Рішення
від 25.04.2018 по справі 810/1960/17
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

з

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 квітня 2018 року № 810/1960/17

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Василенко Г.Ю., секретар судового засідання Медвідь Х.І.,

за участю представників:

позивача - Парсентьєва І.В., Шуляка А.І.

відповідача 1 - Боднар Б.Є.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Еко-Старт" до Київської обласної державної адміністрації; Головного Управління Держгеокадастру у Київській області про визнання протиправним та скасування розпорядження,

в с т а н о в и в:

Приватне підприємство "Еко-Старт" звернулось до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Київської обласної державної адміністрації, Головного управління Держгеокадастру у Київській області, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації № 96 від 13.03.2017 "Про скасування розпоряджень голови Броварської РДА Київської області від 29.05.2012 №855 та від 03.09.2012 №1302";

- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Київській області скасувати відомості щодо видалення земельної ділянки за кадастровим номером 3221280800:08:009:0001 в архівний шар та поновити у Державному земельному кадастрі всі відомості щодо вказаної земельної ділянки.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що підприємство на підставі договору комісії від 05.01.2010 №05-01/10, укладеного із ТОВ "Фірма "Володар-РОЗ", є власником виробничої споруди "Шламонакопичувач для захоронення твердих відходів", яка розташована на земельній ділянці загальною площею 11,0000 га з кадастровим номером 3221280800:08:009:0001, цільове призначення якої визначено для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства переробної, машинобудівної та іншої промисловості.

В травні 2012 року за результатами розгляду звернення генерального директора ТОВ "Фірма "Володар-РОЗ" Броварською РДА Київської області видано розпорядження № 855 від 29.05.2012, яким вказаному товариству надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для захоронення твердих відходів загальною площею 11,0 га в адмінмежах Богданівської сільської ради за межами населеного пункту Броварського району Київської області. Розпорядженням Броварською РДА Київської області від 03.09.2012 №1302 внесено доповнення до пункту 1 розпорядження від 29.05.2012 №855. Однак, Київська обласна державна адміністрація своїм розпорядженням від 13.03.2017 №96 скасувала вказані розпорядження Броварської РДА з тих причин, що вони суперечать земельному законодавству.

Позивач наголошує на безпідставність розпорядження від 13.03.2017 №96, зазначає, що розпорядження є незаконним, належним чином не обґрунтоване та не вмотивоване, оскільки в ньому не вказано, яким нормам земельного законодавства та нормативно-правовим актам з земельного законодавства України суперечать розпорядження Броварської РДА.

Крім того, позивач зауважив, що відповідач, скасовуючи розпорядження Броварської РДА, не повідомив ПП "Еко-Старт" та ТОВ "Фірма "Володар-РОЗ" про розгляд листа Ритуальної служби спеціалізованого комунального підприємства "Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування" від 09.02.2017 та не витребовував будь-які документи для розгляду вказаного листа.

Також, позивач зазначив, що розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації №96 від 13.03.2017 прийнято з порушенням норм чинного законодавства, оскільки таке розпорядження було прийнято без обов'язкового погодження із заінтересованими структурними підрозділами та без надіслання Броварській РДА проекту розпорядження для розгляду та внесення пропозицій, як це передбачено п. 58 Типового регламенту місцевої державної адміністрації, затвердженого постановою КМУ від 11.12.1999 №2263.

При цьому, позивач зазначив, що він як власник споруди використовує вказану земельну ділянку як особа, яка набула права власності на будівлю (споруду) у тих самих межах та умовах, на яких вона належала попередньому власнику.

Відповідач 1 позов не визнав, надав суду письмові заперечення, в яких просив суд відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що відповідно до вимог Конституції України та Закону України "Про місцеві державні адміністрації" голови обласних державних адміністрацій мають право скасувати розпорядження голів районних державних адміністрацій, що суперечать Конституції України та законом України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України, Кабінету Міністрів України, голів обласних державних адміністрацій, а також міністрів, інших центральних органів виконавчої влади.

При цьому, відповідач 1 зауважив, що Броварською РДА розпорядження від 29.05.2012 №855 та від 03.09.2012 №1302 видані з перевищенням владних повноважень у сфері земельних відносин, оскільки повноваження щодо прийняття рішень щодо земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення за межами населених пунктів станом на 29.05.2012 та 03.09.2012, у тому числі надання дозволу на розроблення документації із землеустрою стосовно такої категорії земель, належать до компетенції обласних державних адміністрацій, а не районних.

Вважає, що Київська обласна державна адміністрація діяла в межах та у спосіб, передбачений чинним законодавством України.

Відповідач 2 позов не визнав, надав суду письмові заперечення, відповідно до змісту яких просив суд відмовити у задоволенні позову. В обґрунтування своїх доводів зазначив, що згідно з даними Державного земельного кадастру земельна ділянка з кадастровим номером 3221280800:08:009:0001 відноситься до категорії земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення з цільовим призначенням 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства переробної, машинобудівної та іншої промисловості, а тому розпорядження Броварської РДА від 29.05.2012 №855 та від 03.09.2012 №1302 були видані з порушенням норм чинного законодавства в частині перевищень повноважень районною державною адміністрацією на розпорядження земельними ділянками державної власності.

Відповідач 2 також зазначив, що відсутні підстави для включення вказаної земельної ділянки до Національної кадастрової системи, оскільки Київською ОДА було прийнято розпорядження про скасування розпоряджень Броварської РДА, на підставі якого ГУ Держгеокадастру у Київській області було видалено земельну ділянку з кадастровим номером 3221280800:08:009:0001 в архівний шар.

При цьому, відповідач 2 зауважив, що в Державному земельному кадастрі відсутні будь-які відомості щодо наявності у ПП "Еко-Старт" прав на користування вказаною земельною ділянкою.

Ухвалами Київського окружного адміністративного суду від 09.06.2017 відкрито провадження в адміністративній справі, закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 11.07.2017.

Судове засідання, яке було призначено на 11.07.2017, було відкладено за клопотанням представника позивача на 18.09.2017.

До суду 27.06.2017 надійшло клопотання позивача про забезпечення адміністративного позову шляхом заборони Київській обласній державній адміністрації та , Головному управлінню Держгеокадастру у Київській області вживати будь-які дії щодо розподіл спірної земельної ділянки з кадастровим номером 3221280800:08:009:0001.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 27.07.2017 задоволено клопотання Приватного підприємства "Еко-Старт" та заборонено Київській обласній державній адміністрації та Головному управлінню Держгеокадастру у Київській області вживати будь-які дії, спрямовані на розділ земельної ділянки за кадастровим номером 3221280800:08:009:0001 на земельні ділянки, які менші за розміром, присвоєння їм інших кадастрових номерів, та передачі їх у власність чи користування іншим особам - до розгляду справи № 810/1960/17 по суті.

Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 10.10.2017 скасовано ухвалу Київського окружного адміністративного суду від 27.07.2017 та постановлено нову, якою у задоволенні клопотання про вжиття заходів забезпечення позову відмовлено.

Судове засідання, яке було призначено на 18.09.2017, було відкладено за клопотанням представника позивача на 05.10.2017.

У судовому засіданні, яке відбулось 05.10.2017, представник позивача заявив клопотання про витребування від відповідачів доказів по справі.

Протокольними ухвалами від 05.10.2017 суд витребував у відповідача 1 копії матеріалів перевірки щодо листа Ритуальної служби спеціалізованого комунального підприємства "Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування" від 29.11.2016 №10127/11-33, на який було надано відповідь від 29.12.2016 №01-1-43/2807, у відповідача 2 інформацію та відповідні документи, що стали підставою для зміни коду земельної ділянки з 11.05 на 11.02 та зміну виду використання даної земельної ділянки з кадастровим номером 3221280800:08:009:0001, та оголосив перерву в судовому засіданні до 25.10.2017.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 25.10.2017 зупинено провадження у справі до надання відповідачами витребуваних доказів.

На виконання вимог протокольної ухвали від 05.10.2017 відповідачем 2 було надано суду відповідь, в якій зазначено, що у відомостях Державного земельного кадастру земельна ділянка з кадастровим номером 3221280800:08:009:0001 обліковувалась як землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення; цільове призначення згідно класифікатору 11.02 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства переробної, машинобудівної та іншої промисловості. Інформація про зміну виду використання в Державному земельному кадастрі щодо вказаної земельної ділянки відсутня. Згідно інформації Міськрайонного управління у Броварському районі та м. Бровари документація із землеустрою, на підставі якої було сформовано земельну ділянку з кадастровим номером 3221280800:08:009:0001, в архіві не обліковується.

Також, на виконання вимог протокольної ухвали від 05.10.2017 відповідачем 1 було подано до суду належним чином завірену копії відповіді Департаменту містобудування та архітектури Київської ОДА від 29.12.2016 №01-1-43/2807, листа Ритуальної служби спеціалізованого комунального підприємства "Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування" від 29.11.2016 №10127/11-33, листа Броварської РДА від 24.11.2016 №2930/01-18 та розпоряджень Броварської РДА від 29.05.2012 №855, від 03.09.2012 №1302.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.03.2018 поновлено провадження у справі.

Протокольною ухвалою від 05.03.2018 судом постановлено подальший розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження, визначеними Кодексом адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 №2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів".

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 05.03.2018 відмовлено Київській обласній державній адміністрації в задоволенні заяви про закриття провадження у справі.

Протокольною ухвалою від 05.03.2018 судом було оголошено перерву в судовому засіданні до 26.03.2018.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 26.03.2018 за клопотанням учасників справи відкладено розгляд справи на 25.04.2018.

У судове засідання, призначене на 25.04.2018, з'явились представники позивача та представник відповідача 1.

Відповідач 2 у судове засідання не з'явився, хоча про дату, час та місце судового засідання був повідомлений належним чином та своєчасно (03.04.2018), що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення №0113327996184. Із клопотанням про відкладення розгляду справи до суду не звертався.

У судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали, просили суд позов задовольнити.

Представник відповідача 1 у судовому засіданні проти позову заперечив, просив суд відмовити у задоволенні позову з підстав, викладених у письмовому запереченні.

Додатково зазначив, що Броварська РДА при прийнятті розпоряджень від 29.05.2012 №855, від 03.09.2012 №1302 вийшла за межі своїх повноважень, оскільки повноваження щодо земель промисловості належить виключно обласним державним адміністраціям.

Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити з таких підстав.

Як вбачається з матеріалів справи, у власності Відкритого акціонерного товариства "Київхімволокно" перебувала споруда "Шламонакопичувач для захоронення твердих відходів" (інвентарний № 0315003) загальною площею 45600 кв.м., яка знаходиться за адресою: 1.5 км на північ від с. Рожівка Броварського району Київської області, згідно Акту державної приймальної комісії по прийому в експлуатацію закінченого будівництвом шламонакопичувача для захоронення твердих відходів потужністю 215 тис. метрів кубічних в Київському виробничому об'єднанні "Хімволокно", затвердженого наказом по Союзхімволокну Міністерства хімічної промисловості СРСР № 233 від 13.12.1986 року, та наказу Міністерства промисловості України №402 від 20.12.1994.

Вказана споруда розміщена на земельній ділянці загальною площею 11,0 га забудованих земель для видалення відходів в адмінмежах Богданівської сільської ради за межами населеного пункту.

Відповідно до Державного акту на право користування землею серії Б № 085130 від 1983 року, рішенням Броварської районної ради народних депутатів за Київським виробничим об'єднанням "Хімволокно" закріплено безстрокове та безоплатне користування 19,8 га землі в межах згідно з планом землекористування. Земля надана для: будівництва баз відпочинку, поля фільтрації, шламовідвалу. Вищевказаний Акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право користування землею за № 70.

19 лютого 2010 року між ТОВ "Фірма "Володар-Роз" (покупець) та ВАТ "Київхімволокно" (продавець) був укладений Договір купівлі-продажу №153, відповідно до умов якого продавець передає у власність покупцю належну продавцю на праві власності споруду "Шламонакопичувач для захоронення твердих відходів" (інв. №0315003), який розташований на території Богданівської сільради в Броварському районі Київської області.

Рішенням Господарського суду Київської області від 24.05.2011 справі №10/067-11 визнано дійсними Договір №153 купівлі-продажу споруди від 19.02.2010 та додаткову угоду до договору купівлі-продажу, укладені між ТОВ "Фірма "Володар-Роз" та ВАТ "Київхімволокно". Визнано за ТОВ "Фірма "Володар-Роз" право власності на споруду "Шламонакопичувач для захоронення твердих відходів" (інв. № 0315003), який розташований в адмінмежах Богданівської сільради, за межами населеного пункту, в Броварському районі Київської області (розміщений 1,5 км. на північ с. Рожевка Броварського району, Київської області).

Рішенням Господарського суду Київської області від 16.09.2011 у справі № 10/067-11 рішення Господарського суду Київської області від 24.05.2011 в частині визнання права власності змінено. Визнано за ТОВ "Фірма "Володар-Роз" право власності на споруду "Шламонакопичувач для захоронення твердих відходів" (інв. №0315003), загальною площею 45600 кв.м., місцезнаходження якої є: 1,5 км. на північ с. Рожевка Броварського району Київської області, згідно Акту державної приймальної комісії по прийому в експлуатацію закінченого будівництвом шламонакопичувача для захоронення твердих відходів потужністю 215 тис. метрів кубічних в Київському виробничому об'єднанні "Хімволокно", затвердженого наказом по Союзхімволокну Міністерства хімічної промисловості СРСР №233 від 13.12.1986.

Генеральний директор ТОВ "Фірма "Володар-Роз" Василенко О.В. звернувся до Броварської районної державної адміністрації Київської області з листом про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для захоронення твердих відходів загальною площею 11,0 га в адмінмежах Богданівської сільської ради за межами населеного пункту Броварського району Київської області у зв'язку з переходом права власності на споруду "Шламонакопичувач для захоронення твердих відходів" згідно з рішенням Господарського суду Київської області від 16.09.2011.

Розпорядження Броварської районної державної адміністрації Київської області від 29.05.2012 №855 надано дозвіл ТОВ "Фірма "Володар-Роз" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для захоронення твердих відходів загальною площею 11,0 га в адмінмежах Богданівської сільської ради за межами населеного пункту Броварського району Київської області.

Розпорядженням Броварської районної державної адміністрації Київської області від 03.09.2012 №1302 внесено доповнення до п. 1 розпорядження Броварської районної державної адміністрації від 29.05.2012 №855 "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ "Фірма "Володар-Роз" для захоронення твердих відходів в адмінмежах Богданівської сільської ради Броварського району Київської області" і викладено його в такій редакції: "Надати дозвіл ТОВ "Фірма "Володар-Роз" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для захоронення твердих відходів загальною площею 11,0 га забудованих земель для видалення відходів за рахунок земель державної власності (запас) в адмінмежах Богданівської сільської ради за межами населеного пункту Броварського району Київської області".

Як зазначив позивач, на підставі договору комісії від 05.01.2010 №05-01/10, укладеного між ТОВ "Фірма "Володар-Роз" та ПП "Еко-Старт", останньому перейшло право власності на споруду "Шламонакопичувач для захоронення твердих відходів" реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна: 909033932212.

З акту приймання-передачі земельної ділянки від 22.07.2016, складеного між ТОВ "Фірма "Володар-Роз" та ПП "Еко-Старт", вбачається, що у зв'язку з набуттям 22.07.2016 ПП "Еко-Старт" права власності на об'єкт нерухомого майна "Виробнича споруда шламонакопичувач для захоронення твердих відходів" (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 909033932212) та його складову частину - адміністративно-побутове приміщення, б/н, Б, що розташовані на земельній ділянці з кадастровим номером 3221280800:08:009:0001, на підставі ч. 1 ст. 377 Цивільного кодексу України: ТОВ "Фірма "Володар-Роз" передала, а ПП "Еко-Старт" прийняв в користування земельну ділянку з кадастровим номером 3221280800:08:009:0001 площею 11,0000 га, з яких: 9,9735 га - для видалення відходів, 1,0266 га - під проїздами, проходами та площадками на умовах, встановлених для попереднього землекористувача (ТОВ "Фірма "Володар-Роз").

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №81430197 від 28.02.2017, державним реєстратором Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Київській області Хріпковою І.Д. прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 11.02.2016 №28185853, згідно з яким зареєстровано право оперативного управління на земельну ділянку з кадастровим номером 3221280800:08:009:0001 площею 11,0000 га за землекористувачем ПП "Еко-Старт".

З даного витягу №81430197 від 28.02.2017 вбачається, що таке рішення було прийнято на підставі: державного акту на право власності землею серії Б №085130 від 01.01.1983, виданого Виконавчим комітетом Броварської районної ради народних депутатів; договору комісії №05-01/10 від 05.01.2010, укладеного між ТОВ "Фірма "Володар-Роз" та ПП "Еко-Старт"; акту приймання-передачі ділянки від 22.07.2016, складеного між ТОВ "Фірма "Володар-Роз" та ПП "Еко-Старт"; а також на підставі витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-8000286912016 від 14.04.2016.

Разом з тим, як вбачається з витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-8000286912016 від 14.04.2016 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 3221280800:08:009:0001 площею 11,0000 га, який був наданий позивачем для здійснення реєстрації іншого речового права:

- цільове призначення: 11.02 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства переробної, машинобудівної та іншої промисловості;

- категорія земель: Землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення;

- вид використання земельної ділянки: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємства переробної, машинобудівної та іншої промисловості;

- форма власності: державна власність.

Під час розгляду справи судом встановлено, що у листопаді 2016 року Ритуальна служба спеціалізованого комунального підприємства "Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування" звернулась до Київської обласної державної адміністрації з листом від 24.11.2016 №2233 (вх. №10127/11-33 від 29.11.2016), в якому просила скасувати розпорядження Броварської РДА Київської області від 29.05.2012 №855 та від 03.09.2012 №1302.

Вказане звернення було розглянуто Департаментом містобудування та архітектури Київської ОДА (код ЄДРПОУ 02498487), яке є самостійною юридичною особою відносно Київської ОДА (код ЄДРПОУ 00022533).

Листом від 29.12.2016 №01-1-43/2803 Департамент містобудування та архітектури Київської ОДА повідомив СКП "Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування" про те, що вони можуть звернутись до суду у випадку незгоди із прийнятими розпорядженнями Броварської РДА про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "Фірма "Володар-Роз".

У лютому 2017 року Ритуальна служба спеціалізованого комунального підприємства "Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування" повторно звернулась до Київської обласної державної адміністрації із листом від 06.02.2017 №123 (вх. №1193/11-33 від 09.02.2017), в якому просила скасувати розпорядження Броварської РДА Київської області від 29.05.2012 №855 та від 03.09.2012 №1302.

У даному листі Ритуальна служба спеціалізованого комунального підприємства "Спеціалізований комбінат підприємств комунально-побутового обслуговування" повідомила, що розпорядження Броварської РДА видані за межами її повноважень, визначених законом, оскільки земельна ділянка з кадастровим номером 3221280800:08:009:0001 не відноситься до зазначених у ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України видів використання земель.

Київською обласною державною адміністрацією видано розпорядження №96 від 13.03.2017 "Про скасування розпоряджень голови Броварської РДА Київської області від 29.05.2012 №855 та від 03.09.2012 №1302", згідно з яким відповідно до статей 33, 43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" скасовані як такі, що суперечать земельному законодавству, розпорядження голови Броварської районної державної адміністрації Київської області:

від 29.05.2012 №855 "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ "Фірма "Володар-Роз" для захоронення твердих відходів в адмінмежах Богданівської сільської ради за межами населеного пункту Броварського району Київської області";

- від 03.09.2012 №1302 "Про внесення доповнень до розпорядження Броварської районної державної адміністрації від 29.05.2012 №855 "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ "Фірма "Володар-Роз" для захоронення твердих відходів в адмінмежах Богданівської сільської ради Броварського району Київської області".

Як вбачається з службової записки начальника управління юридичного забезпечення Київської обласної державної адміністрації від 01.03.2017, підставою для скасування розпоряджень голови Броварської РДА Київської області від 29.05.2012 №855 та від 03.09.2012 №1302 є те, що вказані розпорядження видані поза межами повноважень, визначених у ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України та за відсутності правових підстав, оскільки прийняття рішень щодо земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення за межами населених пунктів станом на 29.05.2012 та 03.09.2012, до якої відноситься земельна ділянка з кадастровим номером 3221280800:08:009:0001, у тому числі надання дозволу на розроблення документації із землеустрою стосовно такої категорії земель, не належало до компетенції районних державних адміністрацій.

На підставі вказаного розпорядження Київської обласної державної адміністрації №96 від 13.03.2017, Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області було видалено земельну ділянку з кадастровим номером 3221280800:08:009:0001 в архівний шар.

Вважаючи вказане розпорядження Київської обласної державної адміністрації протиправним та незаконним, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" (в редакції, станом на момент прийняття Броварської РДА розпоряджень від 29.05.2012 №855 та від 03.09.2012 №1302) до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань, зокрема, щодо використання землі.

Пунктом 2 частини першої статті 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" визначено, що місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.

Згідно з п. "а" ч. 1 ст. 17 Земельного кодексу України (в редакції, станом на момент прийняття Броварської РДА розпоряджень від 29.05.2012 №855 та від 03.09.2012 №1302) до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Статтею 123 Земельного кодексу України визначено порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування.

Так, згідно з положеннями ч. 1 ст. 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Частиною другою вказаної статті Земельного кодексу України визначено, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки).

Відповідно до ч. 3 ст. 123 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

При цьому, повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування визначені статтею 122 Земельного кодексу України.

Так, відповідно до ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності (крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті) у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:

а) сільськогосподарського використання;

б) ведення водного господарства;

в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо) з урахуванням вимог частини шостої цієї статті.

У той же час, частиною четвертою статті 122 Земельного кодексу України передбачено, що обласні державні адміністрації передають земельні ділянки на їх території із земель державної власності у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами третьою, сьомою цієї статті.

Отже, визначення органу, уповноваженого здійснювати розпорядження відповідною земельною ділянкою, здійснюється виходячи з місця розташування земельної ділянки (у межах або за межами населеного пункту), цільового призначення земельної ділянки (наміру використання), та залежно від того, у чиїй власності знаходиться обрана земельна ділянка.

Статтею 19 Земельного кодексу України визначені категорії земель, відповідно до якої землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:

а) землі сільськогосподарського призначення;

б) землі житлової та громадської забудови;

в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;

г) землі оздоровчого призначення;

ґ) землі рекреаційного призначення;

д) землі історико-культурного призначення;

е) землі лісогосподарського призначення;

є) землі водного фонду;

ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Відповідно до статей 65, 66 Земельного кодексу України землями промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення визнаються земельні ділянки, надані в установленому порядку підприємствам, установам та організаціям для здійснення відповідної діяльності.

До земель промисловості належать землі, надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд промислових, гірничодобувних, транспортних та інших підприємств, їх під'їзних шляхів, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд.

Згідно класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548, до земель промисловості належать землі, надані для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд промислових, гірничодобувних, транспортних та інших підприємств, їх під'їзних шляхів, інженерних мереж, адміністративно-побутових будівель, інших споруд:

11.01 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами

11.02 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості

11.03 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд будівельних організацій та підприємств

11.04 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд технічної інфраструктури (виробництва та розподілення газу, постачання пари та гарячої води, збирання, очищення та розподілення води)

11.05 Для цілей підрозділів 11.01-11.04 та для збереження та використання земель природно-заповідного фонду.

Як було встановлено судом під час розгляду справи, земельна ділянка з кадастровим номером 3221280800:08:009:0001 відноситься до категорії землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Вказана обставина підтверджується витягами з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 14.04.2016 №НВ-8000286912016, від 25.12.2013 №НВ-3202056312013, в яких зазначено категорію землі - землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Позивачем вказаної обставини спростовано не було.

Крім того, позивачем не було надано будь-яких доказів того, що зазначена земельна ділянка відноситься до іншої категорії земель, ніж земель промисловості.

Отже, беручи до уваги положення частини ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України, суд приходить до висновку, що прийняття рішень щодо земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення за межами населених пунктів не належить до компетенції районних державних адміністрацій.

Як було зазначено вище, розпорядженням Броварської районної державної адміністрації Київської області від 29.05.2012 №855 надано дозвіл ТОВ "Фірма "Володар-Роз" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для захоронення твердих відходів загальною площею 11,0 га в адмінмежах Богданівської сільської ради за межами населеного пункту Броварського району Київської області.

Розпорядженням Броварської районної державної адміністрації Київської області від 03.09.2012 №1302 внесено доповнення до п. 1 розпорядження Броварської районної державної адміністрації від 29.05.2012 №855 "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ "Фірма "Володар-Роз" для захоронення твердих відходів в адмінмежах Богданівської сільської ради Броварського району Київської області" і викладено його в такій редакції: "Надати дозвіл ТОВ "Фірма "Володар-Роз" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для захоронення твердих відходів загальною площею 11,0 га забудованих земель для видалення відходів за рахунок земель державної власності (запас) в адмінмежах Богданівської сільської ради за межами населеного пункту Броварського району Київської області".

Земельна ділянка, на яку Броварською РДА було надано дозвіл ТОВ "Фірма "Володар-Роз" на розроблення документації із землеустрою, належить до земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Отже, вказані розпорядження Броварської РДА постановлені з перевищенням власних повноважень.

Відповідно до приписів ст. 33 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" обласні державні адміністрації в межах своїх повноважень спрямовують діяльність районних державних адміністрацій та здійснюють контроль за їх діяльністю. Голови обласних державних адміністрацій мають право скасовувати розпорядження голів районних державних адміністрацій, що суперечать Конституції України та законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України, Кабінету Міністрів України, голів обласних державних адміністрацій, а також міністерств, інших центральних органів виконавчої влади.

Частиною 1 статті 43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" передбачено, що акти місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, актам Президента України та постановам Верховної Ради України, прийнятим відповідно до Конституції та законів України, актам Кабінету Міністрів України або інтересам територіальних громад чи окремих громадян, можуть бути оскаржені до органу виконавчої влади вищого рівня або до суду.

Згідно з ч. 3 ст. 43 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.

Зазначена норма кореспондується з положеннями частини 8 статті 118 Конституції України, згідно з якою рішення голів місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції України та законам України, іншим актам законодавства України, можуть бути відповідно до закону скасовані Президентом України або головою місцевої державної адміністрації вищого рівня.

Враховуючи те, що розпорядження голови Броварської РДА Київської області від 29.05.2012 №855 та від 03.09.2012 №1302 видані з перевищенням повноважень, передбачених ч. 3 ст. 122 Земельного кодексу України, суд приходить до висновку про правомірність оскаржуваного розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації №96 від 13.03.2017 "Про скасування розпоряджень голови Броварської РДА Київської області від 29.05.2012 №855 та від 03.09.2012 №1302", що виключає можливість задоволення вимог позивача в цій частині.

Щодо вимоги позивача про зобов'язання Головного управління Держгеокадастру у Київській області скасувати відомості щодо видалення земельної ділянки за кадастровим номером 3221280800:08:009:0001 в архівний шар та поновити у Державному земельному кадастрі всі відомості щодо вказаної земельної ділянки, суд зазначає, що вона також задоволенню не підлягає з огляду на таке.

Як було встановлено судом під час розгляду справи, Головним управлінням Держгеокадастру у Київській області було видалено земельну ділянку з кадастровим номером 3221280800:08:009:0001 в архівний шар на підставі розпорядження Київської обласної державної адміністрації №96 від 13.03.2017.

Враховуючи те, що під час розгляду справи судом підтверджено правомірність розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації №96 від 13.03.2017, суд приходить до висновку, що підстави для поновлення у Державному земельному кадастрі відомості щодо вказаної земельної ділянки відсутні.

Щодо доводів позивача, що розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації №96 від 13.03.2017 було прийнято без обов'язкового погодження із заінтересованими структурними підрозділами та без надіслання Броварській РДА проекту розпорядження для розгляду та внесення пропозицій, як це передбачено п. 58 Типового регламенту місцевої державної адміністрації, затвердженого постановою КМУ від 11.12.1999 №2263, суд зазначає наступне.

Так, п. 58 вказаного регламенту визначено, що проекти розпоряджень підлягають обов'язковому погодженню із заінтересованими структурними підрозділами місцевої держадміністрації, а у разі потреби з іншими органами.

У разі коли проект розпорядження стосується розвитку конкретної адміністративно-територіальної одиниці або інтересів окремої територіальної громади, такий проект надсилається відповідному органу місцевого самоврядування для розгляду і внесення пропозицій.

Отже, аналіз наведеної норми дає підстави для висновку, що проект розпорядження надсилається відповідному органу місцевого самоврядування для розгляду і внесення пропозицій лише у разі, коли таке розпорядження стосується розвитку конкретної адміністративно-територіальної одиниці або інтересів окремої територіальної громади.

Під час розгляду справи позивач не надав суду будь-які докази, що оскаржуване розпорядження стосується розвитку конкретної адміністративно-територіальної одиниці або інтересів окремої територіальної громади.

Таким чином, доводи позивача про порушення Київською ОДА вимог п. 58 Типового регламенту місцевої державної адміністрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.1999 №2263, є безпідставними та такими, що не підтверджуються відповідними доказами.

Згідно з ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до вимог статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Тобто, ці норми одночасно покладають обов'язок на сторін доводити суду обґрунтованість своїх тверджень або заперечень.

Проте, позивачем не було доведено суду обґрунтованості позовних вимог, а також не спростовано доводів відповідачів.

З огляду на зазначене, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що адміністративний позов задоволенню не підлягає.

Керуючись статтями 73-78, 242 - 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

Відмовити приватному підприємству "Еко-Старт" в задоволенні позовних вимог.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення .

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Василенко Г.Ю.

Дата виготовлення і підписання повного тексту рішення- 02 травня 2018 р.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.04.2018
Оприлюднено15.05.2018
Номер документу73898783
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/1960/17

Ухвала від 26.03.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 05.03.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Рішення від 25.04.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Рішення від 25.04.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 05.03.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 25.10.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 09.06.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 09.06.2017

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Василенко Г.Ю.

Ухвала від 10.10.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Степанюк А.Г.

Ухвала від 01.10.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Степанюк А.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні