Рішення
від 10.04.2018 по справі 908/2631/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 4/151/17

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10.04.2018 Справа № 908/2631/17

м. Запоріжжя

За позовом: Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «НН» (69124, м. Запоріжжя, вул. Курузова, буд. 9)

про внесення змін до договору оренди землі від 11.06.2009. № 040926100989

суддя Зінченко Н.Г.

секретар судового засідання Малайдах К.С.

За участю представників сторін:

від позивача - ОСОБА_1, довіреність № 01/03-20/00376 від 12.02.2018;

від відповідача - не з'явився.

26.12.2017 до господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява (вих. № 01/02-17/03573 від 20.12.2017) Запорізької міської ради, м. Запоріжжя до Товариства з обмеженою відповідальністю «НН» , м. Запоріжжя про внесення змін до договору оренди землі від 11.06.2009 № 040926100989.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 11.01.18 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 24.01.2018.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 24.01.2018 відкладено підготовче судове засідання на 08.02.2018.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 08.02.2018 відкладено підготовче судове засідання до 21.02.2018.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 21.02.2018 продовжено строк підготовчого провадження до 10.04.2018, підготовче судове засідання відкладено до 13.03.2018.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 13.03.2018 відкладено підготовче судове засідання до 03.04.2018.

21.02.2018 господарським судом Запорізької області було отримано від відповідача клопотання про призначення судової експертизи та відзив на позовну заяву, в якому представник зазначив, що даний позов не ґрунтується на нормах чинного законодавства та не відповідає фактичним обставинам справи, проте як вбачається з матеріалів справи ухвалою господарського суду Запорізької області від 11.01.2018 про відкриття провадження у справі, суд встановлював відповідачу строк для подання відзиву до 19.01.2018.

В підготовчому засіданні 21.02.2018 судом відкладався розгляд клопотання вих. № 08-08/3682/18 від 21.02.2018 відповідача про призначення судової оціночно-земельної експертизи, з метою надання позивачу часу висловити свою позицію з цього питання.

Суд заслухавши пояснення позивача, який проти клопотання заперечив, мотивуючи відсутністю потреби у спеціальних знаннях для вирішення відповідних питань, розглянувши клопотання відповідача від 21.02.2018 про призначення судової оціночно-земельної експертизи, вважає, що зазначене клопотання не підлягає задоволенню, оскільки відповідачем не доведено сукупності підстав передбачених ч. 1 ст. 99 ГПКУ , які необхідні для призначення експертизи.

Керуючись ст. 99 ГПК України, судом в задоволені заявленого клопотання відмовлено.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 03.04.2018 закрито підготовче провадження у справі № 908/2631/17, призначено справу до розгляду по суті в судовому засіданні на 10.04.2018.

В судовому засіданні 10.04.2018 суд перейшов до розгляду справи по суті, представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги з підстав зазначених в позовній заяві. В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на приписи ст. ст. 142, 144 Конституції України, ст. ст. 632, 651, 652 Цивільного кодексу України, ст.ст. 4, 5, 162, 164 ГПК України, ст.ст. 14, 271, 288 Податкового кодексу України, ст. ст. 18, 20, 23 Закону України «Про оцінку землі» , ст. ст. 21, 30 Закону України «Про оренду землі» , ст. ст. 10, 26, 59, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» . При цьому вказує, що законодавством та умовами договору, укладеного між сторонами передбачена можливість внесення змін до договору, у зв'язку з чим і на виконання прийнятих Запорізькою міською радою 30.06.2015 рішень № 6 «Про встановлення податку на майно (в частині плати за землю» ) та № 7 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя» відповідачу було направлено відповідну пропозицію від 13.05.2017 за вих. № 01/02-32/01272 Про внесення змін до договору оренди землі . На момент звернення до суду, відповідач додаткову угоду не уклав, питання про припинення чи розірвання цього договору не порушує та продовжує використовувати орендовану земельну ділянку. Вказане свідчить про ухилення відповідача від приведення умов договору оренди землі у відповідність до вимог чинного законодавства України. На підставі вищевикладеного, позивач просить задовольнити позовні вимоги та внести відповідні зміни до п.п. 5, 9 договору оренди землі від 09.04.2009, зареєстрованого 11.06.2009 за № 040926100989.

Представник відповідача в судове засідання 10.04.2018 не з'явився, про причини неявки суд не повідомив, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.

Ухвали суду про відкладення підготовчих засідань та ухвала про призначення справи до судового розгляду були отримані представником відповідача ОСОБА_2, про що свідчать рекомендовані повідомлення про вручення поштового підправлення.

Представник відповідача був присутній в судовому засіданні 21.02.2018, в якому підтримав відзив на позовну заяву, який надійшов 21.02.2018 на адресу господарського суду Запорізької області. В зазначеному відзиві відповідач зазначав про необхідність відмовити в задоволенні позовних вимог з наступних підстав. Відповідно до витягу № 5790/86-16 від 13.09.2016 року з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що наданий Управлінням Держгеокадастру у Запорізькому районі, вказані локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки, без зазначення підстави застосування коефіцієнту впливу. Коефіцієнт який характеризує функціональне використання земельної ділянки що становить 2.50 не відповідає фактичним обставинам. Зважаючи що п. 15 Договору передбачено що вказана земельна ділянка є землями житлової та громадської забудови, вказані землі змішаного використання, та коефіцієнт має визначатись розрахунково як середньозважене (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельної ділянки змішаного використання, а саме як для будівництва і обслуговування паркінгів та автостоянок на землях житлової та громадської забудови (1.5), для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (2.5). Відповідно до витягу з технічної документації щодо нормативної оцінки землі від 05.11.2008 № 967 х коефіцієнт функціонального призначення становить 0.50, коефіцієнт впливу локальних факторі 0.96, коефіцієнт місцерозташування 3.48, коефіцієнти на які посилається Позивач у позові на думку Відповідача є необгрунтованими, безпідставно завищеними без аргументування та доведення підстав їх встановлення. Поряд з цим відповідач зазначає, що застосування ставок місця розташування та коефіцієнту впливу локальних факторів у відповідності та на підставі рішення Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 7 є незаконним, оскільки зазначене рішення міської ради не набуло чинності, з огляду на те, що не було належним чином офіційно оприлюднено у друкованих засобах масової інформації у порядку, передбаченому чинним законодавством та доказів такого оприлюднення зазначеного рішення міської ради позивач не надав.

У судовому засіданні 10.04.2018 справу розглянуто, прийнято та оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Судовий розгляд справи у судовому засіданні 10.04.2018 здійснювався за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу «Оберіг» .

Розглянувши матеріали справи, дослідивши подані сторонами докази, заслухавши пояснення представника позивача, суд-

ВСТАНОВИВ:

09.04.2009 між Запорізькою міською радою (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «НН» (Орендар) було укладено Договір оренди землі (далі за текстом - Договір).

11.06.2009 Договір оренди землі зареєстровано у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040926100989.

Пунктом 1 договору сторони передбачили, що орендодавець, відповідно до рішення двадцять восьмої сесії п'ятого скликання Запорізької міської ради № 64/38 від 24 грудня 2008, надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування торгівельного комплексу, яка знаходиться: м. Запоріжжя, вул. Рекордна, 6.

За умовами пунктів 2, 3 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1380 га. На земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна: вільна від забудови, інші об'єкти інфраструктури відсутні.

Договір укладається на десять років (п.8 договору).

Відповідно до п. 19 договору передача земельної ділянки орендарю здійснюється орендодавцем на умовах, що визначені у договорі, за актом прийому-передачі земельної ділянки, який підписується сторонами і є невід'ємним додатком до договору. Передача земельної ділянки орендарю здійснюється у п'ятиденний термін після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.

Факт передачі позивачем в оренду відповідачу земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:04:036:0230, загальною площею 0,1380 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Рекордна, 6, земельна ділянка знаходиться у стані придатному для розташування торгівельного комплексу підтверджується Актом прийому-передачі земельної ділянки, який підписано Орендодавцем і Орендарем та скріплено печаткою міської ради.

Згідно п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 2 525 179 грн. 20 коп. (в цінах 2009 року).

Відповідно до п. 9 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 15151 грн. 16 коп. (п'ятнадцять тисяч сто п'ятдесят одна грн. 16 коп.) на протязі строку будівництва об'єкта, у розмірі 75755 грн. 38 коп. (сімдесят п'ять тисяч сімсот п'ятдесят п'ять грн. 38 коп.) з дня введення об'єкту до експлуатації*, що складає 3 % від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2009 року.

* при не виконанні будівництва в термін визначений договором оренди землі (3 роки) плата вноситься, як за об'єкт введений до експлуатації.

Пунктами 10, 11 договору оренди обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. Орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Ленінського району 33216812700006 в управлінні Держказначейства у Ленінському районі міста Запоріжжя Головного управління Держказначейства України в Запорізькій області, МФО 813015, ЕДРПОУ 34677103, код 13050200.

Відповідно до п. 12 договору розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.

30.06.2015 Запорізькою міською радою було прийнято рішення № 7 Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя , згідно якого вирішено, зокрема, впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.01.2016.

Відповідач в відзиві на позовну заяву зазначав, що рішення Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 7 є незаконним, оскільки зазначене рішення міської ради не набуло чинності, з огляду на те, що не було належним чином офіційно оприлюднено у друкованих засобах масової інформації у порядку, передбаченому чинним законодавством та доказів такого оприлюднення зазначеного рішення міської ради позивач не надав.

З даного приводу, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно з пунктами 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

За змістом ч. 1 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Згідно із ч. 5 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.

Відповідно до норм ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Рішення Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 7, яким введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста з 01.01.16 було оприлюднено в друкованому засобі інформації - в газеті Запорізька січ від 14.07.2015 на сторінці 6, 7, що підтверджується матеріалами справи, тому дане рішення є законним, яке набрало чинності у встановленому законом порядку.

Доказів зворотнього учасниками справи суду не надано.

Отже, доводи відповідача про незаконність рішення Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 7 судом до відома не приймаються.

Також, 30.06.2015 Запорізькою міською радою було прийнято рішення № 6 Про встановлення податку на майно (в частині плати за землю) , яким було затверджено розміри орендної плати за використання земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності в межах міста Запоріжжя (далі - Рішення № 6).

Відповідно до додатку 3 до Рішення № 6 при розрахунку розмір орендної плати за всі земельні ділянки м. Запоріжжя, крім пунктів 1-8, складає 3 відсотки від нормативної грошової оцінки землі. Зазначене рішення було оприлюднене 14.07.2015 року в газеті «Запорозька Січ» і набрало чинності з дня його офіційного оприлюднення та введено в дію 01.01.2016 року.

У зв'язку із тим, що розмір орендної плати за надану відповідачу в оренду земельну ділянку, визначений пунктом 9 Договору оренди землі, не відповідає встановленому рішеннями Запорізької міської ради № 6 та № 7 від 30.06.2015 та вимогам діючого законодавства, 15.05.2017 позивачем на адресу відповідача була направлена пропозиція від 13.05.2017 за № 01/02-32/01272 щодо внесення змін до діючого Договору оренди землі, який зареєстровано за № 040926100989 від 11.06.2009, шляхом зміни розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та орендної плати. Разом із пропозицією на адресу відповідача направлено проект додаткової угоди до договору для підписання.

Зазначена пропозиція була отримана 25.05.2017 представником відповідача, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення (штрих-код 6900611626684) (а.с. 30).

Як з'ясовано судом, вирішити питання щодо приведення Договору оренди землі, який зареєстровано за № 040926100989 від 11.06.2009 у відповідність до вимог діючого земельного законодавства у позасудовому порядку сторонам у справі не вдалося.

У зв'язку із цим, позивач звернувся до суду з даним позовом про внесення змін до Договору оренди землі, укладеного 09.04.2009 між Запорізькою міською радою та ТОВ НН , виклавши його в такій редакції: п. 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 6 806 510 грн. (шість мільйонів вісімсот шість п'ятсот десять) грн. 79 коп. в цінах 2017 року ; п.9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 204195 (двісті чотири тисячі сто дев'яносто п'ять) грн. 32 коп., що складає 3% нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2017 року .

Проаналізувавши матеріали та фактичні обставини справи, оцінивши надані докази, вислухавши представника позивача, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі, виходячи з наступного.

Приписами ст. 188 ГК України встановлено, що сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.

Відповідно до статті 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, що передбачено ст. 652 ЦК України.

При цьому, відповідно до ч. 1 ст. 652 ЦК України зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Відповідно до ч. ч. 1, 2, 3 ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

На час вирішення даного спору в суді, питання сплати податку на землю та оплати орендної плати за користування земельною ділянкою регулюється виключно Податковим кодексом України від 02.12.2010, який набув чинності з 01.01.2011 (далі - ПК України).

Згідно із статтею 287 ПК України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Статтею 288 ПК України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. (п. 288.1 ст. 288 ПК України).

Розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території (п. 288.5.1 ст. 288 ПК України).

Відповідно до ст. 654 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Згідно положень ст. 30 Закону України Про оренду землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Частиною 1 ст. 15 Закону України Про оренду землі визначено, що однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата за землю відповідно до ст. 21 Закону України Про оренду землі - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Верховним Судом України в постанові від 07.10.2015 по справі № 3-481гс15 було зазначено, що у випадку, якщо рішення міської ради, яким змінено нормативну грошову оцінку земель міста та затверджено нові ставки орендної плати, є чинним й у встановленому законом порядку незаконним не визнавалося, - воно є обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд України і в постанові від 02.03.2016 по справі № 3-476гс15.

Пунктом 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17 травня 2011 року № 6 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин судам роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Рішення Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 6 та від 30.06.2015 № 7 не скасовувалися та є чинними.

З аналізу вищенаведених норм вбачається, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок і, як наслідок, зміна розміру земельного податку та ставок орендної плати за землю не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами місцевого самоврядування плати за користування землею в межах та на виконання норм Податкового Кодексу України.

В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки (бази оподаткування) тягне за собою зміну розміру земельного податку та орендної плати, а отже є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Запорізькою міською радою з метою визначення бази розрахунку орендної плати за земельну ділянку, надану в користування відповідачу отримано в Головному управлінні Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізької області витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки в цінах 2016 року.

За даними витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 13.09.2016 № 5790/86-16 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:04:036:0230, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Рекордна, 6 складає 6421236,60 грн. в цінах 2016 року.

Відповідно до статті 289 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка землі підлягає щорічній індексації.

Згідно з листом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 12.01.2017 № 22-28-0.22-443/2-17, значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки для земель несільськогосподарського призначення за 2016 рік становить 1,06.

Таким чином, розмір нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки в цінах 2017 року становить 6806510,79 грн.:

6421236,60 грн. х 1,06 = 6806510 грн. 79 коп., де:

6421236,60 грн. - нормативна грошова оцінка земельної ділянки в цінах 2016 року;

1,06 - коефіцієнт індексації за 2016 рік.

6806510,79 грн. - нормативна грошова оцінка земельної ділянки в цінах 2017 року з урахуванням коефіцієнта індексації.

Розмір орендної плати за користування земельною ділянкою по Договору оренди землі в цінах 2017 року складає:

6806510,79 грн. х 3% = 204195,32 коп., де:

204 195 грн. 32 коп. - річний розмір орендної плати;

3% - розмір орендної плати у відсотках від нормативної грошової оцінки землі, визначений рішенням Запорізької міської ради від 30.06.2015 № 6.

Отже, відповідач не сплачує орендну плату за землю в належному розмірі.

Таким чином, Договір оренди землі підлягає приведенню у відповідність до вимог законодавства, шляхом внесення до нього відповідних змін.

Як вже зазначалося вище, з метою досудового врегулювання спору, Запорізькою міською радою на адресу відповідача було направлено пропозицію від 13.05.2017 за № 01/02-32/01272 щодо внесення змін до діючого Договору оренди землі, який зареєстровано за № 040926100989 від 11.06.2009, шляхом зміни розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та орендної плати. Разом із пропозицією на адресу відповідача направлено проект додаткової угоди до договору для підписання. Дана пропозиція була отримана 25.05.2017 представником відповідача.

Однак, на момент звернення до суду відповідач додаткову угоду не уклав, питання про припинення чи розірвання цього Договору не порушує та продовжує використовувати орендовану земельну ділянку. Вказане свідчить про ухилення відповідача від приведення умов договору оренди землі у відповідність до вимог чинного законодавства України.

Нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд України у постановах від 06.12.2010 у справі № 2-1/10068-2008, від 27.12.2010 у справі № 27/15-10, від 23.05.2011 у справі № 7/105-10(30/234-09), від 04.07.2011 у справі № 41/81пд, від 20.11.2012 у справі № 28/5005/640/2012.

Частиною 3 ст. 653 ЦК України та частиною 5 ст. 188 ГК України встановлено, якщо договір змінюється в судовому порядку, зобов'язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.

Таким чином, оскільки судом встановлено, що розмір орендної плати за надану відповідачу земельну ділянку, визначений пунктом 9 Договору, не відповідає законодавчо встановленому, а умовами спірного Договору оренди землі від 09.04.2009 передбачено внесення змін до нього у разі зміни розміру земельного податку, відповідач не ставить питання про розірвання договору, на цьому не наполягає і позивач, суд вважає, що наявні достатні підстави для зміни Договору у частині, що стосується розміру орендної плати за користування земельною ділянкою, виклавши пункт 9 Договору у запропонованій позивачем редакції.

Статтею 30 Закону України Про оренду землі передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку. Аналогічна умова передбачена п. 32 договору оренди землі.

В пункті 12 Договору сторони дійшли згоди, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.

Таким чином, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною. У зв'язку з чим є підстави для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору та зміна розміру орендної плати не є додатковим грошовим зобов'язанням, а є лише необхідністю приведення договору оренди земельної ділянки комунальної форми власності у відповідність до рішення Запорізької міської ради № 6, 7 від 30.06.2015 та вимогам діючого законодавства.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Вищого господарського суду України від 27.07.2016 по справі № 908/4263/13.

В відзиві на позовну заяву відповідач зазначав, що не погоджується з коефіцієнтом, який характеризує функціональне використання земельної ділянки що становить 2.50, який не відповідає фактичним обставинам. Даний коефіцієнт було зазначено у витязі № 5790/86-16 від 13.09.2016 з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що наданий Управлінням Держгеокадастру у Запорізькому районі. Відповідно до витягу з технічної документації щодо нормативної оцінки землі від 05.11.2008 № 967 х коефіцієнт функціонального призначення становить 0.50, коефіцієнт впливу локальних факторів 0.96, коефіцієнт місце розташування 3.48, коефіцієнт на які посилається позивач у позові на думку відповідача є необґрунтованим, безпідставно завищеними без аргументування та доведення підстав їх встановлення.

З даного приводу суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до положень ст. 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років . Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України «Про землеустрій» .

Згідно ст. 20 Закону України Про оцінку земель за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до ст. 23 Закону України Про оцінку земель витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Таким чином, витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 5790/86-16 від 13.09.2016 був виданий Управлінням Держгеокадастру у Запорізькому районі, дані в якому носять обов'язковий характер, сторонами не надано доказів оскарження чи скасування даного витягу.

Отже, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями ст. 288 ПК України (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 02.03.16 по справі № 922/538/14).

Частиною 1 ст. 74 ГПК України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч. 1 ст. 76 ГПК України).

Стаття 79 ГПК України передбачає, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Позивач надав всі необхідні докази в обґрунтування позовних вимог.

Заперечення відповідача спростовуються вищенаведеними обставинами.

За таких обставин, враховуючи вищевикладене, вимоги позивача про внесення змін у пункти 5 та 9 договору оренди землі від 09.04.2019, який зареєстрований у Державному реєстрі земель 11.06.2009 за № 040926100989 в частині нормативної грошової оцінки землі та розміру орендної плати суд вважає законними, обґрунтованими та документально підтвердженими, а тому підлягають задоволенню у запропонованій позивачем редакції.

Відповідно до ст. 129 ГПК України судові витрати покладаються на відповідача, оскільки спір доведен до суду з його вини.

Керуючись ст. ст. 129, 233, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов Запорізької міської ради, м. Запоріжжя до Товариства з обмеженою відповідальністю «НН» , м. Запоріжжя про внесення змін до договору оренди землі від 09.04.2009, зареєстрованого 11.06.2009 за № 040926100989, задовольнити повністю.

2. Внести зміни до Договору оренди землі від 09.04.2009, укладеного між Запорізькою міською радою (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206, код ЄДРПОУ: 04053915) та Товариством з обмеженою відповідальністю «НН» (69124, м. Запоріжжя, вул. Курузова, буд. 9, код ЄДРПОУ: 33211070), зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 11 червня 2009 за № 040926100989, а саме:

- змінити пункт 5 Договору, виклавши його в наступній редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 6 806 510 грн. (шість мільйонів вісімсот шість тисяч п'ятсот десять) грн. 79 коп. в цінах 2017 року» ;

- змінити пункт 9 Договору, виклавши його в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 204195 (двісті чотири тисячі сто дев'яносто п'ять) грн. 32 коп., що складає 3% нормативної грошової оцінки землі за календарний рік в цінах 2017 року» .

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «НН» (69124, м. Запоріжжя, вул. Курузова, буд. 9, код ЄДРПОУ: 33211070) на користь Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206, код ЄДРПОУ: 04053915, розрахунковий рахунок 35416037034816 в УДКСУ у м. Запоріжжі Запорізької області, отримувач: виконавчий комітет Запорізької міської ради, ЄДРПОУ: 02140892, МФО 813015) 1 600 (одну тисячу шістсот) грн. 00 коп. судового збору. Видати наказ.

Суддя Н.Г.Зінченко

Повне рішення оформлено і підписано у відповідності до вимог ст. ст. 240, 241 ГПК України « 17» квітня 2018.

Суддя Н. Г. Зінченко

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Відповідно до ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення, а у разі проголошення вступної та резолютивної частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення10.04.2018
Оприлюднено19.04.2018
Номер документу73409358
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/2631/17

Ухвала від 09.08.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 03.08.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Судовий наказ від 17.05.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Рішення від 10.04.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 03.04.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 13.03.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 21.02.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 08.02.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 24.01.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

Ухвала від 11.01.2018

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Зінченко Н.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні