ПОСТАНОВА
Іменем України
17 квітня 2018 року
Київ
справа №808/1601/17
касаційне провадження №К/9901/38310/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді - Шипуліної Т.М.,
суддів: Бившевої Л.І., Хохуляка В.В.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління ДФС у Запорізькій області на ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 06.06.2017 (суддя Прасов О.О.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 20.07.2017 (головуючий суддя - Юрко І.В., судді: Гімон М.М., Чумак С.Ю.) у справі №808/1601/17 за поданням Головного управління ДФС у Запорізькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю Інвест-Транс про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків,
В С Т А Н О В И В:
Головне управління ДФС у Запорізькій області звернулося до суду з поданням до Товариства з обмеженою відповідальністю Інвест-Транс про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків, застосованого на підставі рішення в.о. заступника начальника Головного управління ДФС у Запорізькій області від 31.05.2017.
Запорізький окружний адміністративний суд ухвалою від 06.06.2017 закрив провадження у справі.
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд ухвалою від 20.07.2017 залишив ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 06.06.2017 без змін.
Головне управління ДФС у Запорізькій області звернулося до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 06.06.2017 та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 20.07.2017 скасувати та направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції.
В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права, зокрема, пункту 2 частини п'ятої статті 183 3 , пункту 1 частини першої статті 157Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній на момент вирішення справи в судах попередніх інстанцій).
Доводи касаційної скарги обґрунтовуються тим, що судом першої інстанції не дотримано 96-годиного строку на розгляд справи за поданням податкового органу, встановленого частиною восьмою статті 183 3 Кодексу адміністративного судочинства України. Відповідач вказує на те, що обставини щодо наявності спору про право у спірних правовідносинах станом на момент ухвалення оскарженого судового рішення суду першої інстанції (06.06.2017) не існували, оскільки провадження у справі №808/1619/17 за позовом Товариством з обмеженою відповідальністю Інвест-Транс щодо оскарження наказу про проведення перевірки Запорізьким окружним адміністративним судом відкрито 09.06.2017.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи на підставі встановлених фактичних обставин у справі правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга не може бути задоволена з огляду на таке.
Судами попередніх інстанції встановлено, що на підставі наказу в.о. заступника начальника Головного управління ДФС у Запорізькій області від 29.05.2017 №1362 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки працівниками контролюючого органу здійснено вихід за податковою адресою платника податків.
Посадовими особами Товариства з обмеженою відповідальністю Інвест-Транс було відмовлено у допуску до проведення перевірки, про що представниками контролюючого органу складено відповідний акт від 29.05.2017 №245/08-01-14-06/35887865.
Фактичною підставою для звернення до суду з цим позовом слугувало прийняття в.о. заступника начальника Головного управління ДФС у Запорізькій області на підставі підпункту 94.2.3 пункту 94.2 статті 94 Податкового кодексу України рішення від 31.05.2017 про застосування умовного адміністративного арешту майна платника податків - Товариства з обмеженою відповідальністю Інвест-Транс з вимогою тимчасово зупинити його відчуження.
Закриваючи провадження у справі, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, керувався наявністю між заявником і Товариством з обмеженою відповідальністю Інвест-Транс спору про право, з огляду на оскарження в судовому порядку в адміністративній справі №808/1619/17 наказу в.о. Головного управління ДФС у Запорізькій області від 29.05.2017 №1362 про проведення документальної позапланової виїзної перевірки, що виключає підстави для здійснення провадження у цій справі в порядку, встановленому статтею 183 3 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній на момент звернення до суду з поданням).
Відповідно до пункту 94.1 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) адміністративний арешт майна платника податків є винятковим способом забезпечення виконання платником податків його обов'язків, визначених законом.
Згідно з пунктом 94.4 статті 94 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) арешт може бути накладено контролюючим органом на будь-яке майно платника податків, крім майна, на яке не може бути звернено стягнення відповідно до закону, та коштів на рахунку платника податків.
Відповідно до підпункту 94.2.3 пункту 94.2 статті 94 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) відмова платника податків від проведення документальної або фактичної перевірки за наявності законних підстав для її проведення або від допуску посадових осіб контролюючого органу є підставою для арешту майна платника.
Згідно з пунктом 94.10 статті 94 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) арешт на майно може бути накладено рішенням керівника контролюючого органу (його заступника), обґрунтованість якого протягом 96 годин має бути перевірена судом.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 183 -3 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній на момент звернення до суду з поданням) провадження у справах за зверненням органів доходів і зборів при здійсненні ними передбачених законом повноважень здійснюється на підставі подання таких органів щодо підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків.
Згідно з частиною восьмою статті 183 -3 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній на момент звернення до суду з поданням) у разі постановлення судом ухвали про відкриття провадження у справі суд приймає у триденний строк, але не пізніше ніж протягом 96 годин з моменту встановлення обставин, що зумовлюють звернення заявника до суду, постанову по суті заявлених вимог, яка підлягає негайному виконанню. Розгляд подання відбувається за участю органу доходів і зборів, що його вніс, та платника податків, стосовно якого його внесено.
Враховуючи викладене, арешт на майно як винятковий спосіб забезпечення виконання обов'язків платником податків застосовується за рішенням керівника контролюючого органу, прийнятим за наявності законних підстав (зокрема, відмови платника податків від допуску посадових осіб контролюючого органу), обґрунтованість якого протягом 96 годин має бути перевірена судом шляхом розгляду відповідного подання.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, податковий орган звернувся до суду з поданням про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна Товариства з обмеженою відповідальністю Інвест-Транс , застосованого відповідним рішенням від 31.05.2017, прийнятим у зв'язку з відмовою платника від допуску посадових осіб контролюючого органу до перевірки, тобто за законною підставою, передбаченою підпунктом 94.2.3 пункту 94.2 статті 94 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пункту 2 частини п'ятої статті 183 -3 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній на момент звернення до суду з поданням) суд ухвалою відмовляє у прийнятті подання у разі, якщо з поданих до суду матеріалів вбачається спір про право.
Таким чином, розгляд справи про підтвердження обґрунтованості адміністративного арешту майна платника податків здійснюється на підставі подання органів доходів і зборів за умови, якщо до закінчення розгляду справи за таким поданням, суд не встановить наявності спору про право.
Спір про право у розумінні пункту 2 частини п'ятої статті 183 -3 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній на момент звернення до суду з поданням) наявний у разі, коли платник податків висловлює незгоду з рішенням контролюючого органу, яке було підставою для виникнення обставин для внесення відповідного подання.
При цьому Кодекс адміністративного судочинства України не містить переліку будь-яких критеріїв такої незгоди як підстави для висновку про існування спору про право. Отже, у кожному конкретному випадку в залежності від змісту правовідносин суд оцінює форму вираження відповідної незгоди учасника провадження на предмет існування спору. Така незгода має втілюватись у вчиненні учасником процесу необхідних дій для відновлення порушеного права.
Як з'ясовано судами попередніх інстанцій, Товариство з обмеженою відповідальністю Інвест-Транс 06.06.2017 звернулося до Запорізького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДФС у Запорізькій області про визнання противоправним та скасування наказу від 29.05.2017 №1362 (справа №808/1619/17).
Висновки про наявність спору про право у спірних правовідносинах суди обґрунтовували саме зверненням Товариства з обмеженою відповідальністю Інвест-Транс до суду з позовом щодо оскарження наказу від 29.05.2017 №1362, а не відкриттям адміністративного провадження у такій справі, як помилково зазначає податковий орган у касаційній скарзі.
Суд вважає, що факт оскарження в судовому порядку наказу від 29.05.2017 №1362, за яким працівників контролюючого органу не було допущено до проведення перевірки, що зумовило виникнення передумов для звернення Головного управління ДФС у Запорізькій області з поданням у цій справі, підтверджує наявність спору про право в цих правовідносинах у розумінні пункту 2 частини п'ятої статті 183 -3 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній на момент звернення до суду з поданням).
Оскільки суд першої інстанції під час розгляду справи встановив обставини щодо існування спору про право, що виключає наявність підстав для здійснення провадження у цій справі за поданням контролюючого органу в порядку, встановленому статтею 183 -3 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній на момент звернення до суду з поданням), Верховний Суд погоджується з висновками судів попередніх інстанцій щодо необхідності закриття провадження у такій справі, що відповідає правильному застосуванню частини першої статті 157 Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції, чинній на момент постановлення оскарженої ухвали суду апеляційної інстанції).
Крім того, перевищення судом процесуальних строків розгляду подання не спростовує факту встановлення під час розгляду справи обставин щодо наявності спору про право та не вплинуло на правильність вирішення справи.
З огляду на викладене та враховуючи, що за правилами частини другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази, а суд апеляційної інстанції не допустив порушення норм процесуального права, які б могли вплинути на встановлення дійсних обставин справи, Верховний Суд дійшов висновку про залишення касаційної скарги Головного управління ДФС у Запорізькій області без задоволення, а оскаржуваного рішення суду апеляційної інстанції - без змін.
Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Головного управління ДФС у Запорізькій області залишити без задоволення.
Ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 06.06.2017 та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 20.07.2017 у справі №808/1601/17 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Судді Верховного Суду Т.М. Шипуліна
Л.І. Бившева
В.В. Хохуляк
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 17.04.2018 |
Оприлюднено | 02.05.2018 |
Номер документу | 73705115 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Шипуліна Т.М.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні