Рішення
від 05.04.2018 по справі 814/2693/17
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 квітня 2018 р. № 814/2693/17 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд у складі судді Птичкіної В. В.,

за участю:

секретаря судового засідання: Єрзікова О.М.,

представника позивача: Багдасаряна А.Ю. ,

представника відповідача 1: Нестеренко Н.М.,

представника відповідача 2: Потриваєва І.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції справу

за позовом:Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Промінь", вул. Лісова, 1-а, с. Воєводське, Арбузинський район, Миколаївська область, 55320 до відповідачів:Міністерства аграрної політики та продовольства України, вул. Хрещатик, 24, м. Київ, 01001 Департаменту агропромислового розвитку Миколаївської обласної державної адміністрації, вул. Спаська, 1, м. Миколаїв, 54030 Відділу агропромислового розвитку Арбузинської районної державної адміністрації, пл. Центральна, 18, смт. Арбузинка, Арбузинський район, Миколаївська область, 55301 треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів: Державна казначейська служба України, вул. Бастіонна, 6, м. Київ, 01601 Управління Державної казначейської служби України в Арбузинському районі Миколаївської області, пл. Центральна, 88, смт. Арбузинка, Арбузинський район, Миколаївська область, 55301 про:визнання протиправною бездіяльності; стягнення заборгованості в сумі 1 069 717 грн.,

Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю Промінь (надалі - позивач або Товариство) звернулося з позовом до Міністерства аграрної політики та продовольства України (надалі - відповідач 1 або Міністерство), Департаменту агропромислового розвитку Миколаївської обласної державної адміністрації (надалі - відповідач 2 або Департамент) і Відділу агропромислового розвитку Арбузинської районної державної адміністрації (надалі - відповідач 3 або Відділ) про визнання протиправною бездіяльність Міністерства, Департаменту, Відділу щодо невиконання дій з виплати грошових коштів за бюджетною програмою 2801180 Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі в сумі 1 069 717 грн.; стягнення з Державного бюджету заборгованість за бюджетною програмою 2801180 Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі на користь Товариства в розмірі 1 069 717 грн. шляхом безспірного списання з наявних бюджетних програм Міністерства. В якості третіх осіб позивач вказав: Державну казначейську службу України (надалі - третя особа 1 або Служба) і Управління Державної казначейської служби України в Арбузинському районі Миколаївської області (надалі - третя особа 2 або Управління).

В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що в органах казначейства зареєстрована узгоджена кредиторська заборгованість перед Товариством за бюджетною програмою КПКВК 2801180 Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі в сумі 1 069 717 грн. Бездіяльність відповідачів в частині цієї заборгованості стала підставою для звернення Товариства до суду.

Відповідач 1 у відзиві на позовну заяву заперечував проти позову та просив суд відмовити у його задоволенні (т. с. 1 ар. спр. 157-161). Як вказало Міністерство у відзиві, ним було виконано вимоги Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для розвитку тваринництва, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 18.03.2009 № 282 та спрямовано бюджетні кошти на погашення кредиторської заборгованості перед позивачем. Також, Відповідач 1 вказав, що позивач не надав доказів наявності у нього права на отримання відповідної бюджетної тваринницької дотації за бюджетною програмою 2801210 Бюджетна тваринницька дотація та державна підтримка виробництва рослинництва , оскільки таким доказом є наказ Управління агропромислового розвитку Арбузинської районної державної адміністрації про включення даного підприємства до цієї бюджетної програми.

Відповідач 2 у відзиві на позовну заяву (т. с. 1, ар. спр. 107-110) суму заборгованості визнав, та проти позову заперечень не висловив. Крім того, Департамент у відзиві зазначив, що він неодноразово звертався до Міністерства з проханням передбачити в державному бюджеті кошти на погашення кредиторської заборгованості та здійснити відповідні заходи щодо її погашення.

Відповідач 3 у заяві (т. с. 1 ар. спр. 81) визнав кредиторську заборгованість та просив суд про розгляд справи без участі представника ( т. с. 1 ар. спр. 80).

Від третьої особи 1 письмових пояснень щодо позовних вимог не надходило.

Третя особа 2 у письмових поясненнях (т. с. 1 ар. 101-104) вказала, що позовні вимоги позивача не визнає, зазначивши, що розміри бюджетної тваринницької дотації встановлюються щороку відповідно до законодавства, виходячи з обсягів видатків державного бюджету на зазначену мету. Рішення про надання сільськогосподарським підприємствам та фізичним особам бюджетної тваринницької дотації приймається на рівні управлінь агропромислового розвитку райдержадміністрацій на підставі поданих сільськогосподарськими підприємствами та фізичними особами документів, які дають право на її отримання. Управління підтверджує наявність кредиторської заборгованості перед позивачем в сумі 1 069 717 грн., яка на даний час є простроченою. Також Управління вказало, що Законом України Про Державний бюджет України на 2011 рік не було передбачено фінансових асигнувань по КПКВК 2801180 Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі .

Ухвалою від 30.01.2018 суд відмовив Міністерству у задоволенні клопотання про залишення позовної заяви без розгляду (т. с. 1 ар. спр. 198).

Ухвалою від 13.03.2018 суд відмовив Міністерству у задоволенні клопотання про залучення до участі у справі Державної казначейської служби України в якості співвідповідача, виключивши її зі складу третіх осіб (т. с. 2 ар. спр. 83-84).

Дослідивши письмові докази, суд

В С Т А Н О В И В:

Позивач є суб'єктом господарювання, одним із видів діяльності якого за КВЕД 01.41 є розведення великої рогатої худоби молочних порід (т. с. 1 ар. спр. 10-15).

Постановою Кабінету Міністрів України від 18.03.2009 № 282 (яка була чинною на момент виникнення правовідносин), був затверджений Порядок використання коштів передбачених у державному бюджеті для розвитку тваринництва та визначено механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті Міністерству аграрної політики та продовольства України за програмою Бюджетна тваринницька дотація та державна підтримка виробництва продукції рослинництва (надалі - Порядок № 282). Відповідно до пункту 2 Порядку № 282, бюджетні кошти спрямовуються для надання сільськогосподарським підприємствам, бюджетної та спеціальної бюджетної дотації за приріст поголів'я корів молочного, м'ясного та комбінованого напряму продуктивності. Пунктом 3 Порядку № 282 визначено, що головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Міністерство аграрної політики та продовольства України. Міністерство здійснювало розподіл бюджетних коштів між головними управліннями агропромислового розвитку обласних держадміністрацій, а ті, в свою чергу, здійснювали розподіл коштів між районами та перераховували кошти управлінням агропромислового розвитку райдержадміністрацій.

Постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2011 № 182 було затверджено розміри бюджетної дотації на 2011 рік.

Наказом Міністерства від 15.12.2011 № 734 був затверджений Перерозподіл коштів спеціальної бюджетної дотації за приріст поголів'я корів молочного та комбінованого напряму продуктивності за КПКВК 2801210 Бюджетна тваринницька дотація та державна підтримка виробництва рослинництва , згідно з яким Миколаївській області було виділено 2 315 500 грн.

Наказом Головного управління агропромислового розвитку Миколаївської облдержадміністрації від 28.12.2011 № 54 із змінами, внесеними наказом від 28.12.2011 № 56, був затверджений Перерозподіл коштів спеціальної бюджетної дотації за приріст поголів'я корів молочного та комбінованого напряму продуктивності за КПКВК 2801210 Бюджетна тваринницька дотація та державна підтримка виробництва рослинництва , згідно з яким Арбузинському району Миколаївської області було виділено 1 496 340 грн.

Відповідно до відомості від 29.12.2011 № 298, нарахування сум спеціальної бюджетної дотації сільськогосподарським підприємствам за приріст поголів'я корів молочного, м'ясного та комбінованого напряму продуктивності власного відтворення по Арбузинському району на 01.12.2011, складеної управлінням агропромислового розвитку Арбузинської районної державної адміністрації відповідно до вимог пунктів 17-21 Порядку № 282, передбачених у державному бюджеті для розвитку тваринництва, позивачу було виділено 1 485 000 грн. Відомість була зареєстрована та взята на облік Управлінням за № 57 від 29.12.2011.

На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.04.2011 № 292-р Питання оптимізації кількості бюджетних програм бюджетна програма 2801210 Бюджетна тваринницька дотація та державна підтримка виробництва рослинництва у 2012 році була включена до бюджетної програми КПКВК 2801180 Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі .

Міністерство у відзиві зазначило, що наказом Мінагрополітики від 30.05.2012 № 314 розподілами відкритих асигнувань від 01.06.2012 № 587 та від 27.11.2012 № 1416 бюджетні кошти до Управління агропромислового розвитку Миколаївської обласної державної адміністрації спрямовані в повному обсязі, а саме 1 725 000, 00 грн.

У червні 2012 Товариством було отримано частину коштів спеціальної бюджетної дотації в сумі 415 283 грн. (платіжне доручення від 11.06.2012 № 1).

Протягом 2012-2017 років виплата позивачу в рахунок погашення заборгованості за бюджетною програмою 2801180 Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі не здійснювалась, що свідчить про протиправну бездіяльність суб'єктів владних повноважень (відповідачів у справі), які були відповідальними за виконання бюджетної програми.

Сума узгодженої кредиторської заборгованості перед Товариством за бюджетною програмою КПКВК 2801180 Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі становить 1 069 717 грн. (1 485 000 грн. - 415 283 грн.).

Наявність кредиторської заборгованості перед позивачем у розмірі 1 069 717 грн. за бюджетною програмою КПКВК 2801180 Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі підтверджується: Актом звірки взаєморозрахунків між позивачем та Відділом від 27.11.2017 (т. с. 1 ар. спр. 27), листом Відділу від 27.11.2017 № 502 (т. с. 1 ар. спр. 29) листом-відповіддю Управління на адвокатський запит від 28.11.2017 № 03.08-577 (т. с. 1 ар. спр. 28).

Відповідно до статті 22 Бюджетного кодексу України, для здійснення програм та заходів, які реалізуються за рахунок коштів бюджету, бюджетні асигнування надаються розпорядникам бюджетних коштів. За обсягом наданих прав розпорядники бюджетних коштів поділяються на головних розпорядників бюджетних коштів та розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня.

Головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Мінагрополітики.

Відповідний головний розпорядник бюджетних коштів здійснює управління бюджетними коштами у межах встановлених йому бюджетних повноважень та оцінку ефективності бюджетних програм, забезпечуючи ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів, організацію та координацію роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів у бюджетному процесі.

Абзацом другим частини другої статті 57 Бюджетного кодексу України передбачено, що бюджетні зобов'язання за бюджетними програмами спеціального фонду державного бюджету, не передбаченими проектом закону про Державний бюджет України на наступний бюджетний період, поданим на розгляд до Верховної Ради України, головні розпорядники бюджетних коштів зобов'язані виконати до кінця поточного бюджетного періоду в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень до спеціального Фонду бюджету, не допускаючи наявності за такими зобов'язаннями кредиторської заборгованості на початок наступного бюджетного періоду.

В даному випадку, вищевказаною нормою передбачено обов'язок розпорядника бюджетних коштів, не допускаючи наявності кредиторської заборгованості на початок наступного бюджетного періоду, яким не передбачено фінансування відповідних програм, виплатити таку заборгованість. Але бюджетна програма не була виконана повністю.

Не виплата узгодженої кредиторської заборгованості, яка виникла у попередніх періодах, порушує право Товариства на отримання відповідних коштів.

Суд відхилив доводи Міністерства про неможливість стягнути з нього суму кредиторської заборгованості на користь позивача, шляхом списання з наявних бюджетних програм Міністерства, оскільки це призведе до невиконання Міністерством своїх обов'язків у поточному році та із затверджених бюджетних програм будуть списані кошти, в зв'язку з виконанням цього рішення суду. Недостатність фінансування не може бути підставою для відмови у задоволенні вимог щодо погашення заборгованості, оскільки реалізація особою права, що пов'язане з отриманням бюджетних коштів, яке базується на спеціальних та чинних на час виникнення спірних правовідносин нормативно - правових актів національного законодавства, не може бути постановлена у залежність від бюджетних асигнувань.

У рішеннях Європейського суду з прав людини, які, відповідно до статті 17 Закону України № 3477-IV від 23.02.2006 Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , суди застосовують як джерело права, зокрема у справі Кечко проти України Європейський Суд з прав людини констатував, що не приймає аргумент Уряду щодо бюджетних асигнувань, оскільки органи державної влади не можуть посилатись на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов'язань. Також ця позиція визначена в рішеннях Європейського Суду з прав людини у справах Півень проти України та Лісовол проти України .

Таким чином, узгоджена кредиторська заборгованість Товариства за бюджетною програмою 2801180 Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі , повинна бути погашена за рахунок коштів головного розпорядника бюджетних коштів цієї бюджетної програми з дотриманням вимог Бюджетного кодексу України і Порядку № 282.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Судовий збір розподіляється відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись статтями 9, 77, 139, 195, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Промінь" (вул. Лісова, 1-а, с. Воєводське, Арбузинський район, Миколаївська область, 55320, ідентифікаційний код 24797049) до Міністерства аграрної політики та продовольства України (вул. Хрещатик, 24, м. Київ, 01001, ідентифікаційний код 37471967) Департаменту агропромислового розвитку Миколаївської обласної державної адміністрації (вул. Спаська, 1, м. Миколаїв, 54030, ідентифікаційний код 36384583) Відділу агропромислового розвитку Арбузинської районної державної адміністрації (пл. Центральна, 18, смт. Арбузинка, Арбузинський район, Миколаївська область, 55301, ідентифікаційний код 00734038) задовольнити.

2. Визнати протиправною бездіяльність Міністерства аграрної політики та продовольства України, Департаменту агропромислового розвитку Миколаївської обласної державної адміністрації, Відділу агропромислового розвитку Арбузинської районної державної адміністрації, щодо невиконання дій з виплати грошових коштів за бюджетною програмою 2801180 Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі в сумі 1 069717 грн.

3. Стягнути з Державного бюджету заборгованість за бюджетною програмою 2801180 Фінансова підтримка заходів в агропромисловому комплексі на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю Промінь (ідентифікаційний код 24797049, юридична адреса: 55320, Миколаївська область, Арбузинський район, с. Воєводське, вул. Лісова, 1-а, р/р 26008145006 у ПАТ Райфайзен Банк АВАЛЬ , МФО 380805) в розмірі 1 069 717 грн. (один мільйон шістдесят дев'ять тисяч сімсот сімнадцять гривень 00 коп.) шляхом безспірного списання з наявних бюджетних програм Міністерства аграрної політики та продовольства України.

4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства аграрної політики та продовольства України (вул. Хрещатик, 24, м. Київ, 01001, ідентифікаційний код 37471967) на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Промінь" (вул. Лісова, 1-а, с. Воєводське, Арбузинський район, Миколаївська область, 55320, ідентифікаційний код 24797049) судовий збір у сумі 16045,75 грн., сплачений платіжним дорученням від 01.12.2017 № 5195.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається учасниками справи відповідно до статті 297 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням пункту 15.5 Розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя В.В. Птичкіна

Дата підписання та оформлення

рішення суддею 27 квітня 2018 року

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.04.2018
Оприлюднено02.05.2018
Номер документу73690252
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —814/2693/17

Ухвала від 12.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 11.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 05.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 04.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 21.01.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 13.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 29.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Постанова від 18.09.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 18.09.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 28.08.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні