Постанова
від 25.04.2018 по справі 820/688/16
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, код 34390710 Рішення

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 квітня 2018 р. № 820/688/16

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Тітова О.М., суддів: Зінченка А.В., Панченко О.В.,

за участю секретаря судового засідання - Ломаги А.А.,

представника позивача - ОСОБА_1,

представника третьої особи 2 - ОСОБА_2,

представника третьої особи 2 - ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду у м. Харкові адміністративну справу за позовом ОСОБА_4 до Міністерства екології та природних ресурсів України, треті особи: Кам'янська сільська рада, Національний природний парк "Дворічанський" про визнання незаконним та скасування наказу,

В С Т А Н О В И В:

Позивачка звернулась до адміністративного суду з позовом в якому просить визнати незаконним та скасувати Наказ Міністерства екології та природних ресурсів України за № 42 від 03.02.2016 Про затвердження ОСОБА_5 організації території національного природного парку Дворічанський , охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів і об'єктів незаконним та таким, що підлягає до скасування.

Представник Позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги надавши пояснення в обґрунтування позовних вимог.

Відповідач в судове засідання не з'явився про час та місце був повідомлений належним чином, надав до суду заяву про розгляд справи за його відсутністю надавши суду заперечення проти позовних вимог в яких просив відмовити в задоволені позовних вимог посилаючись на те, що земельна ділянка Позивачки відповідно до кадастрових матеріалів ОСОБА_5 організації території та публічної карти не входять до складу території національного парку Дворічанський . Позивачка не є зацікавленою особою з якою необхідно погоджувати та обговорювати ОСОБА_5 організації території НПП Дворчанський .

Третя особа - Кам'янська сільська рада Дворічанського району Харківської області в судове засідання не з'явився про час та місце була повідомлена належним чином, надав до суду заяву про розгляд справи за його відсутністю.

Представник третьої особи Національний природний парк Дворічанський в судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог зазначаючи, що земельна ділянка Позивачки не входить до території Національного природного парку Дворічанський , у зв'язку з чим відсутні підстави обговорювати та погоджувати з Позивачкою ОСОБА_5 організації території НПП Дворчанський та надавши суду письмові пояснення аналогічного змісту.

Суд вислухавши пояснення сторін та учасників процесу, дослідивши матеріали справи встановив наступні обставини.

ОСОБА_4, відповідно до Свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 03.07.2014 року за № 23758066, є власницею земельної ділянки площею 4,02 га кадастровий номер № 6321881500:06:000:0002, що знаходиться в сільська рада Кам янська, Дворічанського району, Харківської області, цільове використання земельної ділянки - ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Указом Президента України Про створення національного природного парку Дворчанський від 11 грудня 2009 року за № 1044/2009, створено на території Дворічанського району Харківської області Національний природний парк Дворічанський . Відповідно до Указу Президента України до території Національного природного парку Дворічанський погоджено включенню 3131,2 гектара земель державної власності. В пункті 2 Указу Президента України Кабінету Міністрів України зобов'язано забезпечити розроблення протягом 2010-2011 року проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок і проект землеустрою з організації та встановлення меж території національного природного парку Дворічанський , отримання державних актів на право постійного користування земельними ділянками. Розроблення протягом 2010 - 2012 років та затвердження в установленому порядку ОСОБА_5 організації території національного природного парку Дворічанський , охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів і об'єктів.

Матеріали справи містить копію ОСОБА_5 створення національного природного парку Дворічанський розроблений Харківським національним університетом ім. В.Н. Каразіна та затверджений ректором університету 12 серпня 2009 року.

Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України за № 42 від 03.02.2016 року затверджено ОСОБА_5 організації території національного природного парку Дворічанський , охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів і об'єктів (надалі ОСОБА_5 організації території). На час затвердження ОСОБА_5 діяло Положення про ОСОБА_5 організації території національного природного парку, охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів і об'єктів в редакції з доповненнями від 21.08.2014 року внесеними відповідно до наказу Міністерства екології та природних ресурсів України за № 273. Порядок розробки проекту організації території врегульовано розділом 2 Положення та здійснюється у співпраці із заінтересованими особами та включає в себе шість основних стадій (збір даних; визначення пріоритетів та проблем; визначення стратегії розвитку парку на десять років; розроблення п'ятирічного плану заходів; узагальнення засобів та ресурсів, необхідних для виконання ОСОБА_5 організації території; підготовка вступної частини та додатків, відповідно до яких виконується комплекс робіт, визначений підпунктами 1 - 6 цього пункту).

Статтею 7 Закону України Про природно заповідний фонд України (надалі Закон) передбачено, що межі територій та об'єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об'єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об'єктів природно-заповідного фонду.

Статтею 53 Закону передбачено, що рішення про створення природних заповідників, національних природних парків, а також щодо інших територій та об'єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення приймаються Президентом України.

Статтею 54 Закону передбачено, що зміна меж, категорії та скасування статусу територій та об'єктів природно-заповідного фонду проводиться відповідно до статей 51-53 цього Закону за погодженням з центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища на підставі відповідного експертного висновку.

Суд зазначає, що межі територій та об'єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі згідно законодавства. До встановлення меж територій та об'єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об'єктів природно-заповідного фонду. Відповідно до статті 20 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" ділянки землі та водного простору з усіма природними ресурсами та об'єктами вилучаються з господарського використання і надаються національним природним паркам у порядку, встановленому цим Законом та іншими актами законодавства України. До складу територій національних природних парків можуть включатися ділянки землі та водного простору інших землевласників та землекористувачів. З огляду на те, що Указом Президента України від 11.12.2009 №1044/2009 створено Національний природний парк "Дворічанський", до складу якого увійшли 3 131,2 га земель державної власності, вилучених та наданих в постійне користування НПП "Дворічанський", та 2 472,4 га земель, включених без вилучення у інших землевласників та землекористувачів, межі створення цього парку визначені картографічними матеріалами, наведеними у ОСОБА_5 створення Національного природного парку "Дворічанський", саме таку позицію було викладено в постанові Вищого господарського суду України від 04.02.2016 року по справі № 922/3660/15 за позовом ДП Бірюк до НПП Дворічанський . Зміна меж та площі національного природного парку відбувається в порядку передбаченого ст.ст. 51-53 КАС України.

Таким чином суд приходить до висновку, що площа та межі земельної ділянки НПП Дворічанський визначаються картографічними матеріалами наданими у ОСОБА_5 створенням національного природного парку Дворічанський розроблений Харківським національним університетом ім. В.Н. Каразіна та затверджений ректором університету 12 серпня 2009 року.

Суд звертає увагу на зміст ОСОБА_5 організації території НПП Дворічанський викладений на аркуші 9, де зазначено, що на картографічному матеріалі ОСОБА_5 створення національного природного парку Дворічанський (Схема національного природного парку Дворічанський ) помилково у межі Парку включені земельні ділянки землевласники, яких не наведені в Указі Президента України №1044 від 11.12.2009 (орні землі, пасовища, сіножаті тощо). Більш деталізовані дані наведені в картографічному матеріалі ОСОБА_5 організації. Площі зазначені на уточненому картографічному матеріалі підтверджують дані наведені в Указі Президента України №1044 від 11.12.2009, а саме загальна площа території НПП Дворічанський становить 3131,2 га.

Відповідно до вимог ст.ст. 16, 18, 21 та 24 Закону ОСОБА_5 організації території розробляється з метою визначення і обґрунтування заходів, які передбачається здійснити протягом п'яти років, щодо провадження діяльності, охорони, відтворення та використання природних комплексів та об'єктів, а також визначення та обґрунтування стратегії розвитку національного природного парку (далі - парк) на десять років.

Суд зазначає, що ОСОБА_5 організації території НПП Дворічанський не має на меті змінювати межі або площ національного природного парку, а визначає лише заходи щодо провадження діяльності, охорони, відтворення та використання природних комплексів та об'єктів в межах національного парку, а також визначає та обґрунтовує стратегію розвитку національного природного парку.

У судовому засіданні 18.10.2016 року представник Позивачки заявив клопотанням про призначення земельно-технічної експертизи. В обґрунтування вказаного клопотання представник зазначив, що для визначення чи входить до складу земель національного природного парку Дворічанський земельна ділянка Позивачки та її режим охорони території національного парку до якого вона входить, а також чи відповідає межі національного парку які враховані ОСОБА_5 організації території НПП Дворічанський , межам встановленим ОСОБА_5 створення НПП Дворічанського , - необхідні спеціальні знання, просив суд призначити по справі земельно-технічну експертизу.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду зазначене клопотання було задоволено та призначено у даній справі земельно-технічну експертизу.

16 лютого 2017 року та 27 липня 2017 року представником Позивача супровідними документами суду для проведення експертиза надано копію документів на підтвердження права власності Позивачки на земельну ділянку та технічну документацію встановлення меж земельної ділянки Позивачки на території Кам'янської сільської ради Дворічанського району Харківської області та копію ОСОБА_5 організації території НПП Дворічанський , охорони, відтворення та рекреаційного використання його природного комплексу і об'єктів. 10 лютого 2017 року.

Відповідно до Повідомлення про неможливість надання висновку експертизи № 14550 від 30.10.2017 року вбачається, що за відсутністю у експерта документів щодо встановлення та опису меж земельної ділянки НПП Дворічанський , затвердженої та погодженої у встановленому порядку документації із землеустрою - проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок НПП Дворічанський та за ненаданням правовстановлюючих документів НПП Дворічанський , які підтверджують законність постійного користування земельною ділянкою та за відсутністю інших документів, що містять геоінформацію щодо межі земельної ділянки НПП Дворічанський , експерту не надається з можливе означити межі земельної ділянки НПП Дворічанський .

В листі від 17.10.2016 року за № 04.02-18-5869 Департамент екології та природних ресурсів Харківської обласної державної адміністрації відповідаючи на адвокатський запит адвокату ОСОБА_1 повідомив, що відповідно до ОСОБА_5 створення національного природного парку Дворічанський земельна ділянка ОСОБА_4 загальною площею 4.02 га, кадастровий номер № 6321881500:06:000:0002, розташована в с. Кам'янка, Дворічанського району Харківської області входить до території Національного природного парку Дворічанський .

В листі від 21.07.2016 року за № 02-24/321 Кам'янівський сільський голова Кам'янівської сільської ради Дворічанського району Харківської області відповідаючи на адвокатський запит адвокату ОСОБА_1 повідомив, що земельна ділянка площею 0,2100 га, яка належить на праві власності ОСОБА_6 відповідно до державного акту, земельна ділянка - 4,0200 га, яка належить на праві власності ОСОБА_7 відповідно до державного акту розташовані в межах території НПП Дворічанський .

Відповідачем та НПП Дворічанський суду не надано документів, відповідно до вимог ст.ст. 51 - 53 Закону, які б підтверджували зміну меж та площі території національного природного парку, а тому суд не приймає доводи Міністерства на НПП про не перебування земельної ділянки Позивачки в межах національного природного парку Дворічанський .

Суд приймає до уваги доводи Позивача про непогодження з ним, як з зацікавленою особою, ОСОБА_5 організації території НПП Дворічанський , охорони, відтворення та рекреаційного використання його природного комплексу і об'єктів, як з власником земельної ділянки яка перебуває в межах національного природного парку.

Як було встановлено, площа та межі земельної ділянки НПП Дворічанський визначаються картографічними матеріалами наданими у ОСОБА_5 створенням національного природного парку Дворічанський . Пунктами 1.3, 1.4. Положення про ОСОБА_5 організації території національного природного парку, охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів і об'єктів передбачено, що проект організації території розробляється на всю територію національного природного парку та згідно з чинним законодавством.

Пунктом 2.1., 2.2. Положення передбачено, що розроблення ОСОБА_5 організації території організація-розробник (далі - виконавець) здійснює у співпраці зі спеціальною адміністрацією парку, представниками його науково-технічної ради та представниками заінтересованих сторін. Розроблення ОСОБА_5 організації території повинен містити шість основних стадій: збір даних; визначення пріоритетів та проблем; визначення стратегії розвитку парку на десять років; розроблення п'ятирічного плану заходів; узагальнення засобів та ресурсів, необхідних для виконання ОСОБА_5 організації території; підготовка вступної частини та додатків, відповідно до яких виконується комплекс робіт, визначений підпунктами 1 - 6 цього пункту.

Після виконання однієї чи кількох стадій, але не менше двох разів протягом розроблення ОСОБА_5 організації території, у тому числі після його завершення, виконавець організовує виробничі наради за участю представників спеціальної адміністрації парку, його науково-технічної ради, заінтересованих сторін, на яких здійснює короткий огляд проведеної роботи, досягнутих результатів, схвалення планів подальшої роботи.

Засідання виробничих нарад оформлюються протоколом.

Пунктом 3.1. Положення передбачено, що на підставі матеріалів, розроблених відповідно до розділу II цього Положення, готується попередній варіант ОСОБА_5 організації території з відповідними картографічними та іншими матеріалами, який надсилається для розгляду та надання пропозицій у встановлений строк заінтересованим сторонам.

Проте Відповідачем та НПП Дворічанський до суду не надано протоколів засідання виробничої наради з обговоренню ОСОБА_5 організації території НПП Дворічанський за участю Позивача, а так само не надано доказів про відправлення ОСОБА_5 організації території для розгляду Позивачу.

Стаття 14 Закону встановлює, що з метою визначення та обґрунтування заходів щодо провадження відповідно до законодавства та вимог міжнародних договорів природоохоронної, науково-дослідної, рекреаційної, господарської діяльності, охорони, відтворення та використання природних комплексів та об'єктів, які передбачається здійснити протягом п'яти років, а також стратегії розвитку об'єкта природно-заповідного фонду на десять років розробляється проект організації території об'єкта природно-заповідного фонду.

Частиною 3 ст. 20 Закону передбачено, що до складу територій національних природних парків можуть включатися ділянки землі та водного простору інших землевласників та землекористувачів.

Статтею 21 Закону передбачено, що на території національних природних парків з урахуванням природоохоронної, оздоровчої, наукової, рекреаційної, історико-культурної та інших цінностей природних комплексів та об'єктів, їх особливостей встановлюється диференційований режим щодо їх охорони, відтворення та використання згідно з функціональним зонуванням.

Зонування території національного природного парку, рекреаційна та інша діяльність на його території провадяться відповідно до Положення про національний природний парк та ОСОБА_5 організації території національного природного парку, охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів і об'єктів, що затверджується центральним органом виконавчої влади у галузі охорони навколишнього природного середовища.

Проте Міністерством та НПП Дворічанським не надано суду доказів про залучення Позивача до обговорення з ним ОСОБА_5 організації території НПП Дворічанський , охорони, відтворення та рекреаційного використання його природного комплексу і об'єктів з метою врахування його інтересів, як власника земельної ділянки, а також надіслання Позивачу ОСОБА_5 організації території з відповідними картографічними та іншими матеріалами для розгляду та надання пропозицій у встановлений строк, а так само погодження з ним цього ОСОБА_5 організації території.

Статтею 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтується її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Статтею 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються у тому числі висновками експертів.

Статтею 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Статтею 13 Конституції України передбачено, що Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом.

Стаття 41. Конституції України передбачено, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.

Стаття 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Враховуючи, що ОСОБА_4 є власницею земельної ділянки, цільове використання якої - ведення товарного сільськогосподарського виробництва, не врахування її інтересів призведе до неможливості Позивачкою використовувати власну земельну ділянку за її цільовим призначенням, оскільки відповідно до вимог ст.16 Закону на території природних заповідників забороняється будь-яка господарська та інша діяльність, що суперечить цільовому призначенню заповідника, порушує природний розвиток процесів та явищ або створює загрозу шкідливого впливу на його природні комплекси та об'єкти, а тому суд вважає обґрунтованим та таким що підлягає задоволенню позовні вимог та про визнання незаконним та скасовує Наказ Міністерства екології та природних ресурсів України за № 42 від 03.02.2016 року яким затверджено ОСОБА_5 організації території національного природного парку Дворічанський , охорони, відтворення та рекреаційного.

На підставі викладеного, суд приходить до висновку, що позовні вимоги ОСОБА_4 до Міністерства екології та природних ресурсів України, треті особи: Кам'янська сільська рада, Національний природний парк "Дворічанський" про визнання незаконним та скасування наказу є обґрунтованими, доведеними та такими, що підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов ОСОБА_4 до Міністерства екології та природних ресурсів України, треті особи: Кам'янська сільська рада, Національний природний парк "Дворічанський" про визнання незаконним та скасування наказу - задовольнити.

Визнати незаконним та скасувати Наказ Міністерства екології та природних ресурсів України за № 42 від 03.02.2016 "Про затвердження ОСОБА_5 організації території національного природного парку Дворічанський , охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів і об'єктів".

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено 25.04.2018 року

Головуючий суддя О.М. Тітов

Судді А.В. Зінченко

ОСОБА_8

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.04.2018
Оприлюднено26.04.2018
Номер документу73632560
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/688/16

Постанова від 10.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 10.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 10.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 10.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 05.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 07.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 04.04.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 31.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 31.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 12.12.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бартош Н.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні