Постанова
від 26.04.2018 по справі 235/3755/17
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Єдиний унікальний номер 235/3755/17 Номер провадження 22-ц/775/507/2018

Категорія 53 Номер провадження 22-ц/775/507/2018

ПОСТАНОВА

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 квітня 2018 року Апеляційний суд Донецької області у складі:

судді -доповідача: Новікової Г.В.,

суддів: Кішкіної І.В., Гапонова А.В.,

секретаря: Глушка С.Г.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Бахмуті апеляційну скаргу Вугледарського міського відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області на рішення Красноармійського міськрайонного суду Донецької області від 08 грудня 2017 року (під головуванням судді Назаренко Г.В., повний текст рішення складено 13 грудня 2017 року) у справі номер 235/3755/17 за позовом Вугледарського міського відділення У правління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області до Головного управління Держпраці у Донецькій області, Вугледарського міського Управління соціального захисту населення, Конфедерації незалежних профспілок Донецької області, третьої особи: ОСОБА_1 про визнання недійсним та скасування актів проведення спеціального розслідування нещасного випадку, пов'язаного з виробництвом за формою Н-1 та Н-5, зобов'язання скласти акт про нещасний випадок, не пов'язаний з виробництвом,

В С Т А Н О В И В :

У серпні 2017 року ОСОБА_2 міське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області звернулось до суду з вказаним позовом, посилаючись на те, що 13.02.2017 року із фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 стався нещасний випадок, який визнано пов'язаним з виробництвом та складено акт за формою Н-1 від 19.05.2017 року.

Відповідно до встановлених комісією із спеціального розслідування обставин настання нещасного випадку 13.02.2017 року ФОП ОСОБА_1 знаходилась на своєму робочому місці - в торговельному кіоску Паляниця , який розташований на території ТОВ Торгівельний дім Південний Донбас . Під час прибирання снігу перед торговельним кіоском вона послизнулась на обмерзлій ділянці та впала на правий бік та праву руку, отримавши перелом шийки правої плечової кістки із зміщенням відламків.

Відділення зі встановленими обставинами нещасного випадку та висновками комісії зі спеціального розслідування нещасного випадку не погоджується.

Обставини нещасного випадку встановлювались членами комісії зі спеціального розслідування виключно зі слів потерпілої та не підтверджені документально. Свідки нещасного випадку ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 не можуть підтвердити факт падіння потерпілої біля торгівельної ділянки або в іншому місці. Пояснення свідків підтверджують тільки факт знаходження потерпілої на території міського ринку з вже травмованою рукою.

Позивач не може визнати факт робочого місця потерпілої торгівельний кіоск Паляниця , який розташований на території ТОВ Торгівельний дім Південний Донбас .

ТОВ Торгівельний дім Південний Донбас листом повідомило, що не має з ФОП ОСОБА_1 договірних або трудових відносин та не надає їй в оренду жодних капітальних кіосків, металевих кіосків, торгівельних місць тощо. Також було зазначено, що на території ринку не знаходиться торгівельна палатка Паляниця .

ОСОБА_1 не може надати договір оренди кіоску або торгівельного місця на території міського ринку для спростування твердження адміністрації ринку.

Крім того, ОСОБА_1 перебувала на обліку у Вугледарському відділенні Мар`їнської ОДПІ ГУ ДФС в Донецькій області як приватний підприємець та здійснювала свою діяльність за спрощеною системою оподаткування.

Згідно свідоцтва платника серія Б №627129 місцем проведення господарської діяльності є м. Вугледар, вул. 30 років Перемоги, 15 - міський ринок.

Таким чином, ОСОБА_1 мала право займатися підприємницькою діяльністю,але для законної торгівлі на території ринку вона повинна була укласти договір оренди з адміністрацією ТОВ Торгівельний дім Південний Донбас .

Вважає, що даний випадок не може бути пов'язаний з виробництвом , оскільки відповідно до п.7 Правил торгівлі на ринках, затверджених рішенням міської ради від 09.04.2014 року №6/51-11 обов'язки щодо підтримання території ринку в належному санітарно-технічному та протипожежному стані, забезпечення безпечного та безперешкодного пересування людей та транспортних засобів, створення належних умов для дотримання продавцями правил, санітарного, протипожежного стану підвищення рівня культури торгівлі і безпечних умов праці покладені на адміністрацію ринку.

Тому у комісії із спеціального розслідування відсутні підстави вважати нещасний випадок пов'язаним з виробництвом.

Просив визнати недійсним та скасувати акт за формою Н-5 від 19.05.2017 року та акт за формою Н-1 від 19.05.2017 року №1 про нещасний випадок, що стався з ОСОБА_1. Зобов'язати Головне управління Держпраці у Донецькій області скласти акт за формою Н-5 про нещасний випадок не пов язаний з виробництвом.

Ухвалою Красноармійського міськрайонного суду від 11 вересня 2017 року до участі у справі залучено правонаступника позивача ОСОБА_2 міське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області та як співвідповідачів-Вугледарське міське управління соціального захисту населення та конфедерацію незалежних профспілок Донецької області.

Рішенням Красноармійського міськрайонного суду від 08 грудня 2017 року в задоволенні позову відмовлено.

В апеляційній скарзі ОСОБА_2 міське відділення Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області просить скасувати рішення суду та ухвалити нове про задоволення позовних вимог. Посилається на те, що прямої заборони на звернення Фонду до суду з такими вимогами Порядок проведення розслідування не містить.

Приймаючи рішення у справі, суд не врахував п. 54 Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2011року №1232, відповідно до якого в разі надходження від роботодавця, робочого органу Фонду, представника профспілки, потерпілого або члена сім`ї чи уповноваженої ним особи, яка представляє його інтереси, скарги або їх не згоди з висновками спеціальної комісії щодо обставин та причин настання нещасного випадку керівник Держпраці або його територіального органу з метою забезпечення об'єктивності проведення спеціального розслідування має право призначити повторне (додаткове) спеціальне розслідування нещасного випадку спеціальною комісією в іншому складі, за результатами її роботи скасувати акти за формою Н-5 та Н-1, притягти до відповідальності посадових осіб підприємства та органів Держпраці, які порушили вимоги цього Порядку.

Судом не було надано належної правової оцінки наданим доказам, а висновки актів за формою Н-5 від 19.05.2017 року та за формою Н-1 від 19.05.2017 року №1 не були підтверджені або спростовані.

Вважає, що надані до матеріалів справи письмові докази, є достатніми для висновку про те, що нещасний випадок, який стався з ОСОБА_1, трапився не на робочому місці, не в робочий час та не при виконанні робіт згідно КВЕД, зазначеному ОСОБА_1 при реєстрації в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, тобто не під час здійснення нею трудової діяльності.

Крім того, на момент розслідування нещасного випадку до Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування України не були внесені зміни стосовно осіб, які вважаються застрахованими особами, а добровільно застрахованою особою ОСОБА_1 на момент нещасного випадку та його розслідування не була.

В судове засідання, проведене в режимі відеоконференції, з'явився представник Вугледарського міського відділення Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області за дорученням- Некіпілов М.А.. Представник Вугледарського міського Управління соціального захисту населення звернувся із заявою про слухання справи у їх відсутність. Представники Головного управління Держпраці у Донецькій області, Конфедерації незалежних профспілок Донецької області та ОСОБА_1 в судове засідання не з явилися, про час та місце слухання справи повідомлені належним чином, про що свідчать рекомендовані повідомлення про отримання повісток.

Відповідно до ст. 372 ЦПК України суд апеляційної інстанції відкладає розгляд справи в разі неявки у судове засідання учасника справи, щодо якого немає відомостей про вручення йому судової повістки, або за його клопотанням, коли повідомлені ним причини неявки буде визнано судом поважними. Неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату,час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи. За таких обставин апеляційний суд вважає за можливе розглянути справу у відсутність зазначених осіб.

Апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

Відповідно до положень статті 5 ЦК України оцінка такої події, як юридичного факту і встановлення правових наслідків визначається змістом норми цивільного законодавства, яка є чи була чинною на момент її настання.

Відповідно до частини шостої статті 13 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності (Закон № 1105-ХІV в редакції на час проведення спеціального розслідування) факт нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання розслідується в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України, відповідно до Закону України Про охорону праці .

Відповідно до ст.22 Закону України Про охорону праці , в редакції на час проведення спеціального розслідування, роботодавець повинен організовувати розслідування та вести облік нещасних випадків, професійних захворювань і аварій відповідно до положення, що затверджується Кабінетом Міністрів України за погодженням з всеукраїнськими об'єднаннями профспілок.

За підсумками розслідування нещасного випадку, професійного захворювання або аварії роботодавець складає акт за встановленою формою, один примірник якого він зобов'язаний видати потерпілому або іншій заінтересованій особі не пізніше трьох днів з моменту закінчення розслідування.

Процедуру проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій, що сталися з працівниками на підприємствах, в установах та організаціях незалежно від форми власності або в їх філіях, представництвах, інших відокремлених підрозділах визначає Порядок проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року № 1232 , дія якого поширюється на фізичних осіб - підприємців.

Згідно з пунктом 7 Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 р. N 1232 (далі - Порядок) розслідування проводиться у разі виникнення нещасного випадку, а саме обмеженої в часі події або раптового впливу на працівника небезпечного виробничого фактора чи середовища, що сталися у процесі виконання ним трудових обов'язків, внаслідок яких зафіксовано шкоду здоров'ю, зокрема від одержання поранення, травми, у тому числі внаслідок тілесних ушкоджень, .., які призвели до втрати працівником працездатності на один робочий день чи більше або до необхідності переведення його на іншу (легшу) роботу не менш як на один робочий день.

Відповідно до підпункту 1 пункту 15 Порядку обставинами, за яких нещасний випадок визнається таким, що пов'язаний з виробництвом, і складається акт за формою Н-1, є, зокрема, виконання потерпілим трудових (посадових) обов'язків за режимом роботи підприємства.

Пунктом 13 вищевказаного Порядку встановлено, що проведення розслідування нещасного випадку, який стався з фізичною особою - підприємцем чи особою, що забезпечує себе роботою самостійно і не застрахована у Пенсійному фонді України як платник єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, організовує територіальний орган Держпраці за місцем настання нещасного випадку, який утворює комісію у складі не менш як три особи.

До складу комісії входять представник територіального органу Держпраці за місцем настання нещасного випадку (голова комісії) та представники місцевої держадміністрації за місцем настання нещасного випадку, первинної організації профспілки, членом якої є потерпілий, або територіального профоб'єднання за місцем настання нещасного випадку, якщо потерпілий не є членом профспілки.

Згідно пункту 36 Порядку спеціальному розслідуванню підлягають нещасні випадки, що спричинили тяжкі наслідки, у тому числі з можливою інвалідністю потерпілого.

Спеціальне розслідування нещасних випадків, що спричинили тяжкі наслідки, у тому числі з можливою інвалідністю потерпілого, проводиться за рішенням Держпраці або його територіальних органів залежно від характеру і ступеня тяжкості травми.

За результатами спеціального розслідування відповідно до пункту 47 Порядку складаються акти за формою Н-5 і Н-1 (у разі, коли нещасний випадок визнано таким, що пов'язаний з виробництвом), картка за формою П-5 (у разі виявлення гострого професійного захворювання (отруєння) стосовно кожного потерпілого, а також оформляються інші матеріали спеціального розслідування, зазначені у пунктах 50 і 51 цього Порядку.

Судом встановлено, що на підставі наказу від 15.02.2017 року №305 Головного управління Держпраці України у Донецькій області зі змінами для проведення спеціального розслідування нещасного випадку, що спричинив тяжкі наслідки, який стався 13.02.2017 року о 07 годині 10 хвилин з фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1, була утворена комісія в складі голови - головного державного інспектора відділу гірничотехнічного нагляду у Селидівському регіоні Головного управління Держпраці у Донецькій області ОСОБА_6, членів комісії - страхового експерта з охорони праці відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та профзахворювань у м. Вугледарі- Кулаги М.В., начальника відділу по контролю Вугледарського міського Управління соціального захисту населення -ОСОБА_7 та голови конфедерації незалежних профспілок Донецької області -ОСОБА_8 .

Спеціальним розслідуванням нещасного випадку, який стався з ОСОБА_1 13.02.2017 року о 7 годині 10 хвилин на території ТОВ Торгівельний дім Південний Донбас , встановлено, що 13 лютого 2017 року ОСОБА_1 перебувала на своєму робочому місці в торгівельному кіоску Паляниця , що знаходиться на території ТОВ Торгівельний дім Південний Донбас (місцевий ринок). Приблизно о 06-55 годині ОСОБА_1 вийшла на вулицю щоб прибрати сніг перед торгівельним кіоском. Під час прибирання снігу вона послизнулась на замерзлій ділянці та впала на правий бік та праву руку, відчувши біль, звернулася в медичну установу, де було встановлено перелом зі зміщенням правої плечової кістки. За висновком комісії нещасний випадок пов'язаний з виробництвом. Що стало підставою для складання акту за формою Н-1, затвердженого начальником Головного управління Держпраці України в Донецькій області 19 травня 2017 року.

Відповідно до свідоцтва платника єдиного податку ОСОБА_6 Б №627129 ОСОБА_1 є фізичною особою - підприємцем (свідоцтво про державну реєстрацію №850194 від 17.06.2009 року). Місце провадження господарської діяльності- м. Вугледар, вул.30 років Перемоги,15.

Пунктом 54 Порядку встановлено, що у разі надходження від роботодавця, робочого органу Фонду, представника профспілки, потерпілого або члена його сім'ї чи уповноваженої ним особи, яка представляє його інтереси, скарги або їх незгоди з висновками спеціальної комісії щодо обставин і причин настання нещасного випадку керівник Держпраці або його територіального органу з метою забезпечення об'єктивності проведення спеціального розслідування має право призначити повторне (додаткове) спеціальне розслідування нещасного випадку спеціальною комісією в іншому складі, за результатами її роботи скасувати акти за формою Н-5 і Н-1, притягти до відповідальності посадових осіб підприємства та органів Держпраці, які порушили вимоги цього Порядку.

Рішення спеціальної комісії в іншому складі щодо результатів повторного (додаткового) спеціального розслідування обставин і причин настання нещасного випадку може бути оскаржено лише у судовому порядку.

Таким чином, діючим Порядком робочим органам Фонду надано право оскаржувати висновки спеціальної комісії щодо обставин і причин настання нещасного випадку.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що Фонд та його робочі органи не належать до переліку осіб, яким надано право оспорювати зміст актів, оскільки складання акту та підтвердження фактичних обставин нещасного випадку на виробництві не зачіпає й не порушує прав та інтересів фонду. Суд не може перебирати на себе функції уповноваженої спеціальної комісії і робити висновки про те, чи відноситься нещасний випадок, що стався з потерпілою, до такого, що пов'язаний він з виробництвом чи ні, а тим більше зобов'язувати відповідачів скласти акт за формою Н-5 та про нещасний випадок, непов'язаний з виробництвом.

Разом з тим,такий висновок суперечить нормам матеріального та процесуального права і не відповідає встановленим обставинам.

Посилання суду першої інстанції в рішенні на пункт 59 Порядку розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, яким передбачено перелік осіб, яким надано право на оскарження акту розслідування нещасного випадку і Фонд та його робочі органи не належать до переліку осіб, яким надано право оспорювати зміст указаних актів, оскільки складання акта та підтвердження фактичних обставин нещасного випадку на виробництві не зачіпає і не порушує прав та інтересів Фонду, та на висновок у постанові Верховного Суду України по справі № 6-1767цс16 від 31.05.2017року є безпідставним. Оскільки таке положення містив пункт 59 Порядку,який втратив чинність. І висновок Верховного Суду України було зроблено на підставі зазначеного порядку про події, які відбулися 18.03.2011 року, тобто до прийняття нового Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1232 від 30 листопада 2011 року.

Нещасний випадок, який стався з ОСОБА_1 підлягав розслідуванню відповідно до Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1232 від 30 листопада 2011 року, яким передбачено, що робочий орган Фонду має право принести скаргу на висновок спеціальної комісії щодо обставин і причин настання нещасного випадку, що і було зробюлено Фондом і чого не враховано судом першої інстанції при відмові в задоволенні позовних вимог.

Таким чином рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення.

Відповідно до пункту 14 Порядку комісія зобов'язана протягом трьох робочих днів з моменту її утворення: обстежити місце настання нещасного випадку, одержати письмові пояснення потерпілого, якщо це можливо, опитати осіб - свідків нещасного випадку та причетних до нього осіб; визначити відповідність умов праці та її безпеки вимогам законодавства про охорону праці; з'ясувати обставини і причини настання нещасного випадку; вивчити первинну медичну документацію (журнал реєстрації травматологічного пункту лікувально-профілактичного закладу, звернення потерпілого до медичного пункту або медико-санітарної частини підприємства, амбулаторну картку та історію хвороби потерпілого, документацію відділу кадрів, відділу (служби) охорони праці тощо); визначити, пов'язаний чи не пов'язаний нещасний випадок з виробництвом; установити осіб, які допустили порушення вимог законодавства про охорону праці, а також розробити план заходів щодо запобігання подібним нещасним випадкам; скласти у п'яти примірниках акт проведення розслідування нещасного випадку за формою Н-5 (далі - акт за формою Н-5) згідно з додатком 3 та акт про нещасний випадок, пов'язаний з виробництвом, за формою Н-1 (далі - акт за формою Н-1) згідно з додатком 4 (у разі, коли нещасний випадок визнано таким, що пов'язаний з виробництвом) і передати їх роботодавцеві для затвердження; скласти у разі виявлення гострого професійного захворювання (отруєння), пов'язаного з виробництвом, крім актів за формою Н-5 і Н-1, у шістьох примірниках картку обліку професійного захворювання (отруєння) за формою П-5 (далі - картка за формою П-5) згідно з додатком 5.

Акти за формою Н-5 і Н-1 підписуються головою та всіма членами комісії. У разі незгоди із змістом акта член комісії підписує його з відміткою про наявність окремої думки, яку викладає письмово і додає до акта за формою Н-5 як його невід'ємну частину.

У разі коли нещасний випадок визнаний комісією таким, що не пов'язаний з виробництвом, складається акт за формою Н-5.

Пунктом 15 Порядку визначено обставини, за яких нещасний випадок визнається таким, що пов'язаний з виробництвом, і складається акт за формою Н-1,і зокрема:

виконання потерпілим трудових (посадових) обов'язків за режимом роботи підприємства, у тому числі у відрядженні;

перебування на робочому місці, на території підприємства* або в іншому місці для виконанням потерпілим трудових (посадових) обов'язків чи завдань роботодавця з моменту прибуття потерпілого на підприємство до його відбуття, що фіксується відповідно до правил внутрішнього трудового розпорядку підприємства, в тому числі протягом робочого та надурочного часу;

підготовка до роботи та приведення в порядок після закінчення роботи знарядь виробництва, засобів захисту, одягу, а також здійснення заходів щодо особистої гігієни, пересування по території підприємства перед початком роботи і після її закінчення;

виконання дій в інтересах підприємства, на якому працює потерпілий, тобто дій, які не належать до його трудових (посадових) обов'язків, зокрема із запобігання виникненню аварій або рятування людей та майна підприємства, будь-які дії за дорученням роботодавця; участь у спортивних змаганнях, інших масових заходах та акціях, які проводяться підприємством самостійно або за рішенням органів управління за наявності відповідного розпорядження роботодавця;

одержання потерпілим травми або інших ушкоджень внаслідок погіршення стану його здоров'я, яке сталося під впливом небезпечного виробничого фактора чи середовища у процесі виконання ним трудових (посадових) обов'язків, що підтверджено медичним висновком.

Перелік обставин, за яких настає страховий випадок державного соціального страхування громадян від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, визначений у додатку 6.

Судом встановлено, що на підставі наказу від 15.02.2017 року №305 Головного управління Держпраці України у Донецькій області зі змінами для проведення спеціального розслідування нещасного випадку, що спричинив тяжкі наслідки, який стався 13.02.2017 року о 07 годині 10 хвилин з фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1, утворена комісія в складі голови - головного державного інспектора відділу гірничотехнічного нагляду у Селидівському регіоні Головного управління Держпраці у Донецькій області ОСОБА_6, членів комісії - страхового експерта з охорони праці відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та профзахворювань у м. Вугледарі ОСОБА_9, начальника відділу по контролю Вугледарського міського Управління соціального захисту населення -ОСОБА_7 та голови конфедерації незалежних профспілок Донецької області -ОСОБА_8 (а.с.8).

Створена комісія провела за період з 15.02.2017 року по 15.05.2017 року розслідування нещасного випадку,що стався 13.02.2017 року о 07 год.10 хв. з фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 біля торгівельної палатки Паляниця на території ТОВ Торгівельний дім Південний Донбас (міський ринок).

Роботу комісії було подовжено згідно з наказом Головного управління Держпраці України в Донецькій області від 28.02.2017 року №389 у зв язку із звідсутністю медичних висновків від ОСОБА_9 їнської центральної районної лікарні на підставі пункту 41 Порядку.

Комісією встановлено, що фізична особа-підприємець ОСОБА_1 зареєстрована у виконавчому комітеті ОСОБА_2 міської ради Донецької області 17.06.2009 року,номер запису в Єдиному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців-22550000000001170, свідоцтво про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця серія ВО2 №850197. Вид діяльності-роздрібна торгівля хлібобулочними виробами,борошняними та цукровими кондитерськими виробами в спеціалізованих магазинах.Свідоцтво платника єдиного податку -серія Б №627129. Згідно свідоцтва місце провадження господарської діяльності-м.Вугледар, вул.30 років Перемоги,15. На умовах усного договору про спільну діяльність з третьою особою торгівельна палатка Паляниця використовується ОСОБА_1 в якості об єкта торгівлі.

В місці нещасного випадку, біля торгівельної палатки Паляниця територія покрита бетонними плитами. Перед торгівельним кіоском в наявності обмерзлі ділянки з лівого боку від вікна для покупців, які утворилися внаслідок перепадів температури вдень і вночі (сніг з даху танув та почалася капель на територію біля торгівельної палатки). Перед початком роботи ринку 13.02.2017 року прибиральниками території ринку біля торгівельної палатки Паляниця сніг повністю прибрано не було.

13.02.2017 року о 06 год.10 хв. ФОП ОСОБА_1 на свому робочому місці в торгівельному кіоску Паляниця , що знаходиться на території ТОВ Торгівельний дім Південний Донбас (міський ринок), в період з 6-10 год. до 6-50 год. прийняла хлібобулочні вироби від трьох постачальників та здійснила продаж хлібобулочних виробів 3-м покупцям. Приблизно о 06-55 год. вона вийшла на вулицю, щоб привести територію перед торгівельним кіоском в безпечний стан-прибрати сніг перед торгівельним кіоском та посипати сіллю ділянку перед вікном для покупців. Під час прибирання снігу вона послизнулась на замерзлій ділянці та впала на правий бік та праву руку. Підвівшись, вона зайшла до торгівельної палатки з наміром продовжити роботу. Після цього на прохання покупця продати пів буханця хліба,ОСОБА_1 не змогла його відрізати через острий біль у правій руці. Так як біль був гострим та сильним, вона зателефонувала синові, щоб він підмінив її та допоміг викликати машину для поїздки в лікарню. О 7-30 год ОСОБА_1 звернулася на санпропускник ЛПЗ ЦМЛ м.Вугледар до чергового лікаря зі скаргами на біль у правому плечі. Ренгеном було встановлено закритий перелом шийки правої плечової кістки зі зміщенням відламків.

О 10-39 год ОСОБА_1 було госпіталізовано до травматологічного відділення КЛПУ ОСОБА_9 їнська центральна районна лікарня. Про травмування ОСОБА_1 повідомила до відділення Фонду м.Вугледар 13.02.2017 року за телефоном приблизно о 8-30 год.. Після звернення до КЛПУ ОСОБА_9 їнська центральна районна лікарня ОСОБА_1 було складено повідомлення про нещасний випадок, яке надано до відділення Фонду м.Вугледар приблизно о 15-00 годині на паперовому носії.

Комісією були встановлені свідки ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, які підтвердили про те,що перебуваючи на робочому місці,ОСОБА_1 скаржилася на біль в правій руці.

Причинами настання нещасного випадку було встановлено незадовільний технічний стан виробничих об єктів,споруд,територій, що відобразилося в наявності крижаних бугрів біля торгівельного кіоску. Особиста необережність потерпілої, яка виразилася в тому, що під час прибирання території перед торгівельним кіоском була недостатньо уважна.

За висновком комісії нещасний випадок пов'язаний з виробництвом. Що стало підставою для складання акту за формою Н-1, затвердженого начальником Головного управління Держпраці України в Донецькій області 19 травня 2017 року.

До акту долучена окрема думка страхового експерта з охорони праці про те, що травмування сталося не під час здійснення підприємницької діяльності, не надано документів, які б підтверджували оренду приміщення.

Листом начальника Головного управління Держпраці у Донецькій області від 14.06.2017 року Фонду відмовлено у повторному проведенні спеціального розслідування нещасного випадку з тих підстав, що спеціальне розслідування проведене відповідно до вимог Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2011 року №1232, Фондом не надало додаткових відомостей, які б давали підстави, відповідно до п. 54 Порядку проведення нещасних випадків на виробництві, переглянути висновки комісії по спеціальному розслідуванню.

Відповідно до п.38 Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.11.2011 року №1232 спеціальне розслідування нещасного випадку (крім випадків, передбачених пунктом 39 цього Порядку) проводиться комісією із спеціального розслідування нещасного випадку (далі - спеціальна комісія), утвореною територіальним органом Держпраці за місцезнаходженням підприємства або за місцем настання нещасного випадку, у разі, коли нещасний випадок стався з фізичною особою - підприємцем чи особою, що забезпечує себе роботою самостійно, або внаслідок дорожньо-транспортної пригоди (події) за погодженням з органами, представники яких входять до її складу.

До складу спеціальної комісії входять:

посадова особа територіального органу Держпраці (голова комісії);

представник Фонду за місцезнаходженням підприємства або за місцем настання нещасного випадку в разі, коли нещасний випадок стався з фізичною особою - підприємцем чи особою, що забезпечує себе роботою самостійно, або внаслідок дорожньо-транспортної пригоди;

представник органу управління підприємства або місцевої держадміністрації у разі, коли зазначений орган відсутній або нещасний випадок стався з фізичною особою - підприємцем чи особою, що забезпечує себе роботою самостійно, або внаслідок дорожньо-транспортної пригоди;

представник роботодавця або роботодавець (у виняткових випадках);

представник первинної організації профспілки незалежно від членства потерпілого в профспілці (у разі наявності на підприємстві кількох профспілок - представник профспілки, членом якої є потерпілий, а у разі відсутності профспілки - уповноважена найманими працівниками особа з питань охорони праці);

представник профспілкового органу вищого рівня або територіального профоб'єднання за місцем настання нещасного випадку.

Пунктом 42 Порядку передбачено, що спеціальна комісія зобов'язана:

1) обстежити місце, де стався нещасний випадок, одержати письмові чи усні пояснення від роботодавця і його представників, посадових осіб, працівників підприємства, потерпілого (якщо це можливо), опитати осіб - свідків нещасного випадку та осіб, причетних до нещасного випадку;

2) визначити відповідність умов праці та її безпеки вимогам законодавства про охорону праці;

3) визначити необхідність проведення лабораторних досліджень, випробувань, технічних розрахунків, експертизи для встановлення причини нещасного випадку і розроблення плану заходів щодо запобігання подібним нещасним випадкам;

4) вивчити первинну медичну документацію (журнал реєстрації травматологічного пункту лікувально-профілактичного закладу, звернення потерпілого до медичного пункту або медико-санітарної частини підприємства, амбулаторну картку та історію хвороби, документацію відділу кадрів, відділу (служби) охорони праці тощо);

5) з'ясувати обставини і причини настання нещасного випадку;

6) визначити, пов'язаний чи не пов'язаний нещасний випадок з виробництвом;

7) установити осіб, які допустили порушення вимог законодавства про охорону праці, а також розробити план заходів щодо запобігання подібним нещасним випадкам;

8) зустрітися з потерпілим (якщо це можливо) або членами його сім'ї чи уповноваженою особою, яка представляє його інтереси, щодо роз'яснення їх прав у зв'язку з настанням нещасного випадку.

Зі змісту оскаржуваних актів вбачається, що спеціальна комісія відповідно до п. 42 Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року № 1232 виконала всі необхідні дії для з'ясування обставин і причин настання нещасного випадку і правильно кваліфікувала нещасний випадок, який стався 13 лютого 2017 року з ОСОБА_1, як такий, що пов'язаний з виробництвом.

Висловлення окремої думки членом комісії, у відповідності до пункту 14 Порядку не ставить під сумнів законність актів, підписаних членами спеціальної комісії.

В актах за формами Н-5 та Н-1 від 19.05.2017 року зазначені обставини, за яких стався нещасний випадок, визначені причини нещасного випадку, встановлено перелік осіб, що допустили порушення вимог законодавства про охорону праці, заходи щодо усунення причин настання нещасного випадку, що підтверджує, що при проведенні спеціального розслідування спеціальною комісією виконані покладені на неї обов'язки, передбачені п. 42 Порядку № 1232.

За встановлених обставин підстави для задоволення позовних вимог в частині визнання акту за формою Н-1 недійсним відсутні.

Доводи про те, що нещасний випадок з ОСОБА_1 стався не під час здійснення нею трудової діяльності і були відсутні підстави для висновку про те, що нещасний випадок пов язаний з виробництвом, не можуть бути прийнятими до уваги,так як спростовуються встановленими обставинами. Будь-яких інших доказів, які б спростовували висновки комісії,позивачем не надано.

Посилання на те, що на момент розслідування нещасного випадку ОСОБА_1 не була добровільно застрахованою особою в даному випадку не мають правового значення,так як діючим Порядком (пункт 13) було передбачено проведення розслідування нещасного випадку, який стався з фізичною особою - підприємцем чи особою, що забезпечує себе роботою самостійно і не застрахована у Пенсійному фонді України як платник єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, організовує територіальний орган Держпраці за місцем настання нещасного випадку, який утворює комісію у складі не менш як три особи. Створення комісії із спеціального розслідування Порядок не пов язує з наявністю чи відсутністю страхування.

Доводи про те, що у ОСОБА_1 Л,І. не було робочого місця,а тому травму не можна визнати виробничою, не можуть бути прийнятими до уваги, так як встановлено і не оспорюється сторонами, що фізична особа-підприємець ОСОБА_1 зареєстрована у виконавчому комітеті ОСОБА_2 міської ради Донецької області 17.06.2009 року, вид діяльності-роздрібна торгівля хлібобулочними виробами,борошняними та цукровими кондитерськими виробами в спеціалізованих магазинах.Свідоцтво платника єдиного податку -серія Б №627129. Згідно свідоцтва місце провадження господарської діяльності-м.Вугледар, вул.30 років Перемоги,15. На умовах усного договору про спільну діяльність з третьою особою торгівельна палатка Паляниця використовується ОСОБА_1 в якості об єкта торгівлі. Зазначені обставини нічин не спростовані.

Про травмування ОСОБА_1 повідомила до відділення Фонду м.Вугледар 13.02.2017 року за телефоном приблизно о 8-30 год.. Після звернення до КЛПУ ОСОБА_5 їнська центральна районна лікарня ОСОБА_1 було складено повідомлення про нещасний випадок, яке надано до відділення Фонду м.Вугледар приблизно о 15-00 годині на паперовому носії.

Свідки ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5 підтвердили те, що перебуваючи на робочому місці,ОСОБА_1 скаржилася на біль в правій руці біля 6 години ранку і викликала сина для того,щоб самій звернутися в лікарню.

Крім того, в пункті 16 Порядку викладені обставини, за яких нещасні випадки не визнаються такими, що пов'язані з виробництвом, а саме:

1) перебування за місцем постійного проживання на території польових і вахтових селищ;

2) використання в особистих цілях без відома роботодавця транспортних засобів, устаткування, інструментів, матеріалів тощо, які належать або використовуються підприємством (крім випадків, що сталися внаслідок їх несправності, що підтверджено відповідними висновками);

3) погіршення стану здоров'я внаслідок отруєння алкоголем, наркотичними засобами, токсичними чи отруйними речовинами, а також їх дії (асфіксія, інсульт, зупинка серця тощо), що підтверджено відповідним медичним висновком, якщо це не пов'язано із застосуванням таких речовин у виробничому процесі чи порушенням вимог щодо їх зберігання і транспортування, або якщо потерпілий, який перебував у стані алкогольного, токсичного чи наркотичного сп'яніння, до настання нещасного випадку був відсторонений від роботи відповідно до вимог правил внутрішнього трудового розпорядку підприємства або колективного договору;

4) алкогольне, токсичне чи наркотичне сп'яніння, не зумовлене виробничим процесом, що стало основною причиною нещасного випадку за відсутності технічних та організаційних причин його настання, що підтверджено відповідним медичним висновком;

5) вчинення кримінального правопорушення, що встановлено обвинувальним вироком суду або постановою (ухвалою) про закриття кримінального провадження за нереабілітуючими підставами.

Наявність зазначених підстав під час травмування ОСОБА_1 встановлено не було.

При зверненні до суду із позовною заявою позивач просив зобов язати Головне управління Держпраці у Донецькій області скласти акт за формою Н-5 про нещасний випадок не пов язаний з виробництвом. Однак зазначені позовні вимоги не ґрунтуються на вимогах законодавства і не підлягають задоволенню з тих підстав, що діючим порядком розслідування нещасних випадків передбачено, що до повноважень Держпраці віднесено скликання спеціальної комісії. Складання актів форми Н-5, форми Н-1 до компетенції Держпраці не входить, оскільки цей обов'язок покладається на комісію з спеціального розслідування нещасного випадку. А таких вимог позивачем заявлено не було.

За таких обставин рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог з інших підстав.

Керуючись ст.ст.367,374, 376,382 ЦПК України, апеляційний суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Вугледарського міського відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області задовольнити частково.

Рішення Красноармійського міськрайонного суду від 08 грудня 2017 року скасувати.

У задоволенні позовних вимог Вугледарського міського відділення У правління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області до Головного управління Держпраці у Донецькій області, Вугледарського міського Управління соціального захисту населення, Конфедерації незалежних профспілок Донецької області, за участі третьої особи: ОСОБА_1 про визнання недійсним та скасування актів проведення спеціального розслідування нещасного випадку, пов'язаного з виробництвом за формою Н-1 та

Н-5, зобов'язання скласти акт про нещасний випадок, не пов'язаний з виробництвом відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена до касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст постанови складено 26 квітня 2018 року.

Судді:

СудАпеляційний суд Донецької області
Дата ухвалення рішення26.04.2018
Оприлюднено27.04.2018
Номер документу73639154
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —235/3755/17

Постанова від 18.03.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Гулейков Ігор Юрійович

Ухвала від 05.03.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Гулейков Ігор Юрійович

Ухвала від 06.08.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Лесько Алла Олексіївна

Ухвала від 27.06.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Лесько Алла Олексіївна

Постанова від 26.04.2018

Цивільне

Апеляційний суд Донецької області

Новікова Г. В.

Ухвала від 25.04.2018

Цивільне

Апеляційний суд Донецької області

Новікова Г. В.

Ухвала від 04.04.2018

Цивільне

Апеляційний суд Донецької області

Новікова Г. В.

Ухвала від 04.04.2018

Цивільне

Апеляційний суд Донецької області

Новікова Г. В.

Ухвала від 20.03.2018

Цивільне

Апеляційний суд Донецької області

Новікова Г. В.

Ухвала від 21.02.2018

Цивільне

Апеляційний суд Донецької області

Новікова Г. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні