Рішення
від 20.04.2018 по справі 923/33/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20 квітня 2018 року м. Херсон Справа № 923/33/18

Господарський суд Херсонської області у складі судді Пінтеліної Т.Г., за участю секретаря судового засідання Крутькової В.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом: Заступника керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави

до Відповідача-1: Лазурненської селищної ради Скадовського району Херсонської області, Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне, вул. Жовтнева, 57, код 04526457

Відповідача-2: Комунального підприємства "Лазурне" Лазурненської селищної ради, Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне, вул. Металургів 5, код 39475463

Відповідача-3 : Державного реєстратора відділу економічного розвитку, інвестиційної діяльності та туризму Скадовської районної державної адміністрації, Херсонська область,

м. Скадовськ, вул. Сергіївська, 4,

про визнання незаконним (недійсним) рішення, скасування державної реєстрації речового права, повернення земельної ділянки до земель комунальної власності

за участю: прокурора прокуратури Херсонської області ОСОБА_1 посв. № 046500 від 29.03.2017

відповідач-1- адвокат ОСОБА_2 ордер серія ХС № 96526, свідоцтво № 438 від 09.04.2009;

відповідач-2- адвокат ОСОБА_2 ордер серія ХС № 96520, свідоцтво № 438 від 09.04.2009;

відповідач-3- не з'явився

Запис розгляду судової справи здійснюється за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу "Оберіг".

Заступник керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави звернувся до суду з позовом до Відповідача-1 Лазурненської селищної ради, Відповідача-2: Комунального підприємства "Лазурне" Лазурненської селищної ради, Відповідача-3: Державного реєстратора відділу економічного розвитку, інвестиційної діяльності та туризму Скадовської районної державної адміністрації, яким просить з урахуванням заяви від 12.03.2018 № 94-13110-17 про уточнення позовних вимог, поданої в порядку ст. 46 ГПК України до закінчення підготовчого провадження:

- Визнати незаконним (недійсним) пункт 1 рішення сесії Лазурненської селищної ради № 190 від 14.04.2016 із внесеними змінами відповідно до пункту 1 рішення сесії Лазурненської селищної ради № 198 від 27.07.2016, якими затверджено проект землеустрою щодо відведення в постійне користування КП "Лазурне" Лазурненської селищної ради земельної ділянки площею 18,0048 га для обслуговування та облаштування об'єкту рекреації пляж смт.Лазурне та надано в постійне користування земельну ділянку за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне.

- Скасувати державну реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 6524755500:01:064:0376 площею 18,0048 га за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне (номер запису про інше речове право №15733360 від 02.08.2016) за комунальним підприємством "Лазурне" Лазурненської селищної ради.

- Зобов'язати комунальне підприємство "Лазурне" Лазурненської селищної ради повернути до земель Лазурненської селищної ради земельну ділянку кадастровий номер 6524755500:01:064:0376 площею 18,0048 га за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне, вартістю 53 649 792 грн. (п'ятдесят три мільйони шістсот сорок дев'ять тисяч сімсот дев'яносто дві гривні).

- Стягнути з відповідачів - Лазурненської селищної ради, КП "Лазурне" Лазурненської селищної ради на користь прокуратури Херсонської області судовий збір у сумі 5286,0грн.

06.02.2018 судом отримано лист заступника керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області, в якому він на виконання ухвали суду пояснює, що відповідно до ст. 6 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" одним із суб'єктів державної реєстрації прав є виконавчі органи сілських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації. Одним із відповідачів у справі зазначено Державного реєстратора відділу економічного розвитку, інвестиційної діяльності та туризму Скадовської районної державної адміністрації, до компетенції якого належить скасування державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 6524755500:01:064:0376 площею 18,0048 га за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне (номер запису про інше речове право №15733360 від 02.08.2016) за комунальним підприємством "Лазурне" Лазурненської селищної ради.

Ухвалою від 23.01.2018 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду в засіданні суду. Ухвалою від 05.03.2018 розгляд справи відкладено на 15.03.2018.

У зв'язку з хворобою судді Пінтеліної Т.Г. розгляд справ, призначених на 15.03.2018, не відбувся. З огляду на викладене, ухвалою від 02.04.2018 продовжено строк підготовчого провадження, призначено розгляд справи на 10.04.2018.

Ухвалою від 10.04.2018 закрито підготовче провадження та призначено до розгляду по суті на 20.04.2018 об 11:00 год.

Відповідач-2 у відзиві на позовну заяву просить залишити позов без розгляду, оскільки прокурором не виконано вимоги ст. 53 ГПК України в частині визначення органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Крім того, відповідач-2 вважає, що прокурором не обґрунтовано, в чому полягає порушення інтересів держави, та не надано доказів повідомлення суб'єкта владних повноважень про те, що прокурор буде представляти інтереси держави в суді.

Заступник керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області подав до суду відповідь на відзив в порядку ст. 166 ГПК України (№ 94-13110-17 від 01.03.2018) з доказами надіслання іншим учасникам справи, в якій просить позов задовольнити та зазначає, що суб'єктом владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах є Лазурненська селищна рада (яка і прийняла спірне рішення щодо надання у користування земельної ділянки, однак вона не вживає заходів щодо усунення зазначених порушень, тому позов подається прокурором в інтересах держави. Прокурор не здійснив повідомлення про представництво, оскільки повідомлення надсилається позивачу, а не відповідачам.

Відповідач-1 відзиву на позов не надав. У клопотанні від 20.02.2018 відповідач-1 просив відкласти підготовче засідання, посилаючись на те, що підготовка відзиву на позовну заяву вимагає спеціальних знань у галузі земельного права. Однак, 14.11.2017 за прогули було звільнено спеціаліста 1 категорії із земельних питань Лазурненської селищної ради, який фактично і готував документацію зі спірного питання. Крім того, з 02.02.2018 припинено трудові відносини з колишнім керівником КП "Лазурне" і наразі триває передавання документів новому керівнику, у зв'язку з чим представник відповідача-1 не має можливості ознайомитись з проектом відведення спірної земельної ділянки та підготувати відзив на позов.

Відповідач-3 в засідання суду не прибув і відзиву на позовну заяву не надав, незважаючи на те, що був належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи, що підтверджується відбитком штампу канцелярії Господарського суду Херсонської області на зворотньому боці останнього аркушу вказаної ухвали, поштовим реєстром від 11.04.2018 про направлення рекомендованою кореспонденцією ухвали суду від 10.04.2018, який долучено до матеріалів справи.

Явка представників сторін у судове засідання, призначене на 20.04.2018, не визнавалась господарським судом обов'язковою, про наявність у сторін доказів, які відсутні у матеріалах справи та без дослідження яких неможливо розглянути справу по суті, до суду не повідомлялося.

Таким чином, на думку суду, в даному судовому засіданні повинен відбутися розгляд справи по суті, не дивлячись на відсутність представників відповідача-3, повідомленого про судове засідання належним чином. Відсутність відповідача-3 у даному випадку не перешкоджає вирішенню спору та не повинна заважати здійсненню правосуддя у встановлений законом строк.

У зв'язку з вищезазначеним, справа розглядається у відповідності до ч. 2 ст. 178 ГПК України за наявними в ній матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та представників сторін, суд,

встановив:

Відповідно до ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Частиною першою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Частиною 3 зазначеної статті передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

У відповідності до ч. 6 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом звертатися де суду з позовом (заявою, поданням), брати участь у розгляді справи тощо.

Згідно ч. ч. 3, 4 ст. 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суд прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

Відповідно до п. 34 ч.1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо регулювання земельних відносин.

Згідно вказаного закону первинним суб'єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.

Сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Конституція України (ст.ст. 13, 14, 16) визначає, що земля є об'єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

В цьому контексті в сфері земельних правовідносин важливу роль відіграє конституційний принцип законності набуття та реалізації права користування землею в поєднанні з додержанням засад правового порядку в Україні, відповідно до яких органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ст.ст. 14, 19 Конституції України).

Новокаховська місцева прокуратура подає позовну заяву в інтересах держави у зв'язку з тим, що земля є основним національним багатством та перебуває під особливою охороною держави. Порушення інтересів держави і даному випадку полягає у наданні земельної ділянки рекреаційного призначення комунальної власності всупереч встановленому та законодавчо визначеному порядку надання земельних ділянок в постійне користування.

Суспільство, Український народ як сукупність окремих суб'єктів індивідів, людей, також має, з огляду на ст. ст. 1,3, 6-8, 13, 14, 41 Конституції України, конституційне право правомірно очікувати захисту суспільних інтересів у вигляді адекватної реакції держави на випадки порушення законності при вирішені земельних питань, правомірно очікувати розраховувати на те, що держава вживатиме усіх можливих законних засобів способів для відновлення становища, яке існувало до порушення законодавства

Недотримання вимог законодавства України безумовно порушує інтерес держави, як інституту, який покликаний врегулювати відносини у певній сфер Так, Європейський суд з прав людини у своєму рішенні "Трегубенко проти України" категорично ствердив, що "Правильне застосування законодавств незаперечно становить "суспільний інтерес" (п. 54 рішення).

Таким чином, порушення вимог чинного законодавства, допущені Лазурненською селищною радою під час надання у постійне користувань земельної ділянки комунальної власності, порушують інтереси власника землі територіальної громади щодо розпорядження земельними ділянками, що в свою чергу призводить до порушень інтересів держави.

При цьому, оскільки суб'єкт владних повноважень, до компетенції якої віднесені відповідні повноваження, - Лазурненська селищна рада не вживає заходів щодо усунення зазначених порушень та приймала рішення про надання земельної ділянки в постійне користування, позовна заява подається прокурором в інтересах держави.

За результатами вивчення Новокаховською місцевою прокуратурою матеріалів кримінального провадження № 42017231070000003 від 30.01.2017 встановлено, що пунктом 1 рішення сесії Лазурненської селищної ради № 696від 27.11.2014 надано дозвіл комунальному підприємству "Лазурне" на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки орієнтовною площею 7,50 га під обслуговування об'єкту рекреації пляж смт. Лазурне за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне.

Пунктом 1 рішення сесії Лазурненської селищної ради № 138 від 18.04.2016 внесено зміни до вказаного рішення сесії, а саме: до пункту 1 додано уточнення та викладено в наступній редакції:

1.1 "Дати дозвіл комунальному підприємству "Лазурне" Лазурненської селищної ради, в особі директора ОСОБА_3, на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки орієнтовною площею 18,0048 га для обслуговування та облаштування об'єкту рекреації пляж смт. Лазурне за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне. Згідно форми 6-ЗЕМ:/землі рекреаційного призначення/ шифр рядка96, шифр стовпця 69., 71./".

1.2 "пункти 1., у редакції рішення LХХ сесії шостого скликання Лазурненської селищної ради від 27 листопада 2014 року № 696 вважати такими, що втратили чинність".

В подальшому, пунктом 1 рішення сесії Лазурненської селищної ради № 190 від 14.07.2016 затверджено проект землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки орієнтовною площею 18,0048 га, комунальному підприємству "Лазурне" в особі директора ОСОБА_3 для обслуговування та облаштування об'єкту рекреації пляж смт. Лазурне із земель Лазурненської селищної ради, землі загального користування, /землі рекреаційного призначення, угіддя - відкриті землі без рослинного покриву або з незначним рослинним покривом/ за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне. Кадастровий номер земельної ділянки 6524755500:01:064:0376. Пунктом 1.1 вказаного рішення передбачено землекористувачам використовувати земельні ділянки відповідно до вимог ст. 96 Земельного кодексу України.

Пунктом 1 рішення сесії Лазурненської селищної ради № 198 від 27.07.2016 внесено доповнення пунктом 1.1.1 в рішення Лазурненської селищної ради № 190 від 14.07.2016 та викладено в наступній редакції:

1.1. "пункт 1.1.1., та надати в постійне користування комунальному підприємству "Лазурне" Лазурненської селищної ради, в особі директора ОСОБА_3 за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне. Кадастровий номер земельної ділянки 6524755500:01:064:0376".

Відведення вказаної земельної ділянки в постійне користування здійснено з порушенням вимог чинного законодавства, виходячи з наступного.

Відповідно до ч.6 ст. 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

У відповідності до абз. 2 ч.б ст. 186-1 Земельного кодексу України у разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається замовником або розробником до центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, або його територіального органу для здійснення такої експертизи.

Згідно ст. 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" обов'язковій державній експертизі підлягають: проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

Статтею 40 вказаного закону передбачено, що правопорушеннями у сфері державної експертизи є: реалізація проектних рішень щодо об'єктів, які підлягають обов'язковій державній експертизі, до одержання позитивних висновків державної експертизи. Особи, винні в порушенні законодавства у сфері державної експертизи, несуть цивільну, адміністративну та кримінальну відповідальність відповідно до закону.

Відповідно до п. 4.1. "ОСОБА_2 проведення державної експертизи землевпорядної документації", затвердженої наказом Державного комітету України по земельним ресурсам № 391 від 03.12.2004, проведення обов'язкової експертизи землевпорядної документації було віднесено до компетенції Держкомзему (на теперішній час - Держгеокадастру).

Пунктом 1.11 цієї ОСОБА_2 встановлено, що державна експертиза проводиться до затвердження органами місцевого самоврядування або власниками землі відповідної землевпорядної документації або до прийняття рішення про набуття, зміну та припинення прав на землю та видачі документів, що посвідчують права на неї.

В порушення зазначених вимог законодавства проект землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки площею 18,0048 га КП "Лазурне" на державну експертизу землевпорядної документації не направлявся.

Незважаючи на відсутність позитивного (або будь-якого іншого) висновку державної експертизи землевпорядної документації Лазурненською селищною радою прийнято рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки площею 18,0048 га КП "Лазурне".

Відповідно до ст. 198 Земельного кодексу України кадастрові зйомки - це комплекс робіт, виконуваних для визначення та відновлення меж земельних ділянок.

Кадастрова зйомка включає: геодезичне встановлення меж земельної ділянки; погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами; відновлення меж земельної ділянки на місцевості; встановлення меж частин земельної ділянки, які містять обтяження та обмеження щодо використання землі; виготовлення кадастрового плану.

Згідно ст. 51 Закону України "Про землеустрій" у разі формування земельної ділянки проект землеустрою щодо впорядкування територій для містобудівних потреб також включає: відомості про обчислення площі земельної ділянки; кадастровий план земельної ділянки; перелік обмежень у використанні земельної ділянки; акт приймання-передачі межових знаків на зберігання; акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності; матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість).

Згідно відомостей Державної публічної кадастрової карти України суміжними власниками та землекористувачами земельної ділянки з кадастровим номером 6524755500:01:064:0376 являються наступні фізичні та юридичні особи: ПП "Устричне", ВАТ "Каланчацький райагрохім", ДП "Санаторно-оздоровчий комплекс "Гілея" НТК ІЕЗ ім. Є.О.Патона Національної академії наук України, ЗАТ "Херсонтурист", ТОВ "Чорномор-2", ПрАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг", госпрозрахунковий відокремлений структурний підрозділ ПрАТ "Херсонський суднобудівний завод" база відпочинку "Корабел", ФОП ОСОБА_4, ПрАТ "Український інститут по проектуванню нафтопереробних і нафтохімічних підприємств "Укрнафтохімпроект", ФОП ОСОБА_5, ФОП ОСОБА_6, ОСОБА_7, ТОВ "Славутич", ТОВ "Прибережний", ОСОБА_8, ОСОБА_9

Відповідно до інформації Лазурненської селищної ради № 02-25-1 від 02.01.2018 сусідами із земельною ділянкою з кадастровим номером 6524755500:01:064:0376 є наступні фізичні та юридичні особи: пансіонат "Чайка"("Канни"), КП "Лазурне", ФОП ОСОБА_10, ОСОБА_8, ТОВ "Прибережний", ТОВ "Славутич", ОСОБА_11, ФОП ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, Херсонський державний університет (СОТ "Буревісник"), пансіонат "Маяк", ФОП ОСОБА_15, ФОП ОСОБА_16, ФОП ОСОБА_5, ВАТ "Херсонський нафтопереробний завод", ФОП ОСОБА_4, ПрАТ "Херсонський суднобудівний завод", ВАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг", ТОВ "Чорномор-2", ЗАТ по туризму та екскурсіям "Херсонтурист", ДП "Санаторно-оздоровчий комплекс "Гілея", ОСОБА_17, ПП "Устричне".

При цьому, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування КП "Лазурне" містить лише акт узгодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та користувачами від 25.04.2016, в якому зазначено лише одного власника (землекористувача) - ПП ОСОБА_15

Узгодження з іншими власниками та землекористувачами проект не містить.

З огляду на викладене, підлягають задоволенню позовні вимоги про визнання незаконним (недійсним) пункт 1 рішення сесії Лазурненської селищної ради № 190 від 14.04.2016 із внесеними змінами відповідно до пункту 1 рішення сесії Лазурненської селищної ради № 198 від 27.07.2016, якими затверджено проект землеустрою щодо відведення в постійне користування КП "Лазурне" Лазурненської селищної ради земельної ділянки площею 18,0048 га для обслуговування та облаштування об'єкту рекреації пляж смт.Лазурне та надано в постійне користування земельну ділянку за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне.

Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно №107174902 на об'єкт нерухомого майна - земельну ділянку з кадастровим номером 6524755500:01:064:0376 площею 18,0048 га (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна - 987348565247) зареєстровано 26.07.2017 право комунальної власності Лазурненської селищної ради.

Також, 02.08.2016 державним реєстратором Скадовської районної державної адміністрації ОСОБА_18 на підставі рішення про державну реєстрацію прав та її обтяжень індексний номер 30774416 від 04.08.2016 внесено запис про інше речове право № 15733360 - право постійного користування вказаною земельною ділянкою за правокористувачем КП "Лазурне" Лазурненської селищної ради.

Підставою для виникнення іншого речового права визначено рішення сесії Лазурненської селищної ради № 190 від 14.07.2016 та № 198 від 27.07.2016.

Відповідно до ч. 2 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Ураховуючи, що підстава, за якою КП "Лазурне" набуто право постійного користування на спірну земельну ділянку, а саме: рішення сесії Лазурненської селищної ради № 190 від 14.07.2016 та № 198 від 27.07.2016 прийняті з порушенням вимог чинного законодавства, до Державного реєстру речових прав підлягає внесенню запис про скасування державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 6524755500:01:064:0376 площею 18,0048 га за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне (номер запису про інше речове право №15733360 від 02.08.2016 за комунальним підприємством "Лазурне" Лазурненської селищної ради).

Частиною 3 ст.152 Земельного кодексу України передбачено, що одним із способів захисту прав на земельні ділянки є визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ч.1 ст.21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Надання земельної ділянки в постійне користування КП "Лазурне" здійснено з порушенням вимог ст.ст. 123, 186-1 Земельного кодексу України, ст. 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", що є підставою для визнання рішень органу місцевого самоврядування недійсними на підставі ч.3 ст. 152 ЗК України, ч.1 ст. 21 ЦК України.

Відповідно до вимог ст. 6 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" одним із суб'єктів державної реєстрації прав є виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації.

Одним із відповідачів у позовній заяві зазначено державного реєстратора відділу економічного розвитку, інвестиційної діяльності та туризму Скадовської районної державної адміністрації, який є суб'єктом державної реєстрації прав, і до компетенції якого належить скасування державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 6524755500:01:064:0376 площею 18,0048 га за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне (номер запису про інше речове право №15733360 від 02.08.2016) за комунальним підприємством "Лазурне" Лазурненської селищної ради.

З огляду на викладене, враховуючи, що визнано недійсним пункт 1 рішення Лазурненської селищної ради № 190 від 14.04.2016 із внесеними змінами відповідно до пункту 1 рішення сесії Лазурненської селищної ради № 198 від 27.07.2016, підлягає задоволенню і похідна позовна вимога про скасування державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 6524755500:01:064:0376 площею 18,0048 га за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне (номер запису про інше речове право №15733360 від 02.08.2016) за Комунальним підприємством "Лазурне" Лазурненської селищної ради (Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне, вул. Металургів 5, код 39475463).

Згідно висновку № 105/17 суб'єкта оціночної діяльності - юридичної особи про оціночну вартість земельної ділянки, виготовленого ПМП "Контакт", ринкова вартість земельної ділянки з кадастровим номером 6524755500:01:064:0376 площею 18,0048 га за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне, становить 53 649 792 грн. (п'ятдесят три мільйони шістсот сорок дев'ять тисяч сімсот дев'яносто дві гривні).

Виходячи зі змісту ст. 123, 125 Земельного кодексу України, за відсутності рішення органу виконавчої влади або місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність або в користування юридична особа або фізична особа не має права використовувати земельну ділянку державної або комунальної форми власності.

З огляду на викладене, у зв'язку з визнанням недійсним пункту 1 рішення Лазурненської селищної ради пункт 1 рішення сесії Лазурненської селищної ради № 190 від 14.04.2016 із внесеними змінами відповідно до пункту 1 рішення сесії Лазурненської селищної ради № 198 від 27.07.2016, підлягають задоволенню позовні вимоги про зобов'язання КП "Лазурне" Лазурненської селищної ради повернути до земель Лазурненської селищної ради земельну ділянку кадастровий номер 6524755500:01:064:0376 площею 18,0048 га за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне, вартістю 53 649 792 грн. (п'ятдесят три мільйони шістсот сорок дев'ять тисяч сімсот дев'яносто дві гривні).

З урахуванням викладеного суд не приймає до уваги заперечення Відповідача-2 КП "Лазурне " (а.с.44-46) про те, що прокурор не зазначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, тобто, не зазначив позивача у справі. Відтак, заявлений прокурором позов не може бути залишеним без розгляду.

При цьому суд керується приписами ст. 53 ГПК України , якою унормовано участь у судовому процесі органів та осіб, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

Так, у випадках, встановлених законом, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи можуть звертатися до суду в інтересах інших осіб, державних чи суспільних інтересах та брати участь у цих справах.

У визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.

У разі відкриття провадження за позовною заявою особи, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб (крім прокурора), особа, в чиїх інтересах подано позов, набуває статусу позивача.

У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

Суд погоджується, що прокурором дотримано вимоги ст. 53 ГПК України, прокурор обґрунтовав, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, відтак, набув статусу позивача у даній справі.

Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, суд дійшов висновку, що заявлені прокурором вимоги, з урахуванням уточнень, документально підтверджені, а отже такі, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Щодо судових витрат, то суд виходить з наступного.

Згідно з п. 2) ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Відповідно до п. 4.1 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 21 лютого 2013 року № 7 "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" у разі коли позов немайнового характеру задоволено повністю стосовно двох і більше відповідачів, то судові витрати також розподіляються між відповідачами порівну.

В прохальній частині позовної заяви прокурор просить стягнути судовий збір в розмірі 5286 грн з відповідача-1 та відповідача-2.

З огляду на викладене, понесені прокуратурою Херсонської області витрати зі сплати судового збору відшкодовуються їй за рахунок відповідача-1 та відповідача-2, відповідно до ст. 129 ГПК України, стягуючи з кожного по 2643 грн.

Після закінчення розгляду справи та виходу суду до нарадчої кімнати в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Керуючись статтями 129, 233, 238, 239, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд,

вирішив:

1. Позов задовольнити в повному обсязі.

2. Визнати незаконним (недійсним) пункт 1 рішення сесії Лазурненської селищної ради Скадовського району Херсонської області (Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне, вул. Жовтнева, 57, код 04526457) № 190 від 14.04.2016 із внесеними змінами відповідно до пункту 1 рішення сесії Лазурненської селищної ради Скадовського району Херсонської області № 198 від 27.07.2016, якими затверджено проект землеустрою щодо відведення в постійне користування Комунальному підприємству "Лазурне" Лазурненської селищної ради (Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне, вул. Металургів 5, код 39475463) земельної ділянки площею 18,0048 га для обслуговування та облаштування об'єкту рекреації пляж смт. Лазурне та надано в постійне користування земельну ділянку за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне.

3. Скасувати державну реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 6524755500:01:064:0376 площею 18,0048 га за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне (номер запису про інше речове право №15733360 від 02.08.2016) за Комунальним підприємством "Лазурне" Лазурненської селищної ради (Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне, вул. Металургів 5, код 39475463).

4. Зобов'язати Комунальне підприємство "Лазурне" Лазурненської селищної ради (Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне, вул. Металургів 5, код 39475463) повернути до земель Лазурненської селищної ради (Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне, вул. Жовтнева, 57, код 04526457) земельну ділянку кадастровий номер 6524755500:01:064:0376 площею 18,0048 га за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне, вартістю 53 649 792 грн. (п'ятдесят три мільйони шістсот сорок дев'ять тисяч сімсот дев'яносто дві гривні).

5. Стягнути з Лазурненської селищної ради Скадовського району Херсонської області (Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне, вул. Жовтнева, 57, код 04526457) на користь прокуратури Херсонської області (м. Херсон вул. Михайлівська, 33, код 04851120, р/р 35210003002291 Державна казначейська служба України, МФО 820172, призначення платежу: повернення судового збору відповідно до рішення суду) судовий збір у розмірі 2643грн (дві тисячі шістсот сорок три гривні).

6. Стягнути з Комунального підприємства "Лазурне" Лазурненської селищної ради (Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне, вул. Металургів 5, код 39475463) на користь прокуратури Херсонської області (м. Херсон вул. Михайлівська, 33, код 04851120, р/р 35210003002291 Державна казначейська служба України, МФО 820172, призначення платежу: повернення судового збору відповідно до рішення суду) судовий збір у розмірі 2643грн (дві тисячі шістсот сорок три гривні).

7. Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 24.04.2018.

Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Згідно з ч. 1 ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів, а на ухвалу суду - протягом десяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Частиною 5 ст. 240 ГПК України передбачено, що датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення.

До початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається до Одеського апеляційного господарського суду через Господарський суд Херсонської області (п. 8, 17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).

Суддя Т.Г. Пінтеліна

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення20.04.2018
Оприлюднено25.04.2018
Номер документу73594349
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/33/18

Постанова від 18.07.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 17.07.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 04.07.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 13.06.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 13.06.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 24.05.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 24.05.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Рішення від 20.04.2018

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

Ухвала від 10.04.2018

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

Ухвала від 02.04.2018

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пінтеліна Т.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні