Рішення
від 13.04.2018 по справі 915/1386/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

======================================================================

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 квітня 2018 року Справа № 915/1386/17

Господарський суд Миколаївської області у складі судді Алексєєва А.П.,

при секретарі судового засідання Степановій І.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: виконавчого комітету Первомайської міської ради, 55213, Миколаївська область, м. Первомайськ, вул. Грушевського, 3 (код ЄДРПОУ 04056575),

до відповідача: товариства з обмеженою відповідальністю «Петронія» , 47722, Тернопільська обл., Тернопільський район, село Великі Гаї, вул. Об'їздна, 31 (код ЄДРПОУ 38687544),

про: стягнення 111082,44 грн.,

за участю представників сторін:

від позивача: ОСОБА_1, довіреність №187/03.01-27 від 05.01.2018 року;

від відповідача: ОСОБА_2, довіреність №10-04/18 від 10.04.2018 року,

ВСТАНОВИВ:

Виконавчий комітет Первомайської міської ради звернувся до господарського суду Миколаївської області із позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Петронія» про стягнення збитків у розмірі 111082,44 грн.

Ухвалою суду від 10.01.2018 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, підготовче засідання призначено на 23.01.2018 року.

Ухвалою суду від 23.01.2018 року підготовче засідання відкладено на 20.02.2018 року.

Ухвалою суду від 20.02.2018 року підготовче засідання відкладено на 07.03.2018 року.

07.03.2018 року підготовче провадження у справі закрито та призначено справу до судового розгляду по суті на 06.04.2018 року.

06.04.2018 року розгляд справи по суті відкладено на 13.04.2018 року.

13.04.2018 року судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Представник позивача позовні вимоги підтримав.

Представник відповідача проти позову заперечив.

06.03.2018 року до суду від відповідача надійшов відзив (а.с.85-88), в якому відповідач просить відмовити у задоволенні позову з наступних підстав.

21.02.2017 року відповідач звертався до позивача з заявою щодо надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою по вул. Богопільській, 102 в м. Первомайську, для подальшої її передачі у користування на умовах оренди. Проте позивач до цього дня не прийняв рішення про передачу земельної ділянки в оренду. Відповідач також просить врахувати, що він сплачував земельний податок у 2015-2016 роках. Таким чином, в діях відповідача відсутня протиправна поведінка, вина та причинний зв'язок між діями відповідача та збитками.

28.03.2018 року позивач надав суду відповідь на відзив (а.с. 135-137), в якій зазначив наступне.

13.11.2015 року відповідач придбав у ТОВ «АТП-М» комплекс нежитлових будівель по вул. Богопільській, 102 в м. Первомайську. Протягом 2015-2016 років відповідач не звертався до позивача з заявою про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо передачі в користування на умовах оренди земельної ділянки комунальної власності площею 1,4160 га за вказаною адресою. З відповідною заявою відповідач звернувся лише 21.02.2017 року. Таким чином, з моменту переходу права власності на комплекс нерухомого майна відповідач використовував земельну ділянку комунальної власності без правовстановлюючих документів. Крім того, протягом 2015-2016 років відповідач сплачував земельний податок на землю в розмірі 1% від нормативної грошової оцінки землі. Оскільки ст. 288.5.1 Податкового кодексу України (у редакції, яка діяла протягом спірного періоду) визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 % нормативної грошової оцінки, позивачем нараховані збитки у вигляді недоотриманої орендної плати за землю.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши та оцінивши усі подані у справі докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд встановив наступне.

Із змісту договору купівлі-продажу нерухомого майна, посвідченого 13.11.2015 року приватним нотаріусом Мукачівського міського нотаріального округу Закарпатської області ОСОБА_3 за реєстровим №1411, відповідач придбав у ТОВ АТП-М комплекс нежитлових будівель, що знаходиться у м. Первомайську Миколаївської області по вул. Червонофлотській, 102 загальною площею 96,3 кв.м. (а.с. 19-20).

Згідно п. 1.2 зазначеного договору купівлі-продажу нерухомого майна майно розташоване на земельній ділянці площею 1,4160 га із кадастровим №4810400000:10:005:0011 із цільовим призначенням - будівництво та обслуговування станції технічного обслуговування автомобілів, автозаправочної станції та автомийки.

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності за №47610809 приватним нотаріусом ОСОБА_3 було зареєстроване право власності на комплекс нежитлових будівель за відповідачем 13.11.2015 року (а.с. 21).

В зв'язку із тим, що пропозиції укласти з відповідачем договір оренди земельної ділянки від нового власника нерухомого майна (відповідача) не надходило, 14.12.2016 року комісією створеною при Первомайській міській раді були нараховані збитки за період з 01.12.2015 року по 01.08.2016 року на загальну суму 163821,63 грн., яка фактично дорівнювала орендній платі обрахованій згідно положень ст. 288.5.1 Податкового кодексу України.

Розрахунок збитків:

За період з 01.12.2015 року по 01.01.2016 рік:

5 969 431,2 х 3%: 12 міс. х 1 міс. = 14 923,58 де 5 969 431,2 - нормативна грошова оцінка земельної ділянки за 2015 рік; 3 % - прийнятий для розрахунку відсоток від нормативної грошової оцінки землі, згідно ст.288.5.1 Податкового кодексу України; 12 міс. - кількість місяців у році;

1 міс. - період користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів протягом 2015 року;

За період з 01.01.2016 року по 01.08.2016 рік:

8 508 460,80 грн. х 3 % : 12 міс. х 7 міс. - 0,00 грн. = 148 898,05 грн., де 8 508 423,46 грн. - нормативна грошова оцінка земельної ділянки за 2016 рік; 3 % - прийнятий для розрахунку відсоток від нормативної грошової оцінки землі згідно ст.288.5.1 Податкового кодексу України; 12 міс. - кількість місяців у році;

7міс. - період користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів протягом 2016 року;

Відповідно збитки за період з 01.12.2015 року по 01.08.2016 рік становлять 14 923,58 грн. + 148 898,05 грн. = 163 821,63грн.

В зв'язку із тим, що відповідачем здійснювалися оплати у вигляді податку на землю, який зараховувався до міського бюджету м. Первомайська позивачем було здійснено перерахунок втраченого доходу, який становить 111082,44 грн.

Позивач своїми листами від 28.07.2016 року та 23.11.2016 року запрошував відповідача на засідання комісії по визначенню та відшкодуванню збитків власникам землі та землекористувачам за використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів, на які відповідач не прибув. Про засідання комісії відповідач сповіщувався належним чином (а.с. 31-34).

Рішенням позивача № 19 від 13.01.2017 року було затверджено акт №14 по визначенню розміру збитків від недоотримання коштів міським бюджетом за фактичне користування відповідачем земельною ділянкою (а.с. 35-36).

Зазначений акт №14 направлявся на адресу відповідача із наданням місячного терміну для добровільної сплати нарахованих збитків, який відповідач отримав 01.02.2017 року (а.с. 29).

У своїй відповіді від 15.02.2017 року відповідач повідомив позивача про сплату земельного податку у зв'язку із чим, як зазначалося вище, позивачем було здійснено відповідний перерахунок (а.с. 90).

Акт комісії №14, який затверджений рішенням позивача, відповідачем оскаржений не був.

Відповідно до ч. 2 ст. 120 ЗК України, у редакції чинній на дату придбання нерухомого майна, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Відповідно до ч. 6 ст. 120 ЗК України істотною умовою договору, який передбачає набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, є кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв'язку з набуттям права власності на ці об'єкти.

Як вбачається із змісту договору купівлі-продажу нерухомого майна, про який йшла мова вище, в ньому відсутня інформація з приводу оформлення права користування земельною ділянкою на попереднього власника нерухомого майна - ТОВ «АТП-М» .

Отже, про автоматичний перехід права користування земельною ділянкою до відповідача, на якій розташовується нерухоме майно, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача - «АТП-М» мова не йдеться.

Відповідно до ч. 1 ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Згідно до п. "в" ч. 1 ст. 96 ЗК України до обов'язків землекористувачів зокрема віднесено обов'язок своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Відповідно до ч. 1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ч. 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі" укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

Виходячи з положень наведених статей ЗК України та факту відсутності укладеного договору оренди земельної ділянки колишнім власником нерухомого майна, відповідач, як новий власник нерухомого майна, яке розміщене на земельній ділянці належній позивачу на праві комунальної власності площею 1,4160 га, зобов'язаний був одразу після укладення договору купівлі-продажу нерухомого майна звернутися до Первомайської міської ради із відповідною заявою про укладення договору оренди земельної ділянки.

В силу положень ч. 2 ст. 638 ЦК України та ч. 1 ст. 93 ЗК України, враховуючи той факт, що саме майно відповідача розташоване на земельній ділянці позивача для провадження підприємницької діяльності, то саме відповідач повинен був звернутися до позивача із пропозицією (офертою) укласти договір оренди земельної ділянки.

Але всупереч положень вказаних законодавчих актів відповідач після придбання нерухомого майна до Первомайської міської ради з 16.11.2015 року по 01.08.2016 року не звертався, у зв'язку із чим позивач позбавився доходу у вигляді орендної плати за визначений ним період.

Відповідно до ч. 1 ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка.

Статтею 156 Земельного кодексу України передбачено, що власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Відповідно до ст. 157 Земельного кодексу України відшкодування збитків власникам землі здійснюють юридичні особи, які використовують земельні ділянки, діяльність яких обмежує права власника. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно п. 1 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 № 284 (далі - Порядок), власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок. Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.

Таким чином, відповідач використовував у вказаний період часу земельну ділянку комунальної власності без правовстановлюючих документів, за яку повинно сплачувати 3% від нормативної грошової оцінки, встановленої на поточний рік. Даний відсотковий розмір було встановлено ст. 288.5.1 Податкового кодексу України у редакції 2015-2016 років.

Відповідно до ч. 2 ст. 22 Цивільного кодексу України збитками є, зокрема, доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Частиною 2 ст. 224 Господарського кодексу України встановлено, що під збитками розуміються витрати, зроблені управленою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управлена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Згідно зі ст. 142 Конституції України, ч. 3 ст. 16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах.

Внаслідок несплати відповідачем коштів за використання земельної ділянки комунальної власності Первомайська міська рада позбавлена можливості використання та розпорядження земельною ділянкою, що призводить до ненадходження коштів до бюджету та суперечить інтересам держави.

Ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначає, що територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на землю.

Крім цього, згідно зі ст. 69 Бюджетного кодексу України плата за землю зараховується до доходів місцевого бюджету

Враховуючи викладене, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Судовий збір у сумі 1666,24 грн. відповідно до ст. 129 ГПК України слід стягнути з відповідача на користь позивача.

Керуючись ст. ст. 129, 233, 236-238, 240, 241, 256 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

1. Позов виконавчого комітету Первомайської міської ради до товариства з обмеженою відповідальністю «Петронія» - задовольнити повністю.

2. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Петронія» (47722, Тернопільська обл., Тернопільський район, село Великі Гаї, вул. Об'їздна, 31, код ЄДРПОУ 38687544) на поточний рахунок місцевого бюджету 35412064047607, МФО 826013, код ЄДРПОУ 04056575, отримувач - УДКСУ у Первомайському районі Миколаївської області грошові кошти в сумі 111082,44 грн.

3. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Петронія» (47722, Тернопільська обл., Тернопільський район, село Великі Гаї, вул. Об'їздна, 31, код ЄДРПОУ 38687544) на користь виконавчого комітету Первомайської міської ради (55213, Миколаївська область, м. Первомайськ, вул. Грушевського, 3, код ЄДРПОУ 04056575) судовий збір у сумі 1666,24 грн.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення може бути оскаржене до Одеського апеляційного господарського суду в порядку визначеному главою 1 розділу 4 ГПК України із врахуванням його перехідних положень.

Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 241 ГПК України.

Повний текст рішення складений та підписаний 24.04.2018 року.

Суддя А.П. Алексєєв

СудГосподарський суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення13.04.2018
Оприлюднено25.04.2018
Номер документу73593989
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —915/1386/17

Ухвала від 05.10.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 12.09.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 30.07.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Постанова від 13.06.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Головей В.М.

Ухвала від 06.06.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Головей В.М.

Ухвала від 24.05.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Головей В.М.

Ухвала від 24.05.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Головей В.М.

Судовий наказ від 15.05.2018

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Алексєєв А.П.

Судовий наказ від 15.05.2018

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Алексєєв А.П.

Рішення від 13.04.2018

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Алексєєв А.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні