ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И м. Київ 20 квітня 2018 року № 826/1245/18 Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: судді Катющенка В.П., розглянувши у спрощеному (письмовому) провадженні без проведення судового засідання та виклику учасників справи адміністративну справу за позовомПрофесійної спілки працівників Фонду гарантування вкладів фізичних осіб до про Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києвівизнання протиправним та скасування рішення, В С Т А Н О В И В: Професійна спілка працівників Фонду гарантування вкладів фізичних осіб звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом, у якому просить суд визнати протиправним рішення та скасувати рішення Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві від 13.07.2017 № 1726594601610. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у відповідача не було підстав для виключення Професійної спілки працівників Фонду гарантування вкладів фізичних осіб з реєстру неприбуткових установ та організацій з підстав неподання останньою реєстраційної заяви за формою 1-РН, позаяк на момент на день набрання чинності Законом України від 17.07.2015 N 652-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій" позивач перебував у Реєстрі неприбуткових організацій, а статут останнього, у новій редакції, був оприлюднений на порталі електронних сервісів, як передбачено Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань". Ухвалою суду від 26.01.2018 відкрито провадження в адміністративній справі № 826/1245/18 та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи. 21.02.2018 до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, у якому останній просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог. Обґрунтовуючи правомірність прийнятого рішення контролюючий орган вказує, що Професійною спілкою працівників Фонду гарантування вкладів фізичних осіб для включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій не було подано до контролюючого органу реєстраційну заяву за формою 1-РН, що стало підставою для прийняття спірного рішення. Вказує, що листом від 13.09.2016 № 27096/10/26-59-12-05-30 позивача було повідомлено про необхідність надання реєстраційної заяви форми 1-РН та копій установчих документів. Крім того, відповідач зазначив, що 27.12.2017 позивачем подано до контролюючого органу реєстраційну заяву форми 1-РН, за результатами якої останнього включено до Реєстру неприбуткових установ та організацій на підставі рішення від 02.01.2018 № 1826594600002. Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків. З 05.06.2003 Професійна спілка працівників Фонду гарантування вкладів фізичних осіб була включена до Реєстру неприбуткових установ та організацій з ознакою неприбутковості 0016 Професійні спілки, їх об'єднання та організації профспілок. 13.07.2017 Державною податковою інспекцією у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві прийнято рішення № 1726594601610 про виключення Професійної спілки працівників Фонду гарантування вкладів фізичних осіб з Реєстру неприбуткових установ та організацій на підставі підпункту 133.4.5 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України (а.с. 11). Не погодившись з прийнятим рішенням, позивач звернувся до Головного управління ДФС у м. Києві зі скаргою від 21.11.2017 № 21/11/2017-2 (а.с. 30-32). За результатами розгляду скарги, 02.01.2018 Головним управлінням ДФС у м. Києві прийнято рішення № 1/10/26-15-10-01-16, яким скаргу Професійної спілки працівників Фонду гарантування вкладів фізичних осіб залишено без задоволення, а рішення Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві від 13.07.2017 № 1726594601610 - без змін (а.с. 33-36). Вважаючи, що у відповідача не було підстав для прийняття спірного рішення, позивач звернувся до суду з даним позовом. Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного. 13.08.2015 набрав чинності Закон України від 17.07.2015 № 652-VІІІ "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій", яким було змінено порядок оподаткування неприбуткових підприємств, установ та організацій. За визначенням підпункту 14.1.121 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України неприбуткові підприємства, установи та організації - неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу. Згідно з пунктом 133.4 статті 133.4 Податкового кодексу України не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом (пункт 133.4 статті 133 ПК України). Відповідно до підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам: утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації; установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту; установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків; внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій. Підпунктом 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 ПК України встановлено, що доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами. Згідно з підпунктами 34, 35 підрозділу 4 "Особливості справляння податку на прибуток підприємств" розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України до затвердження Кабінетом Міністрів України Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі - новий Реєстр неприбуткових установ та організацій) діє Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій, затверджене наказом Міністерства фінансів України N 37 від 24 січня 2013 року. Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій", не підлягають виключенню з цього Реєстру до 1 липня 2017 року. Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій", що відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, включаються контролюючим органом до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій. За бажанням неприбуткової організації вона може подати до контролюючого органу копії установчих документів. Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій", що не відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов'язані до 1 липня 2017 року привести свої установчі документи у відповідність із нормами цього Кодексу та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу. Неприбуткові підприємства, установи та організації, які не привели свої установчі документи у відповідність із нормами пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, після 1 липня 2017 року виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій. З аналізу наведених правових положень вбачається, що з 01.07.2017 виключенню з Реєстру неприбуткових установ та організацій підлягають неприбуткові підприємства, установи та організації, які на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій" не відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу та не привели свої установчі документи у відповідність із нормами пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу. Так, 13.08.2015 набрав чинності Закон України від 17.07.2015 № 652-VІІІ "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій". Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 № 440 "Про затвердження Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій" постановлено Державній фіскальній службі протягом двох місяців з дня набрання чинності цією постановою забезпечити надіслання до неприбуткових підприємств, установ, організацій (далі - неприбуткова організація), включених до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України від 17 липня 2015 р. N 652-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій" (крім неприбуткових організацій, установчі документи яких оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" та відповідають вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України), письмових запитів про надання у місячний строк з дня їх отримання відповіді щодо відповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, та завірених нею копій установчих документів організації (крім тих, що оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань"), а для житлово-будівельних кооперативів також завірених ними копій документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом. З наведеної норми вбачається, що Державна фіскальна служба України зобов'язана в установлений строк надіслати до неприбуткових організацій, включених до Реєстру неприбуткових установ та організацій, запити про надання у місячний строк з дня їх отримання відповіді щодо відповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, та завірених нею копій установчих документів організації, крім тих, що оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань". Як вбачається з матеріалів справи, загальними зборами членів Профспілки на засіданні, що відбулося 25.05.2016, було затверджено нову редакцію Статуту Профспілки, в якій були передбачені пункти 9.10 та 12.1 такого змісту: "9.10.Заборонено розподіляти отримані Профспілкою доходи (прибутки) або їх частину серед засновників (учасників), членів Профспілки, працівників Профспілки (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів виборних органів (органів управління) та інших пов'язаних з ними осіб"; "12.1. Профспілка може припинити свою діяльність шляхом реорганізації чи ліквідації (саморозпуску, примусового розпуску). У разі припинення Профспілки (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення) її активи повинні бути передані одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зараховані до доходу бюджету" (а.с. 14-22). Листом від 13.06.2016 № 1002 Головне територіальне управління юстиції у м. Києві повідомило позивача про державну реєстрацію змін до відомостей Профспілки. Статут в новій редакції було оприлюднено на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", переглянути який можливо за адресою та кодом доступу, зазначеним Описі документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії "Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи" (а.с. 27-29). Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що станом на 13.06.2016 установчі документи позивача повністю відповідали вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України. У відзиві на позовну заяву контролюючий орган стверджує, що листом від 13.09.2016 № 27096/10/26-59-12-05-30 позивача було повідомлено про необхідність надання реєстраційної заяви форми 1-РН та копій установчих документів. Зазначений лист долучено відповідачем до відзиву. Разом з тим, суд не приймає до уваги наведені доводи контролюючого органу, позаяк останнім не надано суду доказів надіслання та вручення указаного листа позивачеві. Також суд звертає увагу, що на момент формування указаного листа - 13.09.2016 установчі документи позивача вже були оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань". Попри це, відповідачем не надано жодних доказів, що ним на виконання вимог постанови Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 № 440 "Про затвердження Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій" були перевірені установчі документи позивача на їх відповідність вимогам пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України. Також суд звертає увагу, що постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 № 440 "Про затвердження Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій" не передбачено обов'язку надання реєстраційної заяви за формою № 1-РН неприбутковими організаціями, які внесені до Реєстру на день набрання чинності Закону України від 17.07.2015 № 652-VІІІ. При цьому, суд враховує, що у листі Державної фіскальної служби України, викладено в листі від 25.08.2016 № 28602/7/99-99-15-02-01-17 "Про набуття чинності постанови Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 № 440", адресованого Головним управлінням ДФС в областях та м. Києві, Офісу великих платників податків ДФС, роз'яснено, що установчі документи неприбуткових організацій, які оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань", розглядаються контролюючим органом на відповідність вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, та у разі їх відповідності таким вимогам включаються контролюючим органом до нового Реєстру відповідно до пункту 34 підрозділу 4 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України, з присвоєнням кодів ознак неприбутковості, визначених пунктом 4 Порядку. Оскільки на момент набрання чинності Закону України від 17 липня 2015 року № 652-VІІІ позивач перебував в Реєстрі неприбуткових установ та організацій та 13.06.2016 статут позивача був оприлюднений на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", суд вважає, що у відповідача були відсутні підстави для прийняття спірного рішення. При цьому, суд не приймає до уваги доводи відповідача, що з 02.01.2018 позивач зареєстрований в Реєстрі неприбуткових установ та організацій, позаяк вказані обставини не спростовують протиправності оскаржуваного рішення. Згідно з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову та скасування оскаржуваного рішення відповідача. Керуючись статтями 9, 14, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, - В И Р І Ш И В: Адміністративний позов Професійної спілки працівників Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (04053, м. Київ, вул. Січових Стрільців, 17, ідентифікаційний код 26333532) задовольнити. Визнати протиправним та скасувати рішення Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві (03056, м. Київ, провул. Політехнічний, 5-А, ідентифікаційний код 39561761) від 13.07.2017 № 1726594601610. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві (03056, м. Київ, провул. Політехнічний, 5-А, ідентифікаційний код 39561761) на користь Професійної спілки працівників Фонду гарантування вкладів фізичних осіб (04053, м. Київ, вул. Січових Стрільців, 17, ідентифікаційний код 26333532) сплачений судовий збір у сумі 1762,00 грн. Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України. Рішення суду може бути оскаржено за правилами, встановленими статтями 293, 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України. Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції Закону № 2147-VIII) до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. Суддя В.П. Катющенко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 20.04.2018 |
Оприлюднено | 24.04.2018 |
Номер документу | 73517331 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Катющенко В.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні