробленні якого уже враховано громадські інтереси.

Ухвалою суду від 05.12.2017 р. задоволено клопотання представника відповідача про залучення до участі у справі третіх осіб на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6

Треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_6 подали пояснення щодо позову та просили суд відмовити у задоволенні позову та підтримали відзив на позов відповідача. ОСОБА_5 підтримав пояснення третіх осіб та відзив на позов та просив відмовити у задоволенні позову.

Суд, заслухавши стислий виклад позиції представника позивача та заперечення представника відповідача, пояснення третіх осіб, дослідивши та оцінивши зібранні у справі докази по справі, прийшов до наступного переконання.

Згідно договору купівлі-продажу від 24 квітня 2013 року, посвідченого приватним нотаріусом ОСОБА_7 міського нотаріального округу ОСОБА_8, ПМП ХАТАІ продало, а ТОВ Терекономбуд купило належне ПМП ХАТАІ приміщення, цех по випічці хліба, загальною площею 103,6 кв.м., що знаходиться по вулиці Карпенка, 5 в місті Тернополі.

Рішенням ОСОБА_7 міської ради від 21 вересня 2013 року №6/37/84 TOB Терекономбуд Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0350 га та надання дозволу на укладення договору земельного сервітуту площею до 0,0200 га за адресою вул. Карпенка, 5 TOB Терекономбуд , надано дозвіл TOB Терекономбуд на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0350 га в оренду терміном на п'ять років для обслуговування викупленого нежитлового приміщення з можливістю зміни цільового призначення земельної ділянки під будівництво багатоквартирного житлового будинку з об'єктами громадського призначення за адресою: м. Тернопіль, вул. Карпенка, 5. Зобов'язано TOB Терекономбуд в шестимісячний термін подати проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на розгляд міської ради, а також надано дозвіл TOB Терекономбуд на укладення договору земельного сервітуту на земельну ділянку площею до 0,020 га терміном на три роки для складування будівельних матеріалів.

На підставі договору № 24Д-13 від 10 грудня 2013 року TOB Терекономбуд здійснено замовлення комунальному підприємству Земельно-кадастрове бюро на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування викупленого нежилого приміщення з можливістю зміни цільового призначення земельної ділянки площею 0,0350 га під будівництво багатоквартирного житлового будинку з об'єктами громадського призначення в оренду терміном п'ять років за адресою: м. Тернопіль, вул. Карпенка, 5.

Рішенням ОСОБА_7 міської ради № 6/47/179 від 25 квітня 2014 року, затверджено наданий TOB Терекономбуд проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0350 га для обслуговування викупленого нежитлового з можливістю зміни цільового призначення земельної ділянки під будівництво багатоквартирного житлового будинку з об'єктами господарського призначення за адресою вул. Карпенка, 5 (а.с. 15-16).

Вказаним рішенням ОСОБА_7 міської ради також вилучено з користування ПМП ХАТАІ земельну ділянку площею 0,017612 га за адресою вул. Карпенка, 5, враховуючи письмову згоду землекористувача (заява ПМП ХАТАІ від 25 квітня 2013 року, посвідчена приватним нотаріусом ОСОБА_7 міського нотаріального округу ОСОБА_8, та надано TOB Терекономбуд в оренду терміном на п'ять років земельну ділянку (кадастровий номер 6110100000:13:012:0066) площею 0,0350 га під будівництво багатоквартирного житлового будинку з об'єктами громадського призначення за адресою вул. Карпенка, 5 у м. Тернополі.

На підставі рішення ОСОБА_7 міської ради № 6/47/179 від 25 квітня 2014 року, між ОСОБА_7 міською радою, як орендодавцем, та TOB Терекономбуд , як орендарем, укладено договір оренди землі від 15 травня 2014 року, відповідно до якого орендодавець надав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться по вулиці Карпенка, 5 в місті Тернополі, загальною площею 0,0350 га. Договір укладено терміном на п'ять років - з 25 квітня 2014 року по 25 квітня 2019 року.

Згідно акту приймання - передачі земельної ділянки від 23.06.2014 року, ОСОБА_7 міська рада передала, а TOB "Терекономбуд" прийняло, на підставі договору оренди землі, земельну ділянку площею 0,0350 га за адресою вул. Карпенка, 5 у м. Тернопіль.

Як вбачається із витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, договір оренди землі зареєстрований в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 04.07.2014 року.

24 червня 2014 року між ОСОБА_7 міською радою та TOB Терекономбуд , на виконання рішення ОСОБА_7 міської ради від 21 вересня 2013 року № 6/37/84, укладено договір про встановлення земельного сервітуту на земельну ділянку площею до 0,020 га терміном на три роки для складування будівельних матеріалів за адресою: вул. М.Карпенка, 5, м. Тернопіль. Договір укладено терміном на три роки - з 21 вересня 2013 року до 21 вересня 2016 року.

Як убачається з виписки протоколу №14/15 від 08 жовтня 2015 року, Архітектурно-містобудівною радою погоджено проектну пропозицію будівництва багатоквартирного житлового будинку по вулиці М.Карпенка, 5 в місті Тернополі.

Управлінням містобудування, архітектури та кадастру ОСОБА_7 міської ради 06 листопада 2015 року затверджено містобудівні умови та обмеження № 595 забудови земельної ділянки за адресою вул. М.Карпенка, 5, м. Тернопіль.

Однак, 25 листопада 2015 року виконавчим комітетом ОСОБА_7 міської ради прийнято рішення №57 Про скасування містобудівних умов та обмежень №595 від 06 листопада 2015 року забудови земельної ділянки за адресою вул. М.Карпенка, 5 , яким вирішено скасувати містобудівні умови та обмеження № 595 від 06 листопада 2015 року забудови земельної ділянки за адресою вул. М.Карпенка, 5 в м. Тернопіль (замовник - TOB Терекономбуд ) на будівництво багатоквартирного житлового будинку.

Мотивом зазначеного рішення виконавчого комітету ОСОБА_7 міської ради зазначено наявність суспільного резонансу, спричиненого організацією будівництва групи багатоквартирних житлових будинків з вбудованими громадськими приміщенням, а правовою підставою -Закон України Про місцеве самоврядування в Україні та ст. 5 Закону України Про основи містобудування .

Постановою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 22.08.2016 р. у справі № 607/4440/16-а за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Терекономбуд" до Виконавчого комітету ОСОБА_7 міської ради, рішення № 57 виконавчого комітету ОСОБА_7 міської ради від 25 листопада 2015 року "Про скасування містобудівних умов та обмежень № 595 від 06 листопада 2015 року забудови земельної ділянки за адресою вул. М. Карпенка, 5" визнано протиправним і скасовано.

Як вбачається з робочого проекту ТОВ "Терекономбуд" отримав вихідні документи для проектування, а саме технічні умови з електропостачання - №36-105/16, водопостачання та водовідведення - №159/16 від 08.07.2016 р., і приєднання до газорозподільної системи - №120 від 13.07.2016 р.

Також, 07 серпня 2017 року відділом технічного нагляду міської ради надано ТОВ Терекономбуд технічні умови на будівництво багатоквартирного житлового будинку за адресою вул. М. Карпенка, 5 м. Тернопіль.

24 жовтня 2017 року ОСОБА_7 міська рада прийняла рішення № 7/19/6 Про заборону будівництва багатоповерхівки між будинками №№ 1, 3, 5, 7 по вулиці Карпенка , яким вирішено виконавчим органам міської ради вжити заходів щодо припинення будь-яких підготовчих та будівельних роботів по будівництву багатоповерхівки в спільному дворі будинків №№ 1, 3, 5,7 по вулиці Карпенка. Відділу земельних ресурсів ОСОБА_7 міської ради надати пропозиції по розподілу земельної ділянки в спільному дворі будинків № № 1, 3, 5, 7 по вулиці Карпенка на дві: під об'єктом та вільну для подальшого її вилучення. Управлінню правового забезпечення ОСОБА_7 міської ради звернутися до суду з позовом про заборону будь-яких будівельних робіт в дворі будинків вказаних в п.1 даного рішення.

08 листопада 2017 року Виконавчим комітетом ОСОБА_7 міської ради прийнято рішення № 817 про скасування містобудівних умов та обмежень № 595 від 06.11.2015 р. забудови земельної ділянки за адресою вул. М.Карпенка, 5 в (замовник ), яким вирішено скасувати містобудівні умови та обмеження № 595 від 06 листопада 2015 року забудови земельної ділянки за адресою вул. М.Карпенка, 5 в м. Тернопіль (замовник - TOB Терекономбуд ) на будівництво багатоквартирного житлового будинку та повідомлення про початок виконання будівельних робіт за адресою вул. М. Карпенка, 5 (замовник ТОВ Терекономбуд ), в порядку передбаченого законодавством.

Мотивом зазначеного рішення виконавчого комітету ОСОБА_7 міської ради, є наявність суспільного резонансу, спричиненого організацією будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудованими громадськими приміщенням, а правовою підставою - Закон України Про місцеве самоврядування в Україні та ст. 5 Закону України Про основи містобудування , рішення ОСОБА_7 міської ради № 7/19/6 Про заборону будівництва багатоповерхівки між будинками №№ 1, 3, 5, 7 по вулиці Карпенка від 24 жовтня 2017 року.

Суд, дослідивши та оцінивши зібранні у справі докази по справі, вважає, що слід визнати незаконним і скасувати рішення виконавчого комітету ОСОБА_7 міської ради від 08 листопада 2017 року №817 Про скасування містобудівних умов та обмежень №595 від 06.11.2015 р. забудови земельної ділянки за адресою вул.. М. Карпенка, 5 , з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими для виконання на відповідній території.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У свою чергу, систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування, визначено Законом України Про місцеве самоврядування в Україні .

Згідно зі ст. 31 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні саме до компетенції виконавчого органу міської ради, в даному випадку виконавчого комітету ОСОБА_7 міської ради, належить делеговане повноваження щодо здійснення в установленому порядку державного контролю за дотриманням законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові відповідних територій; зупинення у випадках, передбачених законом, будівництва, яке проводиться з порушенням містобудівної документації і проектів окремих об'єктів, а також може заподіяти шкоди навколишньому природному середовищу.

Частина 9 ст. 31 Закону України Про місцеве самоврядування передбачає, що до повноважень виконавчого органу міських, районних в містах, селищних та сільських рад відноситься надання відповідно до закону містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про основи містобудування , містобудування (містобудівна діяльність) - це цілеспрямована діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, громадян, об'єднань громадян по створенню та підтриманню повноцінного життєвого середовища, яка включає прогнозування розвитку населених пунктів і територій, планування, забудову та інше використання територій, проектування, будівництво об'єктів містобудування, спорудження інших об'єктів, реконструкцію історичних населених пунктів при збереженні традиційного характеру середовища, реставрацію та реабілітацію об'єктів культурної спадщини, створення інженерної та транспортної інфраструктури.

Державний контроль у сфері містобудування здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю, органами місцевого самоврядування та іншими уповноваженими на це державними органами. (ст. 24 Закону України Про основи містобудування ).

Статтею 5 Закону України Про основи містобудування визначено, що при здійсненні містобудівної діяльності повинні бути забезпечені: розробка містобудівної документації, проектів конкретних об'єктів згідно з вихідними даними на проектування, з дотриманням державних стандартів, норм і правил; розміщення і будівництво об'єктів відповідно до затверджених у встановленому порядку містобудівної документації та проектів цих об'єктів; раціональне використання земель та територій для містобудівних потреб, підвищення ефективності забудови та іншого використання земельних ділянок; охорона культурної спадщини, збереження традиційного характеру середовища населених пунктів; урахування державних та громадських інтересів при плануванні та забудові територій; урахування законних інтересів та вимог власників або користувачів земельних ділянок та будівель, що оточують місце будівництва; інформування через засоби масової інформації громадян про плани перспективного розвитку територій і населених пунктів, розміщення важливих містобудівних об'єктів; участь громадян, об'єднань громадян в обговоренні містобудівної документації, проектів окремих об'єктів і внесення відповідних пропозицій до державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій; захист прав громадян та громадських організацій згідно із законодавством.

До компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування належать надання відповідно до закону містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок.

Згідно з п. 7 ч. 1 ст. 1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування та будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

За правилами ч. 6 ст. 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , першою стадією проектування та будівництва об'єктів є отримання вихідних даних, однією з основних складових яких є якраз містобудівні умови та обмеження.

У частині 8 ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності зазначено, що містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об'єкта незалежно від зміни замовника. Скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється: 1) за заявою замовника; 2) головними інспекторами будівельного нагляду в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду у разі невідповідності містобудівних умов та обмежень містобудівному законодавству, містобудівній документації на місцевому рівні, будівельним нормам, стандартам і правилам; 3) за рішенням суду. У разі скасування в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду або за рішенням суду містобудівних умов та обмежень посадові особи відповідного уповноваженого органу містобудування та архітектури несуть відповідальність згідно із законом.

Згідно частини 7 статті 36 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності право на початок виконання будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, може бути скасовано відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю у разі: 1) подання замовником заяви про скасування повідомлення про початок виконання будівельних робіт; 2) отримання відомостей про ліквідацію юридичної особи, що є замовником; 3) встановлення під час перевірки порушень вимог містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, невідповідності об'єкта будівництва проектній документації на будівництво такого об'єкта, вимогам будівельних норм, стандартів і правил, порушень містобудівного законодавства у разі невиконання вимог приписів посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю. Відомості про скасування права на виконання будівельних робіт вносяться до реєстру.

Таким чином у законі визначено вичерпні підстави для скасування містобудівних умов та обмежень та повідомлення про початок виконання будівельних робіт.

Правило про чинність містобудівних умов і обмежень до завершення будівництва також закріплене у п. 1.3. Порядку надання містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст (затверджених Наказом Міністерства регіонального розвиту, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07 липня 2011 року за № 109).

Спірні містобудівні умови та обмеження №595 забудови земельної ділянки за адресою вул. М.Карпенка, 5, м. Тернопіль , затверджено начальником управління містобудування, архітектури та кадастру, як керівником структурного підрозділу ОСОБА_7 міської ради.

Відповідно до рішення Конституційного Суду України у справі №1-9\2009 від 16 квітня 2009 року, за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень ч.2 ст. 19 , ст. 144 Конституції України , ст. 25 , ч.14 ст. 46 , ч. 1 ст. 10 , ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (справа про скасування актів органу місцевого самоврядування), орган місцевого самоврядування має право приймати рішення, вносити до них зміни та/чи скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. У п. 5 цього рішення Конституційний Суд України зазначає, що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3 ). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.

На підставі отриманихмістобудівних умов та обмежень № 595 від 06 листопада 2015 року, позивач TOB Терекономбуд розпочав проектування об'єкту, уклав ряд договорів отримав необхідні дозвільні та інші документи. Також отримав технічні умови з електропостачання, водопостачання та водовідведення, приєднання до газорозподільної системи та технічні умови на будівництво багатоквартирного житлового будинку за адресою вул. М. Карпенка, 5 м. Тернопіль. Тобто на підставі вказаних містобудівних умов та обмежень в позивача, на час прийняття оскаржуваного рішення, вже виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів (права на проектування та будівництво об'єкту).

Таким чином, шляхом прийняття оскаржуваного рішення виконавчий комітет ОСОБА_7 міської ради скасував містобудівні умови та обмеження, на підставі яких у позивача вже виникли певні правовідносини.

Також у спірному рішенні не вказано, чи було порушено при затвердженні містобудівних умов і обмежень № 595 вимоги статті 5 Закону України Про основи містобудування .

ОСОБА_1 того, посадовими особами органу державного нагляду (контролю) відділу державного архітектурно-будівельного контролю ОСОБА_7 міської ради у період з 13.09.2017 по 22.09.2017 р. проведено позапланову перевірку дотримання суб'єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об'єкті: будівництво багатоквартирного житлового будинку по вул. М.Карпенка, будинок № 5, м. Тернопіль, замовник TOB Терекономбуд . За результатами даної перевірки складено Акт № 024-148 від 22.09.2017, з якого вбачається, що будь-яких порушень при вказаному будівництві не виявлено (розділ VI. Опис виявлених порушень ).

Посилання представника відповідача, що при здійсненні містобудівної діяльності повинні бути забезпечені урахування державних та громадських інтересів при плануванні та забудові територій, однак не подано доказів, що суспільні інтереси територіальної громади, громадської думки її членів, що зумовило виникнення суспільного резонансу, спричиненого організацією будівництва, при затвердженні містобудівних умов і обмежень № 595 не були враховані.

При цьому суд зазначає, що державні, громадські та приватні інтереси при плануванні та забудови території повинні враховуватися при розробці та затвердженні генерального плану м. Тернополя. Водночас відповідачем не вказано та не доведено наявності будь-яких порушень при затвердженні спірних містобудівних умов та обмежень та невідповідності намірів забудови земельної ділянки позивачем вимогам генерального плану міста Тернополя.

Посилання представника відповідача на те, що відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та статті 5 Закону України Про основи містобудування та рішення виконавчого комітету ОСОБА_7 міської ради №7/19/6 від 24.10.2017 р., виконавчий комітет ОСОБА_7 міської ради має право скасувати містобудівні умови та обмеження, в контексті прийняття оспорюваного рішення суд вважає необґрунтованими.

Оскільки участині 8 ст. 29 та частині 7 статті 36 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено виключний перелік підстав для скасування містобудівних умов та обмежень та повідомлення про початок виконання будівельних робіт, однак відповідач не подав доказів та не зазначив обставин, які б свідчили про наявність вищевказаних у законі підстав.

Також відповідачем не обґрунтовано, які конкретно порушення вимог закону не були дотримані при затвердженні містобудівних умов і обмежень № 595 і порушення яких саме норм чинного законодавства при їх затвердженні стали підставою прийняття спірного.

Крім цього рішення виконавчого комітету ОСОБА_7 міської ради №7/19/6 від 24.10.2017 р., вирішено виконавчим органам міської ради вжити заходів щодо припинення будь-яких підготовчих та будівельних робіт по будівництву багатоповерхівки в спільному дворі будинків №№ 1, 3, 5,7 по вулиці Карпенка, які відповідно до ст. 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності підлягають зупиненню до усунення порушень законодавства у сфері містобудівної діяльності у разі якщо підготовчі та будівельні роботи, які не відповідають вимогам законодавства, будівельним нормам, стандартам і правилам, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без набуття права на їх виконання.

Частина перша статті 77 КАС України передбачає, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з частиною другою статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Таким чином, відповідач приймаючи спірне рішення діяв необґрунтовано, тобто без урахування вищенаведених обставин, що мають значення для прийняття рішення, та не було дотримано необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками, які можуть наступити для ТОВ Терекономбуд , а тому враховуючи вищенаведене суд вважає, що слід визнати незаконним і скасувати рішення виконавчого комітету ОСОБА_7 міської ради від 08 листопада 2017 року №817 Про скасування містобудівних умов та обмежень №595 від 06.11.2015 р. забудови земельної ділянки за адресою вул.. М. Карпенка, 5 .

Частиною 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

У зв'язку з вищенаведеним, з ОСОБА_7 міської ради в користь Товариства з обмежено відповідальністю Терекономбуд , підлягає стягненню судовий збір.

На підставі наведеного, керуючись статтями 2 - 10, 14, 139, 241-246, 255, 292 - 297 КАС України, статтями 19, 144 Конституції України, ст. 31 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , статтями 1, 5, 24 Закону України Про основи містобудування , статтями 7, 29, 36 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності ,суд, -

В И Р І Ш И В:

Задовольнити позов Товариства з обмежено відповідальністю Терекономбуд до Виконавчого комітету ОСОБА_7 міської ради, треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6 про визнання протиправним і скасування рішення.

Визнати незаконним і скасувати рішення виконавчого комітету ОСОБА_7 міської ради від 08 листопада 2017 року №817 Про скасування містобудівних умов та обмежень №595 від 06.11.2015 р. забудови земельної ділянки за адресою вул.. М. Карпенка, 5 .

Стягнути з ОСОБА_7 міської ради в користь Товариства з обмежено відповідальністю Терекономбуд , сплачений судовий збір в розмірі 1600,00 грн. (тисячу шістсот гривень 00 копійок).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційної скарги не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення суду, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Львівського апеляційного адміністративного суду або через Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області.

Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 299 Кодексу адміністративного судочинства України.

Позивач: Товариство з обмежено відповідальністю Терекономбуд , місцезнаходження: АДРЕСА_1. місто Тернопіль, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 38645845.

Відповідач: Виконавчий комітет ОСОБА_7 міської ради, місцезнаходження: вул. Листопадова, буд. 5, місто Тернопіль, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 04058344.

Треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору: ОСОБА_3, місце проживання: м. Тернопіль вул. Карпенка, буд. 5/42, м. Тернопіль, ОСОБА_4, місце проживання: м. Тернопіль АДРЕСА_2, ОСОБА_5, місце проживання: м. Тернопіль АДРЕСА_3, ОСОБА_6, місце проживання: м. Тернопіль АДРЕСА_4.

Повний текст рішення суду складено 12 квітня 2018 року.

Головуючий суддяОСОБА_9

СудТернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення03.04.2018
Оприлюднено17.04.2018
Номер документу73361745
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —607/14713/17

Постанова від 21.11.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 25.10.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 10.09.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 02.05.2018

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Постанова від 03.04.2018

Адміністративне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Вийванко О. М.

Постанова від 03.04.2018

Адміністративне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Вийванко О. М.

Ухвала від 23.11.2017

Адміністративне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Вийванко О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні