ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 листопада 2018 рокуЛьвів№ 857/132/18
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючої судді Шевчук С.М.,
суддів Кухтея Р.В., Носа С.П.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові апеляційну скаргу Виконавчого комітету Тернопільської міської ради на рішення Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 03 квітня 2018 року (рішення ухвалене у м. Тернопіль судом у складі головуючого судді Вийванко О.М., повний текст рішення виготовлений 12 квітня 2018 року) у справі № 607/14713/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Терекономбуд" до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_4 про визнання протиправним і скасування рішення,
В С Т А Н О В И В :
В листопаді 2017 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Терекономбуд" звернулося до суду з позовом, яким просило визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Тернопільської міської ради №817 від 08.11.2017 Про скасування містобудівних умов та обмежень №595 від 06.11.2015 забудови земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 .
Рішенням Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 03 квітня 2018 року адміністративний позов задоволено.
Визнано незаконним і скасовано рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 08 листопада 2017 року №817 Про скасування містобудівних умов та обмежень №595 від 06.11.2015 р. забудови земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 .
Стягнуто з Тернопільської міської ради в користь Товариства з обмежено відповідальністю Терекономбуд , сплачений судовий збір в розмірі 1600,00 грн. (тисячу шістсот гривень 00 копійок).
Рішення суду першої інстанції оскаржив Виконавчий комітет Тернопільської міської ради, який в апеляційній скарзі просить її скасувати та прийняти нове рішення, яким позивачу у задоволенні позову відмовити повністю.
В обґрунтування апеляційних вимог посилається на те, що відповідно до рішення Тернопільської міської ради від 24.10.2017 р. №7/19/6 Про заборону будівництва багатоповерхівки між будинками АДРЕСА_1, рада доручила виконавчим органам міської ради вжити заходів щодо припинення будь-яких підготовчих та будівельних роботів по будівництву багатоповерхівки в спільному дворі будинків АДРЕСА_1. Зазначене рішення приймалось на підставі висновків постійної комісії міської ради з питань природокористування, приватизації, продажу та оренди землі та звернення мешканців прилеглих будинків, які брали участь в засіданні зазначеної комісії 29.11.2017. Таким чином, в порядку реалізації обов'язку виконання рішення органу місцевого самоврядування на відповідній території, передбаченого ст. 144 Конституції України неврахування при видачі управлінням містобудування, архітектури та кадастру міської ради містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 №595 від 06.11.2015 суспільних інтересів територіальної громади, громадської думки членів, яка полягала у виникненні суспільного резонансу, спричиненого організації будівництва групи багатоквартирного житлового будинку, 08.11.2017 виконавчим комітетом прийнято рішення №817, відповідно до якого містобудівні умови та обмеження №595 від 06.11.2015 забудови земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1, та повідомлення про початок будівельних робіт за даною адресою - скасовані. Таким чином, рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради №817 від 08.11.2017 прийняте компетентним органом в межах наданих повноважень реалізації права комунальної власності, передбаченого статтею 60 Закону України "Про місцеве самоврядування", підстави для його скасування відсутні.
Сторони в судове засідання не з'явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені в установленому порядку. Відтак, враховуючи приписи ст. 311 КАС України, розгляд апеляційної скарги здійснюється в порядку письмового провадження.
Дослідивши обставини справи та доводи апеляційної скарги, апеляційний суд приходить до висновку про те, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з наступних підстав.
У справі встановлено, що згідно договору купівлі-продажу від 24 квітня 2013 року, посвідченого приватним нотаріусом Тернопільського міського нотаріального округу Іваненко О.С., ПМП ХАТАІ продало, а ТОВ Терекономбуд купило належне ПМП ХАТАІ приміщення, цех по випічці хліба, загальною площею 103,6 кв.м., що знаходиться по АДРЕСА_1.
Рішенням Тернопільської міської ради від 21 вересня 2013 року №6/37/84 TOB Терекономбуд Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0350 га та надання дозволу на укладення договору земельного сервітуту площею до 0,0200 га за адресою АДРЕСА_1 TOB Терекономбуд , надано дозвіл TзOB Терекономбуд на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею до 0,0350 га в оренду терміном на п'ять років для обслуговування викупленого нежитлового приміщення з можливістю зміни цільового призначення земельної ділянки під будівництво багатоквартирного житлового будинку з об'єктами громадського призначення за адресою: АДРЕСА_1. Зобов'язано TOB Терекономбуд в шестимісячний термін подати проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на розгляд міської ради, а також надано дозвіл TOB Терекономбуд на укладення договору земельного сервітуту на земельну ділянку площею до 0,020 га терміном на три роки для складування будівельних матеріалів.
На підставі договору № 24Д-13 від 10 грудня 2013 року TзOB Терекономбуд здійснено замовлення комунальному підприємству Земельно-кадастрове бюро на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування викупленого нежилого приміщення з можливістю зміни цільового призначення земельної ділянки площею 0,0350 га під будівництво багатоквартирного житлового будинку з об'єктами громадського призначення в оренду терміном п'ять років за адресою: АДРЕСА_1.
Рішенням Тернопільської міської ради № 6/47/179 від 25 квітня 2014 року, затверджено наданий TзOB Терекономбуд проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,0350 га для обслуговування викупленого нежитлового з можливістю зміни цільового призначення земельної ділянки під будівництво багатоквартирного житлового будинку з об'єктами господарського призначення за адресою АДРЕСА_1.
Вказаним рішенням Тернопільської міської ради також вилучено з користування ПМП ХАТАІ земельну ділянку площею 0,017612 га за адресою АДРЕСА_1, враховуючи письмову згоду землекористувача (заява ПМП ХАТАІ від 25 квітня 2013 року, посвідчена приватним нотаріусом Тернопільського міського нотаріального округу Іваненко О.С., та надано TзOB Терекономбуд в оренду терміном на п'ять років земельну ділянку (кадастровий номер НОМЕР_1) площею 0,0350 га під будівництво багатоквартирного житлового будинку з об'єктами громадського призначення за адресою АДРЕСА_1.
На підставі рішення Тернопільської міської ради № 6/47/179 від 25 квітня 2014 року, між Тернопільською міською радою, як орендодавцем, та TOB Терекономбуд , як орендарем, укладено договір оренди землі від 15 травня 2014 року, відповідно до якого орендодавець надав, а орендар прийняв у строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться по АДРЕСА_1, загальною площею 0,0350 га. Договір укладено терміном на пять років з 25 квітня 2014 року по 25 квітня 2019 року.
Згідно акту приймання - передачі земельної ділянки від 23.06.2014 року, Тернопільська міська рада передала, а TOB "Терекономбуд" прийняло, на підставі договору оренди землі, земельну ділянку площею 0,0350 га за адресою АДРЕСА_1 у м. Тернопіль.
Як видно із витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, договір оренди землі зареєстрований в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 04.07.2014.
24 червня 2014 року між Тернопільською міською радою та TOB Терекономбуд , на виконання рішення Тернопільської міської ради від 21 вересня 2013 року № 6/37/84, укладено договір про встановлення земельного сервітуту на земельну ділянку площею до 0,020 га терміном на три роки для складування будівельних матеріалів за адресою: АДРЕСА_1. Договір укладено терміном на три роки з 21 вересня 2013 року до 21 вересня 2016 року.
Як видно з виписки протоколу №14/15 від 08 жовтня 2015 року, Архітектурно-містобудівною радою погоджено проектну пропозицію будівництва багатоквартирного житлового будинку по АДРЕСА_1.
Управлінням містобудування, архітектури та кадастру Тернопільської міської ради 06 листопада 2015 року затверджено містобудівні умови та обмеження № 595 забудови земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1, м. Тернопіль.
Однак, 25 листопада 2015 року виконавчим комітетом Тернопільської міської ради прийнято рішення №57 Про скасування містобудівних умов та обмежень №595 від 06 листопада 2015 року забудови земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 , яким вирішено скасувати містобудівні умови та обмеження № 595 від 06 листопада 2015 року забудови земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 в м. Тернопіль (замовник Терекономбуд ) на будівництво багатоквартирного житлового будинку.
Мотивом зазначеного рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради зазначено наявність суспільного резонансу, спричиненого організацією будівництва групи багатоквартирних житлових будинків з вбудованими громадськими приміщенням, а правовою підставою Закон України Про місцеве самоврядування в Україні та ст. 5 Закону України Про основи містобудування .
Постановою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 22.08.2016 у справі № 607/4440/16-а за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Терекономбуд" до Виконавчого комітету Тернопільської міської ради, рішення № 57 виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 25 листопада 2015 року "Про скасування містобудівних умов та обмежень № 595 від 06 листопада 2015 року забудови земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1" визнано протиправним і скасовано.
Як видно з робочого проекту ТзОВ "Терекономбуд" отримав вихідні документи для проектування, а саме технічні умови з електропостачання - №36-105/16, водопостачання та водовідведення - №159/16 від 08.07.2016 і приєднання до газорозподільної системи - №120 від 13.07.2016.
Також, 07 серпня 2017 року відділом технічного нагляду міської ради надано ТОВ Терекономбуд технічні умови на будівництво багатоквартирного житлового будинку за адресою АДРЕСА_1.
24 жовтня 2017 року Тернопільська міська рада прийняла рішення № 7/19/6 Про заборону будівництва багатоповерхівки між будинками АДРЕСА_1 , яким вирішено виконавчим органам міської ради вжити заходів щодо припинення будь-яких підготовчих та будівельних роботів по будівництву багатоповерхівки в спільному дворі будинків АДРЕСА_1. Відділу земельних ресурсів Тернопільської міської ради надати пропозиції по розподілу земельної ділянки в спільному дворі будинків АДРЕСА_1 на дві: під об'єктом та вільну для подальшого її вилучення. Управлінню правового забезпечення Тернопільської міської ради звернутися до суду з позовом про заборону будь-яких будівельних робіт в дворі будинків вказаних в п.1 даного рішення.
08 листопада 2017 року Виконавчим комітетом Тернопільської міської ради прийнято рішення № 817 про скасування містобудівних умов та обмежень № 595 від 06.11.2015 р. забудови земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 в (замовник ), яким вирішено скасувати містобудівні умови та обмеження № 595 від 06 листопада 2015 року забудови земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 в м. Тернопіль (замовник Терекономбуд ) на будівництво багатоквартирного житлового будинку та повідомлення про початок виконання будівельних робіт за адресою АДРЕСА_1 (замовник ТОВ Терекономбуд ), в порядку передбаченого законодавством.
Мотивом зазначеного рішення міської ради, є наявність суспільного резонансу, спричиненого організацією будівництва багатоквартирного житлового будинку з вбудованими громадськими приміщенням, а правовою підставою - Закон України Про місцеве самоврядування в Україні та ст. 5 Закону України Про основи містобудування , рішення Тернопільської міської ради № 7/19/6 Про заборону будівництва багатоповерхівки між будинками АДРЕСА_1 від 24 жовтня 2017 року.
Задовольняючи позовні вимоги позивача, суд першої інстанції виходив з того, що в частині 8 ст. 29 та частині 7 статті 36 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено виключний перелік підстав для скасування містобудівних умов та обмежень та повідомлення про початок виконання будівельних робіт, а відповідач не подав доказів та не зазначив обставин, які б свідчили про наявність вищевказаних у законі підстав. Також відповідачем не обґрунтовано, які конкретно порушення вимог закону не були дотримані при затвердженні містобудівних умов і обмежень № 595 і порушення яких саме норм чинного законодавства при їх затвердженні стали підставою прийняття спірного рішення.
Дослідивши доводи апеляційної скарги та зібрані судом докази колегією суддів враховано, що порядок видачі та підстави відмови у видачі містобудівних умов та обмежень регламентується Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" N 3038-VI (далі іменовано - Закон N3038-VI), Порядком надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 N 109 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 22.07.2011за N 912/19650 (далі - Порядок N 109).
За змістом ст.26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 №3038-VI, забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва. Суб'єкти містобудування зобов'язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів.
Згідно п.п. 1 п.1 ст.29 зазначеного Закону, одним із основних складових вихідних даних є містобудівні умови та обмеження, які надаються відповідно до Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого Наказом Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 № 109 (надалі - Порядок №109).
Пунктом 1 ст.25 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій (містобудівна документація).
В свою чергу, пунктом 4 ст. 26 вказаного Закону передбачено, що право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Відповідно до Порядку № 109, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
За змістом розділу 2 Порядку №109 та відповідно до пункту 4 ст. 25 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури, які визначають відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Частина 9 ст. 31 Закону України Про місцеве самоврядування передбачає, що до повноважень виконавчого органу міських, районних в містах, селищних та сільських рад відноситься надання відповідно до закону містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок.
У частині 8 ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності зазначено, що містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об'єкта незалежно від зміни замовника.
При цьому, скасування містобудівних умов та обмежень здійснюється:
1) за заявою замовника;
2) головними інспекторами будівельного нагляду в порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду у разі невідповідності містобудівних умов та обмежень містобудівному законодавству, містобудівній документації на місцевому рівні, будівельним нормам, стандартам і правилам;
3) за рішенням суду.
Згідно частини 7 статті 36 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності право на початок виконання будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, може бути скасовано відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю у разі: 1) подання замовником заяви про скасування повідомлення про початок виконання будівельних робіт; 2) отримання відомостей про ліквідацію юридичної особи, що є замовником; 3) встановлення під час перевірки порушень вимог містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, невідповідності об'єкта будівництва проектній документації на будівництво такого об'єкта, вимогам будівельних норм, стандартів і правил, порушень містобудівного законодавства у разі невиконання вимог приписів посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю. Відомості про скасування права на виконання будівельних робіт вносяться до реєстру.
Таким чином, обумовленими нормативними актами визначено вичерпні підстави для скасування містобудівних умов та обмежень та повідомлення про початок виконання будівельних робіт.
З наведеного слідує, що підставою для скасування містобудівних умов та обмежень є виключно: заява замовника, рішення суду або скасування головними інспекторами будівельного нагляду у разі невідповідності містобудівних умов та обмежень містобудівному законодавству, містобудівній документації на місцевому рівні, будівельним нормам, стандартам і правилам.
Натомість, як слідує з матеріалів справи, містобудівні умови скасовані виконавчим комітетом Тернопільської міської ради виключно з такої підстави, як - наявність суспільного резонансу.
Однак, наведена відповідачем підстава (наявність суспільного резонансу) за якої містобудівні умови скасовані не передбачена нормами містобудівного законодавства. Інших підстав, визначених законом для скасування містобудівних умов, оскаржувані рішення не містять.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідач при прийнятті оскаржуваних рішень діяв не на підставі, не в межах повноважень та не у спосіб передбачений законами України.
Водночас, колегією суддів враховано, що правило про чинність містобудівних умов і обмежень до завершення будівництва також закріплене у п. 1.3. Порядку № 109.
На підставі отриманих містобудівних умов та обмежень № 595 від 06 листопада 2015 року, позивач розпочав проектування об'єкту, уклав ряд договорів отримав необхідні дозвільні та інші документи. Також отримав технічні умови з електропостачання, водопостачання та водовідведення, приєднання до газорозподільної системи та технічні умови на будівництво багатоквартирного житлового будинку за адресою АДРЕСА_1. Тобто на підставі вказаних містобудівних умов та обмежень в позивача, на час прийняття оскаржуваного рішення, вже виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів (права на проектування та будівництво об'єкту).
У справі Пайн Велі Девелопмент ЛТД та інші проти Ірландії Європейський суд з прав людини постановив, що статтю 1 Першого протоколу до Конвенції можна застосовувати для захисту "правомірних очікувань" щодо певного стану речей (у майбутньому), оскільки їх можна вважати складовою частиною власності. Правомірні очікування виникають у особи, якщо нею було дотримано всіх вимог законодавства для отримання відповідного рішення уповноваженого органу, а тому вона мала усі підстави вважати так.
Тому, отримавши містобудівні умови позивач мав очікуване право щодо забудови земельної ділянки відповідно до отриманих ним містобудівних умов та обмежень.
Крім того, посадовими особами органу державного нагляду (контролю) відділу державного архітектурно-будівельного контролю Тернопільської міської ради у період з 13.09.2017 по 22.09.2017 проведено позапланову перевірку дотримання суб'єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об'єкті: будівництво багатоквартирного житлового будинку АДРЕСА_1, замовник TзOB Терекономбуд . За результатами даної перевірки складено Акт № 024-148 від 22.09.2017, з якого видно, що будь-яких порушень при вказаному будівництві не виявлено (розділ VI. Опис виявлених порушень ).
За наведених обставин, приведені відповідачем доводи не спростовують обставин щодо протиправності прийнятих ним рішень.
Враховуючи викладене, апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Статтею 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому підстави для його скасування відсутні.
Доводи апеляційної скарги, в силу викладеного вище, висновків суду першої інстанції не спростовують.
Керуючись ст. 308, ст. 311, ст. 315, ст. 316, ст. 321, ст. 325, ст. 329 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд,
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Виконавчого комітету Тернопільської міської ради залишити без задоволення.
Рішення Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 03 квітня 2018 року у справі № 607/14713/17 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.
Головуюча суддя С. М. Шевчук судді Р. В. Кухтей С. П. Нос
Повне судове рішення складено 22 листопада 2018 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.11.2018 |
Оприлюднено | 23.11.2018 |
Номер документу | 78022199 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Довгополов Олександр Михайлович
Адміністративне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Вийванко О. М.
Адміністративне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Вийванко О. М.
Адміністративне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Вийванко О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні