ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 квітня 2018 року справа №812/867/17
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого Василенко Л.А., суддів: Гайдара А.В., Сіваченка І.В.,
при секретареві судового засідання Святодух О.Б.,
з участю представника позивача ОСОБА_1,
представника відповідачів ОСОБА_2,
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Компотерм Плюс на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 25 січня 2018 року у справі № 812/867/17 (головуючий І інстанції Кисельова Є.О., м. Сєвєродонецьк, повний текст рішення складений 02.02.2018) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Компотерм Плюс до Головного управління ДФС у Луганській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити певні дії, визнання протиправним та скасування наказу,-
В С Т А Н О В И В :
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю Компотерм Плюс (далі - ТОВ Компотерм Плюс ) звернувся до суду з позовом до Головного управління ДФС у Луганській області (далі - ГУ ДФС у Луганській області), Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України), в якому з урахуванням заяви про зміну предмету позову просив:
визнати протиправними дії ГУ ДФС у Луганській області щодо включення ТОВ Компотерм плюс до плану-графіку документальних планових перевірок платників податків на 2- квартал 2017 року;
зобов'язати ДФС України виключити ТОВ Компотерм плюс з плану-графіку документальних планових перевірок платників податків на 2-й квартал 2017 року;
визнати протиправним та скасувати наказ ГУ ДФС у Луганській області від 29.06.2017 № 379 про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ Компотерм плюс замість планової документальної невиїзної перевірки, з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2014 до 31.12.2016; податку на додану вартість за період з 01.06.2016 до 31.12.2016; правильності нарахування, обчислення та сплати військового збору за період з 02.08.2014 до 31.12.2016, а також по єдиному внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування з 30.06.2017 тривалістю 10 робочих днів (т.1 а.с. 3-11, 49).
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 25 січня 2018 року відмовлено у задоволенні зазначеного позову ТОВ Компотерм Плюс (т.2 а.с. 29-36).
Позивач не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій посилався на порушення судом норм матеріального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи, у зв'язку з чим просив скасувати рішення суду та прийняти нове, яким задовольнити позов повністю. В обгрунтування доводів посилався на протиправність спірного наказу відповідача про проведення перевірки, оскільки позивач у 2016 році отримав загальний оподаткований дохід в розмірі, меншому 20 мільйонів гривень, що дає підстави для включення його до переліку підприємств, щодо яких встановлено мораторій на проведення перевірок контролюючими органами, втому числі ДФС, до 31.12.2017 (т.2 а.с. 45-47).
Відповідачем - ГУ ДФС у Луганській області подано відзив на апеляційну скаргу, в якому просив відмовити у задоволенні апеляційної скарги (т.2 а. с. 63-67).
Представник позивача в судовому засіданні підтримав доводи апеляційної скарги, просив її задовольнити.
Представник відповідача заперечував проти доводів апеляційної скарги, просив відмовити в її задоволенні.
Суд апеляційної інстанції заслухав доповідь судді-доповідача, пояснення представників сторін, вивчив доводи апеляційної скарги, перевірив їх за матеріалами справи і дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги з наступних підстав.
Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що позивач - ТОВ Компотерм Плюс (код ЄДРПОУ 390505572) зареєстрований в якості юридичної особи, основним видом діяльності є 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами; як платник податків перебуває на обліку в ДПІ у м. Сєвєродонецьку Головного управління ДФС у Луганській області, що підтверджено витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі ЄДР) від 21.06.2017 за № 100272026 (т.1 а.с. 15-17). 4 квітня 2017 року за вх. № 839/8 ГУ ДФС у Луганській області отримано від ДФС України інформаційно-аналітичну довідку щодо господарської діяльності суб'єкта підприємницької діяльності, який включається до плану-графіку проведення комплексних документальних перевірок суб'єктів господарювання на ІІ Квартал 2017 року, та повідомлення про затвердження плану-графіку проведення документальних перевірок платників податків на ІІ квартал 2017 року, до якого включено ТОВ Компотерм плюс (т.1 а.с. 149-152, 163-164).
На підставі пп.20.1.4 п. 20.1 ста. 20, пп. 75.1.2 п. 75.1 ст.75, ст. 77, ст. 79 Податкового кодексу України, п. 2 ст. 13 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та згідно з планом-графіком документальних перевірок на 2-й квартал поточного року, відповідно до підпункту 1.2.1.2, підпункту 1.2.1 пункту 1.2 Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної фіскальної служби при організації, проведення та реалізації матеріалів перевірок платників податків , затверджених наказом ДФС України від 31.07.2014 № 22, ГУ ДФС у Луганській області прийнято наказ від 09.06.2017 №346 про проведення документальної планової невиїзної перевірки ТОВ Компотерм плюс з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2014 до 31.12.2016, податку на додану вартість за період з 01.06.2014 до 31.12.2016, правильності нарахування, обчислення та сплати військового збору за період з 02.08.2014 до 31.12.2016, а також по єдиному внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (т.1 а.с. 13).
21 червня 2017 року за вх. № 862/10 до ГУ ДФС у Луганській області від ТОВ Компотерн плюс надійшла заява про зміну виду документальної перевірки, якою останній просив змінити вид документальної планової перевірки, призначеної наказом ГУ ДФС у Луганській області від 09.06.2017р. № 346 з невиїзної на виїзну за місцем розташування товариства (т.1 а.с. 138-141).
У зв'язку з надходженням вказаної заяви та керуючись підпунктами 20.1.4 пунктом 20.1 статті 20, підпунктом 75.1.2 пунктом 75.1 статті 75, статті 77, пунктом 79.5 статті 79, статті 82 Податкового кодексу України, пунктом 2 статті 13 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , підпунктами 1.2.1.2., підпунктів 1.2.1. пункту 1.2 Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної фіскальної служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків , затверджених наказом ДФС України від 31.07.2014 № 22, ГУ ДФС у Луганській області виданий наказ від 29.06.2017 №379 про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ Компотерн плюс з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2014 до 31.12.2016, податку на додану вартість за період з 01.06.2014 до 31.12.2016, правильності нарахування, обчислення та сплати військового збору за період з 02.08.2014 до 31.12.2016, а також по єдиному внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування. Згідно п.5 наказу визнано таким, що втратив чинність наказ ГУ ДФС у Луганській області від 09.06.2017 № 346 (т.1 а.с.. 137-138).
На підставі направлень від 30.06.2017 №№ 251- 254, 267, 284, відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, статті 77, пункту 79.5 статті 79, статті 82 ПКУ, пункту 2 статті 13 Закону України від 08.07.2010р. № 2464 Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування , відповідно до підпунктів 1.2.1.2., підпунктів 1.2.1. пункту 1.2 Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної фіскальної служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків , затверджених наказом ДФС України від 31.07.2014 № 22, у період з 30.06.2017 по 13.07.2017 на підставі наказу від 29.06.2017 № 379, у період з 30.06.2017 до 20.07.2017 (наказ від 13.07.2017 № 399 про продовження проведення перевірки) проведено документальну планову виїзну перевірку ТОВ Компотерн плюс з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2014 до 31.12.2016, податку на додану вартість за період з 01.06.2014 до 31.12.2016, правильності нарахування, обчислення та сплати військового збору за період з 02.08.2014 до 31.12.2016, а також по єдиному внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, за результатами якої складений акт від 27.07.2017 №201/12-32-14-11/39050572 (т.1 а.с. 85-136).
За висновками акту перевірки відповідачем прийняті податкові повідомлення-рішення від 14.08.2017: № НОМЕР_1 про збільшення суми грошового зобов'язання з податку на прибуток в сумі 1812859 грн. та застосування штрафних (фінансових) санкцій в сумі 4262,25 грн.; № НОМЕР_2 про збільшення суми грошового зобов'язання з податку на додану вартість в сумі 2090904 грн. та застосування штрафних (фінансових) санкцій в сумі 522726 грн.; № НОМЕР_3 про застосування штрафних санкцій з податку на доходи фізичних осіб, що сплачуються податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати в сумі 510,00 грн.; № НОМЕР_4 про визначення суми грошового зобов'язання з податку з доходів фізичних осіб та пені в розмірі 16620, 47 грн.; № НОМЕР_5 про визначення суми грошового зобов'язання з військового збору та пені в розмірі 14,15 грн.; №0001011411 про застосування штрафних санкцій за платежем Адміністративні штрафи та інші санкції в сумі 510,00 грн.; № НОМЕР_6 про застосування штрафних санкцій за платежем Адміністративні штрафи та інші санкції в сумі 510,00 грн.; № НОМЕР_7 № НОМЕР_7 про застосування штрафних санкцій з податку на додану вартість в сумі 20086,20 грн. (т.1 а.с. 215-227).
Встановлені обставини підтверджені матеріалами справи та не є спірними
Спірним у справі правомірність (протиправність) протиправними дій ГУ ДФС у Луганській області щодо включення ТОВ Компотерм плюс до плану-графіку документальних планових перевірок платників податків на 2- квартал 2017 року; наявність підстав для зобов'язання ДФС України виключити ТОВ Компотерм плюс з плану-графіку документальних планових перевірок платників податків на 2-й квартал 2017 року; правомірність (протиправність) наказу ГУ ДФС у Луганській області від 29.06.2017 № 379 про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ Компотерм плюс замість планової документальної невиїзної перевірки, з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2014 до 31.12.2016; податку на додану вартість за період з 01.06.2016 до 31.12.2016; правильності нарахування, обчислення та сплати військового збору за період з 02.08.2014 до 31.12.2016, а також по єдиному внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування з 30.06.2017 тривалістю 10 робочих днів.
Статтею 3 Закон України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02.09.2014 № 1669-VII (далі Закон № 1669-VII), що визначає тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення, встановлено, що органам і посадовим особам, уповноваженим законами здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, у період та на території проведення антитерористичної операції тимчасово забороняється проведення планових та позапланових перевірок суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність у зоні проведення антитерористичної операції, крім позапланових перевірок суб'єктів господарювання, що відповідно до затверджених Кабінетом Міністрів України критеріїв оцінки ступеня ризику від провадження господарської діяльності віднесені до суб'єктів господарювання з високим ступенем ризику.
Згідно ч.1 ст. 1 Закону № 1669-VII період проведення антитерористичної операції - час між датою набрання чинності Указом Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.
Територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014.
Статтею 11 Закону № 1669-VII визначено, що: цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, і втрачає чинність через шість місяців з дня завершення антитерористичної операції, крім пункту 4 статті 11 Прикінцеві та перехідні положення цього Закону (частина перша); дія цього Закону поширюється на період проведення антитерористичної операції та на шість місяців після дня її завершення (частина друга); закони та інші нормативно-правові акти України діють у частині, що не суперечить цьому Закону (частина третя).
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V (далі Закон № 877-V).
Згідно статті 1 Закону № 877-V у цьому Законі нижчезазначені терміни вживаються в такому значенні: державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом; спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
Статтею 2 Закону № 877-V визначено сферу дії цього Закону, а саме: дія цього Закону поширюється на відносини, пов'язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (частина перша); дія цього Закону не поширюється на відносини, що виникають під час здійснення заходів валютного контролю, митного контролю на кордоні, державного експортного контролю, контролю за дотриманням бюджетного законодавства, банківського нагляду, державного контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції, державного нагляду (контролю) в галузі телебачення і радіомовлення (частина друга); заходи контролю здійснюються органами Державної фіскальної служби (крім митного контролю на кордоні), державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (крім здійснення державного нагляду за провадженням діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких не підлягає ліцензуванню), державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім діяльності з переказу коштів, фінансових послуг з ринку цінних паперів, похідних цінних паперів (деривативів) та ринку банківських послуг), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації (частина четверта); зазначені у частині четвертій цієї статті органи, що здійснюють державний нагляд (контроль) у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зобов'язані забезпечити дотримання вимог статті 1, статті 3, частин першої, четвертої, шостої - восьмої, абзацу другого частини десятої, частин тринадцятої та чотирнадцятої статті 4, частин першої - четвертої статті 5, частини третьої статті 6, частин першої - четвертої та шостої статті 7, статей 9, 10, 19, 20, 21, частини третьої статті 22 цього Закону (частина п'ята).
Статтю 2 Закону № 877-V частинами четвертою та п'ятою доповнено згідно з Законом України Про внесення змін до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо лібералізації системи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 03.11.2016 № 1726-VІІІ (далі Закон № 1726-VІІІ), який набрав чинності з 01.01.2017.
Пунктами 5, 6, 7 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону № 1726-VІІІ встановлено, що на період проведення антитерористичної операції забороняється проведення перевірок органами Державної фіскальної служби України суб'єктів господарювання, що провадять діяльність в населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та в населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення.
Установити, що заборона на проведення планових та позапланових перевірок суб'єктів господарювання (в тому числі проведення перевірок органами Державної фіскальної служби України) поширюється також на суб'єктів господарювання, які здійснили державну реєстрацію зміни місцезнаходження з території проведення антитерористичної операції на територію, підконтрольну Україні, і які втратили первинну документацію щодо здійснення ними господарської діяльності на території та в період проведення антитерористичної операції.
Заходи державного нагляду (контролю) щодо діяльності суб'єктів господарювання, зазначених у пунктах 5 та 6 розділу II Прикінцеві та перехідні положення цього Закону, можуть здійснюватися у разі їх ліквідації (реорганізації) або за письмовою заявою таких суб'єктів господарювання.
Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та перелік населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення, затверджуються та актуалізуються Кабінетом Міністрів України відповідно до Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції .
Системним аналізом вищевикладеного встановлено, що, починаючи з 01.01.2017 Законом № 1726-VІІІ поширено дію Закону № 877-V на заходи контролю, що здійснюються органами. Відповідно, починаючи з 01.01.2017 на такі заходи контролю поширено і Закон №1669-VII. Разом з тим, закони №1669-VII та №877-V слід застосовувати, з урахуванням особливостей, зазначених у пунктах 5 та 6 розділу II Прикінцеві та перехідні положення цього Закону.
Таким чином, суд першої інстанції дійшов обгрунтованого висновку, що на період проведення антитерористичної операції законами № 1669-VII та № 1726-VІІІ введено мораторій на проведення органами ДФС України планових та позапланових перевірок суб'єктів господарювання, що провадять діяльність в населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та в населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення, або, які здійснили державну реєстрацію зміни місцезнаходження з території проведення антитерористичної операції на територію, підконтрольну Україні, і які втратили первинну документацію щодо здійснення ними господарської діяльності на території та в період проведення антитерористичної операції.
Розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053 Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція та від 2 грудня 2015 року № 1275-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України територію Луганської області, у тому числі й місто Сєвєродонецьк, віднесено до території проведення антитерористичної операції.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 № 1085-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення місто Сєвєродонецьк, де позивач здійснює свою господарську діяльність, не включено до Переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.
Отже, позивач не є тим суб'єктом господарювання відносно якого протягом 2017 року Законами №1669-VII та № 1726-VІІІ поширювалася заборона органам ДФС проводити планові та позапланові перевірки.
Твердження позивача про неможливість призначення ГУ ДФС у Луганській області у 2017 році планової документальної невиїзної перевірки ТОВ Компотерм плюс внаслідок дії мораторію є неприйнятним.
Також є неприйнятними посилання позивача, що ГУ ДФС у Луганській області протиправно включило позивача до плану-графіку проведення документальних перевірок на 2-й квартал 2017 року, оскільки за результатами діяльності за 2016 рік ТОВ Компотерм плюс отримало загальний оподаткований дохід у розмірі меншому 20 млн. грн. та позивач не звертався із заявами до ГУ ДФС у Луганській області про проведення перевірок, з наступних підстав.
Згідно з приписами ст. 75 Податкового кодексу України (далі ПК України), контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.
Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.
Документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) та яка проводиться на підставі податкових декларацій (розрахунків), фінансової, статистичної та іншої звітності, регістрів податкового та бухгалтерського обліку, ведення яких передбачено законом, первинних документів, які використовуються в бухгалтерському та податковому обліку і пов'язані з нарахуванням і сплатою податків та зборів, виконанням вимог іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також отриманих в установленому законодавством порядку контролюючим органом документів та податкової інформації, у тому числі за результатами перевірок інших платників податків.
Документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок ( п. 75.1.2. п. 75.1 ст. 75 ПК України).
Згідно ч. 77.1 ст. 77 ПК України документальна планова перевірка повинна бути передбачена у плані-графіку проведення планових документальних перевірок.
План-графік документальних планових перевірок на поточний рік оприлюднюється на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, до 25 грудня року, що передує року, в якому будуть проводитися такі документальні планові перевірки.
Згідно з ч.77.2. ст. 77 ПК України плану-графіка проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.
Періодичність проведення документальних планових перевірок платників податків визначається залежно від ступеня ризику в діяльності таких платників податків, який поділяється на високий, середній та незначний. Платники податків з незначним ступенем ризику включаються до плану-графіка не частіше, ніж раз на три календарних роки, середнім - не частіше ніж раз на два календарних роки, високим - не частіше одного разу на календарний рік.
Порядок формування та затвердження плану-графіка, перелік ризиків та їх поділ за ступенями встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
План-графік проведення планових документальних перевірок складається до винесення керівником податкового органу наказу про проведення перевірки та є необхідною умовою винесення такого наказу.
Порядок формування та затвердження плану-графіка, перелік ризиків та їх поділ за ступенями встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Наказом Міністерства фінансів України від 02 червня 2015 року № 524, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24 червня 2015 р. за № 751/27196, затверджено Порядок формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків (далі за текстом - Порядок).
Всього затверджено 42 критерії ризиків несплати податків, в тому числі високого ступеня - 13 ризиків, середнього ступеня - 19 ризиків. Ризики несплати податків викладено за градацією значущості з відсотковим значенням показників.
Формування переліку платників податків - юридичних осіб для включення до підрозділу Б розділу І плану-графіка проводиться на рівні територіального органу ДФС не пізніше як за місяць до початку наступного кварталу за критеріями ризиків згідно з вимогами цього розділу, у тому числі за даними інформаційних систем ДФС.
Відповідно встановлюються наступні критерії відбору платників податків - юридичних осіб, зокрема: середнього ступеня ризику:
-формування платником податку на додану вартість податкового кредиту у сумі понад 5 відсотків загального обсягу податкового кредиту за рахунок податкових накладних, які не зареєстровані у Єдиному реєстрі податкових накладних;
-сума інших витрат перевищує 30 відсотків суми витрат, що враховуються при визначенні об'єкта оподаткування;
-здійснення експортних операцій товарів, нетипових для основного виду діяльності підприємства (нетиповий експорт), у сумі операцій понад 5 відсотків обсягів постачання;
-декларування залишку від'ємного значення різниці між сумою податкового зобов'язання та сумою податкового кредиту, який після бюджетного відшкодування включається до складу податкового кредиту наступного податкового періоду, у сумі понад 5 відсотків загального обсягу податкового кредиту;
-наявність відхилень між значеннями основних показників фінансової та податкової звітності понад 10 відсотків;
-сума адміністративних витрат перевищує 80 відсотків задекларованого валового прибутку, що може свідчити про наявність безтоварних послуг (консалтингові, супроводжувальні);
-подання покупцем заяви зі скаргою на порушення платником податку на додану вартість (постачальником товару) порядку реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних та невключення ним сум податку на додану вартість до податкових зобов'язань;
-нарахування та виплата доходів за ознаками, визначеними довідником ознак доходів, наведеним у додатку до Порядку заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 13 січня 2015 року № 4, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 30 січня 2015 року за № 111/26556 (далі - Довідник ознак доходів), 101 (заробітна плата, нарахована (виплачена) та/або 102 (виплати відповідно до умов цивільно-правового договору) без утримання, перерахування до бюджету податку на доходи фізичних осіб та/або єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок);
-зменшення у звітності суми нарахованого єдиного внеску за попередні періоди більше ніж на 20 відсотків загальної суми нарахованого єдиного внеску за останніх 12 місяців, що передують звітному;
-порушення встановлених строків сплати єдиного внеску більше ніж на 365 днів;
-сума витрат на збут перевищує 80 відсотків задекларованого валового прибутку від реалізації продукції, що може свідчити про наявність безтоварних послуг (маркетингові дослідження, дослідження ринків збуту, супроводження товару);
-наявність інформації щодо здійснення платником податків операцій з купівлі-продажу та інших способів відчуження цінних паперів, емітенти яких перебувають у переліку (списку) емітентів, що мають ознаки фіктивності, які визначаються Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку України;
-здійснення відшкодування податку на додану вартість на рахунок платника у банку за результатами камеральних перевірок упродовж проміжку часу, що настає за періодом, охопленим останньою документальною плановою перевіркою;
-наявність відносин із платниками податків, які обрали спрощену систему оподаткування та є керівниками, засновниками або співробітниками цього підприємства, у сумі операцій понад 5 відсотків загального обсягу постачання;
- здійснення коригування платником спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість у бік зменшення податкового кредиту за спецдекларацією з одночасним коригуванням у бік збільшення податкового кредиту за загальною декларацією з податку на додану вартість;
-роздроблення податкового кредиту або зобов'язань з податку на додану вартість за окрему звітну дату з одним контрагентом на декілька накладних із сумою податку на додану вартість менше 10 тис. грн за відсутності реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних;
-декларування фінансових витрат у сумі понад 5 відсотків загальної суми витрат з одночасним декларуванням витрат, пов'язаних із придбанням цінних паперів;
-сума витрат з факторингу, задекларованих у додатку ІВ до декларації з податку на прибуток, перевищує дохід за факторингом, задекларований у додатку ІД до декларації з податку на прибуток;
-наявність інформації про встановлення порушень порядку погашення векселів, авальованих банком (податкових розписок), які видаються до отримання спирту етилового та біоетанолу, легких та важких дистилятів.
Відповідно до п. 3 Порядку, до плану-графіка в першу чергу включаються платники податків, які за результатами господарської діяльності мають найбільші ризики несплати до бюджету податків та зборів, обов'язкових платежів.
Згідно з приписами п.5 Розділу І Порядку, в редакції, яка діяла з 09.09.2016 року до 13.04.2017 року), план-графік складається із планів-графіків територіальних органів ДФС та затверджується Головою ДФС.
Затверджений план-графік є обов'язковим для виконання всіма підрозділами територіальних органів ДФС.
Відповідальність за якість формування плану-графіка та його коригування, у тому числі якість відбору платників для перевірок на підставі встановлених ризиків у їх діяльності, розрахунок періоду перевірки, термінів проведення перевірки, періодичності включення платників податків до плану-графіка, виконання інших вимог, передбачених законом, покладається на територіальний орган ДФС, який сформував план-графік (коригування плану-графіка).
Відповідно до пунктів 1 - 3 розділу ІІІ Порядку до розділів I та II плану-графіка включаються платники податків реального сектору економіки, які провадять фінансово-господарську діяльність, сплачують податки та взяті на облік в контролюючих органах як платники податків за основним місцем обліку, або щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство, або які знаходяться у стані зміни свого місцезнаходження.
При плануванні на I квартал наступного року враховуються показники за результатами діяльності платника податків за 9 місяців поточного року, на II та III квартали - за попередній рік, на IV квартал - за перше півріччя поточного року. Якщо податковим (звітним) періодом для податку на прибуток платника податків є календарний рік, при плануванні враховуються показники за попередній рік.
Після остаточного узгодження проектів планів-графіків (коригування планів-графіків) територіальні органи ДФС надають департаментам аудиту та податків і зборів з фізичних осіб паперовий варіант планів-графіків (коригування планів-графіків) з відповідними додатками з дотриманням вимог щодо направлення документів з грифом "ДСК" та обґрунтування підстав включення платника податків до плану-графіка (коригування плану-графіка).
Статтею 77 ПК України запроваджено ризикоорієнтований підхід до діяльності платників податків та здійснення їх планування до перевірок, з огляду на особливості критеріїв суб'єктів господарювання за ступенями ризику їх господарської діяльності, періодичності проведення планових заходів та переліку питань для їх здійснення.
Про проведення документальної планової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом ( п. 77.4 ст. 77 ПК України).
Тобто, документальна планова перевірка платника податків можлива за умови включення останнього до плану-графіка проведення перевірок та прийняття керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу оформленого наказом рішення про проведення такої перевірки.
Зі змісту акту перевірки, пояснень, заперечень, документів, наданих представником відповідачів, встановлено, що ТОВ Компотерм плюс включено до плану-графіка документальних перевірок на ІІ квартал 2017 року відповідно до наступних критеріїв відбору платників податків - юридичних осіб, (кількість ризиків високого ступеню - 2, кількість ризиків середнього ступеню - 1):
абз. 2 пп. 1 п. 5 розділу ІІІ Порядку формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок платників податків затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02.06.2015р. № 524 (далі - Порядок) рівень сплати податку на прибуток нижчий на 50 та більше відсотків за рівень сплати податку по відповідній галузі (показник 0,14);
абз. 9 пп. 1 п. 5 розділу ІІІ Порядку наявність інформації правоохоронних органів, структурних підрозділів органів ДФС про ухилення від оподаткування та/або щодо взаємовідносин із платниками податків, які мають ознаки фіктивності або стосовно яких розпочато досудове розслідування у кримінальних провадженнях, які пов'язані з фіктивним підприємництвом. ТОВ Компотерм Плюс мав взаємовідносини з ТОВ Ферум Трейд (код ЄДРПОУ 39668706) протягом липня та серпня 2015 на загальну суму ПДВ 193435,20 грн.;
абз. 18 пп. 2 п. 5 розділу ІІІ Порядку нарахування та виплата доходів за ознакою 157 (доход, виплачений самозайнятій особі), визначеною Довідником ознак доходів, у сумі понад 5 відсотків загального обсягу доходу від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначеного за правилами бухгалтерського обліку (Показник 6,48433855);
Також, додатковим доперевірочним аналізом встановлено, що занадто знижено показник податкової віддачі з податку на прибуток (показник 0,04) проти показника податкової віддачі з податку на прибуток по галузі (показник 0,14).
Крім того, згідно поданої звітності ТОВ Компотерм Плюс до контролюючих органів середня заробітна плата у грудні 2016р. - 1527,0 грн., проте як згідно Закону України від 19.05.2016р. № 1384-VIII Про внесення змін до Закону України Про державний бюджет України на 2016 рік встановлена мінімальна заробітна плата з 1 грудня 2016 року - 1600 грн.
Аналізом баз даних та поданих декларацій з податку на додану вартість ТОВ Компотерм Плюс до контролюючих органів встановлено декларування від'ємного значення різниці між сумою податкового зобов'язання та сумою податкового кредиту поточного звітного періоду, що включається до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду протягом періоду з 01.01.2015 до 30.09.2016, що підтверджується податковими деклараціями за вказаний період (т. 1 а.с. 172-192).
Оскільки позивач не є тим суб'єктом господарювання відносно якого протягом 2017 року Законом України № 1669-VII Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції та Законом України № 1726-VІІІ Про внесення змін до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності щодо лібералізації системи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності поширювалася заборона органами ДФС України призначати планові та позапланові перевірки та ГУ ДФС у Луганській області правомірно прийнято рішення про включення ТОВ Компотерм плюс до плану-графіку на ІІ квартал 2017 року на підставі інформаційно-аналітичної довідки, отриманої від ДФС України.
На підставі встановлених обставин справи та наведених норм законів, якими регулюються спірні відносини, суд першої інстанції дійшов обгрунтованого висновку про відмову у задоволенні позовних вимог про визнання протиправними дій ГУ ДФС у Луганській області щодо включення позивача до плану-графіку документальних планових перевірок платників податків на 2-й квартал 2017 року та зобов'язання ДФС України виключити ТОВ Компотерм плюс з плану-графіку документальних планових перевірок платників податків на 2-й квартал 2017 року.
Щодо позовних вимог про визнання протиправним та скасування наказу ГУ ДФС у Луганській області від 29.06.2017 № 379 про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ Компотерм плюс замість планової документальної невиїзної перевірки, з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2014 до 31.12.2016, податку на додану вартість за період з 01.06.2016 до 31.12.2016, правильності нарахування, обчислення та сплати військового збору за період з 02.08.2014 до 31.12.2016, а також по єдиному внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, з 30.06.2017 тривалістю 10 робочих днів судами першої та апеляційної інстанцій встановлені наступні обставини.
Як вже зазначалося вище, 21.06.2017 року за вх. № 862/10 на адресу ГУ ДФС у Луганській області від ТОВ Компотерн плюс надійшла заява про зміну виду документальної перевірки, згідно якої позивач просив змінити вид документальної планової перевірки, що призначена наказом ГУ ДФС у Луганській області від 09.06.2017р. № 346 з невиїзної на виїзну за місцем розташування товариства (т.1 а.с. 138-141).
У зв'язку з надходженням вказаної заяви ГУ ДФС у Луганській області виданий наказ від 29.06.2017 №379 про проведення документальної планової виїзної перевірки ТОВ Компотерн плюс з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2014 до 31.12.2016, податку на додану вартість за період з 01.06.2014 до 31.12.2016, правильності нарахування, обчислення та сплати військового збору за період з 02.08.2014 до 31.12.2016, а також по єдиному внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування. Згідно п.5 наказу визнано таким, що втратив чинність наказ ГУ ДФС у Луганській області від 09.06.2017 № 346 (т.1 а.с.. 137-138).
Згідно п. 79.5. ст. 79 ПКУ за наявності письмового звернення платника податків замість документальної невиїзної перевірки може проводитися документальна виїзна перевірка.
Отже, платник податків має право звернутися до податкового органу з письмовим зверненням щодо зміни виду документальної перевірки.
Позивач згідно з вимогами статті 79 ПК України скористався правом подачі заяви про зміну виду перевірки та податковим органом на підставі зави ТОВ Компотерм плюс від 21.06.2017 прийнято наказ від 29.06.2017 № 379 про призначення документальної планової виїзної перевірки ТОВ Компотерн плюс , яким визнано таким, що втратив чинність наказ від 09.06.2017 № 346, а отже, відповідач діяв в межах наданих повноважень визначених чинним законодавством та правомірно призначив перевірку вказаним наказом.
Посилання позивача на протиправність спірного наказу, у зв'язку з відсутністю під час проведення перевірки директора ТОВ Компотерм плюс за місцем знаходження підприємства суд вважає неприйнятними з наступних підстав.
Згідно з п. 81.1 ст. 81 ПК України посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення документальної виїзної перевірки, фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред'явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів: направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб'єкта (прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об'єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу; копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб'єкта (прізвище, ім'я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об'єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу; службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.
Непред'явлення або ненадіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред'явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.
Тобто, допуск посадових осіб контролюючих органів до проведення документальної планової виїзної перевірки здійснюється за умови пред'явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів: направлення на проведення такої перевірки; копії наказу про проведення перевірки та службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки. При цьому, вказані документи повинні містити такі відомості: дату видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування об'єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку, а також мають бути підписані керівником та скріплені печаткою контролюючого органу.
Крім того, непред'явлення або ненадіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред'явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.
Таким чином, нормами ПК України чітко встановлені підстави, за яких платник податків має право не допустити осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної перевірки.
Як вже зазначалося вище, посадові особи відповідача на підставі наказу ГУ ДФС у Луганській області від 29.06.2017 № 379 про призначення планової виїзної документальної перевірки ТОВ Компотерм плюс прибули на перевірку ТОВ Компотерм плюс за адресою: пр. Гвардійський,13, офіс 503, м. Сєвєродонецьк, Луганська область.
Оскаржений наказ та направлення на перевірку вручені головному бухгалтеру ТОВ Компотерм плюс 30.10.2017, про що зазначено у акті перевірки від 27.07.2017 № 201/12-32-14-11/39050572 (т.1 а.с. 85 зворотній бік) та у направленнях на перевірку від 30.06.2017 №№ 251, 252, 253, 254, 267, 284 (т.1 а.с. 142-147).
Тобто, наказ від 29.06.2017 № 379 до початку проведення перевірки вручений під підпис посадовій особі ТОВ Компотерм плюс , внаслідок чого суд першої інстанції дійшов обгрунтованого висновку про те, що податковим органом у відповідності до вимог пункту 81.1 статті 81 ПК України правомірно розпочато вказану вище перевірку.
Згідно з п. 42.2. ст.42 ПК України документи вважаються належним чином врученими, якщо вони надіслані за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручені платнику податків або його законному чи уповноваженому представникові.
Тобто, законодавець закріпив два випадки, коли платнику податків вважаються належним чином врученими документи: -надіслані за адресою платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення; -особисто вручені платнику податків або його законному чи уповноваженому представникові (що і було зроблено відповідачем).
Отже, податковим органом згідно з вимогами ст.ст.42, 81 ПК України перед початком перевірки вручено уповноваженій особі ТОВ Компотерм плюс наказ від 29.06.2017 № 379 про призначення планової виїзної документальної перевірки ТОВ Компотерм плюс з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2014 до 31.12.2016, податку на додану вартість за період з 01.06.2014 до 31.12.2016, правильності нарахування, обчислення та сплати військового збору за період з 02.08.2014 до 31.12.2016, а також по єдиному внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Враховуючи те, що документальну планову виїзну перевірку проведено на підставі заяви від 21.06.2017, поданої позивачем про зміну виду перевірки, наказу від 29.06.2017 № 379 та направлень на перевірку від 30.06.2017 №№ 251, 252, 253, 254, 267, 284, які оформлені у відповідності до вимог п. 81.1 ст. 81 ПК України, до початку проведення перевірки вручені під підпис уповноваженій особі ТОВ Компотерм , суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про те, що податковим органом правомірно розпочато вказану вище перевірку у відповідності до вимог пункту 81.1 статті 81 ПК України.
Суд першої інстанції правильно зауважив, що саме на етапі допуску до перевірки платник податків може поставити питання про необґрунтованість її призначення та проведення, реалізувавши своє право на захист від безпідставного та необґрунтованого здійснення податкового контролю, а позивач надавши заяву про зміну виду перевірки фактично надав заяву про її проведення.
На підставі встановлених обставин справи та аналізу наведених вище норм матеріального закону, якими регулюються спірні відносини, суд апеляційної інстанції погоджує висновок суду першої інстанції про відмову у задоволенні позову повністю, суд навів обгрунтовані та правильні мотиви прийняття рішення за суттю спору, доводи апеляційної скарги є неприйнятними, внаслідок чого відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду.
В повному обсязі постанова складена 2 травня 2018 року.
Керуючись ст. 193,ч.3 ст.243, ч.5 ст.250, ст.310, п.1 ч.1 ст.315, ст.316, ст.ст. 321, ст.322, ч.1 ст.325, ст. 328, ст.329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Компотерм Плюс залишити без задоволення.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 25 січня 2018 року у справі № 812/867/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Компотерм Плюс до Головного управління ДФС у Луганській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити певні дії, визнання протиправним та скасування наказу залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати прийняття та відповідно до ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України може бути оскаржена до Верхового Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий Л.А. Василенко
Судді: А.В. Гайдар
ОСОБА_3
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.04.2018 |
Оприлюднено | 02.05.2018 |
Номер документу | 73704778 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Василенко Любов Андріївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Василенко Любов Андріївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Василенко Любов Андріївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Василенко Любов Андріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні