РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
16 квітня 2018 р. Справа № 802/903/18-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Мультян М.Б.,
за участі секретаря судового засідання: Краєвської І.В.
представника позивача: ОСОБА_1
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (місцезнаходження: 21021, м. Вінниця, вул. 600-річчя, 11)
до: Кожухівської сільської ради (місцезнаходження: 22313, Вінницька область, Літинський район, с. Кожухів, вул. Шляхова, 62/1)
про: застосування заходів реагування
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (місцезнаходження: 21021, м. Вінниця, вул. 600-річчя, 11) до Кожухівської сільської ради (місцезнаходження: 22313, Вінницька область, Літинський район, с. Кожухів, вул. Шляхова, 62/1) про застосування заходів реагування.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що сільський будинок культури за адресою: Вінницька область, Літинський район, с. Кожухів, вул. Шляхова, 25 експлуатується з грубими порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що зазначені в акті перевірки № 252 від 18 грудня 2017 року, які створюють реальну загрозу життю і здоров'ю дітей, персоналу та осіб, задіяних в гасінні пожежі.
У судовому засіданні представник позивача просив адміністративний позов задовольнити посилаючись на обставини викладені у позовній заяві.
Представник відповідача у судове засідання не з'явився, про час, дату та місце судового засідання вчасно та належним чином повідомлений, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
Дослідивши докази, що містяться в матеріалах справи, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов висновку про задоволення позову виходячи з наступного.
18 грудня 2017 року у відповідності до вимог ст. 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" здійснено планову перевірку сільського будинку культури за адресою Вінницька область, Літинський район, с. Кожухів, вул. Шляхова, 25.
За результатами перевірки складено акт за результатами проведення планової (позапланової) перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки № 25 від 18 грудня 2017 року в якому зафіксовані порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки, а саме:
- не проведено вогнезахисну обробку дерев'яних елементів конструкцій горища (Розділ 3, глава 2, пункти 2.5 Правил пожежної безпеки в Україні);
- не виконано заміри опору ізоляції освітлювальної та силової електромережі (Розділ 4, глава 1, пункти 1.20 НАПБ А.01.001-2015);
- світильники з лампами розжарювання не обладнані захисним суцільним склом (ковпаком) (Розділ 4, глава 1, пункт 1.18, абзац 8 НАПБ А.01.001-2015);
- не розроблено інструкцію про заходи пожежної безпеки (Розділ 2, пункт 4 НАПБ А.01.001-2015);
- приміщення недоукомплектовано первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками, сертифікованими в Україні), згідно норм належності (Розділ 5, глава 3, пункти 3.8 НАПБ А.01.001-2015);
- посадова особа не пройшла навчання з питань пожежної безпеки та не отримала відповідне посвідчення (Розділ 2, пункт 16 НАПБ А.01.001- 2015);
- у приміщені будинку культури пожежний кран-комплект не укомплектований пожежним рукавом однакового з ним діаметром та стволом (Розділ 5, глава 2.2, пункт 2 НАПБ А.01.001-2015);
- будівлю не обладнано зовнішньою установкою від прямого попадання блискавки та вторинних її проявів (Розділ 4, глава 1, пункт 1.21 НАПБ А.01.001-2015);
- будівлю не обладнано системою протипожежного захисту (Розділ 5, глава 1, пункт 1.2 НАПБ А.01.001-2015);
- не проведене технічне обслуговування вогнегасників (Розділ 5, глава 3, пункт 3.17 НАПБ А.01.001-2015);
- для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння не встановлені вказівні знаки на видних місцях на висоті 2-2,5 м від рівня підлоги як усередині, так і поза приміщеннями (Розділ 5, глава 3, п. 3.10 НАПБ П.01.001-2015);
- пожежний щит недоукомплектований первинними засобами пожежогасіння у розрахунку: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт. (Розділ 5, глава 3, пункт 1.11 НАПБ А.01.001-2015);
- наказом або інструкцією не встановлено протипожежний режим (Розділ 2, пункт З НАПБ А.01.001-2015);
- приміщення будинку культури не в повній мірі забезпечені відповідними знаками безпеки відповідно до вимог ДСТУ ІSО 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ІSО 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности (Розділ 2, пункт 8 НАПБ А.01.001-2015);
- групові електрощити не забезпечені схемою підключення споживачів (Розділ 4, глава 1, пункт 1.16 НАПБ А.01.001-2015);
- експлуатується електророзетка, яка встановлена на горючі основі (конструкції) (Розділ 4, глава 1, пункт 1.17 НАПБ А.01.001-2015);
- експлуатується тимчасова електромережа (Розділ 4, глава 1, пункт 1.18 абзац 4 НАПБ А.01.001-2015);
- експлуатуються провода з пошкодженою захисною властивістю, ізоляцією (Розділ 4, глава 1, пункт 1.18 абзац 4 НАПБ А.01.001-2015);
- з'єднувальні коробки в приміщені будинку культури не закриті кришками з негорючих або важкогорючих металів (Розділ 4, глава 1, пункт 1.7 НАПБ А.01.001-2015);
- всі виходи із установи не обладнані світловим покажчиком із надписом "Вихід" (Розділ 6, глава 2, пункт 2.20 НАПБ А.01.001-2015);
- не розроблено інструкцію щодо виконання вимог техногенної безпеки та порядку дій персоналу у разі виникнення аварійної ситуації (аварії) (пункт 4.5.5 "Правила техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях");
- не встановлений інформаційно-довідковий куточок щодо дій персоналу об'єкта у разі виникнення надзвичайних ситуацій або інших нестандартних подій у побуті (пункт 13 Постанова КМУ від 26 березня 2013 року № 444);
- не заведений журнал реєстрації вступного інструктажу з питань техногенної безпеки (пункт 4.5.1 ПТБ);
- не проведений інструктаж з питань техногенної безпеки (пункт 4.5.2 ПТБ);
- наказом не визначена відповідальна особа за стан виконання вимог цивільного захисту (пункт 1.1, 3.1 ПТБ);
- не проведене функціональне навчання посадової особи у сфері цивільного захисту (Постанова КМУ від 23 жовтня 2013 року № 819);
- персонал не забезпечено засобами радіаційного та хімічного захисту (Стаття 2 Кодексу ЦЗУ, пункт 4.3 ПТБ; Постанова КМУ від 19 серпня 2002 року № 1200 Про затвердження Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю);
- приміщення бібліотеки не обладнано системою протипожежного захисту (Розділ 5, глава 1, пункт 1.2 НАПБ А.01.001-2015);
- не виконано заміри опору ізоляції освітлювальної та силової електромережі у приміщені бібліотеки (Розділ 4, глава 1, пункти 1.20 НАПБ А.01.001-2015);
- світильники з лампами розжарювання у приміщені бібліотеки не обладнані захисним суцільним склом (ковпаком) (Розділ 4, глава 1, пункт 1.18, абзац 8 НАПБ А.01.001-2015);
- приміщення бібліотеки недоукомплектовано первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками, сертифікованими в Україні), згідно норм належності (Розділ 5, глава 3, пункти 3.8 НАПБ А.01.001-2015);
- приміщення бібліотеки не в повній мірі забезпечені відповідними знаками безпеки відповідно до вимог ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности (Розділ 2, пункт 8 НАПБ А.01.001-2015).
Акт № 252 вручено 18 грудня 2017 року сільському голові с. Кожухів ОСОБА_2 та директору сільського будинку культури ОСОБА_3, що підтверджується підписами останніх.
Враховуючи те, що вказані в акті перевірки порушення, відповідачем не усунуто, позивач звернувся до суду із позовом про застосування заходів реагування до відповідача.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд враховує таке.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначають Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" №877-V від 05 квітня 2007 року (далі - Закон №877-V) та Порядок проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затверджений наказом МВС України за №1337 від 02 листопада 2015 року та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 25.11.2015 за №1467/27912.
Відповідно до статті 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом (стаття 1 Закону №877-V).
Згідно зі статтею 6 Закону № 877-V підставами для здійснення позапланових заходів, зокрема, є перевірка виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю). Під час проведення позапланового заходу з'ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов'язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю). Проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, крім позапланових заходів, передбачених частиною четвертою статті 2 цього Закону. Суб'єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю). Строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва - двох робочих днів. Продовження строку здійснення позапланового заходу не допускається.
Частиною сьомою статті 7 Закону №877-V визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Кодекс цивільного захисту України регулює відносини, пов'язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов'язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності (статті 1 Кодексу цивільного захисту України).
Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Згідно із пунктами 1, 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб'єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров'ю людей.
Частиною 2 ст. 68 цього Кодексу визначено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до статті 70 Кодексу цивільного захисту України, встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб'єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; порушення правил поводження з небезпечними речовинами; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об'єктів або об'єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об'єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту.
Тобто, підставами для повного або часткового зупинення роботи підприємства та його об'єктів є факт створення підприємством загрози життю та здоров'ю людей у зв'язку з експлуатацією об'єкта, і цей факт має бути доведений належними та допустимими доказами.
Суд, враховуючи характер спірних правовідносин, звертає увагу на те, що експлуатація відповідачем об'єкту із порушенням правил пожежної і техногенної безпеки створює пряму загрозу життю і здоров'ю дітей.
З матеріалів справи, судом встановлено, що при роботі сільського будинку культури мають місце порушення Правил пожежної безпеки в Україні.
Згідно пунктів 1, 2 ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд та є обов'язковими для виконання суб'єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Суд зазначає, що на момент розгляду справи відповідачем не надано суду доказів на підтвердження усунення порушень, викладених в акті перевірки № 252 від 18 грудня 2017 року.
Отже, вимоги позивача щодо застосування заходів реагування у сфері пожежної безпеки є обґрунтованими, оскільки на момент розгляду справи відповідачем не надано доказів усунення виявлених перевіркою порушень, які створюють загрозу життю та здоров'ю дітей.
Разом з тим, суд звертає увагу на те, що усунення порушень правил пожежної і техногенної безпеки, які зафіксовані в акті перевірки № 252 від 18 грудня 2017 року не залежать від волі відповідача, так як ці порушення не можуть бути усунені ним самостійно, а потребують залучення сторонніх організацій та значного додаткового фінансування.
Так, застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі не залежить від об'єктивності причин, які призвели до порушень - в даному випадку оцінюється тільки ризик загрози життю та здоров'ю відвідувачів, персоналу та осіб задіяних в гасінні пожежі, а на переконання суду порушення правил пожежної і техногенної безпеки в будь-якому випадку прямо чи опосередковано створюють загрозу життю та здоров'ю людини.
Такий висновок суду підтверджується і положеннями ст. 3 ч. 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", відповідно до яких державний нагляд (контроль) здійснюється за принципом пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров'я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.
З огляду на встановлені обставини справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області підлягають задоволенню.
За змістом статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов'язком держави.
Частиною 4 статті 43 Конституції України кожному гарантовано право на належні, безпечні і здорові умови праці.
За таких обставин та враховуючи те, що виявлені під час проведення перевірки порушення не були усунуті відповідачем та становлять суспільну небезпеку, створюють загрозу життю та здоров'ю дітей, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Враховуючи вимоги ч. 2 ст. 139 КАС України судові витрати у цій справі стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Застосувати до Кожухівської сільської ради заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації сільського будинку культури за адресою: Вінницька область, Літинський район, с. Кожухів, вул. Шляхова, 25 шляхом відключення від джерела електроживлення та опломбування вхідних дверей до повного усунення порушень законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Вінницькій області (місцезнаходження: 21021, м. Вінниця, вул. 600-річчя, 11, код ЄДРПОУ 38635397);
Кожухівська сільська рада (місцезнаходження: 22313, Вінницька область, Літинський район, с. Кожухів, вул. Шляхова, 62/1, код ЄДРПОУ 04326388).
Суддя Мультян Марина Бондівна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.04.2018 |
Оприлюднено | 25.04.2018 |
Номер документу | 73601040 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Мультян Марина Бондівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні