РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Черкаси
08 травня 2018 року справа № 823/1080/18
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гаращенка В.В.,
за участю:
секретаря судового засідання Дорошенко Л.В.,
представника позивача: Андрущенка О.О. - за довіреністю,
представника відповідача: Колбасової І.Ю. - за довіреністю,
розглянувши за правилами загального позовного провадження в місті Черкаси адміністративну справу за позовом кредитної спілки Кредит-СоюЗ до державної податкової інспекції у м. Черкаси ГУ ДФС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ :
Кредитна спілка Кредит-СоюЗ звернулася до суду із позовом до державної податкової інспекції у м. Черкаси ГУ ДФС у Черкаській області та просить визнати протиправним і скасувати рішення №1823014600004 від 04.01.2018 про відмову у включенні (повторному включенні) позивача до реєстру неприбуткових установ.
На обґрунтування позовних вимог зазначає, що кредитна спілка є неприбутковою організацією, яка надає виключний перелік фінансових послуг відповідно до напрямків діяльності, передбачених Законом України Про кредитні спілки .
Крім того кредитна спілка надає послуги обмеженому колу осіб (лише членам кредитної спілки) для збереження реальної вартості фінансових активів, вона створена та діє не з метою отримання прибутку, а з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки. Діяльність кредитної спілки повністю відповідає визначенню некомерційна господарська діяльність , оскільки не має на меті отримання прибутку, а спрямована на досягнення іншої передбаченої законом мети - задоволення потреб членів кредитної спілки у взаємному кредитуванні та наданні інших фінансових послуг. Отже позивач відповідає всім ознакам неприбуткової організації, а тому просить суд задовольнити адміністративний позов шляхом визнання протиправним і скасування рішення №1823014600004 від 04.01.2018 про відмову у включенні (повторному включенні) позивача до реєстру неприбуткових установ.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі.
Представник відповідача позовні вимоги не визнала, про що надала відзив на позов відповідно до якого просила суд відмовити в задоволені позову, оскільки кредитні спілки не можуть бути визнані неприбутковими організаціями у розумінні Податкового кодексу та не підлягають включенню до нового реєстру неприбуткових організацій. Кредитні спілки як фінансові установи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, є платниками податку на прибуток та зобов'язанні нараховувати та сплачувати такий податок.
Заслухавши пояснення учасників справи, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Позивач, кредитна спілка Кредит-СоюЗ зареєстрована в якості юридичної особи за кодом ЄДРПОУ 25204519. Здійснює свою діяльність на підставі статуту затвердженого рішенням загальних зборів. Перебуває на обліку, як платник податків у державній податковій інспекції у м. Черкаси ГУ ДФС у Черкаській області, за попереднім рішенням від 19.08.2014 №1235/23-01-15-01 включена до реєстру неприбуткових установ та організацій з ознакою 0010. Рішенням від 23.08.2016 №2915/23-01-12-01 включена до реєстру неприбуткових установ та організацій з ознакою 0038.
Позивач відповідно до реєстраційної заяви платника податку, за формою №1-РН, 29.12.2017, в зв'язку зі зміною установчих документів, звернувся до відповідача про повторне включення до реєстру неприбуткових установ та організацій з ознакою 0038.
04.01.2018 відповідачем на підставі п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу Україні прийнято рішення №1823014600004 яким позивачу відмовлено у включенні (повторному включенні) до реєстру неприбуткових установ.
Позивач не погоджуючись із рішення №1823014600004 від 04.01.2018, вважає його таким, що прийнято не в межах чинного законодавства України звернувся до суду із цим позовом за захистом свого порушеного права.
Відповідно п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України щодо відповідності неприбуткової організації встановленим вимогам та надання завірених копій установчих документів до фіскального органу. У разі відповідності установчих документів вимогам п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України організацію буде включено до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій.
На підтвердження вищенаведеного позивачем надано завірені копії Статуту, виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, опису документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії - Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи, завірену підписом керівника і печаткою кредитної спілки.
З 1 січня 2015 року Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи від 28.12.2014 №71-VIII змінено порядок оподаткування неприбуткових організацій.
З метою вдосконалення регулювання правового статусу і оподаткування неприбуткових організацій Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій від 17.07.2015 № 652-VIII внесено зміни, які набули чинності 13 серпня 2015 року.
До 13 серпня 2015 року ознака неприбутковості зводилась до провадження діяльності, метою якої не є одержання прибутку.
Термін неприбуткові підприємства, установи та організації в новій редакції викладено як неприбуткові підприємства, установи та організації (далі - неприбуткові організації), які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до пункту 133.4 Податкового кодексу України.
Згідно з підпунктом 14.1.121 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України неприбуткові підприємства, установи та організації - це неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу.
Підпунктом 133.4.1 пункту 133.4 статі 133 Податкового кодексу України конкретизовано вимоги до установчих документів неприбуткових організацій, які діють на підставі установчих документів організації вищого рівня.
Згідно із підпунктом 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту;
установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків;
внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Обов'язковою умовою для неприбуткових організацій є використання своїх доходів (прибутків) виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами (підпункт 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України).
Відповідно до підпункту 133.4.3 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України у разі недотримання неприбутковою організацією вимог, визначених цим пунктом, така неприбуткова організація зобов'язана подати у строк, визначений для місячного податкового (звітного) періоду, звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за період з початку року (або з початку визнання організації неприбутковою в установленому порядку, якщо таке визнання відбулося пізніше) по останній день місяця, в якому вчинено таке порушення, та зазначити і сплатити суму самостійно нарахованого податкового зобов'язання з податку на прибуток. Податкове зобов'язання розраховується виходячи із суми операції (операцій) нецільового використання активів. Така неприбуткова організація виключається контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій та вважається платником податку на прибуток для цілей оподаткування з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення.
Таким чином, у разі якщо неприбуткова організація відповідає вимогам підпункту 133.4.3 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, така організація може бути включена до нового Реєстру.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 №440 затверджений Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі - Порядок №440).
Згідно з пунктом 4 Порядку № 440 ознака неприбутковості організації присвоюється за окремими групами підприємств, установ та організацій відповідно до підпункту 133.4.6 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України за такою структурою (0038) - спілки. Присвоєння неприбутковій організації ознаки неприбутковості здійснює контролюючий орган за основним місцем обліку неприбуткової організації (далі - контролюючий орган).
Для включення до Реєстру неприбуткова організація повинна подати до контролюючого органу реєстраційну заяву за формою 1-РН згідно з додатком 1 і засвідчені підписом керівника або представника такої організації та скріплені печаткою (за наявності) копії установчих документів неприбуткової організації (крім тих, що оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Закон), а житлово-будівельні кооперативи також засвідчені підписом керівника або представника такого кооперативу та скріплені печаткою (за наявності) копії документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом.
Контролюючий орган може проводити перевірку відомостей, що містяться в поданих документах, щодо відповідності вимогам, встановленим Податковим кодексом України та законодавством, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації (пункт 6 Порядку №440).
За результатами розгляду реєстраційної заяви та документів, що додаються до неї, протягом 14 календарних днів з дня їх отримання контролюючим органом приймається рішення про включення, повторне включення, відмову у включенні (повторному включенні) неприбуткової організації до Реєстру (пункт 8 Порядку №440).
Так, відмовляючи позивачу у повторному внесенні позивача до реєстру неприбуткових установ та організацій відповідач керувався ст.133 Податкового кодексу України, стосовно одночасної відповідності вимогам щодо утворення кредитної спілки в порядку, визначеному вказаним Законом, та заборони в установчих документах розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників) членів такої організації, працівників, членів органів управління та пов'язаних з ними осіб. З огляду на викладене кредитні спілки не можуть бути визнані неприбутковими організаціями у розумінні Кодексу та не підлягають включенню до нового Реєстру. Кредитні спілки як фінансові установи, виключним видом діяльності яких є надання фінансовим послуг, є платниками податку на прибуток та зобов'язані нараховувати та сплачувати податок на прибуток у порядку, встановленому розділом ІІІ Податок на прибуток підприємств Кодексу.
З приводу вказаних доводів відповідача суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Визначення поняття некомерційне господарювання наведене у статті 52 Господарського кодексу України №436-IV від 16.01.2003, згідно із якою це самостійна систематична господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання, спрямована на досягнення економічних, соціальних та інших результатів без мети одержання прибутку. Некомерційна господарська діяльність здійснюється суб'єктами господарювання державного або комунального секторів економіки у галузях (видах діяльності), в яких відповідно до статті 12 цього Кодексу забороняється підприємництво, на основі рішення відповідного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування. Некомерційна господарська діяльність може здійснюватися також іншими суб'єктами господарювання, яким здійснення господарської діяльності у формі підприємництва забороняється законом.
Відповідно до статті 130 Господарського кодексу України кредитною спілкою є неприбуткова організація, заснована громадянами у встановленому законом порядку на засадах добровільного об'єднання грошових внесків з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні інших фінансових послуг. Кредитна спілка є юридичною особою. Статусу юридичної особи вона набуває з дня її державної реєстрації. Кредитна спілка діє на основі статуту, який затверджується загальними зборами членів кредитної спілки.
Частиною 6 статті 130 Господарського кодексу України передбачено, що статус, порядок організації та здійснення господарської діяльності кредитної спілки визначаються цим Кодексом, законом про кредитні спілки та іншими законами.
Організаційні, правові та економічні засади створення та діяльності кредитних спілок, їх об'єднань, права та обов'язки членів кредитних спілок та їх об'єднань визначає Закон України Про кредитні спілки від 20.12.2001 №2908-III (далі - Закон №2908-III).
Відповідно до статті 1 Закону №2908-III кредитна спілка - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами, професійними спілками, їх об'єднаннями на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки. Кредитна спілка є фінансовою установою, виключним видом діяльності якої є надання фінансових послуг, передбачених цим Законом.
Згідно зі статтею 7 Закону №2908-III кредитна спілка діє на основі статуту, що не суперечить законодавству України.
Статтею 8 Закону №2908-III визначено порядок набуття кредитною спілкою статусу фінансової установи та ліцензування окремих видів діяльності кредитної спілки.
Зокрема, встановлено, що надання кредитній спілці статусу фінансової установи здійснюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (далі - Уповноважений орган) відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Уповноваженого органу. Надання кредитній спілці статусу фінансової установи здійснюється шляхом внесення відповідного запису до державного реєстру фінансових установ. Уповноважений орган видає кредитній спілці свідоцтво про реєстрацію фінансової установи за формою, встановленою Уповноваженим органом.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 1 Закону України від 12.07.2001 №2664-III Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг (далі - Закон №2664-III) кредитні спілки є фінансовими установами поряд з банками, ломбардами, лізинговими компаніями, довірчими товариствами, страховими компаніями та іншими юридичними особами, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, а у випадках, прямо визначених законом, - інших послуг (операцій), пов'язаних з наданням фінансових послуг.
В свою чергу, пунктом 5 частини першої статті 1 Закону №2664-III визначено, що фінансова послуга - операції з фінансовими активами, що здійснюються в інтересах третіх осіб за власний рахунок чи за рахунок цих осіб, а у випадках, передбачених законодавством, - і за рахунок залучених від інших осіб фінансових активів, з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових активів.
З огляду на п.2.1 Статуту КС Кредит-СоюЗ - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки.
В той же час, п. 2.2 Статуту передбачено, що завдання кредитної спілки полягає у задоволенні потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг шляхом здійснення діяльності, передбаченої п. 5.1 цього Статуту.
Отже, кредитна спілка є неприбутковою організацією, яка надає виключний перелік фінансових послуг відповідно до напрямків діяльності, передбачених Законом України Про кредитні спілки . Діяльність кредитної спілки не передбачена цим Законом, заборонена. Крім того, кредитна спілка надає послуги обмеженому колу осіб (лише членам кредитної спілки) для збереження реальної вартості фінансових активів, вона створена та діє не з метою отримання прибутку, а з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки.
Відповідно до пункту 7 Порядку №440 контролюючий орган відмовляє неприбутковій організації у включенні до Реєстру в разі:
подання неприбутковою організацією неповного пакета документів, визначених пунктом 6 цього Порядку;
невідповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу.
Разом з тим, з матеріалів справи вбачається, що відповідно Статут КС Кредит-СоюЗ (нова редакція), затверджений протоколом №1 від 18.05.2017 рішенням загальних зборів членів кредитної спілки.
Відповідно до пунктів 22.2, 22.3 Статуту розподіл доходів спілки протягом року відбувається в порядку, визначеному рішенням загальних зборів членів спілки. Спілці забороняється розподіляти отримані доходи (прибутки) або їх частину серед засновників, членів кредитної спілки, працівників (окрім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.
Крім того, пунктом 29.6 Статуту визначено, що у разі припинення кредитної спілки (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення) її активи передаються одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету. Залишок коштів резервного капіталу та додаткового капіталу, після розрахунків із членами спілки та іншими кредиторами зараховується до Державного бюджету України.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що податковий орган протиправно відмовив позивачу у повторному внесенні до реєстру неприбуткових установ та організацій, оскільки положення Статуту позивача, зокрема, пунктів 22.2, 22.3, 29.6, відповідає положенням підпунктом 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.
Установчі документи кредитної спілки недійсними в судовому порядку не визнавались. Жодних доказів порушення процедури утворення чи реєстрації кредитної спілки відповідачем суду також не надано та не наведено.
За змістом п.п. 14, 15 Порядку №440 у разі зміни організаційно-правової форми неприбуткової організації, внесення змін до її установчих документів (або установчих документів організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) до контролюючого органу подається реєстраційна заява з позначкою "зміни", до якої додаються копії документів відповідно до пункту 6 цього Порядку. Заява та копії документів повинні бути подані протягом 30 календарних днів з дня державної реєстрації таких змін, а у разі, коли державна реєстрація змін не здійснюється, протягом 30 календарних днів з моменту виникнення зазначених у цьому пункті обставин.
За результатами розгляду реєстраційної заяви з позначкою "зміни" контролюючий орган відповідно до пунктів 7 і 8 цього Порядку вносить записи (зміни) до Реєстру та видає неприбутковій організації рішення про повторне включення неприбуткової організації до Реєстру або про зміну ознаки неприбутковості, або про відмову у повторному включенні організації до Реєстру.
Під час повторного включення неприбуткової організації до Реєстру ознака неприбутковості та дата її присвоєння не змінюються.
З наведених норм Порядку №440 вбачається, що зміни до установчих документів неприбуткової організації є підставою для повторного включення останньої до реєстру неприбуткових установ та організацій.
Зважаючи на викладене, суд приходить до висновку, що відповідач прийняв протиправне рішення про відмову у повторному включенні позивача до реєстру неприбуткових установ та організацій.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 3 ч.2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
За таких обставин, оцінивши наявні в матеріалах справи докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що спірне рішення прийняте відповідачем без урахування всіх обставин, що мали значення для його прийняття, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України сплачені позивачем судові витрати слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Державної податкової інспекції у м. Черкаси ГУ ДФС у Черкаській області від 04.01.2018 №1823014600004.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової інспекції у м. Черкаси Головного управління ДФС у Черкаській області (18000, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 235, код ЄДРПОУ 39497534) на користь кредитної спілки Кредит-СоюЗ (18002, м. Черкаси, вул. Гоголя, 250, код ЄДРПОУ 25204519) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1762 (одна тисяча сімсот шістдесят дві) грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана з врахуванням особливостей закріплених п. 15.5 Перехідних положень КАС України протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду. Якщо в судовому засіданні проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 10 травня 2018 року.
Суддя В.В. Гаращенко
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.05.2018 |
Оприлюднено | 14.05.2018 |
Номер документу | 73873387 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.В. Гаращенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні