ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 823/1080/18 Суддя (судді) першої інстанції: В.В. Гаращенко
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 грудня 2018 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді: Чаку Є.В.,
суддів: Файдюка В.В.,Мєзєнцева Є.І.
за участю секретаря Муханькової Т.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 08 травня 2018 року у справі за адміністративним позовом Кредитної спілки Кредит - Союз до Державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області про визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В:
Кредитна спілка Кредит - Союз (далі - позивач) звернулася до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області про визнання протиправним і скасування рішення №1823014600004 від 04.01.2018 року про відмову у включенні (повторному включенні) позивача до реєстру неприбуткових установ.
Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 08 травня 2018 року адміністративний позов задоволено, визнано протиправним та скасовано рішення Державної податкової інспекції у м. Черкаси ГУ ДФС у Черкаській області від 04.01.2018 року №1823014600004.
Не погоджуючись з таким судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 08 травня 2018 року та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі. На думку апелянта, судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права. Висновки апелянта обґрунтовані тим, що кредитні спілки не можуть бути визнанні неприбутковими організаціями в розумінні Податкового кодексу України та не підлягають включенню до нового Реєстру, належність Кредитної спілки до фінансових установ вказує, що дана установа діє з метою отримання прибутку.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що кредитна спілка є неприбутковою організацією, яка надає виключний перелік фінансових послуг відповідно до напрямків діяльності, передбачених Законом України Про кредитні спілки .
Відповідач вказує на то, що кредитні спілки не можуть бути визнані неприбутковими організаціями у розумінні Податкового кодексу та не підлягають включенню до нового реєстру неприбуткових організацій. Кредитні спілки як фінансові установи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, є платниками податку на прибуток та зобов'язанні нараховувати та сплачувати такий податок.
Судове засідання проведено без фіксації судового процесу, в порядку ч. 4 ст. 229 КАС України.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а рішення суду необхідно залишити без змін, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що кредитна спілка Кредит-СоюЗ зареєстрована в якості юридичної особи за кодом ЄДРПОУ 25204519.
Здійснює свою діяльність на підставі статуту затвердженого рішенням загальних зборів.
Перебуває на обліку, як платник податків у державній податковій інспекції у м. Черкаси ГУ ДФС у Черкаській області та за попереднім рішенням від 19.08.2014 року №1235/23-01-15-01 включена до реєстру неприбуткових установ та організацій з ознакою 0010.
Рішенням від 23.08.2016 року №2915/23-01-12-01 включена до реєстру неприбуткових установ та організацій з ознакою 0038.
Позивач відповідно до реєстраційної заяви платника податку, за формою №1-РН, 29.12.2017 року, в зв'язку зі зміною установчих документів, звернувся до відповідача про повторне включення до реєстру неприбуткових установ та організацій з ознакою 0038.
04.01.2018 року відповідачем на підставі п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу Україні прийнято рішення №1823014600004 яким позивачу відмовлено у включенні (повторному включенні) до реєстру неприбуткових установ.
Відповідно до листа відповідача від 05.01.2018 року №717/23-00-12-0610 дана відмова обґрунтована тим, що кредитні спілки не можуть бути визнані неприбутковими організаціями у розумінні Кодексу та не підлягають включенню до нового Реєстру. Кредитні спілки як фінансові установи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, є платниками податку на прибуток та зобов'язані нараховувати та сплачувати податок на прибуток у порядку встановленому розділом ІІІ Податок на прибуток підприємства Кодексу.
Позивач, не погоджуючись із рішення №1823014600004 від 04.01.2018 року, вважаючи його протиправним, звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, дійшов висновку, що рішення відповідача є протиправними та підлягає скасуванню з огляду на дотримання позивачем норм чинного законодавства.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Згідно пп.14.1.121 п. 14.1 ст.14 Податкового кодексу України неприбуткові підприємства, установи та організації - це неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України.
Відповідно до пп. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація, що одночасно відповідає таким вимогам: утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації; установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту; установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків; внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Згідно пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України обов'язковою умовою для неприбуткових організацій є використання своїх доходів (прибутків) виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
Одночасно пп. 133.4.3 п. 133.4 ст. 133 ПК України передбачено, що у разі недотримання неприбутковою організацією вимог, визначених цим пунктом, така неприбуткова організація зобов'язана подати у строк, визначений для місячного податкового (звітного) періоду, звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за період з початку року (або з початку визнання організації неприбутковою в установленому порядку, якщо таке визнання відбулося пізніше) по останній день місяця, в якому вчинено таке порушення, та зазначити і сплатити суму самостійно нарахованого податкового зобов'язання з податку на прибуток. Податкове зобов'язання розраховується виходячи із суми операції (операцій) нецільового використання активів. Така неприбуткова організація виключається контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій та вважається платником податку на прибуток для цілей оподаткування з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 року №440 затверджений Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру.
Положеннями п. 6 Порядку визначено, що для включення до Реєстру неприбуткова організація повинна подати до контролюючого органу реєстраційну заяву за формою 1-РН згідно з додатком 1 і засвідчені підписом керівника або представника такої організації та скріплені печаткою (за наявності) копії установчих документів неприбуткової організації (крім тих, що оприлюднені на порталі електронних сервісів відповідно до Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , а житлово-будівельні кооперативи також засвідчені підписом керівника або представника такого кооперативу та скріплені печаткою (за наявності) копії документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом.
За результатами розгляду реєстраційної заяви та документів, що додаються до неї, протягом 14 календарних днів з дня їх отримання контролюючим органом приймається рішення про включення, повторне включення, відмову у включенні (повторному включенні) неприбуткової організації до Реєстру (пункт 8 Порядку №440).
Відповідно до ст. 1 Закон України Про кредитні спілки кредитна спілка - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами, професійними спілками, їх об'єднаннями на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки. Кредитна спілка є фінансовою установою, виключним видом діяльності якої є надання фінансових послуг, передбачених цим Законом.
Згідно ст. 7 Закону України Про кредитні спілки кредитна спілка діє на основі статуту, що не суперечить законодавству України.
Статтею 8 Закону України Про кредитні спілки визначено порядок набуття кредитною спілкою статусу фінансової установи та ліцензування окремих видів діяльності кредитної спілки.
Зокрема, встановлено, що надання кредитній спілці статусу фінансової установи здійснюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Уповноваженого органу. Надання кредитній спілці статусу фінансової установи здійснюється шляхом внесення відповідного запису до державного реєстру фінансових установ. Уповноважений орган видає кредитній спілці свідоцтво про реєстрацію фінансової установи за формою, встановленою Уповноваженим органом.
Відповідно до п. 1 ч.1 ст. 1 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг кредитні спілки є фінансовими установами поряд з банками, ломбардами, лізинговими компаніями, довірчими товариствами, страховими компаніями та іншими юридичними особами, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, а у випадках, прямо визначених законом, - інших послуг (операцій), пов'язаних з наданням фінансових послуг.
В свою чергу, п. 5 ч.1 ст. 1 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг визначено, що фінансова послуга - операції з фінансовими активами, що здійснюються в інтересах третіх осіб за власний рахунок чи за рахунок цих осіб, а у випадках, передбачених законодавством, - і за рахунок залучених від інших осіб фінансових активів, з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових активів.
З огляду на п.2.1 Статуту КС Кредит-СоюЗ - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки.
В той же час, п. 2.2 Статуту передбачено, що завдання кредитної спілки полягає у задоволенні потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг шляхом здійснення діяльності, передбаченої п. 5.1 цього Статуту.
З аналізу вищевикладеного вбачається, що кредитна спілка є неприбутковою організацією, яка надає виключний перелік фінансових послуг відповідно до напрямків діяльності, передбачених Законом України Про кредитні спілки . Діяльність кредитної спілки не передбачена цим Законом, заборонена. Крім того, кредитна спілка надає послуги обмеженому колу осіб (лише членам кредитної спілки) для збереження реальної вартості фінансових активів, вона створена та діє не з метою отримання прибутку, а з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки.
Як вбачається з матеріалів справи, Статут КС Кредит-СоюЗ (нова редакція), затверджений протоколом №1 від 18.05.2017 року рішенням загальних зборів членів кредитної спілки.
Відповідно до пунктів 22.2, 22.3 Статуту розподіл доходів спілки протягом року відбувається в порядку, визначеному рішенням загальних зборів членів спілки. Спілці забороняється розподіляти отримані доходи (прибутки) або їх частину серед засновників, членів кредитної спілки, працівників (окрім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України.
Крім того, пунктом 29.6 Статуту визначено, що у разі припинення кредитної спілки (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення) її активи передаються одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету. Залишок коштів резервного капіталу та додаткового капіталу, після розрахунків із членами спілки та іншими кредиторами зараховується до Державного бюджету України.
Суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що податковий орган протиправно відмовив позивачу у повторному внесенні до реєстру неприбуткових установ та організацій, оскільки положення Статуту позивача, зокрема, пунктів 22.2, 22.3, 29.6, відповідає положенням підпунктом 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, установчі документи кредитної спілки недійсними в судовому порядку не визнавались, жодних доказів порушення процедури утворення чи реєстрації кредитної спілки відповідачем також не надано та не наведено.
Разом із тим, згідно п.п. 14, 15 Порядку №440 у разі зміни організаційно-правової форми неприбуткової організації, внесення змін до її установчих документів (або установчих документів організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) до контролюючого органу подається реєстраційна заява з позначкою зміни , до якої додаються копії документів відповідно до пункту 6 цього Порядку. Заява та копії документів повинні бути подані протягом 30 календарних днів з дня державної реєстрації таких змін, а у разі, коли державна реєстрація змін не здійснюється, протягом 30 календарних днів з моменту виникнення зазначених у цьому пункті обставин.
За результатами розгляду реєстраційної заяви з позначкою зміни контролюючий орган відповідно до пунктів 7 і 8 цього Порядку вносить записи (зміни) до Реєстру та видає неприбутковій організації рішення про повторне включення неприбуткової організації до Реєстру або про зміну ознаки неприбутковості, або про відмову у повторному включенні організації до Реєстру.
Під час повторного включення неприбуткової організації до Реєстру ознака неприбутковості та дата її присвоєння не змінюються.
З наведених норм Порядку №440 вбачається, що зміни до установчих документів неприбуткової організації є підставою для повторного включення останньої до реєстру неприбуткових установ та організацій.
Відповідач в апеляційній скарзі посилається на лист Державної фіскальної служби України від 28.12.2016 року №41193/7/99-99-12-02-17 Про надання методологічної допомоги щодо оподаткування податком на прибуток кредитних спілок та внесення їх до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій , а якому зазначено, що у разі утворення кредитної спілки в порядку, визначеному Законом України Про кредитні спілки , такою кредитною спілкою не можуть бути дотримані вимоги, встановлені пп.133.4.1 п. 133.4 ст.133 Податкового кодексу України стосовно одночасної відповідності вимогам щодо утворення кредитної спілки в порядку, встановлено даним Законом, та заборони в установчих документах розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб.
Разом із тим, колегія суддів зазначає, що лист Державної фіскальної служби України від 28.12.2016 року №41193/7/99-99-12-02-17 Про надання методологічної допомоги щодо оподаткування податком на прибуток кредитних спілок та внесення їх до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій не є нормативно-правовим актом Податкового законодавства, а позивач та його діяльність відповідає всім вимогам наведеним у пп.133.4.1 п. 133.4 ст.133 Податкового кодексу України, тому на підставі пп.14.1.127 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України не є платником податку на прибуток, має статус неприбуткової організації та підлягає включенню до нового реєстру неприбуткових установ та організацій.
Заборона розподілу доходу кредитної спілки на пайові внески членів кредитної спілки у ст.15 Статуту та п.22.3 Статуту узгоджується із нормами ст.7, ст.11 та ст.21 Закону України Про кредитні спілки та в повній мірі відповідає ознакам неприбутковості визначеній у пп.133.4.1 п. 133.4 ст.133 Податкового кодексу України в частині зазначення в установчих документах (Статуті) заборони розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб.
Крім того, колегія суддів звертає увагу, що позивач був включений до реєстру неприбуткових установ та організацій рішенням від 19.08.2014 року №1235/23-01-15-01 з ознакою 0010 та рішенням від 23.08.2016 року №2915/23-01-12-01 з ознакою 0038.
За таких обставин, колегія судді погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення Державної податкової інспекції у м. Черкаси ГУ ДФС у Черкаській області від 04.01.2018 року №1823014600004 є протиправним та підлягає скасуванню, відповідачем не доведено невідповідність діяльності позивача приписам пп.133.4.1 п. 133.4 ст.133 Податкового кодексу України, не спростовано надані позивачем докази та пояснення.
Доводи апеляційної скарги не дають підстави для висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, які призвели до неправильного вирішення питання, тобто прийняте рішення відповідає матеріалам справи та вимогам закону, і не підлягає скасуванню.
Згідно ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 242, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області залишити без задоволення , а рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 08 травня 2018 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги до Верховного Суду.
Головуючий суддя: Є.В. Чаку
Судді: В.В. Файдюк
Є.І. Мєзєнцев
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.12.2018 |
Оприлюднено | 22.12.2018 |
Номер документу | 78746491 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Чаку Євген Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні