Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 квітня 2018 р. № 820/4909/17
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Горшкової О.О.,
при секретарі судового засідання - Лук'янчук О.І.,
за участю: представника позивача - ОСОБА_1, представника відповідача 1 - ОСОБА_2, відповідача 2 - ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 до Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради, Управління містобудування та архітектури Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
Позивач, ОСОБА_3, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради, в якому просить суд:
- скасувати як незаконне рішення Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради № Н-3-454/о/23-17.01.01-06 від 19.10.2017 про відмову у видачі ОСОБА_3 будівельного паспорту;
- зобов'язати Департамент містобудування, архітектури видати ОСОБА_3 будівельний паспорт забудови земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Харків, провулок Старомосковський, будинок 6, кадастровий номер 6310136900:01:006:0008 за її заявою про видачу будівельного паспорта від 05.10.2017.
В обґрунтування позовних вимог, представник позивача вказав, що ОСОБА_3 є власником земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Харків, провулок Старомосковський, будинок 6, кадастровий номер 6310136900:01:006:0008. 05.10.2017 року ОСОБА_3 звернулась до Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради із з0аявою про видачу їй будівельного паспорту забудови земельної ділянки. При цьому, позивачем було надано весь пакет необхідних документів. Однак, рішенням Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради № Н-3-454/о/23-17.01.01-06 від 19.10.2017 відмовлено ОСОБА_3 у видачі будівельного паспорту, з огляду на те, що земельна ділянка розташована у житловій зоні Ж-4. Позивач вважає таке рішення безпідставним, не законним, просить його скасувати та зобов'язати Департамент містобудування, архітектури видати ОСОБА_3 будівельний видати паспорт забудови земельної ділянки.
Представник Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, зазначив, що оскаржуване рішення прийнято у відповідності до вимог чинного законодавства. Так, представник відповідача 1 зазначив, що обрана позивачем зона забудови відноситься до зони Ж-4 - зони змішаної багатоквартирної житлової забудови та громадської забудови, а відтак можливість розміщення індивідуального житлового будинку у зазначеній підзоні не передбачено.
28.03.2018 року через канцелярію суду від Управління містобудування та архітектури Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради надійшов відзив, в якому відповідач 2 заперечив проти задоволення позовних вимог та вказав, що оскаржуване рішення прийнято в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Так, представник відповідача 2 зазначив, що оскаржуване рішення № Н-3-454/о/23-17.01.01-06 від 19.10.2017 про відмову у видачі ОСОБА_3 будівельного паспорту мотивоване тим, що суб'єктом владних повноважень встановлено невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам чинної містобудівної документації. З огляду на зазначене, представник відповідача 2 просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
У судовому засіданні 26.04.2018 року представники сторін підтримали свої правові позиції в повному обсязі.
Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши наявні в матеріалах справи докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтуються на повному, всебічному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню виходячи з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, за договором купівлі - продажу від 26.05.2017 року ОСОБА_3, в інтересах якої діє, ОСОБА_1 придбала у ОСОБА_4 та ОСОБА_5 Анатолійовчиа земельну ділянку площею 0, 0452 га, цільове призначення: 02.01 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будвель і споруд: кадастровий номер 6310136900:01:006:0008, що розташована за адресою: м. Харків, провулок Старомосковський, будинок 6.
Також, згідно умов вказаного договору на відчужуваній земельній ділянці розташований житловий будинок з надвірними будівлями загальною площею 47,2 кв.м., який переданий у власність покупцю (ОСОБА_3 В.) ще до підписання цього договору.
ОСОБА_6 з Державного земельного кадастру про земельну ділянку номер НВ-0000581842017, виданого 25.05.2017 року приватним нотаріусом Харківського міського нотаріального округу ОСОБА_7, відомості про обмеження у використанні земельної ділянки відсутні (а.с. 8-10).
05.10.2017 року ОСОБА_3 звернулась до Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради із заявою про видачу будівельного паспорту забудови земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Харків, провулок Старомосковський, будинок 6, кадастровий номер 6310136900:01:006:0008.
Також, ОСОБА_3 до вказаної заяви надано відповідний пакет документів (а.с. 11).
Рішенням Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради № Н-3-454/о/23-17.01.01-06 від 19.10.2017 видачі ОСОБА_3 відмовлено у видачі будівельного паспорту забудови земельної ділянки розташованої за адресою: м. Харків, провулок Старомосковський, будинок 6, кадастровий номер 6310136900:01:006:0008.
Мотивуючи вказане рішення, субєкт владних повноважень зазначив, що відповідно до зонінгу на земельній ділянці за адресою: м. Харків, провулок Старомосковський, будинок 6 не передбачено розміщення індивідуального житлового будинку.
Позивач, не погодившись з таким рішенням суб'єкта владних повноважень, звернувся до суду з позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Положеннями ст..13, 14, 22, 41 Конституції України встановлено, що держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом.
Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані.
Кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності.
Таким чином, Конституція України, як найвищий акт з нормами прямої дії, однозначно вказує на не припустимість допущення порушень, негативного впливу на законну реалізацію особою свого права такої власності, непорушність права, та забезпечення з боку держави відповідного захисту.
Крім того, судом обґрунтовано звернуто увагу на положення ч. 1 ст. 375 ЦК України, якою визначено, що власник земельної ділянки має право зводити на ній будівлі і споруди, створювати закриті водойми, здійснювати перебудову, а також дозволяти будівництво на своїй ділянці іншим особам.
Відповідно до статті 1 Закону України Про землеустрій цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.
В зв'язку з чим, для визначення цільового призначення земельної ділянки необхідно в першу чергу документацію із землеустрою (землевпорядна документація) - затверджені в установленому порядку текстові та графічні матеріали, якими регулюється використання та охорона земель державної, комунальної та приватної власності, а також матеріали обстеження і розвідування земель, авторського нагляду за виконанням проектів тощо.
Таким чином, цільове призначення земельних ділянок визначається документацією із землеустрою.
Відповідно до ст. 27 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , забудова присадибних, дачних і садових земельних ділянок може здійснюватися на підставі будівельного паспорта забудови земельної ділянки (будівельний паспорт). Будівельний паспорт визначає комплекс містобудівних та архітектурних вимог до розміщення і будівництва індивідуального (садибного) житлового будинку, садового, дачного будинку не вище двох поверхів (без урахування мансардного поверху) з площею до 300 квадратних метрів, господарських будівель і споруд, гаражів, елементів благоустрою та озеленення земельної ділянки. Будівельний паспорт складається з текстових та графічних матеріалів. За наявності плану зонування території розроблення будівельного паспорта здійснюється на його підставі. Проектування на підставі будівельного паспорта здійснюється без отримання містобудівних умов та обмежень. Для об'єктів, зазначених у частині 1 цієї статті, розроблення проекту будівництва здійснюється виключно за бажанням замовника.
ОСОБА_6 вимог п. 2.1 Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки, який затверджено Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.2011 № 103, видача будівельного паспорта здійснюється уповноваженим органом містобудування та архітектури безпосередньо, через центри надання адміністративних послуг та/або через Єдиний державний портал адміністративних послуг. Будівельний паспорт надається уповноваженим органом містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом десяти робочих днів з дня надходження пакета документів, до якого входять: заява на видачу будівельного паспорта; засвідчена в установленому порядку копія документа, що засвідчує право власності або користування земельною ділянкою, або договір суперфіцію; ескізні наміри забудови (місце розташування будівель та споруд на земельній ділянці, відстані до меж сусідніх земельних ділянок та розташованих на них об'єктів, інженерних мереж і споруд, фасади та плани поверхів об'єктів із зазначенням габаритних розмірів, перелік систем інженерного забезпечення, у тому числі автономного, що плануються до застосування, тощо); проект будівництва (за наявності); засвідчена в установленому порядку згода співвласників земельної ділянки (житлового будинку) на забудову.
У відповідності до п. 2.4 Порядку, пакет документів для видачі будівельного паспорта або внесення змін до нього повертається уповноваженим органом містобудування та архітектури замовнику з таких підстав: неподання повного пакета документів, визначених пунктом 2.1 або 2.2 Порядку; невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, детальним планам територій, планувальним рішенням проектів садівницьких та дачних товариств, державним будівельним нормам, стандартам і правилам.
Частиною 2 ст. 24 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності передбачено, що зміна функціонального призначення територій не тягне за собою припинення права власності або права користування земельними ділянками, які були передані (надані) у власність чи користування до встановлення нового функціонального призначення територій. Забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.
Зміна цільового призначення земельної ділянки, яка не відповідає плану зонування території та/або детальному плану території забороняється (ч. 4 ст. 24 вищевказаного закону).
З огляду правовий зміст наведеного законодавства, суд приходить до висновку, що посилання Управління, як на підставу відмови у наданні будівельного паспорту ОСОБА_8 на невідповідність наміру забудови земельної ділянки плану зонування території (зонінгу) міста Харкова, затвердженого рішенням сесії Харківської міської ради від 27.02.2013 №1024/13, є безпідставним, оскільки наслідком затвердження зазначеного плану зонування території не може бути змінено цільове призначення земельної ділянки у відповідності до ч. 4 ст. 24 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності .
Відповідач 2 відмовляючи з наведених ним підстав у видачі будівельного паспорту, незаконно обмежив реалізацію правомочностей (права користування) ОСОБА_3, як власника земельної ділянки, що передбачено ст. 375 ЦК України, порушуючи його Конституційні права.
Віднесення за наведеними відповідачем рішеннями Харківської міськради від 2013 та 2016 років, земельної ділянки до земель житлової забудови багатоповерхових житлових будинків поверховістю вище ніж 6 поверхів, жодним чином не спростовує суті самого права позивача на належну реалізацію ним можливості особисто здійснити забудову на своїй земельній ділянки, на власний розсуд, в один поверх, яка за своїм цільовим призначенням відноситься саме до земель для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), за категорією відноситься до земель житлової та громадської забудови для будівництва жилого будинку і господарських будівель, без будь - яких обмежень щодо його поверховості.
В межах спірних правовідносин, позивач реалізовує своє право на земельну ділянку саме в межах її цільового призначення, та у спосіб, що встановлений законодавством, а тому суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог в частині скасування рішення Управління містобудування та архітектури Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради № Н-3-454/о/23-17.01.01-06 від 19.10.2017 про відмову у видачі ОСОБА_3 будівельного паспорту та зобов'язання Управління містобудування та архітектури Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради видати ОСОБА_3 будівельний паспорт забудови земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Харків, провулок Старомосковський, будинок 6, кадастровий номер 6310136900:01:006:0008 за заявою ОСОБА_3 про видачу будівельного паспорта від 05.10.2017 року.
Враховуючи вищенаведені обставини, приймаючи до уваги те, що оскаржуване рішення та подальші дії щодо видачі будівельного паспорту відноситься до компетенції саме Управління містобудування та архітектури Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради, суд відмовляє у задоволенні позовних вимог до Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради.
ОСОБА_6 з частиною 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 6-9, 14, 243-246, 250, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_3 (АДРЕСА_1,61000, код НОМЕР_1) до Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради (вул. Квітки-Основ'яненка, буд. 7, м. Харків, 61003, код ЄДРПОУ 26488696), Управління містобудування та архітектури Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради (адреса: вул. Квітки - Основ'яненка, буд. 7, м. Харків, 61003, код ЄДРПОУ 26488696) про скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Скасувати рішення Управління містобудування та архітектури Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради № Н-3-454/о/23-17.01.01-06 від 19.10.2017 про відмову у видачі ОСОБА_3 будівельного паспорту.
Зобов'язати Управління містобудування та архітектури Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради видати ОСОБА_3 будівельний паспорт забудови земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Харків, провулок Старомосковський, будинок 6, кадастровий номер 6310136900:01:006:0008 за заявою ОСОБА_3 про видачу будівельного паспорта від 05.10.2017 року.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_3 (АДРЕСА_1, 61000, код НОМЕР_1) сплачену суму судового збору в розмірі 320 (триста двадцять) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Управління містобудування та архітектури Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради (адреса: вул. Квітки - Основ'яненка, буд. 7,м. Харків, 61003, код ЄДРПОУ 26488696).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено 26 квітня 2018 року.
Суддя Горшкова О.О.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.04.2018 |
Оприлюднено | 26.04.2018 |
Номер документу | 73632835 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні