Рішення
від 26.04.2018 по справі 816/1225/18
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 квітня 2018 року м. ПолтаваСправа № 816/1225/18

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Чеснокової А.О.,

за участю:

секретаря судового засідання - Безеги А.А.,

представника позивача - ОСОБА_1

представника відповідача - ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРГОБУД ЕЛІТ" про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами,

В С Т А Н О В И В:

11 квітня 2018 року позивач ОСОБА_3 служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до ТОВ "ЕНЕРГОБУД ЕЛІТ" в якій просить суд стягнути з відповідача плату за проїзд автомобільними дорогами в розмірі 8164,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що в порушення чинного законодавства відповідачем добровільно не сплачено донараховану плату за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, відтак така плата в розмірі 8164,00 грн. має бути стягнута в судовому порядку.

Відповідач надав до суду відзив на позовну заяву, в якому він заперечував проти задоволення позовних вимог, посилаючись на те, що ТОВ "ЕНЕРГОБУД ЕЛІТ" не є перевізником у розумінні Закону України "Про автомобільний транспорт", оскільки належний йому вантажний автомобіль з 01 вересня 2017 року перебуває в тимчасовому користуванні ТОВ "Євробуд МС" на підставі договору оренди транспортних засобів № 24 від 01 вересня 2017 року /а.с. 20-21/.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив їх задовольнити, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти позову, просив відмовити в його задоволенні з підстав, зазначених у відзиві на позов.

Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, встановив наступні обставини.

19 вересня 2017 року працівниками Управління Укртрансбезпеки у Полтавській області на автомобільній дорозі М03 Київ-Харків-Довжанський 322 км проведено габаритно-ваговий контроль вантажного автомобіля марки КрАЗ, державний реєстраційний номер НОМЕР_1, під час якого встановлено, що транспортний засіб, який належить ТОВ "ЕНЕРГОБУД ЕЛІТ", має перевищення нормативних вагових параметрів, що зафіксовано в акті № 0009752 від 19 вересня 2017 року про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів /а.с. 15/.

До вищевказаного акта складено довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю № 0004352 від 19 вересня 2017 року /а.с. 15/ та розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування № 013436 від 19 вересня 2017 року, згідно якого відповідачу визначено плату у розмірі 261,00 Євро /а.с. 14/.

Посилаючись на пункт 26 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю за справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року № 879, позивач звернувся до суду із позовом про стягнення з відповідача плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування в розмірі 8164,00 грн. (з урахуванням курсу євро станом на 19 вересня 2017 року).

Надаючи оцінку обґрунтованості позовних вимог, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 29 Закону України "Про дорожній рух" від 30 червня 1993 року № 3353-ХІІ з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Підпунктом 3 пункту 2 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 року № 879 (надалі Порядок № 879) визначено, що великовагові та великогабаритні транспортні засоби це транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.

Згідно з пунктом 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Відповідно до пункту 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 року № 30, рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Пунктами 3, 4 Порядку № 879 передбачено, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції. Робота пунктів габаритно-вагового контролю в частині організації та проведення робіт із зважування транспортних засобів забезпечується Укртрансбезпекою, її територіальними органами, службами автомобільних доріг в Автономній Республіці Крим, областях та м. Севастополі і підприємствами, визначеними в установленому законодавством порядку.

В силу приписів пункту 21 Порядку № 879 у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування. Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.

Згідно пункту 26 Порядку № 879 кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету.

Відповідно до пункту 27 Порядку № 879 плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування справляється з транспортних засобів вітчизняних та іноземних власників, у тому числі тих, що визначені у статті 5 Закону України "Про єдиний збір, який справляється у пунктах пропуску через державний кордон України", справляється у разі виявлення факту перевищення їх фактичних параметрів над параметрами, які враховувалися під час встановлення розміру єдиного збору в пунктах пропуску через державний кордон, де відсутні вагові комплекси, та з транспортних засобів, які виїжджають за межі України і на які в установленому порядку не отримано дозвіл на рух або не внесено плату за проїзд. Плата за проїзд справляється в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.

Водночас, згідно пункту 28 Порядку № 879 плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.

Згідно статті 1 Правил дорожнього руху України власником транспортного засобу є фізична або юридична особа, яка володіє майновими правами на транспортний засіб та має на це відповідні документи.

Положеннями Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 року № 363 перевізник - фізична або юридична особа - суб'єкт господарювання, що надає послуги з перевезень вантажів чи здійснює за власний кошт перевезення вантажів автомобільними транспортними засобами.

Аналіз вищенаведених норм дає підстави для висновку, що плата за проїзд автомобільними дорогами справляється з власників транспортних засобів або осіб, які користуються транспортними засобами на законній підставі, якими здійснюється перевезення вантажів.

Судом із матеріалів справи встановлено, що власником транспортного засобу марки КрАЗ моделі 65101, державний номер НОМЕР_1 є ТОВ "ЕНЕРГОБУД ЕЛІТ", що не заперечується позивачем /а.с. 24/.

Разом із тим, зі змісту договору оренди транспортних засобів № 24 від 01 вересня 2017 року судом встановлено, що вантажний бетонозмішувач-С марки КрАЗ, моделі 65101, державний реєстраційний номер НОМЕР_1, номер двигуна НОМЕР_2, 2005 року випуску ТОВ "ЕНЕРГОБУД ЕЛІТ" надано в оренду ТОВ "Євробуд МС" /а.с. 22/.

Факт передачі позивачем орендарю транспортного засобу, що є предметом вищевказаного договору, а також свідоцтва про його державну реєстрацію серії САО № 306480 /а.с. 24/ підтверджується актом прийому-передачі майна в оренду згідно договору № 24 від 01 вересня 2017 року /а.с. 23/.

Крім того, згідно відомостей товарно-транспортної накладної № 01454 від 19 вересня 2017 року на товар, який перевозився вказаним транспортним засобом під час проведення зважування (бетон М 250), перевізником значиться ТОВ "Євробуд МС" /а.с 27/.

Даний факт також підтверджується постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу , якою накладено штраф у розмірі 1700 грн на ТОВ "Євробуд МС" за надання послуг з перевезення вантажів без оформлення документів, передбачених ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт" 19 вересня 2017 року.

Таким чином позивачем не доведено, що на момент здійснення габаритно-вагового контролю 19 вересня 2017 року транспортний засіб марки КрАЗ, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 перебував у користуванні відповідача, а відтак не підтверджено його обов'язок щодо внесення плати за проїзд автомобільними дорогами.

За змістом частини другої статті 801 Цивільного кодексу України витрати, пов'язані з використанням транспортного засобу, в тому числі зі сплатою податків та інших платежів, несе наймач.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що позивачем не встановлено усіх обставин, які мали значення для розрахунку та стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування, а саме: документально не підтверджено статус ТОВ "ЕНЕРГОБУД ЕЛІТ" як користувача транспортного засобу марки КрАЗ, державний реєстраційний номер НОМЕР_1, який у розумінні Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14 жовтня 1997 року № 363, є перевізником, що 19 вересня 2017 року здійснював перевезення вантажу зазначеним транспортним засобом, а відтак його обов'язок справляти плату за проїзд.

Отже позовні вимоги Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРГОБУД ЕЛІТ" про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В :

У задоволенні позовних вимоги Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) (пр-т Перемоги, 14, м. Київ 135, 01135, код ЄДРПОУ 39816845) до Товариства з обмеженою відповідальністю "ЕНЕРГОБУД ЕЛІТ" (вул. Сидора Ковпака, 39, м. Полтава, Полтавська область, 36007, код ЄДРПОУ 38875133) про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Харківського апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 26 квітня 2018 року.

Суддя ОСОБА_4

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.04.2018
Оприлюднено26.04.2018
Номер документу73632635
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/1225/18

Рішення від 26.04.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

Ухвала від 11.04.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

А.О. Чеснокова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні