КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 810/1551/17 Суддя (судді) першої інстанції: Кушнова А.О.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 квітня 2018 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Кузьмишиної О.М.,
Суддів: Глущенко Я.Б.
Пилипенко О.Є.,
за участю секретаря судового засідання Пушенко О.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Києві апеляційну скаргу Києво-Святошинської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби України у Київській області на постанову Київського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2017 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Грегорини до Києво-Святошинської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби України у Київській області про визнання протиправними дій та бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю Грегорини звернулося до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Києво-Святошинської ОДПІ ГУ ДФС у Київській області, в якому позивач, з урахуванням заяв про уточнення позовних вимог просив суд:
- визнати протиправними дії Києво-Святошинської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Київській області щодо припинення в односторонньому порядку Договору про визнання електронних документів №9253949301 від 13.01.2017, укладеного між Києво-Святошинською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС в Київській області та Товариством з обмеженою відповідальністю Грегорини (ідентифікаційний код 40481669);
- визнати протиправною бездіяльність Києво-Святошинської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Київській області щодо відмови в прийнятті податкової накладної №24 від 05.04.2017 Товариства з обмеженою відповідальністю Грегорини (ідентифікаційний код 40481669) з підстави припинення в односторонньому порядку Договору про визнання електронних документів №9253949301 від 13.01.2017 року та зобов'язати Києво-Святошинську об'єднану державну податкову інспекцією Головного управління ДФС в Київській області визнати зареєстрованою податкову накладну №24 від 05.04.2017 року Товариства з обмеженою відповідальністю Грегорини (ідентифікаційний код 40481669) днем її фактичного отримання, тобто 11.04.2017 року.
Постановою Київського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2017 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправними дії Києво-Святошинської ОДПІ ГУ ДФС в Київській області щодо призупинення в односторонньому порядку договору про визнання електронних документів від 13.01.2017 року №9253949301. В іншій частині в задоволенні позову відмовлено. Стягнуто витрати на правову допомогу у розмірі 656,00 грн. (шістсот п'ятдесят шість грн. 00 коп.) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Грегорини (08600, Київська область, м. Васильків, вул. Грушевського, буд. 25, офіс 5, ідентифікаційний код 40481669) за рахунок бюджетних асигнувань Києво-Святошинської об'єднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Київській області (Київська область, м. Вишневе, вул. Ломоносова, буд. 34, ідентифікаційний код 39471029). Стягнуто судовий збір у розмірі 1600,00 грн. (одна тисяча шістсот грн. 00 коп.) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Грегорини (08600, Київська область, м. Васильків, вул. Грушевського, буд. 25, офіс 5, ідентифікаційний код 40481669) за рахунок бюджетних асигнувань Києво-Святошинської обєднаної державної податкової інспекції ГУ ДФС у Київській області (Київська область, м. Вишневе, вул. Ломоносова, буд. 34, ідентифікаційний код 39471029).
Не погоджуючись з прийнятою постановою, відповідач звернувся до суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати зазначену постанову в частині задоволення позовних вимог та прийняти в цій частині нове рішення про відмову в задоволені позову.
Розглянувши матеріали справи та апеляційну скаргу, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю Грегорини (ідентифікаційний код 40481669) зареєстроване як юридична особа 13.05.2016 року за адресою: 08600, Київська область, м. Васильків, вул. Грушевського, буд. 25, офіс 5, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 11.04.2017 року (а.с.42-46).
13 січня 2017 року між Києво-Святошинською ОДПІ (Васильківське відділення м. Васильків), з однієї сторони та ТОВ Грегорини , з іншої сторони укладено договір №2 про визнання електронних документів (реєстраційний номер 40481669), предметом якого є визнання податкових документів, поданих платником податків в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису до органів ДФС засобами телекомунікаційного зв'язку або на електронних носіях, як оригіналу (а.с.12-14).
Відповідно до пункту 3.1 розділу 3 договору від 13.01.2017 №9253949301 орган зобов'язаний забезпечити приймання податкових документів в електронному вигляді платника податків у терміни, визначені законодавством для податкових документів в паперовому вигляді, та їх комп'ютерну обробку.
Згідно з пунктом 3.2 розділу 3 договору від 13.01.2017 №9253949301 орган зобов'язаний забезпечити відправлення квитанцій на електронну адресу платника податків.
Крім того, в пункті 4 розділу 6 договору від 13.01.2017 №9253949301 зазначено, що орган ДФС має право розірвати договір в односторонньому порядку у випадку не надання платником податків нового посиленого сертифіката (сертифікатів) відкритого ключа замість скасованих або в разі зміни платником місця реєстрації.
У разі припинення дії договору надісланий платником податків документ в електронному вигляді не приймається (п. 4 р. 6 договору від 13.01.2017 року №9253949301).
Підписання вказаного договору підтверджується також квитанцією №1 щодо збереження документа на центральному рівні та квитанцією №2 щодо результатів перевірки та прийняття документа (а.с.10-11).
11.04.2017 року позивач засобами телекомунікаційного зв'язку через Єдине вікно подання електронної звітності ДФС України із застосуванням електронного цифрового підпису надіслав податкову накладну від 05.04.2017 року №24 (а.с.19), яка відповідно до квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.04.2017 року №J1490901 не була прийнята, а саме в квитанції зазначено наступне: документ доставлено до ДФС; документ не прийнято. При необхідності виправте документ та відправте його знову. Виявлені помилки: порушено вимоги Інструкції з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затвердженої наказом ДПА України від 10.04.2008 №233, а саме: - ЄДРПОУ: 40481669. Можливо, припинено дію договору про визнання електронних документів (а.с.20).
Вважаючи дії відповідача щодо розірвання в односторонньому порядку договору про визнання електронних документів та бездіяльність відповідача щодо відмови в прийнятті податкової накладної №24 від 05.04.2017 протиправними, позивач звернувся до суду із даним позовом.
Суд першої інстанції, задовольняючи адміністративний позов частково виходив з того, що підстави для призупинення договору чинним законодавством та самим договором не передбачені, тому позовні вимоги про визнання протиправними дій Києво-Святошинської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Київській області щодо призупинення в односторонньому порядку договору про визнання електронних документів від 13.01.2017 року №9253949301, є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Колегія суддів погоджується з наведеним висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.
У відповідності до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Основні організаційно-правові засади електронного документообігу та використання електронних документів визначає Закон України Про електронні документи та електронний документообіг .
Згідно вказаного Закону, посилений сертифікат відкритого ключа -сертифікат ключа, який відповідає вимогам цього Закону, виданий акредитованим центром сертифікації ключів, засвідчувальним центром, центральним засвідчувальним органом.
Порядок електронного документообігу між платниками податків та контролюючими органами з приводу подання податкових документів в електронному вигляді із використанням електронного цифрового підпису регламентує Інструкція з підготовки і подання податкових документів в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, затверджена наказом ДПА України від 10.04.2008 року №233 (далі Інструкція).
Розділом І Інструкції визначено, що подання податкових документів в електронному вигляді це подання податкових документів до органів ДФС у визначеному для документообігу порядку за умови включення платника податків до системи подання податкових документів в електронному вигляді.
Виключні підставами для розірвання договору про визнання електронних документів в односторонньому порядку визначені у пункті 4 розділу 6 додатку 1 до Інструкції.
Вказаним пунктом визначено, що контролюючий орган має право розірвати договір в односторонньому порядку у випадках ненадання платником податків нового посиленого сертифіката (сертифікатів) відкритого ключа замість скасованого або в разі зміни платником місця реєстрації.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд в своїй постанові від 21.02.2018 року у справі № К/9901/3535/17.
З матеріалів справи вбачається, що підставою для припинення договору про визнання електронних документів від 13.01.2017 року №9253949301, став наказ Державної фіскальної служби України Про забезпечення комплексного контролю податкових ризиків з ПДВ від 28.07.2015 №543, який прийнято з метою забезпечення стабільного розвитку економіки, рівних та конкурентних умов ведення бізнесу, унеможливлення фіскального тиску та нівелювання податкових ризиків у діяльності сумлінних платників податків, вжиття профілактичних заходів щодо запобігання вчиненню правопорушень, належної координації роботи органів державної фіскальної служби з упередження необґрунтованого формування податкового кредиту у значних розмірах. Вказаним наказом затверджено Рекомендований порядок взаємодії підрозділів ДФС при комплексному відпрацюванні податкових ризиків з податку на додану вартість.
Так, за результатами аналізу матеріально-технічної бази, трудових ресурсів, звітності, даних ЄРПН було встановлено, що маючи в наявності незначну кількість працівників (зокрема засновник, директор, бухгалтер в одній особі), проведено сумнівні господарські операції та сформовано податковий кредит за рахунок реалізації товарів, походження яких невідомо та неможливо відстежити згідно ЄРПН. Номенклатура та обсяг реалізованих товарів свідчить про фактичну неможливість проведення таких операцій без спеціальної техніки, певної кількості персоналу, що не співвідноситься з наявними трудовими ресурсами ТОВ Грегорини .
Згідно службового листа від 07.04.2017 року №187/10-13-12-02-11, відділом адміністрування податку на додану вартість управління податків і зборів з юридичних осіб, з урахуванням вимог наказу ДФС від 28.07.2015 року №543 Про забезпечення комплексного контролю податкових ризиків з ПДВ , здійснено аналіз податкової інформації, отриманої й опрацьованої відповідно до ст. ст. 72, 73 і 74 Податкового кодексу України, що відповідно до п. 74.1 ст. 74 Податкового кодексу України використовується для виконання покладених на контролюючі органи завдань, а саме: даних АІС Податковий блок , Єдиного реєстру податкових накладних.
Аналіз податкової інформації свідчить, що ряд суб'єктів господарювання, які перебувають на обліку в Києво-Святошинській ОДПІ ГУ ДФС у Київській області та зареєстровані як платники ПДВ, тривалий час не здійснюють фінансову-господарську діяльність, при цьому встановлено випадки реєстрації СГ на посадових осіб, які вже являються засновниками інших СГ з ознаками ризиковості , встановлено випадки реєстрації декількох СГ за однією податковою адресою тощо (а.с.63).
Службовою запискою, робочою групою з контролю моніторингу за реєстрацією податкових накладних Києво-Святошинської ОДПІ ГУ ДФС у Київській області було складено Протокол від 07.04.2017 року №53, згідно з яким прийнято рішення - доручити управлінню обслуговування платників призупинити дію договору про визнання звітності в електронному вигляді підприємств відповідно до службового листа управління податків і зборів з юридичних осіб, зокрема, від 07.04.2017 №187/10-13-12-02-11 (а.с.62-67).
З протоколу від 07.04.2017 року №53 вбачається, що відповідачем прийнято рішення саме про призупинення дії договору про визнання звітності в електронному вигляді від 13.01.2017 №9253949301.
Враховуючи наведене, колегія суддів суду погоджується з висновком суду першої інстанції, що податковому органу надано право на розірвання договору про визнання електронних документів в односторонньому порядку з виключних підстав.
При цьому, до таких підстав не відноситься наявність податкової інформації про те, що ряд суб'єктів господарювання, які перебувають на обліку в Києво-Святошинській ОДПІ ГУ ДФС у Київській області та зареєстровані як платники ПДВ, тривалий час не здійснюють фінансову-господарську діяльність, при цьому встановлено випадки реєстрації СГ на посадових осіб, які вже являються засновниками інших СГ з ознаками ризиковості , встановлено випадки реєстрації декількох СГ за однією податковою адресою тощо. Крім того, податковим органом не доведено, що позивачем було змінено місцезнаходження позивача.
Крім того, суд першої інстанції вірно вказав, що рекомендований Порядок взаємодії підрозділів ДФС при комплексному відпрацюванні податкових ризиків з податку на додану вартість, затверджений наказом ДФС України від 28.07.2015 року №543, не є нормативно-правовим актом, а є лише актом рекомендаційного характеру, тому не може бути підставою для припинення чи призупинення дії договору про визнання електронних документів в односторонньому порядку.
Слід зазначити, що згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 22.05.2017 року станом на дату розірвання відповідачем договору про визнання електронних документів - 11.04.2017 року, місцезнаходженням Товариства з обмеженою відповідальністю Грегорини є Київська область, м. Васильків, вул. Грушевського, буд. 25, офіс 5. Така ж адреса зазначена і в договорі про визнання електронних документів від 13.01.2017 року №9253949301 (а.с.42-46).
Податковим органом не надано жодних доказів того, що платник податків не надав нового посиленого сертифікату (сертифікатів) відкритого ключа замість скасованих.
Таким чином, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції про задоволення адміністративного позову в частині.
На підставі вищевикладеного, приймаючи до уваги, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, постанова прийнята з дотриманням норм матеріального та процесуального права, висновки суду першої інстанції доводами апелянта не спростовані, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для її зміни або скасування.
Керуючись ст.ст. 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Києво-Святошинської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби України у Київській області залишити без задоволення.
Постанову Київського окружного адміністративного суду від 02 жовтня 2017 року залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя: О.М. Кузьмишина
Судді: Я.Б.Глущенко
О.Є.Пилипенко
Повний текст постанови виготовлено 19 квітня 2018 року.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2018 |
Оприлюднено | 20.04.2018 |
Номер документу | 73482933 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні