П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 квітня 2018 р.м.ОдесаСправа № 815/4834/17
Категорія: 5.2 Головуючий в 1 інстанції: Завальнюк І. В.
Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
доповідача, судді - Димерлія О.О.
суддів - Бітова А. І. Єщенка О.В.
за участю секретаря - Сінчі А.Ю.
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Одеської митниці ДФС на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 04 грудня 2017 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства Саона до Одеської митниці ДФС, третя особа - Головне управління Державної казначейської служби України в Одеській області, про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
У вересні 2017 року Приватне підприємство Саона (далі - ПП Саона ) звернулось до суду з адміністративним позовом до Одеської митниці ДФС про визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо підготування висновку про повернення надмірно сплачених позивачем до Державного бюджету платежів на загальну суму 333067,71 грн. та подання його для виконання до ГУ ДКС України в Одеській області, а також зобов'язання відповідача підготувати відповідний висновок та подати його на виконання.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що постановою Одеського окружного адміністративного суду від 08 червня 2017 року по справі № 815/8233/13-а, яка набрала законної сили 25 липня 2017 року, визнано протиправними та скасовані рішення про коригування митної вартості від 07 жовтня 2013 року № 500060001/2013/610140/2 та № 500060001/2013/610141/2, а також картки відмови у митному оформленні від 07 жовтня 2013 року № 500060001/2013/00609 та № 500060001/2013/00610. На виконання названого судового рішення, 11 серпня 2017 року ПП Саона звернулось до Одеської митниці ДФС із заявою про повернення надмірно сплачених коштів в розмірі 333067,71 грн. на банківський рахунок позивача. Листом від 21 серпня 2017 року № 3275/10/15-70-19-04 Одеською митницею ДФС у задоволенні заяви позивачу відмовлено та повідомлено останнього, що для повернення коштів необхідно вжити заходи, а саме внести зміни до митних декларацій. На думку позивача, контролюючому органу необхідно не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви підготувати висновок про повернення відповідних сум коштів з Державного бюджету та подати його до виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 04 грудня 2017 року адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправною бездіяльність Одеської митниці ДФС, що полягла у непідготовці та неподанні до Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області висновку про повернення надміру сплачених ПП Саона до Державного бюджету України митних платежів на загальну суму 333067,71 грн..
Зобов'язано Одеську митницю ДФС підготувати висновок про повернення надміру сплачених ПП Саона до Державного бюджету України митних платежів на загальну суму 333067,71 грн. та подати його для виконання до Головного управління Державної казначейської служби України в Одеській області.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Одеської митниці ДФС України на користь позивача судові витрати в сумі 3200 грн..
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що підставою для сплати позивачем грошових коштів слугували саме рішення митниці від 07 жовтня 2013 року № 500060001/2013/610140/2 та № 500060001/2013/610141/2. Оскільки рішенням суду вказані рішення митного органу скасовані, зазначені кошти є безпідставно сплаченими з моменту набрання відповідним судовим рішенням законної сили, а тому у відповідності до вимог п.43.3 ст.43 Податкового кодексу України, днем виникнення надмірно сплаченої суми є дата набрання постановою суду від 08 червня 2017 року по справі № 815/8233/13 за позовом ПП Саона до Одеської митниці ДФС, Головного управління ДКСУ в Одеській області про визнання протиправними та скасування рішення про коригування митної вартості від 07 жовтня 2013 року № 500060001/2013/610140/2 та № 500060001/2013/610141/2,а також карток відмов у митному оформленні від 07 жовтня 2013 року № 500060001/2013/00609 та №5 00060001/2013/00610.
Не погоджуючись з постановою суду першої інстанції Одеською митницею ДФС подано апеляційну скаргу в якій зазначено, що постанова окружного суду є незаконною та необґрунтованою, оскільки прийнята з неправильним застосуванням норм матеріального права. Крім того, суд першої інстанції неповно з'ясував обставини, що мають значення для справи, висновки викладені у рішенні суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, а тому відповідач просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що на вимогу розділу Х Митного кодексу України товар за митними деклараціями від 07 жовтня 2013 року № 500060001/2013/043882 та № 500060001/2013/043884 було випущено у вільний обіг за умови забезпечення сплати різниці між сумою митних платежів, обчисленою згідно з митною вартістю товарів, визначеною декларантом та сумою митних платежів, обчисленою згідно з митною вартістю товарів, визначеною митним органом, шляхом надання гарантій. Суми митних платежів у розмірі 263219,91 грн. (50619,21 грн. ввізне мито, 212600,70 грн. ПДВ) та 69847,80 грн. (16331,32 грн. ввізне мито, 53516,48 грн. ПДВ) перераховано до Державного бюджету України із наданої ПП Саона грошової застави. Одеською митницею ДФС також в апеляційний скарзі зазначено, що заяви про повернення надміру сплачених сум митних платежів до митного органу від ПП Саона надійшли поза межами 1095 днів, що настає за днем здійснення такої переплати. Митним органом платнику податку надана відповідь на його звернення, з якої вбачається, що для подання заяв після закінчення граничного строку необхідно звернутись із письмовим запитом про продовження такого строку. Крім того, в заяві позивачем не зазначені види надмірно сплачених митних платежів, а тому заява не відповідає вимогам п. 6 Порядку взаємодії територіальних органів ДФС України, місцевих фінансових органів та територіальних органів ДКС України у процесі повернення платникам помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 15 грудня 2015 року № 1146. Також Одеська митниця ДФС зазначила, що після завершення митного оформлення до митної декларації можуть вноситись зміни шляхом подання додаткової митної декларації та оформлення її митницею або шляхом заповнення та оформлення митницею аркушу коригування у відповідності з вимогами п. 37 Положення про митні декларації, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року № 450 та Порядку оформлення аркуша коригування, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 листопада 2012 року № 1145, у зв'язку із чим ПП Саона необхідно вжити заходів, передбачених нормами Положення про митні декларації, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року № 450.
Суд апеляційної інстанції заслухав суддю-доповідача, розглянув та обговорив доводи апеляційної скарги, перевірив матеріали справи та вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Перевіряючи повноту з'ясування судом першої інстанції обставин справи та правильність застосування правових норм, апеляційний суд звертає увагу на таке.
Судом встановлено, що між ПП Саона (позивач) та Компанією Pro-Pack Plastik Ambalaj ve Makina Sanayi Ticaret A.S (м. Стамбул, Туреччина) укладено зовнішньоекономічний контракт від 10 жовтня 2012 року за № 10/10/12, відповідно до якого Компанія Pro-Pack Plastik Ambalaj ve Makina Sanayi Ticaret A.S зобов'язується поставити, а позивач прийняти та оплатити полівінілхлоридну плівку для пакування, ціна, кількість, вартість та інші характеристики якої зазначені в специфікаціях та інвойсах, які є невід'ємною частиною Контракту.
Відповідно до умов зазначеного контракту, поставка товару здійснюється на умовах FOB Стамбул, Туреччина, оплата за партію товару здійснюється на підставі рахунків-фактур (інвойсів) на кожну поставку товарів на умовах 100% передплати до моменту проходження товаром митного оформлення в Україні (п 3.1, 5.3 Контракту).
Зі змісту контракту вбачається, що компанія Pro-Pack Plastik Ambalaj ve Makina Sanayi Ticaret A.S зобов'язалася поставити, а ПП Саона прийняти та оплатити плівку ПВХ відповідно до Інвойсів №20394, №20395, №20396 та №20397 від 18 вересня 2013 року на умовах поставки з передплатою, FOВ - Стамбул.
07 жовтня 2013 року, з метою митного оформлення вищезазначеного товару, декларантом - ПП Саона до відділу митного оформлення № 1 митного поста ОСОБА_1 - порт Південної митниці Міндоходів подано митну декларацію № 500060001/2013/043882, в якій митна вартість визначена за основним методом - за ціною контракту від 10 жовтня 2012 року за № 10/10/12.
Крім того, між ПП Саона та Компанією Cosmo Films Limited (Індія) укладений договір поставки від 11 липня 2012 року № 07С2/12, відповідно до якого Компанія Cosmo Films Limited (Індія) зобов'язується поставити, а ПП Саона прийняти та оплатити плівку БОПП.
Умовами договору передбачено, що поставка товару здійснюється на умовах CIF ОСОБА_1, Україна, ціна включає вартість плівки, пакування, фрахт та страхування, кількість і ціна товару зазначені в рахунках-фактурах (п. п. 2.1, 2.3 Договору).
З метою митного оформлення вищезазначеного товару, 07 жовтня 2013 року декларантом - позивачем, до відділу митного оформлення №1 митного поста ОСОБА_1 - порт Південної митниці Міндоходів подано митну декларацію № 500060001/2013/043884, в якій митна вартість визначена за основним методом - за ціною договору поставки від 11 липня 2012 року № 07С2/12.
Південною митницею, відносно товарів по зазначеному вище контракту від 10 жовтня 2012 року за № 10/10/12 та договору поставки від 11 липня 2012 року № 07С2/12, складені картки відмови у митному оформленні товарів № 500060001/2013/00609 та № 500060001/2013/00610 від 07 жовтня 2013 року та прийняті рішення про коригування митної вартості товарів № 500060001/2013/610140/2 та № 500060001/2013/610141/2 від 07 жовтня 2013 року, а товар випущений у вільний обіг під гарантійні зобов'язання за митними деклараціями № 500060001/2013/044441 та № 500060001/2013/044421.
Не погоджуючись з правомірністю прийнятих відповідачем названих вище карток відмов та рішень про коригування митної вартості, ПП Саона оскаржило останні в судовому порядку.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 08 червня 2017 року по справі № 815/8233/13-а, яка набрала законної сили 25 липня 2017 року, визнано протиправними та скасовані картки відмови у митному оформленні товарів № 500060001/2013/00609 та № 500060001/2013/00610 від 07 жовтня 2013 року та рішення про коригування митної вартості товарів № 500060001/2013/610140/2 та № 500060001/2013/610141/2 від 07 жовтня 2013 року.
11 серпня 2017 року ПП Саона звернулося до Одеської митниці ДФС із заявою про повернення надмірно сплачених коштів з проханням повернути надмірно сплачені кошти в розмірі 333067,71 грн., відповідно до вимог Наказу Державної митної служби України від 20 липня 2007 року № 618, ч.6 ст. 301 Митного кодексу України, ч. 2 ст.45, ст.43, ст.102 Податкового кодексу України.
Листом від 21 серпня 2017 року № 3275/10/15-70-19-04 Одеською митницею ДФС відмовлено у задоволенні заяви ПП Саона зі змісту якої вбачається, що для повернення коштів необхідно вжити заходів, передбачених Порядком № 450. Крім того, в листі митним органом також зазначено, що строки подання не відповідають встановленому терміну (1095 днів), а також про незазначення в заяві виду надмірно сплачених платежів.
18 вересня 2017 року ПП Саона звернулось до Одеської митниці ДФС із заявами № 1128/1809 та № 1129/1809 про внесенням змін у митні декларації з урахуванням постанови Одеського окружного адміністративного суду від 08 червня 2017 року № 815/8233/13а.
У відповідь листом від 29 вересня 2017 року № 3694/10/-15-70-61 відповідач повідомив ПП Саона про неможливість задоволення вищевказаних вище заяв, оскільки внесення виправлень у митні декларації, у розумінні ст. 369 Митного кодексу України, допускається протягом трьох років з дня завершення митного оформлення.
19 вересня 2017 року позивачем повторно направлено лист до Одеської митниці ДФС із заявою про повернення надмірно сплачених коштів, повідомивши про виконання вимоги митниці щодо подання заяв про внесення змін до митних декларацій. Також позивач зазначив, що судове рішення, яке слугувало підставою для звернення із відповідною заявою про повернення надміру сплачених коштів, набрало законної сили 25 липня 2017 року, у зв'язку із чим обставини, які обумовлюють таке повернення, пов'язані саме з цією датою, а не надходженням коштів до Державного бюджету під час випуску продукції у вільний обіг. В заяві зазначено про повернення наступних видів надмірно сплачених коштів: мита - в розмірі 66950,53 грн. та ПДВ - 266117,18 грн.
Листом від 10 жовтня 2017 року № 3939/10/15-70-19-04 Одеською митницею ДФС повторно відмовлено в поверненні надмірно сплачених коштів, пославшись на недотримання ПП Саона терміну в 1095 днів з дня зарахування таких коштів до Державного бюджету.
Відповідно до частин 1, 2 та 3 ст. 301 Митного кодексу України: Повернення помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів України.
У разі виявлення факту помилкової та/або надмірної сплати митних платежів орган доходів і зборів не пізніше одного місяця з дня виявлення такого факту зобов'язаний повідомити платника податків про суми надміру сплачених митних платежів.
Помилково та/або надміру зараховані до державного бюджету суми митних платежів повертаються з державного бюджету в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику .
Згідно ст. 43 Податкового кодексу України: Помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов'язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов'язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.
Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.
Платник податків подає заяву про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань та пені у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов'язання та/або податкового боргу з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення у готівковій формі коштів за чеком у разі відсутності у платника податків рахунка в банку.
У разі повернення надміру сплачених податкових зобов'язань з податку на додану вартість, зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість у порядку, визначеному пунктом 200-1.5 статті 200-1цього Кодексу, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою на повернення надміру сплачених податкових зобов'язань з податку на додану вартість чи на момент фактичного повернення коштів - шляхом перерахування на поточний рахунок платника податків в установі банку.
Контролюючий орган не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, протягом п'яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань та пені платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.
Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані .
Частиною другою статті 45 Бюджетного кодексу України передбачено, що: Казначейство України веде бухгалтерський облік усіх надходжень Державного бюджету України та за поданням органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, здійснює повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету .
Процедуру повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, у тому числі у випадках, зазначених у статті 264, частині четвертій статті 284 Митного кодексу України та в міжнародних договорах України, визначено Порядком повернення платникам податків коштів, що обліковуються на відповідних рахунках митного органу як передоплата, і митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, затвердженим наказом Державної митної служби України від 20 липня 2007 року № 618 (далі Порядок № 618).
Відповідно до пунктів 1, 2, 3, 4, 7 та 11 розділу ІІІ названого Порядку: Для повернення з державного бюджету України митних та інших платежів, помилково та/або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами, платником податків до загального відділу митного органу, яким здійснювалось оформлення митної декларації, подається заява довільної форми, яка підписується керівником і головним бухгалтером суб'єкта господарської діяльності або фізичною особою. Заява може бути подана не пізніше 1095-го дня, наступного за днем зарахування коштів до Державного бюджету України.
Заява, зареєстрована в загальному відділі, після розгляду керівником (заступником керівника) митного органу разом з пакетом документів передається до відділу митних платежів митного органу (далі - Відділ) для перевірки обґрунтованості повернення заявлених сум.
Відділ перевіряє факт перерахування митних та інших платежів з відповідного рахунку до Державного бюджету України та наявність переплати.
Для підготовки висновку про повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, форма якого наведена в додатку 1 до Порядку взаємодії митних органів з органами Державного казначейства України в процесі повернення з Державного бюджету України помилково та/або надмірно зарахованих до бюджету митних та інших платежів, контроль за справлянням яких покладається на митні органи, затвердженого наказом Державної митної служби України та Державного казначейства України від 20.07.2007 № 611/147, керівництвом Відділу за потреби ініціюється проведення перевірки в митному органі щодо правильності митного оформлення із залученням відповідних підрозділів митного органу. Порядок і форма складання документа, у якому відображатимуться результати перевірки, визначаються наказом Державної митної служби України.
Висновок про повернення платникам податків помилково та/або надмірно сплачених митних та інших платежів повинен бути прийнятий митним органом не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення 20-денного строку з дня подання платниками податків заяви.
За відсутності підстав для повернення коштів у встановленому порядку готується та надсилається заявнику письмова обґрунтована відповідь .
Вищезазначений Порядок № 618 визнано таким, що втратив чинність, наказом Міністерства фінансів України Про затвердження Порядку повернення авансових платежів (передоплати) і помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів від 18.07.2017 № 643 (далі Порядок № 643), який набрав чинності з 26 вересня 2017 року.
Розділом ІІ Порядку № 643 передбачено, що: Для повернення коштів авансових платежів (передоплати) платником податків до митниці ДФС подається заява в письмовому вигляді довільної форми, підписана платником податків та головним бухгалтером (у разі наявності), або засобами електронного зв'язку в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного цифрового підпису відповідальних осіб.
Така заява може бути подана протягом 1095 днів з дня внесення авансових платежів (передоплати) на рахунок митниці ДФС.
У заяві платником податків вказуються:
1) найменування та ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України платника - юридичної особи (далі - код за ЄДРПОУ) або прізвище, ім'я та по батькові й реєстраційний номер облікової картки платника податків у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків платника - фізичної особи (далі - реєстраційний номер облікової картки платника податків), або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті);
2) сума коштів до повернення;
3) напрям(и) перерахування коштів:
а) на поточний рахунок платника податку в установі банку із зазначенням реквізитів;
б) для виплати готівкою (у разі, якщо кошти авансових платежів (передоплати) вносилися готівкою);
в) для подальших розрахунків як авансові платежі (передоплата) або грошова застава: на депозитний рахунок 3734 іншої митниці ДФС; на банківський рахунок 2603 іншої митниці ДФС, у разі якщо кошти авансових платежів (передоплати) вносилися готівкою .
Відповідно до пунктів 3 та 4 цього розділу Порядку № 643: Після реєстрації в митниці ДФС заява платника податку про повернення залишків коштів авансових платежів (передоплати) передається на опрацювання до структурного підрозділу, що виконує функції з адміністрування митних платежів митниці та підготовки висновку (далі - Підрозділ).
Підрозділ у термін не більше п'яти робочих днів:
перевіряє наявність коштів на депозитному рахунку 3734 за даними автоматизованої системи митного оформлення;
резервує заявлені до повернення платником податків суми коштів на період розгляду заяви шляхом проставлення відповідної відмітки в автоматизованій системі митного оформлення;
готує висновок про повернення коштів авансових платежів (передоплати) (далі - висновок) за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
у разі якщо вказана у заяві платника податків сума за даними автоматизованої системи митного оформлення у повному обсязі відсутня, готує та направляє платнику податків письмову відмову у поверненні коштів з депозитного рахунку 3734 з пропозицією щодо проведення звірки залишків сум коштів авансових платежів (передоплати) на депозитному рахунку 3734;
у разі якщо заявником не виконано вимоги пункту 2 цього розділу, готує та направляє платнику податків письмову відмову у поверненні коштів з депозитного рахунку .
Порядок взаємодії територіальних органів Державної фіскальної служби України, місцевих фінансових органів та територіальних органів Державної казначейської служби України у процесі повернення платникам податків помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань, затверджено Наказом Міністерства фінансів України 15 грудня 2015 року № 1146 (далі - Порядок № 1146).
За змістом пунктів 4, 5, та 7 Порядку взаємодії: Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань платникам податків здійснюється з бюджету, до якого такі кошти були зараховані.
Повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов'язань у випадках, передбачених законодавством, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (за винятком повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку на доходи фізичних осіб, які розраховуються органом ДФС на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку), яка може бути подана до територіального органу ДФС за місцем адміністрування (обліку) помилково та/або надміру сплаченої суми протягом 1095 днів від дня її виникнення.
Після реєстрації в органі ДФС заява платника про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань (крім грошових зобов'язань з митних та інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів) передається на розгляд до структурних підрозділів, що виконують функції з адміністрування відповідних податків і зборів та погашення заборгованостей. Не пізніше другого робочого дня, наступного за днем реєстрації, заява з відміткою вказаних підрозділів щодо правомірності повернення передається до структурного підрозділу, на який покладено функцію з підготовки висновку.
Заява платника про повернення помилково або надміру сплачених грошових зобов'язань з митних та інших платежів, які сплачуються під час митного оформлення товарів, після реєстрації передається до структурного підрозділу митниці ДФС, на який покладено функцію з підготовки висновку .
У разі якщо вказана у заяві платника сума (її частина) за даними інформаційних систем обліковується як помилково та/або надміру сплачена, орган ДФС готує, зокрема висновок на повернення такої суми (її частини) за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
За платежами, належними державному бюджету, орган ДФС у строк не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви передає висновки згідно з реєстром висновків за платежами, належними державному бюджету, для виконання відповідному органу Казначейства (п.8 Порядку № 1146).
При цьому п. 9 Порядку № 1146 визначено, що: Орган ДФС несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі висновку органу Казначейства для виконання .
Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що у разі отримання заяви платника податків на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов'язань, оформленої у порядку, встановленому законодавством, орган ДФС зобов'язаний не пізніше ніж за п'ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання такої заяви підготувати висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подати його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. При цьому орган ДФС наділений правом провести перевірочні заходи у разі потреби з метою перевірки факту перерахування митних та інших платежів з відповідного рахунку до Державного бюджету України та наявність переплати.
Як встановлено матеріалами справи, правомірність складення контролюючим органом карток відмов у митному оформленні товарів № 500060001/2013/00609 та № 500060001/2013/00610 від 07 жовтня 2013 року та рішень про коригування митної вартості товарів № 500060001/2013/610140/2 та № 500060001/2013/610141/2 від 07 жовтня 2013 року, на підставі яких позивачем сплачено в якості фінансової гарантії по поданими митними деклараціями 333067,71 грн., перевірено у судовому порядку.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 08 червня 2017 року по справі № 815/8233/13а, визнано протиправними та скасовані названі вище картки відмови та рішення про коригування митної вартості Одеської митниці ДФС.
Назване судове рішення набрало законної сили та в апеляційному порядку оскаржено не було.
Відповідно до ч. 1 ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Як встановлено матеріалами справи, 11 серпня 2017 року, на виконання вимог діючого законодавства ПП Саона звернулось до Одеської митниці з відповідною заявою про повернення надмірно сплачених коштів, долучивши копію постанови Одеського окружного адміністративного суду від 08 червня 2017 року (а. с. 15-16).
За результатами опрацювання названої заяви позивача, 21 серпня 2017 року митним органом відмовлено ПП Саона у задоволенні відповідної заяви, посилаючись на те, що позивачу необхідно вжити заходів передбачених положеннями статті 37 Положення про митні декларації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року № 450 та Порядку взаємодії № 1145. Крім того, відповідач зазначає, що позивачем подана заява з порушенням строку відповідно до вимог ст. 43 Податкового кодексу України, п.1 Розд. 3 Порядку № 618 та п. Порядку № 1146, зокрема більше ніж 1095 днів з дня перерахування коштів до Державного бюджету України. Митний орган також вказує, що платник податку (ПП Саона ) в заяві не вказано суму та вид помилково та/або надміру сплаченого (а. с.17-19).
19 вересня 2017 року ПП Саона повторно подано заяву до Одеської митниці про повернення надмірно сплачених коштів (а. с. 22). При цьому, вказані вимоги у попередньому листі відповідача від 21 серпня 2017 року платником податку фактично виконані.
Проте, листом від 10 жовтня 2017 року директору ПП Саона митним органом надана відповідь, з якої вбачається, що позивачем порушено вимоги положень п. 43.3 ст. 43 та п. 102.5 ст. 102 Податкового кодексу України, а також п. 1 Розд. 3 Порядку 643 щодо подання платником податків заяви про таке повернення протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми (а. с. 49-50).
Таким чином, позивач підтвердив факт надмірної сплати коштів, у зв'язку з чим у відповідача виник обов'язок скласти відповідний висновок з направленням його до органів Державного казначейства України. Натомість Митниця не навела обґрунтованих підстав відмови у підготовці висновку, не перевіривши при цьому факт перерахування митних та інших платежів з відповідного рахунку до Державного бюджету України та не встановивши наявність такої переплати.
Аналізуючи зміст наведених вище листів-відмов Одеської митниці від 21 серпня 2017 року та від 10 жовтня 2017 року, та як зазначено відповідачем в апеляційній скарзі, що фактичною підставою для відмови митним органом у задоволенні заяв про повернення надмірно сплачених коштів слугувало те, що заяви платника податків були подані після закінчення строку, а саме 1095 дня, що настає за днем здійснення такої переплати відповідно до встановлених Податковим кодексом України та Порядку № 643.
Матеріалами справи встановлено що, митне оформлення товарів, отримувачем яких є ПП Саона , здійснено за митними деклараціями від 09 жовтня 2013 року № 500060001/2013/044441 та № 500060001/2013/044421. Сума митних платежів у розмірі 333067,71 грн., у тому числі з ввізного мита - 66950,53 грн. та з податку на додану вартість - 266117,18 грн., перерахована 12 листопада 2013 року до Державного бюджету із сум наданої ПП Саона грошової застави. Отже, на думку митного органу, сума митних платежів у розмірі 333067,71 грн. зарахована до відповідного бюджету 12 листопада 2013 року, а тому відповідач відраховує строк находження до Державного бюджету саме з цієї дати - 12 листопада 2013 року.
Апеляційний суд не погоджується з вказаними вище доводами відповідача з огляду на наступне.
Як вже зазначалось вище, рішенням суду від 08 червня 2017 року по справі № 815/8233/13 скасовані рішення про визначення митної вартості товару, яким позивачу було збільшено суму митних платежів.
Постанова Одеського окружного адміністративного суду 08 червня 2017 року набрала законної сили 25 липня 2017 року (а. с. 8-14).
Приписами п.43.3 ст.43 Податкового кодексу України передбачено, що: Обов'язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов'язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми .
Таким чином, обставини щодо виникнення у позивача надмірно сплаченої суми митних платежів пов'язані із датою набрання законної сили судовим рішенням у справі про оскарження рішень відповідача про коригування митної вартості, а саме постановою Одеського окружного адміністративного суду від 08 червня 2017 року. Оскільки сума сплачених митних платежів у розмірі 333067,71 грн. може вважатись надмірно сплаченою саме з 25 липня 2017 року, з дня набрання законної сили судовим рішенням, із заявою про повернення надмірно сплачених коштів до митного органу ПП Саона звернулось вперше 11 серпня 2017 року, а відтак позивачем не пропущено передбачений п.43.3 ст.43 Податкового кодексу України строк подання названої заяви.
Суд апеляційної інстанції також відхиляє посилання митного органу, що заява позивача не відповідає вимогам п. 6 Порядку взаємодії, зокрема останнім не вказано суму та вид помилково та/або надміру сплаченого платежу, що повертається, з тих підстав, що зі змісту заяви позивача від 19 вересня 20174 року чітко видно яка сума підлягає поверненню та вид цього платежу.
Щодо доводів відповідача про втручання суду у його дискреційні повноваження шляхом задоволення позову ПП Саона у заявлений спосіб, то колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Повернення помилково та/або надмірно сплачених митних платежів з Державного бюджету України є виключними повноваженнями митних органів та органів державного казначейства, тому суд не може підміняти державний орган і вирішувати питання про стягнення таких платежів.
Разом з тим рішення суду, у випадку задоволення позову, має бути таким, яке б гарантувало дотримання і захист прав, свобод, інтересів позивача від порушень з боку відповідача, забезпечувало його виконання та унеможливлювало необхідність наступних звернень до суду.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що за даних обставин справи суд першої інстанції обрав належний спосіб відновлення порушеного права позивача, який є ефективним та таким, що виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність відповідача.
За таких підстав, апеляційний суд погоджується з висновком окружного суду, що Одеська митниця ДФС не виконала процедурних обов'язків щодо алгоритму дій, покладених на неї вищезазначеними нормами законодавства, зокрема Порядком № 643, безпідставно відмовивши у поверненні ПП Саона надмірно сплачених коштів та підготовці відповідного висновку.
Із врахуванням викладеного, висновок суду першої інстанції про задоволення позовних вимог ПП Саона є правильним.
Суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права, у зв'язку з чим, відповідно до ст. 316 КАС України, апеляційна скарга має бути залишена без задоволення, а оскаржена постанова без змін.
Керуючись ст.ст. 242, 308, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Одеської митниці ДФС - залишити без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 04 грудня 2017 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства Саона до Одеської митниці ДФС про визнання протиправною бездіяльності та зобов'язання вчинити певні дії - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду на протязі тридцяти днів.
Повний текст постанови суду складено 20 квітня 2018 року.
Суддя-доповідач: ОСОБА_1
Суддя: А.І. Бітов
Суддя: О.В. Єщенко
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.04.2018 |
Оприлюднено | 22.04.2018 |
Номер документу | 73523688 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Димерлій О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні