КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 квітня 2018 року № 810/1220/18
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Панченко Н.Д., розглянувши за правилами загального позовного провадження у порядку письмового провадження у м. Києві адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Великоолександрівської сільської виборчої комісії Бориспільського району Київської області про визнання протиправними та скасування рішень,
ВСТАНОВИВ:
До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовом до Великоолександрівської сільської виборчої комісії Бориспільського району Київської області, у якому, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог (т.1, а.с. 98-103), позивач просить суд:
- визнати протиправною та скасувати постанову Великоолександрівської сільської виборчої комісії від 11.03.2018 №44 Про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_2 ;
- визнати протиправною та скасувати постанову Великоолександрівської сільської виборчої комісії Про відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою №45 від 11.03.2018;
- визнати протиправною та скасувати постанову Великоолександрівської сільської виборчої комісії Про призначення проміжних виборів депутата Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області від 11.03.2018 №46.
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив про відсутність визначених у законі підстав, які б давали можливість ініціювати процедуру відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Крім того, позивач стверджує, що розгляд питання про відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_1 за народною ініціативою Великоолександрівською сільською виборчою комісією було здійснено з порушенням вимог чинного законодавства, зокрема, без повідомлення ОСОБА_2, усіх членів виборчої комісії та інших заінтересованих осіб про дату, час та місце засідання комісії; без з'ясування комісією фактів, що мають істотне значення, а саме, достовірності відомостей про осіб, які зазначені у підписних листах, існування визначених у законів підстав для відкликання ОСОБА_2 за народною ініціативою.
Відповідач у відзиві на позовну заяву проти доводів позивача щодо незаконності оспорюваних постанов не заперечував. Пояснив, що оспорювані постанови дійсно прийняті Великоолександрівською сільською виборчою комісією з порушенням вимог статей 37-41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .
У судове засідання, призначене на 26.04.2018, представники сторін не з'явились, хоча про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.
Від представника відповідача 25.04.2018 через канцелярію суду надійшла заява, у якій відповідач зазначив, що не заперечує проти задоволення позовних вимог та просить у подальшому розглядати справу за його відсутності.
Від представника позивача 26.04.2018 через канцелярію суду надійшла заява про розгляд справи у порядку письмового провадження.
Частиною 3 статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Враховуючи, що матеріали справи в достатній мірі характеризують взаємовідносини сторін, відсутність потреби у заслуховуванні свідків чи експерта та відсутність, визначених у статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, суд вирішив розгляд справи здійснювати у порядку письмового провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
ОСОБА_1 обраний депутатом Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області за результатами голосування в одномандатному виборчому окрузі №16 на чергових виборах депутатів, що відбулись 25.10.2015.
25 лютого 2018 року були проведені збори виборців одномандатного виборчого округу №16, утвореного для проведення виборів депутатів Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області на чергових місцевих виборах, які відбулись 25.10.2015, за результатами яких складений протокол від 25.02.2018 (а.с. 147-155).
Рішенням зборів виборців, оформленого протоколом від 25.02.2018, вирішено внести пропозицію щодо відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради ОСОБА_2 на розгляд виборців одномандатного виборчого округу №16, утвореного для проведення виборів депутатів Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області на чергових місцевих виборах, які відбулись 25.10.2015.
27 лютого 2018 року до Великоолександрівської сільської виборчої комісії Бориспільського району Київської області надійшло повідомлення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради ОСОБА_2
04 березня 2018 року до Великоолександрівської сільської виборчої комісії Бориспільського району Київської області надійшов протокол від 25.02.2018 зборів виборців одномандатного виборчого округу №16, утвореного для проведення виборів депутатів Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області на чергових місцевих виборах, які відбулись 25.10.2015, до якого були додані, зокрема, підписні листи.
05 березня 2018 року Великоолександрівська сільська виборча комісія скликала засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.
Перевіривши дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , а також здійснивши перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та вибіркову перевірку їхніх підписів, Великоолександрівською сільською виборчою комісією складений протокол про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозицій про відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_2 від 11.03.2018 №18-1 (а.с. 124-134).
Постановою Великоолександрівської сільської виборчої комісії №44 від 11.03.2018 затверджений протокол про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозицій про відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_2 від 11.03.2018 №18-1 (а.с. 104-106).
Вказаною постановою встановлено дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад при ініціюванні відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради ОСОБА_2 за народною ініціативою; визнано такими, що відповідають вимогам Закону України Про статус депутатів місцевих рад оформлення підписних листів для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради ОСОБА_2 за народною ініціативою.
Постановою Великоолександрівської сільської виборчої комісії №45 від 11.03.2018 вирішено вважати відкликаним за народною ініціативою депутата Великоолександрівської сільської ради ОСОБА_2 та визнано достроково припиненими повноваження депутата Великоолександрівської сільської ради ОСОБА_2 (а.с. 14).
Постановою Великоолександрівської сільської виборчої комісії №46 від 11.03.2018 вирішено призначити на 06.05.2018 проміжні вибори депутата Великоолександрівської сільської ради по одномандатному виборчому округу №16 (а.с. 15).
Не погоджуючись з вказаними постановами, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з наступного.
Відповідно до частини 1 статті 2 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.
Згідно з частиною 1 статті 4 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів .
Відповідно до частини 1 статті 5 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі, зокрема, його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.
Частиною 2 статті 10 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що депутат місцевої ради, який не виправдав довір'я виборців, може бути в будь-який час відкликаний ними у встановленому цим Законом порядку.
Правові підстави та порядок відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативною встановлені статтями 37-48 Закону України Про статус депутатів місцевих рад .
Відповідно до частини 1 статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.
Згідно з пунктом 1 частини 2 статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата для відкликання депутата сільської, селищної ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 30 осіб.
Частиною 3 статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , передбачено, що у разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради має становити не менше 10 осіб.
Відповідно до частини 4 статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім'я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв'язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.
Частиною 1 статті 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи.
Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.
Згідно з частиною 2 статті 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради проводиться десятиденний строк.
Відповідно до частини 1 статті 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат.
Частиною 1 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.
Згідно статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.
На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.
За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.
Частиною 5 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради (частина 6 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ).
Таким чином, визначена у статтях 38-41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад процедура відкликання депутата місцевої ради включає такі етапи:
1) прийняття зборами виборців рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;
2) утворення ініціативної групи для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;
3) збирання підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;
4) перевірку територіальною виборчою комісією дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;
5) прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою або рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
При цьому умовою, з якою Закону України Про статус депутатів місцевих рад пов'язує можливість прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою є суворе дотримання учасниками процедури відкликання вимог статей 38-40 зазначеного Закону.
Як встановлено судом, 05.03.2018 Великоолександрівська сільська виборча комісія скликала засідання комісії для організації перевірки отриманих від зборів виборців матеріалів, яке було проведено 05.03.2018 та оформлене протоколом засідання №18 від 05.03.2018 (т.1, а.с. 110-116) і 11.03.2018, що оформлене протоколом засідання від 11.03.2018 №18 (т.1, а.с. 117-123).
Як вбачається з протоколу засідання Великоолександрівської сільської виборчої комісії від 05.03.2018 №18, на засіданні були присутні вісім членів комісії: ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10 (т.1, а.с. 110-116).
Натомість, як вбачається з протоколу засідання Великоолександрівської сільської виборчої комісії від 11.03.2018 №18, на засіданні були присутні члени комісії: ОСОБА_3, ОСОБА_11, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_12, ОСОБА_7, ОСОБА_13, ОСОБА_10 (т.1, а.с. 117-123).
При цьому, судом встановлено, що на момент вирішення Великоолександрівською сільською виборчою комісією питання про наявність підстав для відкликання за народною ініціативою депутата Великоолександрівської сільської ради ОСОБА_2, Великоолександрівська сільська виборча комісія складалась з чотирнадцяти осіб.
Перевіряючи доводи позивача про порушення відповідачем вимог закону під час скликання та проведення засідань комісії 05.03.2018 та 11.03.2018 суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 1 статті 22 Закону України Про місцеві вибори , склад територіальних виборчих комісій формується за поданнями зареєстрованих у встановленому законом порядку місцевих організацій партій з урахуванням обмежень, встановлених частиною другою статті 12 цього Закону, у кількості не менше 9 і не більше 18 осіб.
Статтею 27 Закону України Про місцеві вибори передбачено, що Центральна виборча комісія організовує свою роботу відповідно до Закону України "Про Центральну виборчу комісію" та Регламенту Центральної виборчої комісії. Територіальні та дільничні виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог цього Закону у формі відкритих засідань.
Виборча комісія є колегіальним органом. Проведення голосування виборців не є засіданням дільничної виборчої комісії.
Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу не менш як третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов'язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. У разі необхідності засідання виборчої комісії може бути скликане за рішенням виборчої комісії вищого рівня.
Засідання виборчої комісії скликається з обов'язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.
З метою дотримання при розгляді питань порядку денного права особи на участь у процесі прийняття рішення на засідання виборчої комісії, запрошуються заявники та інші заінтересовані особи. Неприбуття на засідання виборчої комісії осіб, які були належним чином повідомлені про нього, не перешкоджає розгляду питань порядку денного.
Таким чином, засідання виборчої комісії, на якому вирішуються питання, віднесені до її компетенції, проводяться після повідомлення усіх членів комісії, заявників та інших заінтересованих осіб про час, місце проведення засідання та його порядок денний.
Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів затверджений постановою Центральної виборчої комісії від 05.09.2015 № 228 (далі - Порядок №228).
Відповідно до пункту 4.1 Порядку №228, перед проведенням засідання виборчої комісії формується проект порядку денного цього засідання.
Згідно з пунктом 4.3 Порядку №228, проект порядку денного засідання після його погодження з головою комісії секретар комісії в обов'язковому порядку разом з інформацією про час і місце проведення засідання доводить до відома членів комісії, як правило, не пізніше останнього дня перед днем проведення засідання, а в день, що передує дню виборів, та в день виборів - негайно.
Пунктом 4.4 Порядку №228 передбачено, що на засідання виборчої комісії обов'язково запрошуються, як правило, не пізніше останнього дня перед днем засідання комісії, заявники та інші заінтересовані особи.
Відповідно до пункту 4.5 Порядку №228, інформація про дату, час проведення, порядок денний засідання виборчої комісії розміщується на стенді офіційних матеріалів комісії, як правило, не пізніше останнього дня перед днем засідання виборчої комісії.
Отже, повідомлення членів виборчої комісії про дату, час і місце проведення засідання здійснює секретар виборчої комісії не пізніше останнього дня перед проведенням засідання. Крім того, територіальна виборча комісія має забезпечити розміщення інформації про дату, час проведення, порядок денний засідання виборчої комісії на стенді офіційних матеріалів комісії не пізніше останнього дня перед днем засідання виборчої комісії.
Разом з цим, як встановлено судом, члени Великоолександрівської сільської виборчої комісії про проведення засідань 05.03.2018 та 11.03.2018, на яких вирішувалось питання про дотримання порядку відкликання за народною ініціативою депутата Великоолександрівської сільської ради, у спосіб, визначений законом, не повідомлялись.
Так, про засідання Великоолександрівської сільської виборчої комісії, призначене на 05.03.2018, членів виборчої комісії повідомляли у день проведення засідання телефоном без оголошення порядку денного. При цьому, повідомлення здійснювалось іншим членом Великоолександрівської сільської виборчої комісії ОСОБА_10, а не її секретарем.
Наведені обставини визнаються відповідачем.
Зокрема, відповідач зазначає, що здійснивши перевірку фактів, викладених у скарзі ОСОБА_2, членів Великоолександрівської сільської виборчої комісії ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, комісією було встановлено, що ОСОБА_17 - офіційного представника ініціативної групи, ОСОБА_2 та членів Великоолександрівської сільської виборчої комісії, які не були присутні на засіданні комісії 05.03.2018 та 11.03.2018, у спосіб і строки, визначені Порядком №228, про дату, час та місце проведення засідання не повідомляли.
Беручи до уваги викладене, суд зазначає, що засідання Великоолександрівської сільської виборчої комісії, оформлені протоколами №18 від 05.03.2018 та № 18 від 11.03.2018, були скликані та проведені з порушенням вимог чинного законодавства.
Перевіряючи дотримання Великоолександрівською сільською виборчою комісією вимог частини 2 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , відповідно до якої територіальна виборча комісія зобов'язана перевірити дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, достовірність відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, вибіркову перевірку їхніх підписів, судом встановлено наступне.
Як вбачається з протоколу узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_1 від 11.03.2018 №18-1, 05.03.2018 Великоолександрівська сільська виборча комісія звернулась до Державного реєстру виборців про залучення органу Державного реєстру виборців для перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться у підписних листах.
Листом від 07.03.2018 №48/07-46-1027 Бориспільська районна державна адміністрація Київської області повідомила Великоолександрівську сільську виборчу комісію про відсутність правових підстав для залучення органу Державного реєстру виборців для перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться у підписних листах.
Беручи до уваги відмову органу Державного реєстру виборців у здійсненні перевірки відомостей про громадян, що містяться у підписних листах, Великоолександрівською сільською виборчою комісією уповноважено її членів ОСОБА_12, ОСОБА_5, ОСОБА_10 на здійснення вказаної перевірки, за результатами якої встановлено, що зазначені у підписних листах відомості про громадян є достовірними, а всі громадяни, які підписались у підписних листах, є виборцями одномандатного виборчого округу №16.
Таким чином, протоколом узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_2 від 11.03.2018 №18-1 підтверджується, що передбачену частиною 2 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, відповідач здійснив без залучення Державного реєстру виборців.
При цьому, зазначений протокол не містить інформації про те, у який спосіб членами Великоолександрівської сільської виборчої комісії встановлювалась виборча адреса виборців; номер територіального округу, до якого віднесені виборці; номер виборчої дільниці, до якої віднесені виборці.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що перевірка достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, Великоолександрівською сільською виборчою комісією була здійснена у порядок, що не відповідає вимогам Закону України Про статус депутатів місцевих рад .
Судом також встановлено, що Великоолександрівська сільська виборча комісія не перевіряла наявність визначених у Законі України Про статус депутатів місцевих рад правових підстав для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Так, частиною 1 статті 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
Як вбачається з протоколу зборів виборців одномандатного виборчого округу №16, утвореного для проведення виборів депутатів Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області на чергових місцевих виборах, які відбулись 25.10.2015 від 25.02.2018, пропозиція про відкликання депутата Великоолександрівської сільської виборчої комісії ОСОБА_2 була внесена на підставі пункту 2 частини 1 статті 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , а саме, невиконання ОСОБА_2 без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов'язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі:
- не рідше одного разу на півріччя інформувати виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради і доручень виборців;
- вивчати громадську думку; вивчати потреби територіальної громади, інформувати про них раду та її органи, брати безпосередню участь у їх вирішенні;
- визначити і оприлюднити дні, години та місце прийому виборців, інших громадян; вести регулярний, не рідше одного разу на місяць, прийом виборців, розглядати пропозиції, звернення, заяви і скарги членів територіальної громади, вживати заходів щодо забезпечення їх оперативного вирішення.
Крім того, у протоколі зборів виборців від 25.02.2018 міститься посилання на невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов'язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
При цьому, така невідповідність у протоколах зборів виборців від 25.02.2018 пов'язується з тим, що ОСОБА_2 не сприяв виконанню рішення Великоолександрівської сільської ради від 10.11.2014 №2393-77-VI щодо утримання КУП Олександрівкажитлобудсервіс гуртожитку в с. Чубинське по вул. Погребняка, 1-а, що спричинило подальше погіршення будівлі; ОСОБА_2, як член комісії, при обстеженні 15.08.2016 будівлі гуртожитку в селі Чубинське по вул. Погребняка, 1-а сприяв включенню до акту завідомо неправдивого факту щодо перебування будівлі в аварійному стані; ОСОБА_2 подав скаргу на свого виборця ОСОБА_17 до правоохоронних органів; ОСОБА_2 не надав підтверджуючих документів правомірності перебування його автомобіля на території паркінгу будинку по вул. Погребняка 14 та інше.
Разом з цим, перевірку зазначених обставин та їх відповідність правовим підставам, достатнім для відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, Великоолександрівською сільскою виборчою комісією не здійснювалось.
Наведені висновки суду Великоолександрівською сільською виборчою комісією не заперечувались.
Зокрема, відповідач у судовому засіданні зазначив, що на підставі скарги ОСОБА_2 та окремих членів Великоолександрівської сільської виборчої комісії була проведена перевірка законності постанов Великоолександрівської сільської виборчої комісії від 11.03.2018 №45 та №46, за результатами якої встановлено, що під час розгляду питання про відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради ОСОБА_2 за народною ініціативою, Великоолександрівською сільською виборчою комісією були порушені вимоги:
- частини 1 статті 39 Закону України Про статус депутатів місцевих рад внаслідок неповідомлення ОСОБА_2 та усіх членів виборчої комісії про скликання засідання;
- частини 2 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад внаслідок не здійснення перевірки наявності фактичних та правових підстав для відкликання ОСОБА_2 за народною ініціативою; не залучення до перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться у підписних листах, органу ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів; не здійснення перевірки правильності оформлення підписних листів, кількості підписів.
Судом також встановлено, що за наслідками розгляду скарги ОСОБА_2 та за результатами перевірки викладених у ній фактів, Великоолександрівською сільською виборчою комісією була прийнята постанова від 05.04.2018 №47, якою були скасовані оспорювані постанови Великоолександрівської сільської виборчої комісії №45 від 11.03.2018 про відкликання за народною ініціативою депутата Великоолександрівської сільської ради ОСОБА_2 та №46 від 11.03.2018 про призначення проміжних виборів депутата Великоолександрівської сільської ради по одномандатному виборчому округу №16.
При цьому суд бере до уваги, що постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 11.04.2018 №810/1677/18 постанову Великоолександрівської сільської виборчої комісії Бориспільського району Київської області від 05.04.2018 року №47 визнано незаконною та скасовано.
Разом з цим, скасовуючи вказану постанову, Київський апеляційний адміністративний суд виходив з того, що сільська виборча комісія не може скасовувати власні рішення, навіть у випадку, коли дійде висновку про їх незаконність.
Водночас, Київський апеляційний адміністративний суд у постанові від 11.04.2018 №810/1677/18 зазначив, що доводи ОСОБА_2 в частині протиправності постанов Великоолександрівської сільської виборчої комісії від 11.03.2018 №45 та №46 є обґрунтованими, проте повноваження щодо їх скасування належать територіальній виборчій комісієї вищого рівня, Центральній виборчій комісії або суду.
Таким чином, беручи до уваги, що матеріалами справи підтверджуються факти порушення Великоолександрівською виборчою комісією вимог закону під час розгляду питання про відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради ОСОБА_2, наявність зазначених порушень визнається відповідачем, суд дійшов висновку, що постанови Великоолександрівської сільської виборчої комісії №44 від 11.03.2018, №45 від 11.03.2018 та №46 від 11.03.2018 є протиправними та підлягають скасуванню.
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв'язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Великоолександрівської сільської виборчої комісії від 11.03.2018 №44 Про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_2 .
Визнати протиправною та скасувати постанову Великоолександрівської сільської виборчої комісії від 11.03.2018 №45 Про відкликання депутата Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області ОСОБА_2 за народною ініціативою .
Визнати протиправною та скасувати постанову Великоолександрівської сільської виборчої комісії від 11.03.2018 №46 Про призначення проміжних виборів депутата Великоолександрівської сільської ради Бориспільського району Київської області .
Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1, місце проживання: 08321, АДРЕСА_1) за рахунок бюджетних асигнувань Великоолександрівської сільської виборчої комісії Бориспільського району Київської області (ідентифікаційний код 33962264, місцезнаходження: 08320, Київська область, Бориспільський район, с. Велика Олександрівка, вул. Гагаріна, 11) судовий збір у розмірі 1409 (одна тисяча чотириста дев'ять) грн. 60 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Київський окружний адміністративний суд.
Дата складення повного рішення суду - 27.04.2018.
Суддя Панченко Н.Д.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2018 |
Оприлюднено | 02.05.2018 |
Номер документу | 73695568 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні