ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 березня 2018 року Справа № 804/540/18 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі судді Дєєва М.В. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1
до Регіонального сервісного центру МВС України в Запорізькій області
третя особа ОСОБА_2
про зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ :
ОСОБА_1 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Регіонального сервісного центру МВС України в Запорізькій області, третя особа - ОСОБА_2, в якому просить: зобов'язати Регіональний сервісний центр МВС України в Запорізькій області зняти з реєстрації автомобіль седан Mercedes-Benz C180, сірого кольору, 1998 року випуску, ВІ, номер кузова WDВ2020181А718682, номер двигуна НОМЕР_1, номерні знаки АР8012АХ, свідоцтво про реєстрацію серії СХТ №080685, який зареєстрований за ОСОБА_2, 05.09.1982 р.н, іпн НОМЕР_2 та відновити реєстраційні записи від 27.03.2007 року, якими транспортний засіб Mercedes-Benz C180, сірого кольору, 1998 року випуску, ВІ, номер кузова WDВ2020181А718682, номер двигуна НОМЕР_1, номерні знаки АЕ3098ВІ був зареєстрований за ОСОБА_1.
В обґрунтування своїх вимог позивач, зазначив, що в листопаді 2017 року позивачу стало відомо, що номерні знаки належного позивачу на праві власності автомобіля не дійсні, у зв'язку з їх вилученням при переоформленні його автомобіля на іншу особу, після чого їх було надано третій особі під час постановлення автомобіля на облік. Позивач звернувся до відповідача із заявою про скасування державної реєстрації належного йому на праві власності автомобіля, оскільки позивач є першим та єдиним власником транспортного засобу та ніколи не здійснював його продаж. Відповідачем було відмовлено у скасуванні державної реєстрації, та повідомлено, що для скасування перереєстрації автомобіля необхідно провести додаткове експертне дослідження, а отже питання щодо задоволення заяви позивача буде розглянуто після надходження з органів досудового розслідування або суду інформації про встановлення факту підроблення свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу. На думку позивача, оскільки він не здійснював жодних операцій з продажу чи обміну транспортного засобу та раніше не вчиняв жодних дій, направлених на зняття транспортного засобу з обліку, у відповідача не було жодних прав на перереєстрацію транспортного засобу, належного позивачу та на зняття його з обліку. З огляду на вищевикладене, позивач просив суд позовні вимоги задовольнити.
23.01.2018 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду було відкрито спрощене позовне провадження та залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_2.
На виконання вимог ухвали від 23.01.2018 року від представника відповідача надійшов відзив відповідно до якого відповідач заперечує проти задоволення позовних вимог та у якому зазначено, що оскаржувана відмова прийнята за наявності законних підстав, та вказано, що для скасування перереєстрації автомобіля MERCEDES-BENZ СІ80, номерні знаки АР8012АХ (власником якого є ОСОБА_2Д.), необхідно провести додаткове експертне дослідження його попереднього свідоцтва про реєстрацію ТЗ і ідентифікаційних номерів складових частин ТЗ, проте таке дослідження проводиться за заявою власника вказаного ТЗ або на підставі постанови слідчого. Після надходження на адресу позивача з органів досудового розслідування або суду інформації про встановлення факту підроблення свідоцтва про реєстрацію ТЗ або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин транспортного засобу РСЦ МВС в Запорізькій області буде розглянуто питання щодо задоволення його заяви в частині скасування державної реєстрації. Також відповідачем, було надано до суду додаток до відзиву з додатковими доказами та поясненнями.
Третя особа, отримала ухвалу про відкриття спрощеного позовного провадження, що підтверджується поштовим повідомленням долученим до матеріалів справи, жодних заяв чи пояснень до суду не надала.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню, з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що в листопаді 2017 року, позивач був зупинений працівниками патрульної поліції, під час спілкування з якими виявилось, що його номерні знаки нібито не дійсні, у зв'язку з їх вилученням при переоформленні його автомобіля на іншу особу, після чого їх було надано третій особі під час постановлення автомобіля на облік.
24.11.2017р. позивачем була направлена до РСЦ МВС у Запорізькій області заява про скасування державної реєстрації автомобіля Mercedes-Benz C180, сірого кольору, 1998 року випуску, ВІ, номер кузова WDВ2020181А718682, номер двигуна НОМЕР_1, номерні знаки АР8012АХ, свідоцтво про реєстрацію серії СХТ №080685.
Згідно відповіді МВС України РСЦ в Запорізькій області від 13.12.2017р. №31/8-6067 наведені у заяві факти свідчать про можливе кримінальне правопорушення під час відчуження транспортного засобу Mercedes-Benz С 180, номерні знаки АЕ3098ВІ належного ОСОБА_1 з боку суб'єкта господарювання ТОВ ЄВРО-БУС та вказано, що для скасування перереєстрації автомобіля MERCEDES-BENZ СІ80, номерні знаки АР8012АХ (власником якого є ОСОБА_2Д.), необхідно провести додаткове експертне дослідження його попереднього свідоцтва про реєстрацію ТЗ і ідентифікаційних номерів складових частин ТЗ, проте таке дослідження проводиться за заявою власника вказаного ТЗ або на підставі постанови слідчого. Після надходження на адресу позивача з органів досудового розслідування або суду інформації про встановлення факту підроблення свідоцтва про реєстрацію ТЗ або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин транспортного засобу РСЦ МВС в Запорізькій області буде розглянуто питання щодо задоволення його заяви в частині скасування державної реєстрації.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Правові та соціальні основи дорожнього руху з метою захисту життя та здоров'я громадян, створення безпечних і комфортних умов для учасників руху та охорони навколишнього природного середовища визначає Закон України Про дорожній рух від 30.06.1993 №3353-XII (далі - Закон №3353-XII).
Статтею 34 вказаного Закону визначено, що державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов'язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, оформленням і видачею реєстраційних документів та номерних знаків.
Державний облік зареєстрованих транспортних засобів включає в себе процес реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про зареєстровані транспортні засоби та їх власників (ч.2 ст.34 Закону України "Про дорожній рух").
Єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), оформлення та видачі реєстраційних документів і номерних знаків встановлюється Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів , що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 07.09.1998 №1388 (далі - Порядок №1388).
Цей Порядок є обов'язковим для всіх юридичних та фізичних осіб, які є власниками транспортних засобів, виробляють чи експлуатують їх. Представники власників транспортних засобів виконують обов'язки та реалізують права таких власників у межах наданих їм повноважень.
Пунктом 3 Порядку №1388 передбачено, що державна реєстрація транспортних засобів проводиться територіальними органами з надання сервісних послуг МВС (далі - сервісні центри МВС) з метою здійснення контролю за відповідністю конструкції та технічного стану транспортних засобів установленим вимогам стандартів, правил і нормативів, дотриманням законодавства, що визначає порядок сплати податків і зборів (обов'язкових платежів), використанням транспортних засобів в умовах воєнного і надзвичайного стану, а також для ведення їх обліку та запобіганню вчиненню щодо них протиправних дій.
Державний облік зареєстрованих транспортних засобів передбачає реєстрацію, накопичення, узагальнення, зберігання і передачу інформації про такі засоби та відомостей про їх власників, які вносяться до Єдиного державного реєстру МВС.
Згідно з пунктами 7, 8 Порядку № 1388, власники транспортних засобів та особи, що експлуатують такі засоби на законних підставах, або їх представники зобов'язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом десяти діб після придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України, або виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Строк державної реєстрації продовжується у разі подання документів, які підтверджують відсутність можливості своєчасного її проведення власниками транспортних засобів (хвороба, відрядження або інші поважні причини).
Державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів.
Документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є засвідчені підписом відповідної посадової особи, що скріплений печаткою, зокрема, довідка-рахунок за формою згідно з додатком 1, видана суб'єктом господарювання, діяльність якого пов'язана з реалізацією транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери.
Відповідно до вимог п. 3 Інструкції про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, затвердженої 11.08.2010 наказом Міністерства внутрішніх справ України №379, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 27.01.2011 за №123/18861, реєстрація ТЗ проводиться працівниками Центру відповідно до вимог пунктів 6 - 32 Порядку.
Для проведення реєстрації ТЗ посадовими особами Центру приймаються до розгляду письмові заяви власників ТЗ - фізичних або юридичних осіб, зразки яких наведено в додатках 1, 2 до цієї Інструкції. Реєстрація ТЗ здійснюється на підставі заяви власника, документа, що посвідчує його особу, правомірність придбання ТЗ, відповідність конструкції ТЗ встановленим вимогам безпеки дорожнього руху.
Після прийняття заяви посадовою особою Центру проводяться огляд ТЗ, перевірка документів та транспортного засобу за наявними базами даних АІС та в разі прийняття рішення щодо реєстрації після сплати їх власниками передбачених законодавством податків і зборів (обов'язкових платежів), а також внесення в установленому порядку платежів за проведення огляду транспортних засобів, державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку, відшкодування вартості бланків реєстраційних документів та номерних знаків.
Особа власника ТЗ або уповноваженої ним особи встановлюється на підставі паспорта громадянина України або іншого документа, що його замінює, для іноземців або осіб без громадянства - на підставі документів, визначених законодавством України.
За Єдиним державним реєстром Державтоінспекції, наявними базами даних АІС "Довідка-рахунок", "Митний документ", "Автомобіль", "Документ", "АРМ-РОЗШУК" проводиться перевірка документів, які подаються до Центру для проведення реєстрації ТЗ. Перевірці підлягають: свідоцтво про реєстрацію ТЗ або технічний паспорт, відповідні документи Держмитслужби, довідка-рахунок, акт приймання-передачі ТЗ, договір купівлі-продажу, біржова угода, інші документи, що підтверджують правомірність придбання ТЗ. Результати проведеної перевірки відмічаються на заяві і підписуються уповноваженою посадовою особою Центру (із зазначенням П. І. Б., дати та часу проведення перевірки).
Під час проведення реєстрації відомості про ТЗ та його власника вносяться до свідоцтва про реєстрацію ТЗ (тимчасового реєстраційного талона) за допомогою засобів комп'ютерної техніки.
На кожний зареєстрований ТЗ заповнюється електронна реєстраційна картка, у якій зазначаються всі необхідні реквізити щодо ТЗ та його власників.
Документи, які стали підставою для реєстрації ТЗ, підшиваються до справи працівниками Центру.
Згідно п. 4 Інструкції, перереєстрація ТЗ проводиться працівниками Центру з урахуванням вимог пунктів 8, 12, 15, 33 - 39 Порядку. У разі перереєстрації ТЗ свідоцтво про реєстрацію ТЗ (технічний паспорт) підлягає заміні на загальних підставах.
Перереєстрація ТЗ у разі зміни їх власників проводиться на підставі документів, що підтверджують правомірність придбання ТЗ. Зняття з обліку таких ТЗ не проводиться. Попередньо видані свідоцтва про реєстрацію ТЗ (технічні паспорти) вилучаються та долучаються до матеріалів перереєстрації.
При цьому виконуються дії, передбачені пунктами 3.1 - 3.13, 3.15 - 3.18 глави 3 цієї Інструкції.
Згідно Єдиного державного реєстру МВС 14.05.2015 суб'єктом господарювання, що здійснює торгівлю транспортним засобами: ТОВ «Євро- Бус» (ЄРДПО - 37538856) було продано автомобіль Mercedes-Benz C180, сірого кольору, 1998 року випуску, ВІ, номер кузова WDВ2020181А718682, номер двигуна НОМЕР_1, номерні знаки АЕ3098ВІ ОСОБА_2, що підтверджується довідкою-рахунком серії ААЕ № 047475 від 14.05.2015 року.
15.05.2015 року ОСОБА_2 звернувся до ТСЦ № 2341 (колишнє ВРЕР № 1 м. Запоріжжя) з заявою про перереєстрацію придбаного ТЗ за довідкою-рахунком.
Судовим експертом НДЕКЦ ГУМВС України в Запорізькій області було проведено експертне дослідження автомобіля, згідно висновку від 15.05.2015 за № 8/89/1107: 1. номер кузова WDB2020181А718682, номер двигуна НОМЕР_3, наданого на дослідження транспортного засобу MERCEDES-BENZ С 180, не змінювалися. 2. Бланк наданого на дослідження документа Свідоцтво про реєстрацію ТЗ серія АЕС № 056392 відповідає бланкам, які є в офіційному обігу .
Також вказаний транспортний засіб працівником ТСЦ МВС № 2341 було перевірено за наявними базами правоохоронних органів та встановлено, що будь-яка інформація про затримання чи анулювання повноважень уповноважених осіб була відсутня, після чого автомобіль був перереєстрований на нового власника, були присвоєні нові номерні знаки АР8012АХ та видано свідоцтво про реєстрацію серії СХТ № 080685.
Таким чином, дії працівників сервісного центру щодо здійснення перереєстрації вищезазначеного транспортного засобу є правомірними, оскільки відповідачем було здійснено комплекс заходів, пов'язаних із перевіркою документів та згідно інформації баз даних ТСЦ 2341, а також документів, які стали підставою для здійснення перереєстрації автомобілів.
Відповідно до листа Вознесенівського ВП ДВП ГУНП в Запорізькій області від 20.12.2017 року по факту підроблення документів та ідентифікаційних номерів кузова транспортного засобу MERCEDES-BENZ С 180 було відкрито кримінальне провадження №12017080060004373 та проводиться досудове розслідування.
Судом встановлено, що відповідач для проведення реєстраційних дій отримав комплект документів який в повній мірі відповідає переліку визначеному Порядком №1388, відповідно підстави для відмови в перереєстрації спірного автомобіля були відсутні.
Згідно з абзацом 3 пункту 40 Порядку №1388 у разі встановлення факту знищення, фальсифікації або підроблення ідентифікаційних номерів складових частин транспортних засобів, виявлення транспортних засобів, зареєстрованих (перереєстрованих), знятих з обліку в уповноважених органах МВС, у тому числі тимчасово, за фіктивними чи підробленими документами або таких, що розшукуються правоохоронними органами України у зв'язку з незаконним заволодінням, уповноважені особи сервісних центрів МВС оформляють в установленому порядку необхідні документи, скасовують державну реєстрацію (перереєстрацію), зняття з обліку транспортних засобів і передають усі відповідні документи та за наявності транспортні засоби до відповідного органу досудового розслідування. Якщо виявлено факт підроблення митних документів, їх ксерокопії з необхідним поясненням надсилаються до органів доходів і зборів, у зоні діяльності яких проживають особи, за якими зареєстровані відповідні транспортні засоби.
З аналізу вищезазначеної норми законодавства слідує, що скасування державної реєстрації (перереєстрації) транспортного засобу можливе у разі виявлення факту фіктивності чи підробки документів за якими проводилася реєстрація. При цьому, ці обставини мають бути підтверджені належними та допустимими доказами.
Відповідно до частини 2 статті 74 Кодексу адміністративного судочинства України, обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Враховуючи, що посилання позивача про підробку (фіктивність) документів, на підставі яких був зареєстрований автомобіль, ґрунтуються на факті наявності досудового розслідування в межах кримінального провадження №12017080060004373, тому такі факти повинні бути перевірені та відображені у судовому рішенні (вироку, постанові або ухвалі) за результатом розгляду кримінального провадження по суті.
А отже, вищевказане означає, що судове рішення за результатом розгляду кримінального провадження, в якому може бути встановлений факт підробки (фіктивності) документів, на підставі яких було зареєстровано автомобіль позивача, може бути підставою для скасування державної реєстрації (перереєстрації).
Скасування такої реєстрації (перереєстрації) в порядку адміністративного судочинства лише на підставі наявності зареєстрованого кримінального провадження за вказаними фактами до винесення компетентним судом рішення (вироку) є передчасним та не відповідає вимогам закону.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України та частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
З огляду на вищевикладене, суд приходить до висновку, що адміністративний позов не підлягає задоволенню, оскільки відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені чинним законодавством.
Керуючись ст.ст. 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (51900, м.Кам'янське, вул. Тараса Шевченка, 2/28-91, ІПН НОМЕР_4) до Регіонального сервісного центру МВС України в Запорізькій області (69035, м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, 57А, код ЄДРПОУ 40112207) про зобов'язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена в порядку та у строки, встановлені ст. ст.295,297 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя ОСОБА_3
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.03.2018 |
Оприлюднено | 22.04.2018 |
Номер документу | 73505758 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні