ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 липня 2018 року м. ОдесаСправа № 923/33/18
м. Одеса, проспект Шевченка, 29, зал судових засідань Одеського апеляційного господарського суду №1
Одеський апеляційний господарський суд у складі :
головуючого судді Савицького Я.Ф.,
суддів Головея В.М.,
ОСОБА_1,
секретар судового засідання - Федорончук Д.О.
за участю представників учасників судового процесу:
від позивача: ОСОБА_2, за посвідченням;
від відповідача-1: не з'явився;
від відповідача-2: не з'явився;
від відповідача-3: не з'явився;
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну Лазурненської селищної ради Скадовського району Херсонської області
на рішення Господарського суду Херсонської області
від 20 квітня 2018 року (повний текст складено 24.04.2018р.)
по справі № 923/33/18
за позовом Заступника керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави
до відповідачів: 1. Лазурненської селищної ради Скадовського району Херсонської області
2. Комунального підприємства «Лазурне» Лазурненської селищної ради
3. Державного реєстратора відділу економічного розвитку, інвестиційної діяльності та туризму Скадовської районної державної адміністрації
про визнання незаконним (недійсним) рішення, скасування державної реєстрації речового права, повернення земельної ділянки до земель комунальної власності, -
суддя суду першої інстанції: ОСОБА_3
час та місце прийняття рішення: 20.04.2018р., м. Херсон, вулиця Театральна, 18 Господарський суд Херсонської області
Сторони належним чином повідомлені про час і місце засідання суду.
В судовому засіданні 18.07.2018р. відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України проголошено вступну та резолютивну частини постанови.
В С Т А Н О В И В:
У січні 2018 року Заступник керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави звернувся до Господарського суду Херсонської області з позовом до Лазурненської селищної ради, Комунального підприємства "Лазурне" Лазурненської селищної ради, Державного реєстратора відділу економічного розвитку, інвестиційної діяльності та туризму Скадовської районної державної адміністрації, яким, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просить:
- визнати незаконним (недійсним) пункт 1 рішення сесії Лазурненської селищної ради № 190 від 14.04.2016 із внесеними змінами відповідно до пункту 1 рішення сесії Лазурненської селищної ради № 198 від 27.07.2016, якими затверджено проект землеустрою щодо відведення в постійне користування КП "Лазурне" Лазурненської селищної ради земельної ділянки площею 18,0048 га для обслуговування та облаштування об'єкту рекреації пляж смт.Лазурне та надано в постійне користування земельну ділянку за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне;
- скасувати державну реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 6524755500:01:064:0376 площею 18,0048 га за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне (номер запису про інше речове право №15733360 від 02.08.2016) за комунальним підприємством "Лазурне" Лазурненської селищної ради;
- зобов'язати комунальне підприємство "Лазурне" Лазурненської селищної ради повернути до земель Лазурненської селищної ради земельну ділянку кадастровий номер 6524755500:01:064:0376 площею 18,0048 га за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне, вартістю 53 649 792 грн.;
- стягнути з відповідачів на користь прокуратури Херсонської області судовий збір у сумі 5286,0грн.
Рішенням Господарського суду Херсонської області від 20.04.2018р. у справі №923/33/18 (суддя Пінтеліна Т.Г.) задоволено позовні вимоги Заступника керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області у повному обсязі.
У вказаному рішенні місцевий господарський суд зазначає, що Новокаховська місцева прокуратура подала позовну заяву в інтересах держави у зв'язку з тим, що земля є основним національним багатством та перебуває під особливою охороною держави. Порушення інтересів держави і даному випадку полягає у наданні земельної ділянки рекреаційного призначення комунальної власності всупереч встановленому та законодавчо визначеному порядку надання земельних ділянок в постійне користування. З огляду на вказане, порушення вимог чинного законодавства, допущених Лазурненською селищною радою під час надання у постійне користувань земельної ділянки комунальної власності, порушує інтереси власника землі територіальної громади щодо розпорядження земельними ділянками, що в свою чергу призводить до порушень інтересів держави. Оскільки суб'єкт владних повноважень, до компетенції якої віднесені відповідні повноваження, Лазурненська селищна рада, не вживає заходів щодо усунення зазначених порушень та приймала рішення про надання земельної ділянки в постійне користування, позовна заява правомірно подана прокурором в інтересах держави.
Приймаючи рішення суд першої інстанції встановив, що в порушення вимог законодавства проект землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки площею 18,0048 га КП "Лазурне" на державну експертизу землевпорядної документації не направлявся, не зважаючи на що Лазурненською селищною радою прийнято рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки площею 18,0048 га КП "Лазурне".
Крім того, місцевий господарський суд вказав, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування КП "Лазурне" містить лише акт узгодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та користувачами від 25.04.2016, в якому зазначено лише одного власника (землекористувача) - ПП ОСОБА_4, натомість, узгодження з іншими власниками та землекористувачами проект не містить.
З огляду на викладене, суд першої інстанції прийшов до висновку про обґрунтованість позовних вимог.
Не погоджуючись з вказаним рішенням суду першої інстанції, Лазурненська селищна рада Скадовського району Херсонської області через Господарський суд Херсонської області звернулась до Одеського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Херсонської області від 20.04.2018р. у справі №923/33/18 скасувати, а позов Заступника керівника Новокаховської місцевої прокуратури Херсонської області залишити без розгляду.
Звертаючись з апеляційною скаргою апелянт вказує, що в позовній заяві прокурором не виконано вимоги ст. 53 ГПК України в частині визначення органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних відносинах та не вказано конкретних порушень інтересів держави, необхідність їх захисту.
Крім того, скаржник зазначає, що позовна заява не містить посилання на ст. 23 Закону України Про прокуратуру щодо повідомлення відповідного органу влади про подання відповідного позову.
Серед іншого, апелянт вказує, що з Висновку Відділу у Скадовському районі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області зазначено про відсутність необхідності проведення державної землевпорядної експертизи при затвердженні проекту відведення КП Лазурне у постійне користування спірної земельної ділянки.
Крім того, апелянт стверджує, що особи, які зазначені в довідці Лазурненської селищної ради, не є суміжними землекористувачами, відтак, їх погодження при підготовці проекту землеустрою не вимагається.
Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 24.05.2018р. відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Лазурненської селищної ради Скадовського району Херсонської області на рішення Господарського суду Херсонської області від 20.04.2018р. у справі №923/33/1., встановлено відповідачам строк для подання відзиву на апеляційну скаргу протягом 7 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження.
Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 13.06.2018р. справу №923/33/18 призначено до розгляду на 04.07.2018р.
25.06.2018р. від Новокаховської місцевої прокуратури до Одеського апеляційного господарського суду надійшов відзив на апеляційну скаргу, яким позивач не погоджується з доводами апеляційної скарги, просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, рішення суду першої інстанції - без змін.
Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 04.07.2018р. розгляд справи відкладено на 18.07.2018р.
Відповідно до розпорядження в.о. керівника апарату суду від 17.07.2018р. №847 та протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17.07.2018р. апеляційну скаргу Лазурненської селищної ради Скадовського району Херсонської області передано на розгляд колегії суддів у складі головуючого судді Савицького Я.Ф., суддів Головея В.М., Принцевської Н.М. у зв'язку з перебуванням у відпустці судді Разюк Г.П.
Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 17.07.2018р. справу №923/33/18 прийнято до провадження зміненим складом суду.
Представники відповідачів у судове засідання 18.07.2018р. не з'явились, про день, час і місце розгляду апеляційної скарги повідомлені належним чином, що підтверджується рекомендованими повідомленнями про вручення поштових відправлень від 04.07.2018р.
У судовому засіданні 18.07.2018р. оголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Розглянувши доводи апеляційної скарги Лазурненської селищної ради Скадовського району Херсонської області, заслухавши представника позивача, колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду встановила.
Як встановлено місцевим господарським судом та перевірено апеляційною інстанцією, за результатами вивчення Новокаховською місцевою прокуратурою матеріалів кримінального провадження № 42017231070000003 від 30.01.2017р. встановлено, що пунктом 1 рішення сесії Лазурненської селищної ради № 696 від 27.11.2014 надано дозвіл Комунальному підприємству "Лазурне" на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки орієнтовною площею 7,50 га під обслуговування об'єкту рекреації пляж смт. Лазурне за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне.
Пунктом 1 рішення сесії Лазурненської селищної ради № 138 від 18.04.2016 внесено зміни до вказаного рішення сесії, а саме: до пункту 1 додано уточнення та викладено в наступній редакції:
1.1 "Дати дозвіл Комунальному підприємству "Лазурне" Лазурненської селищної ради, в особі директора ОСОБА_5, на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки орієнтовною площею 18,0048 га для обслуговування та облаштування об'єкту рекреації пляж смт. Лазурне за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне. Згідно форми 6-ЗЕМ:/землі рекреаційного призначення/ шифр рядка 96, шифр стовпця 69., 71./".
1.2 "пункти 1., у редакції рішення LХХ сесії шостого скликання Лазурненської селищної ради від 27 листопада 2014 року № 696 вважати такими, що втратили чинність".
В подальшому, пунктом 1 рішення сесії Лазурненської селищної ради № 190 від 14.07.2016 затверджено проект землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки орієнтовною площею 18,0048 га, Комунальному підприємству "Лазурне" в особі директора ОСОБА_5 для обслуговування та облаштування об'єкту рекреації пляж смт. Лазурне із земель Лазурненської селищної ради, землі загального користування, /землі рекреаційного призначення, угіддя - відкриті землі без рослинного покриву або з незначним рослинним покривом/ за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне. Кадастровий номер земельної ділянки 6524755500:01:064:0376. Пунктом 1.1 вказаного рішення передбачено землекористувачам використовувати земельні ділянки відповідно до вимог ст. 96 Земельного кодексу України.
Пунктом 1 рішення сесії Лазурненської селищної ради № 198 від 27.07.2016 внесено доповнення пунктом 1.1.1 в рішення Лазурненської селищної ради № 190 від 14.07.2016 та викладено в наступній редакції:
1.1. "пункт 1.1.1., та надати в постійне користування комунальному підприємству "Лазурне" Лазурненської селищної ради, в особі директора ОСОБА_5 за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне. Кадастровий номер земельної ділянки 6524755500:01:064:0376".
Новокаховська місцева прокуратура вважає, що у даному випадку порушено інтереси держави, оскільки земельну ділянку рекреаційного призначення комунальної власності надано в постійне користування всупереч встановленому та законодавчо визначеному порядку.
Згідно зі ст.269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об'єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов'язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Проаналізувавши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність юридичної оцінки встановлених фактичних обставин справи, застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при винесені рішення, колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду дійшла наступних висновків.
За положеннями ч.6 ст. 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
У відповідності до абз. 2 ч. б ст. 186-1 Земельного кодексу України у разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається замовником або розробником до центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, або його територіального органу для здійснення такої експертизи.
Згідно зі ст. 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" обов'язковій державній експертизі підлягають: проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.
Статтею 40 вказаного закону передбачено, що правопорушеннями у сфері державної експертизи є: реалізація проектних рішень щодо об'єктів, які підлягають обов'язковій державній експертизі, до одержання позитивних висновків державної експертизи. Особи, винні в порушенні законодавства у сфері державної експертизи, несуть цивільну, адміністративну та кримінальну відповідальність відповідно до закону.
Відповідно до п. 4.1. "Методики проведення державної експертизи землевпорядної документації", затвердженої наказом Державного комітету України по земельним ресурсам № 391 від 03.12.2004, проведення обов'язкової експертизи землевпорядної документації було віднесено до компетенції Держкомзему (на теперішній час - Держгеокадастру).
Пунктом 1.11 цієї Методики встановлено, що державна експертиза проводиться до затвердження органами місцевого самоврядування або власниками землі відповідної землевпорядної документації або до прийняття рішення про набуття, зміну та припинення прав на землю та видачі документів, що посвідчують права на неї.
Як свідчать матеріали справи, в порушення вказаних вимог законодавства проект землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки площею 18,0048 га КП "Лазурне" на державну експертизу землевпорядної документації не направлявся.
Натомість, не дивлячись на відсутність позитивного (або будь-якого іншого) висновку державної експертизи землевпорядної документації Лазурненською селищною радою прийнято рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення в постійне користування земельної ділянки площею 18,0048 га КП "Лазурне".
За положеннями ст. 198 Земельного кодексу України кадастрові зйомки - це комплекс робіт, виконуваних для визначення та відновлення меж земельних ділянок.
Кадастрова зйомка включає: геодезичне встановлення меж земельної ділянки; погодження меж земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами; відновлення меж земельної ділянки на місцевості; встановлення меж частин земельної ділянки, які містять обтяження та обмеження щодо використання землі; виготовлення кадастрового плану.
Згідно ст. 51 Закону України "Про землеустрій" у разі формування земельної ділянки проект землеустрою щодо впорядкування територій для містобудівних потреб також включає: відомості про обчислення площі земельної ділянки; кадастровий план земельної ділянки; перелік обмежень у використанні земельної ділянки; акт приймання-передачі межових знаків на зберігання; акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності; матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість).
Як вбачається з відомостей Державної публічної кадастрової карти України суміжними власниками та землекористувачами земельної ділянки з кадастровим номером 6524755500:01:064:0376 являються наступні фізичні та юридичні особи: ПП "Устричне", ВАТ "Каланчацький райагрохім", ДП "Санаторно-оздоровчий комплекс "Гілея" НТК ІЕЗ ім. Є.О.Патона Національної академії наук України, ЗАТ "Херсонтурист", ТОВ "Чорномор-2", ПрАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг", госпрозрахунковий відокремлений структурний підрозділ ПрАТ "Херсонський суднобудівний завод" база відпочинку "Корабел", ФОП ОСОБА_6, ПрАТ "Український інститут по проектуванню нафтопереробних і нафтохімічних підприємств "Укрнафтохімпроект", ФОП ОСОБА_7, ФОП ОСОБА_8, ОСОБА_9, ТОВ "Славутич", ТОВ "Прибережний", ОСОБА_10, ОСОБА_11
Відповідно до інформації Лазурненської селищної ради № 02-25-1 від 02.01.2018 сусідами із земельною ділянкою з кадастровим номером 6524755500:01:064:0376 є наступні фізичні та юридичні особи: пансіонат "Чайка"("Канни"), КП "Лазурне", ФОП ОСОБА_12, ОСОБА_10, ТОВ "Прибережний", ТОВ "Славутич", ОСОБА_13, ФОП ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, Херсонський державний університет (СОТ "Буревісник"), пансіонат "Маяк", ФОП ОСОБА_4, ФОП ОСОБА_17, ФОП ОСОБА_7, ВАТ "Херсонський нафтопереробний завод", ФОП ОСОБА_6, ПрАТ "Херсонський суднобудівний завод", ВАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг", ТОВ "Чорномор-2", ЗАТ по туризму та екскурсіям "Херсонтурист", ДП "Санаторно-оздоровчий комплекс "Гілея", ОСОБА_18, ПП "Устричне".
Проте, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування КП "Лазурне" містить лише акт узгодження меж земельної ділянки з ПП ОСОБА_4
З огляду на викладене, приймаючи до уваги те, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки рекреаційного призначення в постійне користування КП "Лазурне" не був направлений для проведення державної експертизи землевпорядної документації та враховуючи відсутність відомостей, які підтверджують узгодження меж спірної земельної ділянки з суміжними власниками та землекористувачами, колегія суддів приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог в частині визнання незаконним (недійсним) пункт 1 рішення сесії Лазурненської селищної ради № 190 від 14.04.2016 із внесеними змінами відповідно до пункту 1 рішення сесії Лазурненської селищної ради № 198 від 27.07.2016, якими затверджено проект землеустрою щодо відведення в постійне користування КП "Лазурне" Лазурненської селищної ради земельної ділянки площею 18,0048 га для обслуговування та облаштування об'єкту рекреації пляж смт.Лазурне та надано в постійне користування земельну ділянку за адресою: Херсонська область, Скадовський район, смт. Лазурне.
Як вбачається з інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно №107174902 на об'єкт нерухомого майна - земельну ділянку з кадастровим номером 6524755500:01:064:0376 площею 18,0048 га (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна - 987348565247) зареєстровано 26.07.2017 право комунальної власності Лазурненської селищної ради.
02.08.2016 державним реєстратором Скадовської районної державної адміністрації ОСОБА_19 на підставі рішення про державну реєстрацію прав та її обтяжень індексний номер 30774416 від 04.08.2016 внесено запис про інше речове право № 15733360 - право постійного користування вказаною земельною ділянкою за правокористувачем КП "Лазурне" Лазурненської селищної ради.
Підставою для виникнення іншого речового права визначено рішення сесії Лазурненської селищної ради № 190 від 14.07.2016 та № 198 від 27.07.2016.
Відповідно до ч. 2 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Приймаючи до уваги, що підставою набуття КП "Лазурне" права постійного користування на спірну земельну ділянку є рішення сесії Лазурненської селищної ради №190 від 14.07.2016 та № 198 від 27.07.2016, які прийняті з порушенням вимог чинного законодавства, до Державного реєстру речових прав підлягає внесенню запис про скасування державної реєстрації права постійного користування відповідної земельної ділянки.
Отже, позовні вимоги в цій частині підлягають задоволенню.
За положеннями ст. 123, 125 Земельного кодексу України за відсутності рішення органу виконавчої влади або місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність або в користування юридична особа або фізична особа не має права використовувати земельну ділянку державної або комунальної форми власності.
З огляду на викладене, позовна вимога про повернення спірної земельної ділянки є обґрунтованою та підлягає задоволенню.
Стосовно доводів скаржника щодо не виконання прокурором при поданні позовної заяви вимог ст. 53 ГПК України в частині визначення органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних відносинах та повідомлення відповідного органу влади про подання позову, судова колегія зазначає наступне.
Частиною першою статті 23 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Частиною 3 зазначеної статті передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
У відповідності до ч. 6 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом звертатися де суду з позовом (заявою, поданням), брати участь у розгляді справи тощо.
Згідно ч. ч. 3, 4 ст. 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суд прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.
Відповідно до п. 34 ч.1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання щодо регулювання земельних відносин.
Згідно вказаного закону первинним суб'єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста.
Сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Конституція України (ст.ст. 13, 14, 16) визначає, що земля є об'єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
В цьому контексті в сфері земельних правовідносин важливу роль відіграє конституційний принцип законності набуття та реалізації права користування землею в поєднанні з додержанням засад правового порядку в Україні, відповідно до яких органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ст.ст. 14, 19 Конституції України).
Новокаховською місцевою прокуратурою подано позовну заяву в інтересах держави у зв'язку з тим, що земля є основним національним багатством та перебуває під особливою охороною держави. Порушення інтересів держави і даному випадку полягає у наданні земельної ділянки рекреаційного призначення комунальної власності всупереч встановленому та законодавчо визначеному порядку надання земельних ділянок в постійне користування.
Суспільство, Український народ як сукупність окремих суб'єктів індивідів, людей, також має, з огляду на ст. ст. 1,3, 6-8, 13, 14, 41 Конституції України, конституційне право правомірно очікувати захисту суспільних інтересів у вигляді адекватної реакції держави на випадки порушення законності при вирішені земельних питань, правомірно очікувати розраховувати на те, що держава вживатиме усіх можливих законних засобів способів для відновлення становища, яке існувало до порушення законодавства
Таким чином, порушення вимог чинного законодавства, допущені Лазурненською селищною радою під час надання у постійне користувань земельної ділянки комунальної власності, порушують інтереси власника землі територіальної громади щодо розпорядження земельними ділянками, що в свою чергу призводить до порушень інтересів держави.
При цьому, оскільки суб'єкт владних повноважень, до компетенції якої віднесені відповідні повноваження, - Лазурненська селищна рада не вживає заходів щодо усунення зазначених порушень та приймала рішення про надання земельної ділянки в постійне користування, позовна заява правомірно подана прокурором в інтересах держави.
Відтак, вказані посилання скаржника, апеляційний господарський суд вважає безпідставними.
За таких обставин, наведені у апеляційній скарзі аргументи не можуть бути підставами для скасування оскаржуваного рішення, оскільки вони не підтверджуються матеріалами справи, ґрунтуються на неправильному тлумаченні скаржником норм матеріального та процесуального права.
Отже, приймаючи до уваги вищевикладені висновки, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції було проголошено з додержанням норм матеріального та процесуального права, відтак, підстави для задоволення апеляційної скарги відсутні.
Таким чином, Одеський апеляційний господарський суд приходить до висновку, що рішення Господарського суду Херсонської області від 20.04.2018р. у справі №923/33/18 слід залишити без змін, а апеляційну скаргу Лазурненської селищної ради Скадовського району Херсонської області - без задоволення.
Керуючись ст. ст. 269, 270, 275, 276, 282 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Рішення Господарського суду Херсонської області від 20.04.2018р. у справі №923/33/18 залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення.
Постанова відповідно до вимог ст. 284 ГПК України набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у 20-денний строк.
Повний текст постанови складений і підписаний 20.07.2018р.
Головуючий суддя Савицький Я.Ф.
Суддя Головей В.М.
Суддя Принцевська Н.М.
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 18.07.2018 |
Оприлюднено | 23.07.2018 |
Номер документу | 75428410 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Савицький Я.Ф.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні