Рішення
від 02.05.2018 по справі 818/1425/18
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 травня 2018 р. Справа № 818/1425/18

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Кравченка Є.Д.,

за участю секретаря судового засідання - Михайленко О.В.,

представника позивача - Мурашко Т.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу № 818/1425/18

за позовом Заступника керівника Роменської місцевої прокуратури Сумської області

до Рогинської сільської ради Роменського району Сумської області

третя особа - Рогинський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) "Берізка" Рогинської сільської ради Роменського району Сумської області

про зобов'язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Роменської місцевої прокуратури Сумської області (далі - позивач) звернувся до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Рогинської сільської ради Роменського району Сумської області (далі - відповідач), третя особа - Рогинський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) "Берізка" Рогинської сільської ради Роменського району Сумської області, в якій просить зобов'язати Рогинську сільську раду Сумської області розглянути на сесії сільської ради питання щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Рогинського ДНЗ Берізка площею 0,15 га, що знаходиться за адресою: вул. Механізаторів, 2, с. Рогинці, Роменського району Сумської області.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону. Однак, правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує дошкільний навчальний заклад, не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено. Відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування. Управління дошкільним навчальним закладом здійснюється його засновником, тобто Рогинською сільською радою Роменського району (п. 1.3 розділу 4 Статуту ДНЗ) та саме до його обов'язку належить вжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів, зокрема, на земельні ділянки. Рогинська сільська рада, будучи суб'єктом, який здійснює управління адміністративними приміщеннями дошкільного навчального закладу, відповідає за його матеріальне-технічне забезпечення, виконує повноваження у земельній сфері щодо надання земельних ділянок у користування, не виконала покладені на неї законодавством повноваження, не вжила необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться дошкільний навчальний заклад, допускаючи протиправну бездіяльність. Крім того, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під вказаним вище навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування закладу та навчального процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Представник позивача у підготовчому судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив суд їх задовольнити.

Представники відповідача та третьої особи в підготовче судове засідання не з'явились, про дату, час та місце судового розгляду повідомлені належним чином.

Від відповідача до суду надійшла письмова заява про розгляд справи за відсутності його представника, в якій зазначено, що Рогинська сільська рада проти задоволення позову не заперечує (а.с. 44).

Відповідно до ч. 2 та ч. 3 ст. 183 Кодексу адміністративного судочинства України за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення суду у випадку визнання позову відповідачем.

Заслухавши представника позивача, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що під час вивчення стану додержання земельного законодавства Рогинською сільською радою Роменського району Роменською місцевою прокуратурою встановлено наступне.

Відповідно до листа Рогинської сільської ради Роменського району від 26.03.2018 № 02-19/133 (а.с. 16) на території Рогинської сільської ради Роменського району знаходиться один дошкільний навчальний заклад: Рогинський дошкільний навчальний заклад (ясла- садок) Берізка . Приміщення дошкільного навчального закладу знаходиться за адресою: с. Рогинці, Роменського району Сумської області, вул. Механізаторів, 2, та перебуває на балансі Рогинської сільської ради. За даними Рогинської сільської ради дошкільний навчальний заклад користується земельною ділянкою площею 0,15 га, на якій розташована будівля та двір дошкільного закладу, яка знаходиться у комунальній власності Рогинської сільської ради Роменського району.

Згідно Статуту Рогинського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Берізка Роменського району Сумської області, затвердженого рішенням сесії Рогинської сільської ради від 02.04.2013 (а.с. 17-26) засновником дошкільного закладу є Рогинська сільська рада Роменськсго району (п.1.3 Статуту ДНЗ).

27.03.2013 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців внесено запис № 16211760000000581 про державну реєстрацію даного дошкільного навчального закладу як юридичної особи (а.с. 31-35).

Відповідно до Статуту Рогинського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) Берізка Роменського району Сумської області, головною метою дошкільного закладу є забезпечення реалізації права дітей на здобуття дошкільної освіти, задоволення потреб громадян у нагляді, догляді та оздоровленні дітей, створення умов для їх фізичного, розумового і психологічного розвитку.

Діяльність дошкільного закладу направлена на реалізацію основних завдань дошкільної освіти: збереження та зміцнення їх фізичного та психічного здоров'я; нормування їх особистості, розвиток творчих здібностей та нахилів; забезпечення соціальної адаптації та готовності продовжувати освіту.

Засновник дошкільного закладу, Рогинська сільська рада, здійснює фінансування дошкільного закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування та медичне обслуговування дітей.

Безпосереднє керівництво роботою дошкільного закладу здійснює його завідуючи і, який призначається і звільняється з посади відділом освіти з дотримань ям чинного законодавства. Керівник дошкільного закладу: відповідає за організацію завдань дошкільної освіти, визначених Законом України Про дошкільну освіту , та забезпеченням: рішення дошкільної освіти у межах державних вимог до її змісту і обсягу; здійснює керівництво і контроль за діяльністю дошкільного закладу, діє від імені дошкільного закладу, представляє його інтереси в усіх державних та інших органах, установах і організаціях, укладає угоди з юридичними та фізичними особами; розпоряджається в установленому порядку майном і коштами дошкільного закладу (п. 3.2 Статуту).

Управління дошкільним закладом здійснюється Рогинською сільською радою.

Відповідно до листа Відділу у Роменському районі Головного управління Держгеокадастру у Сумській області від 29.03.2018 № 189/110-18 (а.с. 27) за дитячим садком в с. Рогинці обліковується земельна ділянка площею 0,48 га в межах населеного пункту на території Рогинської сільської ради, документація із землеустрою на вищезазначену земельну ділянку у встановленому законодавством порядку не розроблялась, земельна ділянка не сформована, кадастровий номер не визначався та інформація до Державного земельного кадастру не вносилась.

Отже, в порушення вимог земельного законодавства, положень Закону України Про освіту та Закону України Про дошкільну освіту правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує вищевказаний навчальний заклад не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд виходить з наступного.

Згідно статей 124, 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 92 Земельного кодексу України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

У відповідності до приписів частин 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом надання їх у користування.

Зі змісту ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, кабінету Міністрів України. Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст. 32 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров'я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Статтею 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні - 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.

Приписами п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.

Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України.

Згідно зі ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Органи місцевого самоврядування здійснюють державну політику в галузі освіти і в межах їх компетенції: забезпечують розвиток мережі навчальних закладів та установ, організацій системи освіти, зміцнення їх матеріальної бази, господарське обслуговування.

Згідно із ст. 20 Закону України Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення , органи виконавчої влади, адміністрації навчально-виховних закладів, які організовують або забезпечують навчальний та виховний процеси зобов'язані забезпечити при цьому умови, які відповідають вимогам санітарних норм.

Положеннями Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01 (затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України № 63 від 14.08.2001), встановлені основні вимоги щодо утримання приміщень загальноосвітніх навчальних закладів.

Відповідно до пункту 2.3 Державних санітарних правил, передбачені вимоги щодо дотриманням санітарних норм щодо відстані земельних ділянок під навчальними закладами від джерел викидів шкідливих речовин, шуму, вібрації, електромагнітних та іонізуючих випромінювань. Не допускається їх розміщення в санітарно - захисних зонах промислових підприємств та інших об'єктів, що є джерелами забруднення довкілля небезпечними факторами, тощо. Отже, правилами передбачені вимоги щодо розміщення земельної ділянки, її характеристик, тощо.

Вказані Державні санітарні правила і норми поширюються на загальноосвітні навчальні заклади І, І-ІІ, І-ІІІ ступенів, які проектуються, будуються, реконструюються та ті, що функціонують незалежно від типу, форм власності та підпорядкованості.

Отже, вищевказані норми вказують на те, що земельні ділянки під навчальними закладами мають бути належним чином оформлені та використовуватися у порядку, встановленому законодавством, інакше, це призведе до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться навчальні заклади, може призвести до надання їх іншим особам, зокрема, для цілей, не пов'язаних із навчально-виховним процесом, що є порушенням ст. 63 Закону України Про освіту та ст. 80 Закону України Про освіту .

З наведеного слідує, що обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону.

Однак правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує вказаний дошкільний навчальний заклад не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено.

Відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування.

Управління дошкільним навчальним закладом здійснюється його засновником, тобто Рогинською сільською радою (п. 1.3 Статуту ДНЗ) та саме до його обов'язку належить вжиття заходів до оформлення правовстановлюючих документів, зокрема, на земельні ділянки.

Вищевказане свідчить про бездіяльність з боку Рогинської сільської ради Роменського району щодо вжиття заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, якою користується дошкільний навчальний заклад сільської ради.

Зокрема, питання надання вищевказаному дошкільному навчальному закладу сільської ради земельних ділянок на праві постійного користування на розгляд сесії ради не виносилися, відповідне рішення не приймалося, дозвіл на виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, замовлення проекту відводу земельної ділянки та виготовлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, технічна документація із землеустрою не виготовлялася, правовстановлюючі документи на вказану земельну ділянку не оформлювались.

Таким чином, Рогинська сільська рада Роменського району, будучи суб'єктом, який здійснює управління адміністративними приміщеннями дошкільного навчального закладу, відповідає за його матеріальне-технічне забезпечення, виконує повноваження у земельній сфері щодо надання земельних ділянок у користування, не виконала покладені на неї законодавством повноваження, не вжила необхідних дій для оформлення права постійного користування земельною ділянкою, на якій знаходиться навчальний заклад, допускаючи протиправну бездіяльність.

Відповідно до ч. 4 ст. 189 Кодексу адміністративного судочинства України у разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.

За таких обставин, враховуючи визнання позову відповідачем, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги є законними, обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Заступника керівника Роменської місцевої прокуратури Сумської області (42000, Сумська область, м. Ромни, вул. Соборна, 43) до Рогинської сільської ради Роменського району Сумської області (42044, Сумська область, Роменський район, с. Рогинці, вул. Центральна, 4, ідентифікаційний код 04389006), третя особа - Рогинський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) "Берізка" Рогинської сільської ради Роменського району Сумської області (42044, Сумська область, Роменський район, с. Рогинці, вул. Механізаторів, 2, ідентифікаційний код 38691446) про зобов'язання вчинити дії - задовольнити.

Зобов'язати Рогинську сільську раду Сумської області розглянути на сесії сільської ради питання щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Рогинського ДНЗ Берізка площею 0,15 га, що знаходиться за адресою: вул. Механізаторів, 2, с. Рогинці, Роменського району Сумської області.

Рішення може бути оскаржено до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Є.Д. Кравченко

Повний текст рішення складений та підписаний 07.05.2018.

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.05.2018
Оприлюднено10.05.2018
Номер документу73833494
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —818/1425/18

Рішення від 02.05.2018

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Є.Д. Кравченко

Рішення від 02.05.2018

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Є.Д. Кравченко

Ухвала від 12.04.2018

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

Є.Д. Кравченко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні