Рішення
від 12.04.2018 по справі 806/591/18
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 квітня 2018 року м.Житомир справа № 806/591/18

категорія 6.3

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Черняхович І.Е.,

секретар судового засідання Недашківська Н.В.,

за участю: представника позивача ОСОБА_1,

представника відповідача - Відділу освіти, молоді, спорту, культури і туризму Хорошівської районної державної адміністрації Житомирської області - ОСОБА_2,

представника відповідача - Будо-Рижанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Хорошівського району Житомирської області - ОСОБА_3.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Керівник Коростишівської місцевої прокуратури в інтересах держави до Відділу освіти, молоді, спорту, культури і туризму Хорошівської районної державної адміністрації Житомирської області, Будо-Рижанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Хорошівського району Житомирської області про визнання незаконною бездіяльність, зобов'язання вчинити дії,

встановив:

До Житомирського окружного адміністративного суду звернувся Керівник Коростишівської місцевої прокуратури з позовом до Відділу освіти, молоді, спорту, культури і туризму Хорошівської районної державної адміністрації Житомирської області, Будо-Рижанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Хорошівського району Житомирської області, в якому просить:

- визнати незаконною бездіяльність Будо-Рижанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Хорошівського району Житомирської області та відділу освіти, молоді, спорту, культури і туризму Хорошівської районної державної адміністрації Житомирської області щодо невжиття дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами навчального закладу площею 2,1000 га, яка розташована в межах населеного пункту с. Будо-Рижани Хорошівського району Житомирської області;

- зобов'язати Будо-Рижанську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів Хорошівського району Житомирської області та відділ освіти, молоді, спорту, культури і туризму Хорошівської районної державної адміністрації Житомирської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами навчального закладу площею 2,1000 га, яка розташована в межах населеного пункту с. Будо-Рижани Хорошівського району Житомирської області;

- стягнути з відповідачів судовий збір на користь прокуратури Житомирської області ЄДРПОУ 02909950, р/р 35215069011049, МФО 820172, банк - Державна казначейська служба України м. Київ, призначення платежу - повернення судового збору (судових витрат).

В обґрунтування позову позивач зазначив, що під час вивчення стану додержання вимог законодавства при використанні земель навчальними закладами Хорошівського району Житомирської області встановлено, що у користуванні Будо-Рижанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів перебуває земельна ділянка площею 2,1 га, яка розташована за адресою: Хорошівський район, с. Будо-Рижани, вул. Суворова, 20а, однак правовстановлюючі документи на земельну ділянку відсутні.

Засновником Будо-Рижанської загальноствітньої школи І-ІІІ ступенів є Хорошівська районна рада, а балансоутримувачем відділ освіти, молоді, спорту, культури і туризму Хорошівської районної державної адміністрації. Рішенням сесії Радицької сільської ради від 08.10.2013 навчальному закладу надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування площею 2,1 га в с. Будо-Рижани по вул. Суворова, 20а. Проте адміністрацією навчального закладу до цього часу не вжито достатніх заходів для оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку.

Прокурор вважає, що зволікання Будо-Рижанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів з оформленням правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку порушує законодавчо встановлений порядок регулювання земельних відносин, а тим самим інтереси держави у сфері контролю за використання та охороною земель, а також створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, формує ризики для нормального функціонування навчального закладу та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей та інтересів держави у сфері охорони дитинства.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позов слід задовольнити, з огляду на таке.

Встановлено, що відповідно до підпунктів 1.1, 1.3. та 1.4. статуту Будо-Рижанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Хорошівського району Житомирської області, погодженого з начальником відділу освіти, молоді та спорту Хорошівської районної державної адміністрації та затвердженого рішенням сесії Хорошівської районної ради від 28.07.2016 № 109, навчальний заклад є юридичною особою, має печатку, штамп та ідентифікаційний номер та знаходиться у комунальній власності. Засновником Будо-Рижанської загальноствітньої школи І-ІІІ ступенів є Хорошівська районна рада, а балансоутримувачем відділ освіти, молоді, спорту, культури і туризму Хорошівської районної державної адміністрації.(а.с.32)

Рішенням сімнадцятої сесії шостого скликання Радицької сільської ради Володарсько-Волинського району Житомирської області від 08 жовтня 2013 року Будо-Рижанській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів було надано дозвіл на розроблення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування орендованою загальною площею - 2,1000 га в с. Будо-Рижани, вул. Суворова, 20а (а.с. 56).

Відповідно до інформації, наданої листом від 09.01.2018 № 10-6-0.23-3/110/18 відділу в Хорошівському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, згідно державного земельного кадастру за Будо-Рижанською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів рахується земельна ділянка площею 2,1 га. Дана земельна ділянка знаходиться в користуванні, цільове використання - для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти, документація на дані земельні ділянки не виготовлялась, кадастрові номери не присвоювались (а.с.52).

Окрім того, відділом освіти, молоді, спорту, культури і туризму Хорошівської районної державної адміністрації в листі № 07/2 від 10.01.2018 у відповідь на запит Коростишівської місцевої прокуратури було надано інформацію про те, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яка перебуває в користуванні Будо-Рижанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, відсутні. Також зазначено, що власником земельної ділянки є сільська рада, а користувачем навчальний заклад (а.с.15).

Факт відсутності правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 2,1000 га під будівлями та спорудами Будо-Рижанської загальноосвітньої І-ІІІ ступенів, яка розташована в межах населеного пункту с. Будо-Рижани Хорошівського району Житомирської області виявлений Коростишівською місцевою прокуратурою під час вивчення стану додержання земельного законодавства та підтверджується листом відділу освіти, молоді та спорту Хорошівської районної державної адміністрації від 10.01.2018 №07/2 (а.с.15), листом Хорошівської районної ради Житомирської області від 09.01.2018 №01-15/08 (а.с.51), листом відділу у Хорошівському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 09.01.2018 № 10-6-0.23-3/110-18 (а.с.52), листом Будо-Рижанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Хорошівського району Житомирської області від 09.01.2018 № 2 (а.с.53), листом Радицької сільської ради Хорошівського району Житомирської області від 10.01.2017 № 9/14 (а.с.55).

Позивач вважає, що бездіяльність відповідачів, яка виразилась у неоформлені правовстановлюючих документів на земельну ділянку, створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, що може призвести до негативних наслідків, у зв'язку з цим він звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Згідно з положеннями ст.14 Конституції України земля є основним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (ч.1 ст. 92 Земельного кодексу України).

Згідно з пунктом а ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Статті 125 Земельного кодексу України передбачають, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

З наведеного слідує, що обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. При цьому, відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористуванням.

Згідно інформації, наданої відділом в Хорошівському районні Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 09.01.2018 та відділу освіти, молоді, спорту, культури і туризму Хорошівської районної державної адміністрації від 10.01.2018 у користуванні Будо-Рижанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів перебуває земельна ділянка загальною площею 2,1 га.

Разом з тим, правовстановлюючі документи на вищевказану земельну ділянку, що перебуває в користуванні загальноосвітнього закладу не виготовленні.

Вказаний факт сторонами в судовому засіданні не заперечувався.

Під час судового засідання представник позивача підтримала позовні вимоги та просила задовольнити позов у повному обсязі. В обґрунтування позовних вимог зазначила, що 08.10.2013 Будо-Рижанській загальноосвітній школи І-ІІІ ступенів було надано дозвіл на розроблення проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування. Натомість, протягом п'яти років відповідачами не було здійснено жодних заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку.

Представники відповідачів заперечували проти задоволення позовних вимог, посилаючись на відсутність в районному бюджеті коштів для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку.

Перевіряючи наявність чи відсутність бездіяльності відповідачів з приводу невжиття заходів для оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, суд зазначає наступне.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №802-р саме на органи виконавчої влади покладено обов'язок здійснення заходів пов'язаних з проведенням землевпорядних робіт.

Відповідно до п.п. 1, 2 Положення про відділ освіти, молоді, спорту, культури і туризму Хорошівської районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови районної державної адміністрації від 10.04.2017 № 101 та інформаційної довідки з державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, відділ освіти, молоді, спорту, культури і туризму Хорошівської районної державної адміністрації Житомирської області, як правонаступник відділу освіти, молоді та спорту райдержадміністрації, є структурним підрозділом районної державної адміністрації і в межах території району забезпечує виконання покладених на нього завдань.

Відповідно до п. 4 вищевказаного Положення основними завданнями відділу освіти, молоді, спорту, культури і туризму Хорошівської районної державної адміністрації є забезпечення реалізації державної політики у сфері освіти, молоді та спорту, культури і туризму на території району. та науки, інновацій, інтелектуальної власності на території району.

Згідно з п. 15 Положення відділ освіти, молоді, спорту, культури і туризму Хорошівської районної державної адміністрації координує діяльність навчальних закладів, які належать до сфери управління районної державної адміністрації, організовує роботу з їх нормативного, програмного, кадрового, матеріально-технічного і науково-методичного забезпечення, а також згідно з п. 6 Положення вносить пропозиції до проекту місцевого бюджету.

Відповідно до cтатуту Будо-Рижанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Хорошівського району Житомирської області, затвердженого рішенням 6 сесії VII скликання від 28.07.2016 № 109 Хорошівської районної ради та погодженого начальником відділу освіти, молоді та спорту Хорошівської райдержадміністрації, школа знаходиться у комунальній власності Хорошівська районна рада, яка також є засновником школи. При цьому, школа перебуває на балансі відділ освіти, молоді, спорту, культури і туризму Хорошівської районної державної адміністрації та фінансуються за рахунок коштів районного бюджету. Окрім того, відповідно до п. 5.3 статуту, навчальний заклад відповідно до чинного законодавства користується землею, іншими природними ресурсами і несе відповідальність за дотримання вимог та норм їх охорони.

Статтею 38 Закону України від 13.05.1999 № 651-XIV Про загальну середню освіту передбачено, що заклад загальної середньої освіти створює науково-методичну і матеріально-технічну бази для організації та здійснення освітнього процесу.

Матеріально-технічна база закладів загальної середньої освіти, відповідно до статті 44 Закону України Про загальну середню освіту включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно закладів загальної середньої освіти належить їм на правах, визначених законодавством України.

На підставі вищезазначеного, суд приходить до висновку про наявність у відповідачів обов'язку вживати заходи для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку.

Як встановлено в ході розгляду справи, з моменту отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, ні Будо-Рижанською загальноосвітньою школою І-ІІІ ступенів Хорошівського району Житомирської області, ні відділу освіти, молоді, спорту, культури і туризму Хорошівської районної державної адміністрації заходи, в тому числі й щодо виділення коштів, для оформлення правовстановлюючих документів не вживалися, а робота по виготовленню правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що перебуває в користуванні навчального закладу не проводилась.

У матеріалах справи не міститься жодних доказів, що свідчить про вжиття відповідачами заходів для оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, а тому суд приходить до висновку, що така бездіяльність відповідачів є протиправною.

Водночас, суд враховує, що права на нерухоме майно та їх обтяження підлягають обов'язковій державній реєстрації, а відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під школою створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування школи та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Таким чином, внаслідок бездіяльності Будо-Рижанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Хорошівського району Житомирської області та відділу освіти, молоді, спорту, культури і туризму Хорошівської районної державної адміністрації правовстановлюючі документи на земельну ділянку загальною площею 2,1 га, що перебуває в користуванні Будо-Рижанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів та знаходиться в с. Будо-Рижани, вул. Суворова, 20а, до даного часу не оформлені, що є порушенням норм чинного законодавства.

Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, що позов Керівника Коростишівської місцевої прокуратури підлягає задоволенню.

Згідно з частиною 3 статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб'єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Як вбачається з наявного у матеріалах справи платіжного доручення № 172 від 15.02.2018 прокуратурою Житомирської області під час звернення з даним позовом до суду сплачено судовий збір у розмірі 1762,00 грн., який підлягає стягненню з відповідачів на користь прокуратури Житомирської області.

Керуючись статтями 9, 77, 90, 139, 242-246, 371 Кодексу адміністративного судочинства України ,

вирішив:

Позов задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Будо-Рижанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Хорошівського району Житомирської області та Відділу освіти, молоді, спорту, культури і туризму Хорошівської районної державної адміністрації Житомирської області, що виразилась у невжитті заходів з приводу оформлення правоустановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами навчального закладу площею 2,1000 га, яка розташована в межах населеного пункту с. Будо-Рижани Хорошівського району Житомирської області.

Зобов'язати Будо-Рижанську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів Хорошівського району Житомирської області та Відділ освіти, молоді, спорту, культури і туризму Хорошівської районної державної адміністрації Житомирської області вжити заходів з приводу оформлення правоустановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами навчального закладу площею 2,1000 га, яка розташована в межах населеного пункту с. Будо-Рижани Хорошівського району Житомирської області.

Стягнути з Будо-Рижанської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Хорошівського району Житомирської області ( вул. Суворова 20а, с. Будо - Рижани, Хорошівський район, Житомирська область, 12115. Код ЄДРПОУ 06669359) на користь прокуратури Житомирської області (код ЄДРПОУ 02909950, р/р 35215069011049, МФО 820172, банк - Державна казначейська служба України, м. Київ, призначення платежу - повернення судового збору (судових витрат) судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 881,00 грн.

Стягнути з Відділу освіти, молоді, спорту, культури і туризму Хорошівської районної державної адміністрації Житомирської області ( вул. Героїв України 50, смт. Хорошів, Житомирський район, Житомирська область, 612101. Код ЄДРПОУ 40742672) на користь прокуратури Житомирської області (код ЄДРПОУ 02909950, р/р 35215069011049, МФО 820172, банк - Державна казначейська служба України, м. Київ, призначення платежу - повернення судового збору (судових витрат) судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 881,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Житомирського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя І.Е.Черняхович

Повне судове рішення складене 02 травня 2018 року

Дата ухвалення рішення12.04.2018
Оприлюднено02.05.2018
Номер документу73703200
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/591/18

Ухвала від 04.07.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 04.07.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Рішення від 12.04.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 19.03.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 23.02.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 07.02.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні