РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 квітня 2018 року справа № 823/737/18
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого - судді: Паламаря П.Г.,
за участю секретаря: Трегулова Б.Л.,
представника позивача - ОСОБА_1В.(за довіреністю),
представника відповідача - ОСОБА_2І.(за посадою),
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом управління Держпраці у Черкаській області до відділу освіти Уманської міської ради про застосування заходів реагування,
ВСТАНОВИВ:
16.02.2018 до Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов управління Держпраці у Черкаській області (18000, м. Черкаси, бул. Шевченка, 205, далі - позивач) до відділу освіти Уманської міської ради (20300, Черкаська область, м. Умань, вул. Костельна, 12, далі - відповідач), в якому просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до відділу освіти Уманської міської ради, а саме: зобов'язати відповідача зупинити експлуатацію водогрійних котлів ЗОШ №1 НІСТУ-5 інвент. №10410102, № 10410103, м. Умань, вул. Садова, 22; ЗОШ №6 НІСТУ-5 інвент. №10410075, м.Умань, вул. Михайлівська, 30; ЗОШ №8 НІСТУ-5 інвент. №10410044, №10410083, м.Умань, вул. Суворовцевої, 3; МНВК НІСТУ-5 інвент. №10410164, м. Умань, вул. Небесної Сотні, 27.
04.04.2018 закінчено підготовче провадження та перейдено до розгляду справи по суті.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити. В обгрунтування своєї позиції представник зазначив, що за результатами проведеної перевірки відповідача, встановлено ряд порушень зафіксованих актом перевірки, при здійсненні відповідачем експлуатації водогрійних котлів (ЗОШ № 1, ЗОШ № 6, ЗОШ № 8, МНВК), вимогам законодавства у сфері охорони праці, які створюють загрози життю і здоров'ю працівників, в зв'язку з чим необхідно тимчасово зупинити діяльність пов'язану з експлуатацією даних котлів. Крім того, представник зазначив, що відповідачем частково усунуті порушення, однак залишаються не усунутими порушення вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, які створюють загрозу життю працівників: 1)не отримано дозвіл на експлуатацію водогрійних котлів НІСТУ-5: ЗОШ № 1 - 2 одиниці; ЗОШ № 6 - 2 одиниці; ЗОШ № 8 - 2 одиниці; МНВК - 2 одиниці, які є устаткованням підвищеної небезпеки, чим порушено статтю 21 Закону України Про охорону праці , постанову від 26.10.2011 № 1107 Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки ; 2)не забезпечено достатню кількість придатного для дихання повітря з урахуванням граничних допустимих концентрацій шкідливих речовин відповідно до технологічного процесу у підвальних котельнях на твердому паливі, чим порушено вимоги п. 2.1 розділу III НПАОП 0.00-7.11-12 Загальні вимоги стосовно забезпечення роботодавцями охорони праці працівників .
Представник відділу освіти Уманської міської ради в судовому засіданні щодо задоволення адміністративного позову заперечував. З наданих до суду пояснень, повідомлено, що уповноваженою спеціалізованою організацією проведено експертне обстеження та позачерговий технічний огляд котлів водогрійних в кількості 6 одиниць: ЗОШ № 1 - 2 шт., ЗОШ № 8 - 2 шт.; НВК № 6 - 1 шт., МНВК - 1 шт., а в акті перевірки помилково вказано, що на балансі відділу освіти Уманської міської ради знаходиться 8 котлів. Окрім того, проектною організацією розроблена проектно - кошторисна документація на будівництво котелень по вул. Садовій, 26, з підключенням Уманської загальноосвітньої школи І - III ступенів № 1 ім. О.С. Пушкіна Уманської міської ради Черкаської області та по вул. Суровцової, 3, з підключенням Уманської загальноосвітньої школи І - III ступенів № 8 Уманської міської ради Черкаської області, що дасть можливість вивести котельні з підвальних приміщень відповідно до вимог чинного законодавства України. На даний час документація знаходиться на експертизі. Щодо Уманського навчально - виховного комплексу Загальноосвітня школа І - II ступенів № 6 - дошкільний навчальний заклад Уманської міської ради Черкаської області по вул. Михайлівській, 30, останню заплановано перевести на електроопалення. Крім того, представник зазначив, що дані котельні введенні в експлуатацію з 1950 р.р. і протягом всього періоду котельні в даних закладах працювали справно в звичайному режимі, ніяких нещасних випадків і надзвичайних ситуацій, пов'язаних з роботою котелень, які б загрожували здоров'ю чи життю учнів, учителів чи обслуговуючого персоналу не виникало. В котельнях своєчасно проводились поточні та капітальні ремонти, у 2010 році здійснено заміну котлів на сучасні, модернізовані. Отже, жодних підстав для зупинення діяльності пов'язаної з експлуатацією котлів не має. Також наголошено на тому, що незабезпечення достатньою кількістю придатного для дихання повітря з урахуванням граничних допустимих концентрацій шкідливих речовин не підтверджується жодним доказом.
Заслухавши пояснення сторін, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Відділ освіти Уманської міської ради зареєстрований 08.04.1993 за видом діяльності «Регулювання у сферах охорони здоров'я, освіти, культури та інших соціальних сферах, крім обов'язкового соціального страхування» .
30.11.2017 управлінням Держпраці у Черкаській області видано наказ № 280-П про проведення планової перевірки, зокрема відділу освіти Уманської міської ради (п. 7 наказу). На підставі зазначеного наказу, видано направлення № 2638 на проведення планової перевірки дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки відділу освіти Уманської міської ради у період з 11.12.2017 по 22.12.2017.
22.12.2017, за результатами проведеної перевірки, посадовими особами управління Держпраці у Черкаській області складено акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) № 021/113, яким встановлено 49 порушень вимог чинних нормативно-правових актів з охорони праці, в тому числі порушення, які створюють загрозу життю працівників - не отримано дозвіл на експлуатацію водогрійних котлів НІСТУ-5: ЗОШ № 1 - 2 одиниці; ЗОШ № 6 - 2 одиниці; ЗОШ № 8 - 2 одиниці; МНВК - 2 одиниці, які є устаткуванням підвищеної небезпеки, чим порушено статтю 21 Закону України Про охорону праці , постанову від 26.10.2011 № 1107 Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткований підвищеної небезпеки .
За результатами встановлених фактів, зокрема винесено припис № 021/113 від 22.12.2017.
16.02.2018 позивач, вважаючи що виявлені порушення загрожують життю і здоров'ю людей та працівників, звернувся до суду для зупинення експлуатації водогрійних котлів до усунення порушень.
Судом також встановлено, що 16.03.2018 посадовими особами управління Держпраці у Черкаській області проведено позапланову перевірку відділу освіти Уманської міської ради щодо виконання припису від 22.12.2017 № 021/113 та складено акт перевірки № 139-070.
Даним актом перевірки зафіксовано 4 порушення, а саме:
-суб'єктом господарської діяльності не завершено проведення ідентифікації об'єктів підвищеної небезпеки у зв'язку з наявністю небезпечних речовин, що є порушенням п. 3 Порядку проведення ідентифікації об'єктів підвищеної небезпеки, затвердженого постановою КМУ від 11.07.2002 року № 956;
-не отримано дозвіл на експлуатацію водогрійних котлів НІСТУ-5, ЗОШ № 1- 2одиниці; ЗОШ № 6 - 2одиниці; ЗОШ № 8 - 2одиниці; МНВК - 2 одиниці, які є устаткуванням підвищеної небезпеки, чим порушено статтю 21 ЗУ № 2694, Постанову КМУ №1107 від 26.10.2011;
-не забезпечено машиністів твердопаливних котелень спеціальним одягом, спеціальним взуттям, чим порушено стаття 8 ЗУ № 2694;
-не забезпечено достатню кількість придатного для дихання повітря з урахуванням граничних допустимих концентрацій шкідливих речовин відповідно до технологічного процесу у підвальних котельнях на твердому паливі, чим порушено розділ III п. 2.1 НПАОП 0.00-7.1 1-12.
Не погоджуючись з виявленими порушеннями посадовою особою зазначено зауваження до акту перевірки № 139-070:
-у зв'язку з великою кількістю об'єктів, що підлягають інвентаризації, питання знаходиться на стадії виконання;
-проведено паспортизацію котлів, експертне обстеження та позачерговий технічний огляд і подано документи на отримання дозволів;
-подана заявка на придбання спецодягу для машиністів котелень;
-розроблена документація на будівництво та виведення котелень з підвальних приміщень;
-забезпечення достатньою кількістю повітря придатного для дихання працівників котельні МНВК знаходиться на стадії виконання.
Крім того, під час розгляду справи, судом встановлено, що відповідачем усунуто ще одне порушення - завершено проведення ідентифікації об'єктів підвищеної небезпеки, про що і не зеперечують сторони та узгоджується з поданими до суду паспортами котлів.
Надаючи спірним правовідносинам правову оцінку суд виходить з наступного.
Відповідно до п. 1, Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою КМУ від 11.02.2015, № 96 (далі - положення № 96), державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах, зокрема, промислової безпеки, охорони праці.
Згідно п.7, Положення № 96, Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до Положення про управління Держпраці у Черкаській області, затвердженого наказом Держпраці від 22.06.2017, № 75 (далі - положення №75), управління Держпраці у Черкаській області є територіальним органом Державної служби України з питань праці. Повноваження управління поширюються на територію Черкаської області.
Відповідно до п. 3 Положення №75, основними завданнями управління є:
-реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб;
-здійснення комплексного управління охороною праці та промисловою безпекою на обласному рівні;
-здійснення державного регулювання і контролю у сфері діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки;
-організація та здійснення державного нагляду (контролю) у сфері функціонування ринку природного газу в частині підтримання належного технічного стану систем, вузлів і приладів обліку природного газу на об'єктах його видобутку та забезпечення безпечної і надійної експлуатації об'єктів Єдиної газотранспортної системи.
Відповідно до вимог статті 38 Закону України "Про охорону праці" державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Порядок здійснення заходів державного нагляду визначений Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфер господарської діяльності» від 5 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон N 877-V), а також підзаконними нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону та на його виконання.
Згідно з абз. 2 ст. 1 Закону № 877- V, державний нагляд (контроль) - це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною 1 статті 4 Закону № 877- V, передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках передбачених законом.
В силу положень частини 2 статті 4 Закону України «Про охорону праці» від 14 жовтня 1992 року № 2694-XII, державна політика в галузі охорони праці базується на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Згідно із ч. 1 ст. 39 Закону України «Про охорону праці» посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об'єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку додержання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції.
Відповідно до абз. 5 ч. 1 ст. 39 Закону України «Про охорону праці» , посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.
Частиною 7 статті 7 Закону №877-V, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
За ч. 5 ст. 4 Закону №877-V, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Аналіз наведених положень нормативно-правових актів дає підстави стверджувати, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення виконання робіт може здійснюватися виключно на підставі рішення адміністративного суду за позовом органів Держпраці у разі коли виявлені порушення законодавства про охорону праці та промислової безпеки спричиняють загрозу життю та здоров'ю людей.
Щодо порушень вимог законодавства, зазначених у акті перевірки, представник відповідача не заперечив їх наявності, але при цьому зазначив, що більшу частину їх усунуто, що безпосередньо вбачається з акту позапланової перевірки виконання припису.
Проте, суд зазначає, що відповідачем не в повній мірі виконано вимоги припису, зокрема не виконано вимоги щодо отриманння дозволу на експлуатацію водогрійних котлів НІСТУ-5: ЗОШ № 1 - 2 одиниці; ЗОШ № 6 - 2 одиниці; ЗОШ № 8 - 2 одиниці; МНВК - 2 одиниці, які є устаткуванням підвищеної небезпеки, чим порушено статтю 21 Закону України Про охорону праці , постанову від 26.10.2011 № 1107 Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткований підвищеної небезпеки .
Так, відповідно до ч. 3 ст. 21 Закону України Про охорону праці передбачено обов'язок роботодавця одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 (зі змінами, внесеним постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 № 48) (далі-Порядок).
Пунктом 9 додатка 3 Порядку, передбачено, що роботодавець має одержати дозвіл на експлуатацію парових та водогрійних котлів теплопродуктивністю понад 0,1 МВт.
Згідно з абз. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов'язаний видати суб'єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб'єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.
Тобто, виконуючи роботи підвищеної небезпеки та експлуатуючи (застосовуючи) машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки без відповідних дозволів, роботодавець наражає своїх працівників на небезпеки на робочому місці, чим порушує їх конституційне право на належні, безпечні і здорові умови праці.
Частиною першою статті 246 Господарського кодексу України регламентовано, що здійснення будь-якої діяльності, що загрожує життю і здоров'ю людей або становить підвищену небезпеку для довкілля, забороняється.
У зв'язку з вищезазначеним, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд бере до уваги, що відповідачем здійснюються дії щодо усунення порушень виявлених під час перевірки. Разом з тим суд зазначає про наявність підстав для тимчасового зупинення експлуатації водогрійних котлів НІСТУ-5: ЗОШ № 1 - 2 одиниці; ЗОШ № 6 - 2 одиниці; ЗОШ № 8 - 2 одиниці; МНВК - 2 одиниці, у зв'язку з чим позовні вимоги вважає обгрунтованими.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача судовий збір не стягується.
Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до відділу освіти Уманської міської ради (код ЄДРПОУ - 02147121), а саме: зобов'язати відділ освіти Уманської міської ради (код ЄДРПОУ - 02147121) зупинити експлуатацію водогрійних котлів ЗОШ № 1 НІСТУ-5 інвент. № 10410102, № 10410103, м. Умань, вул. Садова, 22; ЗОШ № 6 НІСТУ-5 інвент. № 10410075, м. Умань, вул. Михайлівська, 30; ЗОШ № 8 НІСТУ-5 інвент. № 10410044, № 10410083, м. Умань, вул. Суворовцевої, 3; МНВК НІСТУ-5 інвент. № 10410164, м. Умань, вул. Небесної Сотні, 27.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи здійснювався в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя П.Г. Паламар
Повний текст рішення складено 25.04.2018
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.04.2018 |
Оприлюднено | 25.04.2018 |
Номер документу | 73602835 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
П.Г. Паламар
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні