Рішення
від 02.04.2018 по справі 922/4254/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-21-42, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"02" квітня 2018 р.Справа № 922/4254/17

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Калініченко Н.В.

при секретарі судового засідання Каюкову Ю.В.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Харківської міської ради, м. Харків до приватного акціонерного товариства "Дніпрозаводтранс", м. Харків, 3-я особа, яка не заявляє самосійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, ОСББ "Шатилівська садиба", м. Харків про зобов'язання вчинити певні дії за участю представників:

позивача - Волинська Я.І., довіреність № 08-11/3933/2-17 від 27.12.2017 р.

відповідача - Аулова Ю.Г., довіреність № б/н від 09.01.2018 р.

третьої особи - не з'явився

здійснюється фіксування судового процесу технічними засобами - програмно-апаратним комплексом "Діловодство суду", серійний номер диска СД-Р 922/4254/17

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Харківська міська рада, звернувся до господарського суду Харківської області з позовною заявою до відповідача, приватного акціонерного товариства "Дніпрозаводтранс" (відкрите акціонерне товариство "Дніпрозаводтранс" перейменоване в публічне акціонерне товариство "Дніпрозаводтранс" з подальшою зміною типу на приватне акціонерне товариство; зміна типу акціонерного товариства не є його реорганізацією, дана позиція повністю узгоджується з п. 1.4 Постанови пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26 грудня 2011 року) про зобов'язання протягом 6-ти місяців з моменту вступу в законну силу рішення суду забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,1016 га по вул. Мінській, 91/93 у м. Харкові та вчинити дії щодо реєстрації зазначеної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі. Також позивач просить суд покласти на відповідача судові витрати.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 14 грудня 2017 року вказану позовну заяву було прийнято до розгляду, порушено провадження у справі № 922/4254/17 і призначено її до слухання у судовому засіданні на 16 січня 2018 року.

15 грудня 2017 року набув чинності Закон України "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" № 2147-VIII від 03.10.2017, котрим ГПК України викладено в новій редакції. У відповідності до п.п. 9 п. 1 Розділу XI Перехідних Положень ГПК України в новій редакції справи у судах першої та апеляційної інстанції, провадження у яких порушено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу. Ухвалою господарського суду Харківської області від 18 грудня 2017 року призначено справу № 922/4254/17 в порядку загального позовного провадження, почато у справі № 922/4254/17 підготовче провадження і призначити підготовче засідання на 16 січня 2018 року. 16 січня 2018 року, протокольною ухвалою господарського суду Харківської області, задоволено усне клопотання представника позивача та відкладено підготовче засідання до 23 січня 2018 року, на підставі ст.ст. 177, 182, п. 3 ч. 2 ст. 183 ГПК України. 23 січня 2018 року, ухвалою господарського суду Харківської області, задоволено заяву відповідача про залучення третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, залучено ОСББ "Шатилівська садиба" до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача. Протокольними ухвалами господарського суду Харківської області від 23 січня 2018 року залучено до матеріалів справи заперечення позивача на клопотання про закриття провадження у справі та відповідь на заперечення відповідача, на підставі ч. 5 ст. 161, ст.ст. 169, 170, п. 10. ч. 2 ст. 182 ГПК України, відкладено підготовче провадження до 12 лютого 2018 року, на підставі ст. 177, п.п. 4 та 10 ч. 2 ст. 182, п. 2 ч. 2 ст. 183 ГПК України. 12 лютого 2018 року, ухвалою господарського суду Харківської області, задоволено клопотання позивача, в порядку ч. 3 ст. 177 ГПК України, продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів, до 18 березня 2018 року. Протокольними ухвалами господарського суду Харківської області від 12 лютого 2018 року долучено до матеріалів справи клопотання третьої особи про розгляд справи без участі представника та пояснення по справі; задоволено клопотання третьої особи про розгляд справи без участі представника, на підставі ст.ст. 177, 196 ГПК України; задоволено усне клопотання представника позивача про відкладення розгляду справи та відкладено підготовче засідання до 26 лютого 2018 року, на підставі п.п. 7 та 10 ч. 2 ст.182, п. 3 ч. 2 ст. 183 ГПК України. 26 лютого 2018 року, протокольною ухвалою господарського суду Харківської області, задоволено усне клопотання позивача про відкладення підготовчого засідання до 12 березня 2018 року, на підставі ст.ст. 42, 177, п. 10 ч. 2 ст. 182, п. 3 ч. 2 ст. 183 ГПК України. 12 березня 2018 року, протокольними ухвалами господарського суду Харківської області, залучено до матеріалів справи відповідь позивача на пояснення третьої особи, на підставі ст. 42, ч. 4 ст. 168, ст.ст. 169, 170, 232 ГПК України; відкладено підготовче засідання до 19 березня 2018 року, на підставі ст.ст. 177, 182, п. 3 ч. 2 ст. 183 ГПК України. 19 березня 2018 року, ухвалою господарського суду Харківської області, відмовлено приватному акціонерному товариству "Дніпрозаводтранс" у задоволенні клопотання (вх. № 1102 від 16.01.2018 р.) про закриття провадження у справі. Протокольною ухвалою господарського суду Харківської області від 19 березня 2018 року закрито підготовче провадження та призначено справи до судового розгляду по суті на 20 березня 2018 року, на підставі ст. 177, 182, 185 ГПК України. 20 березня 2018 року, протокольною ухвалою господарського суду Харківської області, оголошено перерву у справі до 02 квітня 2018 року, на підставі ст. 216 ГПК України.

В призначене судове засідання 02 квітня 2018 року з'явився представник позивача та представник відповідача, третя особа, свого уповноваженого представника в дане судове засідання не направила, про час, дату та місце розгляду справи повідомлена належним чином, що підтверджуються наявним в матеріалах справи поштовим повідомленням про вручення поштового відправлення (арк. спр. 256) та повністю узгоджується з приписами п. 3 ч. 6 ст. 242 ГПК України.

Під час розгляду справи по суті позивачем позовні вимоги підтримано в повному обсязі, відповідач проти задоволення позову заперечував в повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши вступне слово представника позивача та представника відповідача, з'ясувавши обставини справи та дослідивши подані суду докази, судом встановлено наступне.

На підставі рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 12 серпня 1998 року № 862 між виконавчим комітетом Харківської міської ради та Відкритим акціонерним товариством "Дніпрозаводтранс" (перейменоване в публічне акціонерне товариство "Дніпрозаводтранс" з подальшою зміною типу на приватне акціонерне товариство) (землекористувач) було укладено договір № 1744 на право тимчасового користування землею від 14 вересня 1998 року, який зареєстровано в книзі записів договорів на право тимчасового користування землею 05 жовтня 1998 року за № 1744 виконавчим комітетом Харківської міської ради. Відповідно до п.п. 1.1, 1.2 договору, Виконавчий комітет Харківської міської передає, а землекористувач приймає в тимчасове користування земельну ділянку, за адресою: м. Харків, вул. Мінська, 91/93, загальною площею 0,1016 гектарів, у тому числі інших угідь 0,1016 гектарів згідно з планом землекористування, що додається. Земельна ділянка надається у тимчасове користування строком до 31 грудня 2023 року для експлуатації і обслуговування житлового будинку з гаражом і сараєм. Плата за землю вноситься землекористувачем щомісячно у вигляді земельного податку у розмірі 4,20 гривень на рахунок Дзержинського райфінвідділу № 25427700000046 р. 037 п. 01 у Дзержинський ХРУ УАК ПІБ, МФО 351395, код 02316307 не пізніше п'ятнадцятого числа наступного місяця (п. 2.1 договору). Даний договір набуває чинності з моменту його реєстрації. Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. і відповідно до пункту 1.1 цього рішення затверджено базову вартість 1 кв.м земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 року та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України. Пунктами 2, 3 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові. Згідно з п. 2.2 Порядку управління Держземагентства у м. Харкові Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством. Відповідно до п. 4 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 зобов'язано орендарів земельних ділянок, які перебувають у їх користуванні на підставі договорів оренди, укладених протягом 1994-1998 років та 1999-2003 років, та які були передані у користування без проведення державної реєстрації цих земельних ділянок: - укласти із розробниками документації із землеустрою договори на складання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) стосовно земельних ділянок, переданих їм у користування без проведення державної реєстрації таких земельних ділянок (без присвоєння їм кадастрового номеру); - забезпечити складання та прийняття технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) у строк, що не перевищує 2 календарних місяців з дня набрання чинності цим рішенням; - не пізніше 31.12.2013 року вчинити дії, спрямовані на подання складеної (розробленої) технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до Управління Держземагентства у м. Харкові для здійснення Державним кадастровим реєстратором державної реєстрації (із присвоєнням кадастрового номеру) земельних ділянок, переданих у користування без проведення їх державної реєстрації (в тому числі, у разі, коли відомості про земельні ділянки, право користування на які виникло до 2004 року, не внесені до державного реєстру земель); - повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації відповідної земельної ділянки із зазначенням присвоєного кадастрового номеру та долученням копії витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, який було видано на підтвердження державної реєстрації земельної ділянки. Пунктом 5 рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства. Рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012 р. № 960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові. Відповідно до пункту 16.4 вказаного Порядку зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, також зміни нормативної грошової оцінки землі.

Як вказує позивач, на виконання вказаних вимог рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1263/13 Департаментом земельних відносин було направлено на адресу відповідача лист-попередження від 08 жовтня 2013 року за вих. № 2005/0/225-13 яким повідомлено відповідача про необхідність: в строк до 01 грудня 2013 року забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); в строк не пізніше 31 грудня 2013 року подати складену (розроблену) технічну документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) до Управління Держземагенства у м. Харкові для здійснення реєстрації земельної ділянки із присвоєнням кадастрового номеру; в строк до 01 січня 2014 року повідомити Департамент земельних відносин Харківської міської ради про здійснення державної реєстрації земельної ділянки та надати копію витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку на підтвердження державної реєстрації цієї земельної ділянки; в строк до 01 лютого 2014 року привести розмір плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства. Відповідачем вказані вимоги виконавчого органу Харківської міської ради виконані не були та було направлено на адресу Харківської міської ради лист від 06 листопада 2013 року за № 06112013/бухг/1 про відмову у виготовлені технічної документації, що і стало підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.

Відповідач, проти позовних вимог заперечує в повному обсязі та вказує на те, що відповідач не використовує земельну ділянку з 26 серпня 2010 року внаслідок зміни власника нерухомого майна, що знаходиться на даній земельній ділянці. В підтвердження даного факту надано до суду: - наказ відповідача № 31 "Про зняття з балансу житлового будинку за адресою м. Харків, вул. Мінська, 91/93", відповідно до якого передано з балансу підприємства-відповідача житловий будинок за адресою: м. Харків, вул. Мінська, 91/93 на баланс об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Шатилівська садиба"; - акт приймання-передачі житлового будинку з балансу відповідача на баланс об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Шатилівська садиба" від 26 серпня 2010 року, відповідно до якого відповідач передав ОСББ "Шатилівська садиба" нежитловий будинок, що знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Мінська, 91/93.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про оренду землі", оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. Об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності (ст. 3 вказаного Закону). Згідно до ч. 1 ст. 6 Закону України "Про оренду землі", орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі. Приписами ст. 13 Закону України встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. Як вбачається з умов договору № 1744 на право тимчасового користування землею від 14 вересня 1998 року та зазначалося вище в даному рішенні суду, спірна земельна ділянка надавалася у тимчасове користування для експлуатації і обслуговування жилого будинку з гаражем і сараєм. Істотними умовами договору оренди землі, зокрема, є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі"). Згідно з ч. 1 ст. 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі, спір вирішується в судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі". Згідно до підпункту14.1.147 пункту 1 статті 14 Податкового кодексу України, плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Положеннями підпункту 14.1.72 пункту 1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що земельний податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів. Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1 статті 288 Податкового кодексу України). Приписами пункту 289.1 ст. 289 Податкового кодексу встановлено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Відповідно до ч.ч. 1, 3, 4 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Згідно до ст. 10 Закону України "Про Державний земельний кадастр", земельні ділянки є об'єктами Державного земельного кадастру. Положенням ст. 15 Закону України "Про державний земельний кадастр" передбачено, що нормативно грошова оцінка відноситься до відомостей про земельну ділянку, які включаються до Державного земельного кадастру. Внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об'єкти Державного земельного кадастру є обов'язковим (ч. 1 ст. 20 Закону України "Про Державний земельний кадастр"). Згідно до приписів ч.ч. 1, 7 ст. 21 вказаного Закону, відомості про межі земельної ділянки вносяться до Державного земельного кадастру, зокрема, на підставі відповідної документації із землеустрою щодо формування земельних ділянок - у випадках, визначених статтею 79-1 Земельного кодексу України, при їх формуванні. Відомості про нормативну грошову оцінку земель вносяться до Державного земельного кадастру на підставі технічної документації з такої оцінки. Відповідно до ч. 1 ст. 38 Закону України "Про Державний земельний кадастр", відомості з Державного земельного кадастру надаються державними кадастровими реєстраторами у формі: витягів з Державного земельного кадастру про об'єкт Державного земельного кадастру; довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території), за формою, встановленою Порядком ведення Державного земельного кадастру; викопіювань з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану); копій документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру. Згідно до п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "По Державний земельний кадастр" земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера. У разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності) або особи, яка подала заяву про визнання спадщини відумерлою, якщо така справа прийнята до провадження судом. Внесення інших змін до відомостей про ці земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок. Положеннями ст. 22 Закону України "Про землеустрій" визначено, що однією із підстав здійснення землеустрою (виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі) є договори, укладені між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробками документів із землеустрою. На землях комунальної власності за рахунок коштів місцевих бюджетів фінансуються роботи із землеустрою щодо встановлення в натурі (на місцевості) меж адміністративно-територіальних одиниць, складання схем землеустрою, розроблення техніко-економічних обґрунтувань з використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, інвентаризації земель (ч. 3 ст. 67 Закону України "Про землеустрій"). Відповідно до приписів ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель"). Згідно до ч. 1ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - рідше один раз на 5-7 років. Стаття 18 вказаного Закону визначає порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок відповідно до стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів. Як зазначалося вище в даному рішенні суду, рішенням Харківської міської ради від 03 липня 2013 року № 1209/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", затверджено документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01 січня 2013 року. На даний час вказане рішення Харківської міської ради є чинним, в установленому законом порядку не оскаржувалось. Згідно ст. 11 ЦК України цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо із актів цивільного законодавства. У випадках встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування. За приписами ст. 144 Конституція України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Таким чином, із системного аналізу викладених вище норм чинного законодавства України дійсно випливає обов'язок користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності вчинити дії щодо державної реєстрації цих ділянок на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Водночас, як вбачається з матеріалів справи, на підставі свідоцтва про право власності на житло № 1-00-202715 від 13 червня 2000 року; свідоцтва про право власності на житло № 1-99-201589 від 20 жовтня 1999 року; свідоцтва на право власності на житло № б/н від 02 березня 2007 року; договору купівлі-продажу квартири від 30 березня 2009 року, витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно № 22557708 від 23 квітня 2009 року; договору купівлі-продажу від 19 березня 2009 року, витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно № 22557425 від 23 квітня 2009 року право власності на квартири, з яких складається житловий будинок, що розташований за адресою: Харків, вул. Мінська 91/93 (на спірній земельній ділянці) було оформлено за фізичними особами, які утворили Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Шатилівська садиба". В подальшому, на підставі листа Фонду державного майна України № 18-9077 від 23 жовтня 2009 року, наказу відкритого акціонерного товариства "Дніпрозаводтранс" № 31 від 10 серпня 2010 року, актом від 26 серпня 2010 року приймання-передачі житлового будинку з балансу ВАТ "Дніпрозаводтранс" на баланс об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Шатилівська садиба" житловий будинок, що знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Мінська 91/93 в м. Харкові було передано об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Шатилівська садиба". Тобто, з 26 серпня 2010 року житловий будинок, що розташований за адресою: м. Харків, вул. Мінська, 91/93, було передано на баланс ОСББ "Шатилівська садиба", яке засновано співвласниками будинку, розміщеного на спірній земельній ділянці.

Відповідно до ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України та ст. 1 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Пунктом "е" ч. 1 ст. 141 Земельного кодексу України визначено, що підставами припинення права користування земельною ділянкою є, у тому числі, набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці. Договір оренди землі припиняється у тому числі у разі набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій іншою особою земельній ділянці. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом (ч. 1 ст. 31 Закону України "Про оренду землі"). Відповідно до ч. 3 ст. 7 Закону України "Про оренду землі", до особи, якій перейшло право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди на цю земельну ділянку. Договором, який передбачає набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, припиняється договір оренди земельної ділянки в частині оренди попереднім орендарем земельної ділянки, на якій розташований такий житловий будинок, будівля або споруда. Крім того, ч. 2 ст. 120 Земельного кодексу України встановлено, що у випадку коли жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача. Частиною 1 ст. 377 Цивільного кодексу України передбачено, що до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Виходячи із наведених норм законодавства, у разі переходу права власності на об'єкт нерухомого майна до набувача цього майна відбувається перехід тих прав на відповідну земельну ділянку, на яких вона належала відчужувачу, права власності або права користування.

Відповідно до ст. 36 Конституції України громадяни України мають право на свободу об'єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей. Згідно із ч. 1 ст. 4 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. У рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Горраіз Лізаррага та інші проти Іспанії" (заява №62543/00 від 10.11.2004) зазначено, що "... в сучасному суспільстві, коли громадяни стикаються з особливо складними управлінськими рішеннями, звернення до колективних органів, таких як асоціації, є одним із доступних, а іноді і єдиним доступним для них, засобом, завдяки якому вони можуть ефективно захищати власні інтереси. Крім того, законодавством більшості європейських країн визнано право асоціацій брати участь у судових провадженнях для захисту інтересів своїх членів. ... Суд не може ігнорувати цей факт при тлумаченні поняття "потерпілий". Будь-яка інша, надміру формалізована інтерпретація цієї концепції, зробить захист прав, гарантованих Конвенцією, неефективними та ілюзорними (п. 38). Суд визнав, що гарантії статті 6 § 1 також розповсюджуються на об'єднання, у разі, коли вони вимагають визнати права чи інтереси їх членів (п. 45). Застосовуючи такий підхід Європейського суду з прав людини до контексту обставин справи, суд дійшов висновку, що ОССБ "Шатилівська садиба", яке є об'єднанням громадян, мета створення та діяльність якого прямо та безпосередньо пов'язана із забезпеченням і захистом прав співвласників будинку, є належним виразником інтересів більшості членів цього об'єднання. Водночас, інтереси об'єднання, як юридичної особи, не завжди співпадають з інтересами кожного члена об'єднання. З урахуванням мети створення, ОСББ "Шатилівстка садиба" має пряме та безпосереднє відношення до усіх питань, що стосуються будинку, а отже може мати власну, матеріально-правову зацікавленість у спорах що стосуються будинку (земельної ділянки, на якій розташовано будинок). Наявність матеріально-правової зацікавленості у ОСББ у правовідносинах, що виникають щодо будинку чи його складових (земельної ділянки, на якій розташовано будинок), утримання, експлуатації та інших подібних питань є передумовою визнання за ОСББ самостійної процесуальної правосуб'єктності.

Дана позиція суду повністю узгоджується з позицією Верховного суду, викладеною у постанові від 14 березня 2018 року № 815/219/17 та позицією Верховного суду України, викладеною в постанові від 19 червня 2012 року у справі № 36/368-9/63.

З огляду на наведене, а саме той факт, що користування земельною ділянкою та будівлею, що на ній розташована, здійснює об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Шатилівська садиба", яке було засновано співвласниками житлового будинку та на балансі в якого й перебуває житловий будинок, до останнього й перейшло право користування земельною ділянкою, що розташована за адресою: м. Харків, вул. Мінська 91/93.

Враховуючи вище викладене, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог Харківської міської ради про зобов'язання Приватного акціонерного товариства "Дніпрозаводтранс" протягом 6-ти місяців з моменту вступу в законну силу рішення суду забезпечити виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 0,1016 га по вул. Мінській, 91/93 у м. Харкові та вчинення дій щодо реєстрації зазначеної земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, і відповідно про відмову в задоволені позову в повному обсязі.

За ст. 129 ГПК України судові витрати по судовому збору залишається за позивачем.

На підставі викладеного, керуючись статтями 1-5, 10, 11, 12, 20, 41-46, 50, 73-80, 86, 123, п. 2 ч. 1 ст. 129, ст.ст. 194, 195, 196, 201, 208-210, 216-220, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене безпосередньо до Харківського апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення відповідно до ст.ст. 256, 257 ГПК України та з урахуванням п. 17.5 Перехідних положень Кодексу.

Учасники справи можуть одержати інформацію по справі зі сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою http://court.gov.ua/.

Повне рішення складено 12.04.2018 р.

Суддя Н.В. Калініченко

справа № 922/4254/17

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення02.04.2018
Оприлюднено18.04.2018
Номер документу73370341
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/4254/17

Рішення від 02.04.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

Ухвала від 19.03.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

Ухвала від 20.03.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

Ухвала від 19.03.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

Ухвала від 12.03.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

Ухвала від 26.02.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

Ухвала від 12.02.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

Ухвала від 12.02.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

Ухвала від 23.01.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

Ухвала від 23.01.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні