Справа № 744/1154/17
№ провадження 2-а/738/22/2018
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 квітня 2018 року Менський районний суд
Чернігівської області
в складі колегії:
головуючого - судді Сова Т.Г. , суддів - Парфененко О.Я. , Савченко О.А. ,
секретаря Бреус Н.В.
з участю позивача ОСОБА_1,
представника позивача ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в Менському районному суді Чернігівської області справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Семенівської міської ради Чернігівської області про визнання протиправним та скасування рішень Тимоновицької сільської ради Семенівського району Чернігівської області від 24 жовтня 2017 року № 90 Про винесення недовіри Тимоновицькому сільському голові ОСОБА_1. та № 91 Про припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1. , третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - ОСОБА_4,
В С Т А Н О В И В:
В листопаді 2017 року до суду звернувся ОСОБА_1 з адміністративним позовом до Тимоновицької сільської ради Семенівського району Чернігівської області про визнання протиправним та скасування рішень Тимоновицької сільської ради Семенівського району Чернігівської області від 24 жовтня 2017 року № 90 Про винесення недовіри Тимоновицькому сільському голові ОСОБА_1. та № 91 Про припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1. . Позовні вимоги мотивував наступним. 25 жовтня 2015 року він був обраний головою Тимоновицької сільської ради. Проте правова позиція позивача, як сільського голови, не подобалась частині депутатів Тимоновицької сільської ради, що і стало підставою для ініціювання питання усунення позивача від посади, як наслідок 24 жовтня 2017 року Тимоновицькою сільською радою Семенівського району Чернігівської області було прийнято рішення № 90 Про винесення недовіри Тимоновицькому сільському голові ОСОБА_1. та рішення № 91 Про припинення повноважень Тимоновицького сільського голови ОСОБА_1. . Вказані рішення, на думку позивача, прийняті з порушенням вимог чинного законодавства, зокрема порушено порядок скликання сесії сільської ради та процедуру підготовки питань до розгляду на сесії. Рішення № 91 прийнято з порушенням ст. 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .
В зв'язку з цим, для захисту своїх прав позивач звернувся до суду та просить визнати протиправними і скасувати рішення № 90 та № 91, прийняті 24 жовтня 2017 року Тимоновицькою сільською радою Семенівського району Чернігівської області.
Ухвалою судді Семенівською районного суду Чернігівської області від 08 листопада 2017 року було відкрито провадження по справі за позовом ОСОБА_1 до Тимоновицької сільської ради Семенівського району Чернігівської області про визнання протиправним та скасування рішень Тимоновицької сільської ради Семенівського району Чернігівської області.
Ухвалою судді Семенівською районного суду Чернігівської області від 08 листопада 2017 року закінчено підготовче провадження по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 та призначено до судового розгляду.
Ухвалою Семенівського районного суду Чернігівської області від 08 листопада 2017 року частково задоволено клопотання позивача ОСОБА_1 про забезпечення адміністративного позову та зупинено дію оскаржуваних рішень Тимоновицької сільської ради Семенівського району Чернігівської області від 24 жовтня 2017 року № 90 Про винесення недовіри Тимоновицькому сільському голові ОСОБА_1. та № 91 Про припинення повноважень Тимоновицького сільського голови ОСОБА_1. до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Тимоновицької сільської ради Семенівського району Чернігівської області про визнання протиправним та скасування рішень Тимоновицької сільської ради Семенівського району Чернігівської області від 24 жовтня 2017 року № 90 Про винесення недовіри Тимоновицькому сільському голові ОСОБА_1. та № 91 Про припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1. .
Ухвалою Семенівського районного суду Чернігівської області від 21 грудня 2017 року у адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Тимоновицької сільської ради Семенівського району Чернігівської області залучено до участі в якості відповідача правонаступника Тимоновицької сільської ради Семенівського району Чернігівської області - Семенівську міську раду Чернігівської області.
Ухвалою Семенівського районного суду Чернігівської області від 28 грудня 2017 року залучено до участі в справі ОСОБА_4, як третю особу на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору.
Ухвалою Семенівського районного суду Чернігівської області від 20 лютого 2018 року призначено колегіальний розгляд адміністративної справи за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Семенівської міської ради Чернігівської області про визнання протиправними і скасування рішень Тимоновицької сільської ради Семенівського району Чернігівської області від 24 жовтня 2017 року № 90 Про винесення недовіри Тимоновицькому сільському голові ОСОБА_1. та № 91 Про припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1. , третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - ОСОБА_4.
Згідно розпорядження № 4 від 22 лютого 2018 року Про передачу адміністративної справи за позовом ОСОБА_1 до найбільш територіально наближеного суду, в якому можливо утворити новий склад суду, визначений ухвалою від 20.02.2018 , справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Семенівської міської ради Чернігівської області про визнання протиправними і скасування рішень Тимоновицької сільської ради Семенівського району Чернігівської області від 24 жовтня 2017 року № 90 Про винесення недовіри Тимоновицькому сільському голові ОСОБА_1. та № 91 Про припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1. , третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - ОСОБА_4, передано до Менського районного суду Чернігівської області для утворення нового складу суду за підсудністю.
Ухвалою колегії суддів Менського районного суду Чернігівської області від 03 березня 2018 року матеріли адміністративного позову ОСОБА_1 до Семенівської міської ради Чернігівської області про визнання протиправними і скасування рішень Тимоновицької сільської ради Семенівського району Чернігівської області від 24 жовтня 2017 року № 90 Про винесення недовіри Тимоновицькому сільському голові ОСОБА_1. та № 91 Про припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1. , третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - ОСОБА_4, прийнято до провадження Менського районного суду Чернігівської області та призначено до розгляду.
В судовому засіданні позивач ОСОБА_1 та його представник ОСОБА_2 позовні вимоги підтримали, посилаючись на те, що рішення Тимоновицької сільської ради Семенівського району, що оскаржуються, були прийняті з грубим порушенням Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , а також Регламенту Тимоновицької сільської ради Семенівського району Чернігівської області.
Представник відповідача Семенівської міської ради Чернігівської області в судове засідання не з'явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, клопотань про розгляд справи тільки з їх участю суду не надав. В матеріалах адміністративної справи наявний відзив Семенівської міської ради на позовну заяву по справі № 744/1154/17, відповідно до якого представник відповідача просить відмовити в задоволенні позову повністю з таких підстав. На думку представника відповідача, рішення ради про дострокове припинення повноважень сільського голови є правомочним, якщо воно прийняте шляхом таємного голосування не менше як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.
Третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - ОСОБА_4 в судове засідання не з'явилась, до суду надіслала заяву про розгляд справи без її участі.
За таких обставин, розгляд справи можливо проводити без участі представника відповідача та третьої особи, на підставі наявних у справі доказів.
Заслухавши пояснення позивача та його представника, дослідивши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступного висновку.
Як встановлено в судовому засіданні, рішенням позачергової шістнадцятої сесії сьомого скликання Тимоновицької сільської ради Семенівського району Чернігівської області від 24 жовтня 2017 року № 90 Про винесення недовіри Тимоновицькому сільському голові ОСОБА_1. та № 91 Про припинення повноважень Тимноновицького сільського голови ОСОБА_1. на підставі пункту 10 частини 1 статті 26, частини 2,3 статті 79, частини 3 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування , пунктів 2.79, 2.85, 2.86 глава Сільський голова частина ІІ Регламенту роботи Тимоновицької сільської ради, за підсумком проведеного таємного голосування винесено недовіру Тимоновицькому сільському голові ОСОБА_1 та припинено його повноваження після виходу з відпустки, в якій він перебував на той час.
Відповідно до статті 7 Конституції України, в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 3 статті 140 Конституції України передбачено, що місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Територіальні громади на основі загального, рівного, прямого виборчого права обирають шляхом таємного голосування відповідно сільського, селищного, міського голову, який очолює виконавчий орган ради та голосує на її засіданнях. Строк повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на чергових виборах, становить п'ять років (частина 2 статті 141 Конституції України).
Як передбачено статтею 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.
Стаття 146 Конституції України передбачає, що інші питання організації місцевого самоврядування, формування, діяльності та відповідальності органів місцевого самоврядування визначаються законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно ст. 12 Закону України Про місцеве самоврядування сільський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідного села (добровільного об'єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста. Сільський голова обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування і здійснює свої повноваження на постійній основі.
Статтями 25, 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначені загальна та виключна компетенція сільських рад. Сільські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання, зокрема стосовно: прийняття рішення про недовіру сільському голові (п.10 ч. 1 ст. 26 Закону); прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у випадках, передбачених цим Законом (п. 16 ч. 1 ст. 26 Закону).
Приймаючи 24 жовтня 2017 року рішення № 90 Про винесення недовіри Тимоновицькому сільському голові ОСОБА_1. та № 91 Про припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1. Тимоновицькою сільською радою не були дотримані вимоги Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .
Так, при винесенні оскаржуваного рішення відповідач керувався ст. 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .
Для припинення повноважень сільського, селищного, міського голови передбачені спеціальні вимоги щодо підстав прийняття такого рішення.
Згідно із вимогами ч. 1 ст. 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні повноваження сільського, селищного, міського голови вважаються достроково припинення у разі: 1) його звернення з особистою заявою до відповідної ради про складення ним повноважень голови; 2) припинення його громадянства; 3) набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього; 3-1) набрання законної сили рішенням суду про притягнення його до адміністративної відповідальності за корупційне правопорушення; 4) порушення ним вимог щодо обмеження сумісної його діяльності з іншою роботою (діяльністю), встановлених цим Законом; 5) визнання його судом недієздатним, безвісно відсутнім або оголошення таким, що помер; 6) його смерті.
Частиною 2 ст. 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути також припинені, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень.
Проте, оскаржуване рішення не містить будь - яких посилань на те, яка саме обставина, передбачена ст. 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні слугувала підставою для припинення повноважень сільського голови.
Також в оскаржуваному рішенні відсутні будь - які посилання на порушення сільським головою Конституції або законів України, прав і свобод громадян, не забезпечення здійснення наданих йому повноважень.
Важливою ознакою демократичного устрою держави, складовою її конституційного ладу є місцеве самоврядування, яке визначається і гарантується на конституційному рівні та є однією із форм здійснення народовладдя.
Суд звертає увагу на те, що Україна є демократичною, правовою державою, в якій визнається і гарантується місцеве самоврядування, що є правом територіальної громади в тому числі самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Територіальна громада здійснює місцеве самоврядування в порядку, встановленому законом, безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, які в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, що є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Конституційне призначення місцевого самоврядування полягає у праві територіальних громад як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що рішення № 90 від 24 жовтня 2017 року Про висловлення недовіри Тимоновицькому сільському голові ОСОБА_1. прийняте з порушенням прав особи, а тому підлягає скасуванню.
Згідно зі ст. 2 КАС України завданнями адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно - правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Статтею 6 КАС України передбачено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визначаються найвищим цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Відповідно до ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Враховуючи вищевикладене, наявні в матеріалах справи докази, неявку в судове засідання представника відповідача і не доведення ним правомірності своїх дій і прийнятих рішень, суд приходить до висновку, що в даному випадку заявлені правомірні позовні вимоги, які підлягають задоволенню.
Оскільки адміністративний позов задовольняється повністю, суд вважає за необхідне стягнути з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень на користь позивача понесені ним судові витрати в розмірі 960 грн.
На підставі вищевикладеного, керуючись Конституцією України, ст.ст. 5, 6, 139, 241 - 246, 293, 295 КАС України, ст. 79 Закону України Про місцеве самоврядування , суд
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Семенівської міської ради Чернігівської області про визнання протиправним та скасування рішень Тимоновицької сільської ради Семенівського району Чернігівської області від 24 жовтня 2017 року № 90 Про винесення недовіри Тимоновицькому сільському голові ОСОБА_1. та № 91 Про припинення повноважень сільського голови ОСОБА_1. , третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору - ОСОБА_4 - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Тимоновицької сільської ради Семенівського району Чернігівської області від 24 жовтня 2017 року № 90 Про винесення недовіри Тимоновицькому сільському голові ОСОБА_1 .
Визнати протиправним та скасувати рішення Тимоновицької сільської ради Семенівського району Чернігівської області від 24 жовтня 2017 року № 91 Про припинення повноважень Тимоновицького сільського голови ОСОБА_1 .
Стягнути з Семенівської міської ради Чернігівської області за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень на користь ОСОБА_1 понесені ним судові витрати в розмірі 960 грн.
Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. А учасник справи, якому не було вручено копію рішення після його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження.
Головуючий - суддя Т.Г. Сова
Судді О.Я.Парфененко
О.А.Савченко
Суд | Менський районний суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 19.04.2018 |
Оприлюднено | 26.04.2018 |
Номер документу | 73621744 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Менський районний суд Чернігівської області
Сова Т. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні